גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התנגדות להעברת השליטה להונגריה? חלל תקשורת מבקשת הבהרות ממשרד התקשורת

זאת בעקבות פרסומים שלפיהם גורמים במערכת הביטחון הישראלית נחושים למנוע את העברת השליטה בחברת הלוויינים לידי 4iG, בשל קשריה של החברה ההונגרית עם ראש הממשלה ויקטור אורבן

לוויין עמוס 17 של חלל תקשורת / צילום: יח''צ
לוויין עמוס 17 של חלל תקשורת / צילום: יח''צ

חברת חלל תקשורת  החליטה לפנות למשרד התקשורת ולבקש הבהרות בנוגע לאישור העברת השליטה בחברה לידי חברת 4iG ההונגרית. זאת בעקבות פרסומים בתקשורת שלפיהם גורמים במערכת הביטחון הישראלית נחושים למנוע את השלמת העסקה, וזאת על רקע קשריה של החברה ההונגרית ובעלי השליטה בה, בעבר ובהווה, עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, הנתפס כמי שפגע בדמוקרטיה בהונגריה ובחופש הביטוי וזכויות האזרח בה.

חלל מפעילה את לווייני התקשורת הישראליים מסדרת עמוס, ולכן העברת השליטה בה מותנית באישור רשמי של הרגולטור הממונה עליה, כלומר משרד התקשורת. עם זאת, משרד התקשורת עצמו נוהג לקיים התייעצויות עם גורמי הביטחון השונים בישראל, ולקבל את הסכמתם טרם מתן אישור להעברת השליטה בחברת תקשורת כגון חלל.

יש לציין כי מאז פרסום דבר ההסתייגויות בתחילת השבוע לא קיבלה חלל כל פנייה ממשרד התקשורת, ומסיבה זו הוחלט בחברה ליזום פנייה בנושא. גם גורמי ביטחון שאליהם פנה גלובס לא התייחסו לסוגיה.

דרוש אישור ממשרד התקשורת וממחזיקי האג"ח

עוד קודם לפרסום דיווחה חלל בשבוע שעבר כי הסכם ההשקעה שנחתם עם 4iG זכה לרוב גדול באסיפה הכללית של בעלי מניותיה. כך, שקבלת אישור משרד התקשורת ואישור מחזיקי האג"ח של חלל הם שני המכשולים העיקריים שנותרו בדרך להשלמת העסקה.

יש לציין כי באחרונה הגיעו בכירי החברה הרוכשת לסבב פגישות עם הגורמים הרלוונטיים בישראל, לקראת אישור העסקה. כך, שהפרסום החדש על אודות התנגדות גורמי ביטחון שונים לעסקה, מגיע בעקבות פגישות אלו.

חלל מסתמכת כיום בעיקר על חוזים ארוכי-טווח עם ממשלות, גופי ביטחון, מפעילות טלוויזיה רב-ערוצית, ספקיות של שירותי תקשורת וערוצי שידור. שני הלקוחות הגדולים של חלל הם ממשלת ישראל וחברת yes, שהיו אחראים ל-33% ול-25% מהכנסותיה בשנת 2020, בהתאמה.

עם זאת, ההסכם של חלל עם yes צפוי להסתיים לכל המאוחר בפברואר 2026 (בעוד קצת יותר מארבע שנים) עקב המעבר של yes לשידור על גבי האינטרנט. במקביל, החליטה ממשלת ישראל לרכוש לעצמה לוויין תקשורת שאותו בונה כיום התעשייה האווירית.

הלווין, הקרוי דרור-1, מיועד להתמקם במקודת שמים 4 מעלות מערב, שהייתה אחראית אשתקד ל-73% מהכנסותיה של חלל מחוזים עם המדינה (24% מסך הכנסותיה של חלל). לפי שעה, לא ברור מתי ישוגר דרור-1 לחלל, אולם זה עשוי לקרות בתוך כמה שנים.

בינתיים נמנעת הממשלה מלחדש חוזים עם חלל בנקודת שמיים זו מעבר למועד סיום חייו הצפוי של הלוויין הוותיק עמוס-3, הממוקם באותה נקודת שמיים. כך, שבינתיים נתקעת חלל בין הפטיש לסדן.

מצד אחד, חטפה החברה מכה משמעותית בעקבות החלטת המדינה להעביר את חוזי ההתקשרות הבאים שלה ללוויין דרור-1. מצד שני, היא מתקשה לאשר גיוסי הון מכיוון משקיעים זרים.

המניה ירדה ב-24% מאז הדיווח ביוני

העסקה בין חלל ל-4iG נחשפה לראשונה כבר בחודש יוני השנה. במסגרת דיווח לבורסה ציינה אז חלל כי התקשרה במכתב כוונות לא מחייב למכירת השליטה בה לחברת התקשורת ההונגרית 4iG.

באותו מכתב כוונות נקבע, כי במסגרת העסקה תקצה חלל 51% ממניותיה לחברה ההונגרית, בתמורה להשקעה של 215 מיליון שקל במזומן. ארבעה חודשים לאחר מכן דיווחה חלל כי שתי החברות חתמו על הסכם מחייב, שבמסגרתו תזרים 4iG לחלל סכום גדול יותר של 221 מיליון שקל כנגד הקצאת המניות.

מחיר המניה בעסקה נקבע על 8.5 שקלים, ושיקף לחלל שווי של 205 מיליון שקל לפני הכסף ושל 426 מיליון שקל אחריו. לשם השוואה, היום נסחרה מניית חלל במחיר של 5.33 שקלים המשקף לחברה שווי של כ-130 מיליון שקל בלבד, לאחר ירידה של 24% מאמצע חודש יוני.

עוד קבע הסכם ההשקעה, כי במועד השלמת העסקה יתפטרו ארבעה מתוך חמשת הדירקטורים הרגילים של חלל, ובמקומם ימונו חמישה דירקטורים מטעם החברה ההונגרית, אשר יהוו רוב בדירקטוריון ויאפשרו את שליטתה בפועל.

מדובר בדירקטורים המייצגים את בעל השליטה הנוכחי של חלל, כונס הנכסים של קבוצת יורוקום של שאול אלוביץ, ששלטה בחלל עד להתמוטטותה לפני שנים אחדות. מאז ביקש הכונס למכור את מניות השליטה אך לא מצא להן קונה, וכאשר ניסה למכור את המניות בבורסה נתקל בהתנגדות מצד מחזיקי האג"ח של החברה.

ההנהלה ערכה שיחות עם משרד התקשורת

יש לציין, כי בין החתימה על מכתב הכוונות לבין החתימה על ההסכם המחייב ערכה הנהלת חלל שיחות עם נציגי משרד התקשורת. אלו לא פסלו על הסף את ההיתכנות לאישור העסקה ואף לא הצביעו על בעיה כלשהי הכרוכה בה.

כמו כן, יש להדגיש כי חלל פועלת על פי רישיון ממשרד התקשורת, אשר שונה בשנת 2015, וקובע מאז באופן רשמי כי לחברה יכול להיות גם בעל שליטה זר. כך, שלכאורה מותנית העסקה רק בבדיקה של זהות הרוכשת והעומדים בראשה.

חברת 4iG היא חברה ציבורית הונגרית, שמניותיה נסחרות בבורסה לניירות ערך של בודפשט. היא עוסקת בתחום טכנולוגיות המידע והתקשורת, ונמצאת בשליטתו של Jászai Gellért. בהנהלת חלל הסבירו אז, כי השלמת העסקה צפויה לחזק ולהרחיב את פוטנציאל הפעילות של חלל תקשורת במזרח ובמרכז אירופה, וליצור שיתוף פעולה וסינרגיה עם החברות השונות מקבוצת 4iG.

עוד כתבות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"