גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חכו עם מחיאות הכפיים: העסקה הגדולה בין טסלה להרץ עוד רחוקה

העסקה בין טסלה להרץ התקבלה בתשואות ע"י שוק ההון ודחפה את שווי השוק של טסלה מעבר לטריליון דולר ● אבל כשיורדים לפרטים שלה, מתגלים לא מעט מכשולים וסימני שאלה

אלון מאסק, מייסד ומנכ''ל טסלה / צילום: Shutterstock
אלון מאסק, מייסד ומנכ''ל טסלה / צילום: Shutterstock

העסקה בין טסלה להרץ נראית דוגמה קלאסית ל-WIN-WIN עסקי, אבל כאשר יורדים לפרטיה נראה שיש לה קורלציה נמוכה מאד לרכישה של מסות רכב חשמלי או לתחבורה ירוקה בכלל. זה נראה כמו מהלך שוק הון קלאסי שנועד לטפח את הסנטימנט של המשקיעים כלפי שתי החברות בשוק ההון הרותח ועל הדרך אולי גם לגזור קופונים פוליטיים. ההכרזה אכן כבר הניבה אתמול רווחי הון משמעותיים לשתי החברות בשוק, שצמא לבשורות ירוקות. אלא שבדרך למימוש העסקה של רכישת 100 אלף חשמליות מטסלה ב-4.4 מיליארד דולר עד סוף 2022 ממתינים הרבה מכשולים. הנה כמה פיתולים שמחכים בעלילה שנמצאים מעבר לפינה.

מאיפה יגיעו המכוניות והאם באמת צריך אותן כרגע?

שוק ההשכרה בארצות-הברית ספג במשבר הקורונה מכה אנושה, שממנה הוא מתקשה להתאושש עד היום. חברת הרץ ארה"ב עצמה נאלצה להודיע בחודש מרץ אשתקד על פשיטת רגל ולמרות שמספר חודשים מאוחר יותר היא נכנסה לתוכנית חילוץ ושיקום מורכבת והמניה שלה רשמה זינוק משמעותי, תנאי הרקע לא השתנו דרמטית.

היקף השכרת הרכב לתיירות בארצות-הברית ב-2021 עדיין רחוק מאד מהשיא שלו והבעיות הלוגיסטיות של תעשיית הרכב, ובעיקר המחסור בצ'יפים, מביאים לירידה דרמטית ביכולת לספק לו רכב. נכון להיום כושר הייצור של היצרנים פגוע בשל המחסור בצ'יפים, בהיקף מלאי הרכב הזמינים למכירה נמצא בשפל היסטורי והמשמעות היא צמצום חד בהנחות לציי ההשכרה.

במילים אחרות' יצרני הרכב האמריקאים יכולים למכור כיום כל מכונית זמינה, שמיוצרת בארצות-הברית, ללקוחות פרטיים במחיר מלא. טסלה, אגב, לא שונה מהבחינה הזו. נכון לרגע זה' נראה שהמשבר הלוגיסטי ימשך עמוק לתוך 2022 לכל הפחות וגם שוק ההשכרה לא יזנק בקרוב. במצב כזה ההצטיידות "החשמלית", אם תתממש במלואה או ברובה, מגדילה את הסיכון העסקי.

איפה מסתתרות העלויות הסמויות?

ארצות-הברית היא מדינה גדולה מאד ופרישת עמדות הטעינה הציבוריות בה דלילה מאד בשלב זה, במיוחד לאורך כבישי הרוחב והאורך הבין-מדינתיים. זה מצב רחוק מאידיאלי לרכבי השכרה חשמליים, שלעיתים קרובות עוברים ממדינה למדינה וצולחים מאות ואף אלפי מיילים בשבוע. במיוחד אם הם בשימוש של תאגידים וחברות.

המשמעות היא עלויות לוואי משמעותיות מאד שנוגעות לטעינה, גרירה, לוגיסטיקה וכו', מלבד עלות הרכב, הן לחברות ההשכרה והן לטסלה, שתצטרך לספק תמיכה ושירות ללקוחות בעלי צריכת קילומטרים אינטנסיבית אופי שימוש שונה מאד מזה של רוב הלקוחות.

סוגיה פוליטית מורכבת

כמו כל דבר שמתרחש בימים אלה בארצות-הברית גם לעסקה הזו יש משמעויות לוואי פוליטיות מורכבות. מצד אחד, ממשל ביידן הוא חסיד גדול של רכב חשמלי והוא מנופף כיום בדגל התחבורה החשמלית בכל העוז בניסיון להעלים נטל סביבתי שחור של עשרות שנים, שרובץ על המצפון של התעשייה האמריקאית. הממשל אף מקדם בימים אלה תקציב לתמיכה של עשרות מיליארדי דולרים לסיבסוד רכב חשמלי, להקמת עמדות טעינה ועוד במטרה להגיע להגדיל משמעותית את חדירת הרכב החשמלי בארצות-הברית עד סוף העשור.

מצד שני, בארצות-הברית מתנהלת כיום מלחמה קולנית בין טסלה לבין תעשיית הרכב "המסורתית", שזוכה לתמיכה פוליטית מאיגודי העובדים בעל העוצמה הפוליטית. האיגודים נהנים מתמיכה של בתי הנבחרים והממשל, שמפנה "כתף קרה" לטסלה. המלחמה הזו באה לידי ביטוי בין השאר בניסיון של הממשל האמריקאי להתנות את הגדלת הסובסידיות לרכב חשמלי באלפי דולרים בכך שכלי הרכב יהיו מיוצרים בארצות-הברית על ידי מעסיקים של עובדים מאוגדים.

כלומר, לתת את הסובסידיות המלאה כמעט לכולם חוץ לטסלה, שמנסה להגביל את פעילות האיגודים במפעלים שלה, כחלק מהפילוסופיה העסקית של החברה.

הדבר מציב מכשול גדול בפני העסקה מכיוון, שכושר הייצור של טסלה בארצות-הברית "מתוח" כיום עד לקצה עם זמני המתנה ממושכים מאד לכל הדגמים. כדי לספק כמות עודפת של 100 אלף כלי רכב להרץ עד סוף 2022 סביר להניח, שטסלה תרצה לייצא לארצות-הברית מכוניות מהמפעל שלה בשנחאי וזה כבר עלול להיות "קו אדום" של הממשל הנוכחי, של איגודי העובדים ושל דעת הקהל האמריקאית. בקיצור תסבוכת משפטית.

בשורה התחתונה, למרות שהצהרה על העסקה חשובה בתור "אבן-דרך" בתזוזה של שוק הציים בארצות-הברית לכיוון רכב חשמלי, ולמרות שהיא כבר ניפחה את שווי המניות של השחקנים בשוק - קשה לראות איך היא מתממשת בשנה הבאה.

עוד כתבות

טינדר / צילום: Shutterstock, Thaspol Sangsee

מפעילת אפליקציית טינדר הגיעה לפשרה בתביעה על שווי החברה

מפעילת טינדר תשלם 441 מיליון דולר למייסדיה ומנהליה לשעבר של האפליקציה

בין פסיבי לאקטיבי / צילום: Shutterstock

על הדרך בין פסיבי לאקטיבי: מה מעדיפים הציבור והיועצים במערכת הבנקאית?

מדוע הספרות המחקרית שמלווה את הוויכוח בין חסידי הגישות האקטיבית והפסיבית לניהול השקעות היא בעייתית, ולעיתים אף מעוותת? ● האם השקעה פסיבית עומדת בפני עצמה, או שגם היא זקוקה לניהול אקטיבי? ● ומה עולה מהשוואה בין נתוני התשואות של תיקים משני הסוגים?

שדה דב / צילום: איל יצהר

שיכון ובינוי זכתה במכרז לבניית 324 יח"ד להשכרה ארוכת טווח בשדה דב

העלות הממוצעת של קרקע ליח"ד עומדת על 2.5 מיליון שקל, סכום נמוך ממכירת קרקע בשוק החופשי ● מנהל רשות מקרקעי ישראל: "השיווק במסלול זה מאפשר פתרונות מוזלים יותר לזוגות צעירים ולחסרי דיור באזורי הביקוש ובכל הארץ"

דובאי / צילום: Shutterstock

השיגו את ההפך? הסכמים בין ישראל לאמירויות בלמו עסקאות יהלומים במיליוני דולרים

עד להסכמי אברהם בשנה שעברה יהלומנים ישראלים סחרו עם האמירויות בעקיפין דרך מדינות שונות ● בענף ציפו שנרמול היחסים יביא לגידול במסחר, אלא שאז בנק ישראל הזהיר את הבנקים מפני עסקאות עם דובאי ● התוצאה: מגבלות שמעכבות העברות כספים בין המדינות

רונן לוזון - מייסד ומנכ''ל מייסייז MYSIZE / צילום: איל יצהר

לפי המידה: חברת טכנולוגיית האופנה MySize גייסה 12 מיליון דולר

בשוק האופנה, שבו היקף המכירות המקוונות בארה"ב לבדה מוערך בכ-100 מיליארד דולר לשנת 2021, יש לכך משמעות כלכלית עצומה להתאמת המידות ברכישת אונליין ● וגם: כנס מרכזי ראשון מסוגו, העוסק בשיפור וחשמול התחבורה הציבורית בישראל ● אירועים ומינויים

רכב של קורוס / צילום: Shutterstock

הרבעון של עידן עופר: רווחי עתק מחברת הספנות הישראלית, הפסדים כבדים מיצרנית הרכב הסינית

ההחזקה במניות צים הניבה לקנון של עופר רווח של 400 מיליון דולר ברבעון השלישי, והצרות של קורוס הסינית הסבו לה הפסד של 200 מיליון דולר ● מאז הונפקה צים בינואר השנה בוול סטריט זינקה המניה ביותר מ-280%, למחיר המשקף שווי של כ-6.6 מיליארד דולר

קו החוף של תל אביב. רילוקיישן לתל אביב מעולם לא היה יקר יותר, אבל כנראה שהוא עדיין משתלם / צילום: Shutterstock, Aleksandar Todorovic

תל אביב היא העיר היקרה בעולם - והשקל החזק הוא רק תירוץ לכך

העיר העברית הראשונה הפכה, כך על פי האקונומיסט, לעיר היקרה בעולם ● ת"א זכתה בתואר אף שהמחקר לא מייחס משקל למחירי הדירות ומתמקד בעלויות השוטפות ● חוזקו של השקל היה אמור דווקא להוזיל מחירי מוצרים מיובאים, אבל היבואנים מצאו תירוץ מצוין להעלות מחירים

מוטי ששון - ראש עירית חולון / צילום: איל יצהר

הקרב על תוואי המטרו בפארק החולות בחולון מגיע לבג"ץ

עיריית חולון עתרה לבג"ץ נגד הוועדה לתשתיות לאומיות וחברת נת"ע בטענה כי תוואי קו המטרו שיעבור באזור יפגע בערכי טבע נדירים ● בעירייה מזכירים שמוסדות התכנון הם אלה שבשנים האחרונות הגנו שוב ושוב על הייחודיות של המקום וטוענים שתוכנית חלופית שהציעו נדחתה במהרה

סניף קופת חולים כללית-שירותי בריאות כללית / צילום: תמר מצפי

המחלוקת בין כללית והראל: דרישה למנות שופט בדימוס לבוררות בין הצדדים

חברת הביטוח וקופת החולים מסוכסכות על רקע פרשנות של חוזה בין הצדדים ● במוקד: כללית טוענת שמגיעים לה סכומים גבוהים יותר מהראל בגין תביעות מבוטחים ● כעת פנתה כללית לביהמ"ש ודרשה לקדם את הבוררות שתקועה במשך שנתיים

אבי וייס / צילום: איל יצהר

מהדורות החדשות יתקצרו? בקשת מנסים לצמצם את הגזרה

בניסיון לא להסתכן במצב שבו הרשות השנייה מחליטה להורות על קיצור מהדורות החדשות המרכזיות של הערוצים המסחריים בחצי שעה, פנתה קשת 12 במכתב לכל אחד מחברי המועצה: "התחלנו בהליך חשיבה יסודי ביחס לשדרוג נוסף של מהדורת החדשות המרכזית"

המרינה בתל אביב / צילום: איל יצהר

משש תישאר רק אחת? ברשויות המקומיות לא מוותרים כל כך מהר על חלום המרינות החדשות

מינהל התכנון פסל את התוכנית שקידם משרד התחבורה להקמת שש מרינות חדשות ואישר הקמה של אחת בלבד, בנהריה ● עיקר הנימוקים לפסילה היו סביבתיים וחברתיים ועתה הדיון יעבור למועצה הארצית ולאחר מכן לממשלה ● בעיריות שבנו על מינוף כלכלי אומרים: "מדובר בהחלטה פוליטית"

אלפרד אקירוב / צילום: תמר מצפי

אקירוב הולך על השליטה בכלל ביטוח: אלרוב תגיש בקשת היתר עד יום ראשון

דירקטוריון חברת הנדל"ן הצביע פה אחד בעד לצאת למהלך לרכישת השליטה בחברת הביטוח ● כיום מחזיקה אלרוב ב-15% ממניות כלל ולשם הגדלת החזקותיה ל-30% כפי שרוצה אקירוב, עליה לקבל אישור מהממונה על שוק ההון

בניין בורסת ת''א / צילום: איל יצהר

מנסה להותיר את קריסת אפריקה תעשיות מאחור: פקר פלדה בדרך חזרה לבורסה

הבנקים התנו את הסכמתם להנפקה בכפוף לפירעון חוב של 40 מיליון שקל מתוך תמורת הגיוס, ובתנאי שהחברה תישא בחוב של 143 מיליון שקל אחרי הפירעון האמור

חניון כיכר אתרים / צילום: איל יצהר

הדוח חשף: נצבא היא הגורם הדומיננטי בחניון כיכר אתרים; מעוניינת לקדם זכויות בנייה חדשות

החברה רכשה מחצית מהבעלות על החניון, והתחייבה להעניק לאיש העסקים ספי צביאלי הלוואה גדולה כשיוחל בקידום תוכניות חדשות בכיכר

מייסדי פיירבלוקס, מימין: פבל ברנגולץ, מיכאל שאולוב ועידן עפרת / צילום: יוליה נר

פי 11 בתוך חודשים: סטארט-אפ הקריפטו הישראלי מגייס לפי שווי 8 מיליארד דולר

פיירלבלוקס, סטארט-אפ לאבטחת קריפטו, מגייס לפי הדיווחים 400 מיליון דולר בהשתתפות קרן סקויה בזינוק גבוה בשווי ● השווי של חברות בעולמות הקריפטו והבלוקצ'יין קופץ כשיותר קרנות הון סיכון נכנסות להשקעה בתחומים אלו ועוד גופים פיננסים זקוקים לתשתית לניהול מטבעות דיגיטליים

סניף של דואר ישראל / צילום: Shutterstock

בין השרים ליברמן והנדל: האם המדינה תפריט 100% מהדואר

מה האפשרויות שעל הפרק לשינוי כיוון בהפרטת דואר ישראל, שיצאה לדרך, איזה קשיים הן מעוררות וכיצד יגיבו המשקיעים שנמצאים בתהליך? ● התמיכה בהנפקת 40% מהחברה נובעת מתסכול ופשרה

שוק חג המולד בדורטמונד שבגרמניה, אתמול. הכניסה הותרה רק למחוסנים ולמחלימים / צילום: Associated Press, Martin Meissner

גרמניה: סגר על הבלתי-מחוסנים, מועדונים וברים ייסגרו

הגבלות חמורות במיוחד יוטלו על מי שלא התחסנו: ייאסר עליהם להיכנס לחנויות (מלבד סופרמרקטים, בתי מרקחת ותחנות דלק), תיאסר עליהם הכניסה למסעדות, לאירועי תרבות, לקולנוע ולתיאטרון, ללא התחשבות בשיעור התחלואה האזורי ● ההחלטות התקבלו בישיבת חירום של מרקל, יחד עם ראשי מדינות המחוז בגרמניה והקנצלר הנכנס אולף שולץ, הצפוי להתחיל בכהונה בשבוע הבא

אנטנה סלולרית / צילום: Shutterstock

ארבע החברות הסלולריות במהלך רחב לשת"פ בהקמת אתרים סלולריים

החברות מבקשות אישור להקים במשותף אתרים סלולריים באופן פסיבי כדי להאיץ את פריסת הדור החמישי ולחסוך בהוצאות ● על פי ההערכות, ברשות התחרות ובמשרד התקשורת לא צפויה התנגדות למהלך, אלא להפך

נועה קולר בקמפיין בזק / צילום: צילום מסך

עם כל הכבוד ל"פרובוקציה" של נועה קירל, מהפרסומת של yes מרוויחים כולם. גם מרגי

הסערה התקשורתית סביב הפרסומת החדשה של yes עשתה לה רק טוב, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● אדלר חומסקי, משרד הפרסום של חברת התקשורת, מטפל גם בקסטרו - שמרגי הוא הפרזנטור שלה

מירב כהן, יש עתיד / צילום: יח''צ

האם נבחרת הדירקטורים קפואה כבר 4 שנים?

אישור המינוי התבקש בשל קיפאון בנבחרת הדירקטורים? היא דווקא פעילה ●  המשרוקית של גלובס