גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חקירת רשות התחרות משפיעה על עמדות הצרכנים, אך לא בהכרח על התנהגותם

בסקר שנערך עבור גלובס, בשיתוף עם פאנל–ויו, כמחצית מהצרכנים מצהירים כי ישנו את הרגלי הקנייה בעקבות פרשת המחירים בסופרמרקטים ● המציאות מראה שהם מפונקים מכפי שהם מוכנים להודות, ומתפשרים ● בהשוואה לאמריקאים, הם נכונים לשלם פרמיה שולית בלבד באונליין

האם הסערה התקשורתית תוביל לשינוי התנהגותי של הצרכנים בישראל? / צילום: Shutterstock, Syda Productions
האם הסערה התקשורתית תוביל לשינוי התנהגותי של הצרכנים בישראל? / צילום: Shutterstock, Syda Productions

לאן צועד ענף הקמעונאות והשיווק? מהן המגמות החדשות שיאפיינו אותו, ואילו מגמות ייכחדו? מיהם השחקנים שישרדו את קצב השינויים המהיר? מדור שבועי חדש ינתח את המצב בענף ואת העתיד שמצפה לו. לפניות ותגובות: tamir@c-bs.co.il

שוק הסופרמרקטים נמצא בסערה. בעקבות פרסום התחקיר ב-12N אודות פערי המחירים בין אתר האונליין הרגיל של שופרסל לבין האתר המשרת את החברה החרדית בלבד (מהדרין), ולאחר דיון שנערך בוועדת הכלכלה בכנסת עם מספר בעלי ומנהלי רשתות סופרמרקטים, החלה גם חקירה ברשות התחרות שאליה זומנו מנהלי הרשתות הקמעונאיות שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, אושר עד ויוחננוף, וגם מנהלי חברות שהינן יצרניות מוצרי מזון, סופרמרקטים ויבואנים.

 

כיצד הסערה התקשורתית משפיעה על החלטות הצרכנים בכוח ובפועל, וכיצד היא תשפיע על נאמנותם להמשיך לרכוש ברשתות הסופרמרקטים? מה מידת ההשפעה של האירועים הללו על הרשתות? ומהי מוכנותם של הצרכנים לתשלום נוסף או פרמיה עבור רכישות באתרי אונליין מול קנייה בחנויות הפיזיות? כדי לענות על השאלות הללו ביצענו בצ'מנסקי בן שחר ושות' במשותף עם חברת הסקרים פאנל-ויו, ובמיוחד עבור גלובס, שני סקרים אינטרנטיים במדגם ארצי מייצג (למעלה מ-500 נסקרים בכל סקר).

ראשית, נזכיר שבטור הקודם דיברנו על כך שבישראל קיימת נאמנות צרכנית גבוהה יחסית, מבחינת מספר החנויות השונות שבהן מתבצעת רכישת מוצרי מזון וסופרמרקט של הצרכנים. הרוב רוכשים באתר אינטרנט אחד, ואת יתרת הקניות מבצעים בשתי חנויות בממוצע.

שנית, ביחס לתפקוד הכלכלי של השחקנים בשוק, רשתות הסופרמרקט מרוויחות בעת הזו יותר מבעבר, ובמקביל המחירים לצרכנים עולים. בתקופת הקורונה הצליחו הרשתות הציבוריות להציג עלייה משמעותית בהכנסותיהן, וברווחיות התפעולית שלהן שנסקה עד 10% (רשת פרשמרקט) ובממוצע בכלל הרשתות - 7%-5%. כל זאת ביחס לרווחיות תפעולית של 2.5%-1.5% בלבד שנרשמה רק לפני מספר שנים. בנוסף, נתח שוק האונליין משוק המזון והסופרמרקט בישראל עומד על 7.5% ונמצא במגמת עלייה.

ניהול הסיכונים של שופרסל

רשת שופרסל היא השחקן משמעותי ביותר בשוק, וניתן לומר עליה שהיא נוגעת בכולם. כאשר שאלנו בסקר האם אתה לקוח שופרסל, כלומר מבצע מעל 50% מהקניות של משפחתך בה, השיבו כ-64% מהנסקרים שהם אכן כאלה. יש לציין כי בשוק האונליין נתחה של שופרסל מתקרב לכ-50% - כלומר גם שם מדובר בשחקנית דומיננטית מאוד.

קרוב למחצית מהנסקרים הצהירו שיפסיקו או יפחיתו את גודל הקניות ברשת בעקבות הפרסום על פערי המחירים באתרי האונליין - מה שאומר שעל הרשת לנהל היטב את סיכוניה ביחס לפרשה. ובאחוזים, כ-43% מהנסקרים הצהירו כי יפסיקו או יפחיתו את קניותיהם בשופרסל בעקבות הפרסומים, וזאת ביחס לכ-16% בלבד בקרב נסקרים מהחברה החרדית, ש"נהנו" מהפערים. כ-13% ממתינים לבחון את תגובת שופרסל לאירועים בטרם יחליטו אם "להחרים" את הרשת.

ביחס לאזור המגורים של הנסקרים, באזור תל אביב, גוש דן ובאזור השרון, 51% הצהירו שהפסיקו או יפסיקו לרכוש בשופרסל. בנוסף, נמצא כי בקרב הנסקרים שרוכשים מעל 50% מקניותיהם בשופרסל, אחוז גבוה (48%) הצהירו שיפסיקו או יפחיתו את קניותיהם ברשת.

51% מהנסקרים הצהירו שהעבירו או יעבירו את קניותיהם לרשתות שאינן מזוהות עם חקירות רשות התחרות. מתוכם, 37% חושבים שיעשו זאת, ו-14% בטוחים בכך. עוצמת היחס בין בטוח שכן לבין חושב שכן מעידה על עוצמה נמוכה יחסית של הצהרותיהם.

בהתייחס לרמת ההכנסה החודשית של הנסקרים עולה כי 57% מבעלי הכנסה מעל הממוצע מצהירים כי עברו או יעברו לרכוש ברשת אחרת, וזאת ביחס ל-48% מבעלי הכנסה מתחת לממוצע שהצהירו כך.

בהתייחס לקבוצות גיל הנסקרים, עולה כי ה"קצוות" מגיבים בעוצמה גבוהה יותר לאירועים: 53% מקרב הצעירים בני דור ה-Z ו-59% מקרב המבוגרים בני דור ה"בייביבום" השיבו כי יעברו לקנות ברשת אחרת. זאת ביחס לדורות הביניים "הנושאים בנטל", שדווקא הם הצהירו שיגיבו בעוצמה נמוכה יותר (דור המילניום - 46% ,ודור ה-X - 51% בלבד).

לא ישלמו יותר באונליין

כאשר נשאלו הנסקרים האם יהיו מוכנים לשלם תוספת מחיר בקניית אונליין ביחס לקנייה בחנות פיזית (ללא קשר לסערה התקשורתית), השיבו 72% כי לא יהיו נכונים לשלם תוספת - וזאת לעומת 39% מהנסקרים בסקר דומה שביצעה חברת מקינזי בקרב צרכנים בארה"ב.

בפילוח מדויק יותר, 53% מהמשיבים בישראל בטוחים שלא, ו-19% בלבד חושבים שלא - יחס שמעיד על חוזק הצהרה גבוה מאוד. להשוואה, בסקר מקינזי בארה"ב 21% השיבו כי הם בטוחים שלא, ביחס ל-18% שחושבים שלא. כלומר, יחס שמעיד על חוזק הצהרה נמוך בהרבה מישראל.

ההערכה שלנו היא כי הסיבה המרכזית להצהרה זו היא הנחת המוצא של הצרכן הישראלי שלפיה העלות לרשת הסופרמרקט גבוהה משמעותית בחנות פיזית ביחס לרכישה באונליין. זאת למרות שהרשתות מתמודדות עם עלויות גבוהות בפועל של "הקילומטר האחרון".

מרבית הרשתות עדיין מבצעות את איסוף/ליקוט המוצרים לרכישות אונליין מהסניפים הפיזיים עצמם, כך שבפועל לא מתחוללת הפחתה בעלויות השינוע לסופרמרקט, בשכירות החודשית היקרה של הסניפים, ובמספר העובדים שעדיין אינם רובוטים. בנוסף, עלות המשלוח בתוך הערים גבוהה יחסית ומחייבת במקרים רבים (בייחוד בערים צפופות) שני נהגים - בשל הצורך להשאיר עובד ברכב כדי להימנע מקבלת דוחות חנייה.

בתשובה לשאלה מה שיעור התוספת למחיר שתהיה מוכן לשלם ברכישה באונליין מול רכישה בחנות פיזית, הצהירו 16% בלבד כי יסכימו לתוספת של יותר מ-3% על קנייה באונליין - וזאת בהשוואה ל-68% מהנסקרים בארה"ב. כלומר, הצרכן הישראלי נכון לשלם פרמיה נמוכה מאוד בכלל, ומול הצרכן בארה"ב בפרט.

תנאי האמינות

כמו תמיד, עולה התהייה האם הצרכנים יתנהגו בפועל כפי שהם מצהירים לעצמם או על עצמם. על הרשתות והשחקנים האחרים להיות אמינים, שקופים והגונים ביחסיהם עם מגוון כל אוכלוסיית הלקוחות, וזהו תנאי שעליהם לעמוד בו - אחרת הצרכנים יפנו להם את הגב, ובלחיצת כפתור אחת יעברו לאתר של רשת אחרת.

ברם, להערכתי חלק גדול מהנסקרים שהצהירו על הפסקת הקנייה ברשתות ושינוי הרגלי צריכתם, לא יתנהגו ככה בפועל. הצרכן הישראלי מפונק - ימשיך להצהיר, אבל בפועל יקנה במקום שנוח לו ויוותר לעצמו.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים