גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפקק בנמלים מתחיל להשתחרר, אבל אנחנו נמשיך לשלם עליו עוד הרבה זמן

התורים המתארכים שנוצרו בתקופת הקורונה בכניסה לנמלי ישראל גרמו להפסדי עתק ליבואנים והיצואנים ● בדוח של משרד האוצר נקבע כי העלויות הכבדות שסופגים בענף מתגלגלות לצרכנים ● למרות שלאחרונה נראית הקלה בעומס, נראה שהוא ימשיך להיות מורגש ביוקר המחייה

אניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
אניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

בשנה האחרונה אין כמעט מוצר שמחירו לא עלה. החל מחומרי גלם כמו ברזל ונייר וכלה בצעצועים ומוצרי אלקטרוניקה. ההסבר שחוזר על עצמו שוב ושוב כגורם המרכזי לעליית המחירים הוא מחירי השינוע הימי שקפצו במאות אחוזים בשל היצע אוניות קטן, עלייה במחירי הנפט, פריון נמוך בנמלי המזרח כתוצאה מהקורונה ועוד.

גם לעומסים הכבדים בנמלים יש חלק בעליית המחירים. הנה דוגמה: בסוף אוגוסט הגיעה לנמל אשדוד האונייה Aegean Spire שהובילה עבור יבואנית התבואות ADM תירס להאכלת פרות. בשל זמן ההמתנה הארוך שהיא שהתה עד לסיום הפריקה (מעל חודש) נקנסה היבואנית ב-900 אלף דולר. במילים אחרות: המוצר התייקר בכמעט מיליון דולר.

בהודעה שפרסם החודש איגוד יבואני התבואות הוא מבהיר כי יבואנים גדולים שפועלים בדרום מעדיפים מזה זמן לפרוק תבואה בחיפה (נמל דגון), ולהובילה דרומה במשאיות. "האונייה מלניה, ועליה 26 אלף טון חיטה שמיועדים למפעל אסמי עוז באופקים, הגיעה מנמל רוטרדם בהולנד, לרציף דגון בחיפה, במקום לנמל אשדוד. מנכ"ל החברה, אדי מחלב, מצהיר כי העדיף לשלם חצי מיליון שקל להובלה במשאיות, מאשר לשלם קנס של מעל חצי מיליון דולר לחברת הספנות בחו"ל, בגלל קצב הפריקה האיטי בנמל אשדוד", נכתב בהודעתם.

 

גם יבואני הפלדה, שהתייקרה מאוד בחודשים האחרונים, מתקשים לעמוד בהמתנות. יו"ר חטיבת הברזל באיגוד לשכות המסחר, איציק איסטריק, אף יצא בהצהרה יוצאת דופן כשאמר לגלובס כי "אני ממליץ לרוכשי הדירות שלא להצמיד את הסכם הרכישה למדד תשומות הבנייה. הפקק הגדול בכניסה לנמלים והעיכוב העצום בפריקת הסחורה, עשויים להביא לגידול של כ-10% במדד הזה". הוא אף קרא לשרת התחבורה, מרב מיכאלי, "לפעול בדחיפות להקצאת רציף ייעודי בנמל אשדוד לצורך פריקה והעמסה של ברזל".
חשוב להבהיר כי את סדר פריקת האוניות קובע קובעת רספ"ן (רשות הספנות והנמלים) ולא הנמלים. וכך אוניות תיירות (שכמעט ואין בשל הקורונה) הן ראשונות בתור, אחריהן אוניות המכולה ובסוף אוניות מסוג מטען כללי (תבואות, חומרי גלם ועוד), ולכן הגורמים שפועלים בתחום המטען הכללי סופגים את מרבית העיכובים.

"הגודש בנמלים פוגע בפריון המשק"

ועדת הכלכלה של הכנסת תקיים השבוע דיון על השפעת העומסים בנמלים על יוקר המחייה בישראל. הוועדה תתבסס בין היתר על דוח של אגף הכלכלנית הראשית באוצר מספטמבר האחרון. לפי הדוח: "השהייה הממוצעת של אונייה בנמלי חיפה ואשדוד ברבעון הראשון של 2021 עלתה בכ-46 שעות בהשוואה לנתוני 2019" (ראו אינפו). בנוסף נמצא כי, "התפוקה הממוצעת לשעת צוות בנמלי חיפה ואשדוד ירדה בכ-11% בממוצע ב-2021 לעומת 2019, ואילו התפוקה הממוצעת לשעת שהייה ירדה בכ-40%".

באוצר אף העריכו כי העיכובים בנמלים מפחיתים את הפריון במשק, כאשר הפגיעה ביצוא ברבעון הראשון של השנה מוערכת על ידם ב-16 מיליון שקל ליום במונחי תוצר. "הפגיעה ברכיב היבוא למוצרי השקעה במונחי תוצר מוערכת בכ-10 מיליון שקל ליום", נכתב בדוח שמעריך גם שככל שהמצב יתארך הוא ישפיע לרעה על התעסוקה ואף יביא לעליית מחירים במשק.

העלויות מתגלגלות בסוף לצרכנים

בדוח יש גם התייחסות ישירה לטענות שעולות מהיבואנים. "להערכת גורמים בענף, כל יום עיכוב עולה למפעילי האונייה כ-20 אלף דולר, כאשר חלק מעלות זו מגולגל ליבואנים וליצואנים ומשם לצרכנים". לדברי יבואנים עמם שוחחנו מגפת הקורונה וחוסר הוודאות בשינוע הימי ובזמני ההמתנה יצרו מצב לא שכיח וגם לא כלכלי במיוחד - רבים מזמינים הרבה מעבר לצורך הרגיל, בכדי להגדיל את המלאים שלהם, ובכך נוצרות שתי תופעות לא שגרתיות. גידול בהגעת אוניות לישראל - מה שלעיתים מגדיל את העומס. ומצד שני החברות זקוקות להגדיל את מרכיב האחסון בתחשיבים הכלכליים שלהם, דבר שגם מביא לייקור מוצרים או סחורות. לכן, מחירי הרכישה של מוצרים אלה שכבר בוצעו ישפיעו על המכירות העתידיות לפחות בחודשים הקרובים.

במשרד התחבורה כמו גם בנמלי אשדוד וחיפה, טוענים כי מאז שהתפרסם דוח הכלכלנית בספטמבר, המצב השתפר פלאים, לא מעט בזכות תוספת של עשרות עובדים זמניים בשני הנמלים. בשבוע שעבר בעת ביקורה של השרה מיכאלי בנמל אשדוד היא שיגרה הודעה לפיה "בזכות מאמץ מרוכז הצלחנו להביא לצמצום משמעותי של התור שעומד כעת על מספר חד-ספרתי של ימי המתנה, ולשמחתי הם הולכים ויורדים". בדיקה שקיים גלובס, נכון לאמצע השבוע הזה, מצאה כי 29 אוניות ממתינות מחוץ לנמלי הים התיכון, כאשר המצב בחיפה ובאשדוד אכן השתפר. אם בשיא המשבר עמדו מחוץ לנמל אשדוד 30 אוניות, נכון לעכשיו מדובר ב-8 בלבד. בנמל חיפה מדובר על 3 אוניות בלבד. במרבית המקרים ההמתנה מחוץ לנמל התקצרה אף היא כך שאוניות אלה כבר לא ממתינות שבועות כפי שקרה לא אחת בשנה האחרונה.

שאר האוניות שממתינות כיום מחוץ לנמלים מיועדות לנמל המלט וכיל (ICL) בדרום, ולנמלי דגון ונמל המספנות הפרטי בחיפה. אגב, באופן יוצא דופן דווקא מחוץ לנמל המספנות יש מספר רב יחסית של אוניות, דבר שלדברי נשיא לשכת הספנות, יורם זבה דווקא מלמד משהו על עוצמתם. "לנמלים הממשלתיים יש רציפים באורך של כחמישה ק"מ ואילו לנמל המספנות 600 מטר, והמצב הזה שבו אוניות רבות מעדיפות להמתין בתור אצלם ולא ללכת לנמלי אשדוד וחיפה מלמדת על היעילות שלהם".

תגובות הנמלים: "צמצום ייחודי בעולם"

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "הצמצום הדרמטי בתור התפעולי הוא ייחודי בעולם המערבי וחשוב לשמר אותו בעזרת כוח האדם הזמני. נמל אשדוד גייס 90 עובדים זמניים להתמודדות עם העומסים שהלכו וגדלו עקב מגפת הקורונה וההשלכות שהיכו בכל נמלי העולם. בנוסף, חברת נמל אשדוד פנתה להסתדרות כדי להאריך את משך תעסוקתם של העובדים הזמניים".

מנמל חיפה נמסר: "החל מחודש אוגוסט תגבר הנמל את עובדי התפעול שלו ב-38 עובדים חדשים ופעל במיצוי מקסימלי של שעות נוספות של העובדים הקיימים. בחודשיים האחרונים, לעומת חודשים יוני-יולי, הושג קיטון בימי המתנה של כ-62% באוניות מטען כללי. בנוסף, הפעיל נמל חיפה לראשונה במלוא העוצמה את מסוף קישון מזרח המשרת בו זמנית שלוש אוניות מטען כללי. התוצאה היא שנכון לעכשיו שלוש אוניות מטען כללי בלבד ממתינות לתורן מחוץ לרציפי הנמל".

עוד כתבות

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה, וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

יוסי כהן / צילום: שלומי יוסף

חדשות טובות ליוסי כהן: כמה ירוויח ראש המוסד לשעבר מהגיוס בדוראל

חברת האנרגיה המתחדשת דיווחה כי גוף השקעות אמריקאי צפוי להשקיע 400 מיליון דולר בפעילות האמריקאית של דוראל ● ראש המוסד לשעבר משמש כדירקטור בחברה הבת של דוראל, ומחזיק באופציות ל-3% ממניותיה – הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

קייט מידלטון, נסיכת ויילס / צילום: Shutterstock

התמונה הערוכה של הנסיכה קייט רק הגבירה את חרושת השמועות סביבה

הנסיכה קייט רק ניסתה לכבות את חרושת השמועות. התמונה שלה עשתה את ההפך • המשרוקית של גלובס

תמונות החטופים מה-7 באוקטובר / צילום: Reuters, SUSANA VERA

מהומות בירושלים: מפגינים חסמו רכבים של שרים בדרך לקבינט

הרמטכ"ל מסר הצהרה מיוחדת לתקשורת שבה התייחס לשורה של נושאים ● בני משפחות חטופים מפגינים סמוך לקריה בתל אביב ולקריית הממשלה בירושלים ● גלנט: "בזכות הפעולה הקרקעית הגענו למידע שהביא לסיכולים ולהצלחות - זה נכון לצפון עזה, למחנות המרכז בנוסיראת' ולרפיח" ● דיווח: בעזה מודים - מרוואן עיסא נפגע בתקיפת צה"ל ● עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובנין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

הדרך הברורה ביותר לנצל טרנד, היא לא תמיד גם הטובה ביותר / אילוסטרציה: Shutterstock

היי צ'אט GPT, למה קרן הסל שלי לא טסה כמו מניית אנבידיה?

להצטרף לטרנד ה־AI עשוי להיות יותר מורכב משחשבתם ● קרנות סל המתמחות בטכנולוגיות משבשות לדוגמה נוטות להקצות משקל זהה לכל החזקותיהן והן משתרכות מאחור כשמניות ההייפ טסות קדימה ● ייתכן שהדרך ליהנות בעתיד מיתרונות הבינה המלאכותית תהיה שונה לחלוטין

אתר בניה בישראל / צילום: שלומי יוסף

השרים כבר חגגו, אבל רק 1,000 עובדים זרים הגיעו לישראל

מספר עובדי הבנייה הזרים שהגיעו מתחילת המלחמה עומד על כ-1.5% בלבד מהכמות המתוכננת, אך שרי הפנים והבינוי והשיכון כבר חגגו בקבלת פנים

החשיפה לישראל השתלמה בפברואר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

זו שהפתיעה ואלו שאיכזבו: מאחורי המהפך בשוק הגמל בפברואר

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו תשואה חיובית יוצאת דופן בפברואר ● בכלל, שזינקה לפסגה, שמרו על חשיפה לבורסה בת"א גם ברגעי השפל - "מאמינים בשוק המקומי" ● מנהלי השקעות על הפתיחה הפושרת של חודש מרץ: "טבעי שאחרי עליות כל כך חזקות, לוקחים קצת אוויר"

נתן חץ, מנכ''ל אלוני חץ / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן שמציגה: שכר של 45 מיליון שקל למנהלים למרות הפסדי עתק

עליית הריבית גררה הפחתות שווי של 2.6 מיליארד שקל בנכסיה של אלוני חץ, אבל רק בחו"ל, ונתן חץ משוכנע שהענף כבר נוגע בתחתית ● למרות הפסדי העתק, הבכירים באלוני חץ נהנו משכר של מיליוני שקלים ● וכמה עלה לחץ ההימור נגד השקל? ● שלוש תובנות מדוחות אלוני חץ

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סימני השאלה סביב קבוצת הוואטסאפ שפתח ניר ברקת

שר הכלכלה ​ניר ברקת הקים בצעד חריג קבוצת וואטסאפ הכוללת מעל 20 בכירים מענף המזון, וביקש מהם שלא להעלות מחירים לתקופה מסוימת ● מומחים בתחום מסבירים: מהלך חוקי אך כזה שמעלה לא מעט שאלות משפטיות ● בסביבת השר הבהירו: קיבלנו ייעוץ משפטי טרם הפעולה