גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השיגו את ההפך? הסכמים בין ישראל לאמירויות בלמו עסקאות יהלומים במיליוני דולרים

עד להסכמי אברהם בשנה שעברה יהלומנים ישראלים סחרו עם האמירויות בעקיפין דרך מדינות שונות ● בענף ציפו שנרמול היחסים יביא לגידול במסחר, אלא שאז בנק ישראל הזהיר את הבנקים מפני עסקאות עם דובאי ● התוצאה: מגבלות שמעכבות העברות כספים בין המדינות

דובאי / צילום: Shutterstock
דובאי / צילום: Shutterstock

נתוני סחר היהלומים של השנה הנוכחית מראים התאוששות של הענף, לאחר המכה שחטף בשנת 2020 עם התפרצות הקורונה. לפי נתוני מינהל היהלומים במשרד הכלכלה, בעשרת החודשים הראשונים של השנה, הייבוא נטו של יהלומי גלם לישראל עלה בכ-120% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

יצוא נטו של יהלומי גלם באותה התקופה זינק בכ-146%. גם בייבוא ובייצוא היהלומים המלוטשים נרשמה עלייה חדה לעומת השנה שעברה. אחת השחקניות המרכזיות בענף, היא בורסת היהלומים בדובאי. שם, היקף המסחר השנתי עומד על כ-25 מיליארד דולר - סכום כפול מזה שבבורסה ברמת גן. אבל היהלומנים הישראלים טוענים כי המסחר עם דובאי נתקל בקשיים.

מתוך כלל הסחר, היקף העסקאות עם איחוד האמירויות, מגיע לכ-10%. הסכמי אברהם היו אמורים להביא לפריחה של ממש בתחום היהלומים, שכן הקשרים בין הבורסה לדובאי לבין הבורסה ברמת גן מצוינים ויהלומנים רבים גם כך ביצעו עסקאות עם האמירויות בעקיפין דרך הונג קונג, בלגיה והודו. בפועל ההסכמים הביאו לתוצאה ההפוכה, בפרט בעסקאות עם בורסת היהלומים בדובאי, ששוכנת באזור הסחר החופשי שם.

העסקאות תקועות

היהלומנים הישראלים מדווחים על מגבלות קשות שמשיתים הבנקים דיסקונט ומזרחי טפחות (הבנקים המרכזיים שפועלים בתחום) על העברות הכספים של עסקאות היהלומים. אלה מסרבלות את השלמת העסקאות ומביאות לעיכובים ולביטולים רבים. לפי אחד מהגורמים המעורים בנושא מדובר בעסקאות שמעוכבות או מבוטלות בהיקפים של מיליוני דולרים בכל שבוע.

העיכובים בהעברת הכספים גורמים גם לבעיות קשות של אשראי ותזרים מזומנים בענף שספג ירידה משמעותית בנפח העסקאות בתקופת הקורונה. הסיפור הבא ממחיש זאת: יהלומן ישראלי זכה במכרז לעסקה בבורסה בדובאי בהיקף של שני מיליון דולר. הכסף נשלח אליו מהאמירויות, אבל בבנק הישראלי, שם מנוהל חשבונו העסקי, הכסף הוקפא. כך, במשך שבועות ארוכים היהלומן לא יכול היה לגשת לכספו, מה שבלם את כל ההתנהלות העסקית שלו, שממתינה לבדיקת הבנק.

בדיקה מול בורסת היהלומים העלתה כי מתקבלות פניות רבות ממגוון חברות ויהלומנים על הקשיים המתעוררים, מעסקאות קטנות של עשרות אלפי דולרים ועד למיליונים רבים בכל שבוע. בבורסת היהלומים מדגישים את האבסורד שדווקא היום, כשהדלת פתוחה והקשר ישיר הסחר נפגע.

 

סיבת העיכובים היא שורת הגבלות כאמור שקבעו הבנקים לאחר שקיבלו מכתב מהמפקח על הבנקים, יאיר אבידן. במכתב, שנשלח באפריל השנה, נאמר כי בעקבות הסכמי אברהם יש ליישם במסחר עם איחוד האמירויות אמות מידה בינלאומיות בנושא איסור הלבנת הון ואיסור מימון טרור. המפקח מזכיר דוח מאפריל 2020 של ארגון ה-FATF, הגוף הקובע את הסטנדרטים הבינלאומיים המחייבים בתחום המאבק בהלבנת הון ובכספי טרור. הדוח העלה שורה של ליקויים בפיקוח באמירויות והצביע על סיכונים משמעותיים בתחום. נציין כי מאז שפורסם הדוח הבינלאומי, נקבע הליך מפוקח של תיקון הליקויים עם האמירויות.

התנאים של הפיקוח

המפקח כתב כי "לנוכח העובדה כי איחוד האמירויות הערביות נכללת ברשימת המדינות והטריטוריות בסיכון בהקשר לחובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של תאגידים בנקאיים למניעת הלבנת הון ומימון טרור, מצאתי לנכון לציין מספר גורמים אשר בהתקיים כולם יש בהם כדי לייצר, בעת הזו, סביבת פעילות מופחתת סיכון לביצוע העברות כאמור או פעילות הכרחית לביצוע סחר כגון העמדת ערבויות ומכתבי אשראי". כלומר, מדובר בשורה של תנאים שיסייעו לבנקים להקטין את הסיכון שהסחר עם האמירויות יביא לעבירה על התקנות הבינלאומיות.

המפקח מוסיף: "למיטב בדיקתנו, הפעילות המסחרית והפיננסית באיחוד האמירויות היא בעלת מורכבות גבוהה, הנובעת בין היתר ממרכיבי הסיכון המובנה במדינה, לכן אנו סבורים כי ניהול סיכונים מוקפד כאמור, מחייב את התאגיד הבנקאי, לפעול בזהירות ובאופן מדורג, תוך הקצאת משאבים הולמים ללימוד הסביבה המגוונת והמאתגרת, היכרות עם המוסדות הפיננסיים הרלוונטיים, וביצוע בקרות שוטפות".

בין התנאים שהגדיר אבידן, שלושה מרכזיים גרמו לבנקים לייצר את אותם חסמים. הראשון: הקביעה שמסחר עם חברות שמרכזן באזורי הסחר החופשי מסוכן יותר. קביעה שסיבכה את ההפקדות מבורסת היהלומים בדובאי, ששוכנת באותו אזור בו יש הקלות מס. השני: ההמלצה לקיים בקרה על החברות האמירתיות של פירמות עריכת דין או ראיית חשבון בינלאומיות. והשלישי: ההמלצה לסחור עם חברות שלהן שותף מקומי באמירויות ולא חברות בינלאומיות שמכרזן במדינה שלישית, אחרת. הסיבה שההמלצה הזו בעייתית ליהלומנים היא שרוב העסקאות שנעשו עד כה, כאמור, בוצעו דרך מדינות שלישיות.

הבנקים נבהלו

הבנקים נרתעו מהאזהרות של בנק ישראל ויישמו את ההמלצות כך שנוצרו מגבלות ותנאים מחייבים שמעכבים ואף מביאים לביטול העסקאות. העוסקים בתחום הבנקאי הבינלאומי מגבים את עמדת המפקח על הבנקים ומסבירים כי הפעילות הבנקאית עם איחוד האמירויות מורכבת. הסיבות נעות בין אזורי הסחר החופשי, שבהן הבקרה והמעקב אחר הכסף מצומצמים; דרך ריבוי האוכלוסיה הזרה ועד הסוגים הרבים של רישומי חברות באמירויות וחברות הפועלות שם שמרכזן במדינות זרות שלעתים אין אליהן גישה. אחד הגורמים מוסיף כי "ברור שיש חשיבות גדולה לאמירויות מסחרית וכלכלית אבל יש גם מורכבות רבה, וצריך להיות פיקוח הדוק יותר".

"הנחיות מחמירות"

מבנק ישראל נמסר כי "הובהר למערכת הבנקאית כי אין מדובר ברשימה סגורה ועל התאגידים הבנקאיים לבחון כל מקרה לגופו בהתאם לנסיבות העניין.

"הפיקוח על הבנקים עוקב אחר היקף הפעילות מול איחוד האמירויות, שצמח משמעותית בחודשים האחרונים ומקיים שיח עם הסקטור הפרטי לזיהוי חסמים וקשיים בפעילות".
התגובות הקצרות והלקוניות שנשלחו מהבנקים העוסקים בתחום מעידות על כך שלתחושתם, המכתב מהפיקוח דווקא כן היה מחייב. מבנק מזרחי טפחות, נמסר: "הבנק פועל בהתאם להוראות הרגולציה".

בנק דיסקונט מסר תגובה דומה: "אנו פועלים על פי הדין, לרבות הנחיות בנק ישראל והרגולציה המקומית והבינלאומית שחלה על הבנק".

מבורסת היהלומים נמסר "היקף הסחר מול דובאי והאמירויות נמצא בצמיחה מהירה, והפוטנציאל הכלכלי אדיר. אבל לצערנו, הנחיותיו המחמירות של הבנק המרכזי מערימות קשיים הן על יצואני היהלומים והן על הבנקים המסחריים בענף היהלומים. נכון ליזום בהקדם שולחן עגול שיתכלל בין הרגולטור, הבנקים ונציגי ענף היהלומים, במטרה להסיר את החסמים הרגולטוריים המיותרים, ולתרום להגדלת הייצוא ממדינת ישראל".

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

בלינקן מבהיר: "ארה"ב לא הייתה מעורבת בתקיפה באיראן"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל • עדכונים בולטים 

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה