גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המודל לתחבורה ציבורית בשבת כבר קיים, אבל רק בערים העשירות של גוש דן

בזמן ששרת התחבורה מנסה לקדם את התחבורה השיתופית בשבת, יש כבר שש עיריות במרכז הארץ שמפעילות אוטובוסים בסופ"ש ● בהיעדר תקציבים מהמדינה, ובשל האיסור לגבות תשלום, הביקוש הגדל הופך לנטל על הרשויות: "ככל שאתה מצליח, אתה משלם יותר"

אוטובוס של ''נעים בסופ''ש'' לתחבורה ציבורית בשבת / צילום: דוברות עיריית תל אביב-יפו
אוטובוס של ''נעים בסופ''ש'' לתחבורה ציבורית בשבת / צילום: דוברות עיריית תל אביב-יפו

שרת התחבורה מרב מיכאלי החלה לקדם תיקון לתקנות התעבורה שיאפשר הסדרת תחבורה שיתופית בשבת. התקנות פורסמו להערות הציבור לתקופה של כשבועיים. המהלך נועד לאפשר גביית תשלום עבור נסיעות מיוחדות, ואם יאושר, יאפשר למעשה גם לרשויות המקומיות לגבות תשלום עבור הסעות בשבת.

המתווה שבאמצעותו מבקשת השרה מיכאלי להסדיר חוקית את ביצוע הנסיעות בשבת הינו תיקון לתקנות התעבורה. כיום נסיעה בשבת אסורה היות שאסור לנוסע בודד לשלם למפעילים על נסיעה בשבת. תיקון התקנות מתחיל כבר בשינוי ההגדרה של בעל "רישיון פרטי" ל"רישיון להסעה מיוחדת".

משמעותה של הסעה מיוחדת יהיה לפי המתווה של השרה מיכאלי "להסיע באוטובוס ציבורי, בהתאם לתנאים שתיקבע הרשות ברישיון, נוסעים שהזמינו וששילמו בעד נסיעתם מחיר לא מפוקח, באמצעות אמצעי טכנולוגי, ובכלל זה יישומון סלולרי". וכך ללא מעורבות ממשלתית יוכלו גופים כמו עיריות, או חברות פרטיות שמבקשות לקיים מערך הסעה משלהם לגבות תשלום עבור נסיעה של יחדי, קרי - משתמש אוטובוס רגיל לגמרי. במצב כזה רשויות מקומיות יוכלו לגבות תשלום עבור הפרויקטים שמתאורים פה בכתבה (נעים בסופ"ש, סבבוס), כדי לממן את הפעילות ואולי אף להרחיבה.

עד שהמהלך ייצא לפועל, כבר יש תחבורה ציבורית בשבת במימון ציבורי, והיא מתקיימת מזה זמן רב. מיזם "נעים בסופ"ש" שמשתתפות בו שש רשויות במרכז הארץ "חוגג" בימים אלה שנתיים להיווסדו. מדובר ברשויות תל אביב, גבעתיים, קרית אונו, רמת השרון, יהוד-מונוסון ושוהם שיחדיו מעמידות תקציב שנתי של 16.7 מיליון שקל להפעלת שמונה קווים בסופי השבוע שאורכם הכולל הינו כ-300 ק"מ. לפי נתוני עיריית תל אביב בשנה הבאה תקציב הפרויקט יגדל ויעמוד על 17.5 מיליון שקל.

הביקוש גובר ואיתו הוכחת הנחיצות

כיום הפעילות מתבצעת בימי שישי בין השעות חמש אחה"צ ועד שתיים בלילה, ובימי שבת החל מתשע בבוקר ועד שש בערב. כדי לעמוד בדרישות החוק שאוסר על תחבורה ציבורית בשבת, השימוש בקווים הינו חינמי. לפי נתוני עיריית תל אביב, ממוצע הנסיעות בסופי השבוע האחרונים הינו כ-18 אלף, כאשר בסוף השבוע האחרון נרשם שיא של כ-20 אלף.

 

"התחלנו במוניות שירות, אבל בשל הביקוש הגובר עברנו למידיבוסים. לאחר מכן הגברנו תדירות ובהמשך עברנו לאוטובוסים. העלייה בביקושים רק מוכיחה כמה השירות הזה נדרש ונחוץ", מסבירה מחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל אביב וסגנית ראש העירייה, מיטל להבי.

לדבריה הביקוש גם מעלה מחשבות לגבי תקצוב הפרויקט לשנת 2022, שאולי אף יעלה, אם כי בעירייה, כמו גם בעיריות אחרות היו רוצים לראות את משרד התחבורה נכנס מתחת לאלונקה ומסייע בתיקצוב. "יש פה פרדוקס מסוים כי ככל שאתה מצליח יותר, כך גם הדרישה התקציבית עולה ובסופו של דבר מדובר בכסף של רשויות מקומיות, כאשר לא כל הרשויות יכולות בהכרח להרשות זאת לעצמן".

מיטל להבי. מחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל אביב / צילום: איל יצהר

גם ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר, שמעירו יוצאים שני קווים לכיוון תל אביב בסופי השבוע היה רוצה לראות סיוע תקציבי ממקור ממשלתי. בעירייה מסבירים שבממוצע מדובר בכ-6,000 נסיעות בסוף שבוע, כך שמדובר בכ-320 אלף נסיעות בשנה ואת כולן מממנות הרשויות בעצמן. גרובר טוען כי הוא רואה בכך שירות ציבורי חשוב. "לא חיכינו לאף אחד, הרשויות לקחו אליהם את השליטה. במונחים של עלות-תועלת נוסעים בקו, אני מאמין שזה יוצא לנו די יקר, אבל כשאתה רוצה לעשות מהפכה צריך להכניס את היד לכיס. טוב תעשה המדינה, אם תרשה לנו לגבות כסף. אם זה יקרה, אנחנו נראה איך תדירות הקווים גדלה וגם נוכל לפתח את הפרויקט לרשת, שהרי זה חלק מהאפקטיביות של תחבורה ציבורית".

יש התנגדות מטעמי דת?
"אנחנו לא מנסים לעשות דווקא לאף אחד והאוטובוס לא עוצר בפתח בית כנסת. חברי הגרעין התורני בעיר, למשל, לא דיברו איתי בנושא. אני חושב שבעוד חמש או עשר שנים זה כבר יהיה הסטנדרט".

יצוין כי לצד פרויקט זה, יש עיריות נוספות שמפעילות מערך תחבורה ציבורית חינמי בסופי השבוע. הבולטת שבהן היא רמת גן שהחלה להפעיל בקיץ 2019 את פרויקט "סבבוס" בעלות שנתית של 3 מיליון שקל. הפרויקט כולל הפעלה של 82 אוטובוסים בשני קווים: קו כחול מהפארק הלאומי לחניון רידינג וחזרה, וקו לבן - ממסוף ביה"ח תל השומר לכרמלית. לפי נתוני העירייה נעשות בו כ-2,350 נסיעות בממוצע לסופ"ש. בעת הקורונה הפרויקט פסק מלפעול לכחצי שנה, אך באפריל השנה הוא חזר במתכונת מלאה.

אבי גרובר, ראש עיריית רמת השרון / צילום: יחיאל ינאי

המגעים לצירוף ערים נוספות במטרופולין דן

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "אני קורא לממשלת ישראל לאפשר תחבורה ציבורית בסוף השבוע בכל הארץ, כולל הרכבת הקלה. הזכות לתנועה 365 ימים בשנה היא זכות אזרחית בסיסית".

מעיריית תל אביב נמסר עוד כי, "קיימים מגעים מתקדמים לצירוף למיזם ערים נוספות במטרופולין דן על מנת להרחיב את מערך ההיסעים. המיזם מוכיח שרשויות מקומיות יודעות ויכולות לשתף פעולה בפרויקטים מורכבים, מה שמלמד על החשיבות של הקמת רשות תחבורה מטרופולינית בניהולן".

מלשכת שרת התחבורה נמסר כי, "השרה הביעה עמדתה לגבי תחבורה ציבורית בשבת ובוחנת את הצעדים האפשריים לקידום תחבורה בכל ימות השבוע, תוך הבנה ברורה שכל צעד שיעשה יעשה בהסכמה".

עוד כתבות

בנקים בישראל

הבנקים חילקו דיבידנד של 5 מיליארד שקל לציבור – אז מדוע בשוק לא מתלהבים?

הרווח של הבנקים צמח, התשואה על ההון רשמה נתונים מרשימים, וגם בחלוקת הדיבידנדים חלה עלייה חדה ● אך למרות זאת, בשוק מתריעים משינוי המגמה: "יש להיות ערים לשחיקה באיכות הנכסים ולתוצאות חלשות יותר בהמשך" ● ואיך דווקא דעיכת המלחמה עלולה לייצר קשיים כלכליים לבנקים?

חזי חאלאויה בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

יו"ר נמלי ישראל: "ישראל צריכה להיות שער לאירופה. אסור לפספס את ההזדמנות"

חזי חאלאויה דיבר בועידת ישראל לעסקים של גלובס על ההזדמנות הטמונה במסדרון הכלכלי IMEC בין הודו לאירופה, שישראל טרם הצטרפה אליו ● "מדובר במצפן גיאו־אסטרטגי. אם נקבל את ההחלטות הנכונות, זו תהיה זכייה לדורות. ואם לא נקבל את ההחלטות הנכונות, זו תהיה בכייה לדורות"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

בג״ץ ללוין: נמק מדוע לא יבוטל מינוי בן-חמו לחקירת הפצ״רית

השופטים קבעו כי החלטתו של שר המשפטים למנות את השופט המחוזי בדימוס למפקח על החקירה תעוכב עד להחלטה אחרת ● לשכת עוה״ד שעתרה לבג״ץ: המינוי הוא התערבות פוליטית שנועד להדיח את היועמ״שית

ועידת ישראל לעסקים ה-32

ועידת ישראל ה-32 יוצאת לדרך בהשתתפות צמרת המשק

ועידת ישראל לעסקים של גלובס היא הוועידה הוותיקה והחשובה בישראל. במסגרתה מתקיימים מושבים בתחומים: השקעות, תשתיות, הייטק וחדשנות, בריאות ועוד ● בין המשתתפים: ג׳ייסון גרינבלט, שליח הבית הלבן למזרח התיכון לשעבר, יו"ר צ'ק פוינט, מנכ"ל שיבא, מנכ"לי הפועלים, הפניקס, בזק, תנובה, אלקטרה צריכה, תורפז תעשיות, מנכ"ל הבורסה ורבים נוספים ● עוד בין המשתתפים: השחקן והאקטיביסט הפרו-ישראלי מייקל רפפורט והאלוף במיל' ניצן אלון, ראש מפקדת השבויים והנעדרים לשעבר, בהופעה ראשונה

מנכ''ל הבורסה איתי בן זאב בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

האם לשוק יש עוד לאן לעלות? התשובה של מנכ"ל הבורסה בת"א

למרות השיאים והתשואות החזקות בבורסה המקומית, איתי בן זאב, סבור שהיא רחוקה מלבטא את הפוטנציאל העתידי, ובטוח שמפולת במדדים לא על הפרק ● כך אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס: "ירידות חדות מגיעות בדרך כלל בתקופה של בועה וזה לא המצב כרגע"

מנכ''ל קבוצת חיפה, מוטי לוין, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

מוטי לוין: "ביטחון תזונתי הוא עניין קיומי, זה האיום שמבפנים"

מנכ"ל קבוצת חיפה אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "אפשר להגיע למצב של ביטחון מזון ברוב הגידולים; הרבה מהמצוקות יכולות להיפתר ע"י יישום מסקנות הוועדה של משרד החקלאות וביטחון המזון, דרך מענקים, הקצאות מים ורגולציה"

דירה במגדל המלך דוד בתל אביב / צילום: ניר וייס־ודררו

בכמה נמכרה דירה עם 7 חדרים במגדל המלך דוד בתל אביב?

הדירה במגדל המלך דוד בתל אביב, בת 7 חדרים, נמכרה במחיר נמוך מהמקובל בשוק ● מגדל המלך דוד צמוד למלון דן, ושייך למשפחת מגדלי יוקרה ראשונים שהוקמו בעיר - ביניהם גם גן העיר ובזל ● בעבר נרשמו במגדל עסקאות במחירים של 100 אלף שקל למ"ר ויותר

ידין ענתבי בוועידת ישראל / צילום: רפי קוץ

מנכ"ל בנק הפועלים: "המערכת הבנקאית איבדה את הצעירים הסוחרים בשוק ההון. הגיע הזמן ליזום ולהחזיר אותם אלינו"

מנכ"ל הפועלים ידין ענתבי הזהיר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי המיסוי שהטילה הממשלה אינו פוגע בבנקים אלא בחוסכים ובקרנות הפנסיה וההשתלמות, וטוען שהרווחיות הגבוהה הייתה אמורה לחזור לציבור ● בנוסף הציג ענתבי צעדים חדשים של הבנק שנועדו להחזיר צעירים למסחר בשוק ההון

איך נראים חייו של שופט בהאג שהחליט להוציא צו מעצר לנתניהו?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: השלכות הסנקציות האמריקאיות על שופטי ההאג הפעילים בהליכים נגד ישראל, סקר חדש בגרמניה מצביע על שינוי שלילי בעמדות כלפי ישראל וסימנים להיחלשות שיתוף הפעולה הביטחוני עם בריטניה ● כותרות העיתונים בעולם

גדי קוניא ושירה ספיר / צילום: גלובס

מנכ"ל תנובה: "ישראל לא יכולה לוותר על ייצור מוצרי המזון הבסיסיים, בטח לא המפוקחים"

ענף החלב ידע לא מעט סערות בשנתיים האחרונות - החל מהמחסורים בתקופות החגים, דרך העלאות המחירים ועד התוכניות החדשות שהוצגו בשבוע שעבר במשרדי הממשלה ● בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, מנכ"ל קבוצת תנובה גדי קוניא פתח את הכול והסביר מהן הבעיות השורשיות של הענף ● וגם: האם בקרוב תנובה תצא להנפקה?

אל''מ במיל' ניצן אלון בוועידת ישראל / צילום: כדיה לוי

"שנתיים של סערת רגשות": האלוף ניצן אלון מדבר לראשונה על מפקדת השבויים והנעדרים

ראש מפקדת השבויים והנעדרים סיפר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס על מאמצי שחרור החטופים בשנתיים האחרונות, המתיחות מול הדרג המדיני והתוכניות שלו להתחלה החדשה באזרחות ● "למדינת ישראל יש אחריות לתקן את מה שאפשר. אנחנו נמצאים בתחילתו של ריפוי ושיקום שממנו אפשר לצמוח"

חנן שטיינהרט בוועידת ישראל לעסקים / צילום: ש

חנן שטיינהרט: "שוק האג"ח האמריקאי הוא סכנת נפשות, הבינה המלאכותית לא תציל אותנו בזמן"

בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר חנן שטיינהרט כי החוב האמריקאי גדל בשני טריליון דולר בחודשים האחרונים, וכי הריבית על החוב גבוהה משמעותית מקצב הצמיחה הכלכלית ● "הריבית על כל החוב האמריקאי היא פי שלוש וחצי מהגידול בתל"ג בשנה", ציין בדבריו

מנכ''ל קבוצת הפניקס, אייל בן סימון, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

אייל בן סימון: "הפניקס היא מחוללת התחרות המרכזית בעולם הפיננסי"

מנכ"ל הפניקס אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי עוד לפני הכלכלה, "אנו חייבים להבין שמדינת ישראל צריכה תוכנית ארוכת-טווח" ● לגבי החוסן של הכלכלה הישראלית הוא טוען: "הרבה מדינות היו רוצות יחס חוב-תוצר כמו שלנו" ● וגם: מה הוא חושב לגבי הכוח של המתווכים הפיננסיים בישראל?

מנכ''ל אלקטרה מוצרי צריכה צביקה שווימר בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה צביקה שווימר: "הצריכה בישראל חזקה, אבל אין מספיק שטחי מסחר"

בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, צביקה שווימר, כי הוא קרא לקובעי המדיניות להאיץ פיתוח אזורי - בפרט בצפון ● "הצעתי להפוך את קריית שמונה לשלוש שנים ל'עיר ללא מע"מ', כמו אילת. זה היה מצית את המסחר ומחזיר חיים לאזור. בינתיים זה לא מתקדם"

מייקל רפפורט, בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים / צילום: תמר מצפי

מייקל רפפורט: "ישראל צריכה להיפטר מהמושג הסברה, כי היא לא צריכה להסביר שום דבר"

"נעלבתי מכך ששחקנים לא יכלו לתמוך בישראל בזמן שהיו חטופים בשבי. זו מבוכה", אמר השחקן והאקטיביסט הפרו-ישראלי מייקל רפפורט בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים של גלובס ● בעוד כמעט כל שחקני הוליווד, לרבות היהודים שבהם, נאלמו דום או יצאו כנגד ישראל אחרי ה-7 באוקטובר, רפפורט היה בין אלה שהשמיעו קול צלול וברור בעד ישראל

מנכ''ל שיכון ובינוי, עמית בירמן, בוועידת ישראל לעסקים 2025

מנכ"ל שיכון ובינוי: "אסור להכניס חברות בבעלות ממשלה זרה לפרויקטי תשתית אסטרטגיים"

עמית בירמן, מנכ"ל שיכון ובינוי, הזהיר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "אנחנו ב-6 באוקטובר של השתלטות מדינות זרות על התשתיות הלאומיות האסטרטגיות של המדינה. אסור לתת לזה לקרות"

מנכ''ל בזק, ניר דוד, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל בזק: "ביטול ההפרדה המבנית יעשה שינוי משמעותי וישפיע על יוקר המחיה"

ניר דוד, מנכ"ל בזק, אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "ישראל יכולה להפוך לצומת תקשורת עולמי, וזו הזדמנות גדולה" ● הוא הוסיף כי המשקיעים הזרים חוזרים לישראל: "הפוטנציאל עומד להתפוצץ"

נדב חנין, סמנכ''ל שיווק וחדשנות באל על, בוועידת ישראל / צילום: כדיה לוי

סמנכ"ל אל על: "יש אנומליה בין ביקוש והיצע בעולם התעופה"

נדב חנין, סמנכ"ל השיווק והדיגיטל של אל על, הסביר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי מחסור עולמי במטוסים ובמנועים ● על הביקורת שהופנתה נגד החברה במהלך המלחמה: "שעות הטיסה שלנו טובות יותר, הצוותים כחול־לבן - ויש לזה ערך" ● על הקמת בסיס פעילות מקומי לוויזאייר אמר כי כללי הרגולציה השונים יוצרים אי־שוויון

מימין: הילה ויסברג, ענבל קרייס, פרופ' אסנת לב ציון קורח, קרן כהן חזן / צילום: כדיה לוי

"הגיים צ'יינג'ר לעתיד": שלוש בכירות מדברות על מנועי הצמיחה של התעשייה

בפאנל "תעשייה, חדשנות ובריאות - האבנים הגדולות של כלכלת ישראל", שהתקיים במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס, דיברו שלוש בכירות בתעשייה הישראלית על הצלחה והמנוע להוביל, על מהפכת ה-AI ויישומה, ועל תחזיות לעתיד ● וגם: מה ישמור על העליונות הטכנולוגית שלנו?

ינון קרייז, מנכ''ל ויו''ר ענקית הצעצועים מאטל, בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל ענקית הצעצועים מאטל: "התחלנו להסתכל על אנשים שקונים את המוצרים שלנו כמעריצים ולא כצרכנים"

ינון קרייז, מנכ"ל ויו"ר ענקית הצעצועים מאטל, השתתף בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים של גלובס ● הוא התייחס להצטרפותו לחברה ב-2018, לאחר שהתחלפו 3 מנכ"לים ברציפות, דיבר על השינוי האסטרטגי שהביא לחברה ועל הצלחת הסרט "ברבי" ● "מאטל מתוארת בתסריט כחברה הכי גרועה בקורפורייט האמריקאי, והתפקיד שלי כמנכ"ל החברה מגולם כשוביניסט - וזה עבד"