גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלכת אנגליה אליזבת השנייה הלכה לעולמה

בריטניה נפרדת מהמלכה, שהייתה בת 96 במותה ושלטה במשך 70 שנים ● בנה, יורש העצר צ'ארלס, יוכתר למלך אנגליה

המלכה אליזבת / צילום: Associated Press, Buckingham Palace
המלכה אליזבת / צילום: Associated Press, Buckingham Palace

מלכת אנגליה אליזבת השנייה הלכה היום (ה') לעולמה. היא הייתה בת 96 במותה. כעת המלוכה עוברת לידי בנה, יורש העצר צ'ארלס. בהצהרה רשמית מארמון בקינגהאם נמסר: "המלכה מתה בשלווה בבלמורל אחר הצהריים. המלך והמלכה זוגתו יישארו הערב בבלמורל ויחזרו מחר ללונדון".

משפחת המלוכה פרסמה הצהרה בשמו של צ'ארלס, המלך החדש: "מותה של אמי האהובה, הוד מלכותה המלכה, הוא רגע של עצב גדול עבורי ועבור כל בני משפחתי. אנו מתאבלים עמוקות על פטירתה של מנהיגה אהובה ואם אהובה מאוד. אני יודע שהאובדן שלה יורגש עמוקות ברחבי הארץ, הממלכות וחבר העמים ואצל אינספור אנשים ברחבי העולם. בתקופה זו של אבל ושינוי, אני ומשפחתי נתנחם ונתחזק מהכבוד והחיבה העמוקה שהמלכה זכתה להם".

יחי המלך החדש. צ'ארלס, מלך הממלכה המאוחדת / צילום: Associated Press, Frank Augstein, Pool

ראש הממשלה הנכנסת, ליז טראס, הגיבה למותה של המלכה הערב (חמישי) ואמרה כי "המלכה אליזבת השנייה משאירה מורשת גדולה". טראס הוסיפה: "היום הכתר עובר, כפי שעשה במשך יותר מאלף שנים, למלך החדש שלנו, ראש המדינה החדש שלנו, הוד מלכותו המלך צ'ארלס השלישי. אנו מתאבלים עם משפחתו של המלך על אובדן אמו ומתאחדים. אנחנו מציעים לו את הנאמנות והמסירות שלנו, בדיוק כפי שאמו הקדישה לנו כל כך הרבה במשך כל כך הרבה זמן".

את הצהרתה סיימה טראס באמירה שזהו "סוף העידן האליזבתני השני", וחתמה: "אלוהים ישמור את המלך".

מזכירת העיתונות של הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, ערכה את התדרוך היומי שלה לכתבים כשהחדשות התפרסמו. "היחסים שלנו עם תושבי הממלכה המאוחדת, וזה משהו שהנשיא אמר בעצמו, הלכו והתחזקו. זאת אחת מבעלות בריתנו הקרובות ביותר. ושוב, הלב שלנו הולך לעם של בריטניה למלכה ולמשפחתה", אמרה ז'אן-פייר.

מות המלכה: מה יקרה להון המיליארדים של בית המלוכה הבריטי? 

המלכה היתה תחת השגחה רפואית בימים האחרונים, בהמלצת רופאיה, ובפעם הראשונה ב-70 שנות מלכותה, מינתה ראש ממשלה מחוץ לארמון בקינגהאם בלונדון. המלכה זימנה את ראשת הממשלה הנכנסת ליז טראס לטירת בלמורל בסקוטלנד, על מנת למנות אותה באופן רשמי לראש ממשלה ולהורות לה לגבש ממשלה חדשה.

כבר זמן מה שבהדרגה צומצמו משמעותית סמכויותיה של המלכה, בעקבות הדרדרות משמעותית במצבה הבריאותי, כפי שפרסם בית המלוכה הבריטי בהודעה רשמית בתחילת ספטמבר. השינוי השקט בתיאור תפקידה המלכה, בפעם הראשונה זה למעלה מעשור, נועד להתאים למצבה הבריאותי, שהגביל את יכולת ההתניידות שלה במשך זמן רב והביא אותה להיעדר ממספר אירועים מלכותיים בחודשים האחרונים. עם זאת, למרות היעדרויותיה הרבות לאחרונה, המלכה אליזבת עמדה בראש ובמרכז סדרה של אירועים חגיגיים שנערכו בשבוע שעבר בביתה, ארמון הולירודהאוס באדינבורו, סקוטלנד. 

לקראת סוף פברואר המלכה נדבקה בקורונה. עוד קודם לכן, העסיקה בריאותה של המלכה את הממלכה. מאז שנה שעברה, ביטלה המלכה אליזבת את השתתפותה בסדרה של אירועים וביקורים מדיניים מתוכננים בעקבות מצבה הרפואי. כלי התקשורת בבריטניה הביעו דאגה בקשר למלכה, שתועדה נעזרת במקל הליכה באירוע לציון יובל המאה ללגיון הבריטי המלכותי במנזר וסטמינסטר, בתחילת חודש אוקטובר. באותו החודש ביטלה המלכה ביקור בחבל צפון אירלנד, בהמלצת רופאיה, אחרי שאושפזה בבית החולים ללילה אחד. בסוף אוקטובר ביטלה המלכה את נאום הפתיחה שלה בוועידת האקלים בגלזגו, ובנה, הנסיך צ'ארלס, מילא את מקומה באירוע לצד ראש הממשלה בוריס ג'ונסון. גם לטקס המרכזי לציון יום הזיכרון הבריטי, שחל בחודש נובמבר, המלכה אליזבת לא הגיעה, בעקבות פציעה בגבה. בהמשך, הנסיך צ'ארלס היה מי שפתח רשמית את הפרלמנט הבריטי, ובפעם הראשונה מזה כמעט 60 שנה לא השתתפה המלכה בטקס. מאז ייצג צ'ארלס את אמו באירועים שונים, כולל טקס הכנסייה שנערך לכבוד יובל הפלטינה שלה, אותו נאלצה המלכה להחמיץ בגלל "אי נוחות". 

תקופת הכהונה הארוכה בהיסטוריה הבריטית

המלכה אליזבת השנייה נולדה בלונדון ב-21 באפריל 1926, לדוכסית ולדוכס מיורק, שלימים הוכתר למלך ג'ורג' השישי. בעת לידתה היא הייתה השלישית בסדר ירושת הכתר, לאחר דודה אדוארד ואביה, אך משום שדודה ויתר על הכתר ונותר חשוך ילדים, ולהוריה לא נולדו בנים - הפכה אליזבת ליורשת העצר. למלכה אליזבת אחות יחידה, מרגרט, שמתה בשנת 2002, אז מתה גם אמן, המלכה האם. בשנת 1947 נישאה לפיליפ, בן דודה הרחוק, שוויתר על אזרחויותיו האחרות ועל זכותו לכתר הדני, ואימץ את שם המשפחה מאונטבאטן. הנסיך פיליפ, דוכס אדינבורו, הלך לעולמו, בגיל 99, באפריל השנה. למלכה אליזבת ולפיליפ ארבעה ילדים: הנסיך צ'ארלס, נסיך ויילס; הנסיכה אן; הנסיך אנדרו, דוכס יורק; והנסיך אדוארד, רוזן ווסקס.

יום החתונה של המלכה אליזבת והנסיך פיליפ ב-20 בנובמבר 1947 / צילום: Associated Press, AP Photo

המלכה אליזבת הוכתרה בשנת 1952, אז היו נתונות למלכותה שבע מדינות, ולאורך כהונתה מלכה על 32 מדינות שונות. מלבד בריטניה, ישנן עוד 15 מדינות שרואות בה את מלכתן גם כיום. בשנת 2013 החלה המלכה לצמצם את פעילותה ולהאציל את סמכויותיה לבני משפחת המלוכה, אך מעולם לא פרשה מתפקידה. שלטונה של המלכה אליזבת נפרש על פני שבעה עשורים, כאשר בשנת 2015 הפכה למלכה שתקופת כהונתה היא הארוכה ביותר בכל ההיסטוריה של הכתר הבריטי.

מלבד היותה ראש הממלכה המאוחדת וראש חבר העמים הבריטי, המלכה אליזבת שימשה גם כמפקדת העליונה של הצבא הבריטי והמושלת העליונה של הכנסייה האנגליקנית העולמית. בנוסף, המלכה אליזבת נשאה תארים שונים, בין היתר: דוכסית נורמנדי, דוכסית לנקסטר, ראש השבטים העליונה של פיג'י ושליטת האי מאן, מה שהפך אותה לאחת משניים בלבד המכהנים כראש של יותר ממדינה אחת.

במהלך כהונתה וגם לפני הכתרתה המלכה אליזבת לקחה חלק באירועים שהיו אז חסרי תקדים ופורצי דרך. למשל, בשנת 1945 התגייסה לחיל העזר לנשים ושירתה כנהגת משאית, וכך הפכה לאישה הראשונה ממשפחת המלוכה ששירתה בפועל בצבא הבריטי; בשנת 1991 הפכה לראשונה מראשי הממלכה המאוחדת שנאמו בפני הקונגרס האמריקאי. בין היתר, המלכה אליזבת הובילה את נרמול היחסים בין בריטניה לאירלנד, וכן תרמה לסיום הסכסוך המתמשך בצפון אירלנד.

אליזבת בזמן שירותה הצבאי באפריל 1945 / צילום: Associated Press, AP Photo

המלכה אליזבת מעולם לא ביקרה בישראל. הנסיך פיליפ ביקר בישראל בהזמנת "יד ושם" בשנת 1994, ובנו יורש העצר צ'ארלס ביקר ביקור רשמי בישראל בינואר 2020 בכנס פורום השואה שאירח הנשיא ראובן ריבלין בירושלים.

עוד כתבות

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט