גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התכתבויות פנימיות בתאגיד השידור חושפות שהמלחמה בין המנכ"ל למועצה עברה לפסים אישיים

התכתבויות שהגיעו לידי גלובס מלמדות על אי אמון הולך ומחריף בין מנכ"ל התאגיד למועצה המפקחת עליו ● הפרסומים על ייעוץ משפטי אסור לסמנכ"לים הובילו את קובלנץ לכתוב ליו"ר גיל עומר: "מתנהל ציד מכשפות של עובדים ומנהלים בתאגיד על ידך" ● חברת המועצה דלית שטאובר בתגובה למכתב הבוטה: "אתה חוזר ומבלבל בין ביקורת לגיטימית לבין מה שאתה מכנה רדיפה אישית"

מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ
מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ

בזמן שוועדת הבדיקה לענייני התעמרות והטרדות מיניות בתאגיד השידור הציבורי עושה את עבודתה, ואחרי החשיפה בגלובס לפיה הנהלת התאגיד הציעה לנושאי משרה בכירים ייעוץ משפטי שלא אמורים היו לקבל כהכנה לפני הופעתם בוועדה, מחריפה המלחמה בין מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ לחלק ניכר מחברי המועצה - בעיקר היו"ר גיל עומר - והופכת אישית.

המתיחות עם המועצה לא באה לידי ביטוי ממשי בישיבות עצמן. "נופת צופים", מתאר שלא לייחוס חבר מועצה את התנהלותו של קובלנץ מולם במפגשי פנים אל פנים. רק מאוחר יותר מגיעים המכתבים התוקפניים והאמירות הקשות.

התכתבויות כאלה בין חברי המועצה למנכ"ל שהגיעו לידי גלובס מלמדות על אי אמון שהולך ומחריף, כאשר קובלנץ מאשים את עומר בלא פחות מאשר "ציד מכשפות והתעמרות" נגד עובדים וחברי הנהלה, ואילו חלק מחברי המועצה מאשימים את קובלנץ בניסיון להכפיש את עומר ואותם, בניסיון להפוך ביקורת מקצועית לגיטימית לרדיפה אישית.

הוואטסאפים וכיפופי הידיים

בקיץ האחרון הוקמה במועצת התאגיד ועדת בדיקה לבחינת תלונות על התעמרות והטרדות מיניות. הוועדה הונחתה לבחון גם את דרך הטיפול בהן על ידי התאגיד, ואמורה להוות כתובת עבור תלונות נוספות - הן בנושאים של הטרדה מינית, והן בנושאים של התעמרות בעבודה או יחס לא נאות. בכל העניינים האלה הוועדה תבחן את מכלול ההיבטים של יחסי העבודה והתרבות הארגון. הוועדה הייתה אמורה לסיים את עבודתה תוך 6-8 שבועות, אולם לאור ריבוי המופיעים בה קיבלה הארכה.

לאחר הקמת הוועדה התקשרה הנהלת התאגיד - אחרי מכרז - עם משרד עורכי הדין מיתר, שגם ליווה את ההנהלה בעת שהתמודדה עם דוח של מבקר המדינה. נציין כי לתאגיד מחלקה משפטית משלו, וכן כארבעה משרדי עורכי דין שנותנים לו ייצוג חיצוני. בעת אישור ההתקשרות עם מיתר, ובהמלצת משרד המשפטים, נקבע כי אחד התנאים הוא שהמשרד לא ייתן ליווי אישי ולא יכין את המופיעים והמזומנים בפני הוועדה, ויעסוק רק בעניינים טכניים.

אלא שבהנהלה פירשו כנראה אחרת את ההחלטה: בגלובס נחשף לאחרונה כי ההנהלה פנתה בכתב לבעלי תפקידים בדרגות סמנכ"ל בארגון, ובדקה האם הם זומנו להופיע בפני הוועדה, והאם הם מעוניינים בהכנה עם עורכי הדין שמלווים את התאגיד. הפרסום בגלובס עורר סערה במועצת התאגיד, שם ביקשו חלק מחברי המועצה, ובהם היו"ר גיל עומר וחברת המועצה דלית שטאובר האחראית על ועדת כוח-האדם, לראות את הפניות שנעשו לסמנכ"לים.

גיל עומר / צילום: ויקימדיה, רפי דלויה

כשהתברר שהפניות נעשו באמצעות הודעות וואטסאפ, התבקשה סמנכ"לית משאבי האנוש להעביר את תוכנן, כדי לבחון האם יש בהם עבירה על התנאים שהציבה ועדת המכרזים להתקשרות עם מיתר. הדרישה עוררה התנגדות גם מצד הסמנכ"לית וגם מצד קובלנץ.

בסופו של דבר, ההודעות אכן הועברו תחת מחאה, וכך נכתב בהן: "הי (שם מתחלף), אני בודקת עם כל נושא משרה אם זומן לוועדה, ואם כן , אם מעוניין בהכנה עם עורכי הדין שמלווים את התאגיד בנושא ועדת הבדיקה. אם זומנת ותרצה הכנה איתם, עדכן אותי".

דרישת המועצה לבדוק את ההודעות שקיבלו המנהלים העצימה כאמור את מלחמת כיפופי הידיים בינה לבין קובלנץ, אשר שיגר כאמור מכתב חריף ליו"ר עומר ולחברי המועצה. "אני מבקש להבהיר כמה דברים, מתוך תקווה שהדברים יביאו לקץ ציד המכשפות של עובדים ומנהלים בתאגיד על ידך", פותח קובלנץ.

וכך נכתב בהמשך: "אני רואה בחומרה את ההאשמות בהודעתך, שהן חסרות ביסוס בלשון המעטה. אני רואה בחומרה רבה עוד יותר את ההתעמרות המתמשכת שלך במנהלים בתאגיד, אשר הדרישה לעיין בוואטסאפים אישיים והאולטימטום הפומבי שנתת, שחוקיותם מוטלת בספק גדול, היא העדות הטרייה ביותר לה. מצער מאוד שבמסגרת ניסיונך הבוטה לפגוע בי, אתה גם פוגע במנהלים המסורים של התאגיד, ולמעשה פוגע בתאגיד עצמו".

חץ לבטן הרכה

קובלנץ טוען כי אין ולא היה כל ניסיון הסתרה בעניין הייעוץ לסמנכ"לים. "ההאשמה הזו שלך נועדה כל כולה לייצר נרטיב מופרך, כאשר אתה יודע היטב שאין בכך כל אמת", הוא כותב לעומר. "הפגישות של עורכי הדין לא הוסתרו מאיש, מהטעם הפשוט שלא היה מה להסתיר בהן. תעיד על כך העובדה שהיועצת המשפטית של התאגיד הוזמנה אף היא להסתייע בעורכי הדין החיצוניים. ודאי תסכים, שחזקה עליה כי אם חשבה שיש בקיום השיחה של עורכי הדין עמה משום חריגה כלשהי מתנאי ההתקשרות, הרי שהייתה מתריעה על כך, ומודיעה לנו את הדבר בטרם עת.

"לגופם של דברים, ככל שנמסר לי, הפגישות של משרד מיתר עם מנהלים בתאגיד, שאת זהותם, מספרם ותוכנם אינני מכיר במדויק, היו חלק מייצוג התאגיד וכחלק מהשירותים המשפטיים אשר לשמם התאגיד התקשר עם עורכי דין חיצוניים. בשום אופן לא מדובר בניסיון להשפיע על הופעת העובדים בוועדה, כפי שהנך מאשים ללא ביסוס, או בניסיון לברר מי מופיע ובאיזה סדר. ההיפך הגמור הוא הנכון".

קובלנץ טוען כי בוועדת המכרזים נאמר אומנם כי עורכי הדין החיצוניים לא יתנו "ייעוץ משפטי אישי" לנושאי משרה או עובדים, אך הייעוץ שהוצע להם איננו כזה אלא חלק מייצוג התאגיד, והלקוח הוא התאגיד. במכתב אין התייחסות לסוגיה מדוע רק נושאי המשרה הבכירים קיבלו הצעה לייעוץ מסוג זה, ולא עובדים רבים אחרים שהגיעו להעיד בפני הוועדה.

קובלנץ לא שוכח להפנות חץ לבטן הרכה של המועצה (לפחות של המועצה הקודמת) כשהוא מתייחס לדוח מבקר המדינה, שבו הועברה ביקורת על התנהלות ההנהלה והמועצה בפרשת "הרשימות השחורות" (שבהן תויגו עובדי רשות השידור לשעבר בכינויים פוגעניים בעת שנבחן מי מהם ימשיך לתאגיד) - גם אז מי שייצג את התאגיד היה משרד מיתר. "אני מניח שלא שכחת את השעות הרבות שהקדישו עורכי הדין לחברי המועצה השונים ששמם/תפקידם הוזכר בטיוטה בהקשרים לא נעימים של מינוי מקורבים (ואיך גם שמך הטוב נשמר כאשר הושמט מהדו"ח הסופי)".

"באופן דומה, במסגרת הליווי המשפטי של התאגיד כעת, נערכו פגישות ושיחות עם מי שביקש זאת. על פי הנמסר לי, הייעוץ התמקד בסוגיות רוחב במסגרת ייצוג התאגיד, ובמסגרת זכויות המנהלים מול ועדה מסוג זה".

בסוף מכתבו ממשיך קובלנץ לצייר את ההתערבות של המועצה בסוגיית הייעוץ המשפטי כמשהו אישי: "אני שב וקורא לך לשים את כעסי העבר מאחור", הוא כותב לעומר, "ולפתור את העניין באמצעות גישור מקצועי או בכל מנגנון אשר תבחר. זה חשוב ממך וממני".

"אי הבנת המציאות"

רוב חברי המועצה לא נותרו אדישים לתוכן ולסגנון של מכתבו של קובלנץ, וחלקם השיבו מכתבי תשובה המזכירים לו כי תפקידה של המועצה לפקח על פעילות ההנהלה. מעניינת במיוחד תגובתה של חברת המועצה דלית שטאובר (שמועמדת כיום לתפקיד יו"ר מועצת הרשות השנייה), שבעבר הלא רחוק נחשבה מקורבת לקובלנץ, אך מקורבים טוענים שגישתה אליו השתנתה מאוד בשנתיים האחרונות מאז שנבחר מחדש למנכ"ל.

דלית שטאובר / צילום: ויקימדיה

"מאחר והפנית את תשובתך לגיל גם לכלל חברי המועצה, הריני מוצאת לנכון להתייחס הן לתוכן הכתוב והן לסגנון ולבחירת המילים", כותבת שטאובר. "אתה פותח את מכתבך בהאשמה קשה על 'ציד מכשפות' לכאורה שלך ושל הסמנכ"לים. זהו ביטוי חמור מאין כמוהו, שהוא בבחינת אצבע מאשימה, על כוונה זדונית להרע ללא סיבה - בשעה שהתבקשתם לענות על שאלה עניינית וחשובה.

"אתה כורך במקשה אחת ביקורת שנשמעת על דרך ניהולך, כשאתה מצרף אליה את הסמנכ"לים, בעוד שאתה הוא זה שמנחה אותם גם במה וגם באיך. לכך קיבלנו אסמכתא נוספת רק בישיבה האחרונה, עם היחשף המסרון ששלחת לעופר (הכוונה לישיבת הנהלה שבה העלה אחד הסמנכ"לים בטעות התכתבות וואטסאפ שבה קובלנץ מאיץ באחד הסמנכ"לים 'להתיש את גיל', עב"ל).

לדברי שטאובר, "אתה מאשים את היו"ר בפגיעה בתאגיד, כשאתה חוזר ומבלבל בין ביקורת לגיטימית שנמתחת על דרך ניהולך או על פעולות, לבין מה שאתה מכנה רדיפה אישית, ונותן פרשנות משלך לכל בקשה ופנייה מקצועית ולגיטימית.

"הבקשה להעברת ההתכתבויות הייתה החלטה לגיטימית של ועדת כוח-אדם, כאשר חברי המועצה רשאים לקבל ולראות כל חומר מקצועי אם הדבר דרוש למילוי חובתם. איננו קובעים את דרך התקשורת של הסמנכ"לים עם עובדי התאגיד, ובמקרה זה גיתית (סמנכ"לית כוח-האדם, עב"ל) בחרה להשתמש בטלפון ככלי עבודה לשליחת מסרון, כלי לגיטימי בהחלט.

"אין בהעברת מסרים אלו אלינו כל חדירה לפרטיות, שכן הם נשלחו במסגרת העבודה ונוגעים לעבודה בתאגיד. לא ביקשנו לראות מסרונים שנכתבו לבני משפחה או לקבל את הטלפון לידינו. מכאן האמירות על אי נוחות וחדירה לפרטיות גובלות באי הבנת המציאות ומעלות תמיהה".

שטאובר טוענת כי העיכוב המשמעותי בהיענות לבקשה, שלא נדרשת לה הכנה מוקדמת כי אם לחיצה על כפתור, מעלה תהיות - ובוודאי "גרם אי נחת לגבי הדרך שבה בחרתם להיענות תוך השמעת זעקות שבר והעמדת פני נפגעים".

שטאובר מתייחסת לרמיזות של קובלנץ על חלקם של חברי המועצה בדוח מבקר המדינה, שבדק בעבר בין היתר את פרשיית "הרשימות השחורות". "באשר לרמיזותיך, שבהזדמנויות שונות אתה חוזר וממחזר, והמשוללות בסיס, לגבי מעורבות חברי מועצה בכל הקשור לדוח מבקר המדינה, אציין: הניסיון שלך להכפיש את היו"ר ואותנו בהזדמנויות שונות באופן פורמלי ובלתי פורמלי, הוא ניסיון נואל שבוודאי אינו תורם בשום דרך שהיא לשיפור יחסי עבודה או לקידום מטרות התאגיד וייעודו.

"זהו ניסיון שמושך את השטיח ומחבל בבקשה שלך עצמך לשים את הדברים מאחור ולפתוח דף חדש, כפי שאתה מבקש מהיו"ר. לגבי טענותיך על מעורבות היו"ר וחברי המועצה בנושא הדוח, אתה יודע שהמועצה שורבבה לעניין לאחר מאמצים בלתי נלאים לגרור את חבריה פנימה, תוך ציון אמירות שקריות של כמה עובדי תאגיד שניסו להגן על עצמם באמצעות הפניית הזרקור למקום שלא נמצא בו כל כוונת זדון".

לדבריה, "למיטב ידיעתי ולכל אורך כהונתי כחברת מועצה בתאגיד פעלו היו"ר וחברי המועצה אך ורק מטעמים מקצועיים ועניינים. לכן אני פונה אליך ומבקשת שוב בכל לשון של בקשה, הימנע מהאשמות אישיות ומטענות לרדיפה אישית, פעל בענייניות והתמקד בעיקר".

"פגמים מהותיים בהתנהלות"

שטאובר איננה היחידה שמבקרת קשות את אופן התנהלותו של קובלנץ. חברת המועצה מיכל רפאלי-כדורי, למשל, מפנה אותו במכתבה לסעיפים בחוק הקובעים מה תפקידה של המועצה ואת מערכת היחסים בינה לבין המנכ"ל: "כדאי שתעיין בסעיף מעת לעת, בטרם תשלח את מי מאיתנו לגישור עמך".

לאחר שהיא סונטת בו על הסגנון הבוטה והמשתלח, מבקרת רפאלי-כדורי את הבחירה של קובלנץ לתקוף את עומר: "גיל היו"ר הוא אדם שיושרו והגינותו הולכים לפניו, כמו גם מקצועיותו, הכרתו את פעילות התאגיד לפרטים, מסירותו ודאגתו רבת השנים להקמת התאגיד ואיתנותו. כל ניסיון שלך להציגו באופן שונה מקומם, דוחה וראוי לכל גינוי". 

מיכל רפאלי-כדורי / צילום: רמי זרנגר

רפאלי-כדורי מחזקת במכתבה את הפרסומים בגלובס, שלפיהם בניגוד לימים שבהם המועצה "הייתה בכיסו של קובלנץ", כיום חלק לא מבוטל מהם מתנגד לאופן בו מתנהל התאגיד תחתיו. "הסר דאגה מליבך- היו"ר אינו החבר היחיד במועצה שרואה בעיתיות באופן שבו מתנהל התאגיד תחתיך בימים אלה.

"ניסיונך החוזר לתאר את המציאות כאילו אדם אחד (היו"ר) יצא לוונדטה אישית נגדך, כזו ההורסת את התאגיד תוך התעמרות במנהליו - הוא חסר שחר ושקוף. חשוב שייאמר, לא רק היו"ר מוצא פגמים מהותיים בהתנהלותך. שמעת זאת לא אחת בישיבות המועצה מפי לא מעט חברים - שעושים את עבודת הפיקוח המוטלת עליהם על פי חוק - גם אם פיקוח זה המתחייב בדין קשה לך, כך נראה, מנשוא.

"ניסיונך לגרור עמך את כל חברי ההנהלה תחת כיפת הביקורת הנוקבת - שקוף ומניפולטיבי. אנו רואים היטב את מאמציך להכתיב לכפופים לך את תחושת היחס שכביכול הם מקבלים מהיו"ר ומהמועצה, ולייצר מצג שווא. מדובר באופן פעולה מזיק, מצער ובעיקר מנותק מהמציאות".

למרות קרבתם של חלק מהסמנכ"לים לקובלנץ, נראה שחברי המועצה מפרידים בין התנהלותם להתנהלותו של קובלנץ. "אנו צופים בעבודתם של הסמנכ"לים, אלו המכותבים למייל זה ולא פחות מכך אלו שאינם מכותבים לו - והם נראים כמי שעוסקים בעבודתם ביושר, במסירות ובמקצועיות אין קץ, ואינם נגררים למקום שאתה מנסה לגרור אותם", כותבת רפאלי-כדורי.

"תאמין או לא, יש לנו עיניים ובעיקר אוזניים ועוד כמה חלקים ביניהם, שמאפשרים לנו להתרשם. אנו צופים בהם, מוקירים את ענייניותם ומעריכים את מלאכתם החשובה והלא קלה, בשעה שאתה מטפטף באוזניהם מציאות מופרכת וגורר אותם לעניינים לא להם בעל-כורחם, ואפשר שלמורת רוחם.

"אין לי ספק - יתרה מזו, יש לי ידיעה ברורה - שרובם הגדול לא סבור שחברי המועצה או היו"ר מתעמרים בהם - נהפוך הוא. לעניין פליאתך והרמת הגבה המופרכת שלך על הדרישה לראות הודעות וואטסאפ רלוונטיות, שנתבקשו על ידי יו"ר ועדת כוח-אדם - כל שאומר: טול קורה מבין עיניך, ובעיקר מבין עינינו.

"רק לאחרונה נבנו תילי תילים של טענות המסתמכות על הודעות וואטסאפ של מנהל/ת בתאגיד. ששת אז לצטט מהם ולעשות בהם שימוש, ומעולם לא טרחת לטעון שהעיון בהם אינו חוקי. מסתבר שהפרסונה כנראה מכתיבה את האידאולוגיה.

"מבלי להיכנס לגופם של דברים, ומבלי לנקוט עמדה לגביהם, אציין שאינני זוכרת שהייתה לך אי נוחות או בעיה משפטית להתבסס על תכנים שמועברים בכלי זה לעובדים - כראיה לבחינת התנהלות אדם או גוף בתאגיד... לא נותר לי אלא לומר כל הפוסל, במומו פוסל".

חבר המועצה פרופ' דוד אלכסנדר הוסיף בתגובה להתכתבות גם את נקודת מבטו: "בכל הנוגע לתכנים ולהעמדת עובדות על דיוקן - עשו מיכל ודלית עבודה יסודית, וניסחו היטב ובמדויק את הדברים שראוי היה להעיר לגביהם. דבריהן מקובלים עליי, ולפיכך אני פטור מלחזור עליהם.

"אבל אין לי פטור, בשום פנים ואופן, מלהתייחס לסגנון מכתבך ולמוזיקה המלווה את טענותיך והאשמותיך. הפעם הגזמת. בכל הנוגע לגסות-רוח ולבוטות - בפנייתך הנוכחית לגיל התעלית על עצמך. גם בהשוואה למתקפות קודמות נגד המועצה. התנגחות שכזו, כלפי יו"ר ארגון, לא הייתה מקובלת במחוזות בהם היו לי העונג והכבוד למלא תפקידים ציבוריים, ואינני מוכן להסתגל לה כסגנון שאתה משליט בתאגיד.

"על הדברים להיאמר: ההתכתשות המתמשכת שלך עם היו"ר ואיתנו עברה זה מכבר את גבול הסובלנות. אני, לפחות, עייפתי ממנה. על כל המשתמע מכך".

בדרך להדחה?

יש להניח כי חילופי ההאשמות בין הצדדים לא יסתיימו בזה. במועצה ימתינו למסקנות הוועדה שמפאת כמות המבקשים להעיד קיבלה הארכה למועד הגשת המסקנות.

על פי מקורבים, בהנחה והמסקנות יקבעו כי אכן קיימת תרבות ארגונית של התעמרות בתאגיד, חלק מחברי המועצה ינסו להוביל מהלך של הדחת המנכ"ל - זאת למרות שהקדנציה שלו אמורה להסתיים בעוד כשנה וחצי.

נראה כי לכל הצדדים ברור כי הסיכוי שהמועצה הנוכחית תאריך את כהונתו של קובלנץ בקדנציה נוספת שואף לאפס, ולכן יש להניח שהקרב שלו כעת הוא לא על עתידו בתאגיד, אלא על התפקיד הבא.

אלדד קובלנץ, גיל עומר וחברי המועצה סירבו להגיב.

חוסר שקט מתמשך: המועצה הלעומתית למנכ"ל, הוואקום השלטוני, המועצה החדשה והתלונות על התעמרות

תאגיד השידור הציבורי מתוקצב מתוקף חוק בכ-800 מיליון שקל בשנה. פעילותו מנוהלת על ידי הנהלת התאגיד, בראשות מנכ"ל שנבחר על ידי מועצת התאגיד. המועצה נבחרת על ידי ועדת איתור בראשות שופט, וכדי להבטיח עצמאות מוחלטת וחופש מהשפעות זרות, היא איננה כפופה לשר כלשהו. תפקידה לקבוע מדיניות, לבקר ולפקח על פעילות ההנהלה בכל מה שקשור בביצוע.

בתפקיד המנכ"ל מחזיק עוד מתקופת ההקמה אלדד קובלנץ. בשנים הראשונות לכהונתו תוארה המועצה על ידי מקורבים כ"מונחת בכיסו של קובלנץ", אך בהדרגה, ככל שגברה הביקורת התקשורתית על האופן שבו מתנהל הגוף הזה, החלו לצוץ סדקים - תחילה בין קובלנץ לעומר (שאף לא הצביע לטובתו בעת שנבחר מנכ"ל קבוע לתאגיד), ובהמשך גם עם חברי מועצה נוספים.

בשלהי המועצה הקודמת כבר התמודד קובלנץ עם מועצה לעומתית שהקשתה על התנהלותו, אך בעקבות הוואקום השלטוני נוצר מצב אבסורדי שבו כהונתה של המועצה תמה, ולא ניתן היה למנות מועצה חדשה. כך, קובלנץ התנהל למעלה משנה ללא פיקוח.

לפני מספר חודשים מונתה מועצה חדשה, וזו ביקשה לבחון באמצעות מבקרת הפנים של התאגיד את תחלופת כוח-האדם הגבוהה והתרבות הארגונית. כפי שחשפנו בגלובס, חלק ניכר מהסמנכ"לים שהתבקשו להעיד בפניה סירבו לשתף פעולה.

באוגוסט השנה התפרסמה בעיתון "הארץ" כתבת תחקיר של העיתונאית תמר קפלנסקי, שבה העידו עובדים ממחלקות שונות על התנהגות מתעמרת והטרדות מיניות. בתגובה הוחלט במועצת התאגיד להקים ועדת בדיקה שתבחן את ההאשמות. חברי הוועדה שנבחרו הם שופטת בית המשפט העליון בדימוס אילה פרוקצ'יה, שמכהנת כיו"ר; פרקליט המדינה לשעבר, עו"ד משה לדור; והסופרת ואשת הטלוויזיה לשעבר, כרמית גיא.

עוד כתבות

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?