גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה בענף התעופה בארץ כל כך מתרגשים מה-A380 של אמירייטס

האם חברת התעופה הגדולה באיחוד האמירויות, אמירייטס, תבצע את הטיסה הראשונה בקו הישיר תל-אביב-דובאי במטוס הנוסעים הגדול והמפואר בעולם, ה-A380? עדיין לא יודעים • "עבור כל גיק תעופה זה משהו שאנחנו מייחלים לו, ואני בטוח שמרפסת הספוטרים (צלמי תעופה) בנתב"ג תהיה מלאה עד אפס מקום", אומר יותם אביטן, המפעיל את האתר Aviationews.co.il

ה-A380 של אמירייטס / צילום: יותם אביטן, חדשות תעופה (Aviationews.co.il)
ה-A380 של אמירייטס / צילום: יותם אביטן, חדשות תעופה (Aviationews.co.il)

השמועה אומרת שחברת התעופה הגדולה באיחוד האמירויות, אמירייטס שתשיק את הקו הישיר שלה תל-אביב-דובאי בתחילת דצמבר, תשיק את טיסתה הראשונה במטוס הנוסעים הגדול והמפואר בעולם, ה-A380. החברה מכחישה אמנם אבל לשם יחסי הציבור, הגימיק או ההצצה שתתאפשר לישראלים למטוס שעמו הם יוכלו לטוס מדובאי למזרח הרחוק - אולי תשנה את התוכניות והחברה תציב לפחות לטיסה אחת את המטוס הזה במקום את ה-777 שלה. לא דמיוני שזה יקרה.

למה חובבי התעופה והספוטרים בהתרגשות שיא? ראשית משום שהמטוס הזה עוד לא ביקר בנתב"ג ושנית משום שכיום הוא נחשב למוביל בתחומו. בקיצור: יהיה מה לצלם ויהיה ממה להתרשם.

נכון לאוקטובר 2021 השלימה איירבוס מסירה של כ-250 מטוסים מהדגם שזכה לכינוי סופר ג'מבו. לאמירייטס יש את הצי הגדול ביותר בעולם המונה כ-120 מטוסי A380, רובם עדיין מעלים אבק במגרשי החנייה כשהם קורקעו בהשפעת המגפה העולמית. שני מטוסים נוספים שהוזמנו מבעוד מועד יצטרפו לצי של אמירייטס בחודש הבא. חברות נוספות שמחזיקות בצי של A380 כוללות את סינגפור איירליינס, את קוואנטס האוסטרלית, את בריטיש איירליינס, לופטהנזה, קטאר, ANA, אתיחד ששילבה סוויטה של ממש לנוסעים במחלקה ראשונה, ואחרות.

ה-A380 של איירבוס הוא מטוס רחב גוף הבנוי משתי קומות של מושבי נוסעים. טיסתו הראשונה הייתה בשנת 2005 והחברה הראשונה שקיבלה את הדגם היא סינגפור איירליינס. מבחינת יצרנית המטוסים האירופאית, המטרה בהשקת מטוס כזה הייתה לתת מענה לדגמי ה-747 של בואינג והדגש היה לייצר יתרון בחוויית הטיסה.

תג המחיר של המטוס - 450 מיליון דולר

תצורת המושבים משתנה על פי הדגם ועל פי דרישות החברות: אמירייטס למשל מחזיקה בדגמים בהם שתי מחלקות נוסעים (תיירים ועסקים) ובחלקם יש גם מחלקה ראשונה - בשני מטוסים האחרונים שתקבל ישולבו גם מושבי אקונומי פרימיום. במטוסי קוואנטס וסינגפור איירליינס יש ארבע מחלקות כשמחלקת אקונומי פרימיום כבר משולבת בדגמי ה-A380. מספר המושבים במטוס יכול להגיע ל-500 נוסעים כשבדגם שמורכב כולו ממחלקת תיירים (ואין רבים כאלה) מספר הנוסעים יגיע גם ל-800. תג המחיר של המטוס עמד על 450 מיליון דולר.

"זה מטוס שתוכנן עם המון חשיבה לנוסע ולמעשה הוא מייצר 'בעיה', משום שאחרי שטסים בו קשה לטוס במטוס אחר", אומר לגלובס יותם אביטן, המפעיל את האתר Aviationews.co.il. "מנגד", אומר אביטן, "החשיבה הייתה בעיקר על חוויית הנוסע ופחות על האתגרים שהמטוס הזה ייצר לחברות התעופה. זה מטוס לא כלכלי משום שקשה למלא אותו. אם היה לו פוטנציאל עוד לפני המגפה, הגיעה הקורונה ודי מחקה אותו. לופטהנזה למשל קרקעה את כל הצי שלה שהוא רק בן 6 שנים, וגם סינגפור איירליינס וקוואנטס רק כעת מחזירות את המטוסים לפעילות".

ואכן, כשהחברות נקלעו למשבר החמור בתולדותיהן ותנועת התעופה כמעט שנעלמה לחלוטין המטוסים רחבי הגוף הללו היו הראשונים להתקבע במגרשי החניה. הם לא מיועדים להטסת מטען ולמלא מטוס עם 500 נוסעים בשיא המגפה הוא אתגר לא פשוט ולא כלכלי. "המטוס הזה משמש את החברות שיש להן האב (בסיס תעופה, מר"ח) ואמירייטס היא ההוכחה הטובה ביותר לכך: החברות מביאות להאב בטיסות, לרוב מיעדים קרובים יחסית, נוסעים שממשיכים איתן ליעד שלישי - באופן הזה ממלאים מטוסים בצורה שמשתלמת לחברות. בעקבות המגפה העולם הולך לטיסות P2P (נקודה לנקודה) ופחות לטיסות קונקשן כך שכיום לחברה עדיף להפעיל שתי טיסות יומיות שגם יאפשרו גמישות בשעות לנוסעים על פני טיסה אחת עם מטוס גדול. אם התפוסה שלו תהיה פחות מ-50% הטיסה גם תהיה הפסדית".

בעניין זה התבטא גם מנכ"ל חברת התעופה האוסטרלית אלן ג'ויס כי לחברה עולה פחות להפעיל שתי טיסות במטוסי דרימליינר מאשר טיסה אחת של ה-A380. מנכ"ל חברת התעופה קטאר אקבר אל בקר אף הכתיר את הרכישה של ה-A380 כטעות הגדולה ביותר של החברה שהוא עומד בראשה.

המגפה שטלטלה את ההבטחה של איירבוס למטוס החם בענף הובילה את יצרנית המטוסים להודיע כי תפסיק בייצור של המטוס בסוף 2021 - אחרי שתמסור לאמייריטס את המטוסים האחרונים שעומדים בפס הייצור. למכור את המטוס בשוק המשומשות בעולם התעופה של היום תהיה משימה מאתגרת עד בלתי אפשרית כשמדובר בדגם שלא יוכל להפוך למטוס מטען - הגלגול שחווים מטוסים נוסעים רבים היום לאור הזינוק בביקוש להטסות מטען.

עד כמה מדובר בגימיק להחזיק מטוס דו קומותיים כזה בצי המטוסים?
"אני לא חושב שזה גימיק אלא זה עונה על צורך של חברות שיש להן פעילות דומיננטית בטיסות ההמשך ובראשן אמירייטס. מצד שני, לחברה שלא פועלת באופן הזה המטוס הפך למעמסה, מלזיה איירליינס מנסה למכור את הצי שלה מזה שנים וחברות אחרות כמו אייר פראנס הוציאו את הדגם מפעילות ולופטהזנה אפסנה את המטוסים בחניונים לטווח ארוך".

ועד כמה מדובר ביום חג במידה ולראשונה ינחת מטוס כזה בנתב"ג?
"זה חד משמעית יום חג. עבור כל גיק תעופה זה משהו שאנחנו מייחלים לו ואני בטוח שמרפסת הספוטרים (צלמי תעופה) בנתב"ג תהיה מלאה עד אפס מקום".

זה גם המקום להפריך את השמועה שנתב"ג אינו ערוך לקלוט מטוס גדול כזה. מדובר אמנם באתגר, אבל הוא אפשרי: שדרוג מערך המסלולים מאפשר נחיתה של המטוס הענק הזה. האתגר הוא בתצורה של שני הסיפונים מהם מורכבים המטוסים המאפשרים לנוסעים ירידה מגשר עלי ותחתי שאין בנתב"ג בשלב זה - אחרת הירידה ופריקת המטוס אורכת זמן. גם גודלו העצום יצריך מקום חניה גדול. אלא שיש להניח שאם אכן אמירייטס תפתיע ותייצר לעצמה קמפיין לא רע עם הבאת המטוס לישראל - הוא לא יהיה מלא בנוסעים ולכן יתכן שהסיפון העילי ישאר ריק ממילא. ובכלל, בשביל גימיק טוב אפשר למצוא פתרונות יצירתיים.

ונימה אישית לסיום - נפלה בחלקי לטוס בדגם ה-A380 עם חברת התעופה קוואנטס. האם ההתרגשות מוצדקת? התשובה היא כן. החוויה לנוסע היא שונה וגם טיסה שנמשכה יותר מ-17 שעות עברה בקלות יחסית.

עוד כתבות

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מניות הבנקים קפצו, האם בנק ישראל יאשר להגדיל את הדיבידנד?

בשוק ההון מעריכים כי הפיקוח על הבנקים עשוי לאשר את בקשת הבנקים להגדיל את שיעור חלוקת הדיבידנד לעד 50% מהרווח הנקי

רונית רפאל / צילום: עידו לביא

רונית רפאל מחפשת שוכרים חדשים בבזל

אחרי 17 שנים של פ עילות, רשת ארקפה תפנה ב־1 בספטמבר את הסניף ברחוב בזל בתל אביב - אחד המיקומים הבולטים בעיר ● מדובר בנכס שבבעלות אשת העסקים רונית רפאל, והוא כולל שטח מסחרי של 65 מ"ר נטו, בתוספת חלל אחסון של 10 מ"ר ● אירועים ומינויים

אוטובוס בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מראים: "צדק תחבורתי" של מירי רגב הביאה לעלייה במחירי הנסיעה

במשרד התחבורה טוענים כי רפורמת "צדק תחבורתי" מקזזת את עליית המחירים ומיטיבה עם רוב אזרחי המדינה, אלא שבדיקת גלובס מגלה תמונה שונה ● גורמי מקצוע מתריעים: שיפור התדירות והשירות הוא הסוגיה החשובה ביותר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה בבורסה: מדד ת"א 35 לראשונה מעל 3,000 נקודות; מדד הבנקים זינק במעל 2%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.9%, חצה לראשונה את רף ה-3,000 נקודות ● השקל נסחר ביציבות, הפניקס: השקל החזק יפוגג את הלחץ על האינפלציה ● שוק האג"ח המקומי מתמחר: הסתברות של קרוב ל–100% לשתי הורדות ריבית עד סוף השנה ● פסגות: הפד לא יוריד את הריבית לפני 2026, למרות הלחצים של הנשיא טראמפ ● וגם: הבנק האמריקאי שמסביר עד מתי הראלי בוול סטריט יימשך

שלמה אליהו, אהרון פרנקל, אלון עמרם / צילום: עמית באום מתוך ויקיפדיה, עינת לברון, תמר מצפי

האחים שמכרו מניות של חברת נדל״ן והבעלים שמימש אחרי זינוק של 80% בשנה: גל המימושים החריג בבורסה

עליות השערים החדות בבורסה הובילו בשבועיים האחרונים לגל מימושים ע"י בעלי שליטה ומנהלים, בעיקר בחברות נדל"ן ופיננסים ● האם מדובר באיתות למשקיעים הקטנים שהשוק עלה יותר מדי וגם להם כדאי לממש? לא כולם מסכימים: "גם בעלי עניין יכולים להיות מופתעים"

אלכסנדר ואנג, מייסד scale AI / צילום: ap, Jeff Chiu

ילד פלא, גאון מתמטי בלי תואר ומיליארדר: המינוי שהביא לצוקרברג שיא חדש

אלכסנדר ואנג בן ה־28, מייסד חברת הדאטה Scale AI ותופעה בעמק הסיליקון הוא המינוי שמטא מקווה שיביא לה את הניצחון במירוץ ה־AI ● מהדירה שחלק עם סם אלטמן ועד למעמד של אחד האנשים המקושרים בתעשייה: הכירו את האיש שצוקרברג מהמר עליו במיליארדים

מערכת ההגנה האווירית SPYDER בתצורת All in One / צילום: רפאל

המערכת שמאחורי עסקת הענק של רפאל, ולמה היא לא ממש פועלת בישראל?

רומניה תרכוש את מערכת ההגנה האווירית ספיידר של רפאל, בעסקה בשווי של כ־2.2 מיליארד דולר ● העובדה שמכירתה לא דורשת אישור אמריקאי, לצד התאמתה לאיומים מתמרנים כמו מל"טים וטילים בליסטיים, הופכת אותה למבוקשת במיוחד בשוק הביטחוני הנוכחי

אילוסטרציה: Shutterstock

רשות המסים מגדירה מחדש: מי נחשב תושב ישראל לצורכי מס?

תזכיר חוק חדש מבקש לעגן את הקריטריונים שעל פיהם יקבע אם יחיד הוא תושב ישראל או תושב חוץ בעיקר בהתבסס על מספר ימי שהותו בישראל, ללא צורך בבחינת מכלול קשריו המשפחתיים, הכלכליים והחברתיים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מאות שקלים בנטו: ביטול הטבת השכר לכוחות הביטחון נדחית

רשות המסים דחתה עד סוף 2025 את ביטול "הסכם דוקלר", שמעניק הטבות מס ייחודיות לאנשי למערכת הביטחון ● המשא ומתן עם צה"ל לא הבשיל להסכמות, וסמוטריץ' מתרחק מהסוגיה הרגישה בעיצומה של המלחמה: "למרבה הצער, לשר אין סמכות חוקית להתערב"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

טראמפ הכריז על הסכם סחר עם וייטנאם, נאסד"ק עולה ב-0.8%; הישראליות שמזנקות

נעילה מעורבת באירופה ● קמעונאיות הביגוד מזנקות בעקבות הסכם מכס בין ארה"ב לוויאטנם ● מיקרוסופט עומדת לפטר כ-9,000 עובדים ● נפילה של 13% במסירות של טסלה, רבעון שלילי שני ברציפות ● פסגות: הפד לא יוריד את הריבית לפני 2026, למרות הלחצים של הנשיא טראמפ ● וגם: הבנק האמריקאי שמסביר עד מתי הראלי בוול סטריט יימשך ● המגזר הפרטי בארה"ב התכווץ לראשונה ממרץ 2023

דן ברונר מנכ''ל חברת ורינט פותח את יום המסחר בנאסד''ק / צילום: יח''צ

דיווח: קרן תומא בראבו מנהלת משא ומתן לרכישת ורינט

על פי דיווח שפורסם בבלומברג, קרן תומא בראבו מנהלת משא ומתן לרכישת ורינט, המספקת פתרונות למוקדי שירות ● מטעם החברות סירבו להגיב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; טסלה ואנבידיה ירדו ומשכו את נאסד"ק למטה

נאסד"ק ירד ב-0.8% ● תשואות האג"ח האמריקאיות טיפסו לאחר שפאוול אמר שלולא מלחמת הסחר, הריבית בארה"ב הייתה יורדת ● נעילה מעורבת באירופה ● הדולר בעולם בשפל של מעל 3 שנים • S&P 500 חצה לראשונה את רף ה-6,200 נקודות • גאופוליטיקה, מלחמת הסחר ו-"רגע ליז טראס" - בבלומברג מנתחים את הסיכונים בוול סטריט במחצית השנייה של השנה

עידן דוד / איור: גיל ג'יבלי

השר אמסלם מקדם: מנכ"ל עיריית אשקלון לשעבר ימונה ליו"ר נתיבי איילון

עידן דוד יהיה אחראי במסגרת תפקידו על תקציב של כ־3 מיליארד שקל ● בענף יש מי שכבר מרימים גבה על המינוי, בשל חוסר הניסיון שלו בתחום

דיון בוועדת החוקה / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

ועדת החוקה אישרה: השינוי הדרמטי בדיני החוזים מתקרב

הצעת החוק כוללת הסדר שהוביל היו"ר רוטמן, ולפיו הצדדים לחוזה יקבעו בעצמם כיצד יש לפרשו ● ההצעה נועדה לבטל את פסק הדין המזוהה עם נשיא העליון לשעבר ברק, ואשר העניקה סמכות רחבה לבתי המשפט לפרש חוזים ● יועמ"ש ועדת חוקה: "חשש שחוסר הודאות רק יגדל"

חיילי מילואים בצפון / צילום: דובר צה''ל

שבוע לפני שנסגר: האוצר מבקש לעצור מכרז בקציר המיועד רק למילואימניקים

המכרז כולל 306 יחידות דיור שישווקו במתכונת "הרשמה והגרלה" – לנכי צה"ל ולחיילי מילואים פעילים בלבד ● באוצר טוענים כי שיווק של 100% מהדירות למילואימניקים ולנכי צה"ל אינו בסמכותה של רמ"י

פי דידי. זוכה מסעיפי האישום החמורים נגדו, אבל הורשע בשני סעיפים של שידול לזנות / צילום: ap, Willy Sanjuan/Invision

משפט פי דידי: הראפר הורשע בשידול לזנות, אבל זוכה משאר האישומים נגדו

חבר המושבעים במשפט פי דידי המואשם בשורה של עבירות מין וסחר בבני אדם הגיע להחלטה בבית המשפט הפדרלי בניו יורק ● הראפר זוכה מסעיפי האישום החמורים נגדו, אבל הורשע בשני סעיפים של שידול לזנות - שעשויים להוביל ל-10 שנות מאסר כל אחד

היזם בני לנדא / צילום: איל יצהר

עובדים בחברת הדפוס של לנדא מתנגדים למהלך עיכוב ההליכים

25 מהעובדים בחברת הדפוס של בני לנדא הגישו בקשת התנגדות לעיכוב ההליכים, שלטענתם ימנע מהם קבלת פיצויים מהביטוח הלאומי ● כמו כן, מתנגדים העובדים למינוי מנהלים לתהליך העיכוב - עורכי הדין של נושי החברה, וכן מתנגדים למעמד המשקיעים כנושים מובטחים

ח''כ משה גפני, יו''ר ועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

עשרות אלפים נותרו מחוץ למתווה החל"ת - המאבק מגיע לכנסת

עובדי החנויות והקניונים ששבו לעבוד בעת הקלת הנחיות פיקוד העורף נאלצים כעת לראות כיצד מתווה החל"ת שגובש מדלג עליהם ● באיגוד לשכות המסחר יוצאים בחריפות נגד המתווה, ויוצאים בקמפיין שאמור למשוך את תשומת ליבם של חברי ועדת הכספים, במטרה למנוע את אישור הנוסח הנוכחי

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

האקזיט של המשקיעים הזרים על מניית הבורסה בת"א, ומדוע הגופים המקומיים נעדרים ממנו

שתי קרנות השקעה זרות מכרו בימים האחרונים מניות הבורסה ב־650 מיליון שקל, ובתשואה של יותר מפי 10 על השקעתן

המיזוגים החדשים מצטרפים למגמת ההתאוששות הניכרת בחודשים האחרונים / אילוסטרציה: Shutterstock

משרד עוה"ד נשיץ ברנדס אמיר מתמזג עם משרד שלמה כהן המייצג קיבוצים

נשיץ ברנדס אמיר, המדורג בעשיריית המשרדים הגדולים בישראל, ימזג גם את משרדה של עו"ד ענבל דהן-שרון המתמחה בדיפנס-טק ובפיקוח על היצוא, וימנה בסה"כ 312 עורכי דין