גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מותגים מנגה, מוצרים ממאדים: על מותגים "נשיים" ו"גבריים"

איך מפתחים נאמנות ומערכת יחסים ארוכה בין צרכנים ומוצרים? תמיד טוב להתחבר לצד הנשי ● לא שלכם, של המותג ● ניהול וקריירה

איך מפתחים נאמנות ומערכת יחסים ארוכה בין צרכנים ומוצרים? / צילום: Shutterstock
איך מפתחים נאמנות ומערכת יחסים ארוכה בין צרכנים ומוצרים? / צילום: Shutterstock

 

ייתכן שהזמנתם משלוח מאמזון או עליבאבא, אכלתם גלידה בגולדה או המבורגר במוזס, רכשתם כיסא למשרד באיקאה או מוצרי מזון אצל רמי לוי. כולנו נתקלים במותגים כל הזמן, ואנשי השיווק משקיעים מאמצים רבים כדי לגרום לנו לפתח מערכת יחסים ארוכת טווח ונאמנה עם המותגים שהם מקדמים.

בעודנו מקיימים אינטרקציה עם המותגים האלה, מתרחש בתת-ההכרה שלנו תהליך שלרוב איננו מודעים אליו, והתהליך הזה, מתברר, משפיע על החוויה, על הערכת המותג ועל הנכונות לחזור ולקנות אותו. מפתיע ככל שזה עשוי להיות, המרכיב הזה קשור באופן הדוק לאופן שבו שם המותג נתפס ספציפית כ"נשי" או כ"גברי", ובהשלכות שיש לכך עלינו ועל תהליך הקנייה.

נסטלה או גאפ? פראדה או ריבוק?

בואו נפתח בדוגמה: איזה מותג נתפס בעינכם כ"נשי/גברי" יותר: Nestle או GAP? מחקר על מבנה השפה מראה ש-Nestle הוא מותג בעל מאפיינים "נשיים" יותר. מאפיינים אלה כוללים היבטים של אורך, צליל ודגשים על ההברות השונות בתוך השם.

כאן נדרש לנו רגע של לשון. את כל ההגיים ניתן למיין לשתי קבוצות עיקריות: עיצורים (בהגייתם האוויר נעצר) ותנועות (בהגייתן האוויר נע ללא עצירה). בעברית 22 אותיות הא"ב מייצגות את העיצורים, וסימני הניקוד ואותיות אהו"י מייצגים את התנועות.

ובחזרה ל-Nestle: השם נתפס כנשי, משום שהוא ארוך יותר, יש בו יותר הברות, הוא בעל סיומת של תנועה ויש בו שני דגשים על ההברות השונות. GAP לעומתו קצר יותר, יש בו הברה אחת בלבד והוא מסתיים בחדות, ומכאן - נתפס כגברי יותר. מחקר על מותגים מהשנים 2000-2019 הראו כיצד שמות כ-IKEA ו-L’Oreal נתפסים כנשיים יותר מאשר לדוגמה Merck ו-Compact, הנתפסים כגבריים.

מחקר שנכתב על ידי Pogacar, Lowrey, Shrum, & Kardes שהתפרסם במאי 2021 בכתב העת Journal of Marketing יצא לבחון את ההשפעה של מותגים נשיים וגבריים בקרב צרכנים. החוקרים התבססו על תיאוריה הגורסת כי אנשים מעריכים אנשים אחרים (וארגונים או אובייקטים באופן רחב יותר) על בסיס שני ממדים עיקריים שמשפיעים על הרגשות, העמדות וההתנהגות שלנו: חום ויכולת/כישורים (Competence).

התברר שהממד הראשון, החום, הוא רגשי יותר, חשוב מאוד במערכות יחסים ואנחנו מגבשים דעה מהר יותר לגביו. הממד השני הוא פונקציונלי ורציונלי יותר. גם הוא חשוב, אך מסדר שני, ואנחנו מגבשים דעה לאט יותר לגביו.

הסטריאוטיפ החברתי הנפוץ הוא שבממד החום נשים יוערכו גבוה יותר מגברים. ההנחה היא שהדבר מחזק את תפיסתן כאמינות, כנות, ידידותיות וכאלה שניתן לסמוך עליהן. לפי אותה חשיבה, גברים יוערכו גבוה יותר בממד היכולת הביצועית.

הנחת המחקר הייתה שמשום שצרכנים "מאנישים" מוצרים, מותגים "נשיים" ייתפסו כ"חמים" יותר, וככאלה תסתמן כלפיהם העדפה ועמדה חיובית. עם זאת, החוקרים מציינים שתי מגבלות לאפקט זה. לטענתם האפקט ייחלש כאשר זה שמשתמש במוצר הוא גבר, וכאשר קטגוריות המוצר היא פונקציונלית יותר מאשר הדוניסטית - למשל מוצר ניקיון ולא גלידה.

איפה האפקט מתחזק, ומתי הוא נחלש


המאמר הראה באמצעות שישה מחקרים שונים שמותגים "נשיים" אכן נתפסים כ"חמים" יותר ולכן מייצרים עמדות חיוביות לגבי המותג ותפיסת ביצועיו. באחד המחקרים ניתחו החוקרים 171 מותגים מובילים לאורך 20 שנה. הם קיטלגו את שמות המותגים כיותר נשיים או גבריים, על סקאלה שבין מינוס 2 לפלוס 2. לאחר מכן בחנו את הקשר שבין היבט זה לבין דירוג המותגים באמצעות מדד מקובל: Interbrand.

הממצאים העלו ש-55% מהמותגים הם בעלי שם נשי, 9% בעלי שם נייטרלי ו-36% בעלי שם גברי. בנוסף נמצא קשר חזק בין הנשיות של שם המותג ודירוג גבוה יותר שלו. כדי להשלים את המחקר בוצע ניסוי נוסף, עם 525 משתתפים (51% גברים/49% נשים). אלה התבקשו להתייחס למותגים שונים, ואז לענות על שאלות לגבי מידת ה"חום" של המותג ועמדותיהם כלפיו. גם כאן נמצא הקשר החיובי המשוער.

עם זאת, גם בניסויים אלה נצפו אותן מגבלות, שמשווקים צריכים להיות מודעים אליהן. אם הצרכן הסופי הוא גבר, ההשפעה החיובית של מותגים עם שם נשי תיחלש. בנוסף, האפקט תלוי בקטגורית המוצר - מוצרים פונקציונליים (רכב, מוצרי ניקיון) יהיו פחות חשופים לאפקט הזה. ‏

פרופ’ גרינשטיין מרצה וחוקר שיווק ויזמות באוניברסיטת Northeastern בבוסטון ו-VU באמסטרדם. כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי @AmirGrinstein. יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית ומאמנת מנהלים ומלמדת באוניברסיטת Northeastern בבוסטון yanashechterman.com

עוד כתבות

"טיהור אתני בדלת האחורית": מי עוצר את הארגון שמפנה עזתים מהרצועה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל • והפעם: הכוח הבינלאומי של טראמפ מתקשה למצוא מדינות שיסכימו לקחת חלק בשיקום עזה, רומניה תשלם 400 מיליון דולר לאלביט עבור "מל"טים שיזהו תנועות של הרוסים סמוך לגבולה", וזה הארגון המסתורי שמסייע לעזתים לברוח דרך ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

הרפורמה הצרכנית בחשמל: מי יהנה מהחשמל הזול?

רשות החשמל פרסמה שימוע למכרז למכירת הספק שך חשמל זול לשוק הפרטי, אך ללא מגבלות ברורות חלק ניכר מההקצאה עלול לזרום לעסקים ולספקולנטים - ולצמצם את ההנחות המוצעות לצרכנים ● במקביל, גם חשבון החשמל עליו מוצעת ההנחה צפוי לעלות

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

הטעות הגדולה ביותר שישראלים עושים בפנסיה – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בכל שנה 120 אלף ישראלים עושים את הטעות הזאת בפנסיה שלהם ● בוול סטריט מאמינים כי "ימי 'שבע המופלאות' הם בעיקר מאחורינו" ● מנהל ההשקעות שמסמן את ההזדמנות הבאה ● וגם: פחות מחודש מאז שהושק בקול תרועה, המדד הביטחוני של ת"א לא מצליח להתרומם

בדיקה טכנולוגית / צילום: Shutterstock

האם המודל החדש של ג'מיני מצדיק את ההתלהבות?

מודל הבינה המלאכותית החדש של גוגל, ג'מיני 3, מציע מספר מצבים - מהיר, חושב וקנבס - עולה 20 דולר בחודש ומהווה שדרוג משמעותי לעומת הדור הקודם ● עם זאת, גם כעת לא מומלץ לסמוך עליו בעיניים עצומות

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם ד''ר אודי לוי / צילום: פרטי

איש המוסד לשעבר שמסביר: "השקל מימן את 7 באוקטובר. עשרות מיליונים ממשיכים לזרום"

שיחה עם ד"ר אודי לוי, חוקר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון ולשעבר ראש יחידת צלצל ללוחמה בטרור כלכלי של המוסד ● על המסלול של הכסף לחמאס בקריפטו, כיצד חיזבאללה משתמש בזהב שלו כדי להתעצם ומה ישראל עושה כדי לסגור את החמצן לארגוני הטרור ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה ראשונה בסדרה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ועו''ד עמית חדד / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

הימנעות מהודאה ותקדים שנוי במחלוקת: מה צפוי כעת עם בקשת החנינה של רה"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיש בקשה רשמית לנשיא המדינה, שבה קרא לחון אותו בשם "האינטרס הציבורי", מבלי להודות באישומים ● השלב הבא הוא קבלת עמדת מחלקת החנינות במשרד המשפטים, שאחריה הכדור יעבור להרצוג ● וגם: הקשר לתקדים קו 300 ומה יעשה בג"ץ

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

לפני 5 שנים היא הייתה חברה קיבוצית קטנה. היום קוראים לה בשוק "חברת חשמל 2"

יצרנית החשמל משק אנרגיה, שנמצאת בבעלות 280 קיבוצים, החלה את דרכה הציבורית בתור חברה קטנה ומדשדשת, שלפי גורמים "התקשתה לעשות עסקים אפילו עם התנועה הקיבוצית" ● אבל אחרי שינוי דרמטי באסטרטגיה ושורת עסקאות ענק עמוסות סיכון, היא זינקה לשווי של מעל 4.5 מיליארד שקל, כשהמניה קפצה רק בשנה האחרונה ב־200% ● מהעסקה השנויה במחלוקת עם ג'ורג' חורש ועד לדומיננטיות הגוברת בשוק החשמל

שיפור דירוג אשראי בתשלום / צילום: Shutterstock

המלכודת שעשויה להסתתר מאחורי ההצעה ל"שיפור דירוג אשראי"

פרצה במודל דירוג האשראי של חברת D&B מתדלקת תופעה מטרידה: גופים פרטיים מבטיחים שיפור דירוג בתשלום, אך בפועל מוחקים נתונים חיוביים ושליליים ומותירים את הלקוח בסיכון לקבלת הלוואות ● חוק ההסדרים כולל הצעה להתמודד עם הבעיה דרך תקופת צינון

מימין: אורי וטרמן, רם גב, יפית גריאני / צילום: טלי בוגדנובסקי, יונתן בלום, כדיה לוי, צילום מסך

מינוי מנכ"ל כאל בישורת האחרונה: אלה שלושת המועמדים המובילים

זהות מנכ"ל כאל החדש תוכרע בימים הקרובים בצל עסקת המכירה שדיסקונט מוביל, אשר עדיין ממתינה לאישורים רגולוטריים חשובים ● מי שייבחר יידרש להציג ביצועים בתקופת אי־ודאות שתקבע את שווי חברת האשראי לבעלים החדשים ● הבכירים בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר: יפית גריאני, שפרשה לאחרונה מישראכרט; אורי וטרמן, מנכ"ל שופרסל לשעבר; ורם גב מבנק הפועלים

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: יוסי כהן

רשות ני"ע נגד שיווק הקרנות ברשתות: פרסומי מנהלי קרנות ומשפיענים יוגבלו

בעמדת סגל שפרסמה היום הרשות היא מסדירה את האופן שבו מנהלי קרנות נאמנות, ומי שמקבלים מהם כסף, יוכלו לפרסם את הקרנות שלהם ברשתות החברתיות ● הכללים חלים גם על תגובות לפרסומים הנוגעים לקרנות תחת ניהולם

משלוחי קוקאין שנתפסו על ידי משמר החופים האמריקאי בפורט אוורגליידס, פלורידה / צילום: ap, Rebecca Blackwell

טראמפ מתמקד במלחמה בסמים, והסטארט-אפים בתחום הביטחון מרוויחים

רחפנים, חיישנים ופלטפורמות בינה מלאכותית זוכים למיתוג מחדש ככלים למאבק ב"טרור סוחרי הסמים" ● כך, הטכנולוגיה שעיצבה את מלחמת עיראק ואפגניסטן - ולא פסחה על אוקראינה - עוברת מיתוג מחדש ומוצבת במשמר החופים בקריביים ובמדבריות הגבול המקסיקני

ח''כ דוד ביטן ושר התקשורת ד''ר שלמה קרעי / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

למרות התנגדות הייעוץ המשפטי: חוק השידורים בדרך לוועדה מיוחדת

ועדת הכנסת תדון ביצירת מסלול עוקף לקידום הצעת החוק של שר התקשורת שלמה קרעי, ובכך תדלג על ההתנגדות שהוביל יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן ● בענף מביעים חשש מפוליטיזציה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית / צילום: תמר מצפי

3.5 מיליארד דולר: ישראל ויוון מתקרבות לסגירת עסקת ענק

ישראל ויוון מתקרבות לסגירת עסקת ענק, של מכירת שלוש מערכות הגנה אווירית ישראליות, הצפויות להשתלב למערך מחודש לצד פטריוט ● "יש התעצמות ברכישת מערכות הגנה אווירית. ההתעניינות לא מסתכמת רק ביוון", מסר לגלובס בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית

מבצעי בלאק פריידי בישראל / צילום: שירה ספיר

כך מתמודדים הישראלים עם המחיר האמיתי של בלאק פריידי: בעיית ההחזרות

המחיר האמיתי של הקמעונאים ייחשף רק בינואר, כשהצרכנים יבקשו החזרים על מוצרים שקנו בהנחות הבלאק פריידי ● לראשונה: בית קפה צפוי להיפתח באולם המזוודות של טרמינל 3 בנתב"ג ● תקציב מותג הרכב החשמלי מקסוס עובר למשרד הפרסום זרמון ● וזה המינוי החדש בצמרת בנק ישראל ● אירועים ומינויים

אהרון סנקרי / צילום: פרטי

"הייתי בן 21 וחשבתי שאני מרוויח בענק": כך איבד משקיע צעיר את הכסף בפרויקט בחו"ל

אהרון סנקרי הוא רק אחד ממאות משקיעים שטוענים כי הולכו שולל בפרשת בראשית־סיגנצ'ר, שבה גויסו לכאורה כ־44 מיליון שקל במרמה ● מה אפשר ללמוד מסיפורו על זהירות בהשקעות בכלל ובחו"ל בפרט

שיא בכמות הדירות החדשות שעל המדף / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טופס האכלוס הגיע, הדירות במגדלים לא נמכרו: מה יעשו היזמים?

הקבלנים טוענים כי נתוני הלמ"ס לגבי היקף הדירות "על המדף" לא משקפים את המציאות בשטח במלואה, אך בדוחות החברות הציבוריות משתקף קושי אמיתי, גם אם נקודתי ● מעשרות דירות לא מכורות במתחם החם ביותר במזרח תל אביב ועד למחצית פרויקט שטרם נמכר במרכז נתניה ● אילו פרויקטים מגמגמים בישורת האחרונה?

בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי/ידיעות אחרונות

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיש בקשת חנינה לנשיא הרצוג

סנגורו של נתניהו כתב להרצוג כי "על רקע הצורך להביא לאיחוד העם ואיחוי הקרעים, ראש הממשלה נכון לצעוד בדרך זאת של בקשת חנינה, למרות שבכך הוא יוותר על זכותו לנהל את ההליך המשפטי בעניינו עד תום - וזאת מתוך ראיית האינטרס הציבורי" ● בית הנשיא: "מדובר בבקשת חנינה יוצאת דופן, שתישקל באחריות ובכובד-ראש"

אסף אלמגור, מנכ''ל בזן / צילום: שגיא מורן

מנכ"ל בזן עוזב את תפקידו לאחר שלוש שנים

מנכ"ל קבוצת בזן, אסף אלמגור, הודיע לדירקטוריון הקבוצה על רצונו לפרוש מניהול הקבוצה לאחר שלוש שנים בתפקיד ● החברה פועלת למינוי מנכ"ל חדש ותעדכן עם השלמתו

החיסכון של סלקום מעמלות המדיה נחשף: - כ25% מהתקציב בשנה

מדיניות עבודת השיווק והפרסום החדשה של סלקום מצביעה על צוותים עצמאיים שילוו את מותגי קבוצת התקשורת ● בכך, סלקום למעשה מוציאה מהמשוואה את עמלות המדיה המקובלות בענף הפרסום, מה שיחסוך לחברה כ-10 מיליון שקל בשנה

מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר

ישראייר רשמה שיא במספר המטוסים שהפעילה ברבעון; הרווח הנקי זינק ב-75%

הכנסות ישראייר ברבעון השלישי זינקו ב-55% והסתכמו ב-258 מיליון דולר ● מניית החברה נסחרת בעלייה של 1.3% בבורסה, אך מתחילת השנה עדיין ירדה בכ-4% ● שווי השוק המגולם לחברה עומד על 488 מיליון שקל