גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תשתית החשמל ערוכה? הצריכה של רכבים חשמליים תגדל פי 7 עד 2035

בחברת החשמל חוששים כי ללא תוכנית סדורה, המכוניות הנטענות יהיו אחראיות לצריכה אדירה בשעות הערב שתקשה על הרשת לתפקד ● כדי להיערך לביקושים בשל המעבר לרכבים ירוקים, בחברת החשמל טוענים כי תידרש השקעה של 100 מיליון שקל לפחות בחמש השנים הקרובות

עמודי חשמל. ''אם הדבר הזה לא ינוהל כפי שצריך, נהיה במצב מאוד לא טוב'', מסביר כהן / צילום: Shutterstock
עמודי חשמל. ''אם הדבר הזה לא ינוהל כפי שצריך, נהיה במצב מאוד לא טוב'', מסביר כהן / צילום: Shutterstock

החדירה המהירה של הרכב החשמלי בישראל מחייבת תוכנית משקית סדורה לניהול טעינת רכבים חשמליים בישראל. כך טוען משה כהן, שמשמש כמרכז תחום התחבורה החשמלית בחברת החשמל (חח"י) וכמנהל אגף רשת ירושלים והנגב בחטיבת הרשת בחברת החשמל.

בעבודה מקיפה שהכין על חדירת הרכב החשמלי למשק בשנים הקרובות ושכוללת תחזיות לשוק, נמצא כי בשנת 2035 טעינת רכבים חשמליים תהווה 7.5% מהשימוש של החשמל בישראל - כ-7 טרהוואט.

"אם הדבר הזה לא ינוהל כפי שצריך, נהיה במצב מאוד לא טוב", מסביר כהן. לדבריו, הבעיה איננה בבתים פרטיים, אלא במקומות כמו חניונים גדולים שבהם יהיו מאות רכבים חשמליים שיזדקקו לטעינה, לעיתים בו זמנית. "מדובר בחניונים של קניונים, בתי חולים וגם בנייני מגורים גדולים שיש בהם מאות מקומות חנייה". כהן אומר כי הנושא מחייב מציאת מקור אנרגיה של 20-25 מגהוואט ומעלה למקומות כאלה, ובהנחה שלא ניתן להקים ליד כל חניון מקור אנרגטי, הדבר מחייב ניהול נכון.

עומס בשעות הערב

כדי להסביר את המשמעויות מציג שתי חלופות לתחילת העשור הבא, זאת תחת ההנחות שמותאמות ליעדים שקבעה הממשלה: מכירת רכבים פרטיים חשמליים בלבד החל מ-2030. ללא ניהול מוסדר של סוגיית טעינת הרכבים החשמליים הפרטיים - עיקר הטעינה שלהם תתבצע כשרבים חוזרים מהעבודה, בין השעות 18:00-20:00, ותעמיס בפרק זמן קצר יחסית זה תוספת של 4,000 ג’יגהוואט על מערכת אספקת החשמל.

 

לפי החלופה הזו, ביתר שעות היממה התוספת של החשמל שיועמד על המערכות עבור טעינת רכבים חשמליים תהיה קטנה יחסית. לעומת זאת, בחלופת הניהול הנכון, כפי שמצא כהן, טעינת רכבים חשמליים בשעות השיא של הערב, תעמיס על הרשת רק כאלף ג’יגהוואט - רבע מהכמות באותה העת, ללא ניהול נכון של טעינת הרכבים החשמליים. חלופה זו מצביעה על השעות ה"נכונות" לטעינת רכבים חשמליים - בין חצות לשש בבוקר. לפי חלופה זו, טעינת רכבים חשמליים לא תביא להעמסה מסיבית בפרק זמן קצר על הרשת, אלא תתפרס על יותר שעות ביממה באופן שלא ייצר "פיקים" שמקשים על אספקה של חשמל.

20% מהצריכה - בגוש דן

בעבודה של כהן ניתן למצוא גם תחזית ראשונית לאופן שבו יתפלגו טעינות רכבים חשמליים לפי אזורים בארץ. גוש דן צפוי להוות באופן טבעי את מרבית הצריכה לשנת 2030 מרכבים חשמליים - 20% מסך הצריכה לתחום זה, אחריו אזור השפלה (15%), ירושלים (13%), אזור השרון (12%).

למרות שטרם הוכנה תוכנית סדורה לניהול טעינת רכבים חשמליים, בחברת החשמל מצאו כי נדרשת השקעה של 100 מיליון שקל בהכנת תשתית שתוכל לתת מענה לטעינת הרכבים החשמליים. ההשקעה כוללת התקנה של שנאים, וכן הקמת רשתות מתח נמוך וגבוה.

משה כהן, מרכז תחום התחבורה החשמלית בחח''י / צילום: יעל בהרי

"אם לא ננהל מראש את התשתיות שיתמכו בטעינת רכבים חשמליים בצורה נכונה, נגיע בעתיד לעלויות מאוד גבוהות או חלילה לכשל מאוד חמור באספקת חשמל", מזהיר כהן שלדבריו הכוונה היא לא רק לתחום הרכב הפרטי, כי אם גם לנושא האוטובוסים החשמליים שמתוכננים להיכנס לשירות וניהול נכון של חניוני אוטובוסים.

בעיית שטחים לטעינה

לפי בדיקה שנעשתה ל-100 חניונים מתוכננים שבהם תתבצע טעינה של אוטובוסים חשמליים, המשמעות בעתיד (בטווח של כמה שנים ספורות - ג"ל) הינה תוספת של 526 מגהוואט בשעות השיא על מערכת אספקת החשמל - שקולה להפקת חשמל של תחנת כוח ממוצעת. לעומת זאת, עם ניהול נכון יותר של טעינת אוטובוסים אפשר יהיה להגיע לתוספת של רק מחצית מהכמות בזמני השיא.

"המשמעות של תכנון נכון היא לא רק השקעה בכסף. יש כאן בעיה לא פחות גדולה מבחינת זמן ושטח. שטחים, כידוע, אין הרבה במדינת ישראל, ואם בכל מקום שיוקם בו אחד מאותם 100 המתקנים האלה - ויש מתקנים שהצריכה המבוקשת עבורם היא בין 25-30 מגה וואט - הפתרון ללא ניהול נכון יהיה להקים תחנת משנה (כמקור לאספקת חשמל. ג"ל). זה לא יקרה, ולמעשה לא יהיו אוטובוסים חשמליים בישראל. גם הדבר הזה מחייב כבר היום תכנון וניהול חכם שלא קיים כיום", מזהיר כהן. 

עוד כתבות

צילום של אוהד צוינברג, המקום הראשון בקטגוריית ''טבע וסביבה'' / צילום: ap, אוהד צוינברג

"עדות מקומית": אירוע הצילום המרכזי חוזר לרגעים הגדולים של 2025

תערוכת הצילום העיתונאי והתיעודי הגדולה בישראל חוזרת, ובמרכזה רגעי השנה הסוערת: מטילים בליסטיים מאיראן ועד מחאות החרדים וההלוויות הצבאיות ● מתוך כ-7,000 עבודות הוצגו 64 עבודות, המשקפות את פרדוקס החיים כאן: הכאב והטלטלה לצד היופי המבצבץ מבין הסדקים

טסלה, אקספנג וטויוטה. ''דגמי בסיס'' מוזלים / צילום: יח''צ

הדגמים המוזלים של טסלה והחשמלית החדשה של טויוטה מגיעים לישראל. כמה הם יעלו?

יצרניות הרכב החשמלי החלו להשיק "דגמי בסיס" חדשים ומוזלים שפונים לקהל יעד רחב יותר ● חברת טלקאר החלה לשווק את הטנדר החשמלי החדש של חברת KMG ● "שגריר" מכניסה לישראל מסחריות חשמליות ● ומותג הרכב השלישי במספר בישראל של קבוצת צ'רי הסינית הושק רשמית ● השבוע בענף הרכב

מרכז יזמות לחרדים בירושלים (ארכיון) / צילום: יוסי זמיר

עידוד תעסוקת חרדים? ההחלטה ה"שקטה" שרחוקה מלהספיק

ברקע העיסוק הער בסוגיית השתלבות החרדים בחברה הישראלית, עברה החלטת ממשלה ששאפה לקדם את תעסוקת הגברים החרדים ● עד כמה ההחלטה הזאת מורגשת בשטח? ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחרי מיצוי פוטנציאל תעסוקת גברים חרדים

האירוע שקיימה ניקוסיה עם סטארט-אפ ניישן סנטרל / צילום: Startup Nation Central

אחת הידידות הקרובות של ישראל שואפת להעמיק עוד יותר את הקשרים

קפריסין קיימה יחד עם סטארט-אפ ניישן סנטרל את אירוע Tech Horizons of the Mediterranean ● מאות מנהלי ועובדי פלאפון ו-yes לקחו חלק בשבוע מעורבות חברתית ● התערוכה שמוצגת במודיעין בהשתתפות אמנים מכל אירופה ● וזה המנכ"ל החדש של אקוואריוס ● אירועים ומינויים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

בנק ישראל נגד חוק הגיוס: "לוקה בחסר ולא יביא לגיוס החרדים הנדרש"

הבנק המרכזי מזהיר כי הנוסח הנוכחי של חוק הגיוס "לוקה בחסר", וזאת משום שהיעדים שקבעה הצעת החוק הם נמוכים, והתמריצים הכלכליים בעלי אפקטיביות נמוכה ● "העברת החוק במתכונתו הנוכחית עלולה לא להביא לשינוי משמעותי בהיקף הגיוס, ובכך לשמר את הנטל הכלכלי האישי והמשקי הנובע מהשימוש הנרחב באנשי מילואים"

שר הביטחון ישראל כ''ץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

החלטת ממשלה או חקיקה? כ"ץ יביא לאישור את סגירת גלי צה"ל ב-21.12

שר הביטחון הודיע כי יביא בעוד כשבוע וחצי לאישור הממשלה את ההחלטה על סגירת תחנת הרדיו הצבאית ● ההחלטה תגיע לישיבת הממשלה לאחר שהייעוץ המשפטי לממשלה יוכל להשלים את חוות-דעתו ביחס להחלטה

קרקע חקלאית / צילום: Shutterstock

הקרקע החקלאית הוחזרה למדינה: הסעיף שהפך את העסקאות לחסרות ערך

פסק דין חושף כיצד מצגים מפתים על "הפשרה קרובה" התגלו כעסקה נטולת ערך - בגלל סעיף אחד שהוסתר מהרוכשים

אודי כגן בקמפיין ביטוח 9 / צילום: צילום מסך יוטיוב

ענף הפיננסים משתלט על הפסקת הפרסומות: דיסקונט הזכורה ביותר, ביטוח 9 האהובה

הפרסומת של דיסקונט היא הזכורה ביותר זה השבוע השלישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה● ביטוח 9 מחזירים לאוויר פרסומת ישנה לרגל סוף השנה ● וחברת התקשורת פרטנר מתברגת גבוה כבר בשבוע הראשון באוויר

לנה הידי ב''המופקרים''. הגבולות מיטשטשים / צילום: באדיבות נטפליקס

קורט סאטר חוזר להלך על התפר בין פשע להפקרות, הפעם במערב הפרוע

גם ב"מופקרים", הדרמה החדשה של יוצר "ילדי האנרכיה", לא חסרים דם, אלימות ופשע. רק שהפעם הזירה היא המערב הפרוע ● במרכז העלילה ניצבות שתי משפחות יריבות: האחת ענייה ונטולת מעמד, השנייה עשירה ומבוססת, ובחזית עומדות נשים חזקות שמובילות את הסיפור

מנכ''ל אפל טים קוק. לפי דיווח בבלומברג יעזוב ב–2026 / צילום: ap, Richard Shotwell

האם אפל הולכת בעקבות IBM? השאלות הגדולות בעקבות גל העזיבות

שורת מנהלים בכירים עזבה בשנה האחרונה את אפל במה שנראה כמו חילופי דורות בארגון שמשיל את עורו ● ברקע: הניסיונות הכושלים של ענקית הטכנולוגיה להכות את המתחרים ב-AI, תרבות זהירה מדי שמבריחה טאלנטים והיערכות לסוף עידן המנכ"ל טים קוק ● בריחת מוחות או ניקוי אורוות?

מפעל של יצרנית הרכב צ'רי בווהו, סין / צילום: Reuters, Xiao Benxiang/VCG

בתעשיות הביטחוניות כבר מודאגים: האם הגיע הזמן לחשוב מחדש על הרכבים הסיניים?

כלי הרכב החכמים תוצרת סין מצוידים במצלמות, חיישנים ומערכות מקושרות לרשת, ומסוגלים לאסוף כמויות עצומות של מידע לאורך זמן ● בעוד שגופי הביטחון בישראל הולכים אחרי ארה"ב ומטילים מגבלות שימוש, כרבע מיליון כלי רכב סיניים כבר נוסעים בכבישי ישראל ● האם אובדן הפרטיות הוא מחיר סביר לנוחות טכנולוגית, או שמא מדובר בסיכון ביטחוני?

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

סטארלינק של אילון מאסק תצייד את הלוויינים שלה בשבבים מקרית גת

אקסייט לאבס של יזם השבבים הסדרתי אביגדור וילנץ תספק לסטארלינק של אילון מאסק שבבי תקשורת מהירים לדור הבא של הלווינים שלה - ה-V3 ● מתג התקשורת שפותח בחברה ישמש כמרכז הרשת במהירות גבוהה בלוויני ה-V3

מערכת ההגנה האווירית ''ספיידר'' של רפאל

טיסה סודית אחת חושפת: רוסיה מוקפת במערכות הגנה אווירית ישראליות

מערכות ההגנה האווירית הישראליות עוטפות את רוסיה ● הסטארט־אפים הישראלים מכוונים לארה"ב ● סין מפתחת את היכולות ההתקפיות של מצרים ● סין מעתיקה את הכטב"ם האיראני שאהד 136 האיראני ● וגם: הרכש הביטחוני הגרמני מזנק ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ג'ו ביידן / צילום: ap, Nam Y. Huh

רויטרס: "ביידן השעה את שיתוף המודיעין מעזה לישראל בשל חשש לפשעי מלחמה"

ברויטרס דווח כי בשלהי כהונת ביידן, גורמי מודיעין אמריקאים השעו זמנית חלק משיתוף המודיעין עם ישראל, בשל חשש בנוגע להתנהלותה במלחמה ברצועת עזה ● בוול סטריט ג'ורנל דווח כי בחודש שעבר ארה"ב פשטה על ספינה באוקיינוס ההודי והחרימה משלוח צבאי חריג מסין לאיראן ● עדכונים שוטפים 

גם זה קרה פה / צילום: איל יצהר

משבר השמאים הוכיח שוב שדחיינות היא שם המשחק

דחיינות היא עדיין שיטת עבודה ● רוכבי האופניים ניצחו את החזית האנטי-ישראלית ● ומתברר שאנחנו כן יכולים לנצל דאטה לטובתנו ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

"צורה חדשה של אנטישמיות": למה השתנה היחס של סין כלפי יהודים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: איראן מנסה לגייס סוכנים נגד ישראל במדינות אפריקה, הביקור הסודי של סגן שר החוץ מטייוואן בישראל, האם ישראל ולבנון יכולות להשיג נורמליזציה, ולמה האנטישמיות מרימה ראש בסין ● כותרות העיתונים בעולם

מערכת החיסון נלחמת חזרה / צילום: Shutterstock

מערכת החיסון נלחמת חזרה: 3 מחקרים שיעזרו למנוע את מחלות העתיד

פרופ' יפעת מרבל, שנבחרה השבוע על ידי כתב העת Nature לאחת המשפיעות במדע, גילתה אוצר של אנטיביוטיקות פוטנציאליות ומתקדמת לשלב הבא במחקר ● פרופ' פמלה ביורקמן, כלת פרס וולף, עובדת על חיסון אחד למחלות שעוד לא נולדו ● ופרופ' רון דיסקין מכין מלכודות משוכללות לווירוסים ● כשהמגפה הבאה אורבת בפינה ומחקרי חיסונים מקוצצים, שלושה חוקרים נותנים סיבה לאופטימיות

אזור המשרדים של בני ברק. מה קורה ליתרון התחרותי במציאות? / צילום: Shutterstock

30 קומות שוממות מתוך 40: מגדלי המשרדים החדשים מוכנים, אבל השוכרים לא באים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● למרות הסטנדרט הגבוה והנגישות התחבורתית, שיעורי התפוסה בערים שמחוץ לתל אביב בירידה ● הנסיעות הארוכות, האווירה אינה מושכת צעירים וההיצע הגדול מרחיקים את השוכרים

ג'נסן האונג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה, ועמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח בישראל, במפגש עם אבינתן אור ונועה ארגמני

שורד השבי אבינתן אור נפגש עם מנכ"ל אנבידיה במטה החברה בארה"ב

המפגש התקיים במהלך ביקור של צמרת ההנהלה הישראלית במטה החברה בקליפורניה, כאשר אבינתן הגיע למקום בליווי בת זוגו, נועה ארגמני, שנחטפה עמו מהנובה ● ערב חטיפתו לפני יותר משנתיים, עבד אבינתן בצוות פיתוח הספקטרום של כרטיס התקשורת של אנבידיה

הדמייה  פרויקט east&. תחרות קשה / צילום: ויו פוינט

כמעט חצי שנה אחרי טופס 4, רוכשי דירות במגדל בתל אביב עדיין לא מצליחים להביא את הכסף

יזמי פרויקט &East מכרו 271 דירות, אבל מסרו רק 251 מפתחות מאז אישור האכלוס לפני כמעט חצי שנה, בגלל קושי של קונים להשלים את העסקה ● במקביל, אחת מכל חמש דירות בפרויקט עדיין לא מוצאת רוכש ● עוד דוגמה למצבו העגום של שוק הדיור