גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכב החשמלי של סובארו: המחיר שאפתני, ביצועי המנוע פחות

האאוטבק החדש של סובארו מציב רגל איתנה בשוק הפרימיום עם תא נוסעים מפואר ויכולות טובות על הכביש ובשטח • אבל התאוצה וצריכת הדלק בינוניות

סובארו אאוטבק 2022 / צילום: יח''צ
סובארו אאוטבק 2022 / צילום: יח''צ

החודש חשפה סובארו את הרכב החשמלי הראשון שלה, שאותו היא תתחיל לשווק בארצות הברית באמצע השנה הבאה. זהו קרוס אובר נאה למראה עם שני מנועים חשמליים, הנעה כפולה וטווח סביר, שייקרא SOLTERRA. רבים רואים בו קפיצת דרך ענקית עבור המותג היפני השמרני, שנצמד למנועי הבנזין המסורתיים, והתנגד לכל ניסיון ליישר קו עם המוסכמות והטרנדים בשוק הרכב.

אבל מה שנראה כמו כרטיס כניסה לתעשיית הרכב המודרנית עשוי להתגלות בדיעבד כתחילת סוף הדרך העצמאית של החברה היפנית הקטנה. החשמלית החדשה של סובארו היא למעשה דגם שפותח על ידי טויוטה, שמחזיקה מניות בסובארו, עבר "הנדסת מותג" וישווק במקביל על ידי שתי החברות תחת שמות שונים עם ההבדלים ההנדסיים מזעריים.

אם חושבים על הצפי שדגמי הבנזין הסטנדרטים ילכו וייעלמו בהדרגה בשנים הבאות, נראה שנגזר על סובארו להפוך לעוד תת-מותג של טויוטה. לפיכך, החסידים הנאמנים של "סובארו המסורתית", ועוד נותרו כאלה בישראל, יצטרכו למהר ולהצטייד בדגמים המסורתיים הקיימים.

בין מראה קשוח לאלגנטי

אחד הבולטים שבהם הוא הקרוסאובר "אאוטבק", שהגיע אלינו לאחרונה אחרי חידוש ועדכון תקופתי - אולי האחרון בשושלת. חיצונית הדגם משלב בין מראה שטח קשוח תודות לגובה נכבד חסית קשתות גלגלים מודגשות ומרווח גחון גבוה, לבין מראה "כביש" אלגנטי ותרבותי למי שאינו חובב את ז’אנר האבנים והבוץ. סובארו שואפת לספק את רצונם של אלה וגם אלה ומציעה בארצות הברית חבילות קוסמטיות קשוחות לטובת מחבקי העצים (גרסת WILDERNESS) לצד צביעה דו-גוונית מעודנת ואלמנטים ספורטיביים בדגם הטורבו.

 

בארצות הברית, שהיא שוק הייצוא העיקרי של סובארו, פונה האאוטבק לפלח של תושבי הפרברים העשירים ותא הנוסעים של הדור החדש משקף זאת היטב. נהג ונוסעיו עטופים בדיפון עור נעים למראה ומגע, חומרים פלסטיים רכים ואיכותיים בכל פינה ובידוד רעשים מרשים. המושבים הקדמיים נוחים מאד לנסיעות ארוכות תומכים היטב בפניות ומציבים את הנהג והנוסע שלצידו בגובה, שטיפוסי לרכבי כביש-שטח אמיתיים. המושב האחורי מספק מרחב רגליים וראש מכובד לשני מבוגרים אם כי הנוסע במרכז נענש במנהרת תמסורת גבוהה בין רגליו כמקובל ברכבי הנעה כפולה. תא המטען התקני גדול ורחב וקיפול המושב האחורי לתוך הרצפה מאפשר לרכב הארוך הזה לבלוע אפילו את האריזות הארוכות ביותר של איקאה או גלשן רוח, תלוי מה התחביב שלכם.

מערך הפיקוד אופייני ליפניות-אמריקניות של ימינו עם שילוב בין טכנולוגיה מוחצנת לבני הדור החדש לבין הנדסת אנוש מסורתית להורים ולסבים. באגף "המסורתי" יש לוח מחוונים עם שעונים אנלוגיים גדולים וברורים ומתגים פיזיים גדולים שמספקים שליטה אינטואיטיבית על כל מערכות המשנה. באגף "הצעירי" בולט מסך מולטימדיה אנכי, גדול, צבעוני וזורח, עם תפריטי מגע גדולים וברורים. יש גם שלל תצוגות דיגיטליות שמדווחות על מצב הרכב ביחס לתנאי השטח ועל ההנעה הכפולה לחובבי השטח.

האבזור התקני מכובד וכולל אופציות דוגמת גג חשמלי כפול, שמותגי פרמיום "רשמיים" גובים עליהם אקסטרה אפילו ברמת המחיר של רבע מיליון שקל. הרכב גם מצויד בחבילת בטיחות אקטיבית מתקדמת עם כל הפיצ’רים המוכרים אבל כולל אלמנטים פולשניים דוגמת חיישן זיהוי פנים, שמזהה את הנהג ומפעיל את הפרופיל האישי שלו. מצד שני אם מאות אלפי לקוחות טסלה מוותרים מדי שנה על פרטיותם המלאה לטובת יצרנית הרכב שלהם, אז ייתכן שזה מפריע רק לנו.

בתא המנוע מסתתר מנוע בנזין ללא טורבו עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר. התצורה הזו כמעט נעלמה מהעולם אבל עדיין זוכה לפופולריות בארצות הברית. המנוע מייצר הספק צנוע של 170 כ"ס וזה בכלל לא הרבה לכלי ששוקל 1.65 טון. המומנט סביר אבל מגיע לשיא רק ב-3,800 סל"ד, הרבה יותר גבוה ממנועי הטורבו המקובלים כיום.
התוצאה הסופית היא תחושה של ביצועים "תרבותיים" אך נטולי ריגושים. הרכב משייט בשקט במהירויות גבוהות על הכביש המהיר, אבל האצות חזקות בעליות, כרוכות בטיפוס לסל"ד גבוה וקולני.

צריכת דלק לא מרשימה

כצפוי, צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת לא מרשימה במיוחד, כ-11.6 ק"מ לליטר, מחוץ לאזור הנוחות של הרכב זה יגיע לכ־8-9 ק"מ לליטר.

האאוטבק החדש נשען על פלטפורמה משודרגת וההנדסה שלה מקבלת אצלנו ציון גבוה מאוד. הרכב מפגין התנהגות מיומנת מכבישים הרריים מתפתלים ועד אוטוסטרדות, עם ריסון מצוין של תנודות הגוף בפניות וספיגת זעזועים טובה אפילו על משעולי עפר.
על הכביש, ההנעה הכפולה המתוחכמת "עושה את העבודה" גם עבור נהגים חסרי ניסיון ומעניקה הרבה ביטחון, במיוחד בחורף.

סובארו מספרת גדולות ונוצרות על יכולת השטח של האאוטבק החדש ועל מערכות בקרת התמסורת החכמות שלו. ייתכן שרוכשי הרכב ביד שנייה ימצו כהלכה את היכולות הללו, אך המצפון שלנו לא התיר לנו לגרוס את החישוקים המוכספים והמהודרים ואת הגחון החשוף של הרכב החדש על סלעים.

המחיר בטריטוריה אחרת

סובארו אאוטבק החדש מפגין שאיפות פרמיום לא רק בהנדסה אלא גם במחיר. דגם הבסיס עולה כ-230 אלף שקל והדגם המאובזר (קצת) יותר לוקח את המחיר ל-255 אלף שקל. זוהי כבר טריטוריה של ב.מ.וו, אאודי לקסוס ועוד מותגים עתירי סטטוס. מנגד מי שרוצה רכב עם איכויות פרמיום ללא "הערך המוסף הציבורי" הנלווה למותגי פרמיום מוכרים, ומוכן לוותר על ביצועים מרגשים לטובת מוניטין של אמינות, ופוטנציאל שטח, ימצא שהאאוטבק של סובארו עוד לא איבד את הקסם הייחודי של המותג.

חלק מהמתחרות:

לקסוס UX הייבריד

228 אלף שקל עולה הקרוס-אובר של לקסוס. הממדים החיצוניים קטנים משל אאוטבק ובסיס הגלגלים הוא 2.64 מ'. אבל תא הנוסעים מפואר ובנוי היטב ומצויד במערכות בטיחות דור אחרון.

לקסוס UX הייבריד / צילום: יח''צ

ההנעה ההיברידית משלבת מנוע 2 ליטר ומנוע חשמלי עם הספק משולב של 184 כ"ס והתאוצה ל-100 אורכת 8.5 שניות

וולבו V60

270 אלף שקל עולה הסטיישן-קרוס-אובר של וולבו, שמבוסס על ה-S60. לרכב יש הנעה כפולה, מרווח גחון מוגבה ולא מעט אלמנטים חיצוניים מעולם ה-SUV.

וולבו V60 / צילום: יח''צ

הממדים החיצוניים דומים לסובארו אבל בסיס הגלגלים ארוך יותר. תא הנוסעים מפואר ומאובזר. המנוע הוא 2 ליטר טורבו עם 250 כ"ס ו-36 קג"מ והתאוצה ל-100 אורכת 6.9 שניות

סקודה קודיאק 4x4

232 אלף שקל עולה הגרסה כפולת ההנעה של קודיאק עם מנוע טורבו בנזין שני ליטר ו-190 כ"ס. לרכב ממדים חיצוניים גדולים, בסיס גלגלים באורך 2.79 מ' ושבעה מקומות ישיבה בשלוש שורות עם פוטנציאל לת מטען ענק.

סקודה קודיאק 4x4 / צילום: יח''צ

מרווח הגחון המוגבה מאפשר תנועה גם בשטח לא סלול והאבזור התקני מכובד

עוד כתבות

מושגים לאזרחות מיודעת.המדד לפעילות המשק / צילום: Shutterstock

לבנק ישראל יש מדד חדש שהוא בוחן לפני החלטת ריבית. כך זה עובד

בנק ישראל פרסם לאחרונה מדד חודשי חדש לפעילות המשק ● איך הוא בנוי, ומי אמור להיות מושפע ממנו? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

מפעל ייצור חברת ''על בד'' / צילום: איל יצהר

המושב הדתי מצטרף לגל המימושים בבורסה: משואות יצחק מכרה מניות עלבד ב-33 מיליון שקל

אחרי זינוק של מעל 80% בשנה האחרונה, בעלת השליטה ביצרנית המגבונים עלבד החליטה לממש 6% ממניותיה וירדה להחזקה של כ-60% ● במשואות יצחק מציינים כי מדובר בסגירת מעגל, לאחר שלפני שלוש שנים רכש המושב שיעור דומה של מניות בעת שהחברה נקלעה לסחרור

בניין גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

הממשלה אישרה פה אחד את ההצעה לסגירת גלי צה"ל

השרים אישרו היום את החלטת שר הביטחון ישראל כ"ץ, לפיה שידורי גלי צה"ל יופסקו עד 1 במרץ 2026 ● ההחלטה התקבלה בניגוד לעמדת היועמ"שית, שקבעה כי ההחלטה אינה חוקית ● מיד לאחר פרסום ההחלטה הוגשו לבג"ץ מספר עתירות בנושא ● כ"ץ הנחה להתחיל בשיבוץ מחדש של חיילי התחנה - "תוך מתן עדיפות לתפקידי לחימה"

הסופרקמפיוטר של חברת סריבראס בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

שווי של כ־8 מיליארד דולר: יצרנית השבבים שמאתגרת את אנבידה נערכת להנפקה

לפי רויטרס, חברת סריבראס, המפתחת מעבדים למודלים גדולים של בינה מלאכותית ופועלת בשוק שנשלט בידי אנבידיה, נערכת להגשת תשקיף לקראת הנפקה ראשונית בוול סטריט ברבעון השני של 2026 ● הנפקה קודמת שתוכננה ב-2024 ירדה מהפרק בשל השקעת מיעוט של קבוצת G42 מאבו דאבי, אולם זו נעדרת מהתשקיף החדש

יותר מאלף עסקאות לרכישת דירות חדשות בוטלו / איור: גיל ג'יבלי

תחילתו של גל? יותר מאלף עסקאות לרכישת דירות חדשות בוטלו

במשרד האוצר חשפו כי 6% מהעסקאות לרכישת דירות חדשות "על הנייר" ב־2023 בוטלו ע"י הרוכשים ● התופעה בולטת בעיקר במחוז הדרום, שמאופיין בשיעור גבוה של מבצעי מימון מצד הקבלנים ● הנפגעים העיקריים הם לרוב לא היזמים אלא הרוכשים עצמם, שלא מסוגלים להשלים את הרכישה ונאלצים לשלם פיצויים גדולים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; חומרים: shutterstock

דוח חדש חושף: שיא כל הזמנים להיקף הגיוסים בדיפנס טק הישראלי

היקף ההשקעות והאקזיטים עלה ב-2025, אך מספר סבבי הגיוס ירד, וההון מתרכז בעסקאות גדולות בתחומי הסייבר וה-AI ● גם בנטרול סבבי ענק, היקף הגיוסים בסייבר בשנה החולפת גבוה מזה של 2021

חנות של ליאור עדיקה / צילום: איל יצהר

"חוק ליאור עדיקה" מגיע להצבעה סופית. איך ייראו הכללים החדשים?

בימים הקרובים תכריע הכנסת האם להחריג רשתות פארם קטנות ובינוניות מהרגולציה הכבדה של חוק המזון ● אבל לצד השאיפה לעודד תחרות מול סופר פארם ו-Be, ישנם לחצים של לוביסטים וחשש מפגיעה בשקיפות המחירים ● גלובס עושה סדר בתיקון שעשוי לשנות את הרגלי הקנייה שלכם

חנות נייקי / צילום: Shutterstock, Tanya Keisha

ההימור על סין שהוביל לצניחה דו־ספרתית במניה של נייקי

הירידה במכירות נייקי בסין, אחד השווקים המרכזיים של החברה, הובילו את המניה לצלול ב־11% בסוף השבוע ● ברקע - הענקית מתמודדת עם המכסים של טראמפ ועם שורת טעויות מצד ההנהלה

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

S&P 500 ננעל ביום שלישי ברציפות של עליות; הזהב בשיא חדש

המאבק על וורנר ברדרס עולה הילוך והמניה עלתה ● בורסות אירופה ננעלו בירידות ● הבנק המרכזי של סין הותיר ביום שני את הריבית ללא שינוי ● שוק החוב העולמי: כוחות רבים לוחצים לעליית התשואות הארוכות • אלפאבית מודיעה על רכישה תמורת 4.75 מיליארד דולר ● מחירי הקקאו צנחו השנה בשיעור שיא, למה לא מחירי השוקולד? • לקראת 2026 בוול סטריט: הרבה דברים עלולים להשתבש, זו רשימת הסיכונים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

בוול סטריט בונים על עוד שנה של עליות, אבל 7 דברים יכולים להשתבש ב-2026

הדרך לשנה רביעית ברציפות של עליות בוול סטריט, עוברת דרך שורה של דברים שעלולים להשתבש ● בין היתר: מלחמת הסחר, השקעות העתק, החובות שלקחו חברות כדי להדביק את מרוץ ה-AI והחשש ממיתון עולמי

טעינת רכב חשמלי / צילום: Shutterstock

מי ימצמץ ראשון? המאבק על מס הקנייה שעלול לעלות ביוקר לבעלי הרכב הצמוד

המחלוקת בנוגע למס הקנייה על רכב חשמלי ושווי השימוש נמשכת ● ועדת הכספים והאוצר מתבצרים בעמדתם, מה שעלול להביא לכך שלמעלה מ-150 אלף עובדים ישלמו החל מינואר 500-1,500 שקל יותר על שווי השימוש החודשי

מירי מיכאלי, מגישת המהדורה המרכזית ב-i24news / צילום: צילום מסך מערוץ i24news

הבלגן ב־i24NEWS: זעם בעלי המניות, קיצוצי התקציב וחוסר הוודאות באולפנים

ההודעה על העברת הבעלות ב־i24NEWS מחברת אלטיס ארה"ב לידיים הפרטיות של משפחת דרהי הכניסה את עובדי ומנהלי ערוץ החדשות לבלבול רב ● הסערות בחודשים האחרונים סביב החברה־האם, כולל תביעה מול JP מורגן, עשויות ללמד מה עומד מאחורי המהלך

המאבק על וורנר ברדרס עולה שלב / צילום: Shutterstock

המיליארדר מול נטפליקס: המאבק על וורנר ברדרס עולה הילוך

בעוד פרמאונט מעלה את רמת הוודאות סביב הצעתה באמצעות ערבות אישית של לארי אליסון בהיקף של 40.4 מיליארד דולר ● במקביל, נטפליקס מחזקת את חבילת המימון וממשיכה להיתפס כהצעה הבטוחה יותר בעיני הנהלת וורנר

קניון הזהב בראשון לציון / הדמיה: ולדי קובליוב

אחרי רכישת השליטה בידי מליסרון: קניון הזהב עובר שיפוץ ב-180 מיליון שקל

במקביל להקמת קומה חדשה, גם האגף הוותיק של קניון הזהב עובר חידוש, ובנוסף מתבצע שיפוץ מקיף של כלל חזיתות הקניון ● בהודעת הקניון צוין כי המהלך נועד לשמר ולחזק את מעמדו ולהתאים אותו למציאות הקמעונאית המשתנה

רכב ותחבורה / צילום: Shutterstock

סוף עידן הנאמנות למותג? איך 70 דגמים חדשים שינו את הכללים בשוק הרכב

עשרות דגמים התווספו לשוק הרכב הישראלי ב־2025, במיוחד של מותגים סינים ● ההיצע הרחב מספק שלל אפשרויות לצרכנים שמחפשים תמורה לכסף, ומוותרים על נאמנות למותגים הוותיקים ●"השוק הפך לטרנדי, כל מותג חדש ומרשים מייצר נהירה קצרה", אומרים בענף

ביל אקמן ואילון מאסק / צילום: Richard Brian, Evan Vucci

ביל אקמן מציע לאילון מאסק להנפיק יחד את SpaceX בדרך לא שגרתית

מייסד קרן הגידור פרשינג סקוור מציע לאיש העשיר בעולם לצרף את חברת החלל שלו לבורסה במודל ייחודי - SPARC ● המודל, לפי אקמן, כולל מיזוג לחברה ציבורית ללא עלויות חתמים או תיווך, ועם תגמול למשקיעי טסלה ● וגם: המיליארדר היהודי שהגיב לאקמן: "תעמוד בתור"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א לחברות הציבוריות: כך תוכלו לממש את הפוטנציאל של מסחר בשישי

לקראת המעבר לימי מסחר גלובליים בתחילת ינואר, הבורסה בת"א פנתה למנכ"לי החברות הציבוריות במטרה לנצל את השינוי ולהגדיל את חשיפתן למשקיעים זרים ● בין ההמלצות: לחזק פעילות באנגלית, להעמיק קשרי משקיעים בינלאומיים וליישר קו עם סטנדרט הדיווח המקובל בעולם

ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל / צילום: תמר מצפי

בצעד חריג, רמ"י רכשה קרקע בירושלים ב־30 מיליון שקל

רשות מקרקעי ישראל רכשה זכויות בקרקע פנויה בת 17.2 דונם בצפון רמות במכרז של כונסי נכסים, בסכום של 30 מיליון שקל ● הצעד יוצא הדופן מאפשר לקדם תוכניות בניין עיר ולשווק את השטח במכרזים

העיתונאי שלומי אלדר / צילום: צילום מסך יוטיוב

אול־אין פונה לחברה הערבית עם מחלקת פודקאסטים חדשה

בית הפודקאסטים אול־אין מקים מחלקה ייעודית לחברה הערבית בעקבות התחזקות ההאזנה בקרב צעירים וביקוש גובר מצד מפרסמים ● המרכז הארצי החדש להצלת צבי הים במכמורת נפתח לפעילות בהשקעה של 30 מיליון שקל ● ושורת מינויים חדשים בבזק, במשרד הפרסום מנצ' ובאיילון ביטוח ופיננסים ● אירועים ומינויים

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות, שלומי יוסף

ביהמ"ש קיבל את בקשת המשטרה: ארנון בר-דוד יורחק מההסתדרות עד מרץ 2026

לטענת המשטרה, ארנון בר-דוד רקם מנגנון שוחדי שמטרתו לעשות במשאבי ההסתדרות כבשלו ● השופטת דורית סבן-נוי קבעה כי החזרתו לתפקידו כיו"ר ההסתדרות תקל עליו לבצע עבירה דומה, ויהיה בה כדי לאפשר השפעה על עדים ושיבוש של החקירה ● בנוסף, ביהמ"ש האריך ב-90 יום גם את ההגבלות על עזרא גבאי, החשוד המרכזי הנוסף בפרשה