גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי רוצה רכב חברה חשמלי? טסלה פוזלת לציי הרכב בהייטק. אבל לא כולם מתלהבים

עפ"י הערכות, גם ב-2022 טסלה תמשיך להיות שחקנית חזקה ברכב החשמלי, אבל לא תשפיע דרמטית על שוק הרכב בישראל ● בחברה שואפים לנצל את הבאזז כדי להיכנס למגזר ההייטק, אבל בחברות הליסינג לא ממהרים לאמץ את הרכב החשמלי

עומס של מכוניות טסלה במוסך של טסלה בפתח תקווה / צילום: בר - אל
עומס של מכוניות טסלה במוסך של טסלה בפתח תקווה / צילום: בר - אל

בשבוע שעבר פורסם תוצאות מדד ערך מותגים היוקרתי של חברת הייעוץ הגלובלית INTERBRAND, ואחד הממצאים הבולטים בו היה זינוק חד של ערך המותג של טסלה לצמרת. טסלה דורגה השנה במקום ה-14 בדירוג העולמי של כלל המותגים הבינלאומיים, והשלישי בסקטור יצרניות הרכב, לא רחוק ממרצדס וב.מ.וו. לשם השוואה, פולקסווגן דורגה במקום ה-47.

ההישג המרשים נובע במידה רבה מהצלחתה של טסלה לשכלל לכדי אומנות את שיטת השיווק "מפה לאוזן" באמצעות הרשתות החברתיות, ועל הדרך גם ליצור פולחן אישיות לעומד בראשה, אילון מאסק.

כמובן שטסלה לא הייתה החברה הראשונה שרתמה מנהיג כריזמטי שיוצר "רעש" בלתי פוסק של גימיקים ויראליים כדי ליצור ביקוש למוצר. אבל ליעילות שבה היא עושה זאת בעידן הפוסט קורונה אין תחרות. הנה דוגמה: בתחילת החודש השיק אילון מאסק בירה ממותגת של טסלה. האירוע צוטט ברשתות עשרות מיליוני פעמים וזכה למיליוני כניסות ביוטיוב. באותו חודש הציג אקידו טויודה, יו"ר חברת טויוטה שמוכרת פי 20 מכוניות מטסלה, את תפיסתו האסטרטגית לגבי עתיד הרכב החשמלי והדברים כמעט לא הגיעו לקהל הרחב.

נתון חדירה מכובד

"הרעש" לא פוסח גם על ישראל, שבה הצליחה טסלה להפוך תוך כמה חודשים חלק מהשיח הציבורי. לפיכך לטובת קוראינו, שמציפים אותנו בשאלות בנושא טסלה השכם והערב, הנה מדריך נבוכים עדכני קצר בנושא "השנה הראשונה של טסלה בישראל".
איך משפיעה טסלה על מפת מכירות הרכב בישראל?

טסלה פועלת בישראל ישירות ולא מייבאת מכוניות למלאי אלא אוספת הזמנות מקוונות ומעבירה אותם ישירות לפס הייצור. החברה שולחת לישראל את כלי רכב בסבבים בהפרש של כמה חודשים ביניהם, בהתאם ליכולת הייצור, ועד כה הגיעו לישראל שלושה סבבים כאלה, אחד מארצות-הברית ושניים מסין. בסך-הכול מסרה טסלה בישראל 4,706 כלי רכב בשלושת הרבעונים הראשונים. הסבב רביעי, שכולל כ-1,600 כלי רכב, ייפרק בנמל אשדוד לקראת אמצע/סוף נובמבר.

נכון לעכשיו מזמינים חדשים יקבלו את הרכב רק בסוף מרץ 2022 (מועד משוער), ולכן אפשר כבר לסכם שטסלה תסיים את שנת המכירות הראשונה שלה בישראל בסביבות המקום ה-12 בדירוג המסירות לפי מותגים, פלוס מינוס, עם כ-6,300 מסירות בסיכום שנתי.

זהו נתון חדירה ראשוני מכובד למותג חדש עם דגם חשמלי בודד (בפועל), שמחירו הממוצע הוא בסביבות 220 אלף שקל ליחידה, כולל תוספות נפוצות, ושאין לה מסירות לציי רכב ואפילו לא אולם תצוגה ובוודאי לא פעילות שיווק גלויה. בקיצור, המחשה מרשימה לשיטת השיווק מפה לאוזן.

אבל צריך לראות את נתוני המסירה ל-2021 בפרופורציה. מכירות טסלה השנה עדיין מהוות פחות מ-2.5% מכלל מסירות הרכב הצפויות השנה בישראל, והיא עדיין משחקת בפלח מחיר שתופס בישראל פחות מ-15% מכלל המכירות. יתרה מזאת, יכולתה לספק את ההיצע מוגבלת כרגע בשל עודפי ביקוש גלובליים ומחסור בחלפים, שמביא לדחיות משמעותיות במועדי האספקה אפילו בשוק האמריקאי הביתי שלה.

אייפון על גלגלים

סביר להניח שגם ב-2022 טסלה תמשיך להיות שחקנית חזקה בנישה של הרכב החשמלי, אבל לא תשפיע דרמטית על שוק הרכב בישראל.

מתי נראה רכבי טסלה בציי רכב?
בישראל יש כ-300 אלף כלי רכב צמודים לעובדים, רובם מסופקים בליסינג תפעולי, והענף רוכש בסביבות 80 אלף כלי רכב בשנה. בשוק הציים קיים כיום "באזז" גדול סביב טסלה, במיוחד בציים של חברות ממגזר ההיי-טק והביו-טכנולוגיה, ולא בכדי. טסלה "תפורה" על הקהל המבוסס והמתוחכם הזה, בזכות הדימוי של "אייפון על גלגלים", כלומר מותג עתיר טכנולוגיות עתידניות עם הילה יוקרתית. בנוסף, כמו כל רכב חשמלי, רכבי טסלה מציעים חיסכון בשווי השימוש לעובדים וחיסכון משמעותי בהוצאות הדלק למעסיקים.

מנגד, עובדים רבים עדיין אדישים למחירי הדלק בשל הטבת "דלק חינם" על רכבם הצמוד, ורכב חשמלי בכלל אינו אהוד על חברות הליסינג בשל חוסר הוודאות ביחס לערכי מכירת הרכב המשומש בסוף תקופת הליסינג. טסלה גם אינה נוהגת להעניק את ההנחות המקובלות לציים וממילא אין לה כרגע יכולת או מוטיבציה לספק את הכמויות הנדרשות על ידי ציי הרכב בישראל ואת רמת השירות הנדרשת שאליה הם מורגלים, בשל מגבלות רשת השירות "הרזה" שלה. סביר להניח שהחברה תבצע ב-2022 חדירה ניסיונית לפלח הזה בכפוף למגבלות הייצור והאספקה אבל לא תספק את כל הביקוש.

מתי יתרחב מגוון הדגמים בישראל?
כמעט כל המכירות של הטסלה בישראל מתרכזות כיום בדגם ה-3, ששייך לקטגוריה של "משפחתיות סדאן מקבוצה D", מה שכונה פעם בישראל "מכוניות מנהלים". הפלח הזה כמעט נכחד בשנים האחרונות לנוכח חדירת דגמי הקרוסאובר למיניהם.

טסלה 3 הפכה אמנם למעין "שגרירה של המותג" עם יחס חסר תחרות של טווח/ביצועים והיא אפילו נהנית מהילה ספורטיבית. אבל היא לא מספקת את הרב-שימושיות של דגמי הקרוס-אובר בכל הנוגע לחלל מחייה משפחתי, ישיבה "גבוהה" ויכולת לרדת לעיתים מהכביש הסלול.

