גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צרות נוסח נורבגיה: אם כל הנהגים בישראל יעברו לרכב חשמלי, מי ימלא את הבור בתקציב?

משבר האנרגיה צפוי להביא את מחירי הדלק לשיאים חדשים כבר בחודשים הקרובים ● בינתיים, זה לא משפיע על הנסועה או על רכישות הרכב בישראל ● אבל אם המגמה תימשך, הנהגים ינטשו את רכבי הבנזין והממשלה תצטרך למצוא חלופה להכנסות של מיליארדי שקלים בשנה מהבלו

תור לתחנת דלק בלונדון, בעקבות משבר האנרגיה באירופה / צילום: Shutterstock
תור לתחנת דלק בלונדון, בעקבות משבר האנרגיה באירופה / צילום: Shutterstock

שוק הרכב הישראלי חדל השנה מלהיות "אי-בודד", שפועל פי חוקי משחק משלו. הוא הפך לחלק בלתי נפרד משוק הרכב הגלובלי עם השפעה ישירה של טרנדים כלל עולמיים על הביקוש וההיצע דוגמת המעבר המואץ לרכב חשמלי, מסע הכיבוש של טסלה, וקשיי האספקה.

אבל למרות זאת, היה בשנה האחרונה שינוי גלובלי בולט, שכמעט לא הותיר חותם על שוק הרכב הישראלי, והוא הזינוק במחירי הדלק. נזכיר, שמחיר הבנזין בתחנות עדיין משפיע על ההוצאות של כ-99% מבעלי כלי הרכב בישראל ושל כ-96% מרוכשי כלי הרכב החדשים. אבל למרות שמחיר הבנזין בתחנות טיפס מתחילת השנה בכמעט 20%, השוק המקומי הגיב באדישות מוחלטת.

האדישות הזו מחייבת אותנו לשאול שלוש שאלות: האם ומתי יחצו מחירי הדלק סף פסיכולוגי שיאלץ את הנהגים בישראל לחשב מסלול מחדש; איך זה ישפיע על הביקוש בשוק הרכב החשמלי; ומה תעשה הממשלה כדי להגן על הכנסותיה ממיסוי דלק, בהנחה שהרכב החשמלי יהפוך למפלט ממחירי הדלק עבור עבור ההמונים.

מחירי הדלק בישראל מתעדכנים ישירות ומדי חודש על פי מחירי הנפט בשוק העולמי ובתקופה האחרונה המחיר של חבית נפט מסוג "ברנט" נע סביב ה-80 דולר, קרוב כיום לשיא של 7 שנים. תורמות לכך סיבות שונות ובעיקר הביקוש הגואה לאנרגיה בכל העולם.
על פי הערכה עדכנית של "גולדמן זאקס", הביקוש העולמי לנפט עומד היום על כ-100 מיליון חביות ליום, נתון שהופך את הירידה בשנת הקורונה לזיכרון רחוק. כתוצאה, גם מחירי הדלק לתחבורה בעולם מטפסים לרמות שיא. בבריטניה, שבר המחיר של ליטר בנזין בחודש שעבר שיא של כל הזמנים; הממשל בארה"ב מנסה בימים אלה להשפיע על חברות הנפט כדי לרסן את מחירי הבנזין, שנסקו בכמעט 40% - ואלה רק קומץ מהדוגמאות.

 

הבלו: בלם הזעזועים הישראלי

בישראל מס הדלק הגבוה, ובמיוחד הבלו הקבוע, משמש כסוג של "בלם זעזועים", שממתן את ההשפעה בעליית הדלק בעולם. אבל גם כך המחיר של ליטר בנזין נמצא כיום בשיא של שלוש שנים וגבוה כיום ב-9% ממחירו באוקטובר 2019.

ניתן היה לצפות, ששינוי כזה ישפיע על היקף הנסועה ועל תמהיל הרכישות של רוכשי הרכב, אבל בינתיים אין לכך אינדיקציה בשטח. נהפוך הוא: הנסועה בישראל המשיכה לעלות השנה בקצב מהיר וההוכחה לכך היא העלייה המהירה בהכנסות המדינה ממיסוי דלק. הציבור הישראלי גם בורח ממכוניות קטנות וחסכוניות, שחלקן מסך רכישות הרכב החדש בארץ הולך וקטן, ואילו חלקם של רכבי הכביש-שטח הגדולים והצמאים לדלק גדל בקצב מואץ.

הלקוחות יעברו לחלופות?

בשורה התחתונה, נראה שמחיר של פחות מ-7 שקלים לליטר עדיין רחוק מסף התגובה של רוכשי הרכב בישראל, אבל הסף הזה עשוי להישבר די בקרוב אם להסתמך על התחזיות הגלובליות. אנליסטים בעולם מעריכים כיום שמחיר הנפט עשוי להגיע לכ-100 דולר לחבית כבר בחודשים הקרובים ולאחרונה נשמעות הערכות אפילו עוד יותר מרחיקות לכת.

התחזית האחרונה של מחלקת המחקר של "בנק אוף אמריקה", שפורסמה בתחילת נובמבר, צופה שהמחיר של חבית נפט מסוג "ברנט" יגיע עד סוף יוני 2022 לרמה של כ-120 דולר לחבית, כמעט 35% יותר מהמחיר הנוכחי. זאת, בשל משבר האנרגיה הגלובלי, שדוחף כלפי מעלה את מחיר הנפט הגולמי, הגז הטבעי ומקורות אנרגיה נוספים. הבנק מעריך שהביקוש לנפט ימשיך לעלות על קצב האספקה לפחות בשנה וחצי הקרובות.

אם תחזיות הקיצון יתממשו, מחירי הבנזין בארץ יתייצבו בחודשים הבאים בטווח של לפחוץ 7-7.5 שקלים לליטר.

אמנם לפני יותר מעשור כבר היינו ברמות מחיר דומות והצרכנים ספגו אותן בלי ברירה אולם אז לא היו אלטרנטיבות קבילות לרכבי בנזין או דיזל (למעט תחבורה ציבורית). היום הן קיימות בדמות הרכב החשמלי. לפיכך אפשר להניח שהמשך העלייה המואצת במחירי הדלק תדחוף יותר ויותר לקוחות "מיינסטרים" לרכב החשמלי, ממש כפי שקורה בימים אלה בבריטניה, בגרמניה ואפילו בארצות הברית.

יש מי שטוען שכבר אפשר להבחין בסימנים ראשונים למגמה. גורם בכיר בענף הרכב אומר שמחירי הדלק לא היו הסיבה המרכזית למעבר של לקוחות פרטיים לרכב חשמלי, אלא בעיקר החדשנות והטבות מס שונות, דוגמת אגרה שנתית נמוכה וצפי לעלויות תחזוקה נמוכות לאורך שנים.

לדבריו, הראשונים שמגיבים לעליית מחירי הדלק הם המעסיקים הגדולים בארץ, שעלייה במחיר משפיעה עליהם משמעותית בהוצאות על כלי הרכב הצמודים לעובדים. כבר היום מבצעים מעסיקים רבים מבחני עלות-תועלת של מכוניות חשמל מול בנזין בשאיפה להעביר מאסה מהותית של עובדים לחשמל ב-2022. מה שמעכב את התהליך כרגע הוא העדר מלאים זמינים של רכב חשמלי במחירים נגישים. אם אכן היקף ההיצע לרכב חשמלי בישראל יפגוש בשנה הבאה את הביקוש על רקע מחירי שיא של הבנזין, ייווצרו תנאים ל"סערה מושלמת". כזו, שתיקח את פלח החשמליות בישראל לפאזה חדשה עם נתח דו-ספרתי מכלל המכירות.

המיסוי על רכב חשמלי בדרך?

מי שעשויה להאט את המהלך היא דווקא הממשלה, שמתייחסת לדלק לתחבורה כמוצר עם ביקוש קשיח, שהמיסוי עליו הוא בור הכנסות ללא תחתית. בחודשים ינואר-אוקטובר השנה, למשל, הסתכמו הכנסות המדינה מבלו דלק ב-15.13 מיליארד שקל, עליה של כ-9.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ונתון, שנמוך רק ב־4% מהתקופה המקבילה ב-2019, טרום הקורונה. זאת, למרות העלייה המשמעותית במכירות כלי רכב היברידיים ופלאג-אין, שצריכת הדלק שלהם אמורה להיות נמוכה יותר.

ההכנסות מסעיף הדלק מהוות כמעט 10% מכלל הכנסות המדינה ממסים עקיפים והסיכוי שהמדינה תהיה מוכנה לוותר עליהן, או אפילו על חלק מהותי מהן, שואף לאפס. אמנם כרגע אחוז הכניסה של הרכב החשמלי בישראל (כ-4%) לא מהווה איום מהותי על ההכנסות, אבל אם עליית מחירי הדלק תאיץ את רכישות הרכב החשמלי, על חשבון הכנסות המדינה, ייתכן שנראה תגובה שתנסה לקרר את השוק.

את הדוגמה הטובה ביותר לתהליך הזה אפשר למצוא בנורבגיה, שנחשבת לחלוצה העולמית באימוץ כלי רכב חשמליים. "הבעיה" של נורבגיה היא שכיום הולכים ונעלמים ממנה כלי רכב צורכי הדלק, שניתן למסות. בחודש שעבר, למשל, הגיע שיעור מכירות החשמליות ל-77.5% מכלל המכירות. גורמים בממשלה מעריכים שהשינוי ייצור "חור" של 2.32 מיליארד דולר בתקציב השנתי של המדינה. לכן, הממשלה החדשה בנורבגיה שוקלת שורה של צעדים לצמצום הטבות המס על רכב חשמלי. אצלנו, כאמור, ה"חור" הפוטנציאלי בתקציב גבוה משמעותית ואם קצב האימוץ של הרכב החשמלי יעקוף את התחזיות בשל נסיקת מחירי הדלק, צעדים משמעותיים ל"פיצוי" על אובדן ההכנסות - הם בלתי נמנעים.

עוד כתבות

עו''ד שלמה למברגר / צילום: לשכת עורכי דין

המשנה לפרקליט המדינה בהתייחסות ראשונה להסדר הטיעון: "לא יעלה על הדעת שלא יהיה קלון"

"מבחינת כתב האישום הקיים, וגם מבחינת כל כתב אישום שמדברים על היתכנות להגיע אליו - לא יעלה על הדעת שזה יישאר בלי קלון", אמר היום עו"ד שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, בתגובה ראשונה בנוגע למו"מ המתנהל עם נתניהו ● בימים האחרונים לא מתקיימים מגעים, ונתניהו טרם הודיע אם הסכים לתנאים שהציב מנדלבליט

הרכב החשמלי בישראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות הביטוח מאיימות "לתקוע" את החקיקה לרכב אוטונומי

החברות מתנגדות לגלגל על "הפול" את הביטוח של כלי רכב ללא נהג שמבצעים ניסויים בישראל ● וגם: מה צריכה הממשלה לעשות כדי להעלות את שיעור הרכבים החשמליים בישראל? ● השבוע בעולם הרכב

הבורסה בתל אביב / אילוסטרציה: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בת"א: קבלת פנים חמה לבית בכפר, בית ההשקעות מור זינק

לאחר שנסחרו ביציבות יחסית, מרבית המדדים בבורסה סיימו את היום בעליות ● רשת הדיור המוגן בית בכפר זינקה ב-15% ביומה הראשון ● מדדי הביומד והנפט איבדו גובה, מדד הבנקים ננעל ללא שינוי ● מחזור המסחר הסתכם בכ-2.5 מיליארד שקל

ניצן צעיר הרים, מנכ''ל ווישור / צילום: ערן ירדני

על רקע קשיים בענף: ווישור חתמה על הסכמי ביטוח משנה עם מיוניק רי

חברת הביטוח הדיגיטלית המתמחה בביטוחי רכב ודירה חתמה על הסכמים לשנתיים ולשלוש עם מבטחת המשנה הגרמנית ● סירוב של מבטחי משנה לבטח פעילות בארץ כבר הביא לסיום שיווק פוליסות סיעוד פרטיות

השקעה פסיבית / אילוסטרציה: Shutterstock

5 דברים שצריך לדעת על השקעה פסיבית

דמי ניהול נמוכים ואפשרויות מגוונות: ישנו ויכוח ארוך שנים האם יש יתרון בהשקעה אקטיבית על ידי זיהוי חברות מוצלחות והשקעה בהן, או שכדאי להשקיע באופן פסיבי ● עובדתית, מעט מאוד מנהלי השקעות הצליחו להשיג תשואה יותר גבוהה מהמדדים לאורך זמן ● אז מה כדאי לדעת על השקעה פסיבית? גלובס עושה סדר

הרצל מתיתיהו, בעלי ''סלסה'' חנות צעצועים ומכשירי כתיבה / צילום: תמונה פרטית

"אנחנו אולי לא חיוניים למשק אבל בהחלט חיוניים לשכונה וצריכים לקבל גיבוי ממשלתי וציבורי לזה"

הרצל מתיתיהו, בן 57 מרמת גן ● נשוי + 3 ● בעלי "סלסה", חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ● "התחלתי כ'טמבוריה', והצרכים של תושבי השכונה הובילו אותי לשנות את האופי של החנות" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

ארז חיימוביץ', שותף בקרן אורבימד ומנהל הפעילות של אורבימד ישראל. כיהן עד עתה כיו''ר החברה / צילום: יח''צ

חברת אימפקט ביו, בוגרת חממת FutuRx, הודיעה על גיוס של 111 מיליון דולר

החברה מפתחת סוג חדש של תאי CAR-T לטיפול בסרטן, שהם בעצם מעין "מחשבים קטנים" בתרופה ● בגיוס הנוכחי השתתפו אורבימד וקרן RMPG, שהוקמה במיוחד כדי להשקיע בחברות בוגרות חממת FutuRX, הייעודית לתחום פיתוח התרופות

השופט בדימוס חנן מלצר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות מינוי חנן מלצר ליו"ר מגדל: הצעת חוק לחובת צינון על שופטים

ח"כ שמחה רוטמן הגיש הצעת חוק המטילה לראשונה חובת צינון על שופטים ● ההצעה הוגשה לאחר הפרסום בגלובס אודות התנהלות השופט בדימוס חנן מלצר, אשר דן בעניינה של חברת מגדל לפני חצי שנה, וכעת ממונה לתפקיד יו"ר החברה

ביהמ''ש העליון / צילום: Shutterstock

בג"ץ: הזכות לחשמל היא חוקתית, לא ניתן לנתק חייבים

בית המשפט העליון קבע כי הזכות לחשמל היא זכות חוקתית הקשורה קשר הדוק לזכות לחיים ולבריאות ● חייב את רשות החשמל לתקן את אמות-המידה לניתוקי חשמל בקרב חייבים ולגבות את החוב באמצעים מתונים יותר שאינם כרוכים בניתוק החשמל

רוני צארום / צילום: איל יצהר

אספן מעדכנת: המו"מ עם איש העסקים טדי שגיא הופסק

בדיווח לבורסה מסרה אספן כי "המשא ומתן שהתקיים בין החברה לבין קבוצת שגיא, כמשמעותה בדוחות הקודמים, לא הבשיל לכדי הסכם מחייב מפאת פערים מסחריים"

ג'סטין טרודו, רה''מ קנדה / צילום: Shutterstock

שיא של 30 שנה באינפלציה בקנדה, והזרקור מופנה לבנק המרכזי

כלכלנים צופים כי בנק קנדה יעלה את שיעור הריבית כבר בשבוע הבא על בסיס דוח מדד המחירים לצרכן ולחצי השכר שתועדו בסקר של תחזיות לגבי חברות שונות

אדר שפרן, יו''ר איגוד המפיקים / צילום: תמונה פרטית

משבר בתעשיית הטלוויזיה: איגוד המפיקים משבית צילומי הפקות חדשות

באיגוד המפיקים מסבירים את ההחלטה בהתנהגות אלימה של ארגון אקט, שכללה לדבריו פיצוץ יום צילום בשבוע שעבר, איומים וסחיטה על מפיקים ואנשי צוות בעניין שעות הצילומים ועוד -הכול כחלק מהמאבק להגיע להסדר חדש ובניסיון חד-צדדי לבטל הסכמים קיימים

סך הביקוש השנה אמור להגיע ל-99.7 מיליון חביות ביום, כ-200 אלף יותר חביות ביום מהרמה של 2019 / אילוסטרציה: Shutterstock, OH_HO

סוכנות האנרגיה הבינלאומית: הביקוש לנפט ב-2022 יעבור את הרמה שהייתה לפני הקורונה

בסוכנות שמושבה בפריז אומרים שסך הביקוש השנה עשוי להגיע ל-99.7 מיליון חביות ביום

סוחר בבורסת ניו יורק. מניות הטכנולוגיה אינן חביבות כבעבר על המשקיעים / צילום: Associated Press, Richard Drew

בית ההשקעות אופנהיימר: "מחצית מהחברות הישראליות בוול סטריט ירדו במעל 50% מהשיא"

לדברי סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט אופנהיימר, המעבר ממניות צמיחה למניות ערך פוגע מאוד בחברות הטכנולוגיה מישראל ● "ריבית אפסית תומכת בתמחורים גבוהים יותר לחברות צמיחה, ולכן האמירות על הכוונה להעלות ריבית הן הגורם המרכזי לירידות בהן"

נשיר טורקיה,  רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, SPUTNIK

לא רק האינפלציה: למה ארדואן רוצה לחמם יחסים עם ישראל?

הגירעון בטורקיה, יחד עם הצורך במקורות אנרגיה, הובילו את אנקרה לחימום היחסים עם ירושלים ● במקביל, האינפלציה ששוברת שיאים של כמעט 20 שנה ומגיעה לשיעור של 36%, גורמת לנשיא הטורקי "לחשב מסלול מחדש" ולהושיט יד למי שבעבר ראה בה כאויבת

מפעל איסכור / צילום: אייל פישר

הביטול הראשון של 2022: איסכור מושכת את תשקיף ההנפקה בת"א

יצרנית ומשווקת המתכות שבשליטת קרן קדמה קיוותה להנפיק בבורסה לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל, פי 4 מהשווי שבו רכשה את החברה ● בהודעת החברה נמסר כי "אין בכוונת בעלי החברה להתפשר בשווי, נוכח תנאי השוק"

מנכ''ל חברת המשכנתאות Better.com, וישאל גארג / צילום: צילום מסך

המנכ"ל שפיטר 900 אנשים בזום חזר לעבודה

וישאל גארג, מנכ"ל Better.com, יצא לחופשה בדצמבר לאחר שסרטון שהראה אותו מפטר מאות עובדים בשיחת ועידה - הועלה לרשת

חדירה לפרטיות / צילום: Shutterstock, Sashkin

פרשת NSO: אם איש לא ייתן את הדין, זה יקרה שוב

כל מי שעבד אי-פעם עם אזרחים שברחו ממשטרים דיקטטורים, יודע שהחדירה לפרטיותם היא אחת החוויות הקשות ביותר ● לכן הדרישה התקיפה לחקור את פרשת NSO – לבדוק מי בכירי המשטרה שנתנו את הפקודה, מי השופטים שאישרו זאת כחותמת גומי ומי החוקרים שעשו בחומרים שימוש אסור נוסף - מחויבת בתקיפות

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

הירידות בוול סטריט החריפו בשעה האחרונה של המסחר: טסלה צנחה ב-3.4%, מודרנה ב-6.7%

בורסות אירופה רשמו עליות קלות בסיום המסחר ● התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים ירדה לכ-1.84% ● מדד המחירים לצרכן בבריטניה עלה (שנתי) ב-5.4% ● מחירי הנפט בשיא מאז אוקטובר 2014

מתקן להפקת מים מהאוויר של חברת ווטרג'ן / צילום: ווטרג'ן

מרכז התערוכות באבו דאבי רכש טכנולוגיה ישראלית להפקת מי שתייה מהאוויר

מכשירי חברת ווטרג'ן הישראלית יסייעו להפוך את המרכז לנקי מבקבוקי פלסטיק