גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נשכחה מאחור: המהפכה המתוכננת בתחבורה הציבורית לא תחבר את ראש העין למרכז

לאיזו עיר תהיה בעתיד הנגישות התחבורתית הטובה ביותר? לאחר שייבנו עשרת פרויקטי התחבורה הגדולים, בת"א, בחולון ובראשל"צ יקבלו התושבים מקסימום תחנות ונגישות ● ראש העין, שחוותה היקפי בנייה עצומים בשנים האחרונות, לא תתחבר אפילו לפרויקט אחד

בנייה בראש העין. ''תנופת פיתוח בעלת השלכות משמעותיות'' / צילום: שלומי יוסף
בנייה בראש העין. ''תנופת פיתוח בעלת השלכות משמעותיות'' / צילום: שלומי יוסף

רבים ממי שמבקרים בראש העין בשנים האחרונות, נדהמים מהיקף הבנייה העצום שחוותה העיר בשנים האחרונות, בעיקר בצידה הדרומי. בניגוד לרשויות רבות שהתנגדו או גררו רגליים מול התוכניות של מינהל התכנון "להיכנס מתחת לאלונקה", ולהצטופף לנוכח הגידול המשמעותי באוכלוסייה ובביקוש למגורים במרכז הארץ, המספרים בראש העין מלמדים שכאן נענו לקריאה.

העיר היא לא מהגדולות שבערי המטרופולין, אך מבדיקה שקיים גלובס למספר היתרי הבנייה שניתנו בעשור האחרון (2011-2021) ב-25 רשויות מקומיות במרכז הארץ, ראש העין היא הרביעית ברשימת השיאניות. בעיר התקבלו היתרים לבניית 13,957 דירות, כאשר מקדימות אותה רק תל אביב, רמת גן וראשון לציון. וכשיש בנייה כה מסיבית, היקף האוכלוסייה עולה במהירות. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) בתחילת 2015 התגוררו בעיר כ-42 אלף תושבים ואילו בתחילת השנה כבר מדובר על כ-67 אלף, קרי עלייה של 60% תוך חמש שנים. היות שחלק מהדירות שאושרו טרם נבנו, הגידול צפוי להימשך, כאשר לפי תוכנית המתאר שלה, ראש העין צפויה להמשיך בגידול המואץ ולהתייצב על 110-130 אלף תושבים.

 

עומסים כבדים בשעות הבוקר והערב

את אחת המשמעויות המידיות של הגידול באוכלוסייה, ניתן לראות בעיניים בכל יום בעומסים הכבדים ששוררים בשעות הבוקר והערב בכבישי הרוחב 5 ו-471 (מכבית). מדובר בעורקים התחבורתיים העיקריים בהם עושים שימוש תושבי העיר, כמו גם שכניהם מכפר קאסם ועוד רבים שעושים דרכם למרכז המטרופולין.

עם בעיית הפקקים מתמודדים כידוע לא רק תושבי ראש העין, ובתקופה האחרונה כבר הצהירה שרת התחבורה, מרב מיכאלי, כי ישראל נמצאת במצב חירום תחבורתי, אך קברניטי ראש העין טוענים כי במקרה שלהם, הם קופחו תחבורתית הרבה מעבר לרשויות אחרות במרכז הארץ. זאת כיוון שהעיר לא נכללת בתוכניות העתידיות של הפרויקטים הציבוריים עתירי הנוסעים שמתוכננים להיבנות במרכז הארץ בשנים הקרובות.

"ראש העין חווה תנופת פיתוח חסרת תקדים בעלת השלכות משמעותיות מרחיקות לכת מקומיות ולאומיות שמעטות כמוה מתרחשות בארץ, אך באופן עקבי מתמודדת עם הדרה מפרויקטי הסעת ההמונים", כתב באוגוסט האחרון למיכאלי עופר גבאי שמשמש כחבר מועצת העיר ומחזיק תיק התחבורה.

בעיר היו אמורות להיבנות תחנות של פרויקטי הרכבת הקלה (הדנקל) או המטרו (הרכבת התחתית), אולם תוכניות אלה ירדו מסדר היום.

כך, בתוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה משנת 2016, נכללה העיר ברשויות שיש לתת להן מענה שכזה. אולם אם בעיר קיוו שהקו האדום של הרכבת הקלה שבקצהו המזרחי מסתיים בפתח תקווה, יימתח עד לשכנה ממזרח - הרי שתוכנית זו נגנזה.

נסיעת המבחן של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. נעצר בפתח תקווה / צילום: איל יצהר

"רק 7% מהנוסעים יגיעו עד ראש העין"

בשנים האחרונות התקיימו פגישות בין אנשי חברת נת"ע הממשלתית (נתיבי תחבורה עירוניים) לבין נציגי העירייה לגבי תוואי ומיקום תחנות כחלק מאחד מקווי המטרו, קו M2. אלא שבמאי 2020 הוחלט במועצה הארצית לתכנון ולבנייה לגרוע את העיר מהפרויקט.
לצד התנגדות מצד העירייה, גם בוועדה המחוזית מרכז התקשו להבין את הנושא, ובדיוני ההשגות לתוכנית העירו שראש העין אכן נכללה תחילה בתוכנית, וכי "למזרח המחוז לא נמצאו עדיין פתרונות תחבורתיים, בדגש על פתרונות לתחבורה ציבורית שנותנים מענה להיקפי הפיתוח הקיימים והמתוכננים. הוועדה סבורה כי יש לבחון מתן פתרונות ראויים ליישובי מזרח המחוז לרבות החזרת תכנון תוואי המטרו לכיוון זה".

אז מדוע הוחלט שלא להגיע עם המטרו עד ראש העין?
השיקול הראשון שהוצג בדיונים הוא "חוסר כדאיות כלכלית" לנוכח ביקושים מצומצמים יחסית. לפי בדיקה שנעשתה, הארכת הקו לראש העין תהווה שליש מאורכו, אלא שרק 7% מהנוסעים יעשו שימוש בחלק הנוסף. הסברים נוספים שניתנו לאי הכללת ראש העין הם עיכובים שצפויים בפרויקט, בשל הגדלתו, ופגיעה סביבתית אפשרית באקוויפר.

בספטמבר האחרון נחתה על העיר עוד מכה תחבורתית, כאשר בדיונים על תקציב המדינה הוחלט שלא לתקצב את תחנת הרכבת שתוכננה לראש העין (ראש העין דרום) על תוואי המסילה המזרחית שאותה בונות במשותף נתיבי ישראל ורכבת ישראל.
הפעם היה זה תורו של ראש העירייה שלום בן משה לפנות למיכאלי במכתב. "לצערי, הדברים חוזרים על עצמם פעם אחר פעם, כאשר הקו האדום של הרק"ל מסתיים בפתח תקווה, כך גם מידור ראש העין באופן מפתיע מתוכנית המטרו ועתה נוסף על כל אלו ביטול השמשת תחנת רכבת ראש העין דרום. כך נשארת דווקא ראש העין העיר שמערכת הסעת המונים היא ‘אוויר לנשימה’ עבורה, היחידה במעגלי מטרופולין גוש דן והשרון מחוץ למערכת הסעת המונים כל שהיא".

שלום בן משה, ראש עיריית ראש העין / צילום: תמר מצפי

תחנת הרכבת הקיימת מרוחקת מהעיר

על רקע ההחלטה האחרונה ביצענו בדיקה מיוחדת במסגרתה בחנו עשרה פרויקטים תחבורתיים גדולים שמתוכננים להיבנות במטרופולין דן בשנים הקרובות וכיצד ומי מבין הערים ייהנו מהן הכי הרבה. במילים אחרות: מה יהיה היקף הנגישות התחבורתית של ערי המרכז בפרויקטים אלה שכוללים את פרויקט הרכבות הקלות (דנקל) שכולל שלושה קווים - האדום הירוק והסגול - בעלות כוללת של 50 מיליארד שקל. הראשון מהם (האדום) אמור להתחיל לפעול בנובמבר 2022, אחרי דחיות של שנים, והיתר מתוכננים לפעול ב-2027.

פרויקט נוסף שהצריך חוק מיוחד שלאחרונה אושר בכנסת (חוק המטרו), כולל אף הוא שלושה קווים (M1,2,3), ועלותו המוערכת - 150 מיליארד שקל - הופכת אותו לפרויקט היקר שאי פעם תוכנן בישראל. למעט אלה בדקנו את הנגישות של הרשויות לפרויקט מסילת הרכבת המזרחית, לפרויקט הנתיבים המהירים של נתיבי איילון ולשני פרויקטי ART (הקווים החום והכחול) שהינם אוטובוסים רבי קיבולת שינועו על מסלולים מופרדים (בדומה למטרונית בחיפה). כל עשרת הפרויקטים הינם תוספתיים על המצב הקיים, כך למשל תחנות של רכבת ישראל שקיימות כיום, לא נכללו בבדיקה. כן יש להזכיר כי חלק מהתוכניות הינן עתידיות, ולגבי חלקן יש מי שמטילים ספק בכך שהן ייבנו.

יותר קרוב לתל אביב, יותר חיבורים

הממצא הראשון של בדיקתנו העלה כי בראש העין צודקים בגדול - זו העיר היחידה מבין 25 הרשויות במרכז הארץ שאינה נכללת באף אחת מהפרויקטים הללו, קרי לא תקום בה אף תחנה שתשרת את תושביה בפרויקטים העתידיים שאמורים להקל על העומס התחבורתי הכבד.

כצפוי, לתל אביב מגיעים שבעה מתוך הפרויקטים - כל ששת קווי הרכבת הקלה והמטרו ישרתו את תושביה ואת הבאים אליה בכל יום, והיא גם הנהנית העיקרית (יחד עם רמת גן) מפרויקט הנתיבים המהירים שכולל הקמת חניוני ענק בדרום וצפון המטרופולין. משם יופעלו הסעות בשאטלים חינמיים למרכזים התעסוקתיים בשתי הערים.

מטבע הדברים, בערים הגדולות הקרובות יותר אליה יהיו יותר תחנות וחיבורים משום שאינן תחנות קצה. כך, חולון נכללת במחצית מהפרויקטים שנבדקו - מתוכננות בה תחנות לאורך כל קווי המטרו ובשניים מתוך שלושת קווי הרכבת הקלה. גם רמת גן נכללת בחמישה מעשרת התוכניות שנבדקו. אחריהם ברשימת ה"שיאניות" ניצבת ראשון לציון עם נגישות לארבעה פרויקטים - הקו הסגול של הרכבת הקלה, הקווים החום והכחול של פרויקט ה-ART, וקו M2 של המטרו. על כך יש להזכיר כי חניון הענק כחלק מפרויקט הנתיבים המהירים מתוכנן בעיר, דבר שמוסיף לה נדבך תחבורתי מצוין נוסף (וכן תחנות של רכבת ישראל שכבר פועלות בה כיום).

הרצליה, פתח תקווה, גבעתיים, בת ים, גבעת שמואל ומועצת דרום השרון - יקבלו שלושה חיבורים כל אחת. שני חיבורים יקבלו רמת השרון, בני ברק, קריית אונו, לוד, רמלה, נס ציונה ורחובות.

בתחתית הרשימה, עם חיבור ישיר לפרויקט אחד מבין העשרה נמצאות הוד השרון, כפר סבא ורעננה (M1), אור יהודה ואזור (M3), יהוד-מונוסון (הקו הסגול), אלעד (המסילה המזרחית) ובאר יעקב (הקו החום). יש לשים לב שגם כפר סבא היא עיר קצה, אולם קו המטרו עתיד להגיע אליה, אולי משום שהיא גדולה יותר, ומונה כבר היום כ-100 אלף תושבים.

וראש העין? החיבור היחיד לפרויקט ציבורי עתיר נוסעים יישאר תחנת הרכבת (שפעילה כיום) שלצד מחלף קסם - הרחק משכונות העיר.

 

תגובות: "תחנת הרכבת הקיימת תחובר למסילה המזרחית"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "לראשונה בתולדות משרד התחבורה, כ-80% מתקציב הפיתוח של המשרד מושקע בפרויקטים של תחבורה ציבורית, במטרה לאפשר לנוסעים אלטרנטיבה אמיתית וראויה לרכב הפרטי, ולשנות מהיסוד את המציאות התחבורתית בישראל. בהתאם לכך, המשרד ישקיע בשנים הקרובות השקעות חסרות תקדים בכמה פרויקטים במרחב ראש העין, במטרה לתת פתרון משמעותי. במסגרת זאת, תחנת הרכבת הקיימת בעיר תחובר לפרויקט המסילה המזרחית, פרויקט לאומי מרכזי שיהווה אלטרנטיבה למסילת קו החוף ונמצא כעת בביצוע. במקביל, פועל המשרד להקמת רשת נתיבי העדפה תחבורה ציבורית שיסללו בתוך ראש העין ומחוצה לה. במסגרת אישור תקציב המדינה, משרד התחבורה הגיש למשרד האוצר בקשה לתקצב את כלל התחנות של המסילה המזרחית. לאחר דיונים, הוחלט בין משרדי התחבורה והאוצר לדחות בשלב זה את הקמת תחנת ראש העין דרום. יצוין כי כיום ישנה תחנת רכבת בראש העין. בעתיד, עם כניסת תחנה נוספת בראש העין, תיקרא התחנה הקיימת ראש העין צפון ואילו החדשה תיקרא ראש העין דרום".

יצוין כיום אין תוכנית קונקרטית לתחנה נוספת בראש העין.

ממינהל התכנון נמסר לגבי הסרת ראש העין מקו המטרו M2 כי "הסוגיה תלויה ועומדת בהליך מעין שיפוטי של שמיעת הערות והשגות ולכן לא נוכל להתייחס בשלב זה".

באשר לפתרונות תחבורתיים אחרים עבור ראש העין נמסר כי "הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז החליטה על מגוון פתרונות תחבורתיים שאנחנו קבענו בשלביות. הביצוע - לפי סדרי עדיפויות של משרד התחבורה ולכן יש מגבלה על מתן היתרים".

עוד כתבות

מוצרי חשמל. המכירות עולות לקראת החג / צילום: תמר מצפי

נערכים לחג: ענף מוצרי החשמל רושם את העלייה הגבוהה ביותר השבוע

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי גובה ההוצאה הממוצעת על מוצרי חשמל עומד על כ-1,700 שקל

מפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

היסטוריה: החל פינוי התעשייה המזהמת במפרץ חיפה

חברת תשתיות אנרגיה הממשלתית תפנה 9 מיכלי נפט שנמצאים היום ב"חוות דלק" הממוקמת ברצועה מדרום לשדרות דגניה בקריית חיים - כצעד ראשון ● הפינוי המלא ייקח כשנה וחצי, ובסופו תיפתח רצועה חדשה המובילה לחוף

ראשי קרן אלומה, מימין: אורי יוגב, מולי רבינא ויאיר הירש / צילום: נוי נפתלי

הניסיון להוריד את המחיר, והנסיגה: מדוע בוטלה עסקת הענק של קרן אלומה ובזק?

קרן אלומה ובזק הודיעו על ביטול העסקה המתוכננת לרכישת חברת הכבלים התת־ימיים של הקרן, אקסלרה, תמורת 160 מיליון דולר ● בבזק ניסו להוריד את מחיר הרכישה, מה שגרם להתפוצצות המגעים ● כעת נראה כי באלומה מחפשים רוכש חדש

שר ההגנה הפיליפיני, ג'יבו טאודורו / צילום: ap, Anupam Nath

הלקוחה הביטחונית הבולטת במזרח הרחוק מפסיקה לרכוש מערכות מישראל

שר ההגנה הפיליפיני הודיע אתמול כי מדינתו לא מתכוונת לרכוש אמל"ח נוסף מישראל, בשל המלחמה ברצועת עזה ● הפיליפינים מהווים יעד יצוא משמעותי של התעשיות הביטחוניות הישראליות, ובין השנים 2023-2019 היוו את יעד היצוא השני בהיקפו מתוך כל העסקאות, אחרי הודו ולפני ארה"ב

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית / צילום: Reuters, Yves Herman

הדיון באיחוד האירופי על סנקציות, והאם בישראל "נזכרו" מאוחר מדי?

בנציבות האירופית יתכנסו היום כדי לגבות את הצהרת הנשיאה להמליץ צעדים משמעותיים נגד ישראל, ובראשם דרישה להשעות את הסכם הסחר החופשי ● אלא שהיא זקוקה לרוב מיוחס שעד כה לא התגבש ● הפוקוס על איטליה, שעד כה הביעה התנגדות למהלכים כאלה והייתה לצד גרמניה הבלם האחרון ● כך או אחרת, בממשלה לא יכולים לטעון שמדובר בהחלטה "חפוזה ומפתיעה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

בתום יום תנודתי, בורסת ת"א ננעלה בירידות קלות

ת"א 35 ירד ב-0.1%, מדד הביטוח עלה ב-0.8% ● נתניהו צפוי לקיים הערב מסיבת עיתונאים כלכלית בניסיון להרגיע את הרוחות במשק ● תדיראן זינקה בכ-6% לאחר שהודיעה כי תיכנס לתחום קירור חוות השרתים ● האינפלציה בישראל נכנסה לראשונה מזה שנה לטווח היעד של בנק ישראל ● מחר בארה"ב תתקיים החלטת הריבית שהשוק מחכה לה

ליאורה עופר, הראל ויזל וישי דוידי. חברי פורום העסקים / צילום: ענבל מרמרי, דימה טליאנסקי, איל יצהר

"צועדים אל תהום מדיני וכלכלי": פורום העסקים מגיב לנאום ספרטה של נתניהו

לדברי פורום העסקים, "מדיניות הממשלה בראשות בנימין נתניהו מובילה את מדינת ישראל לשפל כלכלי ומדיני מסוכן וחסר תקדים. כאן זה לא ספרטה. החזון כפי שהוצג יקשה עלינו לשרוד בעולם גלובלי מתפתח" ● יו"ר ההסתדרות אמר כי "רוצה לראות את ההנהגה שלנו יודעת לאן היא לוקחת את מדינת ישראל" ● ממטה ההייטק נמסר "הבידוד הוא תוצאה של מדיניות כושלת ויכול להישבר על ידי מדיניות שונה"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות לקראת החלטת הריבית מחר; טסלה עלתה ב-2.5%, מטא ב-2%

נעילה שלילית באירופה ● אורקל עולה בעקבות ההסכם להפעלת טיקטוק בארה"ב ● TD Cowen הורידה את הדירוג של וורנר ברדרס ל"החזקה" ● ישראליות: סולאראדג', וויקס ובריינסוויי זינקו ● טראמפ תובע את הניו יורק טיימס בגין לשון הרע; מניית העיתון יורדת ● מחר בארה"ב תתקיים החלטת הריבית, בשוק מצפים להורדה של 0.25% ● המכירות הקמעונאיות בארה"ב עלו ב־0.6% בחודש שעבר לעומת יולי, מעל הצפי

"סוף סוף הוא מודה": איך הגיבו בטורקיה לנאום "ספרטה" של נתניהו?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איך סיקרו בעולם את נאום "ספרטה" של נתניהו, המתיחות ביחסים בין ישראל למצרים מתגברת, ואיך משפיעה התקיפה בקטאר על המלחמה בעזה ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים הערב / צילום: צילום מסך

נתניהו: "הייתה אי-הבנה. כלכלת ישראל מדהימה את העולם"

לאחר שאמר כי ישראל "תצטרך יותר ויותר להסתגל לכלכלה עם סממנים אוטרקיים", הופיע נתניהו במסיבת עיתונאים בעברית ובאנגלית ואמר: "השקל חזק, הבורסה חזקה, ורואים כניסת משקיעים זרים לישראל"● בנוסף הבהיר רה"מ כי דבריו על משק אוטרקי כוונו רק לצורך בעצמאות בסקטור הביטחוני

פרטנר החלה לשדר את התכנים של yes / צילום: פרטנר tv+

השקה רכה: פרטנר החלה למכור את שירות הטלוויזיה החדש שלה

לפני כחודשיים החל פיילוט בקרב עובדי פרטנר, ואילו כעת מדובר בגרסת בטא המיועדת ללקוחות חדשים - בין אם בחבילות טלוויזיה ובין אם בחבילות משולבות אינטרנט סיבים אופטיים ונטפליקס ● בחודש הבא יחל באופן אוטומטי שדרוג מדורג ללקוחות הטלוויזיה הקיימים, עם חבילות טלוויזיה הכוללות גם את התכנים של yes

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

השותפות בלוויתן הבטיחו את הקמת צינור יצוא הגז למצרים

לאחר שחתמו על הסכם אספקה בשווי 35 מיליארד דולר מול מצרים, השותפות במאגר לוויתן התחייבו לקחת לפחות שליש מהקיבולת של צינור יצוא הגז ● השותפות אף הסכימו לקחת את הקיבולת המלאה של הצינור - ובכך הבטיחו את הקמתו ● עדיין לא התקבל אישור סופי ליצוא, ושר האנרגיה מאיים למנוע יצוא אם מחירי הגז לחברת החשמל יעלו

תעשיות ביטחוניות / צילום: אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מצגת ואתרי החברות

אלביט כבר בפנים: הבורסה משיקה מדד חדש

הבורסה משיקה בעוד חודש וחצי שני מדדי מניות חדשים - אחד ייענה לתחום הלוהט בשנה האחרונה של מניות ביטחונית ● המדד השני יהיה מדד ת"א תשתיות, שיכלול חברות שפועלות בתחום התשתיות הלאומיות או הציבוריות

פרופסור אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המאבקים בבנק ישראל מחריפים: הנגיד תקף פומבית את הוועד, שלא נותר חייב

לאחר הפרסום בגלובס על המאבק הפנימי בבנק ישראל העימות עלה מדרגה והפך לפומבי, כאשר הנגיד אמיר ירון התעמת חזיתית עם ועד העובדים החדש ● על רקע המשבר העמוק הכולל עזיבות בכירים ומשבר אמון חסר תקדים, היחסים המתוחים במוסד הגיעו לסף פיצוץ

מיכה קאופמן, מנכ''ל פייבר / צילום: באדיבות Fiverr

250 עובדים ו-16 אזכורים למילה אחת: מה עומד מאחורי פיטורי הענק בפייבר

מיום הופעתו של ChatGPT, היה ברור שפלטפורמות הפרילנסרים - כמו פייבר ומתחרתה Upwork - יצטרכו להשתנות ● בפוסט שכתב אמש מנכ"ל פייבר מיכה קאופמן, בו הכריז על פיטורי כרבע מהעובדים, הוא ציין את המילה "AI" לפחות 16 פעמים. אבל האם החברה אכן מנצחת ב-AI? ● וגם: מה חושבים על פייבר בבית ההשקעות אופנהיימר?

עבד אל-מלכ אל-חות'י, המנהיג הרוחני של החות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

מסלול הנשק של החות'ים נחשף והסנקציות עולות מדרגה

בצל הפסקת האש בתימן, הממשל האמריקאי מגביר את הלחץ הכלכלי על ארגון הטרור החות'י באמצעות סנקציות על ספינות, חברות ואנשי מפתח - כמו הקפאת נכסים ואיסור ביצוע עסקאות עימם ● זאת כדי לבלום את הרשת הכלכלית החות'ית לייצור אמל"ח, בין היתר בסיוע חברות שבסיסן בסין

דירות חדשות שנבנות / צילום: Shutterstock

מחירי הדירות נמצאים בירידה עקבית, אבל יש בעיה במקום אחר

לפי מדד מחירי הדירות שפורסם אתמול, מחירי השכירות עולים בקצב מהיר - בעוד שמחירי הדירות יורדים בקצב איטי, וגם זה לא בכל המדינה ● מהם ממצאי המדד העיקריים, ומה ההסבר לשונות הגדולה במגמות? ● גלובס עושה סדר

שי סנדלר, מנכ''ל Vega Security (משמאל) ואלי רוזן / צילום: Ohad Kab

שנה מההקמה: סטארט־אפ הסייבר מגייס 65 מיליון דולר לפי שווי של 400 מיליון דולר

כיום מועסקים בחברת הסייבר הישראלית ווגה סקיוריטי כ־60 עובדים בתל אביב ובניו יורק, ובחברה מציינים כי המוצר נמצא כבר בשימוש בארגוני פרוצ׳ן 500 ● החברה מפתחת מערכת שמאפשרת לארגונים לזהות ולחקור מתקפות סייבר באופן מיידי, ברגע שהן מתרחשות

דובר צה''ל, תא''ל אפי דפרין / צילום: צילום מסך

דובר צה"ל: "שלוש אוגדות פועלות בעיר עזה, אנחנו אוחזים בשטחים רבים"

טיל שוגר מתימן ויורט בהצלחה, אזעקות הופעלו מחשש לשברי יירוט ● צה"ל הרחיב את התקיפות בעיר עזה כהכנה לכניסת כוחות קרקעיים • גורם ביטחוני: "מספר העזתים שהתפנו מאפשר להתחיל את התמרון בעיר" • בצל התקיפות העזות ברצועה: משפחות חטופים ושורדי שבי הקימו הלילה אוהלים מול מעון רה"מ בירושלים ● שר החוץ האמריקאי מזהיר: "חלון ההזדמנויות להסכם הפסקת אש הולך ונסגר" ● 48 חטופים - 711 ימים בשבי - עדכונים שוטפים 

תקיפת מתחמי מחבלים בעזה / צילום: ap, Yousef Al Zanoun

"הציר היה עמוס": מסלול חדש לעזתים שרוצים להתפנות

היום השני לכיבוש העיר עזה יוצא לדרך: אמ"ן נערך לסייע באתגר שממתין ללוחמים ● המבצע יימשך חודשים - אלא אם תהיה פריצת דרך: הלו"ז המסתמן ● ישראל העבירה לסוריה הצעה להסכם ביטחוני חדש בגבול ● "עלול לגרום לנזק למדינת ישראל": 260 עובדי שב"כ לשעבר נגד מינוי דוד זיני ● גורמים מדיניים: הסיכוי לעסקה בזמן הקרוב - אפסי ● 48 חטופים - 712 ימים בשבי - עדכונים שוטפים