גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל נמל המפרץ: "ישראל מזכירה לי את סין לפני 20 שנה, פרויקט צריך אישור מ־17 רשויות שונות"

בראיון לגלובס מי-האו צ׳יאנג, מנכ"ל SIPG ישראל, מסביר על השיקולים האסטרטגיים של ענקית הנמלים בבחירה בישראל לנמל הראשון שהיא מפעילה מחוץ לסין • הוא מספר כי למרות התלאות הביורוקרטיות הניסיון מוצלח, והחברה שוקלת להתרחב לנמלים נוספים בעולם; ומנסה להרגיע את החששות האמריקאים: נארח אותם אם יבואו למטרות כלכליות

מי־האו צ׳יאנג, מנכ''ל SIPG ישראל / צילום: שלומי יוסף
מי־האו צ׳יאנג, מנכ''ל SIPG ישראל / צילום: שלומי יוסף

לפני מספר שבועות הושקה רשמית פעילותו של נמל המפרץ בחיפה, שמופעל על ידי ענקית הנמלים הסינית SIPG. למרות הפתיחה הרשמית, עד כה הפעילות היחידה שמתבצעת בנמל, היא העמסת מכולות ריקות בדרכן החוצה מישראל.

בראיון ראשון שלו בישראל, מסביר מנכ"ל הנמל, מי-האו צ׳יאנג (Miao Qiang), כי החל מינואר הקרוב הנמל - שמוגדר לפי החוזה מול המדינה (באמצעות חברת נמלי ישראל חנ"י) כנמל מכולות בלבד - יתחיל לפעול בהילוך גבוה יותר.

לשאלתנו מדוע זה טרם קרה הוא נאחז בהסבר שהתקשרויות בענף מתבצעות לפי שנה קלנדרית, קרי - תחילת חוזה או קו ספנות שמתחיל בינואר. כך או אחרת צ'יאנג צופה כי עד סוף החודש הנוכחי הם כבר יחתמו על חוזים מול כמה מחברות הספנות הגדולות בעולם, ומסביר כי "בתוך שנה להערכתי נגיע למלוא הקצב הפוטנציאלי שלנו".

משוכנע שיהיו יעילים יותר מנמל חיפה

לשאלתנו מתי להערכתו הנמל יהפוך לרווחי הוא משיב, כי בתוך "3-5 שנים", ותולה את ההסבר ביתרון הטכנולוגי שהם מביאים עימם: נמל אוטומטי לגמרי. לדבריו, היעילות שלהם מיטבית, ולכן הם מכוונים למספרים דומים לאלה שקיימים בנמל העצום ש-SIPG מפעילה כמה עשרות קילומטרים משנחאי - בין 200-250 אלף מכולות (TEU, נפחה של מכולה אחידה באורך 20 רגל) למנוף בשנה. לדבריו, מספרים כאלה מצביעים על יעילות גבוהה בהרבה מזו שקיימת בנמל חיפה הסמוך. "בנמל חיפה יש 17 מנופים והשינוע השנתי בהם נע בין 1-1.5 מיליון מכולות, שזה מספרים נמוכים מאוד. אצלנו יש שמונה מנופים ואנחנו בטוחים שנוכל להיות יעילים הרבה יותר מהם", אומר צ'יאנג.

מה יהיה הנתח שלכם בשוק בעוד כחמש שנים?
"אני מעריך שנעמוד על 25% משוק המכולות", מסביר צ'יאנג, שהתחרות שלו אינה רק מול נמלי חיפה ואשדוד, אלא גם מול הנמל הפרטי הנוסף שעומד להיפתח בחודשים הקרובים באשדוד - נמל הדרום - שאותו מפעילה TIL ההולנדית-שווייצית.

איזה יתרונות יש לכם מול הנמל הפרטי החדש באשדוד?
"יש לנו יכולות דומות", אבל הציוד שלנו - המנופים - יכולים להיות יעילים יותר, כי בפן הטכנולוגי אנחנו מתקדמים יותר".

"רואים בישראל כלכלה מתפתחת"

השם SIPG לא אומר הרבה לאנשים בישראל, אך מי שמגיע לשנחאי שבסין לא יכול להתעלם ממנה. מדובר בחברה עירונית, ולפי צ'יאנג 40% ממניות החברה מוחזקות בידי עיריית שנחאי, והיתר בידי גופים אחרים כמו חברת הספנות הגדולה קוסקו, שמחזיקה בכ-10% מהחברה. SIPG מפעילה את נמל יאנגשן, שנחשב לנמל האוטומטי הגדול בעולם ונבנה במבצע הנדסי מורכב 33 ק"מ מהחוף של שנחאי. "החברה אחראית לשינוע של 43 מיליון מכולות (TEU) בשנה", אומר צ'יאנג בגאווה לא מוסתרת, ומסביר שמעבר לנמל זה, החברה מפעילה עוד נמלים רבים באזור, חלקם לאורך נהר היאנגצה. "היקף שינוע המכולות השנתי בישראל עומד על כ-3 מיליון מכולות, ורק לאורך היאנגצה, שזה סחר פנימי בסין, החברה משנעת כ-10 מיליון מכולות בשנה", הוא אומר. על רקע הפערים העצומים, מעט קשה להבין את ההחלטה של החברה להפעיל את הנמל הראשון שלה מחוץ לסין דווקא בישראל. "החברה השקיעה בעבר בנמל בבלגיה, אבל נמל המפרץ בישראל הוא באמת הראשון ש-SIPG מפעילים ב-100% מחוץ לסין. אחת הסיבות היא שאנחנו רואים בישראל כלכלה מתפתחת", אומר צ'יאנג.

המכרז היה על הפעלת הנמל באשדוד או בחיפה. מדוע בחרתם בחיפה?
"חיפה ושנחאי הן ערים תאומות וכשהתקיים המכרז ראש עיריית חיפה, דאז יונה יהב, פנה לראש עיריית שנחאי ודחק בו שישפיע על החברה להתמודד", מסביר צ'יאנג, שבכך מבהיר כי בסין מתייחסים הרבה יותר ברצינות מבישראל למושג ברית ערים תאומות. בנוסף הוא מסביר כי חיפה נחשבת בעיניהם "בטוחה" יותר מאשדוד בשל קירבתה של האחרונה לרצועת עזה, וכן כי בחיפה יש יתרון נוסף - אפשרות להוות שער לשינוע סחורות לירדן ומשם לארצות ערביות אחרות.

עם זאת לשאלתנו האם הוא מכיר את היקף המסחר הימי שמקורו בעסקות יבשתיות מול ירדן, הוא מודה שהוא לא מכיר את המספרים. ועדיין אין לו שום סיבה להכיר את הנושא. המסחר בגשר שייח חוסיין (בין ישראל לירדן) הוא יבשתי ונעשה בעזרת ניוד סחורות במשאיות. תשתיות שהיו אמורות להיבנות ולתמוך בהגדלה של מסחר מעין זה טרם נבנו. כמו למשל גשר שאמור להיבנות מעל נחל הקישון ושאמור להפנות משאיות ישירות מצומת יגור לנמל המפרץ ולנמל מספנות ישראל, ולקצר את זמן הנסיעה. וזה לא הכל. על הגשר גם אמורה להיבנות מסילת רכבת עבור מטענים.

"בסין אם בכיר תומך, כולם מתיישרים"

לשאלתנו האם הוא מרגיש שהרשויות בישראל עזרו להם מספיק הוא עונה, אם כי בצורה לא ישירה: "ישראל מזכירה לי את סין של לפני 20 שנה כשבשביל לקדם פרויקט היית צריך 16 או 17 מדבקות מרשויות שונות כמו כיבוי אש ועוד. גם היום אתה צריך את אותה כמות מדבקות, אבל הכל נעשה אחרת בהתאם לתוכנית הממשלתית 'הכל בבניין אחד'. היום כל מי שצריך לאשר תוכנית נמצא בבניין אחד, ולא רק שכולם נמצאים באותו המקום, גם מי שבסמכותם לאשר דברים צריכים לספק תשובות בתוך זמן קצר".

הוא מסביר שבישראל אומנם הם נפגשו עם שרים שאמרו להם שהם מאוד מעוניינים בפרויקט, אבל רק לאחר מכן הוא גילה שבשטח אין להם סמכות. זאת כיוון שכל גורם, לדבריו, יכול לפנות לבתי משפט שונים ולעצור פעילות, או שיש רשויות שפועלות לפי לוחות זמנים משלהן. "בסין אם מישהו בכיר תומך במשהו, כולם מתיישרים", הוא אומר ומצביע על פער נוסף שמשפיע על לוחות הזמנים השונים.

"אם מסתכלים על אורך חיי פרויקט, אז בחברות מערביות שלב התכנון הוא ארוך יותר משלב הביצוע. בסין זה הפוך. זה קשור לעובדה שאצלנו אומרים שבשביל להתחיל ללכת צריך לגעת באבנים ובהמשך לפתור דברים. אולי זה עולה יותר כסף בשלב הביצוע, אבל לוחות הזמנים קצרים בהרבה", אומר צ'יאנג. ולמרות התלאות הביורוקרטיות, הוא מצהיר כי בחברה משנחאי עד כה מרוצים מהניסיון בישראל, ולאור ההצלחה שוקלים להתרחב לנמלים נוספים ברחבי העולם.

"אין הכוונה ממשלתית לבוא לישראל"

הוא בן 52, נולד בשנחאי ואת שלוש השנים האחרונות הוא עושה בחיפה שם הוא מתגורר, ללא אשתו ובתו שנותרו מאחור בשנחאי. בגיל 23 הצטרף ל-SIPG אחרי שלמד הנדסת מכונות, ומאז הוא בחברה. "אם המנוף בנמל יתקלקל אני יכול לתקן אותו", הוא אומר בהומור. ב-2004 נשלח מטעם החברה להתמחות בנמל רוטרדם שבהולנד, עובדה שסייעה לו בהמשך כשבחברה בחרו בו להוביל את פרויקט הנמל בחיפה. "אני אוהב לטייל, והאזור של ישראל עניין אותי תמיד ולכן שמחתי כשקיבלתי את התפקיד", הוא אומר.

חלק שאולי פחות "שמח" מבחינתו הוא העובדה שלנמל שאת פעילותו הוא מוביל הוצמד זה מכבר הכינוי "הנמל הסיני". בחברה מעדיפים שהזיהוי של הנמל, או יותר נכון של מפעילתו, יהיה עם שנחאי. זאת אולי בניסיון לעמעם משהו את החיבור עם סין. "אין בעיה כמובן עם העובדה שהחברה היא מסין", מסביר יואב צוקרמן שמשמש כדירקטור בחברה בישראל, וכגורם מקשר בין החברה לגורמים שונים. "הבעיה היא שפעמים רבות זה נעשה כדי ליצור מעין קונוטציה שלילית על רקע רצון של אנשים לצייר כאילו סין וחברות מסין מבקשות להשתלט על העולם", אומר צוקרמן.

בישראל אכן היו פרסומים רבים שהממשל האמריקאי לא רואה בעין יפה את כניסתן של חברות כמו שלכן לפרויקטי תשתית בישראל. מה דעתך?
"אני חושב שהאמריקאים מוזרים", מסביר צ'יאנג שמבקש להסביר. "זה בדיוק כמו לפני 40 שנה בסין, כשאז המדינה נפתחה לעולם המערבי וחברות אמריקאיות התחילו להגיע לסין ולהונג קונג. כולם אז חשבו שיש בהן מרגלים. אנחנו ב-SIPG באנו לישראל כדי לעשות עסקים ולא פוליטיקה. יש כאן ווין ווין. אתם רוצים את הביזנס הזה איתנו וגם אנחנו רוצים אותו בשל האפשרות להרוויח", הוא אומר ומצביע על מה שהוא מוצא כפרדוקס. "אתה יודע ש-90% מהמנופים בנמלים בארה"ב הם מתוצרת סין של חברת ZPMC? גם אצלנו בנמל בישראל יש עובדים מארה"ב ומגרמניה".

נמל המפרץ / צילום: גיא ליברמן

לאחרונה התפרסמה ידיעה שנציגי ממשל אמריקאים ביקשו לקיים סיור בנמל שלכם. אתם מכירים את זה?
"קראנו על זה בעיתון, אבל לא קיבלנו בקשה רשמית כזו", הוא מבהיר ואומר כי אם יש כוונה להגיע עבור מטרות כלכליות, "נארח אותם ללא בעיה. אך אם זה לגבי דברים אחרים צריך להתייעץ עם השגרירות".

אז אין מה לחשוש מהגעתן של חברות סיניות לישראל?
"זה לא שיש הכוונה ממשלתית לבוא לישראל. יש בישראל הרבה מכרזים גדולים והחברות מחפשות לעשות עסקים, כאשר לכל חברה יש מטרה משלה. המטרה של החברה שלנו היא להיות מפעילת נמל. כך למשל, המטרה של צ'יינה הארבור ושל CRTG היא להיות חברה מבצעת בפרויקטי תשתית. כולם רוצים לעשות הכי טוב בתחום שלהן, ולפעמים גם יש תחרות בין חברות סיניות לבין עצמן", הוא אומר ומבקש להבהיר דבר אחרון: "אנחנו פועלים תחת הרגולציה הישראלית. אם נקבל הוראה מהממשלה בסין להפסיק את הפעילות, דבר שלא יכול לקרות, אז לפי תנאי ההתקשרות יש למדינה אפשרות להוציא אותנו מהנמל. גם אם יש אירוע ביטחוני אנחנו כפופים לקצין הביטחון שהוא לא כפוף למנכ"ל, הפעילות בישראל היא לגמרי לפי התנאים שקבעה המדינה".

"מחירי השינוע הימי יירדו בחצי השנה הקרובה"

זה חודשים רבים שמחירי השינוע הימי קפצו בחדות, אך צ׳יאנג צופה שהם דווקא יירדו בטווח של חצי השנה הקרובה. זאת לאחר שלהערכתו ייפתרו בתקופה הקרובה בעיות כוח אדם בתחום.

אם לפני התפרצות הקורונה ניתן היה להביא לישראל מכולה ב-2,000 דולר, הרי שכיום גם מחיר של 18 אלף דולר כבר לא נשמע יוצא דופן, כאשר במקרים רבים יש קושי למצוא מקום פנוי על הספינות. זה התחיל בגלל סגירת הפעילות בנמלים רבים בסין בשל התפרצות המגפה, דבר שערער את שרשרת האספקה העולמית, והמשיך בסגירת מפעלים ברחבי העולם לתקופות שונות בשל הצעדים שננקטו להתמודדות עם התפשטות הקורונה. סיבות אחרות קשורות לקפיצה במחירי הנפט, ולמשבר האנרגיה במדינות רבות, דבר שמעלה את מחירי החשמל ואיתם את מחירי הייצור. על כל אלה תוסיפו הגדלה משמעותית ברכישות אונליין בשל הקורונה.

"חלק מהבעיה נוצר בגלל שאין מספיק עובדים בתחום. בגלל הקורונה מדינות רבות לא התירו לעובדים לצאת מגבלות המדינה או אסרו על הגעת עובדים ממדינות אחרות, וכך נוצר מחסור", אומר צ'יאנג. הוא מסביר כי רבים מגיעים מאסיה ממדינות כמו סין, הפיליפינים והודו - שהיא עיקר הבעיה: "ימאים רבים מגיעים מהודו ובגלל הקורונה הם לא יכלו לצאת משם. אני חושב שבתוך חצי שנה זה יסתדר והם יחזרו לעבודה, ואז זה ישחרר הרבה לחץ, ויסייע להורדת המחירים לרמות נורמליות יותר".

מי־האו צ׳יאנג (Miao Qiang)
אישי: בן 52, נולד בשנחאי ואת שלוש השנים האחרונות הוא עושה בחיפה שם הוא מתגורר, ללא אשתו ובתו שנותרו בסין
מקצועי: מנכ"ל SIPG ישראל, מפעילת נמל המפרץ בחיפה. הצטרף ל־SIPG בגיל 23 אחרי שלמד הנדסת מכונות
עוד משהו: אוהב לטייל. כשבכיר בחברה הגיע לישראל הוא לקח אותו למצדה ועשה לו סיור עם הסברים בעצמו

עוד כתבות

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם פרופ' יוסי מן / צילום: גלעד קוולרציק

למה יורש העצר הסעודי כל כך פוחד מנורמליזציה עם ישראל?

שיחה עם פרופ' יוסי מן, מומחה למפרץ הערבי מאוניברסיטת בר אילן ● על הצפי לכינון היחסים עם סעודיה, הכיוון המתון שאליו היא הולכת, השינויים שחווה הכלכלה והתפקיד הבא שלה בעזה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה שלישית בסדרה

העסקה נסגרה: אלביט עקפה את טורקיה, ותספק נשק לפרו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: פרו תרכוש שלוש מערכות ארטילריה של אלביט בהיקף של 60 מיליון דולר, ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל האשים את חמאס בפשעי מלחמה, ושיתוף הפעולה הצרפתי-אמריקאי שיכול לפרק את חיזבאללה מנשקו ● כותרות העיתונים בעולם

שיעורי האינפלציה / צילום: Shutterstock

הטיסות, הדלק והשקל: הכלכלנים צופים אינפלציה נמוכה בנובמבר

הכלכלנים מביעים אופטימיות לגבי המשך התמתנות האינפלציה במדד המחירים לצרכן של חודש נובמבר ● לדבריהם המדד צפוי לרדת ב־0.4% עד 0.55% והאינפלציה השנתית צפויה להישאר על רמה של כ־2.5% או אף לרדת קלות

אוניית תובלה של צים / צילום: Craig Cooper

המרוץ על צים מתחמם: ענקית התובלה MSC הגישה הצעת רכש

לאחר שבגלובס נחשף כי הוגשה לצים הצעת רכישה מחברת התובלה הפג לויד, הצעה נוספת התקבלה ככל הידוע גם מחברת התובלה הגדולה יותר, MSC ● גם מארסק הוזכרה כמתעניינת ● דירקטוריון צים: "נבחנות מספר הצעות מחברות מובילות"

Poco F8 Ultra מלפנים ומאחור / צילום: יח''צ

הסמארטפון הסיני שפיצח את חוויית השמיעה בטלפון

מותג POCO של שיאומי שחרר לשוק את המכשיר החדש Poco F8 Ultra, תוך הצהרה כי מדובר בכניסה רשמית לפלח מכשירי הדגל היוקרתיים ● הרמקולים, המסך והסוללה אכן מרשימים, אך תג המחיר גבוה מדי

כל מה שקריטי לדעת לפני שמסתיימת 2025 / צילום: Shutterstock

לקראת סוף השנה: כך תצמצמו את עלויות המס

חוק הרווחים הכלואים, הוראת השעה להעברת נכסים, חזרת תושבים לישראל והטבות נדל"ן - כל מה שקריטי לדעת לפני שמסתיימת שנת 2025

ליפמוטור ו-GEELY משיקות דגמים חדשים במחירי רצפה (יחסית) / צילום: יח''צ

מלחמת המחירים בין הסיניות מסלימה: ליפמוטור ו-GEELY משיקות דגמים חדשים במחירי רצפה

קבוצת סמלת השיקה היום את הקרוס-אובר החשמלי המשפחתי החדש B10 של המותג ליפמוטור, במחיר "שובר סגמנט" של כ-139 אלף שקל לגרסת הבסיס ● המותג GEELY השיק בסוף השבוע האחרון את הקרוס-אובר החדש STARRAY ומחירו מתחיל מ-169 אלף שקל

לארי אליסון, מייסד ויו''ר אורקל / צילום: Reuters, Noah Berger

החוב של אורקל תופח, המניה צונחת, ועסקה אחת מדאיגה במיוחד את השוק כולו

אחרי חוזה הענק עם OpenAI והשקעות עתק בדאטה סנטרים, השוק מתחיל להטיל ספק בקצב החזרת ההשקעות ובתזרים המזומנים של אורקל ● האם החברה תצליח להפוך את ההבטחות הגדולות להכנסות ממשיות, ומה זה אומר על עתיד כלכלת הבינה המלאכותית?

חנות לולו למון בלונדון / צילום: Shutterstock

המנכ"ל התפטר, המניה קפצה ב־10% ביום אחד: האם לולולמון בדרך לקאמבק?

מניית לולולמון, קמעונאית הלבשת הנשים שחוללה מהפכה בתחום, נחתכה במחצית מערכה בתוך פחות משנתיים ● בעקבות הביצועים החלשים, המנכ"ל קלוין מקדונלד הודיע על סיום תפקידו - והשוק הגיב באופטימיות ● האם מדובר בשינוי עומק של החברה?

דירת שלושה חדרים בטלביה, ירושלים / צילום: דוד דוד, רימקס

רווח של 400 אלף שקל בשבוע: הדירה בירושלים שנמכרה פעמיים

הדירה בנויה על קרקעות שהיו שייכות לכנסייה בשכונת טלביה בירושלים, והפער במחירים עומד על מאות אלפי שקלים ● הבתים במתחם הוקמו בין שנות ה-50 לתחילת שנות ה-60 במאה הקודמת. חלקם מבני רכבת וחלקם מבנים רגילים, וכולם בני 4 קומות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ביטול פיטורי היועמ"שית: "פסק הדין של בג"ץ היה צפוי ומתבקש"

בג"ץ ביטל היום בפסק דין דרמטי את החלטת הממשלה להדיח את היועמ"שית גלי בהרב-מיארה וכן את החלטת הממשלה ששינתה את המנגנון להפסקת כהונתה ● פרופ' יניב רוזנאי: "פסק הדין נכון ומוצדק" ● עו"ד רז נזרי: "לא בכדי גם השופטים שמוגדרים שמרנים הצטרפו לפסק הדין; שמרנות אין משמעה הפקרות"

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

פרשת בונוס ביוגרופ: התיק נגד המנכ"ל והיו"ר הועבר לפרקליטות

רשות ני"ע העבירה את תיק החקירה נגד בכירי חברת בונוס ביוגרופ, שמפתחת שתלי עצם, לפרקליטות מיסוי וכלכלה ● לפי החשד, המעורבים ביצעו מספר פעולות שנועדו להגדיל את שווי החברה, כדי שהמניה תמשיך להיכלל במדדי ת"א 90 ו-125

עבאדי־בויאנג’ו / צילום: רמי זרנגר

שר האוצר החליט: מיכל עבאדי בויאנג'ו תמונה לתפקיד החשכ"ל

לאחר טענות כי תחת כהונתו של סמוטריץ' אין נשים בכירות במשרד האוצר, מנסים לגבש דיל בסביבתו למינוי אישה לתפקיד החשכ"לית תמורת אישור מינויו של מהרן פרוזנפר, המועמד של סמוטריץ' כממונה על התקציבים

הפגנת חוסכי סלייס מחוץ לביהמ''ש הבוקר / צילום: עמירם גיל

ביהמ"ש על פרשת סלייס: הליך פלילי יכול היה לסייע להשבת הכסף

בדיון לאישור הסדר החוב בחברת הגמל שקרסה, השופטת סיגל יעקבי רמזה לקיום חקירה סמויה במישור הפלילי ואמרה: "אני אופטימית ומאמינה בצדק ושאנשים יקבלו בסוף את הכסף. ברור לי ששנתיים זה מעבר להרי החושך למישהו שצריך תרופות" ● בין הנושאים שעלו: התביעות המתגבשות נגד בעלי השליטה בסלייס ודיון עתידי בבג"ץ על ערבות מדינה לחוסכים

קולקציית החורף של יוניקלו, בייג'ינג / צילום: Reuters, CFOTO/Sipa USA

סוף עונה: תעשיית האופנה מתמודדת עם מציאות אקלימית חדשה של קיץ שלא נגמר

חורפים קצרים וקייצים ארוכים מייתרים את החלפת הארונות המסורתית ומאלצים את עולם האופנה לחשוב מחדש ● מותגים ישראליים ובינלאומיים מגיבים באימוץ קולקציות רב־עונתיות גמישות, המורכבות מפריטים על־זמניים ● במקביל, הצרכן לומד שקנייה בזול עולה ביוקר: "כל הרשתות המהירות מרעילות אותנו, לא רק שיין"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

במשרד הכלכלה מציעים ליצואנים פגישות אישיות, בתשלום

במודעה של משרד הכלכלה ומכון היצוא הוזמנו יצואנים למפגשים של "אחד על אחד עם הנבחרת הכלכלית של ישראל" ● בכנס השנתי של Team8 בניו יורק נדונו השפעות ה־AI על תעשיות גדולות בהשתתפות תאגידי ענק ● מייסד קרן הסייבר הישראלית שדורג שני ברשימה היוקרתית של פורבס ● נשיא המדינה השתתף באירוע ידידי המרכז הרפואי שמיר בניו יורק ● וגם: מינויים חדשים בוינגייט וקפיטוליס ● אירועים ומינויים

זירת הפיגוע בסידני, אוסטרליה / צילום: ap

דיווח: המחבל השני שהשתתף בטבח בסידני - אזרח לבנוני ממוצא פלסטיני

משרד החוץ הצרפתי פרסם את שמו של דן אלקיים, תושב צרפת, שנרצח בפיגוע באוסטרליה ● בישראל בודקים אם הפיגוע ההמוני יצא לפועל בהכוונה של איראן או ארגון טרור ● משרד החוץ האיראני פרסם "גינוי", וטען כי "טרור והרג בני אדם בכל מקום בו בוצעו נדחים ומגונים"

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שמעריך: מחירי הדירות ימשיכו לרדת, עד לנקודה הזו

ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

לאיזה כיוון ילך השקל? / איור: גיל ג'יבלי

רוב המומחים מעריכים שהשקל יוסיף להתחזק. לפי סיטי הוא צריך ליפול ב־20%

בבנק האמריקאי טוענים, בניגוד לקונצנזוס, שהמטבע הישראלי אמור להיחלש לרמה של 3.87 שקלים לדולר ● כלכלן מקומי בכיר: "לא הייתי מייחס למודל שלהם חשיבות גדולה מדי, אלא אם הנאסד"ק ייפול ב–30% או אם הולכים למלחמה עם איראן עם תוצאות מאוד גרועות לישראל"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

סבתא בת 102 הורישה הכול לנכד אחד. למה הצוואה בוטלה?

שלושה אחים פרסמו מכרז כדי לדעת כמה שווה הדירה שירשו מאביהם, אך בית המשפט המחוזי בלוד החליט שהם צריכים למכור אותה ● למה נפסלה צוואה במסגרתה הורישה הסבתא את כל רכושה לאחד מנכדיה? ● והאם הכנסה ממכירת דירות נחשבת הכנסה עסקית או פרטית לצורכי מס? ● 3 פסקי דין בשבוע