גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממריאה באיטיות: אל על מגדילה הכנסות אך מתקשה לצמצם את הפסדיה - 136 מיליון דולר ברבעון

עדיין ארוכה הדרך ליציאה מהמשבר: הגירעון בהון העצמי של חברת התעופה תפח ל-440 מיליון דולר, והיא ממשיכה לשאת הערת "עסק חי" ● סמנכ"ל הכספים: "הגדלנו מכירות, אבל מחירי הכרטיסים היו ברצפה. המחירים יחזרו בקרוב להיות נורמליים"

תוצאות משבר הקורונה ופגיעתו הדרמטית בענף התעופה ממשיכות לבוא לידי ביטוי בעוצמה בתוצאותיה הכספיות של חברת התעופה אל על . מצבה הפיננסי הרעוע בא לידי ביטוי בהמשך צבירת הפסדי עתק, הערת "עסק חי" והערות רואי חשבון נוספות בדוחות, גירעון בהון העצמי וערפל לגבי עתידה העסקי.

בשורה התחתונה, אל על סיכמה את הרבעון השלישי של השנה בהפסד של כ-136 מיליון דולר, אחרי הפסד של כ-147 מיליון דולר ברבעון המקביל של השנה שעברה. זאת למרות קפיצה של פי 6.5 (כ-550%) בהכנסות הרבעון שהגיעו ל-253 מיליון דולר, לעומת הכנסות של פחות מ-40 מיליון דולר ברבעון המקביל של השנה שעברה.

למרות הגידול בהכנסות, אל על המשיכה להציג הפסד גולמי ולא הצליחה לצמצם את ההפסד התפעולי הרבעוני שלה, אחרי עלייה רוחבית בהוצאותיה, גם הוצאות מכירה, גם הוצאות הנהלה וכלליות וגם הוצאות שרשמה בגין "הפחתת מטוסים המיועדים להוצאה משירות". מדובר בשני מטוסי 777 שאל על מתכננת למכור.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית הצליחה אל על לצמצם את הפסדיה ביותר מ-20%, והם הסתכמו בקצת יותר מ-300 מיליון דולר, אחרי הפסד שהתקרב ל-400 מיליון דולר בין ינואר לספטמבר 2020.

בסך-הכול, הפסדי אל על מתחילת השנה שעברה, עם פרוץ משבר הקורונה, ועד כה מצטברים לסכום עתק של יותר מ-830 מיליון דולר, אחרי שאת 2020 כולה סיכמה בהפסד של כ-530 מיליון דולר. על רקע הפסדיה המצטברים, הגירעון בהון העצמי שלה מגיע לכ-440 מיליון דולר.

הוצאות המימון הצטמצמו משמעותית

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה הנוכחית אל על הציגה שיפור של 16% בהכנסות, שהגיעו ליותר מ-590 מיליון דולר. בדומה לסיכום הרבעוני, גם בתקופה זו הצליחה לצמצם את ההפסד הגולמי, אולם לא את ההפסד התפעולי בעקבות עלייה בהוצאות. למרות זאת, הוצאות המימון של חברת התעופה הנמצאת בשליטת קני רוזנברג הצטמצמו משמעותית - מה שבא לידי ביטוי בצמצום הפסדיה.

כאמור, לצד הערת "עסק חי" שממשיכה ללוות את דוחות אל על מתחילת המשבר אליו נקלעה בשנה שעברה, רואי החשבון שלה מפנים את תשומת לב המשקיעים לחוסר הוודאות "השוררת בדבר התפתחויות בישראל ובעולם בקשר עם המשך השלכות המשבר".

עוד מציינים רואי החשבון, כי "יכולת החברה לעמוד בכל התחייבויותיה הפיננסיות תלויה בקיומם של אירועים שאינם בשליטה מלאה של החברה ואשר אינם וודאיים והינם הכרחיים על-מנת לאפשר לחברה להתמודד עם השלכות משבר הקורונה".

לפי רואי החשבון, דרכי ההתמודדות של אל על עם השלכות משבר הקורונה כללו בין היתר גיוסי הון, חתימה על הסכם עם המדינה וקבלת מימון בגינו, "אשר בעיקרו מהווה הקדמה של רכישות כרטיסי טיסה עבור מערך אבטחת התעופה". כן חתמה אל על על הסכם מול המדינה לקבלת סיוע נוסף ועל הסכם העמדת הלוואות על-ידי בעל השליטה בה, רוזנברג.

גם חלק מהפרמטרים התפעוליים שמציגה אל על מעידים על המשבר בו היא נמצאת, הגם שחלקם בשיפור ביחס לתקופות המקבילות. כך, תפוסת הנוסעים במטוסיה בסיכום רבעוני ובשלושת הרבעונים הראשונים של השנה נעה סביב 70% ונתח השוק שלה בנתב"ג בתקופות אלה עמד על 22%-24%.

סמנכ"ל הכספים של אל על, איציק אליאב, אמר על רקע התוצאות כי "הגדלנו מכירות, אבל מחירי הכרטיסים היו ברצפה. זו לא רמת תמחור רגילה. המחירים יחזרו בקרוב להיות קרובים למחיר נורמלי. תיקון המחירים מחויב גם לאור עליית מחירי הנפט". באל על מציינים כי החברה פרעה את חובה ללקוחותיה בגין טיסות שבוטלו בהיקף של כ-350 מיליון דולר.

על רקע מצבה, מניית אל על איבדה כמעט 40% מערכה מתחילת השנה, והשלימה ירידה של כ-45% מסוף שנת 2020, כך שהיא משקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-560 מיליון שקל.

תוכנית צמצום הצי לא תמומש בשלב זה

לאחר שנפרדה מכשליש מעובדיה, אל על מעסיקה כיום כ-4,200 עובדים (מתוכם 1,100 מצויים בחל"ת). מדבריו של מנכ"ל החברה, אביגל שורק, עולה כי תוכניות החברה לצמצם את הצי שלה מ-45 מטוסים ל-29 - כפי שאל על הציגה לאחרונה לאוצר - לא ימומשו בשלב זה.

לטענתו צי של 43 מטוסים יאפשר לחברה להתמודד עם התחרות. לשאלת גלובס על עתיד המותג סאן דור ששימש את אל על לטיסות צ'רטר אמר שורק כי אין כוונה למחוק את המותג, "להיפך. נחבור לוועדים וארגונים שיטוסו סאן דור ונהפוך את המותג למנוע צמיחה לקראת הקיץ שלמעשה מתחיל בפסח".

לדבריו, "נחזור ליותר מ-70% מהפעילות ללא שינוי במצבת כוח-האדם. בראייה לתקופה של אחרי הקורונה אנחנו מדברים על חברה אחרת לגמרי המבטאת התייעלות של 150 מיליון דולר בשנה לפחות".

כדי להתמודד עם השלכות משבר הקורונה, אל על ביצעה אשתקד גיוס הון של 115 מיליון דולר (הנפקה בה עברה השליטה בחברה לידי רוזנברג) והשנה קיבלה מהאוצר מקדמה של 210 מיליון דולר להטסת מערך אבטחה לתקופה של 20 שנה.

מתווה סיוע נוסף שאל על סיכמה בימים האחרונים גולל הזרמת 30 מיליון דולר מהאוצר כנגד הנפקת אג"ח המירות למניות לשלוש שנים. בד-בבד, בעל השליטה רוזנברג צפוי להזרים 63 מיליון דולר בדרך של הלוואת בעלים ב-4 פעימות בחודשים הקרובים. עוד תקבל אל על בקרוב 20 מיליון דולר כמקדמה על מימון אבטחת טיסות, כך שבסך-הכול החברה צפויה קופת החברה להזרמות של כ-113 מיליון דולר.

על פי התחייבות החברה מול המדינה אל על תידרש לבצע גיוס הון נוסף בהנפקה עד לספטמבר 2022. בנוסף עד ל-31 בינואר החברה תגייס 100-150 מיליון דולר, תחילת כחוב ולאחר מכן דרך הכנסת משקיע שירכוש חלק ממועדון הנוסע המתמיד שלה.

סמנכ"ל הכספים אליאב הבהיר כי אל על תישאר בעלת השליטה במועדון. אל על נמצאת במגעים מול בנק הפועלים להכנסתו כשותף למועדון, הכולל את מותג כרטיסי האשראי פליי קארד.

בין מנועי הצמיחה שהחברה מונה בכוונתה לפתח את תחום המטען, להגדיל את נתח השוק שלה בצפון אמריקה באמצעות הסכמי "קוד שייר" עם חברת תעופה אמריקאית. החברה במאמצים לחבור לברית תעופה עולמית. במקביל בכוונתה לפתח את תחום שירותי קרקע (מלונות, השכרת רכב וכד').

במסגרת זו מנהלת אל על מגעים למיזוג עם החברה המתחרה ארקיע, מהלך שידרוש אישור מעובדי ארקיע המחזיקים ב-30% מהחברה. בשלב זה לרשות לתחרות לא הוגשה בקשה למיזוג כזה. נזכיר כי ב-2018 פסלה הרשות מיזוג בין אל על וישראייר. ההערכות הן שלנוכח המציאות המורכבת בענף הרשות לא תפסול מיזוג כעת. 

עוד כתבות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח

שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל