גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מותגים מנגה, מוצרים ממאדים: על מותגים "נשיים" ו"גבריים"

איך מפתחים נאמנות ומערכת יחסים ארוכה בין צרכנים ומוצרים? תמיד טוב להתחבר לצד הנשי ● לא שלכם, של המותג ● ניהול וקריירה

איך מפתחים נאמנות ומערכת יחסים ארוכה בין צרכנים ומוצרים? / צילום: Shutterstock
איך מפתחים נאמנות ומערכת יחסים ארוכה בין צרכנים ומוצרים? / צילום: Shutterstock

 

ייתכן שהזמנתם משלוח מאמזון או עליבאבא, אכלתם גלידה בגולדה או המבורגר במוזס, רכשתם כיסא למשרד באיקאה או מוצרי מזון אצל רמי לוי. כולנו נתקלים במותגים כל הזמן, ואנשי השיווק משקיעים מאמצים רבים כדי לגרום לנו לפתח מערכת יחסים ארוכת טווח ונאמנה עם המותגים שהם מקדמים.

בעודנו מקיימים אינטרקציה עם המותגים האלה, מתרחש בתת-ההכרה שלנו תהליך שלרוב איננו מודעים אליו, והתהליך הזה, מתברר, משפיע על החוויה, על הערכת המותג ועל הנכונות לחזור ולקנות אותו. מפתיע ככל שזה עשוי להיות, המרכיב הזה קשור באופן הדוק לאופן שבו שם המותג נתפס ספציפית כ"נשי" או כ"גברי", ובהשלכות שיש לכך עלינו ועל תהליך הקנייה.

נסטלה או גאפ? פראדה או ריבוק?

בואו נפתח בדוגמה: איזה מותג נתפס בעינכם כ"נשי/גברי" יותר: Nestle או GAP? מחקר על מבנה השפה מראה ש-Nestle הוא מותג בעל מאפיינים "נשיים" יותר. מאפיינים אלה כוללים היבטים של אורך, צליל ודגשים על ההברות השונות בתוך השם.

כאן נדרש לנו רגע של לשון. את כל ההגיים ניתן למיין לשתי קבוצות עיקריות: עיצורים (בהגייתם האוויר נעצר) ותנועות (בהגייתן האוויר נע ללא עצירה). בעברית 22 אותיות הא"ב מייצגות את העיצורים, וסימני הניקוד ואותיות אהו"י מייצגים את התנועות.

ובחזרה ל-Nestle: השם נתפס כנשי, משום שהוא ארוך יותר, יש בו יותר הברות, הוא בעל סיומת של תנועה ויש בו שני דגשים על ההברות השונות. GAP לעומתו קצר יותר, יש בו הברה אחת בלבד והוא מסתיים בחדות, ומכאן - נתפס כגברי יותר. מחקר על מותגים מהשנים 2000-2019 הראו כיצד שמות כ-IKEA ו-L’Oreal נתפסים כנשיים יותר מאשר לדוגמה Merck ו-Compact, הנתפסים כגבריים.

מחקר שנכתב על ידי Pogacar, Lowrey, Shrum, & Kardes שהתפרסם במאי 2021 בכתב העת Journal of Marketing יצא לבחון את ההשפעה של מותגים נשיים וגבריים בקרב צרכנים. החוקרים התבססו על תיאוריה הגורסת כי אנשים מעריכים אנשים אחרים (וארגונים או אובייקטים באופן רחב יותר) על בסיס שני ממדים עיקריים שמשפיעים על הרגשות, העמדות וההתנהגות שלנו: חום ויכולת/כישורים (Competence).

התברר שהממד הראשון, החום, הוא רגשי יותר, חשוב מאוד במערכות יחסים ואנחנו מגבשים דעה מהר יותר לגביו. הממד השני הוא פונקציונלי ורציונלי יותר. גם הוא חשוב, אך מסדר שני, ואנחנו מגבשים דעה לאט יותר לגביו.

הסטריאוטיפ החברתי הנפוץ הוא שבממד החום נשים יוערכו גבוה יותר מגברים. ההנחה היא שהדבר מחזק את תפיסתן כאמינות, כנות, ידידותיות וכאלה שניתן לסמוך עליהן. לפי אותה חשיבה, גברים יוערכו גבוה יותר בממד היכולת הביצועית.

הנחת המחקר הייתה שמשום שצרכנים "מאנישים" מוצרים, מותגים "נשיים" ייתפסו כ"חמים" יותר, וככאלה תסתמן כלפיהם העדפה ועמדה חיובית. עם זאת, החוקרים מציינים שתי מגבלות לאפקט זה. לטענתם האפקט ייחלש כאשר זה שמשתמש במוצר הוא גבר, וכאשר קטגוריות המוצר היא פונקציונלית יותר מאשר הדוניסטית - למשל מוצר ניקיון ולא גלידה.

איפה האפקט מתחזק, ומתי הוא נחלש


המאמר הראה באמצעות שישה מחקרים שונים שמותגים "נשיים" אכן נתפסים כ"חמים" יותר ולכן מייצרים עמדות חיוביות לגבי המותג ותפיסת ביצועיו. באחד המחקרים ניתחו החוקרים 171 מותגים מובילים לאורך 20 שנה. הם קיטלגו את שמות המותגים כיותר נשיים או גבריים, על סקאלה שבין מינוס 2 לפלוס 2. לאחר מכן בחנו את הקשר שבין היבט זה לבין דירוג המותגים באמצעות מדד מקובל: Interbrand.

הממצאים העלו ש-55% מהמותגים הם בעלי שם נשי, 9% בעלי שם נייטרלי ו-36% בעלי שם גברי. בנוסף נמצא קשר חזק בין הנשיות של שם המותג ודירוג גבוה יותר שלו. כדי להשלים את המחקר בוצע ניסוי נוסף, עם 525 משתתפים (51% גברים/49% נשים). אלה התבקשו להתייחס למותגים שונים, ואז לענות על שאלות לגבי מידת ה"חום" של המותג ועמדותיהם כלפיו. גם כאן נמצא הקשר החיובי המשוער.

עם זאת, גם בניסויים אלה נצפו אותן מגבלות, שמשווקים צריכים להיות מודעים אליהן. אם הצרכן הסופי הוא גבר, ההשפעה החיובית של מותגים עם שם נשי תיחלש. בנוסף, האפקט תלוי בקטגורית המוצר - מוצרים פונקציונליים (רכב, מוצרי ניקיון) יהיו פחות חשופים לאפקט הזה. ‏

פרופ’ גרינשטיין מרצה וחוקר שיווק ויזמות באוניברסיטת Northeastern בבוסטון ו-VU באמסטרדם. כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי @AmirGrinstein. יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית ומאמנת מנהלים ומלמדת באוניברסיטת Northeastern בבוסטון yanashechterman.com

עוד כתבות

פריז / צילום: Shutterstock

כולם זקוקים לחופשה: אתרי התיירות רושמים עלייה במספר ההזמנות

אחרי תקופה ארוכה של מצב בטחוני מתוח, ענף התעופה והתיירות משגר ששה נציגים למדד החודשי של רכישות הישראלים באתרי האונליין ● עלי אקספרס ושופרסל שומרים על מקומם בפסגה ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

אסדת הגז לוויתן / צילום: Lev Radin/Si

תחרות לגז הישראלי? ארה"ב תייצא גז למצרים ב-4 מיליארד דולר

"הארטרי פרטנרס" האמריקאית תייצא למצרים גז בשווי 4 מיליארד דולר בתצורת גז טבעי מונזל ● וזאת לאחר שמצרים כבר חתמה עם שותפות "לוויתן" על עסקת יצוא בשווי 35 מיליארד דולר ● ברגע האחרון, במשרד האנרגיה החליטו לעכב את היתר היצוא הסופי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

באוצר מציגים הצעה למס חדש על הבנקים: כך הוא יעבוד

צוות משותף של משרד האוצר ובנק ישראל, לבחינת הטלת מס מיוחד על הבנקים, פירסם היום את מסקנותיו להערות הציבור ● החלופה המומלצת היא למס רווח דיפרנציאלי על רווחים של הבנקים העולים על 50%, בהשוואה לממוצע הרווחיות שלהם בשנים בהן סביבת הריבית הייתה נמוכה

מפעל סנו / צילום: שלומי יוסף

רשות התחרות סגרה את התיק נגד סנו בפרשת תיאום המחירים

עוד חוליה בפרשת תיאום המחירים נסגרת: סנו מצטרפת ליפאורה, ויליפוד, רמי לוי ואושר עד שקיבלו הודעה על סגירת תיק החקירה ● בינתיים כתבי אישום הוגשו נגד בכירים ברשתות ויקטורי, יוחננוף וסופר ברקת, ובעניינה של שופרסל טרם התקבלה הכרעה

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

אודיטי טק העלתה את התחזית, והמניה קפצה במסחר המאוחר

חברת הטכנולוגיה לעולם היופי העלתה את תחזית ההכנסות השנתית שלה ל-806-809 מיליון דולר מ-799-804 מיליון דולר, עם רווחיות גולמית של 72.5% בהשוואה לתחזית קודמת ל-71% ● מנכ"ל אודיטי טקף אורן הולצמן: "אנחנו ממוצבים היטב לקראת סיום חזק של שנת 2025"

לפני המלחמה עם איראן: פגישות סודיות של מדעני גרעין ברוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: רוסיה ניסתה לסייע לאיראן בפיתוח נשק גרעיני, גרמניה נמנעה לראשונה בהצבעה על המשך מימון אונר"א, ובצרפת חוקרים את ה-AI של מאסק בחשד להכחשת שואה  ● כותרות העיתונים בעולם 

צילום: Shutterstock

מה גורם לעלייה בסרטן המעי הגס? מחקר חדש מציע אפשרות לא צפויה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מחקר שפורסם בכתב-העת הרפואי המוביל "לנסט" הראה עלייה בשיעור המקרים של סרטן המעי הגס בקרב צעירים בני פחות מגיל 50 ● הסיבות עשויות להיות קשורות לאורח החיים, אך מחקר אחר טוען כי הסיבה עשויה להיות רעלן

BitMine, שבין משקיעיה גם פיטר ת'יל, צנחה 35% בחודש האחרון / צילום: Reuters, IMAGO/Hanno Bode

סוגרים פוזיציות "מתחת למים": העסקאות הממונפות בקריפטו הפכו לבור הפסדים

הנפילות לאחרונה בשוק מטבעות הקריפטו בהובלת הביטקוין, חשפו את ריבוי ההימורים המסוכנים המוצעים כיום למשקיעים הפרטיים על ידי וול סטריט וחברות התחום ● "השבועיים האחרונים היו קשים מאוד עבור רבים", כשסך הסגירות של פוזיציות בבורסות קריפטו זינקו לשיא חדש

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה העולמית / צילום: Shutterstock

משפט אחד של ג'נסן הואנג הפך לחלוטין את הסנטימנט ברחבי העולם. מה עומד מאחוריו?

דוח שובר שיאים, עוצמת ביקושים שלא נרגעת ושרשרת עסקאות ענק - אנבידיה הפכה את הסנטימנט בשווקים, והאנליסטים לא הסתירו את ההתפעלות ● בלילה אחד החששות הפכו לאופוריה: "יש הרבה דיבורים על בועת AI. מהזווית שלנו, אנחנו רואים משהו אחר לחלוטין", אמר המנכ"ל הואנג

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי / צילום: יוסי זמיר

מסמך האוצר חשף בטעות: הכנסות המדינה יקפצו השנה ב־33 מיליארד שקל

התחזית נחשפה בדוח החודשי של החשב הכללי - ומציגה עודף של 12 מיליארד שקלים בהכנסות, לצד ירידה אנומלית בצמיחה ● ההכנסות ב־2026 צפויות לגדול משמעותית

חזית המדע / צילום: Shutterstock

מחקר על מאות מיליוני תאי זרע מערער על אחד מעקרונות היסוד של האבולוציה

חוקרים מאוניברסיטת חיפה, הטכניון ואוניברסיטת גאנה גילו שבניגוד לתפיסה המקובלת כיום במדע, מוטציות גנטיות אינן אקראיות וייתכן שהן מושפעות מתהליך של למידה ● יכולות להיות לזה השלכות על האופן שבו נתגונן מפני מחלות בעתיד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות, לקראת הדוחות הכספיים של אנבידיה

הנאסד"ק עלה בכ-0.6% ● אנבידיה תפרסם את תוצאותיה הכספיות לאחר נעילת יום המסחר ● אלפאבית טיפסה בכ-3%, על רקע אופטימיות סביב מודל ה-AI החדש שלה ● הביטקוין צונח ונסחר סביב 89 אלף דולר ● מחירי הנפט יורדים

משרדי רשות ניירות ערך בגבעת שאול בירושלים / צילום: ויקיפדיה

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה: "היזם הוביל לנזק של 180 מיליון שקל"

חקירת הנאמנים העלתה כי עו"ד יאיר פנחסי, היזם של קבוצת אוורסט שממנה צמחה פרסונל, מכר את החברות לבעלי השליטה הנוכחיים אלון מורן ואלישי להב כאשר הן בחדלות פירעון ובגירעונות כבדים ● קבוצת ההתחדשות העירונית מצויה תחת חקירה וחייבת 500 מיליון שקל למשקיעים ● עורל דינו של פנחסי: "הוא מכר את החזקותיו שנים לפני הקריסה"

גם זה קרה פה / צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

משהו לא טוב עובר על אחת הכלכלות הגדולות במזרח, וההשלכות לא ייעצרו שם

שוב פותרים משבר בלי לתכנן הלאה ● מה פרסם האוצר בלי להתכוון ● ואיתותים מדאיגים מיפן ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שלומית ברנד / צילום: ענבל מרמרי

סגנית יו"ר מטה התכנון הלאומי: "יש מלאי של דירות מתוכננות, השאלה איך נבנה אותן"

שירה ברנד, סגנית יו"ר מטה התכנון הלאומי, גאה במלאי התכנוני הגדול ובמאמצים לקצר את הליכי התכנון והרישוי בישראל, ומקווה שהשנה תירשם פריצת דרך בתחום ● בראיון לגלובס היא מספרת גם על המאמצים לשיקום היישובים שנפגעו במלחמה והנגשת הבתים לפצועים הרבים

משרדי פאלו אלטו במגדל אלון 1, ת''א / צילום: טלי בוגדנובסקי

פאלו אלטו הציגה ירידה ברווח הנקי, והודיעה על רכישה חדשה בגובה מעל 3 מיליארד דולר

חברת אבטחת הסייבר דיווחה על צמיחה דו‏־ספרתית בהכנסות, אך הרווח הנקי ירד לעומת הרבעון המקביל, והמניה נפלה במסחר המאוחר בוול סטריט ● לצד הדוחות, פאלו אלטו הודיעה על רכישת חברת אבטחת המידע Chronosphere תמורת 3.35 מיליארד דולר

גבינות בסופרמרקט / צילום: שירה ספיר

האוצר פרסם את התוכנית לייבוא גבינות. במשרד החקלאות תקפו: "אובססיה"

משרד האוצר פרסם היום (ה') את התוכנית לפיה יגדילו פי 3 את יבוא הגבינות במכסות פטורות ממכס ● במשרד החקלאות תקפו במילים קשות: "משרד האוצר הפך אובססיבי לענף החלב, כאילו הוא המקור ליוקר המחיה"

מאור מלול, עומר אדם ונסים גאון / צילום: עידן כהן, שי פרנקו

לפי שווי של מיליארד ש': קרן אמריקאית רוכשת 20% מחברת חוות השרתים של עומר אדם, מאור מלול ונסים גאון

קרן ההשקעות האמריקאית BGA רוכשת 20% מחברת חוות השרתים של היזמים מאור מלול, נסים גאון ועומר אדם ● לפי ההערכות, העסקה מגלמת לחברה שווי של מיליארד שקל ותאפשר לה לרכוש קרקעות נוספות ולהתרחב לפרויקטים נוספים

Plasan SandCat MK-IV / צילום: צילום מסך

המדינה הדרום אמריקאית שתרכוש רכבים ממוגנים מישראל

משרד ההגנה של פרו בחר במכרז לרכישת 56 רכבים משוריינים מתוצרת פלסן סאסא תמורת כ־23.8 מיליון דולר ● רפאל הציגה טיל חדש מסדרת ספייק ● ברפובליקת מאלי קיימו את התערוכה הביטחונית הראשונה של המדינה, אך ללא הזמנה של מדינות מערביות ● וגם: אנדוריל האמריקאית מתכננת הקמת מיזם משותף עם הקונגלומרט הביטחוני האמירותי אדג' ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

ירידה בתוצאות צים ברבעון השלישי; איך מתמודדים בחברה עם טענות בעלי המניות?

חברת התובלה הימית דיווחה על הכנסות בגובה 1.78 מיליארד דולר ועל רווח נקי של 123 מיליון דולר ● בימים האחרונים, נרשמו מאבקים בין החברה וחלק מבעלי המניות, באשר להרכב הדירקטוריון שלה ● יו"ר החברה יאיר סרוסי: "כל חברות הספנות נסחרות בדיסקאונט, אך עדיין, אנו ערים לנושאים של ערך החברה ורווחיות שלה"