גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענף התעופה נפגע מהקורונה? שוק המטוסים הפרטיים דווקא משגשג

מגפת הקורונה הביאה לעלייה חדה בביקוש למטוסים פרטיים ● תערוכת התעופה בדובאי חשפה את הדגמים החדשים של החברות המובילות: מטוסים פרטיים עם מרפסת שיזוף או רחבת ריקודים

המטוס הפרטי של לופטהנזה. כולל מרפסת שמש שנשלפת כאשר המטוס חונה, ארבעה חדרי שינה זוגיים וחדר כושר / צילום: Reuters, Lufthansa Technik AG
המטוס הפרטי של לופטהנזה. כולל מרפסת שמש שנשלפת כאשר המטוס חונה, ארבעה חדרי שינה זוגיים וחדר כושר / צילום: Reuters, Lufthansa Technik AG

ענף התעופה היה בין הנפגעים הבולטים של מגפת הקורונה, אבל דווקא שוק המטוסים הפרטיים משגשג. נפח התנועה של מטוסים פרטיים בארצות-הברית, לפי פרמטרים של מספר ההמראות והנחיתות, מזנק ב-40% משנה לשנה, עד לשיא של שנת 2008, לפני המשבר הפיננסי העולמי.

הגורמים העיקריים לשגשוג הזה כוללים את הניסיון לעקוף את התקנות בשדות התעופה ואת הרצון להימנע מהמטוסים המסחריים הצפופים, יחד עם צבירת העושר המוגברת של עשירי ארצות-הברית מאז תחילת המגפה. 

עליות מחירים חריגות

ימי מגפת הקורונה הטיבו עם המיליארדרים האמריקאים, שמאז מרץ 2020 התעשרו ב-62% והרוויחו יותר מ-1.8 טריליון דולר, כל זה בתוך גל ההנפקות הגואה בשוק המניות בסביבה של ריבית נמוכה. לפי מחקר של מכון ג'פריס, נתונים מראים כי ככל שגל ההנפקות גואה - כל עולה היקף ההזמנות למטוסים פרטיים.

כתוצאה מכך, נרשמות עליות מחירים חריגות בשוק המטוסים הפרטיים, גם החדשים וגם המשומשים. המלאי של מטוסים פרטיים "יד שנייה" נמצא בשפל עולמי עבור כל יצרניות הסילון הפרטי, ובאירופה, למשל, המלאי הנמוך הביאו לזינוק של עד 30% במחירי המטוסים הפרטיים.

מטוסים פרטיים הם בראש ובראשונה סמל סטטוס, אבל לא רק - הם גם יעילים מאוד ומאפשרים לאנשי העסקים לקצר את הדרך אל היעד, בלי נחיתות ביניים או לוחות זמנים מחייבים. כך, לעתים קרובות משתלם לחברות גדולות או אנשי עסקיים פרטיים להחזיק מטוס פרטי ולהפוך טיסות עסקים, שבדרך-כלל אורכות יום שלם, לטיסה של כמה שעות בלבד - מה שכמובן מפנה זמן לשעות עבודה ופגישות. 

הפיתויים החדשים

התערוכה האווירית בדובאי, שננעלה בשבוע שעבר, חשפה את הפיתויים החדשים של יצרניות המטוסים שנועדו למשוך אליהן את עשירי העולם. חברה-בת של לופטהנזה הגרמנית הציגה מטוס פרטי שיספק חווית טיסה יוקרתית כמו שיט ביאכטה, עם רמת נוחות של מלון חמישה כוכבים ופעילות פנאי מגוונת. המטוס של לופטהנזה כולל מרפסת שמש שנשלפת כאשר המטוס חונה, ארבעה חדרי שינה זוגיים וחדר כושר. קהל היעד של לופטהנזה הוא טיילים עשירים מאוד, שמעוניינים בטיול מסביב לעולם בתנאים של מלון יוקרה ובזמן קצר הרבה יותר מטיול ביאכטה, שהוא יוקרתי אומנם אבל מסורבל וארוך הרבה יותר.

פיתוחים נוספים של מטוסי יוקרה, זולים יותר, מגיעים מקבוצת נדל"ן מדובאי שמציעה מטוס שהוא מלון מעופף, עם שולחן אוכל לשמונה נוסעים, מטבח גורמה, די.ג'יי שמלווה את המסע וסוויטה. 

זיהום אווירי

כמובן, ההשפעות האקלימיות של תעשיית המטוסים הפרטיים לא מיטיבות עם משבר האקלים, בלשון המעטה. בפסגת האקלים בגלזגו בתחילת חודש נובמבר הוצגו נתונים המראים כי שעת טיסה אחת של מטוס פרטי פולטת אל האטמוספירה שני טון של פחמן דו-חמצני, כך שלמעשה, 1% מהמטוסים אחראי ליותר מ-50% מפליטת גזי החממה לאוויר. עוד הראו הנתונים כי המטוסים הפרטיים מזהמים עד כדי פי 14 פר נוסע, לעומת טיסות מסחריות רגילות, שגם הן לא האמצעי התחבורה הירוק ביותר.

לאור הנתונים הללו, יצרניות המטוסים הפרטיים עושות מאמצים לדלל את הזיהום האווירי על-ידי שימוש בדלקים מיוחדים, המפחיתים את פליטת הגזים המזהמים. לא מדובר במשימה פשוטה - הדלקים הפחות-מזהמים לא ניתנים לאספקה בכל שדות התעופה בעולם אלא רק ב-20 אתרים ייעודיים, והם יקרים מאוד ביחס לדלקים קונבנציונליים.

עוד כתבות

אתר בנייה, ההשפעה של הרפורמות עדיין חלקית / צילום: Shutterstock

כך השפיעו הרפורמות הגדולות בתכנון ובבנייה על המצב בשטח

ארבע רפורמות גדולות שהיו אמורות להוביל לשינוי משמעותי בעולם התכנון והבנייה יצאו לדרך בסוף 2024 ● הן מחייבות הסתגלות מקצועית בענף ושינוי פרדיגמות מצד גורמים רבים, וההשפעה שלהן עדיין איטית

אולם התצוגה החדש של טסלה בקריית אתא / צילום: יח''צ טסלה

הנתונים מגלים: הישראלים קונים פחות מכוניות חשמליות

הרכב החשמלי הוא הסגמנט החסכוני והירוק בשוק, אך ב־2025 נרשמה ירידה במכירות שלו ● הסיבות: שחיקת הטבות מיסוי והפופולריות של רכבי הפלאג־אין, בעיקר עבור ציי רכב ● למרות המגמה, בטסלה מרחיבים את ההשקעות בישראל, ורק לאחרונה חנכו אולם מכירות חדש בתל אביב ומרכז בקריית אתא

מנכ''ל דוראל, יוני חנציס, בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל קבוצת דוראל: "כל מתקן אנרגיה מתחדשת שנכנס לפעולה מוריד לכולם את חשבון החשמל"

יוני חנציס שוחח במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס על החשיבות של תחום האנרגיה המתחדשת למשק החשמל וכן על פעילותה של דוראל בארץ ובעולם ● "שוק החשמל העולמי חייב אגירה לשעות שאחרי שהשמש שוקעת. בלי זה, לא נוכל לוותר על התלות באנרגיה קונבנציונלית"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

מגמה חיובית בת"א; מניית אלקטרה נדל"ן מזנקת ב-10%, אקרו מזנקת ב-5%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● הבוקר עליות בבורסות בעולם ● רוב הכלכלנים סבורים שבנק ישראל יוריד אחה"צ את הריבית, אך בספק לגבי הורדות נוספות בהמשך ● ההסבר של גולדמן סאקס לנפילות בוול סטריט - גידור סיכונים ● בלומברג: מניות הקמעונאות זקוקות לנס כדי להציל את 2025 הקשה ● במיטב מציעים אלטנטיבות מפתיעות לשוק האמריקאי היקר

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יוסי כהן

בנק ישראל הוריד את הריבית - לראשונה מאז ינואר 2024

הוועדה המוניטרית החליטה להוריד את הריבית ברבע אחוז ל-4.25%, בהתאם לצפי ● זאת, לנוכח התמתנות האינפלציה, סיום המלחמה והירידה באי־הוודאות ובפרמיית הסיכון של ישראל ● עם זאת, המשך הורדות הריבית עדיין בסימן שאלה

