גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כולנו מתחילים לשלם את מחיר ההזנחה של יבשת אפריקה

כאשר לאפריקה יש גירעון של 275 מיליון חיסוני קורונה, ורק 7% מ-1.3 מיליארד תושביה מחוסנים, מה הפלא שאצבע מאשימה מופנית לעבר הארצות העשירות? ● אבל לא רק חיסונים חסרים. חסרים גם שני מיליארד מזרקים ● דרום אפריקה מתלוננת שהיא נענשת על "מדע מצוין" שהקדים לגלות את אומיקרון, אף כי הוא נמצא בשלוש יבשות

מיצג מחאה נגד מדינות המערב שבעיקר דואגות לחיסונים לעצמן, 2021 / צילום: Associated Press, Kirsty Wigglesworth
מיצג מחאה נגד מדינות המערב שבעיקר דואגות לחיסונים לעצמן, 2021 / צילום: Associated Press, Kirsty Wigglesworth

מישהו עדיין זוכר את הספקולציות של ימי הקורונה הראשונים על "החיסון הטבעי" של אפריקאים מפני נגיף הקורונה?

אפילו במרץ השנה עדיין שמענו על המספר הקטן להפליא של מתים (100,000 ב-54 ארצות, ביבשת של 1.3 מיליארד; מאז, המספר הוכפל). בפברואר השנה השיב שר הבריאות של בורונדי ב"לא, תודה" על ההצעה לשלוח חיסונים חינם-אין-כסף לארצו הקטנה והענייה. בשביל מה, הוא אמר, הלוא כמעט כל החולים מחלימים. אריתריאה הודיעה אז שהיא אינה זקוקה לחיסונים, ומדגסקר הסבירה שהיא מצאה תרופת פלא מעשבים.

הדיבורים ההם שככו במרוצת הזמן. עכשיו מחריש אותם קול הדלתות הנטרקות. ישראל הכניסה 50 ארצות וטריטוריות באפריקה לרשימה האדומה. רוב ארצות המערב אסרו, או עומדות לאסור, את כניסתם של נוסעים משבע ארצות באפריקה הדרומית והמרכזית.

פחד אפריקה מהלך עכשיו על שאר העולם במידה המזכירה אולי את השנים הראשונות של מגפת האיידס. היא בקעה מן הג׳ונגלים של אפריקה המשוונית במחצית השנייה של שנות ה-70, ופגעה במיוחד באפריקה הדרומית: דרום אפריקה, זימבבווה וזמביה היו המוכות העיקריות. אבל נגיף האיידס לא התפשט במגע פיזי מקרי או בהתעטשות. הפחד מפני הידבקות היה מעוגן אז בחוסר ידיעה, או, אולי, בגזענות. לא כן הפעם.

אפשר כמובן להתווכח על הטעם המעשי בבידוד אפריקה, אבל אי אפשר להתייחס בביטול לסיבות. אפשר לעומת זאת לשאול באיזו מידה כולנו מתחילים עכשיו לשלם את מחיר הזנחתה של היבשת. מימי המגפה הראשונים שמענו אזהרות מפני התוצאות של אי-הקצאת משאבים. תחילה היה מדובר במשאבים כלכליים, שיקלו על ארצות מתפתחות להתמודד עם התמוטטות משקיהן, עם אבטלה מסיבית, עם הגירה מבוהלת מן העיר אל הכפר. אחר כך היה מדובר בחיסונים.

רק 5 ארצות יעמדו ביעד החיסון

רוב ארצות אפריקה לא עמדו ביעד ארגון הבריאות העולמי של חיסון עשירית אוכלוסייתן עד סוף ספטמבר. השיעור הכולל של חיסונים באפריקה עומד על 7%, לעומת ממוצע של 42% בארצות בעלות הכנסה גבוהה; רק 57 מיליון אפריקאים התחסנו עד כה (נתוני ארגון הבריאות העולמי afro.who.int). באירופה השיעור הגיע ל-67%, ובארה"ב הוא מתקרב ל-60%. רק חמש ארצות יעמדו ביעד של חיסון 40% מאוכלוסייתן עד סוף דצמבר.

זו כמובן תוצאה של אספקת חיסונים מוגבלת. אפריקה תלויה בנדיבותם של ספקים, או בנכונותם של יצרנים להתחלק בפטנטים שלהם כדי לאפשר ייצור על אדמת אפריקה. עד סוף השנה עומד להירשם בה מחסור של 275 מיליון חיסונים.

ממשל ביידן הודיע עוד בחודש מאי שיתמוך בהשעיית פטנטים וזכויות של קניין רוחני. הממשל הזכיר למפקפקים, שהמגפה לא תסתיים באמריקה כל זמן שהיא לא תסתיים בכל מקום.

זה התחוור במלוא עוצמתו עוד בחורף שעבר, כאשר הווריאנט דלתא בקע משכונות העוני של מומבאיי, החזיר את הודו חודשים אחורה, והציף את העולם. רק ימים או שבועות קודם, ממשלת הודו בירכה את עצמה על הצלחתה לגבור על הגל הראשון של הקורונה. בעיני מעריציה מבית היא "נתנה שיעור" לעולם כולו, ועוד ייצאה חיסונים לארצות עניות.

יש מוטאציות כי יש אכסניות

השנה המסתיימת עמדה בסימן הדלתא. כמעט כל ההידבקויות בארה"ב בסוף השבוע השלישי של נובמבר היו טבועות בחותם הגנטי של דלתא. אבל לא היה קושי לשער שמוטאציות מוסיפות להתרחש במקומות אחרים. סוף סוף, דלתא לא היה הוואריאנט היחיד של 2021. היו מוטאציות מקומיות בדרום אמריקה, גם בדרום אפריקה, אפילו בארה"ב, שמשום מה לא מצאו נתיבי התפשטות למקומות אחרים.

המוטאציות מתרחשות מפני שיש להן אכסניות, ויש להן אכסניות מפני שהארצות העשירות, או העשירות יחסית, התחסנו פעמיים, ועכשיו הן מתחסנות בשלישית, בשעה שהרוב הגדול של האפריקאים לא התחסנו אפילו פעם אחת.

אבל הבעיה אינה רק היעדר חיסונים. דרום אפריקה ביקשה בשבוע שעבר מיצרנים אמריקאים לעכב משלוחים מפני שיש לה דווקא עודף: כמעט 17 מיליון חיסונים, שיספיקו, בקצב הנוכחי, לחמישה חודשים ויותר. איך זה יתכן? פשוט מאוד, מספר ניכר של דרום אפריקאים מסרבים להתחסן.

שיעור ההתחסנות בדרום אפריקה הוא אמנם מן הגבוהים ביבשת, 35%, אבל זה רק חצי מהיעד שהציבה הממשלה לסוף השנה. בשיא ההתחסנות, בחודש אוגוסט, כמעט 400 אלף דרום אפריקאים קיבלו את החיסון מדי יום. לפי דיווחים בעיתונות המקומית, המספר הזה פחת עד עשרת אלפים ביום בשבוע שעבר.

אגב, לפי סקר אקדמי, שיעור סרבני החיסון בדרום אפריקה גבוה במיוחד בין לבנים. רק 52% מן הלבנים הבוגרים מוכנים להתחסן, לעומת שלושה רבעים מן השחורים. מספר הסרבנים הלבנים עומד בסימן עלייה.

"ישתק כל התקדמות"

שאר אפריקה יוצאת נשכרת מן העודף הלא-טבעי בדרום אפריקה. פייזר וג׳ונסון אנד ג׳ונסון מתכוונות לשלוח לחלקים אחרים של היבשת את החיסונים שדרום אפריקה מעכבת. אבל בדרכם של החיסונים האלה עומד מכשול בלתי צפוי: מחסור חמור במזרקים.

ארגון הילד של האו"ם, יוניצ"ף, דיווח בסוף אוקטובר על מחסור של 2.2 מיליארד מזרקים. בשנה רגילה, יוניצ"ף זקוקה ל-800 מיליון מזרקים בארצות נמוכות-הכנסה כדי לחסן נגד מחלות ילדים שגרתיות. עכשיו נחוצים מזרקים גם ל-441 מיליון חיסונים נגד נגיף הקורונה.

אם בשנים קודמות המזרקים היו נשלחים בדרך הים, עכשיו אין זמן לחכות. לפי קרן ביל ומלינדה גייטס, תחת כל אניית-סוחר שנשאה מזרקים לפני הקורונה, צריך לשלוח בין שישה לשמונה מטוסי תובלה. תוצאה אחת היא שהעלות הרקיעה שחקים: הוצאות המשלוח גדולות עכשיו פי חמישה עד עשרה ממחיר המזרקים עצמם.

כיום מיוצרים ביבשת 72 מיליון מזרקים בשנה. קרן גייטס מציעה להגדיל את המספר עד 265 מיליון. היא העניקה 3.9 מיליון דולר למפעל בקניה, כדי לקרב את היעד הזה. אבל מנהל יוניצ"ף באפריקה, מאצ׳ידיסו מואטי, העריך עוד לפני חודש ויותר, ש"המחסור במזרקים ישתק כל התקדמות". זה היה שבועות לפני גילוי האומיקרון בדרום אפריקה.

דרום אפריקה מתלוננת שהיא נענשת על הצטיינותה המדעית. "מדע משובח ראוי לשבח, לא לעונש", אומרת הודעה של משרד החוץ בפרטוריה. איסורי הנסיעה המוטלים עליה כמוהם כ"עונש על ריצוף גנומי מתקדם ועל היכולת להקדים ולזהות וריאנטים חדשים".

הבי.בי.סי מביא מפי דרום אפריקאי בכיר את התלונה, "איסורי הנסיעה האלה מעוגנים בפוליטיקה, לא במדע. מדוע מוטל סגר על אפריקה, כאשר הנגיף כבר נמצא בשלוש יבשות?"

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום