גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"העיקר הם עושים יח"ד": מי נגד מי בקרב על תכנון פי גלילות

תוכנית הבנייה בגלילות הועברה לוותמ"ל חרף התנגדות נחרצת מצד ראשי הערים תל אביב ורמת השרון, ומצד משרדי התחבורה והגנת הסביבה. רון חולדאי: "לקחו תוכנית על הפנים והעבירו אותה לוותמ"ל, שידוע ביכולות התכנון המופלאות שלו. אין להם מושג מה זה עירוניות"

מתחם דרום גלילות / הדמיה: מזור פירשט
מתחם דרום גלילות / הדמיה: מזור פירשט

ב-8.11.21 אישרה ועדת השרים לענייני פנים את העברת הטיפול באזור פי גלילות מהוועדה המחוזית תל אביב לוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור). לכאורה מדובר במהלך חיובי שנועד לזרז ולייעל את מימוש התכנון, אולם הוא עורר סערה. כשבוע לאחר מכן הגישו שרת התחבורה מרב מיכאלי והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ערר לוועדת השרים, וכעבור כמה ימים שלחו ראש עיריית ת"א-יפו, רון חולדאי, וחיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, מכתב לוועדת השרים שבו הם קובלים כי "לא ייתכן שיפקיעו באופן שרירותי את זכויותיהם של התושבים ללא הסכמה או התייעצות". גלובס עושה סדר בתוכנית ובהתנגדויות לה.

התוכנית: 2,100 דונם בין שתי ערים

האזור המכונה "פי גלילות" הוא תחום בשטח של כ-2,100 דונם, המשתרע בין כביש 5, דרך נמיר, איילון צפון (כביש 20) והגבול הצפוני של רמת אביב ג’. מבחינה מוניציפלית השטח נחלק בין רמת השרון (כ-1,800 דונם) ותל אביב (כ-300 דונם).

באתר האינטרנט של אחת החברות שמשווקות את הקרקעות החקלאיות במקום מצוין כי "הבעלות על הקרקע מתחלקת בין המדינה, לה יש כ־928 דונם (60%), חברה קדישא - כ-300 דונם (20%), קק"ל - כ-40 דונם (3%), חברות הגז - כ־67 דונם (4%) ובעלים פרטיים - כ-200 דונם (13%)".

ב-24 השנה האחרונות קודמו בשטח שתי תוכניות - רש/800/1 המתייחסת לשטח רמת השרון, ו-תא/2812, המתייחסת לשטח העיר תל אביב.

אותו משרד - מזור פירשט אדריכלים - הוא שתכנן את שתי התוכניות, אבל הן לא קודמו באותו קצב ולא באותה רזולוציה - מכוח האחת ניתן להוציא היתרים, ומכוח השנייה - לא.
אחד הנושאים הקריטיים, שאינו מדובר בגלוי, הוא משא ומתן בין רמת השרון לתל אביב על חילופי שטחים. הרעיון הוא שכל השטח בפי גלילות יהיה תחת תחום השיפוט של רמת השרון, ושאזור שנמצא מזרחה משם, הגובל עם שכונת המשתלה, יועבר לתחום העיר תל אביב. כרגע המשא ומתן אינו מתקדם.

 

חולדאי: "את הממשלה לא מעניינים תחבורה וניקוז"

באוקטובר האחרון החליטה הוועדה המחוזית ת"א לבטל את תוכנית "רובע גלילות" (המכונה רש/800/1 ומתייחסת לשטחי רמת השרון), שכבר הופקדה ואף הוגשו לה התנגדויות, שאף נדונו. הוועדה נימקה את החלטתה בהסבר ש"נוכח התמשכות הליכי התכנון בשל אי-הגשת המסמכים המתוקנים בהתאם להחלטות הוועדה מחד, ולאור שינוי נסיבות הכולל, בין היתר את פינוי שדה התעופה דב הוז, קידום המתח"מ הכולל שתי תחנות מטרו, מסוף אוטובוסים ושש מסילות של רכבת כבדה, אשר יאפשרו טיוב משמעותי של ניצול הקרקע, אין מנוס מדחיית התוכנית ומסגירתה וקידום תוכנית עדכנית לתא שטח זה".

רון חולדאי, ראש עיריית ת''א / צילום: איל יצהר

העברת הטיפול באזור פי גלילות לידי הוותמ"ל היא צעד משלים. הכוונה היא שהטיפול בכל האזור יקודם כמקשה אחת, ומהר, לתוכנית אחת שמכוחה אפשר יהיה להוציא היתרים.

כשאני מנסה להבין מרון חולדאי, ראש העיר ת"א-יפו, למה הוא טרח לשלוח לוועדת השרים מכתב שבו הוא ביקש להחזיר את התוכנית לוועדה המחוזית, הוא נאנח: "הסיפור הזה קשור לרצועה הירוקה שהייתה יכולה להפריד בין תל אביב לרמת השרון, זה קשור לכך שהמדינה שילמה מיליארדים להעברת פי גלילות, בעוד שניתן היה לקבור את המכלים באדמה בסכום נמוך, זה קשור לכך שיש בחטיבת הקרקע הזאת שתי ערים שלא עושות תוכנית אחת, וזה קשור לכך שמי שאחראי לתכנון זה רמ"י עם הוועדה המחוזית.

"לקחו תוכנית שהיא על הפנים והעבירו אותה לוותמ"ל, שידוע ביכולות התכנון המופלאות שלו. הרי אין להם מושג מה זה עירוניות. לוקחים את התוכנית ומוסיפים לה 6,000 יח"ד. אתה חושב שבעיות התחבורה והניקוז, שהיו בתוכנית הקודמת, ישתפרו? את הממשלה לא מעניין אם יש תחבורה ואם יש ניקוז. העיקר הם עושים יח"ד. בוועדה המחוזית אני יכול להשפיע. בוותמ"ל אני בכלל לא חלק מהתכנון. הוותמ"ל מסוגל לתכנן רק שטחים פתוחים, שאין בהם שום אורבניות".

זנדברג: "ההתנהלות נגועה בחוסר תום לב"

תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה, סבורה גם היא שהעברת התוכנית הוותמ"ל היא טעות, אבל מסיבות אחרות: "הרבה דברים השתנו מאז שהחלה הכנת התוכנית. היום אנחנו יודעים מה זה תכנון מוטה תחבורה ציבורית, מה זה שטחים אקולוגיים, מה משמעות שטח פתוח, יודעים מה הצורך להתגונן מפני הצפות. התוכנית שקודמה עד כה כושלת בכל אחד מהתחומים האלה. הוותמ"ל נועד לקצר תהליכים, לא פעם על חשבון איכות תכנונית. זה דבר לא נכון ברמה התכנונית ולא הגון ברמה השלטונית. זאת תהיה בכייה ל-200 שנה.

"זה גם לא יקצר את הזמן. מההיכרות שלי, הדרך הארוכה קצרה, והקצרה ארוכה. למה? כי התוכנית הזאת תיתקע עכשיו בבית משפט, ובצדק. ההתנהלות נגועה בחוסר תום לב".

רמ"י: "תוכנית שמוציאים מכוחה היתרים"

גילי טסלר, מתכננת מחוז ת"א ברשות מקרקעי ישראל, מסבירה: "על מנת לחסוך בזמן, בכספי הציבור, ובעיקר בהליכים ומאחר שמדיניות הממשלה היא להגדיל כמה שיותר את ההיצע, ביקשנו להעביר את התוכנית לוותמ"ל, וברמה מפורטת. יש כמה עקרונות בתוכנית שנשמור עליהם ואנחנו גם מתייחסים להערות שקיבלנו מהוועדה המחוזית בהחלטות הביניים".

גם התוכנית החדשה תתוכנן ע"י משרד מזור פירשט אדריכלים, שתכנן את התוכניות הקודמות: "יש לנו מידע מצטבר על השטח. אנחנו מכירים את ההתנגדות, העבודה עם משרדי הממשלה האחרים ומבינים שאי אפשר להתעלם ממרכז התחבורה העצום שיבנה שם (ליד כביש 20)".

היא מסתייגת מהטענות שהסיכוי שהתוכנית תתממש קטן: "בעיניי, זה ירוץ הרבה יותר מהר בגלל שאנחנו מתייחסים לשתי הרשויות גם יחד ובעיקר, בגלל שעלינו לתוכנית ברמה מפורטת, שמכוחה ניתן יהיה להוציא היתרים".

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות בוול סטריט; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-3.5%

נאסד"ק יורד בכ-1.2% ● מניות השבבים עולות ●  IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35