גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברת שליחויות או טכנולוגיה? הקרב הגדול על מודל ההעסקה של וולט הגיע לאולם בית המשפט

החל שלב ההוכחות בתביעה נגד הענקית הפינית, על סך 24 מיליון שקל ● התובע טוען ליחסי עובד-מעביד בין החברה ל-10,000 שליחיה, ולכן מגיעות להם זכויות סוציאליות ● וולט מצידה מציגה עצמה כפלטפורמה טכנולוגית וטוענת: "נדרשת גמישות מחשבתית"

שליח וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis
שליח וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis

הדרישה להכרה ביחסי עובד-מעביד ופגיעה בזכויות: הקרב הגדול על מודל העסקה של חברת משלוחי האוכל וולט, שעתידה להימכר לחברה האמריקאית Door Dash  מתנהל מתחת לרדאר בבית הדין לעבודה בבת ים. מדובר בתביעה ראשונה בישראל נגד מודל ההעסקה של החברה המכונה גם "כלכלת החלטורה" (Gig Economy). במסגרת התביעה, שליח לשעבר טוען כי החברה הפינית צריכה להכיר ביחסי עובד-מעביד עם 10,000 שליחיה בארץ, במקום מודל ההעסקה הקיים היום, לפיהם הם פועלים כעצמאים.

לטענת התובע הייצוגי, גולן חזנוביץ, שליחי וולט הם אוכלוסייה מוחלשת המורכבת ברובה מצעירים, חיילים משוחררים וסטודנטים. לטענתו, השליחים משתלבים באופן ברור ומובהק בליבת עסקי החברה, והם חלק אינטגרלי מהמערך שהיא מפעילה.
וולט נכנסה לישראל בשנת 2018, וכבשה את מרכז המדינה עם השליחים במדים הכחולים. החברה מאפשרת מודל העסקה חדש, ולראשונה הציעה שירות משלוחים מהיר תוך חצי שעה בלבד. וולט גובה מהמסעדות 25% מכל מכירה, ומהלקוחות דמי משלוח שנעים בין 10 ל-20 שקלים.

שיטת ההעסקה של חברת המשלוחים שונה מהשיטות המקובלות בשוק העבודה בישראל. וולט מגדירה את שליחיה כעצמאיים, מאפשרת להם גמישות מתי והיכן לעבוד, והשליחים חופשיים לתכנן את סדר יומם באופן עצמאי. באתר החברה מדגישים לשליחים את האפשרות ל"חופש וגמישות", "להיות הבוס של עצמך" ו"לשלוט בקלות בכל ההכנסות". לצד זאת העבודה שמבצעים השליחים נמצאת בליבת העיסוק של החברה - שליחויות.

עם כניסת החברה לישראל, התפתחה מציאות כלכלית וחברתית חדשה שלא הייתה קיימת כאשר דיני העבודה עוצבו. כעת, בית הדין יצטרך להכריע בשאלה - האם מתקיימים יחסי עובד-מעביד בין החברה לשליחים, המזכים את האחרונים בזכויות סוציאליות?

וולט כבר נמצאת בשיח עם הרשויות ועם ביטוח לאומי

מוקדם יותר השבוע, יותר משנה לאחר שהוגשה התביעה התקדימית, הגיע שלב ההוכחות במשפט. באולמה של השופטת אריאלה גילצר כץ, בבית הדין לעבודה בבת ים, התייצבו התובע הייצוגי חזנוביץ ונציג החברה - אמרי גלאי, מנהל אזור אירופה והמזרח התיכון. בנוסף, התייצבו מספר שליחים המתנגדים לתביעה.

את הבקשה לאישור התביעה הייצוגית, שהוגשה באוגוסט 2020, מובילים עורכי הדין יעקב שפיגלמן, עמית עידו ואחיה רבינוביץ. גלאי השיב לשאלותיו של עו"ד עידו, כשאחד הנושאים שעלו, הוא האם המוסד לביטוח לאומי דרש תשלום מוולט עבור השליחים. בעדותו, אישר גלאי כי וולט נמצאת בשיח עם הרשויות ועם ביטוח לאומי, כדי להתאים את מודל ההעסקה.

נקודה נוספת שעלתה בדיון היא כמה מתוך עובדיה של וולט עוסקים במשלוחים. בוולט מועסקים כ-700 עובדים, ועל פי עדותו של גלאי - יש כ-550 עובדים המספקים מערך תמיכה.

לדיון התייצב גם עו"ד מאיר בוחניק מפורום קהלת בשם ארבעה שליחים שביקשו להתנגד להליך. בית הדין לא אפשר להם להשמיע את הטענות והן יישמעו במועד מאוחר.
במסגרת התביעה, בה דרש התובע סכום של כ-24 מיליון שקל, נטען כי וולט הפרה באופן בוטה זכות יסוד בסיסית במשפט העבודה בישראל - הזכות של עובד לקבל הכרה כעובד ולקבל את הזכויות הסוציאליות הנובעות מכך. התובע טען שהשליחים הם חלק ממערך השליחים של וולט, שזהו עיקר עיסוקה. לטענתו, וולט מגייסת ומנהלת את המערך, מספקת הסבר לשליחים איך לפתוח תיק במס הכנסה ובמע"מ, מפקחת על עבודתם בכל רגע נתון והם אינם רשאים להעסיק עובדים נוספים תחתיהם.

"כלכלה שיתופית שבמרכזה חופש הפרט"

וולט, המיוצגת על ידי עוה"ד מוריה תם הר-שושנים, אורלי ג’רבי, גליה קלינמן וגרגורי דנוביץ ממשרד הרצוג פוקס נאמן, טוענת מצידה כי אין יחסי עובד-מעביד לפי יחסי העבודה המסורתיים. החברה מגדירה את עצמה כ"חברת פלטפורמה טכנולוגית ולא כחברת משלוחים. המשלוחים אינם בליבת העיסוק של החברה ומכאן שהעובדה כי החברה איננה מעסיקה שליחים הינה המסתברת והגיונית".

במקביל טענה וולט כי היא הביאה לשוק הישראלי אפשרויות תעסוקה מגוונות וגמישות שלא היו קיימות קודם לכן: "החברה מביאה איתה כלכלה שיתופית שבמרכזה החופש של הפרט. מדובר בסוגיה הדורשת גמישות מחשבתית".

לטענת החברה, מדובר במודל המבוסס על יוזמה חופשית של משתתפים שווים לפעול על גבי פלטפורמה המציעה זירת פעילות עם חסמים ביורוקרטיים מועטים ורף כניסה נמוך. בוולט הדגישו את חירות הפרטים ואת המודל שמביא למפגש רצונות, כך שהפלטפורמה מחברת בין מי שמעוניין לתת שירות למי שנדרש לשירות בדיוק בזמן ובמקום המתאים.

וולט פרטו את היתרונות של השיטה לראייתם. ראשית, כך נטען, היא מספקת את המשלוחים בתוך חצי שעה, שירות שלא היה קיים טרם כניסתה לשוק והוא מתאפשר בזכות הגמישות שניתנת לשליחים. לצד זאת, ניתן שכר שעתי גבוה לשליחים העומד, לטענתה, על 69 שקלים - לעומת שכר מינימום המשולם להם במקומות אחרים.

ברשימת ההמתנה - 25 אלף שליחים

כראייה לשביעות הרצון של השליחים, וולט טענה שיש רשימת המתנה של 25 אלף אנשים המעוניינים לעבוד איתה. התובע הייצוגי טען מצידו שאין מקום להשוואה בין השכר השעתי לבין שכר אחר המשולם לשכירים, מאחר והשכר בוולט לא כולל את הזכויות הסוציאליות.

התביעה נידונה ברקע החלטה של בית המשפט באנגליה מוקדם יותר השנה, בנוגע לנהגי חברת אובר. בהחלטה נקבע כי על החברה לקלוט את הנהגים כעובדים מן המניין. אובר מפעילה שירות בו משתמשים יכולים ליצור קשר באמצעות אפליקציה עם נהגים, ולזמן אותם כדי שיתנו להם שירותי הסעה.

עד לפסיקה, פעלה אובר במודל הדומה לזה של וולט. הנהגים פעלו כעצמאיים, וקיבלו תשלום כנגד הוצאת חשבונית. בעקבות ההחלטה, אובר קלטה כ-70 אלף נהגים בבריטניה וזכו לתנאים סוציאליים, ימי חופשה, שכר מינימום ועוד.

בדיון הבא, שנקבע ל-3 בינואר, תיערך חקירה לשליח המתנגד להליך. לאחר מכן יסכמו הצדדים את טענותיהם, ובית הדין יכריע אם וולט ישראל תלך בעקבות אובר בריטניה ותחויב להעניק לשליחים מעמד של עובדים.

מוולט נמסר: "אלפי ישראלים בוחרים מדי יום להשלים הכנסה בפלטפורמה שלנו, בזכות המודל הגמיש שאנחנו מציעים. כלכלת הפלטפורמה שמה דגש על החופש של השליחים לבחור מתי ואיפה לעבוד ואין סיבה לשלול את הבחירה הזו מהם".

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי