גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תשתית החשמל ערוכה? הצריכה של רכבים חשמליים תגדל פי 7 עד 2035

בחברת החשמל חוששים כי ללא תוכנית סדורה, המכוניות הנטענות יהיו אחראיות לצריכה אדירה בשעות הערב שתקשה על הרשת לתפקד ● כדי להיערך לביקושים בשל המעבר לרכבים ירוקים, בחברת החשמל טוענים כי תידרש השקעה של 100 מיליון שקל לפחות בחמש השנים הקרובות

עמודי חשמל. ''אם הדבר הזה לא ינוהל כפי שצריך, נהיה במצב מאוד לא טוב'', מסביר כהן / צילום: Shutterstock
עמודי חשמל. ''אם הדבר הזה לא ינוהל כפי שצריך, נהיה במצב מאוד לא טוב'', מסביר כהן / צילום: Shutterstock

החדירה המהירה של הרכב החשמלי בישראל מחייבת תוכנית משקית סדורה לניהול טעינת רכבים חשמליים בישראל. כך טוען משה כהן, שמשמש כמרכז תחום התחבורה החשמלית בחברת החשמל (חח"י) וכמנהל אגף רשת ירושלים והנגב בחטיבת הרשת בחברת החשמל.

בעבודה מקיפה שהכין על חדירת הרכב החשמלי למשק בשנים הקרובות ושכוללת תחזיות לשוק, נמצא כי בשנת 2035 טעינת רכבים חשמליים תהווה 7.5% מהשימוש של החשמל בישראל - כ-7 טרהוואט.

"אם הדבר הזה לא ינוהל כפי שצריך, נהיה במצב מאוד לא טוב", מסביר כהן. לדבריו, הבעיה איננה בבתים פרטיים, אלא במקומות כמו חניונים גדולים שבהם יהיו מאות רכבים חשמליים שיזדקקו לטעינה, לעיתים בו זמנית. "מדובר בחניונים של קניונים, בתי חולים וגם בנייני מגורים גדולים שיש בהם מאות מקומות חנייה". כהן אומר כי הנושא מחייב מציאת מקור אנרגיה של 20-25 מגהוואט ומעלה למקומות כאלה, ובהנחה שלא ניתן להקים ליד כל חניון מקור אנרגטי, הדבר מחייב ניהול נכון.

עומס בשעות הערב

כדי להסביר את המשמעויות מציג שתי חלופות לתחילת העשור הבא, זאת תחת ההנחות שמותאמות ליעדים שקבעה הממשלה: מכירת רכבים פרטיים חשמליים בלבד החל מ-2030. ללא ניהול מוסדר של סוגיית טעינת הרכבים החשמליים הפרטיים - עיקר הטעינה שלהם תתבצע כשרבים חוזרים מהעבודה, בין השעות 18:00-20:00, ותעמיס בפרק זמן קצר יחסית זה תוספת של 4,000 ג’יגהוואט על מערכת אספקת החשמל.

 

לפי החלופה הזו, ביתר שעות היממה התוספת של החשמל שיועמד על המערכות עבור טעינת רכבים חשמליים תהיה קטנה יחסית. לעומת זאת, בחלופת הניהול הנכון, כפי שמצא כהן, טעינת רכבים חשמליים בשעות השיא של הערב, תעמיס על הרשת רק כאלף ג’יגהוואט - רבע מהכמות באותה העת, ללא ניהול נכון של טעינת הרכבים החשמליים. חלופה זו מצביעה על השעות ה"נכונות" לטעינת רכבים חשמליים - בין חצות לשש בבוקר. לפי חלופה זו, טעינת רכבים חשמליים לא תביא להעמסה מסיבית בפרק זמן קצר על הרשת, אלא תתפרס על יותר שעות ביממה באופן שלא ייצר "פיקים" שמקשים על אספקה של חשמל.

20% מהצריכה - בגוש דן

בעבודה של כהן ניתן למצוא גם תחזית ראשונית לאופן שבו יתפלגו טעינות רכבים חשמליים לפי אזורים בארץ. גוש דן צפוי להוות באופן טבעי את מרבית הצריכה לשנת 2030 מרכבים חשמליים - 20% מסך הצריכה לתחום זה, אחריו אזור השפלה (15%), ירושלים (13%), אזור השרון (12%).

למרות שטרם הוכנה תוכנית סדורה לניהול טעינת רכבים חשמליים, בחברת החשמל מצאו כי נדרשת השקעה של 100 מיליון שקל בהכנת תשתית שתוכל לתת מענה לטעינת הרכבים החשמליים. ההשקעה כוללת התקנה של שנאים, וכן הקמת רשתות מתח נמוך וגבוה.

משה כהן, מרכז תחום התחבורה החשמלית בחח''י / צילום: יעל בהרי

"אם לא ננהל מראש את התשתיות שיתמכו בטעינת רכבים חשמליים בצורה נכונה, נגיע בעתיד לעלויות מאוד גבוהות או חלילה לכשל מאוד חמור באספקת חשמל", מזהיר כהן שלדבריו הכוונה היא לא רק לתחום הרכב הפרטי, כי אם גם לנושא האוטובוסים החשמליים שמתוכננים להיכנס לשירות וניהול נכון של חניוני אוטובוסים.

בעיית שטחים לטעינה

לפי בדיקה שנעשתה ל-100 חניונים מתוכננים שבהם תתבצע טעינה של אוטובוסים חשמליים, המשמעות בעתיד (בטווח של כמה שנים ספורות - ג"ל) הינה תוספת של 526 מגהוואט בשעות השיא על מערכת אספקת החשמל - שקולה להפקת חשמל של תחנת כוח ממוצעת. לעומת זאת, עם ניהול נכון יותר של טעינת אוטובוסים אפשר יהיה להגיע לתוספת של רק מחצית מהכמות בזמני השיא.

"המשמעות של תכנון נכון היא לא רק השקעה בכסף. יש כאן בעיה לא פחות גדולה מבחינת זמן ושטח. שטחים, כידוע, אין הרבה במדינת ישראל, ואם בכל מקום שיוקם בו אחד מאותם 100 המתקנים האלה - ויש מתקנים שהצריכה המבוקשת עבורם היא בין 25-30 מגה וואט - הפתרון ללא ניהול נכון יהיה להקים תחנת משנה (כמקור לאספקת חשמל. ג"ל). זה לא יקרה, ולמעשה לא יהיו אוטובוסים חשמליים בישראל. גם הדבר הזה מחייב כבר היום תכנון וניהול חכם שלא קיים כיום", מזהיר כהן. 

עוד כתבות

אפליקציית יד2 / צילום: Shutterstock, shutterstock

העסקה הגדולה בתולדות אתרי האינטרנט בארץ: האם יד2 שווה מיליארדים?

קרן אייפקס העולמית רוכשת את אתר היד שנייה תמורת 3.1 מיליארד שקל - פי ארבעה מהשווי שבו נמכר לפני עשור ● בשוק מביעים ספק לגבי היכולת של הקרן להשביח את אתר יד2 באופן דרמטי כמו רוכשיו הקודמים ● וגם: איך הכול התחיל, ומתי הייתה הפריצה הגדולה?

שר הכלכלה ניר ברקת פגוש את העיתונות, קשת 12, 22.11.25 / צילום: איל יצהר

ברקת אכן מממן לעצמו את כרטיסי הטיסה, אבל זה לא הכול

שר הכלכלה חוזר ואומר שהוא משלם על שלל טיסותיו לחו"ל • אבל העלויות לא מתמצות במושב במטוס • המשרוקית של גלובס 

פעילות כוחות צה''ל ברפיח (ארכיון) / צילום: דובר צה''ל

בתגובה לתקרית ברפיח: חיל האוויר תקף בדרום רצועת עזה

ארבעה לוחמים נפצעו בהיתקלות ברפיח, אחד מהם במצב קשה; צה"ל תקף מפקד שטח בחטיבת רפיח בתגובה ● החל הליך הזיהוי של החטוף החלל במכון לרפואה משפטית ● מעבר רפיח ייפתח בימים הקרובים ליציאת תושבים בלבד מרצועת עזה למצרים ● העצרת הכללית של האו"ם אישרה החלטה הקוראת לישראל לסגת מרמת הגולן ● עדכונים שוטפים

סם אלטמן, מייסד ומנכ''ל Open AI / צילום: ap, Markus Schreiber

"רגע קריטי": סם אלטמן בהודעה חריגה לעובדי OpenAI

על רקע התחזקות התחרות מצד גוגל, מנכ"ל OpenAI סם אלטמן הכריז על "קוד אדום" והגדיר את התקופה הנוכחית כקריטית עבור ChatGPT ● כעת ירכזו עובדי החברה משאבים ושכבות ניהול סביב שיפור מיידי של הצ'אטבוט, במהלך שידחוק הצידה פרויקטים אחרים

מפעלי ים המלח / צילום: Shutterstock

השטח יצטמצם והכללים יוקשחו: כללי הזיכיון החדשים של האוצר לים המלח

באוצר מגדירים את המכרז החדש לים המלח כ"הזדמנות היסטורית" לשינוי התנאים ומענה לביקורת כלפיו ● בנוסף לגידול ברווח המדינה והקמת מנהלת ייעודית, שטח הזיכיון יקטן, ייגבה היטל מים מהזכיין שיממן גם את קציר המלח

סנטה קלאוס מבקר ברצפת המסחר של הבורסה בניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

ראלי סנטה יגיע השנה? אנליסטים מאמינים שזה תלוי בנתון אחד

בשבוע החולף, שבו חל חג ההודיה, מדדי המניות האמריקאיים המובילים הציגו התאוששות שבין 3%־5%, אבל אולי היה זה רק "הנגאובר" ● לאחר פתיחה שלילית לדצמבר אנליסטים מנסים להעריך אם בשנה ששום דבר בה לא התנהג כרגיל, "ראלי סנטה קלאוס" ייחגג כהלכתו

מפעלי ICL בים המלח / צילום: ap, Ariel Schalit

בג"ץ קבע: ICL תשלם מאות מיליוני שקלים על שאיבה מים המלח

בעקבות עתירות שהגישו אדם טבע ודין ולובי 99, בג"ץ חייב את חברת ICL לשלם על המים ששואבים מפעלי ים המלח ● היקף התשלום עשוי להגיע לכ-500 מיליון שקל משנת 2018 ועד סוף הזיכיון, שנכון לעכשיו צפוי להסתיים בשנת 2030 ● ICL בתגובה: "פסק הדין אינו מידתי וסותר את עמדת המדינה ואת לשון החוק"

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

האוצר נסוג: הגבלות יצוא הגז הוצאו מחוק ההסדרים בעקבות התנגדות משרד האנרגיה

המהלך הדרמטי של האוצר להגבלת יצוא הגז, שנועד לעודד תחרות מקומית ולהאריך את חיי המאגרים, ירד מחוק ההסדרים לאחר שמשרד האנרגיה סירב לקדם שינוי מחוץ לוועדת דיין ● כעת המשרדים יידרשו להגיע לפשרה בתוך הוועדה עצמה ולא במסגרת התקציב

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות ומצפה להורדת ריבית; מיקרוסופט איבדה גובה

הנאסד"ק עלה בכ-0.2%, הדאו ג'ונס התחזק בכ-0.9% ● דוח התעסוקה של ADP העיד על האטה מפתיעה, עם ירידה של 32 אלף במספר המועסקים בנובמבר ● מניית מיקרוסופט ירדה בכ-2.5%, בעקבות דיווח על כך שקיצצה את מכסות המכירה שלה לתוכנות AI ● יום המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת, הדאקס נסחר ביציבות ● הניקיי טיפס בכ-1.1% ● הביטקוין נסחר ביותר מ-93 אלף דולר

לשכת גיוס תל השומר / צילום: מיטב ודובר צה''ל

באוצר משרטטים את המחיר הכלכלי הכבד של הצעת חוק הגיוס

באגף התקציבים במשרד האוצר פרסמו ניתוח כלכלי מקיף להצעת החוק שהציג יו"ר ועדת חוץ וביטחון, בועז ביסמוט, והציפו שורת כשלים מהותיים ● ממנגנון "גיל הפטור" שמרחיק את הצעירים החרדים משוק העבודה, דרך החורים בסנקציות ועד להשבת ההטבות שנלקחו ● וגם: איך שינוי אחד יכול להזניק את הכלכלה

העיריות מקבלות שוב הזדמנות לייקר את הארנונה / אילוסטרציה: Shutterstock, Rita Kapitulski

העיריות מקבלות שוב הזדמנות לייקר את הארנונה. איפה היא צפויה לעלות?

כפי שנחשף בגלובס באוקטובר, הממשלה מאפשרת לרשויות להגיש בקשות להעלאת ארנונה גם ב־2026 ● מדובר על עלייה של כמעט 9% בהיקף הארנונה שנגבית, בתוך שלוש שנים בלבד ● גלובס עושה סדר

משרד הפנים בירושלים / צילום: Shutterstock, shutterstock

חברות שיתמודדו במכרזי הרשויות המקומיות יחויבו להצהיר על עבר פלילי

משרד הפנים מבטיח מנגנון שיחסום התמודדות של חברות תחת חקירה במכרזים עירוניים, לאחר שנים שבהן הרשויות המקומיות נמנעו מבדיקת עבר פלילי – בניגוד לנעשה בשירות המדינה ● זאת על רקע מספר פרשיות שחיתות ובעקבות לחץ ציבורי

כלי רכב חדשים בנמל אשדוד / צילום: Shutterstock

השיא של הסינים וההצלחה של "אפס ק"מ": מסירות הרכב מתחילת השנה

מנתוני המסירות הרשמיים עולה כי בחודש נובמבר נרשמה עלייה של 22.5% במסירת רכבים לעומת נובמבר אשתקד ● בנוסף, בענף מעריכים כי סך רכבי "אפס קילומטר" שנרשמו השנה נע סביב 50-40 אלף רכבים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה שלילית בבורסת ת"א; מניית ICL צנחה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.8% ● מניית ICL ירדה לאחר החלטת בג"ץ שמחייבת את החברה לשלם על שאיבה מים המלח ● ב-UBS צופים כי ימשיך להיחלש בעולם ושומרים את הדירוג האטרקטיבי למטבעות אחרים ● וגם: ביוליוס בר צופים שהכסף יכפיל את מחירו השנה

ישראלים בלרנקה בדרך לארץ / צילום: דוברות ארקיע

ביטולי הטיסות הולידו הר תביעות, ובתי המשפט נותנים פסיקות סותרות

בעקבות ביטולי עשרות טיסות במלחמה, נוסעים רבים פנו לבתי המשפט כדי לזכות בפיצוי ● בחינת מספר פסקי דין מגלה החלטות סותרות, כשבחלקן בתי המשפט מאשרים את התביעות ובאחרות לא ● חברות התעופה: החוק בלתי ישים

מנכ''ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי

רשות ני"ע אוסרת על שיווק פיקדון ה-S&P 500 של לאומי

בהמשך לחשיפת גלובס, בנק לאומי החליט לעצור את שיווק הפיקדון המובנה של לאומי, אשר עורר התנגדות עזה מצד קרנות הנאמנות ● ברשות צפויים לפרסם בתקופה הקרובה נייר עמדה המסדיר את המגבלות החלות על המוצרים המובנים

הארנונה תתייקר שוב? / אילוסטרציה: Shutterstock, Andrey_Popov

הארנונה תתייקר שוב? הממשלה משנה כיוון - ומאשרת לעיריות להגיש בקשות להעלאת תעריפים

שר הפנים הקודם, משה ארבל, הצהיר באמצע השנה כי לא יאשר בקשות לחריגה מתעריף הארנונה הקיים ● אך מאז ארבל עזב – וכעת הממשלה מאפשרת הגשת בקשות חריגות ● איגוד לשכות המסחר: עד כה הוגשו כ-95 בקשות להעלאות חריגות, המסתכמות בכ־250 מיליון שקל

תל אביב. כבר לא עיר ללא תחליף / צילום: Shutterstock

תל אביב עדיין הכי יקרה בישראל, אבל מה קורה למחירי הדירות אצל השכנות?

ברבעון השלישי של 2025, הפער בין המחיר הממוצע של דירות בתל אביב לעיר השנייה בדירוג, גבעתיים, עמד על 5% בלבד ● בתקופה המקבילה ב־2022 הפער בינה לבין העיר השנייה בדירוג אז, רמת השרון, עמד על שליש ● גלובס בודק מה קרה למחירי הדירות ב־25 ערים מרכזיות בארץ

שר המשפטים, יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

בג"ץ פסל את המינוי, לוין תקף: "מיירטים בזה אחר זה את מינוי השופטים"

בית המשפט העליון פסל היום (ד') את החלטת שר המשפטים להטיל על השופט בדימוס יוסף בן-חמו את הפיקוח על חקירת הדלפת הסרטון משדה תימן ● לשיטתם, בן-חמו אינו עונה על הגדרת "עובד מדינה בכיר" ● מה אמר לוין ולאן ממשיכים מכאן?

יוסי לוי, מנכ''ל משותף במור בית השקעות / צילום: יח''צ

כאב ראש של עשירים: זינוק של 275% במניית מור פגע ברווחי החברה ברבעון

בית ההשקעות נאלץ להפריש 18 מיליון שקל לעדכון התגמול ההוני לעובדים, עקב העלייה המשמעותית במחיר המניה ● מאידך נאלצו שלושת בכירי מור להחזיר 1.67 מיליון שקל לקופת החברה, בשל התנגדות רשות ני"ע ל"פריסת" התגמול ההוני שאושר להם אשתקד