גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העקיצות ההדדיות והמבט לרוטציה: עונת הקמפיינים נפתחה, ולא רק אצל נתניהו

במקום שינוי הממשלה מציגה גרסה של ממשלת נתניהו-גנץ-ניסנקורן על סטרואידים ● לחברי הכנסת החרדים נמאס לשבת באפס מעשה ובליכוד נערכים לקרבות על איוש הוועדות ● והמלחמה בין מיכאלי לגנץ על מצביעי השמאל בעיצומה

ראש הממשלה, נפתלי בנט, בפתח ישיבת הממשלה / צילום: חיים צח-לע''מ
ראש הממשלה, נפתלי בנט, בפתח ישיבת הממשלה / צילום: חיים צח-לע''מ

בזמן שבוועדת הכספים עבדו ביעילות על אישור חוקי התקציב לקריאה שנייה ושלישית, חברי מפלגת ימינה סיפקו את ההצגה השבועית במסדרונות הכנסת. סגן השר אביר קארה עזב את קבוצת ימינה אחרי ויכוח עם ח"כ ממפלגתו שירלי פינטו, לא לפני שכתב "מפלגה של מטומטמים". הסולחה לא איחרה להגיע ונערכה בחדרו של הגנן הראשי הלא הוא ראש הממשלה נפתלי בנט. רגעים אחרי פורסמה בחדשות 12 הקלטה של איילת שקד נגד יאיר לפיד "עושה פיגועים" ו"שטחי" היו חלק מהמילים שנשמעו.

מי שהבטיח ממשלת ריפוי ושינוי יצר השבוע תצוגת תכלית של ממשלת נתניהו-גנץ-ניסנקורן על סטרואידים. במקום לריב, יכלו חברי הקואליציה להציג את התוצר שקטפו במסגרת מאות מיליוני שקלים של כספים קואליציוניים שהועברו למטרות שביקשו. לחתולים, לאנשים ולבתי חולים. כלומר היו יכולים להתגאות לו לא הציגו הצעת חוק נגד הכספים הקואליציוניים רק שנה קודם לכן.

ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) הסביר בראיון השבוע שכספים קואליציוניים טובים או רעים תלוי מי מחלק אותם וסייע להסביר את הממשלה כולה: אם אנחנו עושים את זה - זה נכון ונדרש, אם זה "הם", זה נורא ואיום ו-ועדת חקירה. אם אלו ריבים במסגרת ממשלת השינוי הם לשם שמיים, אם בממשלת נתניהו הם אסון לדמוקרטיה. 

עיניים לאופוזיציה

הזרקור, שהיה מופנה באופן טבעי לעלילות הקואליציה בשבוע האחרון לקראת העברת התקציב, יעבור בהדרגה גם לאופוזיציה. ביום שני תיערך ישיבת ראשי סיעות באופוזיציה בה צפויה החלטה לחזור באופן מלא לעבודה בוועדות הכנסת. אם לא כל הסיעות יתמכו, יתקבלו החלטות באופן פרטני בכל מפלגה. ההתפתחות מגיעה באופן צפוי לאחר שהשבוע עברו ביהדות התורה למתקפות אישיות נגד נתניהו בנושא.

בליכוד, יחד עם הציונות הדתית וש"ס, הובילו מאז הקמת הממשלה את הגישה שלפיה אין לשתף פעולה עם הקואליציה, בשל חלוקת הכוחות המעוותת שיצרה בחלק מהוועדות, אך בשלב זה יש לגישהה יותר מתנגדים מתומכים. ההחלטה שלא למנות חברים לוועדות שירתה את הליכוד בין היתר גם כדי למנוע מלחמות פנימיות, אך לחברי הכנסת החרדים נמאס לשבת באפס מעשה. כך השבוע מונו חברים באופן חלקי בלבד לחלק מהוועדות כדי שיוכלו להגיש הסתייגויות לחוקי התקציב, לבקש "התייעצות סיעתית" ולעכב במעט את רכבת התקציב שדהרה עד כה בכנסת במעמד צד אחד.

בליכוד כבר מתכוננים למלחמות על התפקידים. מי שאיישו עד כה את ועדת כספים - כמו ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) ואופיר כץ (הליכוד) - למרות שלא היו חברים רשמיים, לא ימהרו לוותר על מקומותיהם. לכן, מתכוננים בליכוד בשלב הראשון להעביר לידי לוין את הבקשות. איפה שאין ביקוש גדול - הן יתקבלו, היכן שהביקוש יגבר על ההיצע - ועדת חוץ וביטחון וכספים - יציע לוין לערוך רוטציה בין חברי סיעתו לכהונות קצרות. חברי הכנסת החרוצים בליכוד מתנגדים להצעה. מי שעבדו קשה רוצים לשמור על מקומם ולא לאפשר כהונות קצרות למי שרוצים רק בתואר. לכן יידרש לוין לבחירות חשאיות לחלק מהתפקידים, או אז תפתח מלחמת הכל בכל.

"כשנחזור לשלטון נדרוס אתכם", מבטיח ח"כ דודי אמסלם לחברי הקואליציה כמעט בכל פעם שהוא עולה לדוכן בחודשים האחרונים. הוא אולי היחיד שמכריז על זה בבוטות, אך בליכוד כולם עורכים רישומים: הדרך שבה חולקו יחסי הכוחות בוועדות, החלטת יו"ר ועדת שרים שלא לאשר כמעט אף חוק של האופוזיציה להצבעה, יו"ר ועדת כנסת שמרד בנוהל לפיו יש לאשר בכל שבוע פטור מחובת הנחה לחוק אחד של האופוזיציה. וגם הכספים הקואליציוניים שעברו בשמחה וששון השבוע למטרות מחודשות. 

"אנחנו לא ידענו למשול", אמר לי השבוע אחד מבכירי הליכוד, "כשנחזור - זה יראה אחרת". את רשימת התקדימים שיוצרים בנט, לפיד, אלקין וסער מתכננים אנשי הליכוד לשחזר אחד לאחד. האם בעוד שבועיים או שלוש שנים וחצי, כפי שתהה נתניהו בוועידת השלטון המקומי בשבוע שעבר - הם לא יודעים לענות. הקואליציה מדגימה חרף כל המהלומות הפנימיות יכולת עמידות מרשימה. בינתיים הוא יורד לשטח.

מחזקים את הבייס

לא רק נתניהו בעיצומו של קמפיין. יו"ר מפלגת העבודה מיכאלי תקפה השבוע את יו"ר כחול לבן גנץ על הדרך שבה הכריז על ארגוני זכויות אדם פלסטיניים כארגוני טרור והכריזה שתערוך בירור מעמיק עם ראש השב"כ על הצורך בהכרזה. בתגובה בכחול לבן שלחו הודעה לתקשורת: "מציעים למרב מיכאלי שלא מכירה את הפרטים, לא להפריע למלחמה בטרור". בעוד אלו נחשבו חילופי דברים מנומסים, ביום רביעי חלה הסלמה ברטוריקה סביב אישור הבנייה ביו"ש: "מי שמכריז הכרזות מדיניות באופן חסר אחריות ומאשר יח"ד ביו"ש, איך נאמר - רבין הוא לא", צייץ החשבון של מפלגת העבודה. בתגובה שלפו גם בכחול לבן ציפורניים ועקצו את מיכאלי בעקבות עמדה שהביעה בעבר: "מי שקורא לסרבנות לגיוס שלא יטיף על אחריות מדינית וביטחונית".

ובכן. אומנם התקציב יעבור בשבוע הבא, כך לפי כל התחזיות, אך המלחמה על מצביעי השמאל בעיצומה. בינתיים היא מתרכזת בגזרת מיכאלי את גנץ שאליו הגיעו מצביעי מפלגת העבודה לאחר שמיכאלי נבחרה לעמוד בראשה. מיכאלי מנסה לבנות לה ולמפלגה תדמית ביטחונית-מדינית אחראית, בנוסח שמפלגת העבודה ידעה להציע בעבר, לכן תמוה שבחרה לתקוף את גנץ באותה חזית עם מרצ והרשימה המשותפת. אם היא מנסה להחזיר הביתה את אותם מצביעים היא הייתה צריכה להביע תמיכה בעבודתו נגד הטרור, בדומה למה שעשה (חרף היריבות הקשה) לפיד ממש באותו היום.

מיכאלי תידרש ליותר ממעשים, היא עצמה השמיעה אמירות שמאל רדיקליות בעבר ובמפלגה יושבות ח"כ איבתיסאם מראענה וח"כ אמילי מואטי, שהשתייכותן גורמת לאנשי עבודה לשעבר לזוז במקומם באי נוחות. השריד למפלגת העבודה שהייתה פה עד לפני שנתיים הוא ח"כ נחמן שי וגם הוא מינוי חיצוני.

גם השר לביטחון פנים עמר בר לב שאמור להיות ביטחוניסט מספר 1 ברשימה חוסה בצילו של הסגן שלו יואב סגלוביץ'. המקרה המוזר הזה שבו השר הופך את סגנו לסמכות העליונה בבעיה מספר אחת של המשרד בימים אלו - הטיפול בפשיעה בחברה הערבית - גורמת להרמת גבות בקרב בכירי הפוליטיקאים. "איפה ראית דבר כזה שהשר מעביר את המקרים הקשים ביותר לטיפול של סגנו?" תהו ותיקי הכנסת. לפיד שהציב את סגלוביץ' במשרד יכול להיות מרוצה. הוא באופן אישי מאגם אצלו את הטיפול כולו בחברה הערבית מתקציבים ועד תוכניות. ביש עתיד טוענים כי הוא היחיד שיכול לעשות זאת בממשלה. בפועל, כפי שכתבנו בשבוע שעבר, זה אמור גם להשתלם במנדטים.

בהערכה זהירה ניתן לומר שחזית גנץ-מיכאלי תהפוך אחרי התקציב לזירת התגוששות מרובת משתתפים גם מול לפיד, שבינתיים מרחיק את עצמו ממריבות ומתפקד כמרגיע הלאומי של הקואליציה. אומנם שרת הפנים היא זו שהוקלטה השבוע מפקפקת ביכולת של לפיד להגיע למעמד הרוטציה - אך מי שיפעלו אקטיבית כדי למנוע ממנו להתיישב על כיסא רה"מ יהיו גנץ ומיכאלי, שניהם כאמור טוענים לכתר הנהגת מחנה המרכז-שמאל. אם לפיד יוכתר כראש ממשלה בפועל - הם יכולים להיפרד יפה מהשאיפות שכוננו בנושא.

צמד המילים "אחרי התקציב" שמשמש כדי לדחות יריבות קואליציונית בין ימין לשמאל יהיה בשימוש במהלך השבוע הקרוב בפעם האחרונה. ציוצים יפנו את מקומם להצעות חוק והתגוששויות חוזרות בימי רביעי (יום ההצבעה על הצעות חוק פרטיות) במליאה. חוק האזרחות, איסור על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה, ועדת חקירה לצוללות ובנייה בהתנחלויות - יהיו רק המתאבן בארוחה של הקואליציה.

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי