גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכב החשמלי של סובארו: המחיר שאפתני, ביצועי המנוע פחות

האאוטבק החדש של סובארו מציב רגל איתנה בשוק הפרימיום עם תא נוסעים מפואר ויכולות טובות על הכביש ובשטח • אבל התאוצה וצריכת הדלק בינוניות

סובארו אאוטבק 2022 / צילום: יח''צ
סובארו אאוטבק 2022 / צילום: יח''צ

החודש חשפה סובארו את הרכב החשמלי הראשון שלה, שאותו היא תתחיל לשווק בארצות הברית באמצע השנה הבאה. זהו קרוס אובר נאה למראה עם שני מנועים חשמליים, הנעה כפולה וטווח סביר, שייקרא SOLTERRA. רבים רואים בו קפיצת דרך ענקית עבור המותג היפני השמרני, שנצמד למנועי הבנזין המסורתיים, והתנגד לכל ניסיון ליישר קו עם המוסכמות והטרנדים בשוק הרכב.

אבל מה שנראה כמו כרטיס כניסה לתעשיית הרכב המודרנית עשוי להתגלות בדיעבד כתחילת סוף הדרך העצמאית של החברה היפנית הקטנה. החשמלית החדשה של סובארו היא למעשה דגם שפותח על ידי טויוטה, שמחזיקה מניות בסובארו, עבר "הנדסת מותג" וישווק במקביל על ידי שתי החברות תחת שמות שונים עם ההבדלים ההנדסיים מזעריים.

אם חושבים על הצפי שדגמי הבנזין הסטנדרטים ילכו וייעלמו בהדרגה בשנים הבאות, נראה שנגזר על סובארו להפוך לעוד תת-מותג של טויוטה. לפיכך, החסידים הנאמנים של "סובארו המסורתית", ועוד נותרו כאלה בישראל, יצטרכו למהר ולהצטייד בדגמים המסורתיים הקיימים.

בין מראה קשוח לאלגנטי

אחד הבולטים שבהם הוא הקרוסאובר "אאוטבק", שהגיע אלינו לאחרונה אחרי חידוש ועדכון תקופתי - אולי האחרון בשושלת. חיצונית הדגם משלב בין מראה שטח קשוח תודות לגובה נכבד חסית קשתות גלגלים מודגשות ומרווח גחון גבוה, לבין מראה "כביש" אלגנטי ותרבותי למי שאינו חובב את ז’אנר האבנים והבוץ. סובארו שואפת לספק את רצונם של אלה וגם אלה ומציעה בארצות הברית חבילות קוסמטיות קשוחות לטובת מחבקי העצים (גרסת WILDERNESS) לצד צביעה דו-גוונית מעודנת ואלמנטים ספורטיביים בדגם הטורבו.

 

בארצות הברית, שהיא שוק הייצוא העיקרי של סובארו, פונה האאוטבק לפלח של תושבי הפרברים העשירים ותא הנוסעים של הדור החדש משקף זאת היטב. נהג ונוסעיו עטופים בדיפון עור נעים למראה ומגע, חומרים פלסטיים רכים ואיכותיים בכל פינה ובידוד רעשים מרשים. המושבים הקדמיים נוחים מאד לנסיעות ארוכות תומכים היטב בפניות ומציבים את הנהג והנוסע שלצידו בגובה, שטיפוסי לרכבי כביש-שטח אמיתיים. המושב האחורי מספק מרחב רגליים וראש מכובד לשני מבוגרים אם כי הנוסע במרכז נענש במנהרת תמסורת גבוהה בין רגליו כמקובל ברכבי הנעה כפולה. תא המטען התקני גדול ורחב וקיפול המושב האחורי לתוך הרצפה מאפשר לרכב הארוך הזה לבלוע אפילו את האריזות הארוכות ביותר של איקאה או גלשן רוח, תלוי מה התחביב שלכם.

מערך הפיקוד אופייני ליפניות-אמריקניות של ימינו עם שילוב בין טכנולוגיה מוחצנת לבני הדור החדש לבין הנדסת אנוש מסורתית להורים ולסבים. באגף "המסורתי" יש לוח מחוונים עם שעונים אנלוגיים גדולים וברורים ומתגים פיזיים גדולים שמספקים שליטה אינטואיטיבית על כל מערכות המשנה. באגף "הצעירי" בולט מסך מולטימדיה אנכי, גדול, צבעוני וזורח, עם תפריטי מגע גדולים וברורים. יש גם שלל תצוגות דיגיטליות שמדווחות על מצב הרכב ביחס לתנאי השטח ועל ההנעה הכפולה לחובבי השטח.

האבזור התקני מכובד וכולל אופציות דוגמת גג חשמלי כפול, שמותגי פרמיום "רשמיים" גובים עליהם אקסטרה אפילו ברמת המחיר של רבע מיליון שקל. הרכב גם מצויד בחבילת בטיחות אקטיבית מתקדמת עם כל הפיצ’רים המוכרים אבל כולל אלמנטים פולשניים דוגמת חיישן זיהוי פנים, שמזהה את הנהג ומפעיל את הפרופיל האישי שלו. מצד שני אם מאות אלפי לקוחות טסלה מוותרים מדי שנה על פרטיותם המלאה לטובת יצרנית הרכב שלהם, אז ייתכן שזה מפריע רק לנו.

בתא המנוע מסתתר מנוע בנזין ללא טורבו עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר. התצורה הזו כמעט נעלמה מהעולם אבל עדיין זוכה לפופולריות בארצות הברית. המנוע מייצר הספק צנוע של 170 כ"ס וזה בכלל לא הרבה לכלי ששוקל 1.65 טון. המומנט סביר אבל מגיע לשיא רק ב-3,800 סל"ד, הרבה יותר גבוה ממנועי הטורבו המקובלים כיום.
התוצאה הסופית היא תחושה של ביצועים "תרבותיים" אך נטולי ריגושים. הרכב משייט בשקט במהירויות גבוהות על הכביש המהיר, אבל האצות חזקות בעליות, כרוכות בטיפוס לסל"ד גבוה וקולני.

צריכת דלק לא מרשימה

כצפוי, צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת לא מרשימה במיוחד, כ-11.6 ק"מ לליטר, מחוץ לאזור הנוחות של הרכב זה יגיע לכ־8-9 ק"מ לליטר.

האאוטבק החדש נשען על פלטפורמה משודרגת וההנדסה שלה מקבלת אצלנו ציון גבוה מאוד. הרכב מפגין התנהגות מיומנת מכבישים הרריים מתפתלים ועד אוטוסטרדות, עם ריסון מצוין של תנודות הגוף בפניות וספיגת זעזועים טובה אפילו על משעולי עפר.
על הכביש, ההנעה הכפולה המתוחכמת "עושה את העבודה" גם עבור נהגים חסרי ניסיון ומעניקה הרבה ביטחון, במיוחד בחורף.

סובארו מספרת גדולות ונוצרות על יכולת השטח של האאוטבק החדש ועל מערכות בקרת התמסורת החכמות שלו. ייתכן שרוכשי הרכב ביד שנייה ימצו כהלכה את היכולות הללו, אך המצפון שלנו לא התיר לנו לגרוס את החישוקים המוכספים והמהודרים ואת הגחון החשוף של הרכב החדש על סלעים.

המחיר בטריטוריה אחרת

סובארו אאוטבק החדש מפגין שאיפות פרמיום לא רק בהנדסה אלא גם במחיר. דגם הבסיס עולה כ-230 אלף שקל והדגם המאובזר (קצת) יותר לוקח את המחיר ל-255 אלף שקל. זוהי כבר טריטוריה של ב.מ.וו, אאודי לקסוס ועוד מותגים עתירי סטטוס. מנגד מי שרוצה רכב עם איכויות פרמיום ללא "הערך המוסף הציבורי" הנלווה למותגי פרמיום מוכרים, ומוכן לוותר על ביצועים מרגשים לטובת מוניטין של אמינות, ופוטנציאל שטח, ימצא שהאאוטבק של סובארו עוד לא איבד את הקסם הייחודי של המותג.

חלק מהמתחרות:

לקסוס UX הייבריד

228 אלף שקל עולה הקרוס-אובר של לקסוס. הממדים החיצוניים קטנים משל אאוטבק ובסיס הגלגלים הוא 2.64 מ'. אבל תא הנוסעים מפואר ובנוי היטב ומצויד במערכות בטיחות דור אחרון.

לקסוס UX הייבריד / צילום: יח''צ

ההנעה ההיברידית משלבת מנוע 2 ליטר ומנוע חשמלי עם הספק משולב של 184 כ"ס והתאוצה ל-100 אורכת 8.5 שניות

וולבו V60

270 אלף שקל עולה הסטיישן-קרוס-אובר של וולבו, שמבוסס על ה-S60. לרכב יש הנעה כפולה, מרווח גחון מוגבה ולא מעט אלמנטים חיצוניים מעולם ה-SUV.

וולבו V60 / צילום: יח''צ

הממדים החיצוניים דומים לסובארו אבל בסיס הגלגלים ארוך יותר. תא הנוסעים מפואר ומאובזר. המנוע הוא 2 ליטר טורבו עם 250 כ"ס ו-36 קג"מ והתאוצה ל-100 אורכת 6.9 שניות

סקודה קודיאק 4x4

232 אלף שקל עולה הגרסה כפולת ההנעה של קודיאק עם מנוע טורבו בנזין שני ליטר ו-190 כ"ס. לרכב ממדים חיצוניים גדולים, בסיס גלגלים באורך 2.79 מ' ושבעה מקומות ישיבה בשלוש שורות עם פוטנציאל לת מטען ענק.

סקודה קודיאק 4x4 / צילום: יח''צ

מרווח הגחון המוגבה מאפשר תנועה גם בשטח לא סלול והאבזור התקני מכובד

עוד כתבות

יעקב אדרי - ראש עיר אור עקיבא - בית משפט הארכת מעצר / צילום: שלומי יוסף

שוחד במאות אלפי שקלים: ראש עיריית אור עקיבא יועמד לדין בכפוף לשימוע

יעקב אדרי יואשם בכפוף לשימוע בעבירות שביצע לכאורה במסגרת תפקידו - לקיחת שוחד של מאות אלפי שקלים בשש פרשות שונות, הפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי עובד ציבור, הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט, עבירות אלימות ועבירות מס ● סנגוריו: "תיק השוחד ייסגר בשימוע"

רזי ברקאי / צילום: גל חרמוני

בתום 27 שנים: רזי ברקאי פורש מהגשת "מה בוער" בגלי צה"ל

בגלי צה"ל מדגישים כי ייעשה מאמץ משותף שברקאי ימשיך לשדר בתחנה בפורמט אחר ● ברקאי: "הגעתי למיצוי. תודתי הגדולה למאזינים ולצוותים המסורים שהיו שותפיי לדרך לאורך שנים"

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

בית המשפט דחה בקשה לחקור את קריסת החברות של שרגא ברוש

לפני כחודש הוצא צו עיכוב הליכים לחברות שבבעלות האחים ברוש, זאת לאחר שהחברות הודיעו כי הגיעו לחובות של כ-250 מיליון שקל ● לאחר עיכוב ההליכים, 9 נושים הגישו בקשה למנות חוקר שיבחן לאן נעלמו כספי החברות, אך בקשתם נדחתה כעת

Mondelez. העלתה תחזיות למרות העלייה במחירי הסחורות / צילום: Shutterstock

המדדים בארה"ב נופלים השנה? זו לא סיבה להיות מודאגים

די ברור שהריבית בארה"ב צפויה להתחיל לעלות השנה, בקצה מהיר מהצפוי, בתגובה להתחממות הכלכלה, וזו גם הסיבה לאובדן הגובה של המדדים בשוק האמריקאי מתחילת 2022 ● אבל יש כמה סקטורים שמסוגלים להתמודד ואף להרוויח מלחצי אינפלציה, ואחרי שהמשקיעים יסתגלו למצב החדש, העליות עשויות לחזור

חיילים אוקראינים בגבול עם רוסיה / צילום: Associated Press, Andriy Dubchak

משרד החוץ הבריטי: רוסיה מכוונת להחלפת ממשלת אוקראינה

ההאשמות באות במקביל לאזהרות על כך שרוסיה עלולה לפלוש לאוקראינה עם כוח המונה כ־100 אלף חיילים רוסים הפרושים סמוך לגבול בין המדינות

חדי קרן.  הרוב המכריע בקרב עובדי ההייטק בישראל סובלים מחוסר שקיפות באשר לחלק מהותי מחבילת התנאים שלהם / צילום: Shutterstock

יש אופציה אחרת: שוק ההון מתקרר, ועובדי ההייטק מחפשים ערוצים חדשים לאקזיט

בישראל אין שוק משוכלל למכירת מניות בחברות פרטיות, והחקיקה שהייתה יכולה לקדם הקמת בורסות שניוניות תקועה ● הגידול הניכר במספר חברות ההייטק הפרטיות ששוות מיליארדים, לצד ההתקררות בשוק ההון, הופכים את ההזדמנות של העובדים לאקזיט לרחוקה ומעורפלת

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

בוול סטריט מחכים בעצבנות להודעת הריבית של פאוול: התשובה ביום רביעי

שוק המניות תחת לחץ על רקע הציפייה להידוק המדיניות המוניטרית של הפד האמריקאי מהר מהצפוי. ביום רביעי עם הצהרת הריבית של הפד התמונה עשויה להתבהר ● באוצר צפו שכל עלייה של 1% בנאסד"ק תתרום חצי מיליארד שקל. מה קורה במצב ההפוך? ● וגם, לשמחת בנק ישראל הירידות מעבר לים יתרמו להחלשת השקל

ירידות בשווקים / צילום: Shutterstock, charnsitr

אירוע מוגבל או משבר רחב היקף? "המשקיעים צריכים להתכונן לתקופת תנודתיות מוגברת בשווקים"

הפד האמריקאי צפוי לנקוט ריסון מוניטרי חריף ממה שהכרנו בעבר: "העלאות הריבית וצמצום המאזן הם ממש 'צו השעה'", סבורים בפסגות, בזמן שהמדדים המובילים צונחים בהובלת מניות הטכנולוגיה ● במיטב דש מעריכים כי "האירוע לא צפוי להפוך למשבר מאקרו כלכלי"

נמל חיפה / צילום: Shutterstock

בגיבוי המדינה: היצואנים הישראלים ביטחו אשראי בהיקף של 2.8 מיליארד דולר

אשרא, החברה הממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ רשמה בשנת 2021 זינוק של יותר מ-50% בהיקף העסקאות לעומת שנת 2020 • מרבית האישורים העקרוניים ניתנו עבור עסקאות ייצוא לאמריקה הלטינית, אפריקה ואסיה, בעיקר בתחומי תשתיות של בריאות, מים, חינוך וביטחון

יוחאי בניטה / צילום: שלמה שוהם

יוחאי בניטה מונה לסמנכ"ל הכספים של פלאפון, yes ובזק בינלאומי

בניטה, המשמש כיום כמשנה למנכ"ל רשת 13 וכסמנכ"ל הכספים שלה, יחליף את תומר שני שהודיע על פרישה אחרי 18 שנה בקבוצת בזק

טנקים רוסיים מתרגלים מצב מלחמה בארונבורג רוסיה, בחודש שעבר / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

צלילי 1939 באוקראינה: האם פוטין החליט לשחק על כל הקופה

ביידן מנסה להיכנס לראש של פוטין. הוא יפלוש, אומר נשיא ארה"ב על נשיא רוסיה ● ואילו פוטין אומר, באמצעות אחד מסגניו "איננו מפחדים מפני איש, אפילו לא מפני ארה"ב" ● משני עברי האוקיאנוס חוזרת ונשמעת השאלה מ-1939, ערב מלחמת העולם השנייה: "למות בשביל קייב?"

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

אאוטבריין וטאבולה ברשימה: נידהאם חותך מחירי היעד למניות האדטק ביותר מ-20%

בנק ההשקעות מונה בין הגורמים שמכבידים על החברות את הקושי לשחזר את נתוני הצמיחה של השנה שעברה, המחסור בשבבים, קשיי שרשרת האספקה והשפעת האומיקרון על הוצאות הפרסום

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

יועמ"שית הכנסת: שר האוצר יכול לבטל מכסים בצורה חד צדדית

בתשובה לבקשת חופש מידע, נחשפה תשובתה של היועצת המשפטית של הכנסת לסגן שר הביטחון לגבי סמכותו של שר האוצר להטיל ולבטל מכסים ● לפי היועמ"שית, שר האוצר מוסמך לבטל ולהוריד בעצמו מכסים לפי שיקול דעתו, והכנסת יכולה לדון בהחלטתו בדיעבד

עו''ד מיכל כהן, הממונה על התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר

העימות בנמלים: רשות התחרות פתחה בבדיקה נגד נמל חיפה

הרשות חושדת כי עובדי נמל חיפה פנו ליבואן או לסוכן של אוניית מטען ברזל והפעילו עליו לחצים שלא לפרוק בנמל המפרץ ● זאת לאחר שבשבוע שעבר הוכרז ע"י ההסתדרות סכסוך עבודה על רקע דומה ● נמל חיפה: "אנו בעד תחרות מול נמלים בארץ, בפרט ובמזרח הים התיכון בכלל"

מרפאת רופא שיניים / אילוסטרציה: Shutterstock

הוצאות מעבר והתאמת מרפאת שיניים בפרויקט תמ"א 38 אינן תמורות עודפות

המפקחת על המקרקעין קבעה כי השוויון בפרויקטים צריך להיות מהותי-כלכלי והמבחן הקובע הוא אם ניתנה תמורה זהה לאותם טיפוסי דירות

נמכרת בפרמיה של 58% על מחיר השוק / צילום: Shutterstock, IgorGolovniov

לקראת מאבק שליטה? מניית פלייטק צנחה ביותר מ-20% לאחר שאדי ג'ורדן ויתר על רכישתה

קבוצת המשקיעים שמוביל איש מירוצי המכוניות לשעבר נסוגה מהצעת רכישה של 3 מיליארד ליש"ט לפלייטק, הפועלת בתחום הטכנולוגיה להימורים אונליין ● הסיבה, על פי פרסום בתקשורת: חשש מחסימת העסקה על ידי בעלי מניות שרכשו 27% מפלייטק

ראש הממשלה נפתלי בנט. נמנע בהצבעה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ברוב מוחלט: הממשלה אישרה הקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות

בנט נמנע, שקד התנגדה, ואלקין בסופו של דבר תמך: הממשלה אישרה היום את הקמת ועדת החקירה הממלכתית לרכש הצוללות ● "אני מאוד חוששת שוועדה כזו יכולה להפר את האיזון בין הדרג המדיני לדרג הצבאי", אמרה שקד ● הנדל התייחס במהלך הדיון להתפרעויות בעת מבצע "שומר החומות" וטען: "אם משתמשים בכלי של ועדת חקירה, צריך להשתמש בכלי הזה גם בנושא חוסר המשילות"

מסכים אדומים בבורסה / אילוסטרציה: Shutterstock

אופקו, אורמת ונובה הובילו את מדד ת"א 35 לירידה של 3% בנעילה

הבורסה הצטרפה היום לירידות החדות בבורסות העולם, לאחר סופ"ש אדום בשווקים ● מדד ת"א ביומד צלל בכ-4.6% מדד הטכנולוגיה בכ-3.5% ומדד הבנקים ב-2.8% ● מחזור המסחר הסתכם בכ-1.66 מיליארד שקל

ד''ר מארק קרני. ''נהיה עדים להפחתה של כ-50% במימון הניתן לפעילויות עתירות פליטות גזי חממה עוד שנת 2030'' / צילום: Associated Press, Kirsty Wigglesworth

מארק קרני: "בעשור הקרוב, יפחת המימון לפעילויות מזהמות במחצית"

ד"ר קרני, לשעבר נגיד הבנקים המרכזיים של קנדה ואנגליה, התייחס לתפקידה של המערכת הפיננסית במאבק במשבר האקלים במפגש עם הרגולטורים הפיננסיים בישראל והמשרד להגנת הסביבה ● "מצד הממשלות, המהלך המרכזי שיכול לסייע בהיערכות הסקטור הפיננסי הוא קביעת יעדי הפחתות פליטת גזי החממה לצד החדירה של אנרגיות מתחדשות"

שופט חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף

צינון? ניגוד עניינים? דלתות מסתובבות? כל הכשלים בהתנהלותו של השופט בדימוס חנן מלצר

לידיעת המשנה בדימוס לנשיאה: לא כל מה שחוקי כשר ● בימים האחרונים יש הקוראים לחנן מלצר לבחור בתפקיד אחד - נשיא מועצת העיתונות או יו"ר מגדל אחזקות ● אבל יש לא מעט סיבות לכך שהוא צריך לוותר על שניהם ● דעה