גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חכו עם מחיאות הכפיים: העסקה הגדולה בין טסלה להרץ עוד רחוקה

העסקה בין טסלה להרץ התקבלה בתשואות ע"י שוק ההון ודחפה את שווי השוק של טסלה מעבר לטריליון דולר ● אבל כשיורדים לפרטים שלה, מתגלים לא מעט מכשולים וסימני שאלה

אלון מאסק, מייסד ומנכ''ל טסלה / צילום: Shutterstock
אלון מאסק, מייסד ומנכ''ל טסלה / צילום: Shutterstock

העסקה בין טסלה להרץ נראית דוגמה קלאסית ל-WIN-WIN עסקי, אבל כאשר יורדים לפרטיה נראה שיש לה קורלציה נמוכה מאד לרכישה של מסות רכב חשמלי או לתחבורה ירוקה בכלל. זה נראה כמו מהלך שוק הון קלאסי שנועד לטפח את הסנטימנט של המשקיעים כלפי שתי החברות בשוק ההון הרותח ועל הדרך אולי גם לגזור קופונים פוליטיים. ההכרזה אכן כבר הניבה אתמול רווחי הון משמעותיים לשתי החברות בשוק, שצמא לבשורות ירוקות. אלא שבדרך למימוש העסקה של רכישת 100 אלף חשמליות מטסלה ב-4.4 מיליארד דולר עד סוף 2022 ממתינים הרבה מכשולים. הנה כמה פיתולים שמחכים בעלילה שנמצאים מעבר לפינה.

מאיפה יגיעו המכוניות והאם באמת צריך אותן כרגע?

שוק ההשכרה בארצות-הברית ספג במשבר הקורונה מכה אנושה, שממנה הוא מתקשה להתאושש עד היום. חברת הרץ ארה"ב עצמה נאלצה להודיע בחודש מרץ אשתקד על פשיטת רגל ולמרות שמספר חודשים מאוחר יותר היא נכנסה לתוכנית חילוץ ושיקום מורכבת והמניה שלה רשמה זינוק משמעותי, תנאי הרקע לא השתנו דרמטית.

היקף השכרת הרכב לתיירות בארצות-הברית ב-2021 עדיין רחוק מאד מהשיא שלו והבעיות הלוגיסטיות של תעשיית הרכב, ובעיקר המחסור בצ'יפים, מביאים לירידה דרמטית ביכולת לספק לו רכב. נכון להיום כושר הייצור של היצרנים פגוע בשל המחסור בצ'יפים, בהיקף מלאי הרכב הזמינים למכירה נמצא בשפל היסטורי והמשמעות היא צמצום חד בהנחות לציי ההשכרה.

במילים אחרות' יצרני הרכב האמריקאים יכולים למכור כיום כל מכונית זמינה, שמיוצרת בארצות-הברית, ללקוחות פרטיים במחיר מלא. טסלה, אגב, לא שונה מהבחינה הזו. נכון לרגע זה' נראה שהמשבר הלוגיסטי ימשך עמוק לתוך 2022 לכל הפחות וגם שוק ההשכרה לא יזנק בקרוב. במצב כזה ההצטיידות "החשמלית", אם תתממש במלואה או ברובה, מגדילה את הסיכון העסקי.

איפה מסתתרות העלויות הסמויות?

ארצות-הברית היא מדינה גדולה מאד ופרישת עמדות הטעינה הציבוריות בה דלילה מאד בשלב זה, במיוחד לאורך כבישי הרוחב והאורך הבין-מדינתיים. זה מצב רחוק מאידיאלי לרכבי השכרה חשמליים, שלעיתים קרובות עוברים ממדינה למדינה וצולחים מאות ואף אלפי מיילים בשבוע. במיוחד אם הם בשימוש של תאגידים וחברות.

המשמעות היא עלויות לוואי משמעותיות מאד שנוגעות לטעינה, גרירה, לוגיסטיקה וכו', מלבד עלות הרכב, הן לחברות ההשכרה והן לטסלה, שתצטרך לספק תמיכה ושירות ללקוחות בעלי צריכת קילומטרים אינטנסיבית אופי שימוש שונה מאד מזה של רוב הלקוחות.

סוגיה פוליטית מורכבת

כמו כל דבר שמתרחש בימים אלה בארצות-הברית גם לעסקה הזו יש משמעויות לוואי פוליטיות מורכבות. מצד אחד, ממשל ביידן הוא חסיד גדול של רכב חשמלי והוא מנופף כיום בדגל התחבורה החשמלית בכל העוז בניסיון להעלים נטל סביבתי שחור של עשרות שנים, שרובץ על המצפון של התעשייה האמריקאית. הממשל אף מקדם בימים אלה תקציב לתמיכה של עשרות מיליארדי דולרים לסיבסוד רכב חשמלי, להקמת עמדות טעינה ועוד במטרה להגיע להגדיל משמעותית את חדירת הרכב החשמלי בארצות-הברית עד סוף העשור.

מצד שני, בארצות-הברית מתנהלת כיום מלחמה קולנית בין טסלה לבין תעשיית הרכב "המסורתית", שזוכה לתמיכה פוליטית מאיגודי העובדים בעל העוצמה הפוליטית. האיגודים נהנים מתמיכה של בתי הנבחרים והממשל, שמפנה "כתף קרה" לטסלה. המלחמה הזו באה לידי ביטוי בין השאר בניסיון של הממשל האמריקאי להתנות את הגדלת הסובסידיות לרכב חשמלי באלפי דולרים בכך שכלי הרכב יהיו מיוצרים בארצות-הברית על ידי מעסיקים של עובדים מאוגדים.

כלומר, לתת את הסובסידיות המלאה כמעט לכולם חוץ לטסלה, שמנסה להגביל את פעילות האיגודים במפעלים שלה, כחלק מהפילוסופיה העסקית של החברה.

הדבר מציב מכשול גדול בפני העסקה מכיוון, שכושר הייצור של טסלה בארצות-הברית "מתוח" כיום עד לקצה עם זמני המתנה ממושכים מאד לכל הדגמים. כדי לספק כמות עודפת של 100 אלף כלי רכב להרץ עד סוף 2022 סביר להניח, שטסלה תרצה לייצא לארצות-הברית מכוניות מהמפעל שלה בשנחאי וזה כבר עלול להיות "קו אדום" של הממשל הנוכחי, של איגודי העובדים ושל דעת הקהל האמריקאית. בקיצור תסבוכת משפטית.

בשורה התחתונה, למרות שהצהרה על העסקה חשובה בתור "אבן-דרך" בתזוזה של שוק הציים בארצות-הברית לכיוון רכב חשמלי, ולמרות שהיא כבר ניפחה את שווי המניות של השחקנים בשוק - קשה לראות איך היא מתממשת בשנה הבאה.

עוד כתבות

איתן יוחננוף - סניף יוחננוף קרית עקרון / צילום: תמר מצפי

בלי משלוחים באונליין והשקעה בזול סטוק, יוחננוף מסכמת רבעון מוצלח

רשת יוחננוף מסכמת את הרבעון השלישי עם מכירות בהיקף של 983 מיליון שקל, המשקפות גידול של כ-15% לעומת הרבעון השלישי אשתקד ● הרווח הנקי לתקופה הסתכם ב-31 מיליון שקל, כלומר כ-3.4% מהמחזור

אליקה מרחבי / צילום: יוסי צבקר , יח''צ

משרד הפרסום זרמון זכה בתקציב אוניברסיטת בן גוריון בהיקף 3 מיליון שקל

התקציב טופל בשנים האחרונות בגיתם BBDO ● הפרסום לאוניברסיטת בן גוריון יתרכז בבניית המיתוג מחדש שיבליט את היתרונות של אוניברסיטה בכלל ושל בן גוריון בפרט על פני אלטרנטיבות ההכשרות הרבות שצצות בעולם החדש

דובי שנידמן, מנכ''ל ריטיילורס / צילום: נמרוד גליקמן

ריטיילורס הכפילה את ערכה מההנפקה; לאומי והמנכ"ל מממשים

בימים האחרונים חדלה לאומי פרטנרס מלהיות בעלת עניין בריטיילורס, אחרי שמכרה מחוץ לבורסה נתח של כ-3% מהון החברה תמורת כ-120 מיליון שקל ● מנכ"ל ריטיילורס, דובי שנידמן, מכר כ-1% ממניות החברה תמורת כ-45 מיליון שקל, בתנאים דומים למכירה של לאומי פרטנרס

ישראלים בנתב''ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ

אפקט האומיקרון: ספק אם הממשלות ימהרו לחלק שוב כסף לאזרחים

ירידות בשווקים הפיננסים בעולם בעקבות אי-ודאות סביב הווריאנט החדש של הקורונה התגלגלו גם לישראל ● המומחים טוענים כי האופן שבו המדינות יגיבו למצב ובמקביל המהירות שבה יתברר אם קיים חיסון יעיל למוטציה - הם אלו שיקבעו את עומק הפגיעה בכלכלה והאם טלטלה נוספת בדרך

שדה תעופה בן גוריון / צילום: מיכל רז חיימוביץ

רוצים לטוס לחו"ל? מה עושים כשתנאי הכניסה למדינות משתנים מהיום למחר

הוואריאנט החדש של הקורונה הוביל לתגובה מהירה של מדינות העולם ובכללן ישראל ● גבולות נסגרים מחדש, תנועת התיירים מוגבלת שוב, ואי-הוודאות היא המציאות החדשה ● מהן המגבלות החדשות ואיך מקבלים החזר במקרה של ביטול? כל מה שצריך לדעת לפני הטיסה הבאה

סניף של הכל-בו 'נורדסטרום' בלוס אנג'לס שבו אירעו אירועי השוד ב'בלאק פריידי'' / צילום: Shutterstock, Michael Gordon

הבלאק פריידיי הגיע לעולם הפשע: גל חריג של פריצות בקניונים בארה"ב

שורה של מעשי "שוד והרס" - פריצות מהירות לחנויות ובזיזה של סחורה - מלווה השנה את בלאק פריידיי ● המומחים מייחסים את התופעה, בין שאר הגורמים, למחסור בסחורה אצל ארגוני פשע שעוסקים בסחר "שחור"

פרויקט תמ''א 38 / צילום: פאול אורלייב

התקן השמאי החדש לא יעזור אם המדינה לא תכניס את היד לכיס

אם המדינה רוצה אלפי דירות חדשות, היא תצטרך לשפות את הרשויות המקומיות על אובדן ארנונה

דניאל בראל, מייסד-שותף ומנכ''ל REE / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל REE לא מתרגש מנפילת המניה: "אנחנו פה לטווח ארוך, נהיה השחקן אולי הכי גדול בשוק הרכב"

מאז שהתמזגה לספאק השנה איבדה מניית האוטוטק REE כ-60% ● למרות זאת, טוען המנכ"ל דניאל בראל, כי הפיכתה לחברה ציבורית הייתה מהלך נכון: "אנחנו כמו אינטל לעולם הרכב. לא תראו רכב של REE, אבל תהיה טויוטה powered by REE. זה הרעיון"

חשש בבריטניה מההווריאנט החדש של נגיף הקורונה, אומיקרון / צילום: Associated Press, Matt Dunham

גובר החשש באירופה: הגבלות על טיסות, סגר חלקי ועוצר לילי

בעקבות גילוי מקרים באירופה של הווריאנט החדש של נגיף הקורונה, אומיקרון, הממשלות ביבשת מגיבות ● בהולנד הודיעו הרשויות על סגר חלקי, בבריטניה תושב חובת לבישת המסכה בתחבורה הציבורית ובחנויות סגורות החל מהשבוע הקרוב, וברוב המדינות ישנן הגבלות חדשות על טיסות

אילוסטרציה - בורסה ת''א / צילום: שלומי יוסף

הירידות בבורסה התמתנו בנעילה; אנלייבקס זינקה ב-11%, תפרון ב-10.6%

מדד ת"א 35 ננעל בירידה של 1.5% ומדד ת"א 90 נסוג בכ-1.9% לאחר שבבוקר צנחו המדדים בכ-3% ● מחזור המסחר היה גבוה והסתכם בכ-1.7 מיליארד שקל

תחנת דלק / צילום: תמר מצפי

החל מיום שלישי בחצות: מחיר הדלק יורד ב-24 אגורות

המחיר לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן יעמוד על 6.38 שקלים בשירות עצמי

סוחר בבורסת ניו יורק ביום שישי האחרון / צילום: Associated Press, Richard Drew

האם יש הצדקה לפאניקה בשווקים, והיכן אפשר למצוא נקודות של אור

אם יש שיעור שאפשר ללמוד מימי מרץ 2020, תחילת משבר הקורונה, הוא שהבנקים המרכזיים יעשו הכול על מנת למנוע קריסה ● השאלה כמה כדורים נותרו בתחמושת, בעוד השלכות התמיכה האגרסיבית עלולות להביא להתפרצות אינפלציונית

כידן דהרי וירון אדיב, בעלי חברת הנדל''ן המניב תנופורט / צילום: יונתן בלום

תנופורט סוגרת רבעון עם קפיצה ברווח ל-6.2 מיליון שקל

ה- FFO ברבעון השלישי הסתכם בכ-6.1 מיליון שקל, עלייה של 18% לעומת הרבעון המקביל

שר הבריאות ניצן הורוביץ, שהתנגד לשימוש באיכונים בממשלה הקודמת, דווקא תומך בו הפעם / צילום: מוטי מילרוד, פול ''הארץ''

התנגדות השרים לא עזרה: הממשלה אישרה את איכוני השב"כ

השרים גדעון סער, יפעת שאשא ביטון, אלי אבידר ואורנה ברביבאי התנגדו בהצבעה ואילו השרה קארין אלהרר נמנעה ● לפי הערכת בכירים בקואליציה, הצעת החוק שתידרש כדי להמשיך את השימוש באיכונים לא תוכל לעבור בכנסת, משום שהרוב הקואליציוני הנדרש לאישורה מוטל בספק

יפעת משה וקרן בוקאי, יוזמות ובעלות Room Service Styling, / צילום: תמונה פרטית

"יש קושי גדול מאוד לפרוץ את תקרת הזכוכית כשאתה לא חלק מהברנז'ה המקומית ואין לך סיפור חיים מעניין"

יפעת משה (44, נשאה פלוס 3) וקרן בוקאי (47, נשאה פלוס 4) ● יוזמות ובעלות Room Service Styling, חנות אונליין לחבילות הום סטיילינג ● "אנחנו רק בתחילת הדרך, יש לנו עוד רעיונות גדולים ונוספים איך ניתן לקחת את הרעיון הזה קדימה" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

חנות איידיגיטל IDIGITAL עזריאלי תל אביב / צילום: שוקה כהן

רשת איידיגיטל הותקפה על ידי האקר: חלק מפעילות החברה שובשה

רשת החנויות המשווקת את מוצרי אפל בישראל חוותה מתקפת סייבר ● לקוחות שפנו לשירות הטלפוני בשבוע החולף קיבלו תשובה כי לא ניתן לבדוק את סטטוס הזמנתם בשל השבתת מערכות, אך נציגי השירות לא מסרו להם כי מדובר בתוצאה של מתקפת סייבר ● איידיגיטל: "לא הייתה כל עצירת פעילות"

משאית בהודו מובילה את החיסונים של אסטרהזניקה / צילום: Reuters, DANISH SIDDIQUI

"הבנו שאף פעם לא נחיה בעולם ללא מגפה, אלא רק בהפוגה, וכולם צריכים להיות מוכנים"

אחרי חיסון שהפך לאחד הנפוצים בעולם השלישי, פיתחה אסטרהזניקה נוגדן למניעת קורונה המבסס אותה כשחקנית משמעותיות בתחום המחלות הזיהומיות ● המנהל הרפואי של החברה מסביר למי המוצר מיועד, מדוע תמחור החיסון משתנה ואיך הוא מתכוון להפוך צוות שהוקם בזמן חירום לחטיבה שנערכת למגפות עתידיות

חיסון לקורונה בדרום אפריקה / צילום: Associated Press, Themba Hadebe

אומיקרון מדגיש את הסיכון של שיעור התחסנות נמוך במדינות עניות

הזן החדש של נגיף הקורונה זוהה לראשונה באפריקה, שם רק 7% מהאוכלוסייה מחוסנת במלואה, בעוד שבמערב שיעור החיסון עומד על 58%־67%

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

קבינט הקורונה אישר: בידוד לחוזרים מחו"ל ואיסור כניסת זרים

קבינט הקורונה התכנס אמש ואישר מספר צעדים לנוכח חששות זן האומיקרון החדש ● בין ההצעות שאושרו: סגירת הכניסה לתיירות זרה לשבועיים וצמצום מתווה התו הירוק מ-100 ל-50 איש

שונית האלמוגים באילת. ''ערכי טבע וסביבה כמו נוף, אוויר נקי, מים נקיים, מגוון ביולוגי - הם 'מוצרים' בעלי ערך רב אך ללא מחיר בשוק'' / צילום: Shutterstock, yeshaya dinerstein

כמה מוכנים הישראלים לשלם כדי לא לקיים את הסכם שינוע הנפט של קצא"א?

בדיקה שהתבצעה באוניברסיטת רייכמן ותוצג מחר בפני ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת, מטילה ספק בטענות משרד האוצר וקצא"א בנוגע לתועלת הכלכלית שתצמח לאזרחי ישראל כתוצאה מקיום הסכם שינוע הנפט ● לפי הבדיקה, הציבור מוכן לשלם סכום חד פעמי של כ-1.7 מיליארד שקלים כדי לשמור על מפרץ אילת מפני זיהום נפט