גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענף התעופה נפגע מהקורונה? שוק המטוסים הפרטיים דווקא משגשג

מגפת הקורונה הביאה לעלייה חדה בביקוש למטוסים פרטיים ● תערוכת התעופה בדובאי חשפה את הדגמים החדשים של החברות המובילות: מטוסים פרטיים עם מרפסת שיזוף או רחבת ריקודים

המטוס הפרטי של לופטהנזה. כולל מרפסת שמש שנשלפת כאשר המטוס חונה, ארבעה חדרי שינה זוגיים וחדר כושר / צילום: Reuters, Lufthansa Technik AG
המטוס הפרטי של לופטהנזה. כולל מרפסת שמש שנשלפת כאשר המטוס חונה, ארבעה חדרי שינה זוגיים וחדר כושר / צילום: Reuters, Lufthansa Technik AG

ענף התעופה היה בין הנפגעים הבולטים של מגפת הקורונה, אבל דווקא שוק המטוסים הפרטיים משגשג. נפח התנועה של מטוסים פרטיים בארצות-הברית, לפי פרמטרים של מספר ההמראות והנחיתות, מזנק ב-40% משנה לשנה, עד לשיא של שנת 2008, לפני המשבר הפיננסי העולמי.

הגורמים העיקריים לשגשוג הזה כוללים את הניסיון לעקוף את התקנות בשדות התעופה ואת הרצון להימנע מהמטוסים המסחריים הצפופים, יחד עם צבירת העושר המוגברת של עשירי ארצות-הברית מאז תחילת המגפה.

עליות מחירים חריגות

ימי מגפת הקורונה הטיבו עם המיליארדרים האמריקאים, שמאז מרץ 2020 התעשרו ב-62% והרוויחו יותר מ-1.8 טריליון דולר, כל זה בתוך גל ההנפקות הגואה בשוק המניות בסביבה של ריבית נמוכה. לפי מחקר של מכון ג'פריס, נתונים מראים כי ככל שגל ההנפקות גואה - כל עולה היקף ההזמנות למטוסים פרטיים.

כתוצאה מכך, נרשמות עליות מחירים חריגות בשוק המטוסים הפרטיים, גם החדשים וגם המשומשים. המלאי של מטוסים פרטיים "יד שנייה" נמצא בשפל עולמי עבור כל יצרניות הסילון הפרטי, ובאירופה, למשל, המלאי הנמוך הביאו לזינוק של עד 30% במחירי המטוסים הפרטיים.

מטוסים פרטיים הם בראש ובראשונה סמל סטטוס, אבל לא רק - הם גם יעילים מאוד ומאפשרים לאנשי העסקים לקצר את הדרך אל היעד, בלי נחיתות ביניים או לוחות זמנים מחייבים. כך, לעתים קרובות משתלם לחברות גדולות או אנשי עסקיים פרטיים להחזיק מטוס פרטי ולהפוך טיסות עסקים, שבדרך-כלל אורכות יום שלם, לטיסה של כמה שעות בלבד - מה שכמובן מפנה זמן לשעות עבודה ופגישות.

הפיתויים החדשים

התערוכה האווירית בדובאי, שננעלה בשבוע שעבר, חשפה את הפיתויים החדשים של יצרניות המטוסים שנועדו למשוך אליהן את עשירי העולם. חברה-בת של לופטהנזה הגרמנית הציגה מטוס פרטי שיספק חווית טיסה יוקרתית כמו שיט ביאכטה, עם רמת נוחות של מלון חמישה כוכבים ופעילות פנאי מגוונת. המטוס של לופטהנזה כולל מרפסת שמש שנשלפת כאשר המטוס חונה, ארבעה חדרי שינה זוגיים וחדר כושר. קהל היעד של לופטהנזה הוא טיילים עשירים מאוד, שמעוניינים בטיול מסביב לעולם בתנאים של מלון יוקרה ובזמן קצר הרבה יותר מטיול ביאכטה, שהוא יוקרתי אומנם אבל מסורבל וארוך הרבה יותר.

פיתוחים נוספים של מטוסי יוקרה, זולים יותר, מגיעים מקבוצת נדל"ן מדובאי שמציעה מטוס שהוא מלון מעופף, עם שולחן אוכל לשמונה נוסעים, מטבח גורמה, די.ג'יי שמלווה את המסע וסוויטה.

זיהום אווירי

כמובן, ההשפעות האקלימיות של תעשיית המטוסים הפרטיים לא מיטיבות עם משבר האקלים, בלשון המעטה. בפסגת האקלים בגלזגו בתחילת חודש נובמבר הוצגו נתונים המראים כי שעת טיסה אחת של מטוס פרטי פולטת אל האטמוספירה שני טון של פחמן דו-חמצני, כך שלמעשה, 1% מהמטוסים אחראי ליותר מ-50% מפליטת גזי החממה לאוויר. עוד הראו הנתונים כי המטוסים הפרטיים מזהמים עד כדי פי 14 פר נוסע, לעומת טיסות מסחריות רגילות, שגם הן לא האמצעי התחבורה הירוק ביותר.

לאור הנתונים הללו, יצרניות המטוסים הפרטיים עושות מאמצים לדלל את הזיהום האווירי על-ידי שימוש בדלקים מיוחדים, המפחיתים את פליטת הגזים המזהמים. לא מדובר במשימה פשוטה - הדלקים הפחות-מזהמים לא ניתנים לאספקה בכל שדות התעופה בעולם אלא רק ב-20 אתרים ייעודיים, והם יקרים מאוד ביחס לדלקים קונבנציונליים.

עוד כתבות

לארי אליסון, מייסד אורקל / צילום: Reuters, Noah Berger

אורקל צוללת: "במקום להרגיע את החששות, ההנהלה מגמגמת"

ענקית שירותי הענן והתוכנה אורקל פספסה את תחזית ההכנסות של האנליסטים ודיווחה על הכנסות של 16.06 מיליארד דולר ברבעון השלישי, ובעקבות זאת צנחה במסחר ● מה בדיוק הרתיע את המשקיעים?

עץ האשוח בכיכר המעיין בנצרת / צילום: יזיד חמיס

מסעדת שף, יקב משפחתי ועץ אשוח: היישוב בגליל שמציע חוויית כריסמס שלמה

שוק לילה במלון מיתולוגי, מאפייה מטריפה, ארוחה אותנטית בבית אבן עתיק, מסעדת שף וגם יקב ● ביקרנו בשלושה יישובים נוצריים בגליל שיציינו בשבוע הבא את חג המולד ● חגית אברון תופרת יום

ניר ברקת ובצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

השר ברקת נגד החלטת השר סמוטריץ' להכפיל את הפטור ממע"מ: "לא נערכה בחינה כלכלית. יפגע בצמיחה"

שר הכלכלה טוען במכתב ששלח הערב לשר האוצר שהכפלת תקרת הפטור ממע"מ על יבוא אישי אינה מבוססת נתונים ועלולה לפגוע בעסקים קטנים ובצמיחה של המשק ● בין החלופות שהוא מונה: הפחתת מע"מ על חשמל ומים או קביעת מע"מ דיפרנציאלי על ירקות ופירות

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

כדי להתחמק ממס הרווחים הכלואים: חברות רבות מחפשות תכנון מס יצירתי

רפורמת הרווחים הכלואים מאלצת בעלי חברות רבים לחלק עד סוף השנה 5% דיבידנד על רווח שנצבר או לשלם קנס בגובה 2% ● בשוק יודעים לספר כי בעלי חברות רבים לא נערכו לכך ומחפשים תכנוני מס יצירתיים ● "החוק תפס רבים לא מוכנים, וכולם בלחץ"

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

איך השקל הפך לאחד המטבעות החזקים השנה מול הדולר, ומי ניצח אותו?

למרות אי־הוודאות הביטחונית שהייתה מנת חלקנו, השקל התחזק מתחילת 2025 בכ־11% ● מתי התרחשה נקודת המפנה שהביא לתיסוף הדרגתי של המטבע הישראלי, מי הם השחקנים בשוק שאחראים למהלך, ואיך נראה העתיד? ● נתון בשבוע

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

בנק ישראל נגד חוק הגיוס: "לוקה בחסר ולא יביא לגיוס החרדים הנדרש"

הבנק המרכזי מזהיר כי הנוסח הנוכחי של חוק הגיוס "לוקה בחסר", וזאת משום שהיעדים שקבעה הצעת החוק הם נמוכים, והתמריצים הכלכליים בעלי אפקטיביות נמוכה ● "העברת החוק במתכונתו הנוכחית עלולה לא להביא לשינוי משמעותי בהיקף הגיוס, ובכך לשמר את הנטל הכלכלי האישי והמשקי הנובע מהשימוש הנרחב באנשי מילואים"

מרכז יזמות לחרדים בירושלים (ארכיון) / צילום: יוסי זמיר

עידוד תעסוקת חרדים? ההחלטה ה"שקטה" שרחוקה מלהספיק

ברקע העיסוק הער בסוגיית השתלבות החרדים בחברה הישראלית, עברה החלטת ממשלה ששאפה לקדם את תעסוקת הגברים החרדים ● עד כמה ההחלטה הזאת מורגשת בשטח? ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחרי מיצוי פוטנציאל תעסוקת גברים חרדים

גם זה קרה פה / צילום: איל יצהר

משבר השמאים הוכיח שוב שדחיינות היא שם המשחק

דחיינות היא עדיין שיטת עבודה ● רוכבי האופניים ניצחו את החזית האנטי-ישראלית ● ומתברר שאנחנו כן יכולים לנצל דאטה לטובתנו ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עומרי כספי / צילום: Ilya Melnikov

עולה ליגה: עומרי כספי גייס 100 מיליון דולר לקרן ההון סיכון שלו

משקיע ההון סיכון וכוכב הכדורסל לשעבר גייס 100 מיליון דולר נוספים לקרן ההון סיכון, סוויש קפיטל ● הקרן החדשה תאפשר לסוויש להמשיך ולשמור על החזקותיה גם בשלבי גיוס מאוחרים יותר לחברות ● ויש לו גם מסר מעודד: "המשקיעים שלנו מאוד אופטימיים לגבי ישראל"

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

סטארלינק של אילון מאסק תצייד את הלוויינים שלה בשבבים מקרית גת

אקסייט לאבס של יזם השבבים הסדרתי אביגדור וילנץ תספק לסטארלינק של אילון מאסק שבבי תקשורת מהירים לדור הבא של הלווינים שלה - ה-V3 ● מתג התקשורת שפותח בחברה ישמש כמרכז הרשת במהירות גבוהה בלוויני ה-V3

טסלה, אקספנג וטויוטה. ''דגמי בסיס'' מוזלים / צילום: יח''צ

הדגמים המוזלים של טסלה והחשמלית החדשה של טויוטה מגיעים לישראל. כמה הם יעלו?

יצרניות הרכב החשמלי החלו להשיק "דגמי בסיס" חדשים ומוזלים שפונים לקהל יעד רחב יותר ● חברת טלקאר החלה לשווק את הטנדר החשמלי החדש של חברת KMG ● "שגריר" מכניסה לישראל מסחריות חשמליות ● ומותג הרכב השלישי במספר בישראל של קבוצת צ'רי הסינית הושק רשמית ● השבוע בענף הרכב

מנכ''ל אפל טים קוק. לפי דיווח בבלומברג יעזוב ב–2026 / צילום: ap, Richard Shotwell

שמרנות, דשדוש ב-AI ותוכנית ירושה: מאחורי גל העזיבות באפל

שורת מנהלים בכירים עזבה בשנה האחרונה את אפל במה שנראה כמו חילופי דורות בארגון שמשיל את עורו ● ברקע: הניסיונות הכושלים של ענקית הטכנולוגיה להכות את המתחרים ב-AI, תרבות זהירה מדי שמבריחה טאלנטים והיערכות לסוף עידן המנכ"ל טים קוק ● בריחת מוחות או ניקוי אורוות?

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

האנליסטים לא רואים בועת AI, אבל מסמנים מנצחות ומפסידות בשוק

בכמה בתי השקעות מובילים בוול סטריט כבר לא עוסקים בתהייה האם הראלי בקרב מניות הבינה המלאכותית משקף בועה ● במקום זאת הם מזהירים מהערכת חסר לעתיד התחום, וממפים את החברות שינצחו מההתפתחויות ב־AI ואת אלו שבכוננות ספיגה ● ומה מצב הישראליות?

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

"צעירים רואים בשוק המניות הכנסה קבועה. הם לא מבינים שתיקונים היסטוריים יכולים לקחת 20 שנה"

ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

רונן שור, מנכ''ל אקסל סולושנס

אקסל רוכשת שתי חברות בתחום הביטחוני ב-90 מיליון שקל

לגלובס נודע כי חברת התקשורת מייצרת רגל נוספת בעולם הביטחוני, עם רכישת סטראלייט ואחותה נקסטוויב, של שני יזמים-מהנדסים: רמי בל-עש ואודי פרידמן ● המערכות שלהן רלוונטיות לתחום הלוהט של השנה – כטב"מים ● עפ"י הערכות, החברות רווחיות ומייצרות רווח של כ-18 מיליון שקל בשנה

ח'אן יונס / צילום: ap, Jehad Alshrafi

קצה חוט חדש: ישראל בודקת שטח שבו ייתכן שנקבר החטוף החלל רן גואילי

בישראל חוששים להישאר באפלה לקראת שלב ב' של הפסקת האש ברצועת עזה, אליו חותרת ארה"ב, ומתנים את תחילתו בהשבת החלל החטוף האחרון רן גואילי ● טראמפ מתכנן למנות גנרל אמריקני לפקד על הכוח הבינלאומי בעזה ● לפי מקורות בביירות, השליחה האמריקאית הזהירה כי ישראל תבצע תקיפות גדולות ומשמעותיות נגד חיזבאללה  ● חברת הסייבר פאלו אלטו: חשפנו קמפיין ריגול מתקדם של חמאס ● מגעים חשאיים בבית הנשיא להקמת ועדת חקירה ממלכתית ● עדכונים שוטפים

BYD SEALION 05  פלאג–אין / צילום: יח''צ

בפחות מ-170 אלף שקל: הקרוס אובר הזה עושה כמעט 50 ק"מ לליטר דלק

הסינים ממשיכים לשנות את שוק הרכב, והפעם מגיע אלינו BYD SEALION 05: קרוס-אובר משפחתי מרווח ומאובזר היטב, המצויד בהנעת פלאג-אין בוגרת ומעניק טווח משולב חשמל-בנזין של מעל 1,000 ק"מ ● הרכב אינו חף מפגמים, אבל במחיר פתיחה של פחות מ–170 אלף שקל יש לו פוטנציאל להיות להיט מכירות

מפעל של יצרנית הרכב צ'רי בווהו, סין / צילום: Reuters, Xiao Benxiang/VCG

בתעשיות הביטחוניות כבר מודאגים: האם הגיע הזמן לחשוב מחדש על הרכבים הסיניים?

כלי הרכב החכמים תוצרת סין מצוידים במצלמות, חיישנים ומערכות מקושרות לרשת, ומסוגלים לאסוף כמויות עצומות של מידע לאורך זמן ● בעוד שגופי הביטחון בישראל הולכים אחרי ארה"ב ומטילים מגבלות שימוש, כרבע מיליון כלי רכב סיניים כבר נוסעים בכבישי ישראל ● האם אובדן הפרטיות הוא מחיר סביר לנוחות טכנולוגית, או שמא מדובר בסיכון ביטחוני?

שר הביטחון ישראל כ''ץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

החלטת ממשלה או חקיקה? כ"ץ יביא לאישור את סגירת גלי צה"ל ב-21.12

שר הביטחון הודיע כי יביא בעוד כשבוע וחצי לאישור הממשלה את ההחלטה על סגירת תחנת הרדיו הצבאית ● ההחלטה תגיע לישיבת הממשלה לאחר שהייעוץ המשפטי לממשלה יוכל להשלים את חוות-דעתו ביחס להחלטה

שלמה קרעי, הליכוד הוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת, 08.12.25 / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

הרפורמה בתקשורת של קרעי: מה העובדות שמאחורי השינויים?

בשבועות האחרונים שמענו שלל טענות בעד ונגד הרפורמה בתקשורת שמוביל השר קרעי ● האם לגוף החדש שיקום באמת יש זיקה פוליטית, מה תהיה מעורבות הממשלה ברייטינג, ואיך תושפע מזה עצמאות גופי החדשות? ● המשרוקית של גלובס עושה סדר