גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לפני 16 שנה חתמה צומת ספרים על מארג הסכמים כדי להפחית מס. מה חשב על כך ביהמ"ש בשנת 2021?

ביהמ"ש המחוזי קבע כי צומת ספרים תשלם מס רווח הון בשיעור 26.25% על 15 מיליון שקל שקיבלה במסגרת עסקת מיזוג שנערכה לפני כ-16 שנים בינה לבין חברת אש-אורי וחברת באג ● נקבע כי הצגת עסקת המיזוג כשתי עסקאות שונות נועדה להפחתת מס בלבד

חנות צומת ספרים / צילום: תמר מצפי
חנות צומת ספרים / צילום: תמר מצפי

צומת ספרים תשלם מס רווח הון בשיעור 26.25% על 15 מיליון שקל שקיבלה במסגרת עסקת מיזוג שנערכה לפני כ-16 שנים בינה לבין חברת אש-אורי, שעסקה בהפצת ספרים, וחברת באג, שעסקה בשיווק מוצרי מחשבים ובהפצת ספרים. בנוסף, החברה לא תוכל לדרוש פחת שנתי על התמורה בגין עסקת המיזוג - כך קבע השופט יוסי טופף מבית המשפט המחוזי בתל אביב, בפסק דין במסגרתו דחה את הערעורים שהגישה צומת ספרים על שומות שהוציא לה פקיד שומה למפעלים גדולים בגין עסקת המיזוג.

השופט דחה את הצגת עסקת המיזוג על-ידי צומת ספרים כשתי עסקאות שונות, האחת להקמת שותפות והשנייה למכירת מוניטין, וקבע כי החיבור בין צומת ספרים לחברת אש-אורי באמצעות הקמת שותפות בשנת 2002, והצטרפות חברת באג כשותפה נוספת בשנת 2005 מהווה עסקה אחת למכירת זכויות בשותפות.

עוד נקבע כי מטרת ההפרדה הייתה הניסיון לייחס מעין עסקת מכר מוניטין לשם הטבת מס, אך התמורה בסך של 30 מיליון שקל, ששילמה באג לשותפות בתמורה לשליש מהזכויות בה, נחשבת לתמורה בגין מכירת זכויות בשותפות.

פסק הדין ניתן בהמשך לפסקי דין של בית המשפט המחוזי בירושלים ובבית המשפט העליון, שדחו את הערעורים שהגישו חברת אש-אורי ובעליה אבי שומר נגד שומות המס שהוצאו להם בגין אותה עסקה.

המחלוקת בערעורים של צומת ספרים סבבה סביב השאלה האם פקיד השומה פעל נכונה כשסווג אחרת את מערך החוזים שהוצגו לפניו בעסקת המיזוג, לצורכי הטלת מס, בהגיעו למסקנה כי מדובר בעסקה אחת של מכירת זכויות בעלות בשותפוּת, על כלל הנכסים המוחשיים והלא מוחשיים וההתחייבויות שבה, באופן ששתי השותפוֹת שייסדו את השותפוּת -צומת ספרים ואש-אורי - מכרו שליש מחלקן בשותפוּת לשותפה שלישית - חברת באג. זאת, תוך דחיית הצגת העסקה מצד צומת ספרים כעסקה של השכרה ובהמשך מכירה של מוניטין משתי השותפוֹת לשותפוּת שהקימו, בד-בבד להכנסת שותפה שלישית לשותפוּת, תמורת תשלום בעבור שכירת ורכישת המוניטין משתי השותפוֹת המייסדות.

חברת צומת ספרים הוקמה בשלהי שנת 1996 על-ידי שלוש הוצאות לאור (הד ארצי, זמורה-ביתן וכנרת). החנות הראשונה נפתחה בגבעת ברנר בשנת 1996, ועם השנים נפתחו חנויות וסניפים רבים במרכזי קניות מחוץ למרכזי הערים.

חברת אש-אורי הוקמה בשנת 1981 והפעילה רשת חנויות למכירה קמעונאית של ספרים ותקליטורים בשם "יריד הספרים". אש-אורי הפעילה חנויות באזור ירושלים (חמש חנויות), תל אביב, חיפה, פתח תקווה והרצליה. מרבית החנויות מוקמו בקניונים ובמרכזי מסחר במרכזי הערים.

חברת באג מולטיסיסטם עסקה בשיווק מוצרי מחשבים ובהפצת ספרים, ונרכשה על-ידי חברת מודן הוצאה לאור בע"מ.

מכלול הסכמים שתכליתו הפחתת מס

במרוצת השנים נחתמו מספר הסכמים בין שלוש החברות, שבגינם התעוררה מחלוקת המס. בין חברת אש-אורי, שהפעילה רשת חנויות ספרים בשם "יריד הספרים", לבין חברת צומת ספרים, נחתם ביום 6.8.02 "הסכם מייסדים להקמת שותפות". במסגרת הסכם המייסדים סוכם, בין היתר, כי כל פעילותן של צומת ספרים ואש-אורי תהיה באמצעות השותפות.

בהסכם מיום 3.7.05, "ההסכם להכנסת שותף", צורפה שותפה נוספת לשותפות, חברת באג. בהסכם עם באג נקבע כי באג תשקיע סכום של 30 מיליון שקל בתמורה לשליש מהזכויות בשותפות. במקביל נחתם גם "הסכם המוניטין", שלפיו החברה וצומת ספרים השכירו את המוניטין לשותפות, וזאת רטרואקטיבית החל מיום 1.1.05, בתמורה שנתית בסך 4,560,000 שקל, שחולקה בחלקים שווים בין אש-אורי לצומת ספרים.

בהסכם המייסדים נקבע כי השותפות תשלם לכל אחת מן השותפות (לחברה ולצומת ספרים) תשלום חודשי זהה בסך 100,000 שקל בתוספת מע"מ, לתשלום בעבור השימוש במוניטין של כל אחת מהחברות (הסכם שכירות המוניטין). באג הצטרפה מבלי שהכניסה מוניטין לשותפות ולא הייתה זכאית לקבל תשלום בעבור המוניטין, ולכן נקבע כי במקום 100,000 שקל לחודש כקביעת הסכם המייסדים, ישולם לצדדים המקוריים לשותפות סך של 190,000 שקל לחודש בגין השימוש במוניטין.

פקיד השומה לא קיבל את הדיווח על מארג ההסכמים כפי שדווח - כשתי עסקאות להקמת שותפות ולמכירת מוניטין - וקבע כי אופן הצגת העסקה כהשקעה בשותפוּת, בד-בבד לקבלת הכספים שהושקעו לכאורה בשותפוּת במסווה של תמורה מהשכרת וממכירת המוניטין לשותפוּת, אינה עולה בקנה אחד עם תוכנה הכלכלי האמיתי, ולמעשה מדובר בעסקה אחת של מכירת זכויות בשותפות.

לפיכך, במסגרת צווים שהוצאו לצומת ספרים, נקבע כי ביולי 2005 מכרו צומת ספרים ואש-אורי, כל אחת מהן, 1/3 מזכויותיה בשותפוּת לבאג תמורת 15 מיליון שקל עבור כל אחת. התמורה מהמכירה סווגה כרווח הון ריאלי החייב במס לפי סעיף 91(ב1) לפקודת מס הכנסה. בנוסף לכך, בוטלו הוצאות פחת בגין מוניטין בשותפות (החל משנת 2007), והן הוספו כתוספת הכנסה חייבת בצו.

פקיד השומה טען כי חלפו כשלוש שנים ממועד ייסוד השותפוּת ועד למועד עסקת "מכירת המוניטין", במהלכן הועברו לשותפוּת העסק החי והמוניטין של צומת ספרים ואש-אורי, אשר מבחינתן המוניטין שלהן התפוגג ודעך, ותחתיו צמח והתפתח מוניטין של השותפוּת עצמה, כמי שמחזיקה בעסק החי.

עוד נטען כי אין טעם עסקי או כלכלי שבאג תסכים לממן דמי מוניטין שנתיים מופרזים בסכום של 4,560,000 שקל, שהם פי שניים ממה ששולם עד לאותו מועד בעוד שווי הבעלות במוניטין הועמד בהסכם על סך של 17,780,000 שקל, ואף מבלי שהוצגה הערכת שווי כלשהי.

לטענת פקיד השומה, התכלית העיקרית של מכלול ההסכמים הייתה הפחתת מס מצד צמת ספרים. זאת משום שרווח הון ריאלי ממכירת זכות בשותפות מחויב בשיעור מס רווח הון לפי חישוב ליניארי של 26.25% בערכי חודש יולי 2005, לעומת עסקת מכירת מוניטין המחויבת בשיעור מס של 25% בלבד, בערכי תום שנת 2006.

בנוסף לכך, ייחוס התמורה למוניטין יאפשר לשותפוֹת בשותפוּת, לפי חלקן, לדרוש את מלוא התמורה כהוצאת פחת שנתית בהתאם לתקנות מס הכנסה (שיעור פחת למוניטין), ולנכותה מהכנסותיהן החייבות מהשותפות במשך 10 שנים. דמי שכירות המוניטין נדרשים כהוצאה בשנים 2005 ו-2006, ואילו המוניטין מופחת כהוצאה החל משנת 2007.

צומת ספרים ערערה על קביעות אלה ,באמצעות עו"ד אהוד ברזלי ועו"ד קארין צוקרמן - וכאמור הפסידה. בחלוף כ-16 שנים מההסכם האחרון בעסקת המיזוג קבע השופט טופף כי פקיד השומה פעל כדין באופן שבו סיווג את העסקה, כעסקה אחת למכירת זכויות בשותפוּת, חלף שתי עסקאות, כפי שהוצג מטעם צומת ספרים.

"עסקה סיבובית"

השופט הגיע למסקנה זו לאחר שהשיב על השאלה "מתי הועבר המוניטין מהשותפוֹת המייסדות לשותפוּת שהוקמה על-ידן", וקבע כי "נחה דעתי כי ככל שנצמח למערערת (צומת ספרים, א' ל"ו) מוניטין בגין מכירה קמעונאית של ספרים, הרי שהוא הועבר, הלכה למעשה, במכלול הפעילות העסקית ממנה אל השותפוּת עם הקמתה ביום 6.8.2002. בשנת 2005, ערב כניסת באג כשותפה נוספת, החזיקה השותפוּת במוניטין משל עצמה, אשר אף אם שורשיו במוניטין שהועבר אליה משתי השותפוֹת, המערערת ואש-אורי, כשלוש שנים קודם לכן, הרי שמאז צמח וגדל אצלה כתוצאה מפעילותה העסקית כשותפוּת, והיה שייך כל-כולו לה".

עוד קבע השופט טופף כי "דמי התמורה בסך של 30 מיליון שקל ששילמה באג לשותפוּת בתמורה לשליש מהזכויות בה, הועברו כולם לידי המערערת ואש-אורי, מחצית לכל אחת מהן, בעסקה סיבובית שכל-כולה נועדה להציג את הכספים כתמורה עבור מכירת מוניטין, על אף שכבר לא היה בידן כל מוניטין למכירה, חלף הצגת העסקה כמכירת זכויות בשותפות, כפי שבצדק סיווג וקבע פקיד השומה בשומתו".

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

דיווח: טנקים ישראלים השלימו את כיתור מזרח רפיח

צה"ל השלים שורת תרגילים בצפון: "דימה לחימה בלבנון" • דיווח: הסיבה לפיצוץ במו"מ לשחרור החטופים - הדרישה של חמאס להפסקת אש של 12 שבועות • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • בריטניה וארה"ב לא מוכנות להציב חיילים ברציף ההומניטרי ברצועה - הפתרון: קבלן ישראלי • מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור בלבנון • עדכונים בולטים

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; קאק ופוטסי מוסיפים 0.8%

מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● עליות במסחר בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות