גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוק נתניהו צריך להיפסל בבג"ץ

הפגם החוקתי הנסיבתי הטמון בחוק הוא כמובן ה"פרסונליות": העובדה שהחוק מתוכנן לחול כבר ממערכת הבחירות הקרובה, כאשר ידוע בסבירות גבוהה כלפי מי הוא יופעל, צריכה להפוך אותו לכזה המוחזק כ"פרסונלי"

שר המשפטים גדעון סער / צילום: תמר מצפי
שר המשפטים גדעון סער / צילום: תמר מצפי

תזכיר החוק שמקדם שר המשפטים גדעון סער, המבקש לאסור על כהונתו של ראש ממשלה הנאשם בפלילים, מעורר דיון ציבורי תוסס. עיקרו של השיח מתנהל במישור הערכי. עמדות שונות נשמעות בשאלה האם מדובר בחוק ראוי או שמא בהענקת סמכויות בלתי סבירות ליועץ המשפטי ובניסיון פסול לחסום את דרכו של מועמד פופולרי לראשות הממשלה.

לעומת זאת, בולט בדלותו השיח המשפטי בסוגיה. דיון בשאלות החוקתיות שמעלה החוק כמעט ולא מתקיים. השתיקה עשויה ליצור את הרושם שהחוק המוצע נקי מקשיים חוקתיים, ושמישור זה כלל אינו רלוונטי לגביו.

האומנם כך הדבר?

כדי להשיב על שאלה זו, נכון לבחון את הדברים בהקשר רחב יותר. החוק המכונה "חוק נתניהו" שייך לקבוצת חוקים והצעות חוק שהמשותף להם הוא עיסוקם בתהליכים הדמוקרטיים והשלטוניים הבסיסיים - הבחירות לכנסת, הקמת הממשלה והפרוצדורות הקשורות בכך. מדובר, בין היתר, בחוקים העוסקים באופן בו תתנהלנה הבחירות, בזהות הרשאים להשתתף בהן, באופן בו תתורגם הצבעת הבוחרים לחלוקת המנדטים ועוד.

הייחודיות הטמונה בחקיקה בנושאים אלה היא שבגדרה מתעוררת "בעיית נציג" חריפה. כאשר חברי הכנסת מחוקקים חקיקה הנוגעת להליכי הבחירות והקמת הממשלה, הם משפיעים על סיכוייהם שלהם להיבחר בשנית, ועל הסיכוי של המחנה שלהם להחזיק בשלטון. לכן, הם נמצאים בניגוד עניינים חמור ומובנה . כך, למשל, לרוב הקיים בכנסת נתונה יש אינטרס מובהק, לחוקק חוקים שיעניקו לו יתרון בבחירות הקרובות על פני מפלגות האופוזיציה. על כן, במסגרת חקיקה בנושאים אלה קיים סיכון לפגיעה בהליך הבחירות, בהגינותו ובחופש הבחירה של הציבור.

אולם הסיכונים הכרוכים בחקיקה לא ראויה של חוקי הבחירות אינם רק ערכיים. חקיקה כזו עלולה לעורר גם קשיים חוקתיים חמורים.

כך, חוקים הפוגעים בהגינותו ובשוויוניותו של הליך הבחירות או בחופש הבחירה של הציבור, חותרים תחת העיקרון הדמוקרטי הבסיסי, לפיו העם הוא שבוחר את נציגיו ומנהיגיו (אם הבחירות אינן הגונות, הרי שהעם לא באמת בוחר את נציגיו). חוקים כאלה סותרים את עקרונות היסוד של שיטת המשטר הדמוקרטית, ועל כן הם אינם חוקתיים. זהו חוסר חוקתיות מהותי. חוקים כאלה הם "חסרי תקנה". הם פסולים בכל זמן ובכל מצב.

לצד הפגמים המהותיים, קיימים גם פגמים חוקתיים נסיבתיים. כך, עשוי להיות דבר חקיקה שקובע הסדר לגיטימי וסביר כשלעצמו, אך נסיבות החקיקה הן שהופכות אותו לפסול ובעייתי מבחינה חוקתית.

דוגמה בולטת לכך היא חוקים " פרסונליים". חוקים אלה עשויים להיות לגיטימיים מבחינת תוכנם, אך העיתוי בו הם מוצעים לחקיקה אינו מקרי, ונעשה מתוך מטרה לשרת מפלגה או מועמד ספציפי או לפגוע בהם. עם זאת, פגמים מן הסוג הזה ניתנים לעתים ל"ריפוי", למשל על-ידי דחיית תחולתו של החוק, באופן כזה שלא ניתן לדעת בוודאות מי ירוויח ומי יפסיד ממנו.

למרבה הפלא, על אף הקשיים החמורים הטמונים בחקיקה לא ראויה בענייני בחירות, מועלות הצעות חוק הלוקות בפגמים כאלה באופן תדיר ושגרתי למדי. אך מה שעוד יותר מפליא הוא שפעמים רבות חומק הפגם החוקתי הכבד "מתחת לרדאר" של הדיון הציבורי והמשפטי .

כך למשל, נעשו בעבר שינויים ב"אחוז החסימה" מתוך מגמה ברורה להשפיע על תוצאות של בחירות שהתקיימו בסמוך. במילים אחרות, הרוב בכנסת נתונה השתמש בכוחו כדי לפגוע בסיכויי ההצלחה של מפלגות ספציפיות - דבר שהוא בבירור פגיעה חמורה בהגינות הבחירות. אף על-פי כן, כשחוקים אלה הגיעו לדיון בבג"ץ, הם לא נפסלו.

בדומה לכך, בשנתיים האחרונות, לאחר שהתקיימה סדרה של מערכות בחירות שלא הסתיימו בהכרעה, החלו לצוץ הצעות שונות ל"פתרונות" למצב שנוצר, שבגדרם הוצעו שינויים מרחיקי לכת בשיטת הבחירות (קיום בחירה ישירה, הטלת המנדט על ראש המפלגה הגדולה ועוד) שנועדו לחול כבר בבחירות הסמוכות למועד ההצעה. גם כאן, באופן מתמיה למדי, לא נשמעו קולות המצביעים על הבעייתיות האינהרנטית הטמונה בכך שהרוב הקיים בכנסת נתונה יעצב ו"ילוש" את שיטת הבחירות כרצונו, חודשים ספורים לפני התקיימותן, באופן שיבטיח את ניצחונו בהן.

חקיקה מהסוג המתואר מהווה כשל דמוקרטי חמור ואף מסוכן. ההתמודדות עמה מחייבת פיקוח הדוק וערני יותר של בית המשפט העליון.

כאשר מדובר בחוקים שבהם חוסר חוקתיות מהותי, נראה כי בדרך-כלל הפגם יזוהה, ותהיה תגובה של המערכת המשפטית. עיקר הסכנה טמון בחוקים "פרסונליים", כאלה הקובעים לכאורה הסדר לגיטימי, אך מיועדים להשגת יתרון בלתי הוגן בבחירות. חוקים כאלה מסוכנים יותר, כי קשה יותר לזהות את חוסר הגינותם ולהציג אותו בצורה בהירה. בהתאם, הם עלולים לחמוק מהביקורת הציבורית והשיפוטית.

כדי להקל על הזיהוי, אני סבור כי יש לקבוע חזקה שלפיה כל שינוי הנוגע לנושא הבחירות והקמת הממשלה, אשר מבקשים להחילו באופן מיידי כבר בבחירות הסמוכות , ולא בבחירות שלאחר מכן, מהווה חקיקה "פרסונלית" פסולה. השינוי ייחשב כחוקתי, רק אם ידחו את תחולתו. לחלופין, יוזמי החוק יוכלו לנסות להוכיח כי לא מדובר בחקיקה "פרסונלית", אך נטל ההוכחה יהיה עליהם. באופן כזה ניתן יהיה "ללכוד" את מרבית החוקים הפרסונליים.

נשוב עתה לחוק נתניהו. על אף מיעוט השיח החוקתי בעניינו, ניתן לראות כי הוא לוקה בפגמים חוקתיים משמעותיים. יתרה מכך, הליקויים החוקתיים הטמונים בו הם משני הסוגים שתוארו.

הפגם החוקתי המהותי בו הוא הגבלת החופש של הציבור לבחור את העומד בראשו. מדובר בפגיעה בעיקרון היסודי במשטר דמוקרטי, שלפיו הציבור הוא שבוחר את מנהיגיו (אומנם, יש שיעירו כי בישראל לא בוחרים מנהיג אלא מפלגה, אלא שזהו נימוק טכני-פורמלי בלבד, וברי כי מבחינה מהותית, בבחירות הציבור "בוחר" גם את ראש הממשלה).

הפגם החוקתי הנסיבתי הטמון בו הוא, כמובן, ה"פרסונליות". העובדה שהחוק מתוכנן לחול כבר ממערכת הבחירות הקרובה, כאשר ידוע בסבירות גבוהה כלפי מי הוא יופעל, צריכה להפוך אותו לכזה המוחזק כ"פרסונלי".

על רקע הדברים האלה, נראה כי מדובר בחוק בעייתי במיוחד, ויש לקוות כי לא יחוקק. ואולם, אם בכל זאת יחוקק, בג"ץ צריך לפסול אותו.

הכותב הוא עורך דין במשרד פישר ושות'

עוד כתבות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד 

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

הפגנה בתל אביב / צילום: Reuters, Mostafa Alkharouf

ימי השיבושים חוזרים מחר עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: "להחזיר את המנדט לעם"

המחאה נגד הממשלה תוציא לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות אטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● בין מובילי ההפגנה, יהיו משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד למנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט