גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפקק בנמלים מתחיל להשתחרר, אבל אנחנו נמשיך לשלם עליו עוד הרבה זמן

התורים המתארכים שנוצרו בתקופת הקורונה בכניסה לנמלי ישראל גרמו להפסדי עתק ליבואנים והיצואנים ● בדוח של משרד האוצר נקבע כי העלויות הכבדות שסופגים בענף מתגלגלות לצרכנים ● למרות שלאחרונה נראית הקלה בעומס, נראה שהוא ימשיך להיות מורגש ביוקר המחייה

אניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
אניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

בשנה האחרונה אין כמעט מוצר שמחירו לא עלה. החל מחומרי גלם כמו ברזל ונייר וכלה בצעצועים ומוצרי אלקטרוניקה. ההסבר שחוזר על עצמו שוב ושוב כגורם המרכזי לעליית המחירים הוא מחירי השינוע הימי שקפצו במאות אחוזים בשל היצע אוניות קטן, עלייה במחירי הנפט, פריון נמוך בנמלי המזרח כתוצאה מהקורונה ועוד.

גם לעומסים הכבדים בנמלים יש חלק בעליית המחירים. הנה דוגמה: בסוף אוגוסט הגיעה לנמל אשדוד האונייה Aegean Spire שהובילה עבור יבואנית התבואות ADM תירס להאכלת פרות. בשל זמן ההמתנה הארוך שהיא שהתה עד לסיום הפריקה (מעל חודש) נקנסה היבואנית ב-900 אלף דולר. במילים אחרות: המוצר התייקר בכמעט מיליון דולר.

בהודעה שפרסם החודש איגוד יבואני התבואות הוא מבהיר כי יבואנים גדולים שפועלים בדרום מעדיפים מזה זמן לפרוק תבואה בחיפה (נמל דגון), ולהובילה דרומה במשאיות. "האונייה מלניה, ועליה 26 אלף טון חיטה שמיועדים למפעל אסמי עוז באופקים, הגיעה מנמל רוטרדם בהולנד, לרציף דגון בחיפה, במקום לנמל אשדוד. מנכ"ל החברה, אדי מחלב, מצהיר כי העדיף לשלם חצי מיליון שקל להובלה במשאיות, מאשר לשלם קנס של מעל חצי מיליון דולר לחברת הספנות בחו"ל, בגלל קצב הפריקה האיטי בנמל אשדוד", נכתב בהודעתם.

 

גם יבואני הפלדה, שהתייקרה מאוד בחודשים האחרונים, מתקשים לעמוד בהמתנות. יו"ר חטיבת הברזל באיגוד לשכות המסחר, איציק איסטריק, אף יצא בהצהרה יוצאת דופן כשאמר לגלובס כי "אני ממליץ לרוכשי הדירות שלא להצמיד את הסכם הרכישה למדד תשומות הבנייה. הפקק הגדול בכניסה לנמלים והעיכוב העצום בפריקת הסחורה, עשויים להביא לגידול של כ-10% במדד הזה". הוא אף קרא לשרת התחבורה, מרב מיכאלי, "לפעול בדחיפות להקצאת רציף ייעודי בנמל אשדוד לצורך פריקה והעמסה של ברזל".
חשוב להבהיר כי את סדר פריקת האוניות קובע קובעת רספ"ן (רשות הספנות והנמלים) ולא הנמלים. וכך אוניות תיירות (שכמעט ואין בשל הקורונה) הן ראשונות בתור, אחריהן אוניות המכולה ובסוף אוניות מסוג מטען כללי (תבואות, חומרי גלם ועוד), ולכן הגורמים שפועלים בתחום המטען הכללי סופגים את מרבית העיכובים.

"הגודש בנמלים פוגע בפריון המשק"

ועדת הכלכלה של הכנסת תקיים השבוע דיון על השפעת העומסים בנמלים על יוקר המחייה בישראל. הוועדה תתבסס בין היתר על דוח של אגף הכלכלנית הראשית באוצר מספטמבר האחרון. לפי הדוח: "השהייה הממוצעת של אונייה בנמלי חיפה ואשדוד ברבעון הראשון של 2021 עלתה בכ-46 שעות בהשוואה לנתוני 2019" (ראו אינפו). בנוסף נמצא כי, "התפוקה הממוצעת לשעת צוות בנמלי חיפה ואשדוד ירדה בכ-11% בממוצע ב-2021 לעומת 2019, ואילו התפוקה הממוצעת לשעת שהייה ירדה בכ-40%".

באוצר אף העריכו כי העיכובים בנמלים מפחיתים את הפריון במשק, כאשר הפגיעה ביצוא ברבעון הראשון של השנה מוערכת על ידם ב-16 מיליון שקל ליום במונחי תוצר. "הפגיעה ברכיב היבוא למוצרי השקעה במונחי תוצר מוערכת בכ-10 מיליון שקל ליום", נכתב בדוח שמעריך גם שככל שהמצב יתארך הוא ישפיע לרעה על התעסוקה ואף יביא לעליית מחירים במשק.

העלויות מתגלגלות בסוף לצרכנים

בדוח יש גם התייחסות ישירה לטענות שעולות מהיבואנים. "להערכת גורמים בענף, כל יום עיכוב עולה למפעילי האונייה כ-20 אלף דולר, כאשר חלק מעלות זו מגולגל ליבואנים וליצואנים ומשם לצרכנים". לדברי יבואנים עמם שוחחנו מגפת הקורונה וחוסר הוודאות בשינוע הימי ובזמני ההמתנה יצרו מצב לא שכיח וגם לא כלכלי במיוחד - רבים מזמינים הרבה מעבר לצורך הרגיל, בכדי להגדיל את המלאים שלהם, ובכך נוצרות שתי תופעות לא שגרתיות. גידול בהגעת אוניות לישראל - מה שלעיתים מגדיל את העומס. ומצד שני החברות זקוקות להגדיל את מרכיב האחסון בתחשיבים הכלכליים שלהם, דבר שגם מביא לייקור מוצרים או סחורות. לכן, מחירי הרכישה של מוצרים אלה שכבר בוצעו ישפיעו על המכירות העתידיות לפחות בחודשים הקרובים.

במשרד התחבורה כמו גם בנמלי אשדוד וחיפה, טוענים כי מאז שהתפרסם דוח הכלכלנית בספטמבר, המצב השתפר פלאים, לא מעט בזכות תוספת של עשרות עובדים זמניים בשני הנמלים. בשבוע שעבר בעת ביקורה של השרה מיכאלי בנמל אשדוד היא שיגרה הודעה לפיה "בזכות מאמץ מרוכז הצלחנו להביא לצמצום משמעותי של התור שעומד כעת על מספר חד-ספרתי של ימי המתנה, ולשמחתי הם הולכים ויורדים". בדיקה שקיים גלובס, נכון לאמצע השבוע הזה, מצאה כי 29 אוניות ממתינות מחוץ לנמלי הים התיכון, כאשר המצב בחיפה ובאשדוד אכן השתפר. אם בשיא המשבר עמדו מחוץ לנמל אשדוד 30 אוניות, נכון לעכשיו מדובר ב-8 בלבד. בנמל חיפה מדובר על 3 אוניות בלבד. במרבית המקרים ההמתנה מחוץ לנמל התקצרה אף היא כך שאוניות אלה כבר לא ממתינות שבועות כפי שקרה לא אחת בשנה האחרונה.

שאר האוניות שממתינות כיום מחוץ לנמלים מיועדות לנמל המלט וכיל (ICL) בדרום, ולנמלי דגון ונמל המספנות הפרטי בחיפה. אגב, באופן יוצא דופן דווקא מחוץ לנמל המספנות יש מספר רב יחסית של אוניות, דבר שלדברי נשיא לשכת הספנות, יורם זבה דווקא מלמד משהו על עוצמתם. "לנמלים הממשלתיים יש רציפים באורך של כחמישה ק"מ ואילו לנמל המספנות 600 מטר, והמצב הזה שבו אוניות רבות מעדיפות להמתין בתור אצלם ולא ללכת לנמלי אשדוד וחיפה מלמדת על היעילות שלהם".

תגובות הנמלים: "צמצום ייחודי בעולם"

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "הצמצום הדרמטי בתור התפעולי הוא ייחודי בעולם המערבי וחשוב לשמר אותו בעזרת כוח האדם הזמני. נמל אשדוד גייס 90 עובדים זמניים להתמודדות עם העומסים שהלכו וגדלו עקב מגפת הקורונה וההשלכות שהיכו בכל נמלי העולם. בנוסף, חברת נמל אשדוד פנתה להסתדרות כדי להאריך את משך תעסוקתם של העובדים הזמניים".

מנמל חיפה נמסר: "החל מחודש אוגוסט תגבר הנמל את עובדי התפעול שלו ב-38 עובדים חדשים ופעל במיצוי מקסימלי של שעות נוספות של העובדים הקיימים. בחודשיים האחרונים, לעומת חודשים יוני-יולי, הושג קיטון בימי המתנה של כ-62% באוניות מטען כללי. בנוסף, הפעיל נמל חיפה לראשונה במלוא העוצמה את מסוף קישון מזרח המשרת בו זמנית שלוש אוניות מטען כללי. התוצאה היא שנכון לעכשיו שלוש אוניות מטען כללי בלבד ממתינות לתורן מחוץ לרציפי הנמל".

עוד כתבות

המשקיעים רשמו שיא חדש - הן של משכנתאות שנלקחו, והן של מספר לווים / צילום: Shutterstock, Pormezz

רוכשי הדירות בשוק החופשי והמשקיעים הביאו לשיא המשכנתה של חודש דצמבר

12.2 מיליארד שקל נלקחו בדצמבר כמשכנתאות, גידול של 3% מהשיא החודשי הקודם, שנקבע בחודש אוגוסט בשנה שעברה ● כמות המשכנתאות שנלקחו בשוק החופשי על-ידי מי שאינם משקיעים הגיעה לשיא של 9.3 מיליארד שקל ● העובדה שכך קרה מחזקת את ההערכה כי מי שמלבה את שוק הדירות אינו רק המשקיעים, אלא רוכשי דירות שחוששים מעליות מחירים נוספות

אוזניות שקופות במארז שקוף - ה-Ear 1 של Nothing / צילום: Shutterstock, Mr.Mikla

לא רעות, אבל גם לא קרובות לפסגה: בדקנו את האוזניות החדשות של מייסד וואן פלוס

למותג החדש קוראים "Nothing", ומי שמוביל את המיזם הזה הוא מייסד וואן פלוס שעזב את החברה ● האוזניות, Ear 1, מביאות יותר גימיק מאשר בשורת סאונד. ובכל זאת, הן שוות את המחיר ● בדיקת גלובס

רזי ברקאי / צילום: גל חרמוני

בתום 27 שנים: רזי ברקאי פורש מהגשת "מה בוער" בגלי צה"ל

בגלי צה"ל מדגישים כי ייעשה מאמץ משותף שברקאי ימשיך לשדר בתחנה בפורמט אחר ● ברקאי: "הגעתי למיצוי. תודתי הגדולה למאזינים ולצוותים המסורים שהיו שותפיי לדרך לאורך שנים"

מסכים אדומים בבורסה / צילום: Shutterstock

לאן הולכים השווקים? אלו התחזיות של שלושה כלכלנים בכירים

מדדי תל אביב הצליחו לחמוק עד כה ממרבית הירידות הדרמטיות שנרשמו בשוווקים הגלובליים, ובניגוד למדדי וול סטריט הם אפילו התחזקו מעט מאז שהחלה השנה ● מההסלמה מול רוסיה דרך התפוצצות בועת מניות הצמיחה ועד להעלאת הריבית הצפויה בארה"ב: מה צפוי לשווקים בקרוב?

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

יועמ"שית הכנסת: שר האוצר יכול לבטל מכסים בצורה חד צדדית

בתשובה לבקשת חופש מידע, נחשפה תשובתה של היועצת המשפטית של הכנסת לסגן שר הביטחון לגבי סמכותו של שר האוצר להטיל ולבטל מכסים ● לפי היועמ"שית, שר האוצר מוסמך לבטל ולהוריד בעצמו מכסים לפי שיקול דעתו, והכנסת יכולה לדון בהחלטתו בדיעבד

איציק אברכהן / צילום: סיון פרג'

איציק אברכהן מסיים את תפקידו כמנכ"ל שופרסל. מה עומד מאחורי ההחלטה ומי המועמד המוביל להחלפתו?

אברכהן מסיים כהונה ארוכה ומוצלחת של 10 שנים ● עפ"י ההערכות, חקירת רשות התחרות בחשד לתיאום מחירים, לצד חילוקי דעות עם היו"ר יקי ודמני, האיצו את פרישתו ● לגלובס נודע כי אחד המועמדים המובילים לתפקיד הוא אורי קילשטיין, כיום מנכ"ל קניוני עזריאלי

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: דוברות משרד האוצר

בלינקוב שולל סמכויות מהיו"רים של נמל אשדוד והרכבת. לפחות על הנייר

אורנה הוזמן־בכור הופתעה לגלות בסוף השבוע שהיא נחשבת יו“ר לא פעילה כבר חודשיים ● למרות זאת, נראה כי החלטות שקיבלה בנוגע לנמל, אחרי שפג תוקף כהונתה, יאושרו רטרואקטיבית

גבעת הקפיטול בוושינגטון. מאמצים למצוא את המכנה המשותף שיביא להעברת חבילת החוקים / צילום: Shutterstock, Brad Booysen

ארה"ב: הדמוקרטים מתחילים לנסח מחדש את הצעת החוק "לבנות מחדש טוב יותר"

סדר העדיפויות בסבב השיחות החדש כולל הפחתה של פליטות פחמן, הרחבת הטבת המס על ילדים והורדת עלויות הבריאות

הסיפורים הבולטים של סוף השבוע / עיצוב: גלובס

הפרויקט הענק שנתקע בגלל דיירת סרבנית ורואה החשבון הצעיר שבנה אימפריה מחברת איפור כושלת

תביעתה של דיירת אחת בפרויקט המיועד לפינוי בינוי מובילה לסחרור במתחם דפנה בתל אביב ● אורן הולצמן קנה בגיל 29 חברת איפור כושלת. עכשיו היא כבר שווה מיליארד וחצי דולר ● הטכנולוגיות החדשות שאנחנו יכולים לצפות להן השנה ועוד שלושה סיפורים בולטים מהסופ"ש

עו''ד מיכל כהן, הממונה על התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר

העימות בנמלים: רשות התחרות פתחה בבדיקה נגד נמל חיפה

הרשות חושדת כי עובדי נמל חיפה פנו ליבואן או לסוכן של אוניית מטען ברזל והפעילו עליו לחצים שלא לפרוק בנמל המפרץ ● זאת לאחר שבשבוע שעבר הוכרז ע"י ההסתדרות סכסוך עבודה על רקע דומה ● נמל חיפה: "אנו בעד תחרות מול נמלים בארץ, בפרט ובמזרח הים התיכון בכלל"

סוניה נסטסה / צילום: שלומי יוסף

הפודקאסט שמלמד אותה על עצמה והתערוכה שכל עובד שלה חייב לראות: ההמלצות של מנכ"לית נספרסו

איזה ספר לימד אותה להסתכל לתוך הארגון, מה יוצר בעיניה תחושת שייכת למקום העבודה ועם מי היא בוחרת להתחבר לטבע ● 5 ההמלצות של סוניה נסטסה, מנכ"לית נספרסו

ההסתערות על הקפיטול בינואר שעבר. נאמני טראמפ  מנסים לפרוץ מחסום משטרתי / צילום: Associated Press, John Minchillo

האם ארה"ב נמצאת על סף מלחמת אזרחים?

ישנם כמה תרחישים לא בלתי סבירים לפריצה של מלחמת אזרחים בארה"ב סביב בחירות 2024 ● 160 שנה חלפו מאז הקודמת, והפצעים העמוקים שהיא פערה טרם הגלידו

Mondelez. העלתה תחזיות למרות העלייה במחירי הסחורות / צילום: Shutterstock

המדדים בארה"ב נופלים השנה? זו לא סיבה להיות מודאגים

די ברור שהריבית בארה"ב צפויה להתחיל לעלות השנה, בקצה מהיר מהצפוי, בתגובה להתחממות הכלכלה, וזו גם הסיבה לאובדן הגובה של המדדים בשוק האמריקאי מתחילת 2022 ● אבל יש כמה סקטורים שמסוגלים להתמודד ואף להרוויח מלחצי אינפלציה, ואחרי שהמשקיעים יסתגלו למצב החדש, העליות עשויות לחזור

לירן אבישר בן חורין - מנכ''לית משרד התקשורת / צילום: רפי קוץ

משרד התקשורת שוקל להקצות לחברות הסלולר רצועות תדרים מפתיעות


במסגרת מכרז התדרים הצפוי השנה, המיועד להקצאת תדרים ב-26 גיגה הרץ, עשוי המשרד להקצות תדרים שהחזירה גולן טלקום ותדרים נוספים שנמצאים בשימוש פלאפון

חיילים אוקראינים בגבול עם רוסיה / צילום: Associated Press, Andriy Dubchak

משרד החוץ הבריטי: רוסיה מכוונת להחלפת ממשלת אוקראינה

ההאשמות באות במקביל לאזהרות על כך שרוסיה עלולה לפלוש לאוקראינה עם כוח המונה כ־100 אלף חיילים רוסים הפרושים סמוך לגבול בין המדינות

סבטה ואיליה טורץ / צילום: גיא ליברמן

כבר בדייט הראשון הם דיברו על השקעות בנדל"ן, עכשיו הם בדרך לנכס הרביעי

כבר בדייטים הראשונים סבטה ואיליה טורץ הבינו ששניהם חולקים תשוקה עזה להשקעות נדל"ן ●  מאז הם חישבו כל צעד, כולל הסכם הפרדה רכושית לפני החתונה, בדרך למסע נדל"ני שכבר כולל שלושה נכסים, כשהרביעי נראה באופק ● ולא, הם לא חוששים ממינוף גבוה: "מי שלא לוקח סיכונים לא שותה שמפניה", הם טוענים ● האזינו

ולדימיר פוטין. האירופאים מקבלים תזכורת לתלות האנרגטית שלהם ברוסיה / צילום: Associated Press, Ivan Sekretarev

ותודה לגז הרוסי: החורף שבו האנרגיה חזרה למרכז הבמה באירופה

מחירי האנרגיה מזנקים באירופה בעוד היבשת מתמודדת עם החורף וטמפרטורות מתחת לאפס ● הזינוק מורגש היטב וכולל אינפלציה, ששוברת שיאים בחלק ממדינות אירופה, עד כדי התערבות וסבסוד של האזרחים על ידי הממשלות ● ובעוד שרוחות המלחמה של פוטין נושבות בגבול האוקראיני, האירופאים מקבלים תזכורת לתלות האנרגטית ברוסיה, שאחראית לשליש מצריכת הגז הטבעי באיחוד

אי של יציבות

וול סטריט בתיקון עמוק: הסיבות לירידות בשווקים והאם זה צפוי להימשך

ברקע החשש מהעלאות ריבית, המדדים המובילים במגמת ירידה מתמשכת ● הראשונות לשלם את המחיר הן חברות הטכנולוגיה, שערכן נחתך בחודשים בעשרות אחוזים ● הנאסד"ק השלים נפילה של יותר מ-12% מהשיא, והפחד חוזר לשווקים ● ומה בישראל? הבורסה בתל אביב בינתיים ניצלת מהתנודות החזקות בזכות השקל החזק וההרכב השונה

איתמר ג'ובני, מנכ''ל חברת הפינטק PayEm / צילום: איל יצהר

"פתאום מכרתי עבודות ב-150 אלף דולר": הכירו את איתמר ג'ובני, האמן שכבש את ניו יורק והפך ליזם פינטק

אחרי שפרח בסצנת האמנות של ניו יורק, איתמר ג'ובני החליט לחתוך בשיא ההצלחה - ולהפוך ליזם ● אלא שאז, הסטארט-אפ שלו התרסק ● זה לא עצר אותו מלבנות חברה חדשה שכבר גייסה 27 מיליון דולר ● בראיון הוא מספר איך למד בזכות הכישלון להריח מקומות מסוכנים, ולמה הוא מוכן לחזור על הכל מחדש

חיים כצמן / צילום: איל יצהר

S&P מעלות הפחיתה את דירוג החוב של גזית גלוב ל-A פלוס

חברת הדירוג מעריכה כי לאחר השלמת רכישת מניות המיעוט באטריום צפויה עלייה ברמת המינופים של גזית גלוב ושל בעלת השליטה נורסטאר, אשר אינה תואמת את הדירוגים הקודמים