גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנס של רשות המסים? אפילו הסגרים לא פגעו בהכנסות המדינה מרכבים ב-2020

הסקירה השנתית של ענף הרכב לשנת 2020, שהציגה היום רשות המסים, מגלה כיצד שמרו הכנסות המדינה ממיסוי רכב על יציבות למרות הקורונה ואיך הופך הייבוא העקיף משחקן שולי לגורם חשוב בשוק הרכב הישראלי

החיבה הישראלית לג'יפים היא הודעה בכישלון  של שיטת ''המיסוי הירוק'' / צילום: תמר מצפי
החיבה הישראלית לג'יפים היא הודעה בכישלון של שיטת ''המיסוי הירוק'' / צילום: תמר מצפי

ענף הרכב הישראלי זכה זה מכבר לכינוי "הפרה החולבת" בשל המיסוי הכבד המוטל עליו, שהוא אחד הגבוהים בעולם. אולם הסקירה השנתית של רשות המסים על ענף הרכב לשנת 2020, שפורסמה השבוע מגלה עד כמה התנובה של "הפרה" חסינה ועמידה גם בפני זעזועים גלובאליים.

נתוני גביית מס הקנייה משוק הרכב בשנת 2020 ראויים לכינוי "נס פח השמן": למרות הסגרים הממושכים, למרות הירידה המשמעותית בנסועה והמעבר האינטנסיבי לעבודה מהבית ולמרות ירידה של כ-17% במסירות רכב חדש באותה השנה, הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב ירדו בצורה שולית. על פי נתוני רשות המסים הגבייה ממס קניה הסתכמה ב-2020 ב-9.2 מיליארד שקלים, ירידה ריאלית של 8.25% בלבד לעומת 2019, שהייתה שנה אחת משנות השיא בגביית מס קניה על רכב. סך מיסי הייבוא, כולל מכס ולא כולל מע"מ ואגרות, הסתכמו ב"שנת הקורונה" ב-10.27 מיליארד שקל, ירידה של 8.8% בלבד.

המס עלה, המכירות לא השתנו

איך אירע "הנס" הזה? הסבר אחד, שמספקים נתוני רשות המסים, הוא אדישות של הלקוחות בשוק הרכב, ובמיוחד בשוק הציים, להעלאה המשמעותית של מס הקניה על כלי רכב היברידיים ועל רכבי פלאג-אין.

נזכיר, שבין 2019 ל-2021 מס הקניה על מכוניות היברידיות קפץ מ-30% ל-50% וההיגיון אומר, שהמכירות בפלח הזה היו אמורות להיפגע משמעותית. בפועל שיעור המכירות של ההיברידיות מכלל מכירות הרכב החדש נותר כמעט ללא שינוי בשלוש השנים האחרונות (כולל המחצית הראשונה של 2021) והסתכם בכ-20%. גם מס הקנייה על רכבי הפלאג-אין עלה, אם כי בשיעור יותר מתון, אבל למרות זאת חלקו של הפלח מסך המכירות זינק מ-1.6% ב-2019 ל-4.3% במחצית הראשונה של 2021.

רשות המסים מנסים להסביר את התופעה באפקטיביות של הטבת שווי השימוש בגובה 500 שקל בחודש שניתנת על כלי רכב היברידיים צמודים לעובדים (כ-1000 שקל בחודש על רכבי פלאג-אין). אבל נראה שהסיבה האמיתית היא, שבפועל מחירי המחירון של כלי הרכב ההיברידיים לצרכן כמעט לא השתנו. כלומר, עליית המס "נספגה" באמצעות קיצוץ הרווחיות של היבואנים בפלח הזה, שלפני העלאת המס הייתה מהגבוהות ביותר בשוק הרכב. בקיצור, לאכול את העוגה ולהותיר אותה שלמה.

נראה, שברשות המסים "קיבלו תיאבון" מהצלחת המהלך והשאיפה שלה היא כיום להקטין עוד יותר את הטבות המס על כלי רכב ירוקים, כולל חשמליים. או כפי שנכתב בסקירה "כיום הגיע העת לסמן את הכיוון להפסקה הדרגתית ושקולה של הטבות המס המיוחדות"

הציבור מסתער על הג'יפים

סיבה אחרת ליציבות היחסית בהכנסות ממס הקנייה על כלי רכב ב-2020, למרות הסגרים והקורונה, היא שעם ישראל כנראה פשוט אוהב לרכוש מכוניות גדולות ויקרות ויותר מבעבר, ששיעור המיסוי הריאלי עליהם גבוה יותר. בעיקר רכבי קרוס-אובר (SUV). על הסקירה שיעור המכירות של כלי רכב כאלה מכלל המכירות בשוק זינק מ-6% ב-2010 ל-44% בשנה שעברה.

המגמה הזו מתבטאת היטב בסכום מס הקנייה הממוצע שנגבה מרכב חדש בישראל ובשיעור מס הקניה הממוצע לרכב. אם ב-2019 שילמו רוכשי הרכב החדש כ-32,712 שקלים בממוצע מס קניה לרכב, שהיוו כ-52% מערך ייבוא הרכב, ב-2020 קפץ מס הקניה הממוצע ל-36,600 שקל לרכב ולשיעור מס של 62%. הוסיפו לכך את מע"מ, מכס והאגרות, שכולם מכניסים יותר למדינה ככל שהרכב יקר יותר, וקיבלתם בוננזה בהכנסות ממיסוי רכב, עם או בלי קורונה וסגרים.

חובה לציין, שמנקודת מבט סביבתית החיבה הישראלית לג'יפים היא הודעה בכישלון של שיטת "המיסוי הירוק", שגובשה בתחילת העשור הקודם כדי "לשכנע" את הישראלים לרכוש מכוניות ירוקות והגיוניות יותר. בשיטה הקיימת לאר מוטל שום "קנס" על מכוניות מזהמות במיוחד ואולי בהחלט הגיע השעה לבצע בה רביזיה יסודית

הייבוא העקיף: כבר לא שחקן שולי

הסקירה השנתית של רשות המסים מרימה גם את המסך מעל ענף הייבוא העקיף של כלי רכב, שכולל בעיקר ייבוא מקביל, זעיר ואישי של כלי רכב חדשים, שנרכשים מדילרים מתווכים בחו"ל ולא ישירות מיצרני הרכב. הענף התנהל בשנים האחרונות "מתחת למסכי הרדאר" בשל הגישה המגוננת של משרד התחבורה, שמונע פרסום של נתוני המכירות.

אולם מהנתונים של רשות המסים ניתן ללמוד, ששנת 2019 הייתה שנת שיא מכירות של כל הזמנים בענף הייבוא העקיף עם כמעט 8,823 כלי רכב, שנמכרו בישראל במסלול הזה והיוו כ-3.5% מכלל כלי הרכב החדשים שנמכרו באותה שנה. הערוץ המוביל בענף היה הייבוא המקביל (כלומר ייבוא מסחרי בהיקף לא מוגבל מדילרים בחו"ל), שמכר באותה שנה 5306 כלי רכב.

אולם ב-2020, שנת הקורונה והסגרים, נחתכו המכירות של כלל הענף העקיף בצורה חדה ל-6182 כלי רכב בלבד, ירידה של כמעט 30%. באופן ספציפי ערוץ הייבוא המקביל "נחתך" באותה שנה בשיעור של כ-37%, ירידה בשיעור כמעט כפול מזה של הירידה בכלל שוק הרכב החדש באותה שנה.

הנתונים הללו מלמדים על נקודות התורפה התחרותיות של הייבוא המקביל ביחס לייבוא הסדיר של יבואני הרכב הרשמיים ובראשן נחיתות לוגיסטית ואמצעי מימון מוגבלים. בתקופת הקורונה, כאשר חלק מאירופה נמצאה תחת סגר ממושך, המשיכו לזרום לישראל כלי רכב חדשים מהיצרנים בצורה כמעט סדירה בעוד, שמקורות האספקה של היבואנים העקיפים בחו"ל כמעט שותקו.

במקביל המערכת הבנקאית "ייבשה" את האשראי לכלל ענף הרכב בשל מה שנראה אז כסיכון קריטי לחדלות פירעון. הפגיעה הייתה הרבה יותר משמעותית ביבואנים המקבילים, שרובם זקוקים למקורות מימון חיצוניים משמעותיים כדי לממן את הרכישות.

נתונים לא רשמיים על ענף הייבוא העקיף ב-2021 מגלים, שההתאוששות השנה הייתה מהירה מאד. מתחילת 2021 ועד נובמבר כבר נמסרו בישראל כ-9600 כלי רכב בערוץ הייבוא הזה, מתוכם כ-6,500 כלי רכב מייבוא מקביל והשאר מייבוא זעיר. זהו זינוק של יותר מ-50% וקצב עליה כמעט כפול מזה, שנרשם השנה בכלל שוק הרכב החדש.

וכאן השינוי חושף דווקא את נקודת החוזק של הייבוא העקיף: גמישות רבה במקורות הייבוא. כל יבואני הרכב "הרשמיים", שרוכשים מהיצרנים ישירות, נאבקו השנה בקשיי אספקה מתמשכים של יצרני הרכב, שלא אפשרו לנצל את העלייה בביקוש לרכב חדש בישראל, לעומת זאת הייבוא העקיף, ובמיוחד המקביל, "רכב על הגל" וסיפק כלי רכב ללקוחות, שנתקלו בזמני המתנה ממושכים מאד בערוץ הייבוא הסדיר והיו מוכנים לשלם יותר על אותו הרכב כדי לקבל אותו באספקה מיידית.

עוד תופעה מעניינת, שעולה מהנתונים בסקירה, היא תלות קריטית של הייבוא העקיף בכלי רכב "ירוקים", שנהנים מהטבות מס ורווחיות ייבוא גבוהה. ב-2019 כמעט 93% מכלי הרכב שנמכרו בערוץ הייבוא המקביל היו כלי רכב היברידיים, לעומת 23% בלבד הייבוא הסדיר.

אבל נראה ש"החגיגה הירוקה" של הייבוא העקיף הולכת ודועכת ככל שמתכווצות הטבות המס על כלי רכב היברידיים ופלאג-אין. ב-2020 ירד השיעור של כלי רכב היברידיים מכלל מכירות הייבוא המקביל ל-74% "בלבד" והשנה ירד חלקם ל-24% מלבד מכלל הייבוא. בשנה הבאה, כאשר הטבת המס המיוחדת על מכוניות היברידיות תיעלם, סביר להניח שנראה ירידה עוד יותר משמעותית הייבוא העקיף של היברידיות. אפשר להניח, שהתגובה של הייבוא המקביל תהיה התמקדות בייבוא מכוניות חשמליות, שמתח הרווחים עליהן עדיין גדול מאד.

עוד כתבות

טוטו בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

בעלי תחנות להימורים בספורט יידרשו לבדיקת רקע פלילי

משרד התרבות והספורט פרסם תזכיר חוק שלפיו למועצה להסדר ההימורים בספורט תהיה סמכות למנוע התקשרות מול זכיינים שהורשעו בעבירות חמורות

לופטהנזה / צילום: עינת לברון

חברות תעופה מבטלות טיסות לארה"ב עקב החשש מטכנולוגיית G5

מספר חברות תעופה בינלאומיות מבטלות טיסות לארה"ב עקב החשש מההפרעות שהדור החדש של הטכנולוגיה הסלולרית עלול ליצור במד הגובה של המטוס ● בינתיים, פרישת האנטנות החדשות נדחתה ואף צפויה להידחות עוד על רקע פנייה של חברות התעופה אל הנשיא ביידן

השותפים בקרן ורטקס / צילום: עומר הכהן

אחרי קפיצה של פי חמישה בשווי, קרן ורטקס מממשת החזקות

קרן ההון סיכון ורטקס מוכרת החזקות ב-160 מיליון דולר מהקרן הרביעית שלה ● לאחר המכירה, עדיין נותרו לה החזקות של 410 מיליון דולר בקרן שהחלה להשקיע ב-2014

ג'סטין טרודו, רה''מ קנדה / צילום: Shutterstock

שיא של 30 שנה באינפלציה בקנדה, והזרקור מופנה לבנק המרכזי

כלכלנים צופים כי בנק קנדה יעלה את שיעור הריבית כבר בשבוע הבא על בסיס דוח מדד המחירים לצרכן ולחצי השכר שתועדו בסקר של תחזיות לגבי חברות שונות

לספר או לא לספר על היריון למעסיק? / אילוסטרציה: Shutterstock

לספר או לא לספר על הריון למעסיק? "יש בדרישה הזאת הרבה התייפייפות ובולשיט"

דיונים סוערים ברשתות החברתיות חושפים שהדילמה המתמשכת של נשים בשוק העבודה רלוונטית גם ב-2022 ולמרות החוק: האם לנהוג בשקיפות ולספר שהן בהריון או לשמור על פרטיותן ועל זכותן להתפרנס ● האם מעסיקים מתחילים לשנות גישה? ● ניהול וקריירה

הרצל מתיתיהו, בעלי ''סלסה'' חנות צעצועים ומכשירי כתיבה / צילום: תמונה פרטית

"אנחנו אולי לא חיוניים למשק אבל בהחלט חיוניים לשכונה וצריכים לקבל גיבוי ממשלתי וציבורי לזה"

הרצל מתיתיהו, בן 57 מרמת גן ● נשוי + 3 ● בעלי "סלסה", חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ● "התחלתי כ'טמבוריה', והצרכים של תושבי השכונה הובילו אותי לשנות את האופי של החנות" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

צ׳אמאט פאליאפיטיה / צילום: Reuters, Brendan McDermid

עסקים או חסדים? המיליארדר שמודה שזכויות אדם בסין לא מעניינות אותו

המיליארדר צ'אמאט פאליאפיטיה ש"הקסים את וול סטריט", מכריז שהתעניינות במר גורלו של מיעוט מוסלמי נרדף בסין היא "לוקסוס": "לאף אחד לא אכפת מה קורה לאויגורים" ● הוא הבעלים של קבוצת אן.בי.איי בסן פרנסיסקו, שמיהרה להתנער מדעותיו, אך בעמק הסיליקון מפחדים מידה הארוכה והנקמנית של סין

מנכ''ל חברת המשכנתאות Better.com, וישאל גארג / צילום: צילום מסך

המנכ"ל שפיטר 900 אנשים בזום חזר לעבודה

וישאל גארג, מנכ"ל Better.com, יצא לחופשה בדצמבר לאחר שסרטון שהראה אותו מפטר מאות עובדים בשיחת ועידה - הועלה לרשת

נפתלי בנט, ימינה / צילום: רפי קוץ

האם אוכלוסיית בית שמש גדלה בקצב הגבוה ביותר בישראל?

ראש הממשלה בנט טען כי בית שמש היא העיר שמציגה את קצב הגידול הגבוה בישראל ● האם זה נכון? רק כמעט ● המשרוקית של גלובס

שריפת פסולת בג'לג'וליה, אוקטובר 2021 / צילום: אזרחים למען אוויר נקי

בישראל יש 14 אלף אירועי שריפות פסולת בשנה, אבל רק 14 פקחים בכל המדינה

שריפת פסולת בלתי חוקית היא מכת מדינה שעולה לתושבים בבריאות ● עם המצב האקוטי בשטח, שמחמיר משנה לשנה, מתמודד כוח עבודה דל במיוחד של פקחים בכל הארץ ● בינתיים, בחלק מהיישובים אין תשתית לפינוי פסולת, האכיפה דלה, העונשים מגוחכים, ואת רוב הפורעים בכלל אי אפשר לאתר ● תוכנית עבודה מסודרת לפתרון הבעיה אין בנמצא, כשבשטח העבריינים חוגגים

מירב כהן, השרה לשוויון חברתי / צילום: יונתן בלום

המדינה תשלם מיליוני שקלים למעסיקים שיגייסו בני 60 ומעלה

חודשיים עברו מאז הושקה תוכנית "ותיקים בעבודה" של המשרד לשוויון חברתי, שנועדה לחבר בין מחפשי עבודה בני 60 ומעלה לבין מעסיקים רלוונטיים; עד כה, 913 מבוגרים מצאו עבודה בעזרת הפרויקט ● ליוזמה הצטרפו כ-200 מעסיקים שיעבדו מול חברות ההשמה שמפעיל המשרד והן יתוגמלו כספית בעבור כל עובד מבוגר שמגויס

בוב סטרנפלס / צילום: MCKINSEY & CO

מנהל חברת הייעוץ מקינזי רוצה לשנות את האופן שבו החברה פועלת

בוב סטרנפלס, השותף המנהל החדש של חברת הייעוץ, מדבר על קבלת החלטות מהירה יותר, חשיבה מחדש על הערכות עובדים ומניעת שערוריות עתידיות

חדירה לפרטיות / צילום: Shutterstock, Sashkin

פרשת NSO: אם איש לא ייתן את הדין, זה יקרה שוב

כל מי שעבד אי-פעם עם אזרחים שברחו ממשטרים דיקטטורים, יודע שהחדירה לפרטיותם היא אחת החוויות הקשות ביותר ● לכן הדרישה התקיפה לחקור את פרשת NSO – לבדוק מי בכירי המשטרה שנתנו את הפקודה, מי השופטים שאישרו זאת כחותמת גומי ומי החוקרים שעשו בחומרים שימוש אסור נוסף - מחויבת בתקיפות

לירן אבישר בן-חורין. מנכ''לית משרד התקשורת / צילום: רפי קוץ

משרד התקשורת לרשויות בפריפריה: שתפו פעולה עם מכרזי פריסת סיבים

לקראת פרסום המכרזים לפריסת סיבים באזורים שבהם בזק לא תפרוס, מבקש המשרד מראשי הרשויות שיתוף פעולה במידע וסיוע בהקצאת חדרי תקשורת ● עד כה ישנם 10 חברות שמתכוונות להתמודד

נמרוד בורוביץ / צילום: סיון פרג'

מנסה שוב: כנפיים מבקשת לתגמל בן למשפחת בורוביץ ב-850 אלף שקל בשנה

קבוצת כנפיים מבקשת לאשר את תנאיו של נמרוד בורוביץ כמנהל עסקים ראשי של חברת תעופה קפריסאית שרכשה, זמן קצר לאחר שירדה מהפרק השקעה בחברת מויה תיירות של יריב מוזס-בורוביץ

הבורסה בתל אביב / אילוסטרציה: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בת"א: קבלת פנים חמה לבית בכפר, בית ההשקעות מור זינק

לאחר שנסחרו ביציבות יחסית, מרבית המדדים בבורסה סיימו את היום בעליות ● רשת הדיור המוגן בית בכפר זינקה ב-15% ביומה הראשון ● מדדי הביומד והנפט איבדו גובה, מדד הבנקים ננעל ללא שינוי ● מחזור המסחר הסתכם בכ-2.5 מיליארד שקל

ביהמ''ש העליון / צילום: Shutterstock

בג"ץ: הזכות לחשמל היא חוקתית, לא ניתן לנתק חייבים

בית המשפט העליון קבע כי הזכות לחשמל היא זכות חוקתית הקשורה קשר הדוק לזכות לחיים ולבריאות ● חייב את רשות החשמל לתקן את אמות-המידה לניתוקי חשמל בקרב חייבים ולגבות את החוב באמצעים מתונים יותר שאינם כרוכים בניתוק החשמל

השופט בדימוס חנן מלצר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות מינוי חנן מלצר ליו"ר מגדל: הצעת חוק לחובת צינון על שופטים

ח"כ שמחה רוטמן הגיש הצעת חוק המטילה לראשונה חובת צינון על שופטים ● ההצעה הוגשה לאחר הפרסום בגלובס אודות התנהלות השופט בדימוס חנן מלצר, אשר דן בעניינה של חברת מגדל לפני חצי שנה, וכעת ממונה לתפקיד יו"ר החברה

סמנכלית שיווק אייס, יפעת טולדו / צילום: תמר מצפי

יפעת טולדו מספרת איך הופכים "רשת של גברים" למשפחתית

אחת המשימות של יפעת טולדו, סמנכ"לית השיווק של קבוצת מולטי ריטייל גרופ, הייתה להפוך את המותג אייס לרשת משפחתית לשדרוג הבית - ולא רק מקום לגברים ● איך היא עשתה את זה, וכיצד מחברים בין בני ה-65 לדור ה-Z ● הזווית של סמנכ"לי השיווק בחברות הבולטות במשק

השוק במנצ'סטר, בריטניה. האינפלציה מזנקת לגבהים חדשים / צילום: Associated Press, Jon Super

האינפלציה שוברת שיאים בעולם: עד מתי השקל החזק יגן על ישראל?

מדד המחירים לצרכן של בריטניה לחודש דצמבר שבר שיא של 30 שנה, ולונדון לא לבד ● מברלין ועד וושינגטון, האינפלציה במדינות המערב מזנקת לגבהים חדשים ודוחקת את הבנקים המרכזיים להכרעה בשאלת הריבית: בלימת ההתייקרויות עבור משקי הבית עלולה לעלות בהאטת הצמיחה