גדי קוניא ושירה ספיר / צילום: גלובס

מנכ"ל תנובה: "ישראל לא יכולה לוותר על ייצור מוצרי המזון הבסיסיים, בטח לא המפוקחים"

ענף החלב ידע לא מעט סערות בשנתיים האחרונות - החל מהמחסורים בתקופות החגים, דרך העלאות המחירים ועד התוכניות החדשות שהוצגו בשבוע שעבר במשרדי הממשלה ● בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, מנכ"ל קבוצת תנובה גדי קוניא פתח את הכול והסביר מהן הבעיות השורשיות של הענף ● וגם: האם בקרוב תנובה תצא להנפקה?

איך נראים חייו של שופט בהאג שהחליט להוציא צו מעצר לנתניהו?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: השלכות הסנקציות האמריקאיות על שופטי ההאג הפעילים בהליכים נגד ישראל, סקר חדש בגרמניה מצביע על שינוי שלילי בעמדות כלפי ישראל וסימנים להיחלשות שיתוף הפעולה הביטחוני עם בריטניה ● כותרות העיתונים בעולם

מנכ''ל שיכון ובינוי, עמית בירמן, בוועידת ישראל לעסקים 2025

מנכ"ל שיכון ובינוי: "אסור להכניס חברות בבעלות ממשלה זרה לפרויקטי תשתית אסטרטגיים"

עמית בירמן, מנכ"ל שיכון ובינוי, הזהיר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "אנחנו ב-6 באוקטובר של השתלטות מדינות זרות על התשתיות הלאומיות האסטרטגיות של המדינה. אסור לתת לזה לקרות"

גיא פרופר, מנכ''ל סוגת / איור: גיל ג'יבלי

המנכ"ל שגדל בבית שבו הומצאה הבמבה ומוביל עכשיו הנפקה חדשה בשוק המזון

שורה של רכישות אסטרטגיות הפכו את סוגת לאחת מחברות המזון המובילות במשק ● כעת פועלת קרן פורטיסימו להנפיק את החברה, שמנהל גיא פרופר, לפי שווי של 900 מיליון שקל ● סוגת, שהפכה למרכזית במכירת מוצרי מזון בסיסיים, מציגה יציבות בהכנסות לצד קפיצה ברווח

באי הוועידה / צילום: ראי כץ

המגזר העסקי בוועידת ישראל לעסקים: תמונות ורגעים מהמפגש

כ-250 מנכ"לים ויושבי-ראש של חברות במשק לקחו חלק בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים, שהתקיים במוצאי שבת במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב ● היום, בפעם ה-32 התקיימה ועידת ישראל לעסקים של גלובס, בסימן "חוסן מול האתגרים" ● אירועים ומינויים

הפרויקט ברעננה. 355 יחידות דיור במקום 138 / הדמיה: קידר מבנים

סרבנית תמ"א עיכבה פרויקט. כמה פיצוי היא תשלם?

דיירת שרכשה דירה ברעננה סירבה לחתום על הסכם ליווי לפרויקט תמ"א 38 שקודם עוד לפני הרכישה ● היא עיכבה את תחילת העבודות ונתבעה

חנן שטיינהרט בוועידת ישראל לעסקים / צילום: ש

חנן שטיינהרט: "שוק האג"ח האמריקאי הוא סכנת נפשות, הבינה המלאכותית לא תציל אותנו בזמן"

בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר חנן שטיינהרט כי החוב האמריקאי גדל בשני טריליון דולר בחודשים האחרונים, וכי הריבית על החוב גבוהה משמעותית מקצב הצמיחה הכלכלית ● "הריבית על כל החוב האמריקאי היא פי שלוש וחצי מהגידול בתל"ג בשנה", ציין בדבריו

אריק טראמפ / צילום: ap, Daniel Ceng

מפולת הקריפטו עלתה למשפחת טראמפ מיליארד דולר. הבן אריק: "זו הזדמנות"

לפי בלומברג, קריסת שוק הקריפטו חתכה את ההון של המשפחה ל-6.7 מיליארד דולר בחודשיים ● אבל אלו שהשקיעו בעסקי הקריפטו של המשפחה הפסידו הרבה יותר ● אריק, הבן של הנשיא שמוביל את פעילות הקריפטו, משדר שעסקים כרגיל, "מעולם לא הייתי שורי יותר לגבי שוק הקריפטו"

מנכ''ל קבוצת הפניקס, אייל בן סימון, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

אייל בן סימון: "הפניקס היא מחוללת התחרות המרכזית בעולם הפיננסי"

מנכ"ל הפניקס אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי עוד לפני הכלכלה, "אנו חייבים להבין שמדינת ישראל צריכה תוכנית ארוכת-טווח" ● לגבי החוסן של הכלכלה הישראלית הוא טוען: "הרבה מדינות היו רוצות יחס חוב-תוצר כמו שלנו" ● וגם: מה הוא חושב לגבי הכוח של המתווכים הפיננסיים בישראל?

יבגני דיברוב בוועידת ישראל / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל ארמיס: "יש לנו עוד עבודה קשה כדי להגיע להנפקה"

דיברוב הציב בועידת ישראל לעסקים של גלובס את היעד של החברה להנפקה: "600 או 700 מיליון דולר בהכנסות" ● לשאלה אם מהפכת ה־AI תוביל לצמצום מקומות העבודה בחברה, השיב: "היא תהפוך את הארגון ליותר יעיל"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תדמית הפקות

הצהרת רה"מ נתניהו על חיסול רמטכ"ל חיזבאללה: "לא נאפשר לחיזבאללה להוות איום על מדינת ישראל"

צה"ל תקף מהאוויר את המחבל עלי טבטבאי, רמטכ"ל חיזבאללה בפועל • לשכת רה"מ: "ישראל נחושה לפעול להשגת מטרותיה בכל מקום ובכל זמן" ● האחריות למחדל 7 באוקטובר: ראש אמ"ן שלומי בינדר יסיים את תפקידו לבקשתו, ובנוסף, האלופים עודד בסיוק, אהרון חליוה וירון פינקלמן הודחו • גם מפקד 8200 לשעבר יוסי שריאל וקמ"ן אוגדת עזה במלחמה סא"ל א' יודחו ● עדכונים שוטפים

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

האם שוק המניות האמריקאי יחזור לעלות, או שהריבאונד עדיין רחוק?

אחרי הירידות החדות שנרשמו בוול סטריט ביום חמישי האחרון, והעליות ביום שלמחרת, אנליסטים ששוחחו עם מרקטווץ' הסבירו כי התנודתיות כנראה כאן כדי להישאר ● לדברי אחד מהם: "המשקיעים רודפים אחרי רצפים של עליות, כיסי אוויר. זה שם את השוק על מסלול מאוד בלתי־יציב"

אוזניות Nothing Ear 3 / צילום: יח''צ

האם האוזניות של Nothing נכנסו לליגה של הגדולים?

האוזניות החכמות Nothing Ear 3 מנסות לספק חלופה למוצרים כמו איירפודס ו־Galaxy Buds f הן מציעות סאונד וביטול רעשים טוב, לצד מיקרופון איכותי ● מנגד, נתקלנו בבעיות בחיבוריות וגם המחיר קפץ למעלה

קורנליוס קורנליו בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

שגריר קפריסין: "הביקורת על ישראל עצומה, אבל רק כאן מבינים את המציאות של המדינה"

שגריר קפריסין בישראל, קורנליוס קורנליו, אומר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי היחסים הכלכליים בין המדינות רחוקים ממיצוי - לא רק תיירות ונדל"ן אלא גם הייטק ואנרגיה ● עוד אמר: "אל תשכחו שיש לכם חברים באיחוד האירופי, חשוב לא לסגור דלת לאיחוד"

חזי חאלאויה בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

יו"ר נמלי ישראל: "ישראל צריכה להיות שער לאירופה. אסור לפספס את ההזדמנות"

חזי חאלאויה דיבר בועידת ישראל לעסקים של גלובס על ההזדמנות הטמונה במסדרון הכלכלי IMEC בין הודו לאירופה, שישראל טרם הצטרפה אליו ● "מדובר במצפן גיאו־אסטרטגי. אם נקבל את ההחלטות הנכונות, זו תהיה זכייה לדורות. ואם לא נקבל את ההחלטות הנכונות, זו תהיה בכייה לדורות"