גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האמת מאחורי הרעב האנושי לשופינג

היכולת לראות מעבר למבצעי נובמבר היא היכולת להתחבר פנימה, להגביר יכולת לוויסות רגשי ולחזק חשיבה ביקורתית, שהיא עוגן אמיתי במציאות החיים שלנו ● את היכולת הזו צריך להעביר גם לילדינו שגדלים בתוך סביבה צרכנית

חנות בגדים. הפיתוי לקנות בגדים יפים במבצעי נובמבר לא נובע מצורך קונקרטי / צילום: אייל פישר
חנות בגדים. הפיתוי לקנות בגדים יפים במבצעי נובמבר לא נובע מצורך קונקרטי / צילום: אייל פישר

עוד כמה רגעים זה יקרה. טרפת הקניות של נובמבר והתחושה שאם לא נצטרף לחגיגה - נפספס.

ניתוח של חברת כאל צופה היקף רכישות אונליין העומד על כ-1.8 מיליארד שקל, עלייה של כמעט 30% לעומת נובמבר אשתקד. הצפי כולל צמיחה של כ-50% ברכישה באתרי אופנה בינלאומיים וגם התחזקות של 30% של ענף האופנה הישראלי. זאת למרות שברור לכל קוראי וקוראות שורות אלה שארונות הבגדים שלנו מלאים.

תחושת הפומו (הפחד מההחמצה), שימוש הקסם במילה "חינם", הטיית היחסיות ("כולם קונים עכשיו אז גם אני!") - כל אלה ידועים. ובכל זאת, נובמבר קורץ לנו ומעלה דרמטית את הסיכוי לקנות חפצים מיותרים, וביניהם בגדים, שהייצור שלהם כרוך בזיהום נוראי.

אז איך זה שלמרות כל המודעות, אנו ממשיכים לרכוש אשליות?

יחסים עם קניות דומים ליחסים עם אוכל. ישנו מרכיב של צורך קונקרטי, והשאר - רעב רגשי.

בחברה שלנו הרבה יותר מקובל לעשות שופינג מאשר להתפרק ולבכות. קניות הן טקס מקובל חברתית, שיכול להיתפס כסוג של עוגן רגשי. כשאנשים אוספים חפצים, הם יכולים להרגיש לרגע חזקים יותר, שהם "קיימים" או "מתרחבים" דרך החפצים. חפצים יכולים לתת תחושה של בסיס.

הפסיכולוג ויליאם ג'יימס טווה ב-1890 את המונח "העצמי החומרי". המונח הזה מתייחס לחיבור שלנו לעולם החפצים שלנו, הבית, הרכב, הבגדים. לדברי ג'יימס, אלה נחווים כחלק מאיתנו, כהרחבה של העצמי.

בראייה זו, קל להבין את הערך הסנטימנטלי שיש לפעמים לחפצים ואת הצורך להכניס חפצים למרחב העצמי שלנו. החפצים שנבחר בהם לרוב מזוהים עם מי שאנחנו רוצים להיות או עם איך שאנחנו רוצים להרגיש. ואכן, מחקרים שיקפו קשר בין משיכה למותגים מסוימים לבין תפיסה עצמית אידאלית של אדם.

אז הפיתוי לקנות בגדים יפים במבצעי נובמבר לא נובע מצורך קונקרטי בבגדים - אלא מצורך רגשי להתלבש כמו מי שאני רוצה להיות עכשיו. ובזול.

בגדים מקושרים לניהול רושם - תהליך שבו אנשים מנסים לשלוט במה שאחרים חושבים עליהם. בגדים נתפסים ככלי לפלס סטטוס חברתי, לחזק תחושת שייכות וערך. ברמה העמוקה יותר, בגדים הם כלי לאמירה אישית ותחושת ביטחון.

תחושת הביטחון נובעת גם מתחושת השליטה שיש לנו. חפצים, בניגוד לבני אדם, נמצאים כשאנו רוצים, ניתן לעשות איתם כרצוננו. קל יותר לנהל יחסים עם חפצים, בהשוואה ליחסים עם אנשים.

יחסים ראשוניים הם המקור להבנת לא מעט דפוסים שלנו, כולל קניות רגשיות.

כשילד/ה גדלים עם דמות מטפלת שלא מצליחה להעניק את הצרכים בהתאמה, מתפתח תסכול ואף פיצול. פיצול בין היחס האוהב לדמות המטפלת לבין היחס כלפי הטיפול הפיזי שלה. הפיצול הזה מוביל לניסיון למילוי פיזי של הצרכים הרגשיים - מילוי דרך מזון או דרך חפצים.

אבל לא הכול פרוידיאני.

המפרסמים פיתחו מומחיות אדירה בלמכור לנו דברים שאנחנו לא צריכים, גם אם הנטייה לקנייה רגשית אינה כה חזקה. מלבד הטיות חשיבה, שמובילות לקנייה אימפולסיבית, יש את חוויית הקנייה עצמה.

טקס הקנייה יכול לספק ריגוש ועונג ברמה הביו-כימית. ישנן טענות שההנאה מההנחה, או המבצע של 1+1, לא פחות חזקה מההנאה מקניית הפריט עצמו.

אז כיצד ניתן לאמץ שופינג מודע רגשית?

אם ניקח את ארון הבגדים כמקרה מייצג, אחד העקרונות השימושיים הוא: פריט נכנס - פריט יוצא. זהו עיקרון שיכול לחסוך מאיתנו לקנות עוד פריטים באותו הסגנון.

עיקרון נוסף הוא משחק עם בגדים קיימים. החוויה של השופינג מבוססת על הסקרנות, על המפגש המרגש עם מגוון הבגדים בחנויות. לרובנו יש חנות בארון הביתי. מפגש יזום שכזה מפיק ריגוש משימוש חדש ויצירתי בבגדים קיימים. זה לא רק מסייע לנו לפתח סטייל, אלא לדייק את הקנייה הבאה.

עיקרון שלישי כולל שאלות חכמות בזמן קנייה, עצירה מודעת לפני שליפת האשראי. האם יש לי פריט כזה או דומה לו? לאיזו קטגוריה אכניס את הבגד הזה, ועד כמה אלבש אותו? איך ארגיש כשאלבש את הבגד הזה, וכמה אני צפויה להיות מחוברת אליו?

חפצים יכולים להיות הרחבה של עצמנו כשהם משמעותיים ולהעניק לנו תחושת ביטחון. כשהם לא משמעותיים, הם מייצרים עומס רגשי והסחת דעת מבלבלת.

קנייה מדויקת יכולה לעזור לנו לחסוך בלבול ולהגביר איזון. החלק היפה הוא שאותו איזון (או חוסר איזון) פוגש אותנו גם במרחבי חיים אחרים - אוכל, מערכות יחסים, קבלת החלטות.

היכולת לראות מעבר למבצעי נובמבר היא היכולת להתחבר פנימה, להגביר יכולת לוויסות רגשי, לחזק חשיבה ביקורתית, שהיא עוגן אמיתי במציאות החיים שלנו. את היכולת הזו נעביר גם לילדים ולילדות שלנו, שגדלים בתוך סביבה צרכנית, וזה המוצר החשוב ביותר שכדאי לנו לאמץ.

הכותבת היא חוקרת את הפסיכולוגיה של הלבוש ומטפלת בנפגעות טראומה מינית באמצעות גישת סטיילינג תרפי

עוד כתבות

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט