גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התשובה של אינטל לאנבידיה מגיעה מישראל: משיקה שבבי גיימינג, שרתים ובינה מלאכותית

בשנים האחרונות סובלת אינטל מסביבה תחרותית הולכת וגוברת במגוון החזיתות בהן היא פעילה ● עכשיו אינטל מודיעה על מספר מוצרים חדשים שפותחו ברובם בישראל שיתחרו במוצרי אנבידיה

מהנדסי ומהנדסות אינטל ישראל שפיתחו את האלדר לייק / צילום: אוהד פאליק
מהנדסי ומהנדסות אינטל ישראל שפיתחו את האלדר לייק / צילום: אוהד פאליק

אנבידיה, חברת השבבים האמריקאית, עקפה את אינטל בשנים האחרונות בשווי השוק שלה ובתדמית החדשנית שלה בזכות המהלך האמיץ שביצעה: פיתוח שבבים לבינה מלאכותית ולחוות שרתים בהתבסס על המעבד הגרפי המפורסם שלה למשחקי מחשב.

היום (ד') מספקת אינטל תשובה לאנבידיה על ידי מספר הכרזות של מוצרים שפותחו ברובם בישראל - המרכזיות שבהן הן השקת שבבי הבינה המלאכותית הבאנה לאבס בשותפות עם שירות הענן אמזון AWS, שותפות עם גוגל בפריסת מעבדים לחוות שרתים, והשקה של מעבד גרפי חדש. מרכזי אינטל בחיפה, בפתח תקווה, בירושלים ובקיסריה נטלו חלק משמעותי בפיתוח כלל המוצרים האלה.

בשנים האחרונות סובלת אינטל מסביבה תחרותית הולכת וגוברת במגוון החזיתות שבהן היא פעילה. היא מתחרה בקוואלקום ו-ARM בתחום שבבי המובייל, ב-AMD בתחום השבבים לשרתים ולמחשבים אישיים, ובאנבידיה בתחום חוות השרתים, מחשוב הענן והבינה המלאכותית. נוסף על כך, ענקיות כמו אפל ועליבאבא מצויות בתהליך תכנון שבבים משלהן, שאמור לייתר את התלות שלהן באינטל.

לאחר מספר תקלות ייצור ותכנון שהביאו לפיגור בהשקת טכנולוגיות חדשות, מינתה אינטל לתפקיד המנכ"ל את סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה לשעבר, פט גלסינגר, שממקד אותה בימים אלה במתן תשובה הולמת למתחרות ובהגברת כושר הייצור של החברה.

התשובה למלאנוקס: מעבד אינטל שיוטמע בחוות השרתים של גוגל

בתחום חוות השרתים, השיקה אינטל בחודש יוני האחרון שבב לניהול תשתיות התקשורת והענן בחווה, המתחרה במעבדים הגרפיים ובמעבדי התקשורת של אנבידיה, המפותחים בחלקם במלאנוקס הישראלית.

במטרה להתחרות במותג ה-GPU של אנבידיה (יחידת עיבוד גרפית), כינתה אינטל את המוצר שלה בשם IPU, כלומר יחידת עיבוד לתשתיות, שם המותאם יותר לקהל היעד הרלוונטי. זהו רכיב חדש שפותח מהיסוד ברובו בישראל ואיננו מבוסס על מעבד השרתים הותיק Xeon של אינטל.

היום, כאמור, מכריזה אינטל על כך שגוגל תטמיע את מעבדי ה-IPU בחוות השרתים שלה. אינטל וגוגל יפתחו ויתאימו את הרכיב ליישומים ולצרכי המפתחים בחוות השרתים של גוגל קלאוד, כך שהשבב יהיה זה שינהל את כל פעילות תשתיות התקשורת והענן בדאטה סנטרים של גוגל קלאוד במקום המעבדים המרכזיים (המכונים CPU), שכעת יתפנו הודות לעומסים המשמעותיים שיופחתו מהם ויוכלו לשמש למשימות עיבוד ייעודיות בלבד.

הסכם זה בין השתיים הופך את גוגל להיות הראשונה להשתמש בשבב החדש שפיתחה אינטל. הרכיב יספק ללקוחות גוגל קלאוד יכולת שליטה וויסות של פעילות המעבד, בין השאר עבור יישומים עתירי תקשורת.

יש לציין כי אינטל איננה ספקית בלעדית של גוגל, וזו חופשייה להמשיך ולעבוד עם שבבי אנבידיה. בנוסף, אין קשר בין פעילות זו לפעילות המנוהלת על ידי אורי פרנק, לשעבר בכיר אינטל שעבר לגוגל בכדי לנהל את היבטי פיתוח השבבים לתחום השרתים הוירטואליים. מלבד גוגל, תמשיך אינטל לעבוד עם ענקיות ענן כגון מיקרוסופט ואמזון בתחום חוות השרתים.

את רכיב התקשורת לחוות השרתים פיתחה קבוצת התקשורת של אינטל לחוות שרתים, המונה 450 עובדים בישראל ועוד כמה מאות בעולם.

אחרי המתנה ארוכה הבאנה לאבס הישראלית מוציאה את השבב לשוק 

אנבידיה הפכה גם לשליטה הבלתי מעורערת בתחום שבבי הבינה המלאכותית בזכות היותה חלוצת התחום, וכן בזכות שפת הפיתוח הפתוחה Cuda המאפשרת למפתחי יישומים רבים לרתום את עוצמת הבינה המלאכותית שלה למגוון יישומים כגון עיבוד שפה טבעית, ניתוח ראייה, זיהוי פנים, זיהוי איומי סייבר, מכונה לומדת ועוד.

היום, לראשונה עושה אינטל את צעדיה הראשונים בשוק בזכות הרכישה של הבאנה לאבס הישראלית שמכריזה על שיתוף פעולה עם שירות הענן אמזון AWS ועל הוצאת השבב לשוק.

החל מהיום, אמזון תמכור שירות "אימון מכונה" בענן ליישומי בינה מלאכותית עם השבב של הבאנה לאבס המכונה גאודי. מדובר בהישג עבור אינטל, שמשיגה לראשונה דריסת רגל בשירות הענן של אמזון, שעד כה שיווק יישומי בינה מלאכותית על בסיס המעבד של אנבידיה. באינטל טוענים כי מעבדי גאודי מציעים שיפור של עד 40% ביחס ביצועים מול עלות לעומת השבבים של אנבידיה.

מאחר וכיבוש נתח שוק בתחום הבינה המלאכותית תלוי במפתחי היישומים ובשפת הפיתוח שבה הם משתמשים, השיקו באינטל את סביבת הפיתוח הפתוחה OneAPI המתחרה ב- Cuda של אנבידיה. באינטל מבטיחים גישה באמצעות הסביבה הזו למגוון יישומים אשר מלבד בינה מלאכותית ישמשו גם בתחומי המחשוב אישי, העיבוד גרפי, תקשורת דור חמישי ניהול חוות שרתים ומחשוב ענן.

התשובה ל-GPU של אנבידיה: מעבד הגיימינג i9

אינטל מוציאה היום סוף סוף לשוק את המעבד המרכזי הבא שלה, אותו היא מגדירה כ"פרויקט החשוב והשאפתני שלה בעשור האחרון" - מעבד ה"אלדר לייק" (Alder Lake), שהוא למעשה הדור השנים עשר של סדרת המעבדים הקלאסיים שלה, ה-Core, המצויים בליבתם של מיליארדי מחשבים אישיים, ניידים ונייחים. סדרת המעבדים פותחה במשך שלוש שנים בישראל ובכמה מרכזים בארה"ב, בין השאר בהובלת רן ברנסון, סגן נשיא בקבוצת הפיתוח של השבבים לתחום המחשוב האישי.

בין התוצרים של סדרת אלדר לייק, נמצא שבב הגיימינג החדש Core i9-12900K, אשר לטענת אינטל, גובר על המתחרה של AMD, שבב ה- 5950X, הודות לביצועים חזקים שיאפשרו למשתמשים להריץ משחקי מחשב בכ-20% מהר יותר מעבד הדגל הקודם של אינטל, הרוקט לייק.

אינטל, שהייתה נתונה במשך שנים ל"חוק מור", החוק הפיזיקלי שקרוי על שם אחד ממייסדיה ואשר גזר גידול בצפיפות המעגלים החשמליים כל שנתיים והגיע ככל הנראה לקיצו בשנים האחרונות, מציגה עתה ארכיטקטורת מעבד שונה. החל ממעד האלדר לייק, שבבי הליבה של אינטל יכללו שני סוגים של ליבות המצויים במפלסים שונים על גבי השבב, כל ליבה שכזו תהיה אחראית על היבט אחר בחיי השבב, כגון ביצועי הספק נמוכים יותר, והתמודדות עם מספר משימות רבות יותר בו זמנית.

כמה אנליסטים בתחום הטכנולוגיה קבעו כי השבב החדש של אינטל גובר על שבבי אפל M1 המבוססים על ארכיטקטורת ARM המתחרה. הפער בביצועים אמנם קטן, אך העיתוי שלו חשוב, היות ואפל השיקה רק לפני מספר שבועות מחשבי מקבוק נטולי שבבי אינטל. בבדיקה שנערכה על ידי אתר חדשות החומרה Wccftech, קיבל המעבד הגרפי החדש של אינטל את הציון הגבוה ביותר, לאחריו שבב ה M1 של אפל, ואילו השבב של AMD דורג הרחק מאחוריהם.

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע עתק לישראל. מה תכלול החבילה?

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע בסך כולל של 95 מיליארד דולר לשורה של מדינות ובהן ישראל ● חבילת הסיוע כוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל; 60.8 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה, בדגש על השלמת אמל"ח; וכן, 8.1 מיליארד דולר עבור טייוואן

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

מציאות הפוכה / צילום: Shutterstock

אם תסתכלו על הנתונים האלה תקבלו רושם שונה לחלוטין על מה שעומד לקרות בשווקים

בזמן שמחירי המניות מאותתים על צפי להורדת ריבית, תשואת השיא באג"ח הממשלתיות משקפת תחזית הפוכה ● בשוק הסחורות הבהלה לזהב שוברת שיאים, תרחיש השמור לחששות מפני גלישה למיתון, בעוד שהנפט משדר עסקים כרגיל ● אז מה ההסבר לנתונים הסותרים לכאורה, וכיצד ניתן להרוויח מכך

טקס סיום תואר. תחרות תעסוקתית מצד AI / צילום: Reuters, Mike Segar

האוניברסיטאות באמריקה תקועות במגדל השן, והעולם המשיך הלאה בלעדיהן

האוניברסיטאות המיושנות עומדות בפני משבר שלא דמיינו ב־400 שנותיהן ● הן כבר לא מסוגלות להבטיח אופק תעסוקתי, בגוגל ובאפל מוותרים על הדרישה לתואר, וגם גופים כמו גולדמן זאקס ומקינזי מודים שמהפכת ה־AI יכולה לנגוס כבר עכשיו בעשרות אחוזים מהמשרות בשוק ● קשה להאמין שהצעירים יסכימו להמשיך ולהעמיס על עצמם חובות עבור תעודות חסרות ערך תעסוקתי של ממש ● חלק שני

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

כך התמלאו שורות הצבא ברחפנים וברובוטים מתוצרת חברות ישראליות קטנות

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר. בשבוע שעבר בטהרן / צילום: Associated Press

להגיע לים התיכון, זה מה שהם תמיד רצו

ניחושים על מצב הדעת האיראני: האם רגשי עליונות אתנית בני 2,500 שנה משתפים פעולה עם משיחיות אסלאמית?

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות