גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפקק בנמלים מתחיל להשתחרר, אבל אנחנו נמשיך לשלם עליו עוד הרבה זמן

התורים המתארכים שנוצרו בתקופת הקורונה בכניסה לנמלי ישראל גרמו להפסדי עתק ליבואנים והיצואנים ● בדוח של משרד האוצר נקבע כי העלויות הכבדות שסופגים בענף מתגלגלות לצרכנים ● למרות שלאחרונה נראית הקלה בעומס, נראה שהוא ימשיך להיות מורגש ביוקר המחייה

אניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
אניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

בשנה האחרונה אין כמעט מוצר שמחירו לא עלה. החל מחומרי גלם כמו ברזל ונייר וכלה בצעצועים ומוצרי אלקטרוניקה. ההסבר שחוזר על עצמו שוב ושוב כגורם המרכזי לעליית המחירים הוא מחירי השינוע הימי שקפצו במאות אחוזים בשל היצע אוניות קטן, עלייה במחירי הנפט, פריון נמוך בנמלי המזרח כתוצאה מהקורונה ועוד.

גם לעומסים הכבדים בנמלים יש חלק בעליית המחירים. הנה דוגמה: בסוף אוגוסט הגיעה לנמל אשדוד האונייה Aegean Spire שהובילה עבור יבואנית התבואות ADM תירס להאכלת פרות. בשל זמן ההמתנה הארוך שהיא שהתה עד לסיום הפריקה (מעל חודש) נקנסה היבואנית ב-900 אלף דולר. במילים אחרות: המוצר התייקר בכמעט מיליון דולר.

בהודעה שפרסם החודש איגוד יבואני התבואות הוא מבהיר כי יבואנים גדולים שפועלים בדרום מעדיפים מזה זמן לפרוק תבואה בחיפה (נמל דגון), ולהובילה דרומה במשאיות. "האונייה מלניה, ועליה 26 אלף טון חיטה שמיועדים למפעל אסמי עוז באופקים, הגיעה מנמל רוטרדם בהולנד, לרציף דגון בחיפה, במקום לנמל אשדוד. מנכ"ל החברה, אדי מחלב, מצהיר כי העדיף לשלם חצי מיליון שקל להובלה במשאיות, מאשר לשלם קנס של מעל חצי מיליון דולר לחברת הספנות בחו"ל, בגלל קצב הפריקה האיטי בנמל אשדוד", נכתב בהודעתם.

 

גם יבואני הפלדה, שהתייקרה מאוד בחודשים האחרונים, מתקשים לעמוד בהמתנות. יו"ר חטיבת הברזל באיגוד לשכות המסחר, איציק איסטריק, אף יצא בהצהרה יוצאת דופן כשאמר לגלובס כי "אני ממליץ לרוכשי הדירות שלא להצמיד את הסכם הרכישה למדד תשומות הבנייה. הפקק הגדול בכניסה לנמלים והעיכוב העצום בפריקת הסחורה, עשויים להביא לגידול של כ-10% במדד הזה". הוא אף קרא לשרת התחבורה, מרב מיכאלי, "לפעול בדחיפות להקצאת רציף ייעודי בנמל אשדוד לצורך פריקה והעמסה של ברזל".
חשוב להבהיר כי את סדר פריקת האוניות קובע קובעת רספ"ן (רשות הספנות והנמלים) ולא הנמלים. וכך אוניות תיירות (שכמעט ואין בשל הקורונה) הן ראשונות בתור, אחריהן אוניות המכולה ובסוף אוניות מסוג מטען כללי (תבואות, חומרי גלם ועוד), ולכן הגורמים שפועלים בתחום המטען הכללי סופגים את מרבית העיכובים.

"הגודש בנמלים פוגע בפריון המשק"

ועדת הכלכלה של הכנסת תקיים השבוע דיון על השפעת העומסים בנמלים על יוקר המחייה בישראל. הוועדה תתבסס בין היתר על דוח של אגף הכלכלנית הראשית באוצר מספטמבר האחרון. לפי הדוח: "השהייה הממוצעת של אונייה בנמלי חיפה ואשדוד ברבעון הראשון של 2021 עלתה בכ-46 שעות בהשוואה לנתוני 2019" (ראו אינפו). בנוסף נמצא כי, "התפוקה הממוצעת לשעת צוות בנמלי חיפה ואשדוד ירדה בכ-11% בממוצע ב-2021 לעומת 2019, ואילו התפוקה הממוצעת לשעת שהייה ירדה בכ-40%".

באוצר אף העריכו כי העיכובים בנמלים מפחיתים את הפריון במשק, כאשר הפגיעה ביצוא ברבעון הראשון של השנה מוערכת על ידם ב-16 מיליון שקל ליום במונחי תוצר. "הפגיעה ברכיב היבוא למוצרי השקעה במונחי תוצר מוערכת בכ-10 מיליון שקל ליום", נכתב בדוח שמעריך גם שככל שהמצב יתארך הוא ישפיע לרעה על התעסוקה ואף יביא לעליית מחירים במשק.

העלויות מתגלגלות בסוף לצרכנים

בדוח יש גם התייחסות ישירה לטענות שעולות מהיבואנים. "להערכת גורמים בענף, כל יום עיכוב עולה למפעילי האונייה כ-20 אלף דולר, כאשר חלק מעלות זו מגולגל ליבואנים וליצואנים ומשם לצרכנים". לדברי יבואנים עמם שוחחנו מגפת הקורונה וחוסר הוודאות בשינוע הימי ובזמני ההמתנה יצרו מצב לא שכיח וגם לא כלכלי במיוחד - רבים מזמינים הרבה מעבר לצורך הרגיל, בכדי להגדיל את המלאים שלהם, ובכך נוצרות שתי תופעות לא שגרתיות. גידול בהגעת אוניות לישראל - מה שלעיתים מגדיל את העומס. ומצד שני החברות זקוקות להגדיל את מרכיב האחסון בתחשיבים הכלכליים שלהם, דבר שגם מביא לייקור מוצרים או סחורות. לכן, מחירי הרכישה של מוצרים אלה שכבר בוצעו ישפיעו על המכירות העתידיות לפחות בחודשים הקרובים.

במשרד התחבורה כמו גם בנמלי אשדוד וחיפה, טוענים כי מאז שהתפרסם דוח הכלכלנית בספטמבר, המצב השתפר פלאים, לא מעט בזכות תוספת של עשרות עובדים זמניים בשני הנמלים. בשבוע שעבר בעת ביקורה של השרה מיכאלי בנמל אשדוד היא שיגרה הודעה לפיה "בזכות מאמץ מרוכז הצלחנו להביא לצמצום משמעותי של התור שעומד כעת על מספר חד-ספרתי של ימי המתנה, ולשמחתי הם הולכים ויורדים". בדיקה שקיים גלובס, נכון לאמצע השבוע הזה, מצאה כי 29 אוניות ממתינות מחוץ לנמלי הים התיכון, כאשר המצב בחיפה ובאשדוד אכן השתפר. אם בשיא המשבר עמדו מחוץ לנמל אשדוד 30 אוניות, נכון לעכשיו מדובר ב-8 בלבד. בנמל חיפה מדובר על 3 אוניות בלבד. במרבית המקרים ההמתנה מחוץ לנמל התקצרה אף היא כך שאוניות אלה כבר לא ממתינות שבועות כפי שקרה לא אחת בשנה האחרונה.

שאר האוניות שממתינות כיום מחוץ לנמלים מיועדות לנמל המלט וכיל (ICL) בדרום, ולנמלי דגון ונמל המספנות הפרטי בחיפה. אגב, באופן יוצא דופן דווקא מחוץ לנמל המספנות יש מספר רב יחסית של אוניות, דבר שלדברי נשיא לשכת הספנות, יורם זבה דווקא מלמד משהו על עוצמתם. "לנמלים הממשלתיים יש רציפים באורך של כחמישה ק"מ ואילו לנמל המספנות 600 מטר, והמצב הזה שבו אוניות רבות מעדיפות להמתין בתור אצלם ולא ללכת לנמלי אשדוד וחיפה מלמדת על היעילות שלהם".

תגובות הנמלים: "צמצום ייחודי בעולם"

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "הצמצום הדרמטי בתור התפעולי הוא ייחודי בעולם המערבי וחשוב לשמר אותו בעזרת כוח האדם הזמני. נמל אשדוד גייס 90 עובדים זמניים להתמודדות עם העומסים שהלכו וגדלו עקב מגפת הקורונה וההשלכות שהיכו בכל נמלי העולם. בנוסף, חברת נמל אשדוד פנתה להסתדרות כדי להאריך את משך תעסוקתם של העובדים הזמניים".

מנמל חיפה נמסר: "החל מחודש אוגוסט תגבר הנמל את עובדי התפעול שלו ב-38 עובדים חדשים ופעל במיצוי מקסימלי של שעות נוספות של העובדים הקיימים. בחודשיים האחרונים, לעומת חודשים יוני-יולי, הושג קיטון בימי המתנה של כ-62% באוניות מטען כללי. בנוסף, הפעיל נמל חיפה לראשונה במלוא העוצמה את מסוף קישון מזרח המשרת בו זמנית שלוש אוניות מטען כללי. התוצאה היא שנכון לעכשיו שלוש אוניות מטען כללי בלבד ממתינות לתורן מחוץ לרציפי הנמל".

עוד כתבות

שיחות הגרעין בווינה ב־2021 / צילום: Reuters

איראן דורשת מהמעצמות ערבויות למקרה שארה"ב תיסוג בשנית מהסכם הגרעין

בוושינגטון טרם החליטו אם להסכים למתווה החדש שהציעו המעצמות במסגרת שיחות הגרעין בווינה, והוגש גם למנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ● וגם: חבר קבינט מאשים את לפיד וגנץ כי "השתמשו ביועמ"שית כדי לא לעדכן אותנו מראש על המבצע"

פסל השלום / צילום: מיכאל יעקובסון

הפסל הלא חוקי של חתן פרס ישראל שכופף את כל גורמי התכנון בדרום

מינהל התכנון מנסה זה עשור לקדם החלטת ממשלה להקמת יישוב פרברי בפאתי ניצנה ● אבל מתברר שהתכנון תקוע בגלל פסל משנות ה־80 שחוצה את שטח היישוב ● זאת, למרות שכל גורמי המקצוע מסכימים: היצירה שהוקמה ללא היתר חוקי תהפוך את היישוב ל־"no man's land"

סלטים יצירתיים באולה דלי / צילום: אסף קארלה

5 מסעדות פופ-אפ שוות וקיציות שעוד רגע נעלמות

מזוג שפים תל אביבים שעברו לגליל דרך מסעדה שהפכה לאיטלקית לחודש אחד ועד פרויקט של שפים שמארחים בסלון ביתם הפרטי: ארוחות משובחות שכדאי לתפוס מהר

טלטלה בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

סיבות ראשונות לאופטימיות - ועוד 9 כתבות שכדאי לכם לקרוא על הטלטלה בשווקים

האסטרטגים של ג'י.פי מורגן מפרטים את הסיבות בזכותן המגמה החיובית במסחר בוול סטריט תמשיך ● ירידת קצב האינפלציה בארה"ב מעודד את פרופ' ליאו ליידרמן ● מה גרם לדולר לשנות כיוון לאחר שהיה בשיא של 20 שנה? ● הבנקים הגלובליים שמזהירים מפני שאננות יתר ועוד כתבות שכדאי לקרוא על מה שמתרחש בשווקים

מור בית השקעות / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות מור זינק לצמרת במהירות מטורפת. מה יקרה לו עכשיו?

בתוך שלוש שנים בלבד הפך מור מבית השקעות קטן, משפחתי ונישתי למפלצת קופות גמל שמובילה בתשואות ושואבת לקוחות מכל המתחרים ● בזמן הזה זינק שווי הנכסים שהוא מנהל ב–250% ● איך הוא עשה את זה, ולמה בשוק טוענים שמקורן של התוצאות הפנומנליות בטריקים שלא יצליח לשחזר

טסלה 3 / צילום: Shutterstock

המדריך המלא לרכישת רכב חשמלי בישראל

שוק הרכב החשמלי בישראל צמח במהירות שיא של כ־120% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ● למרות ההצלחה המסחררת, הצרכנים הנלהבים נתקלים בלא מעט בעיות: החל מפיזור דליל של עמדות טעינה מהירות, דרך מחירים גבוהים שלא מתאימים לכל כיס, ועד מועדי אספקה בלתי ידועים ● מה חשוב לדעת לפני שקונים רכב חשמלי ולמה כדאי לצפות? המדריך המלא של גלובס

זירת תאונה בישראל / צילום: Shutterstock

אלה הצמתים הקטלניים במדינה. מה אפשר לעשות איתם?

