גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אוהבים לטוס אבל לא מבינים בתעופה": ענף התעופה מחפש יד מכוונת ולא מוצא

לראשונה התקיים השבוע דיון של שדולת התעופה בכנסת ● סביב השולחן נשמעו טענות על "אי שוויון" וחילוקי דעות סביב שדה התעופה ברמת דוד, שהקמתו בוטלה ● שרת התחבורה מרב מיכאלי: "יש צורך אסטרטגי בשטחים פתוחים". השר לשעבר בצלאל סמוטריץ': "שגיאה קשה"

משתתפי שדולת התעופה בכנסת, השבוע (המסכות הוסרו לטובת הצילום) / צילום: יח''צ
משתתפי שדולת התעופה בכנסת, השבוע (המסכות הוסרו לטובת הצילום) / צילום: יח''צ

השבוע התקיים בכנסת דיון שמשך אליו לא מעט אנשים: "רכבת" של חברי כנסת שהתיישבו ליד המיקרופון ונתנו את משנתם, מנהלי חברות התעופה הישראליות וגם עשרות טייסים (כולל ארבע טייסות). כל אלה הגיעו למפגש של שדולת התעופה, שבראשה עומדים לא פחות מארבעה חברי כנסת: מירב בן ארי (יש עתיד) יבגני סובה (ישראל ביתנו), רון כץ (יש עתיד) ורם שפע (העבודה).

בדיון שנערך השבוע תחת הכותרת "עתיד התעופה הישראלית בעידן קורונה" נזרקה לאוויר שורה של הבטחות לצד שאיפות, שבראשן מטרה אחת שהייתה צריכה להתרחש כבר מזמן: לגבש גוף שיסדיר את הענף בישראל בהיבטי התשתיות, התחרות והסדרת הפרצות, שיאפשרו לחברות התעופה לא להסתפק בלשרוד (את המשבר) אלא ממש להמריא.

כדי שהכוונות הטובות שהשמיעה גם שרת התחבורה מרב מיכאלי, שנכחה בחלק מהדיון, יתממשו, התנאי הראשון הוא משילות יציבה שתאפשר למי שמתחיל במשימה גם להשלימה. אבל בענף שבשנתיים האחרונות כבר הבין שוודאות היא פריבילגיה, לא בונים גם על זה.

בתום הדיון, רוב הנוכחים יצאו סקפטיים. "לא ישתנה דבר", אמר לי אחד המנהלים הבכירים שנכחו שם. "הבעיות כל כך שורשיות, וגם במשרד התחבורה, שאחראים על התחום, אין מי שמבין תעופה או שבכוונתו להתעמת עם רשות שדות התעופה או רשות תעופה אזרחית".

התחרות ה"לא הוגנת"

סיטואציה מביכה למדי וסימבולית באותה מידה נרשמה כשהועלה בזום ראש רשות תעופה אזרחית, יואל פלדשו - את מצלמת הזום הוא סירב לפתוח, וכשהנוכחים המתינו למוצא פיו הוא סיכם "אין לי מה לומר".

בן ארי הודתה בתחילת הדיון כי "לפני שהתכנסנו קראתי על מצב התעופה בארץ. לא ידענו לנהל את האירוע כראוי, לא לקחנו דוגמאות טובות מהעולם. לקחנו דוגמאות לא טובות. המדינה השאירה אתכם מאחור". כץ הוסיף כי "אנחנו מחויבים לתת אוויר לחברות שיושבות פה", וסובה הודה כי "רובנו אוהבים לטוס אבל לא מבינים בתעופה. לחבר הכנסת יש כלים פרלמנטריים להעלות סוגיות שעל לבכם - תיעזרו בנו".

מי שדחף להתכנסות הוא יו"ר איגוד הטייסים קברניט מידן בר, המשמש כטייס באל על. "אנחנו באירוע אסטרטגי מורכב, והתעופה הישראלית יכולה לא לשרוד אותו. לא במובן האיתנות של החברות, אלא שנפסיק להיות רלוונטיים בנתח השוק העולמי, בתוך ג'ונגל של טורפים רעבים אחרי המשבר", אמר בר. "לא באנו לבקש כסף. את האתגרים של התעופה הישראלית הקורונה חשפה".

בין האתגרים הוא מנה את אי השוויון באישור החברות הישראליות לטוס ליעדים שמהם טסות חברות זרות - בראשם טורקיה, כשהשאיפה היא "לתרגם את המילים 'נכס אסטרטגי' להכרה בתעופה כתשתית לאומית, גם במסגרת חוק עידוד השקעות הון". בר הזכיר כי לצוותי האוויר ששוהים בחו"ל בעת בחירות אף אין זכות הצבעה, עיוות שהוא ביקש לתקן.

גם גדי טפר מנכ"ל ארקיע מקווה שחוק עידוד השקעות הון ייושם על הענף, לנוכח "הציוד היקר שמחזיקות החברות". לדבריו, "ייקח שנים לשקם את החברות מהמשבר. ארקיע עברה משבר משמעותי, העובדים עזרו משמעותית לחברה אבל לא נצלח אותו בלי עזרת המדינה". נזכיר כי בימים אלה נמצאת ארקיע בדיונים למיזוג עם אל על. עובדי החברה מחזיקים ב-30% מארקיע, ואישורם נדרש לקידום המיזוג.

בזום עלה מנכ"ל אל על אביגל שורק, שהדגיש גם הוא את נושא התחרות ה"לא הוגנת" אל מול חברות התעופה שמורשות לטוס מעל סעודיה (כמו אייר אינדיה והחברות ממדינות המפרץ), את הסיוע שקיבלו חברות במדינות אחרות, ואת השאיפה ליישם מתווה הדומה ל-Fly America שעל פיו נסיעות של עובדי הממשל יבוצעו רק בחברות ישראליות.

"לא באנו ליילל ולהתלונן היום", הוסיף מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס. "אנחנו נתקלים בבעיות שהן פתירות בקלות, מהצורך בתגבור כוח-האדם בנתב"ג ועד הפעלת טרמינל 1 (ששימש לטיסות פנים, מר"ח). מסתמן כי בנובמבר נעבור את הפעילות שלנו ב-2019 - ייעול תהליכים הוא מתבקש".

סירקיס התייחס, בין היתר, לחובה למלא טופס נוסע יוצא או נכנס, שנציגי החברות נדרשים לבדוק. "אתה יכול לכתוב שאתה חולה קורונה וזה לא משנה, בודקים רק את קיומו של הטופס. זה מיותר ומסרבל את התהליך, וכך גם בדיקות הקורונה לאחר הנחיתה למי שיש לו תו ירוק, שמוסיפות עלויות לנסיעה".

סירקיס התייחס גם לנושא הסלוטים (חלונות המראה), כשלטענתו החברות הישראליות סובלות מנחיתות. "אם אני מקבל שעת המראה לעשר בבוקר זה מונע ממני לעשות 2-3 סבבים באותו היום. באוצר טוענים שהמפתח לסיוע נמצא בידי בעלי החברות, אבל יש גם דברים שהם בידי הממשלה, והם יאפשרו לנו להתאושש".

בעיית התשתיות

אחד הנושאים השנויים במחלוקת שעלה לדיון הוא הקמת שדה תעופה משלים. השרה מיכאלי הזכירה את ביטול ההחלטה להקים שדה כזה ברמת דוד. "יש גם צורך אסטרטגי בשטחים פתוחים", היא נימקה את המהלך, וציינה כי בתוך תשעה חודשים יובאו מסקנות ועדה שתקום בנושא.

"אני מפרידה בין תעופה כללית לתעופה ישראלית שהיא נכס אסטרטגי", אמרה מיכאלי. "המדינה חייבת לוודא שהיא נוקטת צעדים אקטיביים שגם התעופה הלא ישראלית תוכל להתפתח בתוכם. זה ענף שהוזנח לחלוטין שנים ארוכות. נסגרו שדות תעופה (דוגמת שדה דב, מר"ח) בלי תכנון אלטרנטיבי".

מנכ"ל חברת ק.א.ל להטסת מטענים, עפר גלבוע, סבור כי "מצד אחד המדינה רוצה תחרות, ומצד שני המתחרות באות עם ערמה של סטרואידים מהממשלות שלהן. הדוגמה הכי טובה הן החברות מהמפרץ".

בשלב מסוים גם ח"כ ניר ברקת התיישב ליד השולחן, וירה חצים לכיוון משרדו של שר האוצר, אביגדור ליברמן. "באוצר חושבים על התעופה כעל הוצאה, במקום כעל השקעה. רוצים לחסוך כסף מהקופה הציבורית, אבל בעיניים של יזם אני רואה פה השקעה אדירה.

"מדינות הכניסו יד לכיס כדי לאפשר לחברות לעבור את המשבר. באוצר לא מסתכלים על מה שמקובל בעולם, וזה מקצרות רואי של הפקידות. המדינה חוסכת באגורות, ואנחנו משלמים בשקלים. המשק ישלם מחיר כבד אם נגיע לשחרור של אלפי עובדים מחברות תעופה".

לחדר נכנס שר התחבורה לשעבר, ח"כ בצלאל סמוטריץ', שהודה שהוא עצמו לא טס "משיקולים אידיאולוגיים, אני נופש רק בישראל". עם זאת, את המשבר בתעופה הוא זיהה לדבריו "עוד לפני הקורונה. הרבה שנים לא הסתכלו ברצינות על תשתיות התעופה".

סמוטריץ' החזיר את הדיון לביטול הקמת שדה התעופה המשלים ברמת דוד, אותו הגדיר כ"שגיאה קשה. לא מבטלים לפני שיש חלופה אחרת. לפני שהיו נבטים ורמת דוד, היו 21 חלופות. התוצאה תהיה שנתב"ג יגיע לקיבולת שלו, טיסות יבוטלו ומחירי הטיסה יתייקרו. חייב להיות שדה משלים. אנחנו אלופים בלבטל משהו קיים, מבלי שיש לו חלופה. נגיע לפקק אווירי שיעלה לכולנו במס גודש על מחירי הטיסה".

השר לשעבר התייחס גם לדברים שאמר בעל השליטה באל על, קני רוזנברג, בראיון שהעניק לגלובס. "אני יודע שאין חברות תעופה רווחיות, כשמדברים על למה להיות בעלים של חברות תעופה, מדברים על בעלים של מועדוני כדורגל. אל על נכנסה למשבר עם נתונים כלכליים מורכבים, היא עשתה כברת דרך ארוכה והיא צריכה לעשות עוד. כל הנושא הוא מעבר לשרת התחבורה, זה יעד ממשלתי. זה קודם כל אירוע ביטחוני-אסטרטגי".

ראש מטה מנכ"ל אל על וסמנכ"ל השיווק והתקשורת, שלומי עם-שלום, התקומם לנוכח האמירה כי אל על נכנסה למשבר במצב כלכלי מורכב "עד אז לא ביקשנו עזרה מהמדינה והיינו מאוזנים. עצרו לנו טיסות. מדינות אחרות הבינו את זה ותמכו בחברות שלהן, פה זה לא קרה. אומרים לנו שעזרו עם מימון החל"ת לעובדים? זו עזרה שניתנה לכל המשק. אומרים שאנחנו יקרים מהחברות המתחרות? תבדקו אותנו ותשוו 'תפוחים לתפוחים' (במובן של טיסות ישירות אל מול טיסות קונקשן, מר"ח)". 

עו"ד רון גנט ממשרד מ. פירון ושות', שייצג בדיון את איגוד הטייסים, התייחס לציפייה ולאכזבה בנוגע להסדרת הענף. לדבריו, "עם כינונה של הממשלה החדשה, התעוררה ציפייה שנושא התעופה ייכנס כחלק משמעותי במדיניותה. בפועל, משרדי הממשלה התעלמו וממשיכים להתעלם מחשיבותו של פיתוח אסטרטגי בתחום התעופה, ופועל יוצא מכך הוא שכיום אין אף גורם ממשלתי שמוביל את מדיניות ישראל בתחום התעופה, ובסופו של יום מי שקובע את המדיניות הוא הרגולטור ולא נבחרי הציבור".

מנכ"ל יאטא ישראל, קובי זוסמן, סיפק תחזית שלפיה "לא נחזור למצב התעופה של לפני המשבר לפחות עד לסוף 2023. בשנתיים הבאות החברות הישראליות יפעלו תחת חוב כבד. כיום אין יד מכוונת לסקטור התעופה, והיד הזו צריכה להיות במשרד התחבורה".

בסוף הדיון הנוכחים נעמדו לצילום "עם ובלי מסכה". האווירה הייתה חגיגית. "לא כל שדולה מצליחה לאסוף כמות כזו של אורחים", אמר ח"כ סובה. "עבור השדולה השמיים הם לא הגבול", הוסיף ח"כ כץ. "אולי הפעם משהו ישתנה, לכי תדעי", סיכם עבורי טייס ותיק, שמיהר להגיע לטיסה.

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

שוק העבודה ממשיך להיות חזק גם באוקטובר, וההייטק מתאושש

לפי הלמ"ס, שיעור האבטלה נשאר נמוך גם בחודש אוקטובר ועומד על 3% - שיעור זהה לזה של חודש ספטמבר השנה ● גם שיעור ההשתתפות בכוח העבודה נשאר זהה ברמה של 60.9% ● מספר המשרות הפנויות מגיע ל-149 אלף - עלייה מהחודש הקודם

אילוסטרציה: Shutterstock

החולשה של מור ואנליסט בחודשים האחרונים, ומי כובשת את צמרת התשואות?

גם בחודש אוקטובר, התשואות החזקות בשוק המקומי ממשיכות לסייע לחוסכים לראות את אחת השנים החזקות ביותר בקרנות ההשתלמות והפנסיה ● גם חודש נובמבר בינתיים חיובי בישראל - אך שלילי בעולם

איתן יוחננוף / צילום: איל יצהר

"יוקר המחיה מדכא מכירה. פער של 100% במחיר לעומת אירופה לא נובע רק מתמחור"

אם שואלים את איתן יוחננוף, מנכ"ל ומבעלי רשת יוחננוף, הממשלה רק מפריעה לשוק המזון - והגיע הזמן שהיא "תשחרר רגולציות" כדי שהמחירים יירדו ● בראיון לגלובס, רגע לפני כנס קמעונאות המזון ישראפוד שבו ייקח חלק, הוא מציג את הפתרון שלו ליוקר המחיה בישראל, מגלה מדוע מכר את זול סטוק ומדוע קנה אדמה חקלאית, ומסביר למה אין סיכוי שימכור אייפונים בסניפים כמו המתחרים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה שלילית בתל אביב; אלביט זינקה, מניות הבנייה והבנקים נפלו

מדד ת"א 90 נפל במעל 1%, מדד הבנייה נפל במעל 2% ● הבנקים במוקד: דיסקונט דיווח על צמיחה זניחה ברווח, הרווח של הבינלאומי נשחק ● בנק הפועלים ממליץ על פוזיציות לונג על השקל, בהפניקס חולקים, "תוחלת התשואה במט"ח קרובה לאפס" ● הביטקוין ירד ב-9% בשבוע, מייקל סיילור אופטימי, "המחיר יזנק"

חיסכון בגמל / צילום: Shutterstock

השבבים, האופציות ושער הדולר: ההשקעות של שיאניות התשואה בגמל

חברות הביטוח כלל ומנורה התברגו בצמרת טבלת התשואות מתחילת השנה, בעיקר בשל חשיפה גבוהה לישראל ו"פוזיציה לא גדולה על שבבים מאסיה" ● נובמבר נראה בינתיים חיובי בארץ, אבל וול סטריט צבועה באדום בוהק, ובשוק מנסים להעריך: האם החשש מבועה טכנולוגית מוצדק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מסחר תנודתי בוול סטריט; אלפאבית וטסלה קופצות, אנבידיה יורדת

הנאסד"ק יורד בכ-0.2% ● אלפאבית עולה לאחר שנחשף כי ברקשייר האת'וויי רכשה החזקה בה ● אלביט וצים מזנקות במעל 7% ● הביטקוין ירד ב-9% בשבוע, מייקל סיילור אופטימי, "המחיר יזנק" ● משקיעי העל חשפו את ההשקעות שלהם: הרוכשים והמוכרים של גוגל, אלו שרכשו אמזון, וזה שחתך את אינטל רבעון אחרי שרכש אותה

אייל פסו, מייסד משותף ומנכ''ל גאוזי / צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc.

הצרות בצרפת ומשבר החוב: איך ההנפקה הישראלית הנוצצת בוול סטריט הפכה למניה שקורסת ב־84%

ביום שישי איבדה החברה, שפיתחה "זכוכית חכמה", שליש מערכה, לאחר שבית משפט בצרפת הורה על פתיחת הליכי חדלות פירעון נגד חברות בנות ● גאוזי דחתה ברגע האחרון את פרסום הדוחות

3 תובנות על השינויים בתיק של באפט / צילום: Shutterstock

טביעת אצבע של היורש והשקעה מפתיעה: 3 תובנות על השינויים בתיק של באפט

המשקיע האגדי חשף בסוף השבוע האחרון שורה של שינויים בפורטפוליו של ברקשייר האת'ווי ברבעון השלישי של השנה ● השקעת ענק בגוגל, מכירות עקביות בבנק אוף אמריקה ואפל והגדלת החזקות בדומינו'ס: מה אפשר ללמוד מהמהלכים האחרונים של האורקל מאומהה?

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי / צילום: דוברות בנק ישראל

בנק ישראל משחרר את החבל: הבנקים יוכלו להגדיל את הדיבידנדים שיחלקו

הבנק הבינלאומי הודיע כי יחלק דיבידנד בסכום של 75% מהרווח הנקי ברבעון, חלקו מעודפי הרווח שלו ● בנק ישראל: "בנק עם עודפי הון גבוהים יכול לחלק דיבידנד נוסף, בכפוף לדרישות ההון ולשמירה על יחסי הון הולמים התואמים את סביבת הסיכונים הנוכחית"

קנצלר גרמניה פרידריך מרץ / צילום: ap, Francois Walschaerts

דיווח: גרמניה תסיר בשבוע הבא את אמברגו הנשק על ישראל

עפ"י דיווח בסוכנות הידיעות הגרמנית, הממשלה המקומית מתכוונת להסיר את האמברגו שהטילה על משלוחי הנשק לישראל בקיץ האחרון ● ההחלטה, שנובעת מהפסקת האש ברצועת עזה, תיכנס לתוקף לשבוע הבא ● ברלין היא ספקית הנשק השנייה בגודלה לישראל ואחראית לכ-30% מהיבוא הביטחוני הישראלי בעשור האחרון

הריסת מיכל הדלק הראשון שתוחם את קריית חיים / צילום: תש''א

נהרס מיכל הדלק הראשון שתוחם את קריית חיים

מדובר בחלק הראשון של פרויקט פינוי מפרץ חיפה מהתעשייה בה, שצפוי להימשך עד 2030 ● לאחר מכן יוקמו שם שכונות ואזורי מסחר ותעסוקה

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ דוד ביטן / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

ח"כ ביטן: איך זה שמחירי חומרי הגלם יורדים - והמחירים בסופר לא?

בדיון בוועדת הכלכלה הודיע היו"ר דוד ביטן כי יקדם את הצעת החוק למע"מ דיפרנציאלי, שבוטלה בעקבות הוצאות המלחמה ● אמר לנציגי האוצר: "קחו את עצמכם בידיים, ואם צריך, תוציאו צווים שיעצרו את המחירים"

ההנחות על החשמל יצטמצמו? / צילום: Shutterstock

רשות החשמל משנה את הכללים, וההנחות לצרכנים בסכנה

הרשות מעדכנת את מבנה תעריף החשמל ומעלה את העלויות הקבועות, מה שמצמצם את מרחב התמרון של הספקיות הפרטיות ● החשש: ההפסדים בשוק שגם כך מתקשה להרוויח יעמיקו, והשינויים בהכרח יגולגלו לצרכנים ● האם המכרז החדש לרכישת חשמל יספק פתרון?

משרדי וויקס בתל אביב / צילום: איל יצהר

קרן ההון־סיכון האירופית שהשקיעה בוויקס ובווקמי עוזבת את ישראל

לפי גורמים, קרן ההון־סיכון האירופית מנגרוב לא מתכוונת להמשיך להתנהל בישראל, ובכלל, במתכונת שהייתה נהוגה בעשור האחרון - בין היתר עקב שינוי מבנה השותפויות הגלובלי שלה ● עם זאת, גורמים מדגישים כי צמצום הנוכחות הפיזית בארץ אינו שולל את המשך ההשקעות בחברות ישראליות

"חביבת השווקים": בעולם מתרשמים מהכלכלה הישראלית

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: בלומברג מחמיאים לכלכלה הישראלית, איראן מגדילה את ארסנל הטילים שלה, וחמאס מתחזק בעזה ● כותרות העיתונים בעולם 

אלי כהן, מנכ''ל הבנק הבינלאומי / צילום: אייל טואג

הרווח הנקי של הבנק הבינלאומי נשחק במעל 6% - זו הסיבה

הירידה ברווחיות של הבנק הבינלאומי נבעה מהפסד חד-פעמי שהציגה חברת כאל ● למרות זאת, הגאות בבורסה הזניקה את היקף העמלות שנבעו בין היתר מפעילות זו ל-461 מיליון שקל, עלייה של 16% ● יחלק דיבידנד נדיב באופן חריג

אילן סיגל, מנכ''ל פלאפון / צילום: רמי זרנגר

תמורת 2.1 מיליארד שקל: פלאפון חתמה על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל

פלאפון חתמה על מזכר עקרונות בלתי מחייב לרכישת 100% מניות הוט מובייל מידי הוט ● כעת יעמדו לצדדים עד 60 יום להגיע להסכמות סופיות ● השלמת העסקה דורשת את אישור משרד התקשורת ורשות התחרות

פיטר תיל, יזם ומיליארדר. משקיע בולט בחד הקרן / צילום: ap, Rebecca Blackwell

אחרי סופטבנק: גם פיטר ת'יל חיסל את כל החזקותיו באנבידיה ברבעון השלישי

קרן Thiel Macro מכרה מניות של אנבידיה בכ־100 מיליון דולר, כך לפי דיווח בבלומברג ● העיתוי למכירה היא על רקע חשש גובר מבועת AI וכמו כן מהלך דומה של סופטבנק בשבועות האחרונים

פרופ' אמיר ירון ופרופ' אבי שמחון / צילום: יוסי כהן, קובי גדעון לע''מ

אבי שמחון מקדם את היוזמה שמדאיגה את בנק ישראל, וגם הורדת ריבית לא תגרום לו לסגת

האינפלציה מתמתנת ותומכת בהפחתת ריבית ראשונה מאז 2024 ● במקביל, נתוני הצמיחה לרבעון השלישי הפתיעו עם קצב שנתי של 12.4% ועלייה חדה בצריכה הפרטית ● בשוק מעריכים כי הריבית תרד בשבוע הבא, אך חוששים מריסון בהמשך ● וגם: יוזמת סבסוד המשכנתאות של שמחון מוסיפה לחץ על בנק ישראל

ניתוח חברה / צילום: איור: גיל ג'יבלי

איך הפכה אחת מקבוצות המזון הגדולות והמסתוריות בישראל ללהיט בבורסה

עם שליטה של עשרות אחוזים בשוק הבשר, הדגים והשימורים, נטו מלינדה ביססה את מעמדה כאחת מקבוצות המזון הגדולות והוותיקות בישראל ● בשנה האחרונה היא הפכה למניה חמה בתל אביב עם זינוק של כ־115% בשווי, אבל האם היא עדיין הזדמנות השקעה? ● מדור חדש