גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אוהבים לטוס אבל לא מבינים בתעופה": ענף התעופה מחפש יד מכוונת ולא מוצא

לראשונה התקיים השבוע דיון של שדולת התעופה בכנסת ● סביב השולחן נשמעו טענות על "אי שוויון" וחילוקי דעות סביב שדה התעופה ברמת דוד, שהקמתו בוטלה ● שרת התחבורה מרב מיכאלי: "יש צורך אסטרטגי בשטחים פתוחים". השר לשעבר בצלאל סמוטריץ': "שגיאה קשה"

משתתפי שדולת התעופה בכנסת, השבוע (המסכות הוסרו לטובת הצילום) / צילום: יח''צ
משתתפי שדולת התעופה בכנסת, השבוע (המסכות הוסרו לטובת הצילום) / צילום: יח''צ

השבוע התקיים בכנסת דיון שמשך אליו לא מעט אנשים: "רכבת" של חברי כנסת שהתיישבו ליד המיקרופון ונתנו את משנתם, מנהלי חברות התעופה הישראליות וגם עשרות טייסים (כולל ארבע טייסות). כל אלה הגיעו למפגש של שדולת התעופה, שבראשה עומדים לא פחות מארבעה חברי כנסת: מירב בן ארי (יש עתיד) יבגני סובה (ישראל ביתנו), רון כץ (יש עתיד) ורם שפע (העבודה).

בדיון שנערך השבוע תחת הכותרת "עתיד התעופה הישראלית בעידן קורונה" נזרקה לאוויר שורה של הבטחות לצד שאיפות, שבראשן מטרה אחת שהייתה צריכה להתרחש כבר מזמן: לגבש גוף שיסדיר את הענף בישראל בהיבטי התשתיות, התחרות והסדרת הפרצות, שיאפשרו לחברות התעופה לא להסתפק בלשרוד (את המשבר) אלא ממש להמריא.

כדי שהכוונות הטובות שהשמיעה גם שרת התחבורה מרב מיכאלי, שנכחה בחלק מהדיון, יתממשו, התנאי הראשון הוא משילות יציבה שתאפשר למי שמתחיל במשימה גם להשלימה. אבל בענף שבשנתיים האחרונות כבר הבין שוודאות היא פריבילגיה, לא בונים גם על זה.

בתום הדיון, רוב הנוכחים יצאו סקפטיים. "לא ישתנה דבר", אמר לי אחד המנהלים הבכירים שנכחו שם. "הבעיות כל כך שורשיות, וגם במשרד התחבורה, שאחראים על התחום, אין מי שמבין תעופה או שבכוונתו להתעמת עם רשות שדות התעופה או רשות תעופה אזרחית".

התחרות ה"לא הוגנת"

סיטואציה מביכה למדי וסימבולית באותה מידה נרשמה כשהועלה בזום ראש רשות תעופה אזרחית, יואל פלדשו - את מצלמת הזום הוא סירב לפתוח, וכשהנוכחים המתינו למוצא פיו הוא סיכם "אין לי מה לומר".

בן ארי הודתה בתחילת הדיון כי "לפני שהתכנסנו קראתי על מצב התעופה בארץ. לא ידענו לנהל את האירוע כראוי, לא לקחנו דוגמאות טובות מהעולם. לקחנו דוגמאות לא טובות. המדינה השאירה אתכם מאחור". כץ הוסיף כי "אנחנו מחויבים לתת אוויר לחברות שיושבות פה", וסובה הודה כי "רובנו אוהבים לטוס אבל לא מבינים בתעופה. לחבר הכנסת יש כלים פרלמנטריים להעלות סוגיות שעל לבכם - תיעזרו בנו".

מי שדחף להתכנסות הוא יו"ר איגוד הטייסים קברניט מידן בר, המשמש כטייס באל על. "אנחנו באירוע אסטרטגי מורכב, והתעופה הישראלית יכולה לא לשרוד אותו. לא במובן האיתנות של החברות, אלא שנפסיק להיות רלוונטיים בנתח השוק העולמי, בתוך ג'ונגל של טורפים רעבים אחרי המשבר", אמר בר. "לא באנו לבקש כסף. את האתגרים של התעופה הישראלית הקורונה חשפה".

בין האתגרים הוא מנה את אי השוויון באישור החברות הישראליות לטוס ליעדים שמהם טסות חברות זרות - בראשם טורקיה, כשהשאיפה היא "לתרגם את המילים 'נכס אסטרטגי' להכרה בתעופה כתשתית לאומית, גם במסגרת חוק עידוד השקעות הון". בר הזכיר כי לצוותי האוויר ששוהים בחו"ל בעת בחירות אף אין זכות הצבעה, עיוות שהוא ביקש לתקן.

גם גדי טפר מנכ"ל ארקיע מקווה שחוק עידוד השקעות הון ייושם על הענף, לנוכח "הציוד היקר שמחזיקות החברות". לדבריו, "ייקח שנים לשקם את החברות מהמשבר. ארקיע עברה משבר משמעותי, העובדים עזרו משמעותית לחברה אבל לא נצלח אותו בלי עזרת המדינה". נזכיר כי בימים אלה נמצאת ארקיע בדיונים למיזוג עם אל על. עובדי החברה מחזיקים ב-30% מארקיע, ואישורם נדרש לקידום המיזוג.

בזום עלה מנכ"ל אל על אביגל שורק, שהדגיש גם הוא את נושא התחרות ה"לא הוגנת" אל מול חברות התעופה שמורשות לטוס מעל סעודיה (כמו אייר אינדיה והחברות ממדינות המפרץ), את הסיוע שקיבלו חברות במדינות אחרות, ואת השאיפה ליישם מתווה הדומה ל-Fly America שעל פיו נסיעות של עובדי הממשל יבוצעו רק בחברות ישראליות.

"לא באנו ליילל ולהתלונן היום", הוסיף מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס. "אנחנו נתקלים בבעיות שהן פתירות בקלות, מהצורך בתגבור כוח-האדם בנתב"ג ועד הפעלת טרמינל 1 (ששימש לטיסות פנים, מר"ח). מסתמן כי בנובמבר נעבור את הפעילות שלנו ב-2019 - ייעול תהליכים הוא מתבקש".

סירקיס התייחס, בין היתר, לחובה למלא טופס נוסע יוצא או נכנס, שנציגי החברות נדרשים לבדוק. "אתה יכול לכתוב שאתה חולה קורונה וזה לא משנה, בודקים רק את קיומו של הטופס. זה מיותר ומסרבל את התהליך, וכך גם בדיקות הקורונה לאחר הנחיתה למי שיש לו תו ירוק, שמוסיפות עלויות לנסיעה".

סירקיס התייחס גם לנושא הסלוטים (חלונות המראה), כשלטענתו החברות הישראליות סובלות מנחיתות. "אם אני מקבל שעת המראה לעשר בבוקר זה מונע ממני לעשות 2-3 סבבים באותו היום. באוצר טוענים שהמפתח לסיוע נמצא בידי בעלי החברות, אבל יש גם דברים שהם בידי הממשלה, והם יאפשרו לנו להתאושש".

בעיית התשתיות

אחד הנושאים השנויים במחלוקת שעלה לדיון הוא הקמת שדה תעופה משלים. השרה מיכאלי הזכירה את ביטול ההחלטה להקים שדה כזה ברמת דוד. "יש גם צורך אסטרטגי בשטחים פתוחים", היא נימקה את המהלך, וציינה כי בתוך תשעה חודשים יובאו מסקנות ועדה שתקום בנושא.

"אני מפרידה בין תעופה כללית לתעופה ישראלית שהיא נכס אסטרטגי", אמרה מיכאלי. "המדינה חייבת לוודא שהיא נוקטת צעדים אקטיביים שגם התעופה הלא ישראלית תוכל להתפתח בתוכם. זה ענף שהוזנח לחלוטין שנים ארוכות. נסגרו שדות תעופה (דוגמת שדה דב, מר"ח) בלי תכנון אלטרנטיבי".

מנכ"ל חברת ק.א.ל להטסת מטענים, עפר גלבוע, סבור כי "מצד אחד המדינה רוצה תחרות, ומצד שני המתחרות באות עם ערמה של סטרואידים מהממשלות שלהן. הדוגמה הכי טובה הן החברות מהמפרץ".

בשלב מסוים גם ח"כ ניר ברקת התיישב ליד השולחן, וירה חצים לכיוון משרדו של שר האוצר, אביגדור ליברמן. "באוצר חושבים על התעופה כעל הוצאה, במקום כעל השקעה. רוצים לחסוך כסף מהקופה הציבורית, אבל בעיניים של יזם אני רואה פה השקעה אדירה.

"מדינות הכניסו יד לכיס כדי לאפשר לחברות לעבור את המשבר. באוצר לא מסתכלים על מה שמקובל בעולם, וזה מקצרות רואי של הפקידות. המדינה חוסכת באגורות, ואנחנו משלמים בשקלים. המשק ישלם מחיר כבד אם נגיע לשחרור של אלפי עובדים מחברות תעופה".

לחדר נכנס שר התחבורה לשעבר, ח"כ בצלאל סמוטריץ', שהודה שהוא עצמו לא טס "משיקולים אידיאולוגיים, אני נופש רק בישראל". עם זאת, את המשבר בתעופה הוא זיהה לדבריו "עוד לפני הקורונה. הרבה שנים לא הסתכלו ברצינות על תשתיות התעופה".

סמוטריץ' החזיר את הדיון לביטול הקמת שדה התעופה המשלים ברמת דוד, אותו הגדיר כ"שגיאה קשה. לא מבטלים לפני שיש חלופה אחרת. לפני שהיו נבטים ורמת דוד, היו 21 חלופות. התוצאה תהיה שנתב"ג יגיע לקיבולת שלו, טיסות יבוטלו ומחירי הטיסה יתייקרו. חייב להיות שדה משלים. אנחנו אלופים בלבטל משהו קיים, מבלי שיש לו חלופה. נגיע לפקק אווירי שיעלה לכולנו במס גודש על מחירי הטיסה".

השר לשעבר התייחס גם לדברים שאמר בעל השליטה באל על, קני רוזנברג, בראיון שהעניק לגלובס. "אני יודע שאין חברות תעופה רווחיות, כשמדברים על למה להיות בעלים של חברות תעופה, מדברים על בעלים של מועדוני כדורגל. אל על נכנסה למשבר עם נתונים כלכליים מורכבים, היא עשתה כברת דרך ארוכה והיא צריכה לעשות עוד. כל הנושא הוא מעבר לשרת התחבורה, זה יעד ממשלתי. זה קודם כל אירוע ביטחוני-אסטרטגי".

ראש מטה מנכ"ל אל על וסמנכ"ל השיווק והתקשורת, שלומי עם-שלום, התקומם לנוכח האמירה כי אל על נכנסה למשבר במצב כלכלי מורכב "עד אז לא ביקשנו עזרה מהמדינה והיינו מאוזנים. עצרו לנו טיסות. מדינות אחרות הבינו את זה ותמכו בחברות שלהן, פה זה לא קרה. אומרים לנו שעזרו עם מימון החל"ת לעובדים? זו עזרה שניתנה לכל המשק. אומרים שאנחנו יקרים מהחברות המתחרות? תבדקו אותנו ותשוו 'תפוחים לתפוחים' (במובן של טיסות ישירות אל מול טיסות קונקשן, מר"ח)". 

עו"ד רון גנט ממשרד מ. פירון ושות', שייצג בדיון את איגוד הטייסים, התייחס לציפייה ולאכזבה בנוגע להסדרת הענף. לדבריו, "עם כינונה של הממשלה החדשה, התעוררה ציפייה שנושא התעופה ייכנס כחלק משמעותי במדיניותה. בפועל, משרדי הממשלה התעלמו וממשיכים להתעלם מחשיבותו של פיתוח אסטרטגי בתחום התעופה, ופועל יוצא מכך הוא שכיום אין אף גורם ממשלתי שמוביל את מדיניות ישראל בתחום התעופה, ובסופו של יום מי שקובע את המדיניות הוא הרגולטור ולא נבחרי הציבור".

מנכ"ל יאטא ישראל, קובי זוסמן, סיפק תחזית שלפיה "לא נחזור למצב התעופה של לפני המשבר לפחות עד לסוף 2023. בשנתיים הבאות החברות הישראליות יפעלו תחת חוב כבד. כיום אין יד מכוונת לסקטור התעופה, והיד הזו צריכה להיות במשרד התחבורה".

בסוף הדיון הנוכחים נעמדו לצילום "עם ובלי מסכה". האווירה הייתה חגיגית. "לא כל שדולה מצליחה לאסוף כמות כזו של אורחים", אמר ח"כ סובה. "עבור השדולה השמיים הם לא הגבול", הוסיף ח"כ כץ. "אולי הפעם משהו ישתנה, לכי תדעי", סיכם עבורי טייס ותיק, שמיהר להגיע לטיסה.

עוד כתבות

אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו פרסום ברשתות החברתיות, 07.11.25 / צילום: שלומי יוסף

לא מתגייסים, לא מצביעים? זה הלקח מהניסיון העולמי

בצרפת ובגרמניה אוסרים הצבעה בצו בית משפט, בנורווגיה ובאוסטרליה הזכות נשללת ממורשעים בבגידה ● מספר מדינות מגבילות משמעותית את זכות ההצבעה, וגם גופים בינלאומיים הכירו באפשרות הזאת ● אבל ההצעה של לפיד וליברמן הולכת הרבה יותר רחוק

צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

המניות שייפלו מחר בתל אביב, ובכיר הפד שהקפיץ את וול סטריט

יום המסחר בתל אביב ייפתח בירידות שערים, על רקע הסנטימנט השלילי בוול סטריט והמתיחות הביטחונית בצפון ובדרום ● בעיצומם של ימים תנודתיים במיוחד בוול סטריט, דברים שנשא נשיא הפד בניו יורק הזניקו את ההסתברות להורדת ריבית בארה"ב בשיעור של עשרות אחוזים ● ביום שני הקרוב, בנק ישראל צפוי לבצע הפחתת ריבית ● וגם: המיליארדר הפרו־ישראלי ששוקל ללכת להנפקה בוול סטריט

לירן ליברמן / צילום: דוד גראב

הרבה מעבר לקוד קופון: כך צמח ענף המשפיענים בישראל ל-5 מיליארד שקל בשנה

הבינה המלאכותית הקפיצה את ביצועי שוק המשפיענים בשנה החולפת, וכיום כמעט כל המותגים הישראלים עובדים איתם ● לירן ליברמן, מנכ"ל יומנז הישראלית שבולטת בתחום, מספר בראיון איך השתמש בצ'אט GPT כדי להחליט איזו חברה לרכוש, מה השיעור שלמד בתחילת דרכו בגוגל, ואיך גורמים לחברה לצמוח ב-250% תוך שנה

מפעל סוגת - סוכר -  קרית גת / צילום: תמר מצפי

מלח הארץ וקפה נח'לה בדרך לבורסה: סוגת רוצה לגייס לפי שווי של 900 מיליון שקל

יצרנית ויבואנית המזון הגישה תשקיף ראשון לקראת הנפקה אשר צפויה לצאת לדרך עד סוף השנה ● החברה, המחזיקה בשורה ארוכה של מותגים פופולאריים, תתחיל להציג את פעילותה לגופי ההשקעות בשבוע הבא

הפריצה ללובר. הגנבים החנו משאית עם סולם בשטח מת של מצלמות האבטחה המיושנות / צילום: ap, Alexander Turnbull

לא רק הלובר: גל פריצות למוזיאונים שוטף את צרפת

לפני כחודש נרעשה צרפת כשתכשיטי הכתר נשדדו מהלובר, אלא שזה רק קצה הקרחון ● מחירי הזהב שזינקו והאבטחה שנזנחה במשך שנים הנחיתו על המדינה לא פחות משמונה מקרי שוד מאתרי אמנות מרכזיים רק בחודשיים האחרונים, ואלה מצטרפים לגל שחווה אירופה כולה ● הוול סטריט ג'ורנל צלל אל מאחורי הקלעים של הפריצות הגדולות

בכמה נמכר פנטהאוז ענק בעפולה / צילום: אנגלו סכסון עפולה

עסקה תוך שלוש שעות: בכמה נמכר פנטהאוז ענק בעפולה?