ביומיים האחרונים נהרגו 13 בני אדם בתאונות דרכים, ומתחילת השנה מניין ההרוגים טיפס ל-221 ● כמעט רבע מהנפגעים בתאונות הדרכים הם בצמתים, בין היתר בשל תשתיות והסדרי תנועה לקויים ● מעקב גלובס בשיתוף "אור ירוק": מדוע לא חל שינוי מהותי לאורך השנים, ומה אפשר לעשות כדי להפוך את הכבישים לבטוחים

אישה מצביעה בכפר מנדא / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

הציבור הערבי יגיע הפעם לקלפי רק אם ירגיש שיש אופק, ולא בגלל חשש מנתניהו

כדי לעודד את המצביעים להגיע בהמוניהם לקלפיות, המפלגות הערביות משנות אסטרטגיה ומנהלות קמפיין ללא הכפשות ואיומים מפני חזרתו של נתניהו לשלטון ● כנראה שגם להן נפל האסימון שהאזרחים הערבים ייצאו להצביע הפעם רק מתוך תקווה לעתיד טוב יותר ולא מתוך פחד

מימין: אדם ותד, מיכל לוי, כרם עומר / צילום: איל יצהר

"פעם מצאנו 5,000 שקל בקרקעית הבריכה": ביקור בפארק המים שפיים

הילדים שמסתננים למתקנים עם מגבלת גובה, ההורים שמאבדים את הקטנים והמציל שמעדיף להישאר יבש: ביקור בפארק המים שפיים ● הברזייה

בניין בית הדין הארצי לעבודה / צילום: רפי קוץ

חוקי העבודה בישראל נשארו במאה הקודמת

חוקי העבודה משתרכים מאחורי מציאות ימינו וההתפתחויות הטכנולוגיות והחברתיות. חוק שעות עבודה ומנוחה, למשל, כלל לא מתייחס למציאות בה האדם עובד מביתו ● המחוקקים לא שינו את הכללים, ונושאים כמו פרטיות מול המעסיק, התעמרות בעבודה ותביעות פיצויים בגין פגיעות מיניות חמורות לא מקבלים מענה

יואב גלנט בפריימריז של מפלגת הליכוד, ראשון לציון / צילום: שלומי יוסף

מקורבי נתניהו בפנים, חברי כנסת ותיקים בחוץ: כך נראית רשימת הליכוד לכנסת

איך כבשו יריב לוין, אמיר אוחנה, אלי כהן, יואב גלנט ודודי אמסלם את צמרת הליכוד והותירו אבק למי שהיו שם עד לפני רגע, כמו ישראל כ"ץ ● מיעוט הנשים במפלגה מתאר במדויק את המאבקים ואף את רשימות החיסול מאחורי הקלעים ● ולאיזה חברי ליכוד השתלמה העבודה הפרלמנטרית הקשה?

נייקי מול אדידס / צילום: Shutterstock

ראש בראש: נייקי ואדידס במאבק צמוד על צמרת הטבלה

למרות שהיא מכניסה רק חצי ממנה, אדידס הגרמנית מנצחת את נייקי האמריקאית ברשימת מותגי האופנה האהובים על הישראלים ● קסטרו היא הישראלית המובילה בקטגוריה ● פוקס ותמנון נכנסו גם הן לרשימת מאה המובילים ● מדד המותגים 2022

סקר הסקרים

העבודה מתחזקת, מרצ נמחקת. ומי המרוויח הגדול מהמבצע בעזה?

מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם החמישית בתוך שלוש שנים ● גלובס מביא את הסקרים העדכניים ביותר מכל כלי התקשורת ובודק מי מתחזק, מי נחלש ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה ● יש עתיד מתחזקת על חשבון הליכוד, אך גוש נתניהו רחוק בשני מנדטים בלבד מהרכבת קואליציה, ומרצ נעלמת ● העמוד מתעדכן באופן שוטף

טיול בג'ילבון. מפלים וסנפלינג / צילום: אורלי גנוסר

טיול אקסטרים קיצי: ירידה בחבלים למפל ג'ילבון ולמפל דבורה ברמת הגולן

מסלול של הליכה במים וסנפלינג בין שמיים וארץ, שבסופו ממתינים ריגוש גדול וצינון בבריכות קרירות ומרעננות

גלן פוגל, מנכ''ל ונשיא בוקינג / צילום: Booking.com

למה כל כך יקר לצאת לחופשה ואיפה המחירים עדיין לא טיפסו: מנכ"ל אימפריית התיירות בוקינג בראיון

בענקית הזמנות התיירות הבינלאומית בוקינג מצביעים על עלייה במחירי הלינות בעיקר באירופה ובארה"ב, ופחות מזה באסיה, שעדיין לא התאוששה מהקורונה ● בראיון מיוחד לגלובס מספר המנכ"ל והנשיא גלן פוגל על מגמת החזרה ליעדים בינלאומיים לצד הנטייה לא להזמין חופשות מראש, ומציג את המודל העכשווי של בוקינג: להגדיל הכנסות דרך כרטיסי טיסה, השכרת רכב ומסעדות

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Mikhail Klimentyev, Sputnik, Kremlin Pool

חדשות טובות לאיחוד האירופי: מנוף הלחץ האנרגטי של פוטין נחלש

הממשל בנור-סולטן החליט להסיט חלק מיצוא הנפט לאזרבייג'ן כבר מחודש ספטמבר ● זאת לאחר שפוטין ניסה כמה פעמים להשתמש בצינור הנפט מקזחסטן כדי להגביר את מנוף הלחץ האנרגטי על האיחוד האירופי ● מול ההפסד של פוטין, מי ארבעת המרוויחות המיידיות?

מסעדה בניו יורק. החיים חזרו למסלולם הנורמלי ברוב המקומות שבהם אנשים מתקהלים / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey

הערים הגדולות לא מצליחות להחזיר את העובדים למשרדים

​שיעור התפוסה במקומות העבודה נמוך במיוחד בערים כמו ניו יורק, שבהן העובדים הם המנוע של הכלכלה המקומית

הפקולטה לניהול.  עובדים קשה כל היום ומתעמלים פעם או פעמיים בשבוע? / צילום: Shutterstock

עובדים קשה כל היום ומתעמלים פעמיים בשבוע? מחקר חדש מגלה שזה לא מספיק

ידוע ששעות עבודה ארוכות תורמות לריבוי של מקרי מוות ממחלות לב ושבץ ● מחקר חדש מצא כי בניגוד למה שחשבנו עד כה, פעילות גופנית מתונה אינה מגינה עלינו מנזקי עומס העבודה, ובמובן מסוים אפילו להפך ● הפקולטה, מאמרים של חוקרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב

הנפקת קלטורה בניו יורק / צילום: ניר אריאלי

המנכ״לים המקצצים מדברים על הקושי הנפשי ומה קרה לחברת הווידאו המבטיחה מרמת גן

מי הקרן המורמונית המסתורית שהשקיעה בויולה ובאיירון סורס; מה עובר על היזמים שנאלצים לנהל מהלכי פיטורים וקיצוצים מורכבים ומדוע חברת הווידאו המבטיחה קלטורה מרמת גן תיאלץ לוותר על עצמאותה בקרוב ● וגם: התחרות בין הדפדפנים המאובטחים איילנד וטאלון מגיעה עולה שלב וכל הפרטים על הפיצ׳רים החדשים שהושקו בוואטסאפ ● זה היה השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס

שר הביטחון גנץ פונה אל ספסלי האופוזיציה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הציבור תומך בשינוי דרמטי בנושאי דת ומדינה, אלה הסיבות שלא מאפשרות אותו

רוב מובהק בציבור היהודי תומך בנישואים אזרחיים, בתחבורה ציבורית בשבת ובביטול מונופול הכשרות של הרבנות, כך לפי סקר שנערך באוניברסיטת רייכמן ● אלא שנוסף לכוח של המפלגות החרדיות כלשון מאזניים, שינוי כזה הוא יקר וקשה למערכת והחלופות מורידות לחץ ומונעות שינוי