גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בקורונה היו רגעי חשש והוצאות רבות בלי אף משקיע באופק, אבל פתאום צמחו הרבה משפיענים חדשים"

אמיר גבע, בן 50, נשוי ואב לשניים ● מנכ"ל ומייסד משותף בלטסטוק ● "בהתחלה חשבנו להתמקד ביועצים ומומחים קלאסיים מהדור הישן, אבל מהר מאוד הבנו שזה לא הכיוון" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אמיר גבע, מנכ״ל לטסטוק / צילום: LetsTok
אמיר גבע, מנכ״ל לטסטוק / צילום: LetsTok

דווקא באמצע הקורונה, בין הרבה רגעים של "חשש ואי ודאות, וכמובן הוצאות רבות בלי אף משקיע באופק", כפי שמתאר אמיר גבע, מנכ"ל ומייסד משותף של פלטפורמת המשפיענים לטסטוק, הגיעה פריחה לא צפויה. "פתאום צמחו הרבה משפיענים חדשים בתחום ההורות. בארה"ב יש לנו היום בפלטפורמה 300 משפיענים בתחום הזה. הם מדברים על בעיות בבית הספר, למשל, ואפשר להתייעץ איתם. לאנשים האלה יש הרבה קרדביליטי, מתייעצים איתם לפני שמתייעצים עם רופא קופת חולים".

לטסטוק, שגבע הוא אחד משני מייסדיה (יחד עם אודי ידין), הוקמה לפני כשנה וחצי, טרום הקורונה. החברה, שמעסיקה 12 עובדים, פיתחה פלטפורמת וידיאו המאפשרת למשפיענים ולמובילי דעת קהל להתחבר לעוקבים שלהם במתכונת מרקטפלייס, לשם מתן טיפים אישיים, ייעוץ והכוונה.

הפלטפורמה פועלת בארה"ב ובהונג קונג עם כ-1,500 משפיענים ועומדת לפני השקה רשמית במדינות הללו. בישראל היא נמצאת בתחילת דרכה, ועד כה נעשה פיילוט בתחום הבידור ועבודה עם יוטיוברים. עד כה הושקעו בחברה כ-1.5 מיליון דולר, רובם ממשקיעים פרטיים. "כרגע אנחנו נמצאים במהלכים מתקדמים של גיוס סיד, שצפוי להסתיים בחודשים הקרובים", מספר גבע.

"החזון שלנו הוא לתת במה ליוצרים ומשפיענים שהם לא סלבריטאים, וצריכים טכנולוגיה שתאפשר להם לפגוש את העוקבים שלהם, להופיע בבתים וליצור אינטראקציות בינלאומיות בלי מגבלת מקום או מגבלת סגר.

"הקורונה הדגישה עוד יותר את הצורך של היוצרים והאמנים להתפרנס בעזרת פלטפורמות טכנולוגיות מתקדמות, המנגישות את הקשר האותנטי והישיר עם משפיענים ומומחים - וגם את החשיבות של האפשרות לצרוך תכנים מותאמים אישית בווידיאו מהבית".

משפיעני רשת משחקים על הקו הדק שבין יצירת תוכן אישי שנוגע לקהל שלהם לבין תוכן מסחרי - פעמים רבות העוקבים נרתעים מהידיעה שמישהו גוזר קופון על הלייקים והתגובות שלהם. "מה שקובע זה האנגייג'מנט. אצל קים קרדשיאן, למשל, הוא יחסית נמוך. זה נכון לגבי מסי. כלומר סלבריטאים הם לא בהכרח משפיענים", מסביר גבע. "אנחנו עובדים עם מה שנקרא באנגלית לייף טיים אקספרט - משפיען עם תוכן לאורך זמן. זה לא יוטיוברים לילדים".

מדובר בשוק שרשם צמיחה משמעותית בשנים האחרונות, ואיפשר לרבים להתפרנס ממנו בהתאם לרמת ההשקעה והמחויבות. "הבעיה של המשפיענים היא שהם מוצפים בהודעות, ולא עונים בדרך כלל. אנחנו בנינו פלטפורמה שבה כל אחד מהם יכול להציע פגישות וידיאו, ולתת בהן הרצאות או טיפים. זה מאפשר להם להרוויח כסף בצורה לא פרסומית, בלי להיות מאורגנים כעסק. הגולש פשוט רואה מתי המשפיען זמין, קובע פגישה ומשלם.

"בארה"ב פגישה ראשונית בת 10 דקות מתומחרת ב-25-50 דולר. המשפיענים הגדולים לוקחים 100 דולר. פגישות והרצאות קצרות או סדנאות של המשפיענים הקטנים עולות 100 דולר. הם יכולים להקדיש שעה, שעתיים או יותר ביום למפגשים האלה, לפי בחירתם.

מה הטעות הכי גדולה שעשיתם בדרך?
"בהתחלה חשבנו להתמקד ביועצים ומומחים קלאסיים מהדור הישן, אבל מהר מאוד הבנו שהמשתמשים ברשתות מחפשים את המשפיענים החדשים, ואת האפשרות לבצע איתם אינטראקציה אישית מהירה".

לאן הייתם רוצים להגיע?
"אנחנו רוצים להיות מנוע החיפוש הבא בשוק האמריקאי - שאנחנו יחפשו דרכנו יועץ תזונה או שיתכננו טיול. אדם ייכנס לפלטפורמה, ויגיד לעצמו: הנה 5 יועצים שזמינים לי עכשיו".

הנואשות של המשפיענים

היכן עובר גבול הלגיטימיות של משפיעני הרשת? השאלה הזו עלתה לאחרונה בבריטניה, כשהתברר שמותג הניקוטין Velo של החברה הבריטית-אמריקאית BAT פנה ל-26 צעירים, ובהם כוכבי ריאליטי ונהגי מרוצים, על מנת שיקדמו אותו ברשתות החברתיות בקרב 2.2 מיליון עוקביהם. זאת בהמשך להשקעה של מיליארד דולר בקמפיין פרסומי בינלאומי, כולל רשתות חברתיות.

במכתב שנשלח לראשי פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק וטוויטק, דרשו יותר מ-100 קבוצות בריאות ואנטי-עישון מרחבי העולם להפסיק את פרסום המוצרים הממכרים במדיה החברתית. בין היתר הם ציינו כי מחקרים מצאו שלשימוש בניקוטין עלולה להיות השפעה שלילית על התפתחות המוח של מתבגרים, וכן ששימוש בניקוטין בגיל ההתבגרות יכול להגביר את הסבירות להתמכרות לניקוטין בבגרות.

ב-BAT אמרו בתגובה כי הם עובדים רק עם משפיענים מעל גיל 18 שהחשבון שלהם חסום לצעירים יותר, משום שהם פונים למבוגרים בלבד. עם זאת, בעקבות הפרסומים פייסבוק הסירה כמה מהפוסטים הרלבנטיים.

"החבר'ה הצעירים כל כך נואשים לכסף, שאפשר לשכנע אותם לפרסם הכול. פתאום ניקוטין קשור לתוכן שלהם", סבור גבע. "אנחנו אומרים להם להפך: אל תהיו זונת פרסום, תהיו אותנטיים ותתפרנסו מזה. אפשר להפוך לפולי בוקד גם בלי תמיכה של חברת אלכוהול או ניקוטין".

לפי הדירוג של גבע, למשפיען ננו יש עד 5,000 עוקבים באינסטגרם, ו-20 אלף בטיק טוק. למשפיען מיקרו יש 5,000-70,000 באינסטגרם (ופי 4 מזה בטיק טוק), ולמשפיען מאקרו יש 70-500 אלף עוקבים (ושוב: פי 4 בטיקטוק).

בחלוקה לתחומים, "בספורט החלוקה בין גברים לנשים מאוזנת יחסית, כי יש הרבה מאמנות כושר ויוגה בגילאי 20-40. בטיפוח ויופי יותר נשים בגילאי 20-30, והגיימרים הם גברים צעירים. היוטיוברים צעירים, ובעסקים וטכנולוגיה אפשר למצוא בני 30-60".

בחלוקה לפלטפורמות, "לייף סטייל זה אינטסגרם, יוטיוב מתאים לכל התכנים שמצריכים עומק כמו טכנולוגיה וגיימינג וגם לוולוגים. בטיקטוק נמצאים יותר צעירים, אפילו בני 9-10. יש שם הומור, לייף סטייל ודוגמנות. אגב, גם בלינקדאין יש משפיענים. יש כוכבי אינסטגרם שנכנסים לטיקטוק ומאוד קשה להם. זה תלוי בתכנים".

מה החסמים הגדולים בתחום הזה?
"בשביל שמשפיען יהיה אותנטי הוא חייב כל היום לעבוד בזה. מתחילים עם זה כמשהו צדדי, למשל בתחום הבישול, וכדי לקבל קמפיינים צריך לעבור רף מסוים. אם אתה עובד בזה, אתה לא יכול לעבוד בעבודה הרגילה שלך. זה החסם של רוב המשפיענים הקטנים. הם לא מצליחים להיות מספיק חזקים בשביל להתפרנס. הפלטפורמה שלנו עוזרת להם לעשות מוניטיזציה.

"יש פלטפורמות עם גישות אחרות כמו Patreon, שגדלה מאוד בשנתיים האחרונות. שם אומרים לך: אם את אוהבת אותי תתמכי בי בכסף, כדי שאני אוכל להמשיך להשקיע בזה. את עושה מנוי של 5 דולר בחודש, והמשפיען שולח לך את היצירות החדשות שלו לפני שהוא מעלה אותן לרשת. זו פלטפורמה שעוזרת ליוצרים להרוויח כסף גם במצב שהם עדיין קטנים. הם גם נשארים אותנטיים, כי הם לא צריכים לעשות פרסומות שמוזילות להם את היצירה".

נהוג להמליץ לחברות להתייחס למשפיענים כשותפים עסקיים ולא כספקי מדיה. אתה מסכים עם העמדה הזו?
"אצלנו המוצר זה המשפיענים. אם לא אטפח אותם, לא יהיו לי מוצרים. אלה אנשים מעניינים, שפותרים לנו בעיות. לקבל המלצה מיובל נוח הררי זה עדיף. תיאורטית, אם את רוצה שהוא יישב אתך 20 דקות וינתח לך את הספר האחרון שלו, תוכלי לעשות את זה דרך הפלטפורמה שלנו.

"אנחנו לא בעולם של סלבריטאים אלא של המיקרו והמאקרו, שהם פחות עמוסים וחיים יותר את הרשת. להיות בקשר עם העוקבים זה מרגש אותם. הם הרי כל הזמן בחרדת נטישה, וזה עונה על המצב הזה".

איפה אתם עומדים עם הפלטפורמה בישראל?
"בישראל יש לנו כרגע 200 בעיקר בענפי הספורט (למשל מאמני כושר שהיו בנינג'ה ישראל) והמשחק. אבל עוד חודשיים יהיו תכנים יותר משמעותיים. השונות במחירים פה יותר גבוהה מאשר בארה"ב. למשל, מישהי שהייתה בהישרדות, רוצה 500 שקל על פגישה של 15 דקות, אבל זה פחות עובד. אנשים כן מוכנים לשלם על תוכן אמיתי".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il

עוד כתבות

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

מטוס אל על / צילום: דני שדה

תזכורת מאל על: המניות שנכנסו בסערה למדדים המובילים בת"א, ואז בעיקר צנחו

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"