ברובע יזרעאל בעפולה נמכר פנטהאוז בן חמישה חדרים, בשטח בנוי של 190 מ"ר, תמורת 2.7 מיליון שקל ● מחיר השיווק של הפנטהאוז עמד על 2.8 מיליון שקל והוא עמד כשלוש שעות בלבד על המדף ● השכונה נחשבת למבוקשת עם אוכלוסייה צעירה, חילונית ודתית ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

בכובע DOGE: מאסק בבית הלבן / צילום: Reuters, Nathan Howard

שנה אחרי הקמת המחלקה של מאסק: מה יצא מריצת האמוק הזו

בינואר הוקמה בסערה המחלקה לייעול ממשלתי, עם אילון מאסק כנער הפוסטר שמצהיר על קיצוץ של טריליון דולר ● המהלכים שלה גרמו למאות אלפים לאבד את עבודתם, יש שאומרים גם עלו בחיי אדם, ומנגד התומכים מתעקשים שהיא משמעותית ● מה קרה בסיכום השנה הזו

מאור מלול, עומר אדם ונסים גאון / צילום: עידן כהן, שי פרנקו

לפי שווי של מיליארד ש': קרן אמריקאית רוכשת 20% מחברת חוות השרתים של עומר אדם, מאור מלול ונסים גאון

קרן ההשקעות האמריקאית BGA רוכשת 20% מחברת חוות השרתים של היזמים מאור מלול, נסים גאון ועומר אדם ● לפי ההערכות, העסקה מגלמת לחברה שווי של מיליארד שקל ותאפשר לה לרכוש קרקעות נוספות ולהתרחב לפרויקטים נוספים

חיילי מילואים בצפון הארץ / צילום: דובר צה''ל

מחוץ לחוק ההסדרים: הסדרת ימי המילואים ושיפור לימודי העברית בחברה הערבית

טיוטת חוק ההסדרים המעודכנת מוותרת על שתי רפורמות מרכזיות: המנגנון החדש של האוצר להגבלת ימי המילואים ורפורמת לימודי העברית בחברה הערבית ● היועמ"שית פסלה את מהלך המילואים בשל אי הלימה לפסיקת בג"ץ, ודרשה להעביר אותו במסגרת חקיקה עצמאית

התחדשות עירונית בירושלים. משהו נסדק / צילום: Shutterstock

1,450 דירות ב-3 מיליון שקל בסה"כ: העסקה שחושפת את מצבו של הענף

בשנים האחרונות, למעלה מאלף יזמים רכבו על טרנד ההתחדשות העירונית, כשהפיתוי הכלכלי ברור ● החברות רצו לבורסה וביצעו שלל רכישות, אבל כש–1,450 "דירות לשיווק" עולות 3 מיליון שקל, די ברור שמשהו כבר לא עובד

חזית המדע / צילום: Shutterstock

מחקר על מאות מיליוני תאי זרע מערער על אחד מעקרונות היסוד של האבולוציה

חוקרים מאוניברסיטת חיפה, הטכניון ואוניברסיטת גאנה גילו שבניגוד לתפיסה המקובלת כיום במדע, מוטציות גנטיות אינן אקראיות וייתכן שהן מושפעות מתהליך של למידה ● יכולות להיות לזה השלכות על האופן שבו נתגונן מפני מחלות בעתיד

מפעל סנו / צילום: שלומי יוסף

רשות התחרות סגרה את התיק נגד סנו בפרשת תיאום המחירים

עוד חוליה בפרשת תיאום המחירים נסגרת: סנו מצטרפת ליפאורה, ויליפוד, רמי לוי ואושר עד שקיבלו הודעה על סגירת תיק החקירה ● בינתיים כתבי אישום הוגשו נגד בכירים ברשתות ויקטורי, יוחננוף וסופר ברקת, ובעניינה של שופרסל טרם התקבלה הכרעה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית / צילום: יוסף יהושע

דוחות התעשייה האווירית: צמיחה בכל היבשות, שיאים חדשים

דוחות הרבעון השלישי של התעשייה האווירית מצביעים על צבר ההזמנות הגדול ביותר אי פעם - 26.5 מיליארד דולר ● סך כל ההכנסות צמחו ב-18%, כאשר שליש מהן הגיעו מישראל ● תזרים המזומנים, לעומת זאת, היה שלילי

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך, עמית גל, הממונה על שוק ההון ובצלאל סמוטריץ שר האוצר / צילומים: יוסי כהן, מארק ניימן(לע''מ), עמית שאבי(ידיעות אחרונות). עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השינוי במודל קופות הגמל להשקעה יחכה? המהפכה בתחום החיסכון יצאה מחוק ההסדרים

באוצר פרסמו את תזכיר חוק ההסדרים עם כניסת השבת, וממנו עולה כי המהלך להקמת חשבון השקעות שיאגד שורה של מוצרי חיסכון יחכה בינתיים ● בענף עוד מחכים לפרסום ההמלצות הסופיות של הצוות שמגבש את המהלך

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters

"אתם גיבורים": שורדי השבי פגשו את טראמפ בבית הלבן

דוברת ראש הממשלה לתקשורת הזרה אמרה כי בישראל ישנה ציפייה שהאמריקאים ישמרו על היתרון האיכותי של צה"ל, למרות העסקה הצפויה עם הסעודים ● בדרך לסבב נוסף בלבנון? העלייה בהיקף התקיפות, והחשש בישראל ● חודשו החיפושים אחר החללים החטופים: משלחת חמאס חצתה את הקו הצהוב ● משרד החוץ הצרפתי גינה את התקיפות הישראליות בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

Plasan SandCat MK-IV / צילום: צילום מסך

המדינה הדרום אמריקאית שתרכוש רכבים ממוגנים מישראל

משרד ההגנה של פרו בחר במכרז לרכישת 56 רכבים משוריינים מתוצרת פלסן סאסא תמורת כ־23.8 מיליון דולר ● רפאל הציגה טיל חדש מסדרת ספייק ● ברפובליקת מאלי קיימו את התערוכה הביטחונית הראשונה של המדינה, אך ללא הזמנה של מדינות מערביות ● וגם: אנדוריל האמריקאית מתכננת הקמת מיזם משותף עם הקונגלומרט הביטחוני האמירותי אדג' ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ בפגישתם בבית הלבן היום / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ערב הסעודית הציתה מרוץ אזורי חדש לגרעין אזרחי. האם לישראל יש סיבה לדאגה?

הכניסה הסעודית לתחום הגרעין האזרחי מסמנת שינוי עמוק במזרח התיכון ומקרבת את האזור לעידן שבו יותר שחקנים מחזיקים יכולות מתקדמות ● לצד הממלכה, גם טורקיה ומצרים מקדמות את תוכניות הגרעין שלהן ● כמה קצר המרחק בין העשרה אזרחית ליכולת צבאית, ומה ישראל יכולה לעשות בעניין?

אמיר טייג / צילום: פרטי

המשקיע שעבר למדריד ויצא לפנסיה מוקדמת בזכות רכישת דירות

החיים האינטנסיביים בישראל וסקרנות הובילו עיתונאי ואדריכלית לעזוב את ישראל לטובת ספרד - לאחר שהחלו להשקיע בה בנדל"ן מניב ● כעת הם מחזיקים במדריד מספר דירות, חלקן להשכרה לטווח קצר וחלקן לטווח הארוך

איך לנהל עובדים שהם ''גם וגם'' - ולהרוויח מזה / צילום: Shutterstock

מנהלת מכירות ביום, בעלת מכון כושר בלילה: איך לנהל עובדים שהם "גם וגם" - ולהרוויח מזה

יותר ויותר עובדים משלבים כיום משרות קבועות עם עבודות עצמאיות ● 6 פרקטיקות יעזרו למנהלים לשמור על רמת המחוברות שלהם לארגון בדומה לזו של עובדים "מסורתיים"

LeapMotor C10 פלאג־אין / צילום: יח''צ

הפלאג-אין הסינית החדשה מרווחת ומתומחרת היטב, אבל יש מקום לשיפור

לגרסת הפלאג־אין החדשה של הקרוס־אובר הסיני יש עדיין מה לשפר באגף התוכנה, אבל היא משלבת תא נוסעים מרווח ומאובזר היטב ביחד עם יכולת שיוט חסכונית למרחקים ארוכים