גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שרשרת האוטובוסים הסיניים והדגמים החדשים של יונדאי וקיה

ההשקעה הממשלתית בתחבורה הציבורית מעודדת יבואניים להוציא זיכיונות לאוטובוסים חשמליים מסין, שכבר מתחילים להגיע לישראל ● וגם: כלמוביל משיקה שני דגמים חדשים וקבוצת לובינסקי מביאה את הדור החדש של רכב הפנאי מוקה ● השבוע בעולם הרכב

האוטובוס העירוני החשמלי של CRRC / צילום: Shutterstock
האוטובוס העירוני החשמלי של CRRC / צילום: Shutterstock

שוק ייבוא האוטובוסים לישראל רוחש ורועש. זאת על רקע ההחלטות האחרונות של הממשלה להעמיק את התמיכה בתחבורה הציבורית בשנים הקרובות, הצפי להרחבת המכרזים של "אשכולות" ההסעה הציבורית, ההחלטה "לחשמל" את צי האוטובוסים בישראל בתוך מספר שנים וההפרטה של אגד. לאחרונה גברו המאמצים של קבוצות עסקיות מענף הרכב ומחוצה לו להשיג זיכיונות יבוא, בעיקר של אוטובוסים חשמליים, וחלקם צפויים להצטרף לתחרות מול המותגים הסיניים "הוותיקים", שמחזיקים כיום קרוב ל-60% משוק האוטובוסים בישראל ובהם גולדן דראגון, BYD, יוטונג ועוד.

קבוצת צ'יינה מוטורס קיבלה השבוע רשמית את רישיון הייבוא של האוטובוסים של חברת WISDOM הסינית. הרישיון ניתן לחברה הבת "איסט ווסט הולדינגס". היצרנית הסינית מתמחה בייצור מגוון אוטובוסים לייצוא החל מקומפקטיים ועירוניים וכלה באוטובוסים תיירותיים.

בשבוע שעבר ערכה היצרנית הזו בסין טקס לרגל המשלוח הראשון של אוטובוסים בין עירוניים לישראל, מתוך כ-156 אוטובוסים שהוזמנו. האוטובוסים הבין עירוניים הראשונים של המותג מיועדים לחברת ההסעות תנופה, שבה שותפה צ'יינה מוטורס. קבוצת צ'יינה מוטורס ממשיכה לייבא את המותג הסיני יוטונג ללא שינוי ולאחרונה הגיע לארץ אוטובוס חשמלי עירוני של המותג עם תקינה אירופאית לצורך בחינה.

אוטובוס של חברת WISDOM הסינית / צילום: יח''צ

קבוצת מכשירי תנועה, יבואני סוזוקי ומשאיות ואוטובוסים מאן, קיבלה לאחרונה את זיכיון הייבוא לישראל של חברת המשאיות הסינית הממשלתית CRRC. המותג שייך לקבוצה סינית ענקית, שגם מייצרת את הרכבות הקלות עבור "הקו האדום". מכשירי תנועה תשווק את האוטובוס העירוני החשמלי של CRRC שכבר פועל במספר ערים באירופה. זאת לצד אוטובוס חשמלי מלא מתוצרת מאן, המותג האירופי העיקרי שהיא מייבאת לישראל.

יצרנית אוטובוסים הסיני ANKAI ערכה בשבוע שעבר בסין טקס לרגל משלוח ראשון של חמישה אוטובוסים חשמליים עירוניים, שמיועדים לחברת ההסעות "אלקטרה אפיקים". היבואנית היא חברת EV MOTORS שמייבאת לישראל גם את כלי הרכב החשמליים של JAC.

קבוצת כדורי, יבואנית כלי הרכב הפרטיים החשמליים של SKYWELL, תתחיל לייבא בקרוב לבחינה אוטובוסים עירוניים חשמליים של המותג. חברת UTI מבצעת מתחילת השנה ניסויים בישראל באוטובוס חשמלי של חברת SUNWIN הסינית ואילו תעבורה בוחנת את הייבוא של האוטובוסים של חברת "פוטון", באמצעות חברת בת שמשותפת לה ולקבוצת יוניון ואוטובוס ראשון נמצא כבר בישראל למבחן. בענף מציינים כי עוד מספר חברות מנהלות כיום מו"מ לקבלת זיכיונות לייבוא אוטובוסים סיניים.

קיה חושפת את הדור החדש של הנירו

חברת קיה הציגה בקוריאה את הדור החדש של הקרוס-אובר המשפחתי "נירו", אחד הדגמים ההיברידיים הנמכרים ביותר בישראל. הרכב מאמץ שפת עיצוב חדשה ומצויד בתא נוסעים מתקדם על טהרת המסכים הדיגיטליים. הרכב יוצע בקוריאה עם הנעה היברידית, הנעת פלאג-אין והנעה חשמלית וגם הגרסאות הללו צפויות להגיע לישראל לקראת אפריל-מאי 2022. בנוסף צפויות להגיע גרסאות מרכב מיוחדות של הרכב, שמיועדות לשירותי הובלה בנוסח LAST MILE לחברות שילוח עירוניות, חברות שירותים רפואיים וכדומה. המפרטים המלאים טרם נחשפו.

אלנטרה היברידית חדשה ליונדאי בישראל

חברת כלמוביל השיקה השבוע בישראל שני דגמים חדשים. באגף המשפחתיות השיקה החברה את האלנטרה הייבריד החדשה, שאמורה להחליף בהדרגה את האיוניק היבריד הוותיקה. המכונית מצוידת במערכת ההנעה המוכרת של האיוניק (וקיה נירו) שמשלבת בין מנוע 1.6 ליטר בנזין למנוע חשמלי עם הספק משולב של 139 כ"ס ומומנט של 27 קג"מ. הרכב מאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-10.5 שניות ורושם צריכת דלק מוצהרת של כ-22.7 ק"מ לליטר. הרכב נמתח לאורך 4.66 מ' וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.72 מ'. תא הנוסעים כולל לוח מחוונים דיגיטלי וצג מולטימדיה גדול ומערך מקיף של מערכות בטיחות אקטיביות. המחיר של גרסת הבסיס מתחיל בכ-148 אלף שקל.

אלנטרה הייבריד החדשה של יונדאי / צילום: יח''צ

במקביל השיקה השבוע החברה את הגרסה המעודכנת של הקרוס-אובר מיצובישי אקליפס קרוס. הרכב עבר מתיחת פנים קלה ומגיע עם רמות אבזור חדשות ומערך בטיחותי משודרג. המנוע נותר ללא שינוי. המחירים מתחילים בכ-155 אלף שקל ומגיעים עד 186 אלף שקל.

אופל משיקה בישראל את הדור החדש של המוקה

קבוצת לובינסקי השיקה השבוע בישראל את הדור החדש של רכב הפנאי מוקה, שחולק פלטפורמה עם פיז'ו 2008. אורכו 4.15 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.56 מ' ומציע תא מטען בנפח 350 ליטר. הרכב ישווק בישראל עם מנוע 1.2 ליטר טורבו-בנזין בהספק 130 כ"ס ותיבה בת 8 מהירויות ובגרסה חשמלי עם מנוע קדמי בהספק 136 כ"ס וסוללה של 50 קילוואט-שעה, שמאפשרת טווח של עד 338 קילומטרים בין טעינות.

הדגם החשמלי תומך בטעינה מהירה של עד 100 קילוואט. האבזור התקני משתנה בהתאם לגרסה כאשר מחיר דגמי הבנזין נע בין כ-133 אלף שקל ל-142 אלף שקל והגרסה החשמלית עולה כ-159 אלף שקל.

הדור החדש של המוקה של אופל / צילום: יח''צ

פוקסקון משקיעה באוטוטוקס

חברת הבת FIT של ענקית האלקטרוניקה הטאיוונית Foxconn הודיעה על השקה של כ-10 מיליון דולר בחברת אוטוטוקס, שמספקת פתרונות לתקשורת אלחוטית בין כלי רכב לכלי רכב אחרים ובינם לתשתית חכמה (V2X).

FIT ואוטוטוקס ישתפו פעולה כדי להאיץ את החדירה של שבבי V2X לשוקי תעשיית הרכב והדו גלגלי (אופניים וקורקינטים) תוך מינוף טכנולוגיות ה-V2X של אוטוטוקס ופלטפורמת ZooZ, שנועדה לצמצם את התאונות שבהן מעורבים כלי רכב דו ותלת גלגליים. זוהי ההשקעה הגדולה ביותר עד כה של פוקסקון בחברת אוטוטק ישראלית והיא באה בין השאר על רקע האצת המאמצים של פוקסקון לפתח מותג רכב חשמלי "חכם" מתוצרת עצמית.

עוד כתבות

ח''כ מירב בן ארי, יש עתיד הזירה המרכזית, ערוץ כנסת, 10.09.25 / צילום: שלומי יוסף

יש עתיד תפתיע בקלפי? לרוב זה לא קורה

ביש עתיד לא מתרגשים מהסקרים הלא מחמיאים, וטוענים כי המפלגה תמיד מצליחה להפתיע בבחירות ● הנתונים לא ממש תומכים בתאוריה הזאת ● המשרוקית של גלובס

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

השותפות בלוויתן הבטיחו את הקמת צינור יצוא הגז למצרים

לאחר שחתמו על הסכם אספקה בשווי 35 מיליארד דולר מול מצרים, השותפות במאגר לוויתן התחייבו לקחת לפחות שליש מהקיבולת של צינור יצוא הגז ● השותפות אף הסכימו לקחת את הקיבולת המלאה של הצינור - ובכך הבטיחו את הקמתו ● עדיין לא התקבל אישור סופי ליצוא, ושר האנרגיה מאיים למנוע יצוא אם מחירי הגז לחברת החשמל יעלו

אילוסטרציה: Shutterstock

עונשי מאסר ממושכים לאחים שהורשעו בהעלמת הכנסות והלבנת הון במאות מיליונים

עונשי מאסר ממושכים נגזרו על שני אחים שהורשעו בהעלמת הכנסות והלבנת הון במאות מיליונים מספסור כרטיסים לאירועי ספורט ומוזיקה בעולם ● במסגרת הטיעונים לעונש הדגישה הפרקליטות את התחכום, השיטתיות, פרק הזמן הארוך שבו ניתנו דיווחי שקר, ריבוי הגורמים הפיננסיים שנוצלו, ואת הנזק המשמעותי לקופת המדינה

בנימין נתניהו, הליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

נתניהו קרא להסתגל לאוטרקיה. מה זה אומר?

אחרי שבמשך מאות שנים הכלכלה העולמית נפתחה למסחר בינלאומי, רה"מ נתניהו אמר שישראל תצטרך לשנות מגמה ● מה משמעות המונח "אוטרקיה", כיצד מתייחס אליה המחקר הכלכלי, ואיפה זה נוסה בעולם? ● המשרוקית של גלובס

"סוף סוף הוא מודה": איך הגיבו בטורקיה לנאום "ספרטה" של נתניהו?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איך סיקרו בעולם את נאום "ספרטה" של נתניהו, המתיחות ביחסים בין ישראל למצרים מתגברת, ואיך משפיעה התקיפה בקטאר על המלחמה בעזה ● כותרות העיתונים בעולם 

רפורמת בכר - הרפורמה שנועדה לפרק את ריכוזיות הבנקים מציינת שני עשורים. איך הכול התחיל

רפורמת בכר, שאושרה בכנסת ב־2005, נחשבת עד היום לנקודת מפנה בשוק ההון הישראלי - והדרך אליה הייתה רצופה במאבקים ● מדוע היה צורך בה ומה היו המלצותיה? ● פרויקט מיוחד

שי סנדלר, מנכ''ל Vega Security (משמאל) ואלי רוזן / צילום: Ohad Kab

שנה מההקמה: סטארט־אפ הסייבר מגייס 65 מיליון דולר לפי שווי של 400 מיליון דולר

כיום מועסקים בחברת הסייבר הישראלית ווגה סקיוריטי כ־60 עובדים בתל אביב ובניו יורק, ובחברה מציינים כי המוצר נמצא כבר בשימוש בארגוני פרוצ׳ן 500 ● החברה מפתחת מערכת שמאפשרת לארגונים לזהות ולחקור מתקפות סייבר באופן מיידי, ברגע שהן מתרחשות

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון-סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

הנפקת אודיטי טק. מציעה אופציה בפרמיה של פי 2 על מחיר המניה / צילום: 2023 Nasdaq, Inc. / Vanja Savic

הנפקות של 4 מיליארד דולר: בשוק נוהרים לאג"ח עם ריבית של 0%

גיוס חוב באמצעות אג"ח להמרה בריבית 0% הפך לטרנד לוהט בוול סטריט עם גיוסים של מיליארדי דולרים, גם בקרב חברות ישראליות ● גם בורסת הקריפטו Coinbase, גייסה באמצעות האג"ח הללו 2.6 מיליארד דולר, וחברת האוצר סטרטג'י הייתה מראשונות הטרנד השנה וגייסה בחודש פברואר 2 מיליארד דולר ● מה עורר מחדש את המכשיר שכמעט ונעלם?

תקיפת מתחמי מחבלים בעזה / צילום: ap, Yousef Al Zanoun

לצד התמרון: הדרכים של צה"ל להימנע מפגיעה בחיי החטופים

היום השני לכיבוש העיר עזה יוצא לדרך: אמ"ן נערך לסייע באתגר שממתין ללוחמים ● המבצע יימשך חודשים - אלא אם תהיה פריצת דרך: הלו"ז המסתמן ● ישראל העבירה לסוריה הצעה להסכם ביטחוני חדש בגבול ● "עלול לגרום לנזק למדינת ישראל": 260 עובדי שב"כ לשעבר נגד מינוי דוד זיני ● גורמים מדיניים: הסיכוי לעסקה בזמן הקרוב - אפסי ● 48 חטופים - 712 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

טקס מתן השם לצוללת אח''י דרקון בגרמניה, נובמבר האחרון / צילום: דובר צה''ל

צוללת הדגל מתעכבת בגרמניה: אח"י דרקון לא תגיע לישראל לפני 2026

הצוללת הגדולה והיקרה ביותר שישראל רכשה הייתה אמורה להצטרף השנה לשייטת 7, אלא שהיא עדיין עוברת בדיקות וניסויי ים ולא צפויה להימסר לצה"ל במועד ● ברקע החשש מהסחף נגד ישראל והאמברגו הגרמני, האם יש פתרון לתלות המוחלטת בתעשייה הימית של ברלין?

מימין: יוסי בכר ז''ל יו''ר הוועדה, דוד קליין ז''ל נגיד בנק ישראל דאז, ובנימין נתניהו שר האוצר דאז. / צילום: אריאל ירוזולימסקי

מרוויחים יותר, גם משוק ההון: הבנקים רק התחזקו מאז רפורמת בכר

כשחברי ועדת בכר בישרו על הפרדת הבנקים מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, בכירי המערכת הבנקאית הזהירו מפני משבר ● שני עשורים אחר כך כבר ברור שהבנקים לא רק שלא נפגעו מהרפורמה ההיא, אלא רק התחזקו מאז ● מודל העמלות, השליטה בשוק ההלוואות וחדרי המסחר שלהם, שמרו על ההגמוניה לאורך השנים

דובר צה''ל, תא''ל אפי דפרין / צילום: צילום מסך

דובר צה"ל: "שלוש אוגדות פועלות בעיר עזה, אנחנו אוחזים בשטחים רבים"

טיל שוגר מתימן ויורט בהצלחה, אזעקות הופעלו מחשש לשברי יירוט ● צה"ל הרחיב את התקיפות בעיר עזה כהכנה לכניסת כוחות קרקעיים • גורם ביטחוני: "מספר העזתים שהתפנו מאפשר להתחיל את התמרון בעיר" • בצל התקיפות העזות ברצועה: משפחות חטופים ושורדי שבי הקימו הלילה אוהלים מול מעון רה"מ בירושלים ● שר החוץ האמריקאי מזהיר: "חלון ההזדמנויות להסכם הפסקת אש הולך ונסגר" ● 48 חטופים - 711 ימים בשבי - עדכונים שוטפים 

מייק פיי ודן אמיגה, מייסדי איילנד / צילום: Antonio Delucci

סקנדרי ענק בסייבר: העובדים והמשקיעים באיילנד ימכרו מניות במעל ל-250 מיליון דולר

מאיילנד לא נמסרו זהות המשקיע או שווי החברה, אך לפי מקורות מדובר בסבב שצפוי לנוע בין 250 ל-300 מיליון דולר לפי שווי חברה של כ-5 מיליארד דולר - שווי הדומה לזה שניתן לחברה בגיוס ההון בחודש מרץ האחרון

תעשיות ביטחוניות / צילום: אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מצגת ואתרי החברות

אלביט ונקסט ויז'ן כבר בפנים: כך ייראה המדד החדש של הבורסה - ת"א ביטחוניות

הבורסה משיקה בעוד פחות מחודש שני מדדי מניות חדשים - אחד ייענה לתחום הלוהט בשנה האחרונה של מניות ביטחונית ● המדד השני יהיה מדד ת"א תשתיות, שיכלול חברות שפועלות בתחום התשתיות הלאומיות או הציבוריות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האירוע החשוב של השווקים יתרחש הערב, ויש כבר שלוש מניות שצפויות ליהנות

המסחר בת"א נפתח אתמול בירידות חדות בתגובה לנאום ספרטה של נתניהו, אך התאושש במהירות ● מיקרוסופט הודיעה כי תשקיע 30 מיליארד דולר בתשתיות AI בבריטניה ומצטרפת לאנבידיה וגוגל, שהודיעו גם הן על השקעות של מיליארדים ● היום בערב תתקיים בארה"ב החלטת הריבית שהשוק מחכה לה ● וגם: ב-CNBC מסמנים שלוש מניות שירוויחו מהורדת הריבית המסתמנת ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר

הנפקת ריסקיפייד, אוגוסט 2021 / צילום: CRC MEDIA

הנפקת הסייבר הגדולה של השנה מגיעה לוול סטריט. ואיפה הישראליות בתחום?

הנפקת נטסקופ, שתצא לדרך השבוע בניו יורק, נבחנת בזכוכית מגדלת על ידי תעשיית הסייבר כולה ● אחרי שנים שבהן חברות ישראליות ובינלאומיות העדיפו להימכר לרוכשים אסטרטגיים ולא לצאת לבורסה - ואלו שכן הונפקו בעיקר מאכזבות - בשוק מקווים לנקודת מפנה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

בזמן שבאירופה מדברים על אמברגו, בתעשיות הביטחוניות חוששים מתרחיש חמור יותר

כבר שנתיים שבענף התעשיות הביטחוניות מתמודדים עם חוסרים שונים ומשונים, במיוחד בתעשיות הגדולות שמהוות את "אבני הבניין" העיקריות ● אבל חשש מהותי שלהן אינו דווקא מהאמברגו, אלא מתעשיית השבבים

פרטנר החלה לשדר את התכנים של yes / צילום: פרטנר tv+

השקה רכה: פרטנר החלה למכור את שירות הטלוויזיה החדש שלה

לפני כחודשיים החל פיילוט בקרב עובדי פרטנר, ואילו כעת מדובר בגרסת בטא המיועדת ללקוחות חדשים - בין אם בחבילות טלוויזיה ובין אם בחבילות משולבות אינטרנט סיבים אופטיים ונטפליקס ● בחודש הבא יחל באופן אוטומטי שדרוג מדורג ללקוחות הטלוויזיה הקיימים, עם חבילות טלוויזיה הכוללות גם את התכנים של yes

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

רגב רוצה לרשום הישג לפני הבחירות, אבל אובר עוד רחוקה מישראל

השבוע החלה לקדם שרת התחבורה מירי רגב רפורמה חדשה, במסגרתה חברת אובר תורשה לפעול בישראל ● בינתיים, היא בעיקר מקוממת את נהגי המוניות שמאשימים אותה בכלל בסיוע לדרייברים החרדים ● "רגב לא דואגת למצב התחבורה הציבורית אלא מנסה להכשיר בדלת האחורית עבריינים כדי לגרוף הון פוליטי אישי"