גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הציבור מעדיף חשיפה למניות בקופות הגמל להשקעה. ומי הקופה שהצטיינה?

מבט על העדפות הסיכון של החוסכים בקופות הגמל להשקעה מגלה כי 34% מהנכסים נמצאים במסלול המנייתי, לעומת רק 8% בקרנות ההשתלמות ● הנזילות והטבות המס  הובילו לצמיחה מהירה בהיקף הנכסים בקופות הללו לכ-30 מיליארד שקל ● ומי הקופה שהניבה את התשואה הגבוהה ביותר?

אורי קיסוס, מנכ''ל מור גמל / צילום: יח''צ
אורי קיסוס, מנכ''ל מור גמל / צילום: יח''צ

השבוע האחרון התאפיין בתנודתיות גבוהה בשוקי ההון, עם הגילוי של וריאנט האומיקרון החדש, ואת התוצאות של כך נראה קרוב לוודאי בימים הקרובים במשיכות כספים מקרנות הנאמנות, אולי המוצר שמשקף באופן הטוב ביותר את הפאניקה בציבור. אולם במוצרי השקעה לטווח בינוני וארוך, כמו קופות גמל, קרנות פנסיה וקרנות השתלמות, מי שמצליח להתאפק ולא לשנע את הכסף ממקום למקום, או לצאת לחלוטין מההשקעה, צפוי להרוויח לאורך זמן.

מכיוון שמדובר על השקעה לטווח שאינו מיידי, הנתונים מלמדים כי העדפה למסלולי המניות תשיג תשואה גבוהה יותר מאשר השקעה במסלולים הסולידיים יותר. למרות זאת, במרבית מוצרי החיסכון הציבור נמנע מלעשות זאת, בעיקר במוצרים שבהם המעסיקים של הציבור הם שבוחרים את המסלולים עבורו - קרנות הפנסיה וקרנות ההשתלמות.

לכן, כשבוחנים את ענף קרנות ההשתלמות, אפשר לראות כי רק 8% מהנכסים שנצברו בהן מושקעים במסלולי מניות. זאת לעומת 74% במסלולים הכלליים. באשר לתשואה, המסלולים המנייתיים בקרנות ההשתלמות השיגו תשואה ממוצעת של כ-20% מתחילת השנה, לעומת תשואה ממוצעת של כ-12% במסלולים הכלליים. 

אולם כאשר בוחנים מוצרי חיסכון שבהם החוסך מחליט בעצמו על אופי החיסכון ולא נתון להתערבות של המעסיק, אפשר לראות כי יותר ויותר חוסכים מעדיפים את המסלול המנייתי.

הנתונים מגלים כי בקופות הגמל להשקעה, מוצר המאפשר חיסכון נזיל יחסית שבו ניתן להפקיד עד 70 אלף שקל בשנה, שיעור הכספים המושקעים במסלולים המנייתיים כבר מטפס ל-34%. זאת בעוד ששיעור הכספים המושקעים במסלולים הכלליים יורד ל-54%.

עוד מגלים הנתונים כי מי שבחר במסלולים המנייתיים בקופות הגמל להשקעה, השיג תשואה כפולה מאשר במסלולים הכלליים. בעוד שהמסלולים עתירי הסיכון רשמו ב-12 החודשים האחרונים תשואה ממוצעת של 35.6%, המסלולים הכלליים הסולידים יותר רשמו תשואה של 18%. במבט על השנתיים האחרונות, התשואה במסלולים המנייתיים כבר מגיעה כמעט ל-37%, לעומת כ-19% במסלולים הכלליים.

מור מככב במסלול המניות, אלטשולר שחם מאבד נכסים  

הפערים בין שני סוגי המסלולים הם עקביים בקרב החברות המנהלות את קופות הגמל להשקעה. מי שמובילה את התשואות במסלולי המניות בפרק זמן של שנתיים היא מור, עם תשואה מצטברת של כמעט 60%. זאת בפער ניכר מהשנייה אנליסט (43%) ומילין לפידות (37%). בהסתכלות על השנה האחרונה, המובילות במסלול המנייתי הן כלל והראל, עם תשואות של 39.6% ו-39.3%, בהתאמה.

מור מובילה גם במסלול הכללי בסיכום השנתיים האחרונות עם תשואה של 26.4%, כשאחריה הפניקס-אקסלנס עם תשואה של 19.6%. בטווח הזמן של השנה האחרונה המצטיינת במסלול הכללי היא הראל, עם תשואה של כמעט 20%, כשצמודות אליה כלל והפניקס אקסלנס.

הצמיחה במוצר הגמל להשקעה מביאה עמה תחרות עזה. בשנים הראשונות מאז הושק המוצר, נהנה אלטשולר שחם מהעדפת הציבור לאור התשואות הגבוהות שהשיג, אך עם הירידה בתשואות הגיעה גם ירידה בגיוסים. אך למרות שאיבד מתחילת השנה כ-950 מיליון שקל לקופות האחרות, הוא עדיין חולש על כ-50% מהנכסים באפיק, ומנהל יותר מ-15 מיליארד שקל בקופות הגמל להשקעה שלו.

 

מנגד, התשואות הבולטות של מור הובילו את בית ההשקעות בניהול יוסי ואלי לוי להפוך למגייס הגדול ביותר מתחילת השנה בקופות הגמל להשקעה, עם העברות של 574 מיליון שקל מגופים אחרים. גם אנליסט, כלל ומיטב דש רשמו גיוסים נאים עד כה ב-2021.

הזדמנות אחרונה ב-2021 ליהנות מיתרונות המס של קופת הגמל להשקעה

מוצר החיסכון שהושק בשנת 2016 מאפשר הפקדה שנתית בסך כ-70 אלף שקל בשנה, ונהנה מהטבות מס הן בניהול שוטף של הכסף והן במשיכתו עם היציאה לפנסיה.

משרד האוצר השיק ב-2016 את קופות הגמל להשקעה, מתוך מטרה לאפשר לציבור ליהנות מתשואות שוק ההון ולהגדיל את סך החסכונות. על מנת לשכנע את החוסכים להשאיר את הכספים בקופה החדשה עד לגיל פרישה, הוחלט כי מי שיבחר שלא למשוך את החיסכון עד ליציאה לגמלאות, ייהנה מפטור מלא ממס. במקביל, הובטח למי שירצה למשוך את הכסף מוקדם, כי הוא יהנה מנזילות גבוהה.

ציבור המשקיעים והחוסכים לא הביע התלהבות גדולה בשנה הראשונה, והפקיד לקופות ההשקעה 1.5 מיליארד שקל בלבד. אך מאז, לאור שיפורים שנעשו בתחום ובעיקר לאור התשואות בשוק ההון, גדלו ההפקדות לקופות הגמל להשקעה והן כבר מנהלות יותר מ-30 מיליארד שקל, כ-4.5% מסך הנכסים בקופות הגמל (כולל קרנות השתלמות). מדובר בגידול מרשים, בעיקר נוכח תקרת ההפקדה שהושתה על המוצר.

"קופת גמל להשקעה היא מוצר מצוין המאפשר לכל אדם להפקיד כ-70 אלף שקל בשנה וליהנות מדחיית מס", מסביר אורי קיסוס, מנכ"ל מור גמל. "מעבר בין מסלולים ואפילו בין גופים מנהלים לא ייחשב כאירוע מס. זהו יתרון משמעותי לעומת חיסכון באמצעות ניהול תיקים או פוליסת חיסכון, שבהם החוסך מחויב לחברה מנהלת אחת והעברת הכסף ממנה תחויב במס. זוהי פלטפורמת השקעה נהדרת גם לטווח קצר ובינוני, שהציבור מאוד אוהב לחסוך באמצעותה גם לילדים ולנכדים, שכן זו תוכנית חיסכון שיכולה לאפשר לילדים נקודת פתיחה טובה מאוד, ומשלימה ל'חיסכון לכל ילד'".

קיסוס מוסיף כי "כאשר בוחנים את הפן ההשקעתי, בקופת גמל להשקעה יש לחוסך חשיפה גם לנכסים לא סחירים, בניגוד לניהול תיקים והשקעה בקרנות נאמנות. זה מגדיל פיזור בהשקעות ובנוסף ניתן לקחת הלוואות מתוך החיסכון שנצבר בקופה".

בנוסף, קופות הגמל להשקעה מאפשרות הלוואות לעמיתים בתנאים אטרקטיביים, כאשר ניתן להעמיד כנגד כספי החיסכון הלוואה של עד 80% מערך הקופה. ולבסוף, זהו מוצר חיסכון המשמש ככלי להורשה בין דורית. בעת פטירה, המוטבים שקבע החוסך יכולים למשוך את הכספים (עם מס רווחי הון של 25%), או לנייד את הכסף לקופת גמל להשקעה שעל שמם, ללא תשלום מס רווחי הון - ולהמשיך לחסוך את הכסף (לבחור מסלול השקעה וכו').

עוד כתבות

תחנת הכוח של OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה

למרות התנגדות שרי הממשלה: הוות"ל אישרה שתי תחנות כוח במרכז

הוועדה אישרה את הקמתה של תחנת הכוח ריינדיר במועצה האזורית דרום השרון וכן את הרחבתה של תחנת הכוח OPC חדרה ● הממשלה לא אישרה את שתי התוכניות הללו במאי האחרון, ואם חבריה יתנגדו שוב, הצעד יסתום עליהן את הגולל

מייסדי אליאוס, מימין: אלון יופה, אלון רבינוביץ ודרור זיידה

הפיתוח שפותר את בעיית העומס על מטפלים נפשיים בעקבות המלחמה

הסטארט־אפ Eleos Health פיתח כלי בינה מלאכותית שמייצר סיכום אוטומטי של פגישות רפואיות, שכעת יוטמע בקבוצת "עמל ומעבר" המתמחה בטיפולים פסיכולוגיים ● המייסד אלון יופה: "כמו שצילום רנטגן מסייע לרופא, כך הפתרון שלנו לרפואת הנפש" ● ישראל מתגייסת 

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

הציבור מעדיף נזילות על ריבית / צילום: Shutterstock

הציבור מעדיף נזילות על ריבית: המלחמה עצרה את העברת הכספים לפיקדונות

הרבעון האחרון של 2023, בו פרצה המלחמה, סימן שינוי מגמה ביתרת העו"ש של הישראלים: מצניחה חדה מתמשכת, היא זינקה ב־43 מיליארד שקל ● בין הסיבות: העדפה לכסף נזיל בסביבת אי־ודאות, קיטון בהוצאות וגיוס מילואים מסיבי ● וגם: מה עשתה המלחמה למינוס שלנו?

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה 17 שנה: יפן העלתה את הריבית

הבנק המרכזי ביפן הודיע הלילה על שינוי היסטורי לאחר 17 והעלה את הריבית במדינה ל-0.1% ● זאת לאחר שאפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● בין הסיבות לשינוי: עליות שכר חדות

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף-פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

רני צים / צילום: איל יצהר

רני צים רותם את הקופה של פסגות לאקזיט אישי של רבע מיליארד שקל

צים מעוניין כי בית ההשקעות ינצל את המזומנים שנותרו בקופתו, לאחר מכירת מרבית הפעילויות שלו לבתי השקעות שונים, לרכישת מניותיו האישיות בחברת הקניונים שלו תמורת 250 מיליון שקל

עמית הלוי, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עמד במבחן בג"ץ?

ח"כ עמית הלוי טען כי גם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עבר את מבחן בג"ץ, אבל הוא לא קיבל הזדמנות ● המשרוקית של גלובס

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים, והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בתל אביב; חילן מזנקת לאחר הדוחות

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1%, ות"א 90 נסחר במגמה דומה ● לאומי פרסם דוחות כספיים ● מטבעות הקריפטו איבדו גובה אחרי שרשמו שיאים ● הורדת דירוג לאג"ח של אלקטרה פאוור ● לאומי: תפוקת הנפט היומית תצמח ל-13.6 מיליון חביות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן שהשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה