גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסיפור של לוסיד, סטארט-אפ הרכב שעקף בסיבוב את פורד הוותיקה וחולם להיות טסלה

בעזרת המנכ"ל שהיה מהנדס בכיר בטסלה, לוסיד, שהתחילה בתור יצרנית סוללות, עברה לייצור רכבי יוקרה חשמליים ● החברה הונפקה בבורסה ביולי השנה וכבר הספיקה לעקוף את שווי השוק של פורד

חברת לוסיד / צילום: Shutterstock
חברת לוסיד / צילום: Shutterstock

חברת הסטארט-אפ לוסיד הוקמה בשנת 2007 בתור יצרנית סוללות, ובשנת 2016 הכריזה על כך שהיא מפתחת רכב חשמלי משלה. לשם כך, גייסה לוסיד את פיטר רולינסון, בעבר המהנדס הראשי של הפרויקט דגם S של טסלה - שכמובן מובילה בענק את שוק הרכב החשמלי, עם שווי שוק של כטריליון דולר. אחרי שהוביל את פרויקט ה-Air של לוסיד, התמנה רולינסון למנכ"ל החברה.

לוסיד התחילה את דרכה עם קשיים - מאות מיליוני הדולרים שגויסו לא הספיקו, וניסיונות לחתום על עסקאות עם יצרניות רכב גדולות, כמו פורד ואחרות, נכשלו גם הם. בסופו של דבר, מי שהצילה את לוסיד מהבור, עם השקעה של מיליארד דולר, הייתה סעודיה, שבעצמה מחפשת מי שיציל אותה מהתלות שלה בנפט. ההשקעה הזאת העניקה לממלכת הנפט יותר ממחצית מהבעלות על לוסיד - שעכשיו כבר שווה כ-90 מיליארד דולר ועוקפת את פורד, ששווה כ-79 מיליארד דולר.

הדגם הראשון של לוסיד נקרא Air, וטווח המחירים שלו נע בין 77 אלף דולר ליותר מ-169 אלף, בהתאם לרמות הגימור השונות. לפי אתר האינטרנט של החברה, הדגם Air Dream - האופציה היקרה ביותר - כבר בסטטוס של סולד אאוט. השבוע, נבחר ה-Air לרכב השנה לשנת 2022 של מגזין הרכב האמריקאי מוטור טרנד, פעם ראשונה שדגם ראשון של יצרנית רכב מקבל את הפרס, בין השאר בזכות טווח הנסיעה המנצח שלו: 836 ק"מ בין טעינות. לשם השוואה, הטווח של דגם S של טסלה הוא 651 ק"מ בלבד.

צופה לרווח של יותר מ-2.2 מיליארד דולר ב-2022

ההשוואה לטסלה בלתי נמנעת, וגם מנכ"ל לוסיד, שהיה כאמור בתפקיד בכיר בחברה של אלון מאסק, מדבר על קווי הדמיון בין השתיים. חוץ מקהל היעד אליו מכוונות שתי החברות, רולינסון טוען כי לוסיד וטסלה הן שתי יצרניות הרכב החשמלי היחידות שמייצרות את כל הרכיבים בעצמן - חומרה ותוכנה כאחד - מה שמעניק להן יתרון גדול מול המתחרות.

עוד אמר רולינסון כי הזינוק האחרון במחיר המניה של לוסיד מעיד על כך שהמשקיעים מתייחסים אליה כמו אל טסלה, יותר מאשר כמו אל יצרניות הרכב המסורתיות. נוסף לזאת, רולינסון סיפר על כוונות החברה להתרחב בעתיד הלא רחוק אל מחוץ לארצות הברית ולהקים מפעלים במזרח התיכון ובסין, בדומה לטסלה. בשלב זה לוסיד מייצרת את כלי הרכב שלה באריזונה, משם היא כבר התחילה לספק את המכוניות הראשונות ללקוחות שלה בחודש שעבר.

מבחינת מחירים, Air Dream, הרכב היוקרתי ביותר של לוסיד עולה 169 אלף דולר, ומתוכנן לצאת בקרוב גרסה "בסיסית" שתעלה 77.4 אלף דולר. רולניסון אמר שבעתיד הם מתכננים לייצר מכוניות בטווח מחירים של 40 עד 45 אלף דולר - בעוד שמאסק וטסלה מכוונים לרדת גם עד ל-25 אלף דולר. "אנחנו רחוקים מהיכולת לייצר מכונית במחיר הזה במרחק 7-8 שנים", אמר רולינסון. 

מבחינת תחנות הטענה, לוסיד לא מייצרת רשת תחנות כאלה כמו טסלה, אלא נכנסה לשותפות עם Electrify America שבבעלות פולקסווגן, והשתיים מצפות להקים 800 נקודות טעינה בארה"ב עד סוף השנה. 

בנוסף, טסלה באופן ידוע לא מאמינה בשיווק "רגיל", אלא מסתמכת על הייפ ופה לאוזן. לוסיד רצתה ללכת גם בכיוון הזה, אך הקורונה שינתה את התוכניות של החברה, והיא השקיעה בפרסומות בטלוויזיה. 

החברה הצעירה עדיין לא רווחית וגם לא קרובה לכך - מהדוחות שלה עולה כי הפסידה 1.5 מיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים לשנה, מתוכם כ-524 מיליון רק ברבעון השלישי. עסקה שנחתמה בין לוסיד לליגת המרוצים Formula E הניבה ליצרנית הרכב 232 אלף דולר עבור אספקת סוללות.

למרות זאת, לוסיד הודיעה למשקיעים בחודש יולי האחרון כי היא צופה לייצר 20 אלף יחידות של דגם ה-Air בשנת 2022, ולרווח של יותר מ-2.2 מיליארד דולר. ביום שני האחרון אישר המנכ"ל רולינסון שהמטרות עומדות בעינן, אבל "לא בלי סיכון", כלשונו, תחת השיבוש הנמשך בשרשרת האספקה העולמית. בנוסף, החברה אישרה כי 17 אלף יחידות של ה-Air כבר הוזמנו מראש, עלייה של 31% לעומת הרבעון הקודם.

עוד כתבות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות חזקות לישראליות בניו יורק; ריסקיפייד מזנקת ב-8%, וויקס ב-5%

נעילה חיובית באירופה ● מספר תביעות האבטלה הראשוניות בארה"ב זינק ב-55 אלף ● הבנק המרכזי של סין הודיע על הורדת הריבית על הלוואות לשנה ב-0.1% ועל הפחתת ריבית על הלוואות ל-5 שנים ב-5 נקודות בסיס ● יציבות בשוק הקריפטו, מחיר הנפט בנסיגה

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

למרות העומס, בהסתדרות מתבצרים: "עמדת המדינה מאיימת על הנמלים"

ההסתדרות הכריזה בתחילת השבוע על סכסוך עבודה בנמלי אשדוד וחיפה בעקבות הכוונה לאפשר לנמל המפרץ לפרוק גם אוניות מטען כללי בניגוד להתחייבויות ● משרדי האוצר והתחבורה טענו כי לא הייתה התחייבות שכזו, והיום אמר בתגובה יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות כי עמדת המדינה "נחזית כשליפה גחמתית ולא אחראית מהמותן"

נמרוד בורוביץ / צילום: סיון פרג'

מנסה שוב: כנפיים מבקשת לתגמל בן למשפחת בורוביץ ב-850 אלף שקל בשנה

קבוצת כנפיים מבקשת לאשר את תנאיו של נמרוד בורוביץ כמנהל עסקים ראשי של חברת תעופה קפריסאית שרכשה, זמן קצר לאחר שירדה מהפרק השקעה בחברת מויה תיירות של יריב מוזס-בורוביץ

בוב סטרנפלס / צילום: MCKINSEY & CO

מנהל חברת הייעוץ מקינזי רוצה לשנות את האופן שבו החברה פועלת

בוב סטרנפלס, השותף המנהל החדש של חברת הייעוץ, מדבר על קבלת החלטות מהירה יותר, חשיבה מחדש על הערכות עובדים ומניעת שערוריות עתידיות

לופטהנזה / צילום: עינת לברון

חברות תעופה מבטלות טיסות לארה"ב עקב החשש מטכנולוגיית G5

מספר חברות תעופה בינלאומיות מבטלות טיסות לארה"ב עקב החשש מההפרעות שהדור החדש של הטכנולוגיה הסלולרית עלול ליצור במד הגובה של המטוס ● בינתיים, פרישת האנטנות החדשות נדחתה ואף צפויה להידחות עוד על רקע פנייה של חברות התעופה אל הנשיא ביידן

עו''ד שלמה למברגר / צילום: לשכת עורכי דין

המשנה לפרקליט המדינה בהתייחסות ראשונה להסדר הטיעון: "לא יעלה על הדעת שלא יהיה קלון"

"מבחינת כתב האישום הקיים, וגם מבחינת כל כתב אישום שמדברים על היתכנות להגיע אליו - לא יעלה על הדעת שזה יישאר בלי קלון", אמר היום עו"ד שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, בתגובה ראשונה למו"מ המתנהל עם נתניהו ● נתניהו טרם הודיע אם הסכים לתנאים שהציב מנדלבליט

רוני צארום / צילום: איל יצהר

אספן מעדכנת: המו"מ עם איש העסקים טדי שגיא הופסק

בדיווח לבורסה מסרה אספן כי "המשא ומתן שהתקיים בין החברה לבין קבוצת שגיא, כמשמעותה בדוחות הקודמים, לא הבשיל לכדי הסכם מחייב מפאת פערים מסחריים"

אדר שפרן, יו''ר איגוד המפיקים / צילום: תמונה פרטית

משבר בתעשיית הטלוויזיה: איגוד המפיקים משבית צילומי הפקות חדשות

באיגוד המפיקים מסבירים את ההחלטה בהתנהגות אלימה של ארגון אקט, שכללה לדבריו פיצוץ יום צילום בשבוע שעבר, איומים וסחיטה על מפיקים ואנשי צוות בעניין שעות הצילומים ועוד -הכול כחלק מהמאבק להגיע להסדר חדש ובניסיון חד-צדדי לבטל הסכמים קיימים

מירב כהן, השרה לשוויון חברתי / צילום: יונתן בלום

המדינה תשלם מיליוני שקלים למעסיקים שיגייסו בני 60 ומעלה

חודשיים עברו מאז הושקה תוכנית "ותיקים בעבודה" של המשרד לשוויון חברתי, שנועדה לחבר בין מחפשי עבודה בני 60 ומעלה לבין מעסיקים רלוונטיים; עד כה, 913 מבוגרים מצאו עבודה בעזרת הפרויקט ● ליוזמה הצטרפו כ-200 מעסיקים שיעבדו מול חברות ההשמה שמפעיל המשרד והן יתוגמלו כספית בעבור כל עובד מבוגר שמגויס

אמיר שורוש בקמפיין אלונית / צילום: צילום מסך

קנייה חכמה: רמזי מקופה ראשית רושם שיעורי אהדה יוצאי דופן

הפרסומת של דור אלון מתמקדת במסר אך בזכות השימוש המדויק בהומור, ברמזי ובאחיין, היא זוכה לאהדה חוצת גיל ומגדר, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● דיסקונט עדיין הזכורה ביותר, הודות להרעשה הבלתי פוסקת במדיה

השופט בדימוס חנן מלצר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות מינוי חנן מלצר ליו"ר מגדל: הצעת חוק לחובת צינון על שופטים

ח"כ שמחה רוטמן הגיש הצעת חוק המטילה לראשונה חובת צינון על שופטים ● ההצעה הוגשה לאחר הפרסום בגלובס אודות התנהלות השופט בדימוס חנן מלצר, אשר דן בעניינה של חברת מגדל לפני חצי שנה, וכעת ממונה לתפקיד יו"ר החברה

מפעל איסכור / צילום: אייל פישר

הביטול הראשון של 2022: איסכור מושכת את תשקיף ההנפקה בת"א

יצרנית ומשווקת המתכות שבשליטת קרן קדמה קיוותה להנפיק בבורסה לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל, פי 4 מהשווי שבו רכשה את החברה ● בהודעת החברה נמסר כי "אין בכוונת בעלי החברה להתפשר בשווי, נוכח תנאי השוק"

ססמאות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

משתמשים תמיד באותה הסיסמה? כדאי לכם להכיר את הכלי הזה

ברחבי האינטרנט אורבות סכנות גדולות ואתגרים לא פשוטים, וחשוב לדעת איך שומרים על המידע בטוח ● בשביל כך, צריך לוודא שהסיסמאות אינן חוזרות על עצמן ואינן קלות לפיענוח ● איך עושים את זה? הכירו את מנהל הסיסמאות, על סוגיו השונים ● הטיפ היומי

הרצל מתיתיהו, בעלי ''סלסה'' חנות צעצועים ומכשירי כתיבה / צילום: תמונה פרטית

"אנחנו אולי לא חיוניים למשק אבל בהחלט חיוניים לשכונה וצריכים לקבל גיבוי ממשלתי וציבורי לזה"

הרצל מתיתיהו, בן 57 מרמת גן ● נשוי + 3 ● בעלי "סלסה", חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ● "התחלתי כ'טמבוריה', והצרכים של תושבי השכונה הובילו אותי לשנות את האופי של החנות" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

סוחר בבורסת ניו יורק. מניות הטכנולוגיה אינן חביבות כבעבר על המשקיעים / צילום: Associated Press, Richard Drew

בית ההשקעות אופנהיימר: "מחצית מהחברות הישראליות בוול סטריט ירדו במעל 50% מהשיא"

לדברי סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט אופנהיימר, המעבר ממניות צמיחה למניות ערך פוגע מאוד בחברות הטכנולוגיה מישראל ● "ריבית אפסית תומכת בתמחורים גבוהים יותר לחברות צמיחה, ולכן האמירות על הכוונה להעלות ריבית הן הגורם המרכזי לירידות בהן"

מתקן להפקת מים מהאוויר של חברת ווטרג'ן / צילום: ווטרג'ן

מרכז התערוכות באבו דאבי רכש טכנולוגיה ישראלית להפקת מי שתייה מהאוויר

מכשירי חברת ווטרג'ן הישראלית יסייעו להפוך את המרכז לנקי מבקבוקי פלסטיק

סך הביקוש השנה אמור להגיע ל-99.7 מיליון חביות ביום, כ-200 אלף יותר חביות ביום מהרמה של 2019 / אילוסטרציה: Shutterstock, OH_HO

סוכנות האנרגיה הבינלאומית: הביקוש לנפט ב-2022 יעבור את הרמה שהייתה לפני הקורונה

בסוכנות שמושבה בפריז אומרים שסך הביקוש השנה עשוי להגיע ל-99.7 מיליון חביות ביום

דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock

ניו יורק: ראיות שארגון טראמפ זייף הערכות שווי של נכסים כדי לקבל הטבות מס והלוואות

כך עפ"י משרד התובעת הכללית בניו יורק ● איוונקה טראמפ ודונלד טראמפ ג'וניור ביקשו משופט לבטל זימונים או להשהות אותם עד שחקירה פלילית מקבילה תסתיים

חברות הביטוח עדיין חוגגים על ביטוחי המנהלים הוותיקים / אילוסטרציה: Shutterstock

ותודה להייטקיסטים: בחברות הביטוח עדיין נהנים מרווחי ביטוח המנהלים הישן

חברות הביטוח גובות מהמבוטחים 15% מהרווחים בפוליסות החיסכון ששווקו עד 2004, אשר הניבו אשתקד תשואה ממוצעת של 15.3% • בסך הכול, הן הרוויחו מהמוצר בשנה שעברה כ-3 מיליארד שקל ● וגם: מדוע עובדי הייטק בוחרים דווקא בביטוחי המנהלים

הרכב החשמלי בישראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות הביטוח מאיימות "לתקוע" את החקיקה לרכב אוטונומי

החברות מתנגדות לגלגל על "הפול" את הביטוח של כלי רכב ללא נהג שמבצעים ניסויים בישראל ● וגם: מה צריכה הממשלה לעשות כדי להעלות את שיעור הרכבים החשמליים בישראל? ● השבוע בעולם הרכב