את כל אלה אמור לספק דגם ה-Y, הקרוסאובר של טסלה. אבל ברוב השווקים הוא יקר יותר בכ-10% מדגם ה-3, מה שמצמצם מאד את פוטנציאל השוק שלו בישראל. אפילו אם טסלה תשלוף שפן מהכובע עם מחיר בסיס שיתחיל בפחות מ-230 אלף שקל סביר מאוד להניח שעיקר הביקוש הראשוני לרכב יגיע מתוך קהל הלקוחות "השבוי" של טסלה. כלומר, המכירות יבואו על חשבון מכירות טסלה 3 ולאו דווקא במתכונת של הרחבת כלל נתח השוק של המותג.

בינתיים, הסוגייה הזו די תיאורטית: ה-Y הוא כיום הדגם המבוקש ביותר של טסלה בעולם, רשימת ההמתנה אליו ארוכה מאד וייקח עוד זמן רב עד שהמפעל החדש בברלין, שאמור להגדיל את תפוקת הדגם, יתחיל לייצר כמויות משמעותיות.

בלימת מחירים

ברשתות החברתיות יש כיום לא מעט "רעש סטטי" על הכוונה של טסלה לייצר דגם חשמלי קומפקטי, שמחירו יתחיל בסביבות 25 אלף דולר, כמעט 15 אלף דולר מתחת למחיר הבסיס של טסלה 3. בתיאוריה לרכב כזה יש פוטנציאל משמעותי בישראל אבל במצב הלוגיסטי של תעשיית הרכב ובעובדה, ששולי הרווח על רכב כזה מאוד מצומצמים, ספק רב אם נראה רכב כזה יוצא לשוק בשנה-שנתיים הקרובות.

מה יקרה למחירים?
בכל השווקים הגלובליים מתעדכנים מחירי הרכב של טסלה במועדים אקראיים, לרוב כלפי מעלה, בשיעור של כמה מאות עד כמה אלפי דולרים בכל פעם, ללא הודעה רשמית וללא הסבר. בישראל זה כבר קרה ארבע פעמים אך בחצי השנה האחרונה הקפיצות נרגעו, לפחות בדגם טסלה 3.

שני גורמים בישראל בולמים עליות מחירים נוספות כמו אלה שפקדו לאחרונה את השוק בסין ובארה"ב: שער השקל הנמוך ביחס לדולר והטבת המס הנדיבה מאוד של ישראל שכנראה מאפשרת לטסלה לגזור בישראל שולי רווח משמעותיים יחסית לשווקים אחרים. אפשר ללמוד על כך מהעובדה שחלק מהמתחרים מקוריאה ומאירופה, שמחירם בחו"ל לצרכן זהה למחיר של דגמי טסלה המקבילים, נכנסים לישראל במחירים דומים לאלה של טסלה. זאת, למרות שולי הרווח של היבואנים בארץ ולמרות הנחות לציים, שחלק מהמתחרים נותנים לציים. כך או כך במצב הנוכחי של דלילות האספקה שאלת המחירים היא די תיאורטית.

מתי תרחיב טסלה את השירות שלה בישראל?
אם לפני שנה מישהו היה מספר לנו, שיבואן רכב, כל שכן יצרן רכב, יוכל למכור ב-2021 אלפי כלי רכב, שעולים 60-80 אלף דולר ליחידה, בלי אולם תצוגה קבוע, בלי אתר מסירה, בלי אתר חלפים לוגיסטי ועם מוסך אחד וסדנה אחת לתיקוני פח, קרוב לוודאי שהיינו פורצים בצחוק מתגלגל.

ובכן, מה אנחנו יודעים. צוחק מי שצוחק אחרון. מסתבר, שללקוחות טסלה בישראל אין בעיה לקבל את רכבם היקר במתקן מאולתר במגרש חניה ליד נמל אשדוד. גם אין להם בעיה לתאם תור במוסך הבודד של טסלה שבועות מראש, להקריב יום עבודה כדי לעלות לרגל למוסך בפתח תקווה מהקצוות המרוחקים ביותר של הארץ, או להמתין עד אין קץ לתשובה על מיילים ו/או להתקשר למוקד שירות הלקוחות של החברה רק כדי לדבר עם CALL CENTER בהולנד או בקליפורניה.

אבל כנראה שגם טסלה מפנימה, שמה שהצליח לעבוד, איכשהו, עם 4,000 כלי רכב בישראל, יתקשה מאד להצליח כאשר יהיו כאן 7,000 כלי רכב והרבה יותר מכך בשנה הבאה.

חלק מצווארי הבקבוק של השירות אמורים להשתחרר בקרוב. בחודשים האחרונים פעלו צוותים של החברה מארצות-הברית כדי להרחיב את הסמכת מערך השירות של "שגריר" לטיפול בטסלה, ובעתיד הנראה לעין יוכלו לקוחות לקבל שירות, בינתיים תיקוני פח וצבע, במוסכי הרשת של שגריר בחיפה, נתניה, אשדוד וירושלים. השירות הזה כבר פועל לתקופת הרצה בחלק מהמיקומים.

המיקום ועיתוי הפתיחה של אולם התצוגה המרכזי של טסלה בישראל הוא עדיין בחזקת נעלם אבל אין ספק, שכאשר החברה תתחיל את המסירות בפועל של הדגמים היקרים יותר שלה, החל מהדגם Y ואילך, היא תתקשה להמשיך ולשווק אותם מדוכן "פופ-אפ" בקניון. בינתיים מי שלא יכול להתאפק יכול לקפוץ קפיצה קטנה לעמאן, בירת ירדן, שם פועל אולם תצוגה מפואר כבר מ-2017.

מה חדש בחזית הטכנולוגית של טסלה?
קצת קשה לעקוב אחרי המסלול המפותל שבו מתקדמת הטכנולוגיה של טסלה ובעיקר קשה לגשר, לפחות בינתיים, על הפער בין ההצהרות למציאות. קחו למשל את נושא הסוללות. בספטמבר אשתקד הכריזה טסלה על פריצת דרך בפיתוח סוללות ליתיום-איון עם תאים גדולים, שיפחיתו את העלות לקילוואט-שעה, יספקו עד פי 5 יותר אנרגיה, יגדילו את הטווח ב-16% ואת הכוח פי שישה.

החודש, לעומת זאת, היא הודיעה כי כל דגמי הבסיס של טסלה 3 וטסלה Y בכל העולם יעברו לטכנולוגיה של ליתיום-ברזל-פוספט, שנחשבת לטכנולוגיית דור קודם בשל דחיסות האנרגיה הנמוכה יותר שלהם. כלומר, צריך סוללה יותר גדולה וכבדה כדי לייצר את אותו הספק.

בטסלה טוענים שאלה סוללות עם כימיה יציבה יותר בתנאי מזג אוויר שונים ובתאונות שלא נדע. אבל אפילו הסינים, שמייצרים סוללות כאלה, מודים שיתרונן הגדול הוא עלות ייצור נמוכה משמעותית ליצרן בשל שימוש מופחת בחומרים נדירים ויקרים כמו קובלט.

גם לוח הזמנים של טסלה ליכולות נהיגה אוטונומיות מלאות במערכת ה-FSD שלה רצוף בסימני שאלה. לא רק בגלל תזוזות תכופות בלוח הזמנים וההשקה של גרסאות הפיתוח אלא בעיקר לאור העובדה שהרגולציה שאמורה לאפשר שימוש במלוא היכולות הללו, עדיין רחוקה מאוד ממימוש - בכל העולם. אבל לפחות בתחום אחד, שכלול הייצור הסדרתי ההמוני של כלי רכב חשמליים, אין ספק כי

טסלה נמצאת במרחק של שנתיים לפחות לפני כל תעשיית הרכב.

עוד כתבות

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל