גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכב החשמלי של סובארו: המחיר שאפתני, ביצועי המנוע פחות

האאוטבק החדש של סובארו מציב רגל איתנה בשוק הפרימיום עם תא נוסעים מפואר ויכולות טובות על הכביש ובשטח • אבל התאוצה וצריכת הדלק בינוניות

סובארו אאוטבק 2022 / צילום: יח''צ
סובארו אאוטבק 2022 / צילום: יח''צ

החודש חשפה סובארו את הרכב החשמלי הראשון שלה, שאותו היא תתחיל לשווק בארצות הברית באמצע השנה הבאה. זהו קרוס אובר נאה למראה עם שני מנועים חשמליים, הנעה כפולה וטווח סביר, שייקרא SOLTERRA. רבים רואים בו קפיצת דרך ענקית עבור המותג היפני השמרני, שנצמד למנועי הבנזין המסורתיים, והתנגד לכל ניסיון ליישר קו עם המוסכמות והטרנדים בשוק הרכב.

אבל מה שנראה כמו כרטיס כניסה לתעשיית הרכב המודרנית עשוי להתגלות בדיעבד כתחילת סוף הדרך העצמאית של החברה היפנית הקטנה. החשמלית החדשה של סובארו היא למעשה דגם שפותח על ידי טויוטה, שמחזיקה מניות בסובארו, עבר "הנדסת מותג" וישווק במקביל על ידי שתי החברות תחת שמות שונים עם ההבדלים ההנדסיים מזעריים.

אם חושבים על הצפי שדגמי הבנזין הסטנדרטים ילכו וייעלמו בהדרגה בשנים הבאות, נראה שנגזר על סובארו להפוך לעוד תת-מותג של טויוטה. לפיכך, החסידים הנאמנים של "סובארו המסורתית", ועוד נותרו כאלה בישראל, יצטרכו למהר ולהצטייד בדגמים המסורתיים הקיימים.

בין מראה קשוח לאלגנטי

אחד הבולטים שבהם הוא הקרוסאובר "אאוטבק", שהגיע אלינו לאחרונה אחרי חידוש ועדכון תקופתי - אולי האחרון בשושלת. חיצונית הדגם משלב בין מראה שטח קשוח תודות לגובה נכבד חסית קשתות גלגלים מודגשות ומרווח גחון גבוה, לבין מראה "כביש" אלגנטי ותרבותי למי שאינו חובב את ז’אנר האבנים והבוץ. סובארו שואפת לספק את רצונם של אלה וגם אלה ומציעה בארצות הברית חבילות קוסמטיות קשוחות לטובת מחבקי העצים (גרסת WILDERNESS) לצד צביעה דו-גוונית מעודנת ואלמנטים ספורטיביים בדגם הטורבו.

 

בארצות הברית, שהיא שוק הייצוא העיקרי של סובארו, פונה האאוטבק לפלח של תושבי הפרברים העשירים ותא הנוסעים של הדור החדש משקף זאת היטב. נהג ונוסעיו עטופים בדיפון עור נעים למראה ומגע, חומרים פלסטיים רכים ואיכותיים בכל פינה ובידוד רעשים מרשים. המושבים הקדמיים נוחים מאד לנסיעות ארוכות תומכים היטב בפניות ומציבים את הנהג והנוסע שלצידו בגובה, שטיפוסי לרכבי כביש-שטח אמיתיים. המושב האחורי מספק מרחב רגליים וראש מכובד לשני מבוגרים אם כי הנוסע במרכז נענש במנהרת תמסורת גבוהה בין רגליו כמקובל ברכבי הנעה כפולה. תא המטען התקני גדול ורחב וקיפול המושב האחורי לתוך הרצפה מאפשר לרכב הארוך הזה לבלוע אפילו את האריזות הארוכות ביותר של איקאה או גלשן רוח, תלוי מה התחביב שלכם.

מערך הפיקוד אופייני ליפניות-אמריקניות של ימינו עם שילוב בין טכנולוגיה מוחצנת לבני הדור החדש לבין הנדסת אנוש מסורתית להורים ולסבים. באגף "המסורתי" יש לוח מחוונים עם שעונים אנלוגיים גדולים וברורים ומתגים פיזיים גדולים שמספקים שליטה אינטואיטיבית על כל מערכות המשנה. באגף "הצעירי" בולט מסך מולטימדיה אנכי, גדול, צבעוני וזורח, עם תפריטי מגע גדולים וברורים. יש גם שלל תצוגות דיגיטליות שמדווחות על מצב הרכב ביחס לתנאי השטח ועל ההנעה הכפולה לחובבי השטח.

האבזור התקני מכובד וכולל אופציות דוגמת גג חשמלי כפול, שמותגי פרמיום "רשמיים" גובים עליהם אקסטרה אפילו ברמת המחיר של רבע מיליון שקל. הרכב גם מצויד בחבילת בטיחות אקטיבית מתקדמת עם כל הפיצ’רים המוכרים אבל כולל אלמנטים פולשניים דוגמת חיישן זיהוי פנים, שמזהה את הנהג ומפעיל את הפרופיל האישי שלו. מצד שני אם מאות אלפי לקוחות טסלה מוותרים מדי שנה על פרטיותם המלאה לטובת יצרנית הרכב שלהם, אז ייתכן שזה מפריע רק לנו.

בתא המנוע מסתתר מנוע בנזין ללא טורבו עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר. התצורה הזו כמעט נעלמה מהעולם אבל עדיין זוכה לפופולריות בארצות הברית. המנוע מייצר הספק צנוע של 170 כ"ס וזה בכלל לא הרבה לכלי ששוקל 1.65 טון. המומנט סביר אבל מגיע לשיא רק ב-3,800 סל"ד, הרבה יותר גבוה ממנועי הטורבו המקובלים כיום.
התוצאה הסופית היא תחושה של ביצועים "תרבותיים" אך נטולי ריגושים. הרכב משייט בשקט במהירויות גבוהות על הכביש המהיר, אבל האצות חזקות בעליות, כרוכות בטיפוס לסל"ד גבוה וקולני.

צריכת דלק לא מרשימה

כצפוי, צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת לא מרשימה במיוחד, כ-11.6 ק"מ לליטר, מחוץ לאזור הנוחות של הרכב זה יגיע לכ־8-9 ק"מ לליטר.

האאוטבק החדש נשען על פלטפורמה משודרגת וההנדסה שלה מקבלת אצלנו ציון גבוה מאוד. הרכב מפגין התנהגות מיומנת מכבישים הרריים מתפתלים ועד אוטוסטרדות, עם ריסון מצוין של תנודות הגוף בפניות וספיגת זעזועים טובה אפילו על משעולי עפר.
על הכביש, ההנעה הכפולה המתוחכמת "עושה את העבודה" גם עבור נהגים חסרי ניסיון ומעניקה הרבה ביטחון, במיוחד בחורף.

סובארו מספרת גדולות ונוצרות על יכולת השטח של האאוטבק החדש ועל מערכות בקרת התמסורת החכמות שלו. ייתכן שרוכשי הרכב ביד שנייה ימצו כהלכה את היכולות הללו, אך המצפון שלנו לא התיר לנו לגרוס את החישוקים המוכספים והמהודרים ואת הגחון החשוף של הרכב החדש על סלעים.

המחיר בטריטוריה אחרת

סובארו אאוטבק החדש מפגין שאיפות פרמיום לא רק בהנדסה אלא גם במחיר. דגם הבסיס עולה כ-230 אלף שקל והדגם המאובזר (קצת) יותר לוקח את המחיר ל-255 אלף שקל. זוהי כבר טריטוריה של ב.מ.וו, אאודי לקסוס ועוד מותגים עתירי סטטוס. מנגד מי שרוצה רכב עם איכויות פרמיום ללא "הערך המוסף הציבורי" הנלווה למותגי פרמיום מוכרים, ומוכן לוותר על ביצועים מרגשים לטובת מוניטין של אמינות, ופוטנציאל שטח, ימצא שהאאוטבק של סובארו עוד לא איבד את הקסם הייחודי של המותג.

חלק מהמתחרות:

לקסוס UX הייבריד

228 אלף שקל עולה הקרוס-אובר של לקסוס. הממדים החיצוניים קטנים משל אאוטבק ובסיס הגלגלים הוא 2.64 מ'. אבל תא הנוסעים מפואר ובנוי היטב ומצויד במערכות בטיחות דור אחרון.

לקסוס UX הייבריד / צילום: יח''צ

ההנעה ההיברידית משלבת מנוע 2 ליטר ומנוע חשמלי עם הספק משולב של 184 כ"ס והתאוצה ל-100 אורכת 8.5 שניות

וולבו V60

270 אלף שקל עולה הסטיישן-קרוס-אובר של וולבו, שמבוסס על ה-S60. לרכב יש הנעה כפולה, מרווח גחון מוגבה ולא מעט אלמנטים חיצוניים מעולם ה-SUV.

וולבו V60 / צילום: יח''צ

הממדים החיצוניים דומים לסובארו אבל בסיס הגלגלים ארוך יותר. תא הנוסעים מפואר ומאובזר. המנוע הוא 2 ליטר טורבו עם 250 כ"ס ו-36 קג"מ והתאוצה ל-100 אורכת 6.9 שניות

סקודה קודיאק 4x4

232 אלף שקל עולה הגרסה כפולת ההנעה של קודיאק עם מנוע טורבו בנזין שני ליטר ו-190 כ"ס. לרכב ממדים חיצוניים גדולים, בסיס גלגלים באורך 2.79 מ' ושבעה מקומות ישיבה בשלוש שורות עם פוטנציאל לת מטען ענק.

סקודה קודיאק 4x4 / צילום: יח''צ

מרווח הגחון המוגבה מאפשר תנועה גם בשטח לא סלול והאבזור התקני מכובד

עוד כתבות

מחירי הדיור / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לא רק המחירים שירדו: המכה שספגו רוכשי הדירות החדשות

מחירי הדירות ממשיכים לרדת שמונה חודשים ברציפות, אך עליית תשומות הבנייה מייקרת את הדירות החדשות ומכבידה על הרוכשים והיזמים ● הירידות ניכרות בעיקר בדרום ובתל אביב, בעוד בירושלים נרשמות עליות, ובשוק השכירות נרשמת יציבות עם עליות מתונות לדיירים חדשים ולמחדשים

הציבור מעדיף פיקדונות על הקרנות הכספיות של רשות ני''ע / אילוסטרציה: Shutterstock

בין פיקדון לקרן כספית: המוצר החדש שאמור היה לייצר תחרות לבנקים, אבל מתקשה לגייס לקוחות

ברשות ני"ע קיוו שהשקת הקרנות הכספיות המתחדשות תסיט אליהן כספים מהפיקדונות, אלא שכחצי שנה לאחר מכן המצב עגום: רק שני בתי השקעות מוכרים את הקרנות, והמשקיעים מדירים את כספם מהמוצר, שמנהל מיליונים בודדים ● בקרנות טוענים: "הבנקים לא משווקים אותנו"

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחירי הנפט בשפל של 4 שנים. אלה הסיבות

עפ"י חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, "הירידה במחירי הנפט בעולם מגיעה על רקע הערכות על התקדמות השיחות להפסקת המלחמה באוקראינה והאטה בכלכלת סין" ● מניות הגז והנפט הישראליות רושמות ירידות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מניות הטכנולוגיה נפלו, ברודקום איבדה 5.5%

מדד הנאסד"ק ירד בכ-0.6% ● מניות הטכנולוגיה הגדולות איבדו גובה ● הזהב נסחר לזמן קצר בשיא חדש של כל הזמנים ● מחירי הנפט סביב שפל של ארבע שנים ● הביטקוין צנח לרמה של 86 אלף דולר ● "רוטציה סקטוריאלית גדולה" - בתי ההשקעות בארה"ב מסמנים את ההזדמנות הבאה בוול סטריט

מערכת CUAS של אלביט, נגד כלי טיס בלתי מאוישים / צילום: אלביט מערכות

דיווח: איחוד האמירויות היא הלקוחה המסתורית החדשה של אלביט

לפי דיווח באתר "אינטיליג'נס אונליין", הלקוחה מאחורי העסקה האסטרטגית שנחתמה בנובמבר בהיקף של 2.8 מיליארד דולר היא איחוד האמירויות ● אלביט שמרה על עמימות ביחס לתוכן ההסכם ולמדינה הרוכשת, וציינה רק שהוא יתפרס על פני שמונה שנים ● העסקה מצטרפת לשורת עסקאות ביטחוניות בהיקפי שיא, על רקע צבר הזמנות שממשיך לטפס

הדמיית פארק ''טבעון טק'' / הדמיה: Oilin

הסכום נחשף: כמה תשלם אנבידיה על הקרקע של הקמפוס היוקרתי שלה?

לגלובס נודע כי אנבידיה תשלם 90 מיליון שקל לפני מע"מ והוצאות פיתוח על החלק הראשון של הקרקע, בשטח של כ-90 דונם ● המרכז של החברה צפוי לקום במרכז תעסוקה חדש בקריית טבעון בשם "טבעון טק" שנמצא כעת בשלבי תכנון, והעסקה צפויה להיחתם בימים הקרובים

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ נגד BBC: תובע 10 מיליארד דולר על "השחרת שמו"

נשיא ארה"ב טוען כי ב-BBC ערכו קטעים מנאום שנשא ב-6 בינואר 2021, מה שיצר מצג שווא כאילו הוא קרא לתומכיו לפרוץ לבניין הקפיטול ● טראמפ מנהל תביעות גם נגד "ניו יורק טיימס", "וול סטריט ג'ורנל" ועיתון באיווה - שלושתם הכחישו את הטענות

שידורי ספורט / אילוסטרציה: Shutterstock, daphnusia

המחיר של חבילת הספורט יעלה שוב? הדרישה החדשה של צ'רלטון

צ'רלטון הודיעה לספקיות הטלוויזיה כי חבילת הצפייה במובייל תבוטל בינואר הקרוב, והציבה דרישה חדשה: התייקרות כוללת לכלל הלקוחות או ביטול גורף של האפשרות לצפות דרך הסלולר ● הוט כבר הודיעה ללקוחותיה על עליית מחירים, בעוד יתר הספקיות עדיין בוחנות את צעדיהם מול ספורט1

שיגור לוויין איראני בנמל החלל קוסמודרום ווסטוצ'ני ברוסיה (בעיגול: ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה) / צילום: רויטרס - Alexander Kazakov

מרוץ חלל בסיוע פוטין: איראן תשגר שלושה לוויינים ל"מטרות אזרחיות"

ההתקדמות האיראנית בתחום הלוויינים מנסה להדביק את הפער מול ישראל - בחסות רוסית ועם זינוק בתקציב הביטחון ● גרסת האיראנים, לפיה הלוויינים "נועדו לחקלאות, למשאבי טבע ולמעקב סביבתי", מעלה לכל הפחות תהיות ● עם זאת, היתרון האיכותי והכמותי הישראלי נשמר

יהודה מורגנשטרן / צילום: כדיה לוי

התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי מורגנשטרן לממלא מקום מנהל רמ”י

התנועה לאיכות השלטון מבקשת לבלום את כוונת שר הבינוי והשיכון למנות את מנכ"ל משרדו, יהודה מורגנשטרן, למ"מ מנהל רמ"י ● בתנועה טוענים כי המינוי, הנעשה בשעה שוועדת האיתור למנהל קבוע רק החלה את עבודתה, עלול להקנות למורגנשטרן יתרון בלתי הוגן על פני מועמדים אחרים, לפגוע בעצמאות ועדת האיתור ובשוויון ההזדמנויות ואף לעורר חשש לניגוד עניינים ולמינוי פוליטי

יו''ר ועדת הכלכלה ח''כ דוד ביטן ועדת הכלכלה, 10.12.25 / צילום: איל יצהר

דוד ביטן ניהל דיון על מחיר ביטוח הרכב. האם הוא שולט בנתונים?

בוועדת הכלכלה בכנסת התנהל דיון סוער על התייקרות מחירי ביטוח הרכב ● יו"ר הוועדה דוד ביטן שלף נתונים חריגים, אבל האם הם נכונים? ● המשרוקית של גלובס

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף

רשות ניירות ערך בוחנת מתן הקלות לסוכני ביטוח בייעוץ השקעות

במסגרת המהלך שמקדם משרד האוצר לאיחוד מוצרי החיסכון תחת פלטפורמה אחת, רק סוכני ביטוח שמחזיקים גם ברישיון ייעוץ השקעות יוכלו לשווק קרנות נאמנות ● לגלובס נודע כי על רקע זה רשות ניירות ערך בוחנת אפשרות ליצור מסלול מקוצר לקבלת הרישיון עבור הסוכנים

מה יחזיר את הקונים לשוק הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

בעולם כבר למדו: הפחתות ריבית לא מייצרות ביקוש לדירות - וזו הסיבה

בזמן שאצלנו בנק ישראל רק החל להוריד את הריבית, מאירופה ועד צפון אמריקה הבנקים המרכזיים נמצאים בעיצומה של סדרת הפחתות ● עם זאת, הנתונים מראים כי השפעת המדיניות המוניטרית על מחירי הדיור חלשה יחסית ● למרות ההבדלים בין הכלכלות והאתגרים של ישראל, נשאלת השאלה: האם גם כאן נראה מגמה דומה?

משכנתא / אילוסטרציה: Shutterstock

המגבלות וההטבות: ההנחיות החדשות של בנק ישראל במשכנתאות

אחרי ההקלות הזמניות שניתנו במהלך הקורונה ובמלחמת "חרבות ברזל", בפיקוח על הבנקים החליטו לקבע חלק מההקלות שניתנו ללווים שלקחו הלוואות "לכל מטרה" שמגובות בנכסים ● בנוסף, הפיקוח על הבנקים מעלה גם את גובה שווי הנכסים לצורך נטילת הלוואות שנרכשו כחלק מתוכנית מחיר למשתכן

מימין: אייסו קאנט, מייסד פולסייד וג'ייסון ורנר, מייסד פולסייד / איור: גיל ג'יבלי

חברת ה־AI ששווה מיליארדים מגיעה לישראל ופוזלת למערכת הביטחון

חד־הקרן האמריקאי פולסייד, שמפתח מנוע פיתוח תוכנה אוטונומי המתחרה בג'מיני, רוצה לגייס את המהנדסים מישראל ● הוא כבר חתם עם כמה מענקיות הביטחון בארה"ב, כולל משרד ההגנה

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ אחרי חיסול ראאד סעד: אנחנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש בעזה

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג דחה את הערעור שהגישה מדינת ישראל על צווי המעצר שהוצאו נגד נתניהו וגלנט ● ה-FBI סיכל פיגועי תופת בארה"ב בערב השנה החדשה; חמשת העצורים - פרו-פלסטינים ● שנה לאחר נפילת משטר אסד ובצל המכות שספג המחנה הפרו-איראני בזירות השונות, נחשף קרע עמוק בתוך "ציר ההתנגדות" ● עדכונים שוטפים

בית החולים הדסה / צילום: אביבה גנצר

"המודל של בית החולים לא עובד": איך הדסה שוב נקלע למשבר?

נציגי בית החולים צפויים להיפגש השבוע עם אנשי האוצר ומשרד הבריאות כדי לפתור את המשבר התזרימי של הדסה, שכבר הוביל להכרזת סכסוך עבודה ● הדרישות של ההנהלה, הטענות של האוצר וההצעה של בכיר לשעבר בהדסה שאף צד לא רוצה לקבל

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

המשקיעים בוול סטריט מתרחקים מענקיות הטכנולוגיה - וזו החלופה

סימני הספקנות סביב תחום ה-AI הולכים ומתרבים, ובתי ההשקעות הגדולים אומרים ללקוחות שלהם להוריד את החשיפה לענקיות הטכנולוגיה ● לדידם, ההזדמנויות הן בתחומים שאינם תחת הפנס ● "המשקיעים כבר לא ירדפו רק אחרי מיקרוסופט ואמזון - ההשקעה הולכת ומתרחבת לשאר השוק"

גדעון תדמור, יו''ר ומייסד נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

חגיגת המימושים בת"א: שתי מנהלות בנאוויטס מכרו מניות ב־29 מיליון שקל

אחרי זינוק של כ־870% בחמש השנים האחרונות, יועמ"שית שותפות הנפט וסמנכ"לית הכספים שלה מימשו חלק מהחזקותיהן ● שווי החזקותיו של המייסד והיו"ר גדעון תדמור זינק ל־1.3 מיליארד שקל