גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צרות נוסח נורבגיה: אם כל הנהגים בישראל יעברו לרכב חשמלי, מי ימלא את הבור בתקציב?

משבר האנרגיה צפוי להביא את מחירי הדלק לשיאים חדשים כבר בחודשים הקרובים ● בינתיים, זה לא משפיע על הנסועה או על רכישות הרכב בישראל ● אבל אם המגמה תימשך, הנהגים ינטשו את רכבי הבנזין והממשלה תצטרך למצוא חלופה להכנסות של מיליארדי שקלים בשנה מהבלו

תור לתחנת דלק בלונדון, בעקבות משבר האנרגיה באירופה / צילום: Shutterstock
תור לתחנת דלק בלונדון, בעקבות משבר האנרגיה באירופה / צילום: Shutterstock

שוק הרכב הישראלי חדל השנה מלהיות "אי-בודד", שפועל פי חוקי משחק משלו. הוא הפך לחלק בלתי נפרד משוק הרכב הגלובלי עם השפעה ישירה של טרנדים כלל עולמיים על הביקוש וההיצע דוגמת המעבר המואץ לרכב חשמלי, מסע הכיבוש של טסלה, וקשיי האספקה.

אבל למרות זאת, היה בשנה האחרונה שינוי גלובלי בולט, שכמעט לא הותיר חותם על שוק הרכב הישראלי, והוא הזינוק במחירי הדלק. נזכיר, שמחיר הבנזין בתחנות עדיין משפיע על ההוצאות של כ-99% מבעלי כלי הרכב בישראל ושל כ-96% מרוכשי כלי הרכב החדשים. אבל למרות שמחיר הבנזין בתחנות טיפס מתחילת השנה בכמעט 20%, השוק המקומי הגיב באדישות מוחלטת.

האדישות הזו מחייבת אותנו לשאול שלוש שאלות: האם ומתי יחצו מחירי הדלק סף פסיכולוגי שיאלץ את הנהגים בישראל לחשב מסלול מחדש; איך זה ישפיע על הביקוש בשוק הרכב החשמלי; ומה תעשה הממשלה כדי להגן על הכנסותיה ממיסוי דלק, בהנחה שהרכב החשמלי יהפוך למפלט ממחירי הדלק עבור עבור ההמונים.

מחירי הדלק בישראל מתעדכנים ישירות ומדי חודש על פי מחירי הנפט בשוק העולמי ובתקופה האחרונה המחיר של חבית נפט מסוג "ברנט" נע סביב ה-80 דולר, קרוב כיום לשיא של 7 שנים. תורמות לכך סיבות שונות ובעיקר הביקוש הגואה לאנרגיה בכל העולם.
על פי הערכה עדכנית של "גולדמן זאקס", הביקוש העולמי לנפט עומד היום על כ-100 מיליון חביות ליום, נתון שהופך את הירידה בשנת הקורונה לזיכרון רחוק. כתוצאה, גם מחירי הדלק לתחבורה בעולם מטפסים לרמות שיא. בבריטניה, שבר המחיר של ליטר בנזין בחודש שעבר שיא של כל הזמנים; הממשל בארה"ב מנסה בימים אלה להשפיע על חברות הנפט כדי לרסן את מחירי הבנזין, שנסקו בכמעט 40% - ואלה רק קומץ מהדוגמאות.

 

הבלו: בלם הזעזועים הישראלי

בישראל מס הדלק הגבוה, ובמיוחד הבלו הקבוע, משמש כסוג של "בלם זעזועים", שממתן את ההשפעה בעליית הדלק בעולם. אבל גם כך המחיר של ליטר בנזין נמצא כיום בשיא של שלוש שנים וגבוה כיום ב-9% ממחירו באוקטובר 2019.

ניתן היה לצפות, ששינוי כזה ישפיע על היקף הנסועה ועל תמהיל הרכישות של רוכשי הרכב, אבל בינתיים אין לכך אינדיקציה בשטח. נהפוך הוא: הנסועה בישראל המשיכה לעלות השנה בקצב מהיר וההוכחה לכך היא העלייה המהירה בהכנסות המדינה ממיסוי דלק. הציבור הישראלי גם בורח ממכוניות קטנות וחסכוניות, שחלקן מסך רכישות הרכב החדש בארץ הולך וקטן, ואילו חלקם של רכבי הכביש-שטח הגדולים והצמאים לדלק גדל בקצב מואץ.

הלקוחות יעברו לחלופות?

בשורה התחתונה, נראה שמחיר של פחות מ-7 שקלים לליטר עדיין רחוק מסף התגובה של רוכשי הרכב בישראל, אבל הסף הזה עשוי להישבר די בקרוב אם להסתמך על התחזיות הגלובליות. אנליסטים בעולם מעריכים כיום שמחיר הנפט עשוי להגיע לכ-100 דולר לחבית כבר בחודשים הקרובים ולאחרונה נשמעות הערכות אפילו עוד יותר מרחיקות לכת.

התחזית האחרונה של מחלקת המחקר של "בנק אוף אמריקה", שפורסמה בתחילת נובמבר, צופה שהמחיר של חבית נפט מסוג "ברנט" יגיע עד סוף יוני 2022 לרמה של כ-120 דולר לחבית, כמעט 35% יותר מהמחיר הנוכחי. זאת, בשל משבר האנרגיה הגלובלי, שדוחף כלפי מעלה את מחיר הנפט הגולמי, הגז הטבעי ומקורות אנרגיה נוספים. הבנק מעריך שהביקוש לנפט ימשיך לעלות על קצב האספקה לפחות בשנה וחצי הקרובות.

אם תחזיות הקיצון יתממשו, מחירי הבנזין בארץ יתייצבו בחודשים הבאים בטווח של לפחוץ 7-7.5 שקלים לליטר.

אמנם לפני יותר מעשור כבר היינו ברמות מחיר דומות והצרכנים ספגו אותן בלי ברירה אולם אז לא היו אלטרנטיבות קבילות לרכבי בנזין או דיזל (למעט תחבורה ציבורית). היום הן קיימות בדמות הרכב החשמלי. לפיכך אפשר להניח שהמשך העלייה המואצת במחירי הדלק תדחוף יותר ויותר לקוחות "מיינסטרים" לרכב החשמלי, ממש כפי שקורה בימים אלה בבריטניה, בגרמניה ואפילו בארצות הברית.

יש מי שטוען שכבר אפשר להבחין בסימנים ראשונים למגמה. גורם בכיר בענף הרכב אומר שמחירי הדלק לא היו הסיבה המרכזית למעבר של לקוחות פרטיים לרכב חשמלי, אלא בעיקר החדשנות והטבות מס שונות, דוגמת אגרה שנתית נמוכה וצפי לעלויות תחזוקה נמוכות לאורך שנים.

לדבריו, הראשונים שמגיבים לעליית מחירי הדלק הם המעסיקים הגדולים בארץ, שעלייה במחיר משפיעה עליהם משמעותית בהוצאות על כלי הרכב הצמודים לעובדים. כבר היום מבצעים מעסיקים רבים מבחני עלות-תועלת של מכוניות חשמל מול בנזין בשאיפה להעביר מאסה מהותית של עובדים לחשמל ב-2022. מה שמעכב את התהליך כרגע הוא העדר מלאים זמינים של רכב חשמלי במחירים נגישים. אם אכן היקף ההיצע לרכב חשמלי בישראל יפגוש בשנה הבאה את הביקוש על רקע מחירי שיא של הבנזין, ייווצרו תנאים ל"סערה מושלמת". כזו, שתיקח את פלח החשמליות בישראל לפאזה חדשה עם נתח דו-ספרתי מכלל המכירות.

המיסוי על רכב חשמלי בדרך?

מי שעשויה להאט את המהלך היא דווקא הממשלה, שמתייחסת לדלק לתחבורה כמוצר עם ביקוש קשיח, שהמיסוי עליו הוא בור הכנסות ללא תחתית. בחודשים ינואר-אוקטובר השנה, למשל, הסתכמו הכנסות המדינה מבלו דלק ב-15.13 מיליארד שקל, עליה של כ-9.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ונתון, שנמוך רק ב־4% מהתקופה המקבילה ב-2019, טרום הקורונה. זאת, למרות העלייה המשמעותית במכירות כלי רכב היברידיים ופלאג-אין, שצריכת הדלק שלהם אמורה להיות נמוכה יותר.

ההכנסות מסעיף הדלק מהוות כמעט 10% מכלל הכנסות המדינה ממסים עקיפים והסיכוי שהמדינה תהיה מוכנה לוותר עליהן, או אפילו על חלק מהותי מהן, שואף לאפס. אמנם כרגע אחוז הכניסה של הרכב החשמלי בישראל (כ-4%) לא מהווה איום מהותי על ההכנסות, אבל אם עליית מחירי הדלק תאיץ את רכישות הרכב החשמלי, על חשבון הכנסות המדינה, ייתכן שנראה תגובה שתנסה לקרר את השוק.

את הדוגמה הטובה ביותר לתהליך הזה אפשר למצוא בנורבגיה, שנחשבת לחלוצה העולמית באימוץ כלי רכב חשמליים. "הבעיה" של נורבגיה היא שכיום הולכים ונעלמים ממנה כלי רכב צורכי הדלק, שניתן למסות. בחודש שעבר, למשל, הגיע שיעור מכירות החשמליות ל-77.5% מכלל המכירות. גורמים בממשלה מעריכים שהשינוי ייצור "חור" של 2.32 מיליארד דולר בתקציב השנתי של המדינה. לכן, הממשלה החדשה בנורבגיה שוקלת שורה של צעדים לצמצום הטבות המס על רכב חשמלי. אצלנו, כאמור, ה"חור" הפוטנציאלי בתקציב גבוה משמעותית ואם קצב האימוץ של הרכב החשמלי יעקוף את התחזיות בשל נסיקת מחירי הדלק, צעדים משמעותיים ל"פיצוי" על אובדן ההכנסות - הם בלתי נמנעים.

עוד כתבות

אנליסטים מזהירים: "ישראל בדרך למלחמה בכמה חזיתות"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: ההסדרים של ישראל עם עזה, סוריה ולבנון עלולים לקרוס, מיהו הנשיא החדש של צ'ילה שתומך בישראל, ובאיראן הדיחו את מפקד מערך ההגנה האווירית אחרי הכישלון ביוני ● כותרות העיתונים בעולם

יו''ר ועדת הכלכלה ח''כ דוד ביטן ועדת הכלכלה, 10.12.25 / צילום: איל יצהר

דוד ביטן ניהל דיון על מחיר ביטוח הרכב. האם הוא שולט בנתונים?

בוועדת הכלכלה בכנסת התנהל דיון סוער על התייקרות מחירי ביטוח הרכב ● יו"ר הוועדה דוד ביטן שלף נתונים חריגים, אבל האם הם נכונים? ● המשרוקית של גלובס

גדעון תדמור, יו''ר ומייסד נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

חגיגת המימושים בת"א: שתי מנהלות בנאוויטס מכרו מניות ב־29 מיליון שקל

אחרי זינוק של כ־870% בחמש השנים האחרונות, יועמ"שית שותפות הנפט וסמנכ"לית הכספים שלה מימשו חלק מהחזקותיהן ● שווי החזקותיו של המייסד והיו"ר גדעון תדמור זינק ל־1.3 מיליארד שקל

תום ליבנה / צילום: אריק סולטן

תום ליבנה ואיל וולדמן מגייסים 200 מיליון דולר לספאק חדש

בשבועות האחרונים ליבנה מקדם גיוס של כ־200 מיליון דולר לחברת ספאק חדשה, המיועדת לרכישת חברה פרטית ישראלית בתחומי הסייבר או הבינה המלאכותית ● לחברה כבר צורפו חברי דירקטוריון כמו איל וולדמן ודייב דה-וולט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

באוצר חוששים: צה"ל בדרך למיצוי מכסת המילואים לכל 2026

לפי ההסכמות התקציביות בין משרד האוצר למערכת הביטחון, מילואימניקים ישרתו מספר מוגבל של ימים בשנה ● אולם, לוחמים קיבלו צווים לינואר 2026 שעוקפים זאת ● האם התקציב בדרך להיפרץ?

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ לצד מנהיגי קטאר, טורקיה ומצרים / צילום: ap, Evan Vucci

מרוץ חימוש: ההתעצמות הצבאית מסביב לישראל

שורת מדינות ערביות מתעצמות צבאית - בחסות ממשל טראמפ ● לוחם צה"ל נהרג מירי בבסיס בצפון, נפתחה חקירת מצ"ח ● בישראל נערכים לתקיפה נרחבת בדרום לבנון ● מאז שהחלה הפסקת האש בצפון: 380 מחבלים חוסלו, כ-1,200 פשיטות קרקעיות בוצעו בידי צה"ל ● בעקבות הפיגוע באוסטרליה: בצבא חידדו הנחיות לחיילים בחו"ל ● טראמפ על חיסול בכיר חמאס ראאד סעד: אנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש ● דיווחים שוטפים

מיכאל קלמן, מנכ''ל מנורה מבטחים, ויורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: נטי לוי, כדיה לוי

על מה ממליצים בחברת הביטוח שהשיגה לחוסכים את התשואה הכי גבוהה השנה בכל האפיקים

2025 מסתמנת בתור השנה של חברות הביטוח, שמובילות את טבלת התשואות גם בנובמבר, ובראשן מנורה מבטחים וכלל ● החוסכים בישראל בדרך לשנה הטובה ביותר מאז 2009 ● במנורה דוגלים כעת בהשקעות סלקטיביות במניות טכנולוגיה, בעוד שבכלל מציעים להיצמד למדדים

מייסדי נאבן, אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: נאבן

בעקבות עזיבה מפתיעה של סמנכ"לית הכספים: מניית נאבן נופלת בחדות

מניית נאבן, שהונפקה בנאסד"ק לפני כחודש וחצי, נסחרת כעת בכחצי משווי ההנפקה ● עם זאת, המנכ"ל מציין: "מעולם לא הייתי אופטימי יותר בנוגע להזדמנויות שיש לפנינו"

הודעה שנשלחה בקבוצת וואטסאפ של מתחזים / צילום: צילום מסך

הונאת הרשת החדשה: הבטיחו תשואה חלומית, ואז המניה נפלה בכ־90%

מתחזים ברשת שכנעו משקיעים ישראלים להשקיע במניה של קבוצת מסעדות מלזית ● הם התחזו לדמויות מוכרות בשוק, וכך זינקה המניה בכ־150% - אך קרסה לאחר בריחת מארגני ההונאה שמכרו את החזקותיהם ● ברקע, פלטפורמות כמו מטא מתקשות לבלום את התופעה

מה יחזיר את הקונים לשוק הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

בעולם כבר למדו: הפחתות ריבית לא מייצרות ביקוש לדירות - וזו הסיבה

בזמן שאצלנו בנק ישראל רק החל להוריד את הריבית, מאירופה ועד צפון אמריקה הבנקים המרכזיים נמצאים בעיצומה של סדרת הפחתות ● עם זאת, הנתונים מראים כי השפעת המדיניות המוניטרית על מחירי הדיור חלשה יחסית ● למרות ההבדלים בין הכלכלות והאתגרים של ישראל, נשאלת השאלה: האם גם כאן נראה מגמה דומה?

הדמיית פארק ''טבעון טק'' / הדמיה: Oilin

הסכום נחשף: כמה תשלם אנבידיה על הקרקע של הקמפוס היוקרתי שלה?

אנבידיה תשלם בשלב הראשון סכום של 90 מיליון שקל על הקרקע עליה יוקם מרכז הפיתוח ● הקמפוס אמור להשתרע על 160 אלף מ"ר, במרכז תעסוקה חדש בקריית טבעון בשם "טבעון טק" שנמצא כעת בשלבי תכנון ● עלותו צפויה להגיע למאות מיליוני שקלים לפחות

יו''ר דירקטוריון צים יאיר סרוסי והמנכ''ל אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, don-monteaux

הסכמות בין דירקטוריון צים למוסדיים: אלו הדירקטורים החדשים שימונו

לקראת אסיפת בעלי המניות שתתכנס בשבוע הבא דירקטוריון חברת הספנות הגיע להסכמות עם בעלי המניות האקטיביסטים ● שניים מהמועמדים של בעלי המניות, רון הדסי ורן גריצשטיין, יזכו לתמיכת הדירקטוריון, ואילו המועמדת השלישית, ד"ר קרן בר-חוה, תמונה כמשקיפה

משרדי משרד הבריאות בירושלים / צילום: איל יצהר

משרד הבריאות: השפעת השנה מוקדמת וחמורה מהרגיל

תת־זן חדש של שפעת A הפך את עונת השפעת לקשה מהממוצע, עם מקרי תמותה בילדים, מאות מאושפזים והיערכות לעומסים בבתי החולים ● משרד הבריאות ממליץ על עטיית מסיכות ע"י אוכלוסיות בסיכון ובנוכחותן ● וגם: שיעור ההתחסנות בישראל נותר נמוך

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

אחרי שלוש שנים חזקות: מה צופים מומחי ההשקעות בוול סטריט לשוק ב־2026?

מומחי השקעות בוול סטריט מנסים להעריך את כיוון השוק ב־2026 ● רובם מעריכים שנה חיובית, גם אם תנודתית, בזמן שאחד מזהיר מסיכון למיתון שידחוף את S&P 500 כלפי מטה ● BDO: "זה לא שוק לבעלי לב חלש. המניות מתומחרות לשלמות, ויש אפס מרווח לטעויות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; מדד הבנקים ירד ב-0.5%, נקסט ויז'ן זינקה ב-17%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.3% ● נקסט ויז'ן דיווחה היום על העסקה הגדולה בתולדותיה, בגובה של 76.8 מיליון דולר ● איחוד האמירויות היא הלקוחה מאחורי עסקת הענק של  אלביט, כך לפי דיווח באתר "אינטיליג'נס אונליין" ● וגם: שתי מניות השבבים הישראליות שזכו להמלצה מג'פריס

שחר סיני, סמנכ''ל קרנות נאמנות פרופאונד בית השקעות / צילום: עמי ארליך

"אחרי שנתיים פנומנליות במניות הפיננסים, זה הזמן להוריד רגל מהגז"

שחר סיני, סמנכ"ל קרנות נאמנות בפרופאונד, ממשיך להעדיף את שוק המניות המקומי על פני חו"ל, ומסמן את מניות הטכנולוגיה, התעשיות הביטחוניות והאנרגיה הירוקה לשנה הקרובה ● למרות השיאים בשוק, הוא מציע "לא להפריע לכסף לעבוד, אבל כן אפשר לצמצם סיכון"

קרן כהן-חזון / צילום: באדיבות תורפז

אחרי זינוק של 220% במניה: תורפז מבקשת להקפיץ את שכר המנכ"לית ב-3 מיליון שקל

יצרנית הטעמים והריחות מבקשת להעלות את שכרה של בעלת השליטה קרן כהן־חזון לסכום של עד 9.1 מיליון שקל ● כהן־חזון, ששימשה עד כה גם כמנכ"לית וגם כיו"ר החברה, תפנה את כיסא היו"ר לטובת שותפה לייסוד החברה רלי לשם

צחי נחמיאס / צילום: ורד פיצ'רסקי

מגה אור די סי של צחי נחמיאס במגעים להקמת מעבדות אנבידיה במעל למיליארד דולר

כפי שנחשף בעבר בגלובס, אנבידיה בונה חוות שרתים שנייה לשימוש פנימי בפארק התעשייה מבוא כרמל ● כעת נודע כי חברת מגה אור די. סי של צחי נחמיאס היא בין הנושאים ונותנים לבניית המבנה שבו תשוכן החווה, כאשר אנבידיה תהיה אחראית על ציודו והפעלתו של המרכז

שידורי ספורט / אילוסטרציה: Shutterstock, daphnusia

המחיר של חבילת הספורט יעלה שוב? הדרישה החדשה של צ'רלטון

צ'רלטון הודיעה לספקיות הטלוויזיה כי חבילת הצפייה במובייל תבוטל בינואר הקרוב, והציבה דרישה חדשה: התייקרות כוללת לכלל הלקוחות או ביטול גורף של האפשרות לצפות דרך הסלולר ● הוט כבר הודיעה ללקוחותיה על עליית מחירים, בעוד יתר הספקיות עדיין בוחנות את צעדיהם מול ספורט1

ניקש ארורה, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: מולי גולדברג

ברקע החשש מהאקזיט, מנכ"ל פאלו אלטו נפגש עם עובדי סייברארק

על רקע העסקה לרכישת החברה בכ-25 מיליארד דולר, מנכ"ל פאלו אלטו נפגש היום עם עובדי סייברארק ● בשיחה עם כתבים שקיים טרם המפגש, ביקש ארורה להפיג את החששות: "לא תהיה פגיעה באופציות של העובדים"