גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צרות נוסח נורבגיה: אם כל הנהגים בישראל יעברו לרכב חשמלי, מי ימלא את הבור בתקציב?

משבר האנרגיה צפוי להביא את מחירי הדלק לשיאים חדשים כבר בחודשים הקרובים ● בינתיים, זה לא משפיע על הנסועה או על רכישות הרכב בישראל ● אבל אם המגמה תימשך, הנהגים ינטשו את רכבי הבנזין והממשלה תצטרך למצוא חלופה להכנסות של מיליארדי שקלים בשנה מהבלו

תור לתחנת דלק בלונדון, בעקבות משבר האנרגיה באירופה / צילום: Shutterstock
תור לתחנת דלק בלונדון, בעקבות משבר האנרגיה באירופה / צילום: Shutterstock

שוק הרכב הישראלי חדל השנה מלהיות "אי-בודד", שפועל פי חוקי משחק משלו. הוא הפך לחלק בלתי נפרד משוק הרכב הגלובלי עם השפעה ישירה של טרנדים כלל עולמיים על הביקוש וההיצע דוגמת המעבר המואץ לרכב חשמלי, מסע הכיבוש של טסלה, וקשיי האספקה.

אבל למרות זאת, היה בשנה האחרונה שינוי גלובלי בולט, שכמעט לא הותיר חותם על שוק הרכב הישראלי, והוא הזינוק במחירי הדלק. נזכיר, שמחיר הבנזין בתחנות עדיין משפיע על ההוצאות של כ-99% מבעלי כלי הרכב בישראל ושל כ-96% מרוכשי כלי הרכב החדשים. אבל למרות שמחיר הבנזין בתחנות טיפס מתחילת השנה בכמעט 20%, השוק המקומי הגיב באדישות מוחלטת.

האדישות הזו מחייבת אותנו לשאול שלוש שאלות: האם ומתי יחצו מחירי הדלק סף פסיכולוגי שיאלץ את הנהגים בישראל לחשב מסלול מחדש; איך זה ישפיע על הביקוש בשוק הרכב החשמלי; ומה תעשה הממשלה כדי להגן על הכנסותיה ממיסוי דלק, בהנחה שהרכב החשמלי יהפוך למפלט ממחירי הדלק עבור עבור ההמונים.

מחירי הדלק בישראל מתעדכנים ישירות ומדי חודש על פי מחירי הנפט בשוק העולמי ובתקופה האחרונה המחיר של חבית נפט מסוג "ברנט" נע סביב ה-80 דולר, קרוב כיום לשיא של 7 שנים. תורמות לכך סיבות שונות ובעיקר הביקוש הגואה לאנרגיה בכל העולם.
על פי הערכה עדכנית של "גולדמן זאקס", הביקוש העולמי לנפט עומד היום על כ-100 מיליון חביות ליום, נתון שהופך את הירידה בשנת הקורונה לזיכרון רחוק. כתוצאה, גם מחירי הדלק לתחבורה בעולם מטפסים לרמות שיא. בבריטניה, שבר המחיר של ליטר בנזין בחודש שעבר שיא של כל הזמנים; הממשל בארה"ב מנסה בימים אלה להשפיע על חברות הנפט כדי לרסן את מחירי הבנזין, שנסקו בכמעט 40% - ואלה רק קומץ מהדוגמאות.

 

הבלו: בלם הזעזועים הישראלי

בישראל מס הדלק הגבוה, ובמיוחד הבלו הקבוע, משמש כסוג של "בלם זעזועים", שממתן את ההשפעה בעליית הדלק בעולם. אבל גם כך המחיר של ליטר בנזין נמצא כיום בשיא של שלוש שנים וגבוה כיום ב-9% ממחירו באוקטובר 2019.

ניתן היה לצפות, ששינוי כזה ישפיע על היקף הנסועה ועל תמהיל הרכישות של רוכשי הרכב, אבל בינתיים אין לכך אינדיקציה בשטח. נהפוך הוא: הנסועה בישראל המשיכה לעלות השנה בקצב מהיר וההוכחה לכך היא העלייה המהירה בהכנסות המדינה ממיסוי דלק. הציבור הישראלי גם בורח ממכוניות קטנות וחסכוניות, שחלקן מסך רכישות הרכב החדש בארץ הולך וקטן, ואילו חלקם של רכבי הכביש-שטח הגדולים והצמאים לדלק גדל בקצב מואץ.

הלקוחות יעברו לחלופות?

בשורה התחתונה, נראה שמחיר של פחות מ-7 שקלים לליטר עדיין רחוק מסף התגובה של רוכשי הרכב בישראל, אבל הסף הזה עשוי להישבר די בקרוב אם להסתמך על התחזיות הגלובליות. אנליסטים בעולם מעריכים כיום שמחיר הנפט עשוי להגיע לכ-100 דולר לחבית כבר בחודשים הקרובים ולאחרונה נשמעות הערכות אפילו עוד יותר מרחיקות לכת.

התחזית האחרונה של מחלקת המחקר של "בנק אוף אמריקה", שפורסמה בתחילת נובמבר, צופה שהמחיר של חבית נפט מסוג "ברנט" יגיע עד סוף יוני 2022 לרמה של כ-120 דולר לחבית, כמעט 35% יותר מהמחיר הנוכחי. זאת, בשל משבר האנרגיה הגלובלי, שדוחף כלפי מעלה את מחיר הנפט הגולמי, הגז הטבעי ומקורות אנרגיה נוספים. הבנק מעריך שהביקוש לנפט ימשיך לעלות על קצב האספקה לפחות בשנה וחצי הקרובות.

אם תחזיות הקיצון יתממשו, מחירי הבנזין בארץ יתייצבו בחודשים הבאים בטווח של לפחוץ 7-7.5 שקלים לליטר.

אמנם לפני יותר מעשור כבר היינו ברמות מחיר דומות והצרכנים ספגו אותן בלי ברירה אולם אז לא היו אלטרנטיבות קבילות לרכבי בנזין או דיזל (למעט תחבורה ציבורית). היום הן קיימות בדמות הרכב החשמלי. לפיכך אפשר להניח שהמשך העלייה המואצת במחירי הדלק תדחוף יותר ויותר לקוחות "מיינסטרים" לרכב החשמלי, ממש כפי שקורה בימים אלה בבריטניה, בגרמניה ואפילו בארצות הברית.

יש מי שטוען שכבר אפשר להבחין בסימנים ראשונים למגמה. גורם בכיר בענף הרכב אומר שמחירי הדלק לא היו הסיבה המרכזית למעבר של לקוחות פרטיים לרכב חשמלי, אלא בעיקר החדשנות והטבות מס שונות, דוגמת אגרה שנתית נמוכה וצפי לעלויות תחזוקה נמוכות לאורך שנים.

לדבריו, הראשונים שמגיבים לעליית מחירי הדלק הם המעסיקים הגדולים בארץ, שעלייה במחיר משפיעה עליהם משמעותית בהוצאות על כלי הרכב הצמודים לעובדים. כבר היום מבצעים מעסיקים רבים מבחני עלות-תועלת של מכוניות חשמל מול בנזין בשאיפה להעביר מאסה מהותית של עובדים לחשמל ב-2022. מה שמעכב את התהליך כרגע הוא העדר מלאים זמינים של רכב חשמלי במחירים נגישים. אם אכן היקף ההיצע לרכב חשמלי בישראל יפגוש בשנה הבאה את הביקוש על רקע מחירי שיא של הבנזין, ייווצרו תנאים ל"סערה מושלמת". כזו, שתיקח את פלח החשמליות בישראל לפאזה חדשה עם נתח דו-ספרתי מכלל המכירות.

המיסוי על רכב חשמלי בדרך?

מי שעשויה להאט את המהלך היא דווקא הממשלה, שמתייחסת לדלק לתחבורה כמוצר עם ביקוש קשיח, שהמיסוי עליו הוא בור הכנסות ללא תחתית. בחודשים ינואר-אוקטובר השנה, למשל, הסתכמו הכנסות המדינה מבלו דלק ב-15.13 מיליארד שקל, עליה של כ-9.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ונתון, שנמוך רק ב־4% מהתקופה המקבילה ב-2019, טרום הקורונה. זאת, למרות העלייה המשמעותית במכירות כלי רכב היברידיים ופלאג-אין, שצריכת הדלק שלהם אמורה להיות נמוכה יותר.

ההכנסות מסעיף הדלק מהוות כמעט 10% מכלל הכנסות המדינה ממסים עקיפים והסיכוי שהמדינה תהיה מוכנה לוותר עליהן, או אפילו על חלק מהותי מהן, שואף לאפס. אמנם כרגע אחוז הכניסה של הרכב החשמלי בישראל (כ-4%) לא מהווה איום מהותי על ההכנסות, אבל אם עליית מחירי הדלק תאיץ את רכישות הרכב החשמלי, על חשבון הכנסות המדינה, ייתכן שנראה תגובה שתנסה לקרר את השוק.

את הדוגמה הטובה ביותר לתהליך הזה אפשר למצוא בנורבגיה, שנחשבת לחלוצה העולמית באימוץ כלי רכב חשמליים. "הבעיה" של נורבגיה היא שכיום הולכים ונעלמים ממנה כלי רכב צורכי הדלק, שניתן למסות. בחודש שעבר, למשל, הגיע שיעור מכירות החשמליות ל-77.5% מכלל המכירות. גורמים בממשלה מעריכים שהשינוי ייצור "חור" של 2.32 מיליארד דולר בתקציב השנתי של המדינה. לכן, הממשלה החדשה בנורבגיה שוקלת שורה של צעדים לצמצום הטבות המס על רכב חשמלי. אצלנו, כאמור, ה"חור" הפוטנציאלי בתקציב גבוה משמעותית ואם קצב האימוץ של הרכב החשמלי יעקוף את התחזיות בשל נסיקת מחירי הדלק, צעדים משמעותיים ל"פיצוי" על אובדן ההכנסות - הם בלתי נמנעים.

עוד כתבות

טקס חנוכת סוללת החץ 3, ברנדנבורג / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

היציע החשאי והתודה הגרמנית: מאחורי הקלעים של טקס מסירת החץ

סוללה ראשונה של המערכת הישראלית נפרסה בעומק יערות ברנדנבורג, בעסקה הביטחונית הגדולה ביותר בין המדינות אי פעם ● בטקס ההשקה החגיגי הישראלים מצאו עצמם מזכירים לגרמנים איך נראית לוחמה מודרנית - כשצילה של ההיסטוריה מלווה את המעמד

גם זה קרה פה / צילום: צילום מסך

בתוך כל כיפופי הידיים, ישראל יכולה לשכוח ממטרת-העל הכלכלית

מה שנחתם מחייב רק לכאורה ● מסגרות התקציב גמישות מתמיד ● והחשבון על החניה הגיע מהר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ג'אקו 8 / צילום: יח''צ

שבעה מקומות וטווח חשמלי חריג: האם המכונית ההיברידית הזו מצדיקה את המחיר?

ג'אקו 8, הקרוס־אובר של ג'אקו, מציע עיצוב מרשים, אבזור שופע, מערכת הנעה מתוחכמת וטווח חשמלי ארוך ● יש מרווחים ממנו, אבל ברמת המחיר יש לו מעט מתחרים

קיארה פראני בתצוגת אופנה עם עורך ווג הבריטי אדוארד אנינפול ועורכת ווג המיתולוגית אנה וינטור. תעשייה של אישה אחת / צילום: Reuters, Moda Milano/IPA/Sipa USA

אם-כל-המשפיעניות עלולה להיכנס לכלא על הטעיית צרכנים. איך יגיב הענף?

קיארה פראני הפכה את השילוב בין תוכן, אופנה ויזמות דיגיטלית למודל עסקי מצליח ● ואז הגיעו טענות להונאה מחמירה מצידה, שגררו קנס של יותר ממיליון אירו וכעת גם הליך פלילי שעלול לגרור עונש מאסר ● גם בישראל ניצבות משפיעניות במרכזה של ביקורת ציבורית

התחדשות עירונית בתל אביב. להבטיח את הזכויות בחוזה / צילום: דיויד לוין

להגן על זכויות הדיירים: מה עושים כשיזם של פרויקט התחדשות עירונית נקלע לקשיים?

לאחרונה נקלעו כמה פרויקטים של התחדשות עירונית ברובעים 3 ו־4 בתל אביב לקשיים שהובילו לעצירתם ● אילו סעיפים חשובים כדאי לדיירים להוסיף לחוזה ההתקשרות עם היזם כדי להגן על עצמם, ומה עושים כשהפרויקט נתקע?

אבי לוי, יו''ר להב אל.אר / צילום: יח''צ

כשהוא קנה את השליטה בחברת ההחזקות, היא הייתה שווה בקושי 100 מיליון שקל. היום היא שווה מיליארדים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● כשהוא שולט בחברת הנדל"ן והקמעונאות להב אל.אר, הנסחרת בשווי של כ־2 מיליארד שקל, אבי לוי מביט אחורה ללא זעם על הפרידה מענקית הקניונים מליסרון שניהל: "אני אוהב את ליאורה עופר כמו אחות" ● הוא מספר על תוכניות ההתרחבות עם דלק ישראל ועל הניסיון שלא צלח להשתלטות על שופרסל, ומחמיא לאחים אמיר: "אני מוריד את הכובע בפניהם, לא חושב שהיינו מסוגלים לעשות יותר מזה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

שר האוצר מציג את תקציב 2026: "יהיה מס על בנקים. הוא יהיה קבוע וגדול"

שעות לפני ההצבעה על הצעת התקציב בממשלה, מערכת הביטחון והאוצר עדיין חלוקים על תקציב הביטחון השוטף וההתמודדות עם האיום האיראני ● נתניהו מבקש עוגן תקציבי לעשור קדימה, שמקבע את המסגרת ומצמצם תקציבים אזרחיים ● עוד ברקע: רפורמות במחלוקת, מאבקים מול שרים והסתדרות מוחלשת

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

למה מניית ארית התרסקה אחרי שהודיעה על הנפקת החברה הבת?

מניית ארית תעשיות צללה בבורסה בכמעט 20% לאחר ההחלטה להנפיק לציבור את החברה הבת רשף ● ארית מציעה להנפיק את רשף בשווי נמוך משמעותית מהשווי של חברת ההחזקות עצמה, בניגוד למקובל בשוק ● אנליסט מסביר: "השוק התאים את התמחור לכזה של חברת החזקות"

אוניית תובלה של צים / צילום: Craig Cooper

מבעלי השליטה ועד לתגובת המניה: ההצעה לרכישת צים שנחשפה בגלובס מסעירה את המשקיעים

בענף הספנות הבינלאומית מפנים תשומת לב רבה להתפתחויות בנוגע להתעניינות הרחבה של ענקיות הספנות בצים, שהרי עסקאות בסדר גודל שכזה לא מדוברות באופן שגרתי בתחום המסורתי ● כל זה מתרחש בעת שבהשפעת הזינוקים האחרונים במניה, שווי החברה הנוכחי עומד על כ־2.46 מיליארד דולר ● יו"ר ועד העובדים: "רכישת צים ע"י הפג לויד, שנשלטת בידי קטאר וסעודיה, היא סכנה ישירה לביטחון המדינה"

''משתפים הכל וכל היום''. חייל צה''ל בשטח / צילום: AP- Lefteris Pitarakis

לוחות זמנים, תנועות כוחות ותיעודים מהשטח: צה"ל התמכר לוואטסאפ, וזה כל מה שחמאס צריך

בעוד צה"ל אוסף מקצינים כלי רכב סיניים ומגביל שימוש במכשירי אנדרואיד, דווקא וואטסאפ הפכה לזירה העיקרית להעברת מידע רגיש, בלי נהלים או בקרה ● מומחי סייבר ומודיעין מבהירים ש"הסודות הגדולים לא מעניינים את האויב כמו מידע טקטי חי" ● נראה שלא למדנו כלום מהאזהרות החוזרות ונשנות

איפה יש הזדמנויות? / צילום: Shutterstock

בריאות, טכנולוגיה ושווקים מתעוררים: ההמלצות של ענקית קרנות הסל מוול סטריט

בסטייט סטריט, שמנהלת נכסים פיננסיים בסך 5.4 טריליון דולר, מאמינים ב־AI, כולל הזדמנויות השקעה במדינות אסיה, וממליצים גם על מניות הבריאות והפיננסים ● מנהל הפעילות בישראל: "ההשקעות בבינה מלאכותית עדיין נמוכות, בהשוואה למהפכות אחרות בהיסטוריה העולמית"

השגרה החדשה של צו 8 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

המדרון החלקלק של צו 8: כך הפך גיוס החירום לשגרה שצה"ל התאהב בה

שנתיים אחרי 7 באוקטובר, צו 8 כבר מזמן אינו כלי חירום אלא מנגנון הגיוס היחיד של צה"ל ● ההישענות עליו יצרה שגרה יקרה, לא מפוקחת ולעיתים גם מנוצלת לרעה, עם סבבים מתמשכים ופערים גדלים בין החוק למציאות ● ניסיון החקיקה להסדרת המילואים נפל והצבא השלים עם הסיטואציה שנוחה לו, בעוד שבאוצר מזהירים: מיליארדי שקלים מתבזבזים

הריסות בניינים בצפון רצועת עזה / צילום: ap, Leo Correa

החשש בחמאס מהצעד של ישראל - וההנחיה: "להתרחק מהמזגן"

למרות הפסקת האש: המדינה מונעת כניסת כתבים זרים לעזה ● טראמפ מתכנן להודיע על הקמת גוף שלטוני חדש בעזה ● בכיר אמריקאי: נכריז עד חג המולד, המשוואה: צה"ל יוצא מעזה, חמאס יוצא מהשלטון ● לשכת רה"מ: משלחת יצאה לקהיר במטרה להביא להשבה מיידית של החלל החטוף האחרון ● עדכונים שוטפים

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

המדינה האירופית שהותירה את אלביט מחוץ למכרז הגדול

הענקית הביטחונית הגרמנית קיבלה ממדינת נאט"ו הזמנה של חימושים משוטטים מסדרת הירו של UVISION הישראלית ● נורבגיה החליטה להשאיר בחוץ את המערכת הרקטית של אלביט, במסגרת מכרז שהיא מבצעת למערכות רקטיות ארוכות־טווח ● השקעת המיליארדים של טורקיה במערכות נשק חדשות ● וגם: במסגרת המלחמה עם רוסיה, אוקראינה צברה 100 אלף רחפנים במודל רכש ייחודי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בבורסה: ת"א 35 מעל 3,500 נקודות; ארית צנחה בכ-20%

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.1% וננעל בשיא חדש, ומדד ת"א 90 איבד 1.1% ● מדד הבנייה נפל ב-1.8% ● ארית תעשיות צנחה אחר שהודיעה שמתכננת להנפיק את החברה הבת ● מחירי הנפט עולים על רקע דשדוש המגעים לסיום מלחמת רוסיה-אוקראינה ● וגם: המניה הקטנה בתחום ה-AI שמכה את השוק, עם עלייה של 180% מתחילת השנה

חיילי צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הצעת התיווך של המל"ל: תקציב הביטחון יעמוד על 118 מיליארד שקל?

במסגרת הדיונים הקדחתניים שמתקיימים בין משרד האוצר למערכת הביטחון, לגלובס נודע כי המל"ל הציע שתקציב הביטחון יעמוד ב-2026 על 118 מיליארד שקל ● הדרישות של מערכת הביטחון עומדות על 144 מיליארד שקל, בעוד האוצר מכוון לאזור ה-90 מיליארד ● האם הצדדים יצליחו להתפשר?

רכבים באירופה / צילום: Shutterstock

היבואניות הישראליות כובשות את אירופה עם זיכיונות לרכבים מסין

יבואניות הרכב הישראליות מרחיבות את פעילותן באירופה עם שורה של זיכיונות חדשים לייבוא מותגי רכב סיניים, ובראשם צ’רי וג’ילי ● קרסו, כלמוביל, גרנד אוטו, סמלת ויוניון מתבססות בשווקים כמו אוסטריה, רומניה ויוון - וצפויות להתרחב לשוויץ ולבולגריה ב־2026 ● וגם: הנחות חריגות לסוף השנה ומגוון דגמים חדשים שהושקו בישראל ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע במשק באוקטובר: 13,620 שקל. ומה קורה בהייטק?

לפי הלמ"ס, מדובר בעלייה של 2.9% לעומת אוקטובר 2024 ● קצב האינפלציה באוקטובר 2025 עמד על 2.5%, כך שגם ריאלית מדובר בעלייה קלה לעומת החודש המקביל בשנה שעברה

"ההזדמנויות עלולות לרדת לטמיון": תחזית פסימית למזרח התיכון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: עיתונאי הוושינגטון פוסט מזהיר שההזדמנויות לשינוי אחרי המלחמה עלולות להיעלם, ההתנחלויות באיו"ש מביאות לעקירת פלסטינים, ומיקרוסופט מסתבכת בגלל ישראל באירלנד ● כותרות העיתונים בעולם

גל תורן בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך יוטיוב

למרות שלא היו השבוע כלל באוויר, גל תורן מוביל את בנק לאומי לפרסומת האהובה ביותר

הפרסומת הזכורה ביותר גם השבוע שייכת לבנק דיסקונט, לאומי מתמקם שני בזכירות - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● ההשקעה הגדולה ביותר שייכת לחברת התעופה אל על, עם כ–2.7 מיליון שקל, אך היא נותרת מחוץ למדד