גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דיון סוער על מיסוי הכלים החד פעמיים הסתיים ללא הצבעה

ח"כ נעמה לזימי דרשה להטיל קודם כל היטלים על המזהמים הגדולים: "שיתחילו עם הטייקונים" ● ח"כ יעקב אשר מש"ס: "מדובר בצו שהוא בבחינת גיליוטינה על החלשים ביותר, לא על הטייקאוויי שאתם מזמינים הביתה כי אין לכם כוח להכין צהריים"● ח"כ משה גפני: "בלי הכלים החד-פעמיים היו דיזנטריה ומחלות"

ח''כ משה גפני / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ח''כ משה גפני / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

שבועיים לאחר שנכנס לתוקפו, ועדת הכספים של הכנסת התכנסה הבוקר (ב') לאשר את בקשת הממשלה להטיל מיסוי על כלי פלסטיק חד-פעמיים בדיעבד - אך בשל ההתנגדויות הרבות של חברי הכנסת, חברי הכנסת לא הצביעו על אישור הצו, והוא יובא לדיון נוסף בוועדה בהמשך.

מס החד"פ מכפיל את מחירם של הכלים החד-פעמיים, כאשר הוא מוטל בשיעור של 11 שקל לק"ג. בדיון טעון שבו התעוררו ויכוחים ערים בין חברי הכנסת, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הציגה את המס וטענה כי "ישראל מכורה לפלסטיק חד-פעמי. זאת גמילה הכרחית מהרגל מזיק המייצר נזק ארוך-טווח. אלה כלים שאחרי שימוש אחד גורמים לזיהום הטבע. במטמנות, הם מגבירים את פליטת גזי החממה. המטרה של המס היא לא לשלם אותו, ולעבור לשימוש בכלים רב-פעמיים".

ח"כ יעקב אשר מש"ס מחה בדיון על כך שהוועדה מתבקשת לאשר בדיעבד "צו עם טעויות", ותקף את השרה להגנת הסביבה ואת חברי הכנסת שתומכים בצו. לדבריו, "מדובר בצו שהוא בבחינת גיליוטינה על החלשים ביותר, לא על הטייקאוויי שאתם מזמינים הביתה כי אין לכם כוח להכין צהריים". 

"האוצר מפריט את האחריות שלו על הטיפול במשבר האקלים"

ח"כ נעמה לזימי ממפלגת העבודה תומכת במס על הכלים החד-פעמיים, אך דרשה להטיל קודם כל היטלים על המזהמים הגדולים, ולא על הציבור. לדבריה, "הצריכה של כלים חד-פעמיים הפכה בלתי נסבלת, אבל צריך לומר: האוצר מפריט את האחריות שלו על הטיפול במשבר האקלים וניקוי הסביבה. למה לא להעלות את המכס כדי שפחות ישתלם לייבא כלים חד-פעמיים? למה להטיל מס על האזרחים? למה אנחנו לא נתקלים בצעדים נוספים כמו היטלים על חברות מזהמות או מסים על רכב שלישי למשפחה ומס על טיסות?".

ח"כ לזימי ביקשה מחברי הוועדה להתנות את העברת הצו בהקמת מינהלת לפינוי התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה - נושא שמתעכב מזה חודשים, למרות הבטחות הממשלה. לדבריה, "אנחנו מאמינים שצריך לצמצם שימוש בכלים חד-פעמיים, אבל אתם צריכים להסביר למה אלה הצעדים הראשונים ששמים אוכלוסייה מסוימת ראשונה בקו, לפני שממסים קודם כל את המזהמים הגדולים - גם בציבור עצמו. האוצר צריך להתמודד עם משבר האקלים, לא רק לעשות גרינווש. הוא צריך לתקצב את פינוי מפרץ חיפה, ושם הוא נעמד על הרגליים האחוריות, בזמן שהתושבים בחיפה מתמודדים עם ההשלכות הבריאותיות. שיתחילו עם הטייקונים". 

ישראל - שיאנית עולמית בצריכת כלים חד-פעמיים לנפש

לפי נתונים שהציג המשרד להגנת הסביבה בדיון, 79% מפרטי הלכלוך במרחב הציבורי בישראל הם פלסטיק, בעיקרם בשימוש חד-פעמי; 35% מתוכם הם כלי אוכל מפלסטיק חד-פעמי - כך לפי מממצאים ראשוניים של מדד שיפור ניקיון המרחב הציבורי שערך המשרד.

ההוצאה הביתית השנתית על כלים חד-פעמיים נאמדת ב-1.3 מיליארד שקל בשנה, כאשר 70% מהכלים החד-פעמיים בהם נעשה שימוש בישראל הם במגזר הביתי ולא המוסדי, לעומת 38% באירופה.

לפי עבודה שנעשתה במשרד להגנת הסביבה, שיקולי נוחות ופונקציונליות דוחקים בקרב הצרכנים שיקולים של פגיעה בסביבה ובריאות, אך מיסוי שיוביל לעלייה של 100% במחיר הכלים, יוביל להפחתת צריכה של 41%. ישראל בחרה בנתיב של מיסוי, למרות שמדינות בעולם כבר אוסרות שימוש בחלק מהכלים החד-פעמיים.

לפי ארגון "אדם, טבע ודין", ישראל היא שיאנית עולמית בצריכת כלים חד-פעמיים לנפש. מדובר בפלסטיק המוביל לפליטה של גזי חממה בכל תהליך הייצור, ההפקה, ההובלה וההתפרקות שלו במזבלות, שכן מיחזור של כלי פלסטיק חד-פעמיים הוא כמעט בלתי אפשרי.

כמות הכלים החד-פעמיים הנמכרת בישראל בשנה מהווה פליטה של גזי חממה בהיקף של כ- 341,000 טון - דבר השקול לכמות גזי חממה שנפלטות מכ-68 מיליון כלי רכב העושים את דרכם מירושלים לתל אביב.

העלות המשוערת של פינוי פסולת הכלים החד-פעמיים, המהווים כ-10% מנפח הפסולת העירונית, נאמדת ב-191 מיליון שקל בשנה. בסכום זה נושאות הרשויות המקומיות. כלומר, כלל הציבור, ולא רק אלה הבוחרים לעשות שימוש בכלים המזיקים לסביבה. 

גפני: "בלי הכלים החד-פעמיים היו דיזנטריה ומחלות"

ח"כ משה גפני מיהדות התורה אמר בדיון: "בלי הכלים החד-פעמיים היו דיזנטריה ומחלות. משפחות עניות השתמשו בכלים רב-פעמיים ושטפו, אין להן כסף למדיח. המדינה לא נותנת להן כלום, רק לוקחת. היה צריך למצוא פתרון גם לבריאות".

חגי לוין, יו"ר ארגון רופאי בריאות הציבור, הגיב לטענותיו של גפני ואמר: "חלקיקי המיקרופלסטיק מגיעים לגוף שלנו וגורמים לנו נזקים בריאותיים. תוספי הפלסטיק פוגעים בפוריות של נשים וגברים, ומשפיעים על הדורות הבאים. בצה"ל ידענו שצריך לחלק לכל חייל כלים אישיים שלו, לא כלים חד-פעמיים. זה מה שמעלה את רמת הסניטציה. אני רוצה להזכיר את הקורבנות השקופים: בעלי החיים המסכנים שסובלים מהשימוש שלנו, בני האדם, בכלים החד-פעמיים. אבל הכלים האלה פוגעים גם בנו. המס הזה הוא מס מוצדק, והוא צריך להיות חלק מתורה סדורה של פעילויות נוספות".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, אמר לגפני: "חבר הכנסת גפני, אני מתפלא עליך שאתה לא לוקח בחשבון את הזיהום, ולא את המיקרופלסטיק שמגיע לגוף שלך ושל הילדים שלך. אני מתפלא עליך, לא אכפת לך. המס הזה חשוב, ואנחנו נעשה את האיזונים הנדרשים".

ח"כ אורי מקלב דרש לתת פטור מהמס למוסדות ציבור דוגמת מוסדות חינוך, וח"כ שלמה קרעי מהליכוד טען כי "כשאנחנו באים לתקן את העולם מבחינה סביבתית, זה צריך לבוא עם חמלה. לא יכול להיות שמביאים לכאן שינוי כל-כך דרמטי, בלי שהיה דיון בוועדה, כשמי שיפגע ממנו יותר מכל זו אותה אמא שתצטרך להדיח כלים עוד חצי שעה בערב. צריך להקפיא את המס עד לדיון יסודי בו".

קרעי דרש שגובה המס יצוין על גבי האריזה, כך שבעלי מרכולים לא ינצלו את השעה כדי להעלות עוד יותר את מחירי הכלים, מבלי שהצרכן יכול להבחין איזה חלק מההתייקרות מיוחד למס. 

"הפלסטיק הוא התמכרות" 

ח"כ אלון טל הגיב לדבריו ואמר כי "חמלה היא גם חובתנו כלפי הטבע. בים, 50% מהאורגניזמים התרוקנו בשנים האחרונות. אנחנו עדים לקריסה מוחלטת. בשנה, 8 מיליון טון של פלסטיק נכנסים לים. הפלסטיק הוא התמכרות. כשהייתה בעיה עם סיגריות, הטילו עליהן מס. זה צמצם את העישון, וצעירים למדו לא להתחיל לעשן".

לדבריו, "בערכים היהודים יש כלל שנקרא 'אל תשחית'. אתה משתמש בצלחת פעם אחת, והיא נשארת כפסולת 500 שנה. זה להשחית. להכניס חד-פעמי שהורס את הים לארוחת הערב, זה צלם בהיכל. איך מכניסים כלים כאלה שהורסים את הבריאה לארוחת הערב? אנחנו צריכים לחזור למסורת היהודית".

בדיון התעוררו שאלות בנוגע למנגנון המיסוי עצמו, המטיל מס על הכלים לפי העובי שלהם, באופן שכניס תחת מטריית המיסוי גם כלי פלסטיק בהם ניתן לעשות שימוש רב-פעמי. זו אחת הסוגיות שיידונו בדיון הבא, ואליו יידרש המשרד להגנת הסביבה לנפק פתרונות.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר