גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוצר "ירוק" של תעשייה שחורה: הרכב החשמלי הרבה פחות נקי ממה שחושבים

נכון, המכוניות החשמליות מפחיתות פליטה, אבל תהליכי הייצור שלהן תורמים לא מעט להתחממות הגלובלית ● וגם: הבנק העולמי מתריע מהגדלת הפערים הכלכליים, כאשר המדינות העשירות נהנות מהטכנולוגיות המתקדמות, בעוד העניות יתקשו להתמודד עם הזיהום

עובדים מרכיבים רכבים חשמליים במפעל Lucid Motors באריזונה / צילום: Reuters, CAITLIN O'HARA
עובדים מרכיבים רכבים חשמליים במפעל Lucid Motors באריזונה / צילום: Reuters, CAITLIN O'HARA

ועידת האקלים ה-26 של האו"ם (COP26) נפתחה השבוע בגלזגו שבסקוטלנד, בהשתתפות אלפי פוליטיקאים בכירים מעשרות מדינות, למעלה מ-90 יושבי ראש של תאגידים בינלאומיים גדולים מכל העולם וכל המי-ומי מעולם האקדמיה והמחקר. כצפוי, האירוע עתיד להיות "חגיגה של רכב חשמלי": יהיו בו הכרזות של ממשלות על הצבת יעדים למעבר לתחבורה חשמלית פרטית וציבורית עד תום העשור הקרוב והכרזות של יצרני רכב על "חשמול" הדגמים העתידיים שלהם בשנים הבאות. ויהיה כמובן צי מרשים של מאות מכוניות חשמליות, שיסיעו בגלזגו את האח"מים.

גם הנציגים של ממשלת ישראל מגיעים ל-COP26 עם רזומה מכובד-לכאורה של החלטות ממשלתיות ארוכות טווח למעבר התחבורה הירוקה. חלקן, אגב, התקבלו "במקרה" רק בשבוע שעבר והן כוללות בין השאר העמקת הסבסוד לאוטובוסים חשמליים ולעמדות טעינה, העברת כל המוניות החדשות לחשמל, הצבת יעדים גם ל"חישמול" מסחריות וכלי רכב כבדים ועוד.

לא קשה להבין מדוע הרכב החשמלי הפך ל"שגריר" של המאבק בהתחממות הגלובלית. הוא תורם להפחתת גזי החממה בגובה המפלטים, מפחית את הביקוש לנפט לתחבורה ובעיקר מהווה סמל סביבתי קליט ונגיש, שחביב על ההמונים והמשקיעים בעולם ולראייה השווי של 1.1 טריליון דולר אליו נסקה טסלה בסוף השבוע האחרון. לפיכך קל הרבה יותר לגרוף ממנו הון פוליטי מאשר מהחלטות להפחית את הפליטה ממגזר התעשיות הכבדות וייצור האנרגיה. אבל למרבה הצער, כמה מהצדדים "הירוקים" והסביבתיים של הרכב החשמלי קרובים הרבה יותר לתחום האפור.

תהליכי ייצור מזהמים

לרכב חשמלי אמנם אין מנוע בעירה פנימית אבל לתהליכי הייצור שלו יש במישרין ובעקיפין חתימה סביבתית מהותית. לכריית הליתיום והמחצבים הנדירים, שנדרשים לייצור הסוללות, נלווית פגיעה סביבתית לא מבוטלת וייצור המוני סדרתית של הרכב עצמו הוא תהליך שכרוך בהרבה אנרגיה, שהפליטה ממנה אינה פחותה ואולי עולה על זו שנדרשת לייצור רכב בנזין.

הנה דוגמה אחת: בשבועות האחרונים עוסקת כל תעשיית הרכב במחסור קריטי במגנזיום בשוק העולמי, שעלול לפגוע בשרשרת האספקה של תעשיית הרכב ובמיוחד בייצור של רכב חשמלי. הסיבה היא, שבכלי רכב חשמליים נעשה שימוש נרחב יחסית בסגסוגות מגנזיום-אלומיניום קלות וחזקות כדי להפחית את משקלם הבסיסי ולפצות על תוספת המשקל המשמעותית מאד של הסוללה. באופן כללי, תעשיית הרכב צורכת כיום במישרין ובעקיפין כשליש מכלל המגנזיום המופק בעולם.

המחסור הנוכחי במגנזיום נובע ממצוקת החשמל בסין, הספקית של כ-87% מהמגנזיום העולמי. בחודשים האחרונים הורתה ממשלת סין לעשרות מפעלים להתכת מגנזיום בתחומה לסגור את שעריהם או להפחית את הייצור והסיבה היא, שמפעלי עיבוד המגנזיום הם זללני כוח כרוניים: ייצור טון אחד של מגנזיום דורש בסביבות 40 מגוואט-שעה, פי שניים מייצור אלומיניום למשל. על הדרך גם למדנו, שייצור קילוגרם אחד של המתכת הייחודית הזו, שכרגע אין לה תחליף ריאלי בתעשיית הרכב, אחראי לפליטה של כ-5.3 קילו CO2, בתנאים אופטימליים.

גם החשמל לטעינת כלי הרכב החשמליים מופק עדיין ברוב העולם (וגם בישראל) ממקורות שאינם ברי קיימא כמו פחם, נפט וגז, ואפילו לסובסידיות הנדיבות, שמעניקות המדינות לרוכשי רכב חשמלי, יש חתימה סביבתית לא קטנה.

נורבגיה, למשל, שהיא המובילה בעולם בהיקף חדירת הרכב החשמלי לשוק, הגיעה לשיעור חדירה של כ-70% מכלל המכירות תודות לסבסוד ולפטור נדיב ממיסים על רכב חשמלי, שעולה למדינה מאות מיליוני יורו בשנה. אבל כדי לממן סבסוד, שיפחית טון אחד של CO2 מרכב חשמלי שנמכר בתחומה, צריכה נורבגיה, שהיא אחת ממפיקות הנפט הגדולות בעולם, למכור מעל 100 חביות נפט. אלה שקולות לפליטה של 40 טון CO2. קצת קשה לקרוא לזה "ניטרליות פחמנית".

הגדלת הפערים החברתיים

דו"ח מחקר של הבנק העולמי, שיפורסם השבוע בוועידה, חושף עובדה מטרידה: הרכב החשמלי עתיד להיות בשנים הקרובות פריבילגיה של מדיניות "צפוניות" עשירות במשאבים ובעלות הכנסה גבוהה לתושב. במקביל, צפויה חדירה מזערית של רכב חשמלי למדינות "דרומיות" ומתפתחות, שאין להן משאבים להשקיע בתשתית הנדרשת וגם לא הכנסה פנויה של התושבים שנדרשת לרכישת מוצר יקר כמו רכב חשמלי. המשמעות היא שהאפקטיביות הסביבתית שלו תהיה אפסית דווקא במדינות שאחראיות לרוב פליטת גזי החממה בעולם.

המצב בישראל לא שונה בהרבה. ניתוח של פילוח המכירות בישראל מגלה, שהמחיר החציוני של רכב חשמלי נע כיום סביב ה-160 אלף שקל, לא מעט "בזכות" טסלה שמוכרת כאן בטווח המחיר של כ-200 עד 270 אלף שקל, אחרי ההטבה המשמעותית במס הקנייה, ומחזיקה 70% מהמכירות בפלח.

רף המחיר הזה מונע מהרכב החשמלי להיות תחבורה עממית ולפחות בשנים הקרובות יהפוך אותו בעיקר לפריבילגיה של העשירון העליון. אמנם לפני כמה שנים הדעה הרווחת הייתה שמחירי הרכב החשמלי יוזלו משמעותית בעקבות ירידת מחירי הסוללות וישתוו למחירים של רכבי בנזין עד 2025. כיום כבר ברור שזה לא יקרה כל כך מהר, גם בגלל שהביקוש לרכב חשמלי בשנים הקרובות יעלה משמעותית על ההיצע, וגם בשל הנסיקה החדה במחירי חומרי הגלם שמשמשים לייצורם, כמו מגנזיום וליתיום, שזינקו במאות אחוזים בשנה החולפת.

אין שקיפות צרכנית

בישראל, למחירים הגבוהים תורמת גם שיטת "המס הירוק". ברוב העולם הסבסוד על רכב חשמלי מתבטא בהפחתה ישירה של הסובסידיה מהמחיר לצרכן בעת רכישת הרכב. בישראל הוא נעשה בדרך של "התחשבנות" סמויה במס הקניה בין המדינה ליבואן, ללא שקיפות צרכנית. המשמעות היא, הזמנה ליבואנים להגדיל את מתח הרווחים שלהם על רכב חשמלי. אמנם, היכולת להכביר רווחים מוגבלת כרגע בשל עודפי ביקוש ומחסור גלובלי ברכב חשמלי, אבל היא לבטח תבוא לידי ביטוי בעתיד, כפי שארע בהיברידיות שהפכו למכרה הזהב של הענף.

התוצאה היא, שלפחות בשנים הקרובות יהיו בשוק הישראלי שני "מעמדות": בעלי הכנסה גבוהה שירכשו רכב חשמלי עם טווח מתקבל על הדעת (מעל 300 ק"מ) כדי ליהנות מסבסוד עמוק, אגרה שנתית סמלית והוצאות שוטפות מזעריות; ובעלי הכנסה בינונית ומטה שימשיכו לנסוע ברכבי בנזין, לשלם מיסוי כבד ואגרות גבוהות, ולממן באמצעות מס הדלק שלהם את החשמליות המסובסדות והיקרות. כדי לעבור ממעמד למעמד הם יצטרכו להגדיל את נטל האשראי שלהם לצורך רכישת רכב חשמלי בהלוואה או בליסינג פרטי.

עם הזמן התמונה אולי תלך ותתאזן ככל שייפלטו לשוק המשומשות יותר כלי רכב חשמליים. אבל כרגע כל נושא ירידת הערך של הרכב החשמלי והאטרקטיביות שלו לרוכשי היד השנייה הוא עדיין בגדר נעלם.

עוד כתבות

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי