גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"זה כבר לא פריפריה": כך הפכו אשקלון ונהריה למובילות בביקוש למגורים

אשקלון ונהריה הן שתיים משיאניות הבנייה בשנים האחרונות ● ראשי הערים שלהן כבר לא רוצים טובות מהמדינה, חוץ מאשר בהתחדשות עירונית ● "יש שתי אפשרויות. לבכות, או להילחם ולהשיג תקציבים", אומר ראש עיריית אשקלון תומר גלאם

נהריה ואשקלון / צילום: Shutterstock
נהריה ואשקלון / צילום: Shutterstock

9% מהדירות החדשות שנרכשו בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה היו באשקלון - 3,439 במספר. "עם כל האתגרים שאנחנו מתמודדים איתם, אשקלון היא העיר המבוקשת ביותר במדינת ישראל", אומר תומר גלאם, המכהן כראש עיריית אשקלון מאז 2017.

לאשקלון יש כמה דברים במשותף עם נהריה (מקום רביעי בערים המבוקשות בפברואר-אפריל השנה): שתיהן יושבות על חוף הים התיכון, לשתיהן תחנת רכבת, שתיהן באזורי עימות. בנהריה מספרי הדירות החדשות צנועים יותר, אולם גם שם מדובר במאות דירות חדשות בכל שנה בארבע השנים האחרונות.

איך הפכו שתי הערים האלה לכוכבות רשימת המבוקשות? שאלנו את ראשי הערים נהריה ואשקלון איך הם מתמודדים עם הסוגיות המרכזיות בדיור. ראש עיריית נהריה מאז שנת 2018 הוא רונן מרלי, שהיה איש צבא ובתפקידו האחרון שירת כקצין אג"מ של פיקוד דרום.

 

הבנייה החדשה: "מ־300 ל־520 א' ש' לקרקע"

על רקע תוכניות הדיור החדשה שהציגו לאחרונה בחגיגיות השרים ליברמן, שקד ואלקין, סבור רונן מרלי כי החלוקה בין מרכז לפריפריה כבר אינה רלוונטית: "אני לא אוהב את המושג פריפריה - אני גר חצי בגן עדן. אנשים בטוחים שיש פה עיר מיושנת, אבל כיף לחיות פה. נהריה בהתפתחות מטורפת. ערך הקרקע עולה בצורה משמעותית. עכשיו שווקה שכונה חדשה, אז אני יודע להשוות למה שהיה לפני שלוש שנים".

"תחת הסכם הגג אנחנו בונים שלוש שכונות חדשות בצד המזרחי של העיר", מוסיף מרלי. "באכזיב בונים את שכונת בוימל, ששלב א’ שלה כבר מאוכלס. בתוך שכונת רסקו בונים את שכונת בנים ממשיכים". לדברי מרלי, מדובר בסך של כ-11 אלף יח"ד חדשות.
בנהריה כ-58 אלף תושבים, ותוכנית היעד האסטרטגית של מחוז צפון במינהל התכנון מציבה מספר של 120 אלף תושבים ב-2040. באשקלון יש לפי הלמ"ס כ-150 אלף תושבים, וגלאם מעריך שתוך 10 שנים העיר תכפיל את עצמה.

באשקלון יש כרגע שלוש שכונות חדשות בהקמה: "אנחנו בעיצומו של שלב א’ של הסכם הגג (נחתם ב-2015). שתיים מהשכונות החדשות אמורות להתאכלס בחודשים הקרובים. בתחילת דרכי, העלות של שיווק קרקע ליח"ד ברמ"י הייתה 300 אלף שקל, עכשיו היא מגיעה ל-520 אלף שקל".

גלאם לא מתחבר לראשי רשויות שמתלוננים על היעדר משאבים לפיתוח: "יש שתי אפשרויות. לבכות, או להילחם ולהשיג תקציבים. אותם ראשי הערים שעצרו את הסכמי הגג מלינים על כך כי התושבים שלהם נחטפו לעיר אשקלון. הם מצרים על כך שלא בנו".

 

התחדשות עירונית: "בזה אנחנו צריכים חיזוקים"

באשקלון לא היו עד לפני פחות משנה פרויקטים של התחדשות עירונית, ואולם גלאם טוען שהמצב עובר שינוי: "יש שני פרמטרים שנכנסו למשחק ששינו את נושא ההיתכנות הכלכלית. הראשון הוא שמחירי הדיור עלו ב-9%. במקביל הצלחנו להעביר החלטת ממשלה לגבי תוספת יחידות דיור לפרויקטי התחדשות עירונית. בנוסף, המדינה משפה אותנו בקרקעות משלימות. כרגע אנחנו מתקדמים עם תוכניות פינוי בינוי של שלושה מתחמים בשכונת שמשון וגבעת ציון".

בשבוע שעבר אישרה הוותמ"ל להפקדה תוכנית פינוי-בינוי ראשונה בעיר, ברחוב התחיה, הכוללת 1,030 יחידות דיור.

"אנחנו צריכים חיזוקים בכל מה שקשור להתחדשות עירונית. השיווקים שלנו מוצלחים ורמת המחירים מטורפת ואפילו קצת קרובה למרכז. אבל, באותה נשימה, אנחנו כן צריכים לחזק את השכונות הוותיקות".

תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

בנהריה דווקא היו עד היום כמה עשרות פרויקטים של תמ"א 38, אולם מרלי פחות מתלהב מהתחדשות עירונית במתכונת הזו: "תמ"א 38 לא מוסיפה תשתית. אנחנו מנסים לייצר בנהריה תוכנית אחרת, של מתחמים ושל פינוי בינוי. ככה אני יכול לחדש גם את הצד של התשתיות, ולחדש גם את הצד המערבי של העיר".

למרלי חשוב להבהיר: "ערך הקרקע אצלנו, בניגוד לגוש דן, נמוך. ולכן יש קושי לקדם את ההתחדשות העירונית. אם מדינת ישראל לא תכניס את היד לכיס ותיתן קרקע משלימה, או לחלופין, כסף משלים ומימון, אז גם המדיניות לא תצליח. אם המדינה לא תבין שהיא חייבת, גם בגליל וגם בנגב, לחזק את ההתחדשות העירונית אי אפשר יהיה לבנות את זה. מדינת ישראל הייתה זו שבנתה את השיכונים. היא הביאה לשם את האנשים, היא יצרה את המצב שאתה צריך רכב פרטי ועכשיו היא צריכה לגשר על הפער ולתת סיוע לשיקום שלהן. אם היא לא תעשה את זה, המקומות האלה לא יתחדשו".

 

תעסוקה: "יש הטבות מס ויש ציונות"

מרלי לא מוטרד מהביקוש לשטחי התעסוקה: "אנחנו מקימים אזור תעסוקה חדש, בשטח בנוי של 600 אלף מ"ר, שנקרא משולש בן עמי. כשה יקרה, נהריה לא תצטרך יותר את מדינת ישראל. בנוסף, מתוכנן אזור תעסוקה גדול בכברי, שמשותף לנו ולמטה אשר, ובו 2,300 דונם בשני שלבים. כדי שזה יקרה, צריך להביא את כביש 6 עד שלומי.

"התעשיינים הכי גדולים במדינת ישראל צמחו פה בנהריה. התעשיינים יבואו כי יש פה הטבות מס, כי יש ציונות וצריך לשמור על הנגב והגליל. המדינה מבינה שאם הגליל יהיה חלש, אז גם המדינה תהיה חלשה".

רונן מרלי, ראש עיריית נהריה / צילום: פאול אורלייב

גם גלאם אינו מוטרד מענייני התעסוקה של תושבי העיר: "אנחנו בונים את פארק ההייטק הגדול במדינה. הצלחתי להביא אזור עדיפות לאומית ד’, שזה חוק עידוד השקעות הון. חוץ מזה שיש לא מעט מפעלים גדולים מתל אביב שרוצים לעבור לאשקלון. כך אלקטרה, רב בריח. קווי הרכבת שינו את המצב. בהתחלה התקוממו ואמרו שהמוסכים של הרכבת בכניסה לעיר מכוערים. אבל, זה מה שגרם לאותם קווים להתנקז לאשקלון והפכנו לעיר משמעותית. אנחנו מבינים שהכשרה של עובדים וההנגשה של מקומות התעסוקה גורמת למפעלים חדשים להגיע הנה".

איכות החיים: "החוף הכי יפה בישראל"

"שלושת הילדים שלי כאן, וגם אמא שלי, שתהיה בריאה. זו הסיבה שבכלל התמודדתי", אומר מרלי. "לא סתם אנחנו מתחרים עם אשקלון על תואר העיר הכי מבוקשת למגורים במדינת ישראל".

איך זה?
"בנהריה יש איכות חיים גבוהה, חינוך מצוין, רצועת החוף הכי יפה בישראל, הכי הרבה פארקים ביחס לגודל העיר, הכי הרבה מגרשי ספורט ביחס לאוכלוסייה. בנינו סקייטפארק. הרחוב המסחרי הוא אחד החזקים בישראל. זו עיר שכיף לחיות בה".

גלאם מספר שיש הגירה חיובית לעיר: "יש כמה פרמטרים לאטרקטיביות של עיר. אשקלון מובילה בתחום החינוך ואפשר לראות את זה בציוני הבגרויות, באשר ליוקר המחיה, הארנונה באשקלון היא בין הנמוכות בישראל, ויש לנו רצועת חוף, שאורכה 13 ק"מ, והיא הגדולה במדינה. איכות החיים פה גבוהה".

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

מניה בשפל ושלל צרות: מה צפוי בדוחות הענקית "שנתקעה מאחור"

טסלה, שצפויה להציג את תוצאותיה הכספיות הערב, איבדה כ-40% ממחיר המניה שלה מתחילת השנה ● האנליסטים בוול סטריט חוזים כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קופצות

הנאסד"ק קופץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● הנפט נסחר בירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט