גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למען החברה: כך מייצרים קמפיין גיוס המונים בקרב עמותות וארגוני מגזר שלישי

שוק גיוס ההמונים בעולם מגלגל עשרות מיליארדים, אולם רק חלק קטן מהכספים מופנה למימון מטרות חברתיות-פילנטרופיות ● שי צ'רבינסקי, מנכ"ל חברת צ'רידי, העוסקת בניהול קמפיינים של גיוס המונים במגזר השלישי, מסביר איך ניתן להגדיל את התרומות ולהתגבר על חסמים בדרך אל המטרה

 

 

גיוס המונים / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov
גיוס המונים / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

הכתבה בשיתוף צ'רידי

מגמת גיוס ההמונים לצורך תקצוב פרויקטים שונים הולכת ונעשית יותר ויותר פופולארית בעולם. מסופרים המציעים את ספר הביכורים שלהם ועד לממציאים המבקשים מימון לגאדג'ט הטכנולוגי הבא. כולם לוקחים חלק בכך. גם ארגוני מגזר שלישי ועמותות החלו להשתמש בכלי כתחליף לגיוס כספים מתורמים מהארץ ומחו"ל, רק שבמקרה הזה המשחק מאתגר במיוחד, כיוון שאין "מוצר מוחשי" שניתן להרגיש אותו. לכך יש להוסיף את משבר הקורונה שהפחית באופן טבעי את כמות התרומות.
אז איך בכל זאת ניתן לייצר קמפיין מצליח לגיוס המונים במגזר השלישי?

על פי נתוני מחלקת המחקר של אתר Statista 12.27 מיליארד דולר גויסו רק בארה"ב באמצעות גיוס המונים בשנת 2020 שאופיינה במשבר כלכלי חריף בשל הקורונה. הצפי הוא כי עד שנת 2027 הנתון יכפיל את עצמו, ויעמוד על פי ההערכות על קרוב ל-26 מיליארד דולר. פירמת רואי החשבון הגלובלית, "ארנסט אנד יאנג", אף מעריכה את הסכום הגלובאלי שעתיד להיות מגויס בגיוס המונים עד סוף 2021 ב-114 מיליארד דולר. על פי אותם נתונים, רק חמישית מהסכומים שמגויסים בכל שנה, הם למטרות חברתיות שונות. זאת לעומת פי שניים שמצליחים יזמים עסקיים לגייס.

הקשיים בדרך לגיוס

שי צ'רבינסקי, מנכ"ל חברת צ'רידי, העוסקת בניהול קמפיינים לגיוס המונים במגזר השלישי, אומר כי "הקושי הכי גדול של ארגוני המגזר השלישי בארץ ובעולם הוא שמייסדים אותם אנשים עם חזון. לא משנה אם מדובר בעמותה לנוער בסיכון, למען זכויות בעלי חיים או לתמיכה בבעלי מוגבלויות - עדיין מי שעומד בראש העמותה עושה זאת בגלל החזון ולא כי יש לו בהכרח את הכישורים לגייס כסף. אדם שעומד בראש עמותה מוצא את עצמו ב-90 אחוז מהזמן מנסה לגייס כסף וזה לא קל, לא כולם זוכים לתקציבים ותמיכות מהמדינה".

שי צ'רבינסקי, מנכ''ל חברת צ'רידי / צילום: Itzik Bellenitzki

קושי נוסף בגיוסים הללו נוצר בעטיה של הקורונה. המשבר כלכלי העולמי לא פסח גם על ארגוני המגזר השלישי והעמותות. התרומות נעצרו, התקציבים הוקפאו ואלו שלא יכלו לעצור את הפעילות השוטפת נכנסו לבור כלכלי. לכן, כיום גם ארגוני מגזר שלישי ועמותות לא יכולים להסתפק בסכומים מסוימים אותם היו רגילים לגייס. הם נאלצים לשאוף לרף תרומות גבוה יותר על מנת לפצות על "התקופה האבודה".

לצד ההתמקצעות הנדרשת מהעומדים בראש עמותות והשפעת משבר הקורונה, עוד חסם העומד בפני מימון המונים במגזר השלישי הוא העדר "חומריות". בגיוס לשם מטרה עסקית או יזמית, ניתן, כאמור, להציע תמורה מוחשית. ספר הביכורים של הסופר שלו תרמת כסף יגיע לפתח ביתך בעוד כשנה, תוכל להתענג מהקפה במכונה המשוכללת שלקחת חלק במימונה, או אפילו "רק" לעטר את האוטו בסטיקר עם סלוגן חביב. במקרה של ארגוני מגזר שלישי ועמותות, גם אם גיוס הכספים נעשה למטרה "מוחשית", כמו למשל מחוללי חמצן בתקופת הקורונה - התורם נשאר "רק" עם תחושת הנתינה. "הפילנתרופיה נטו היא כמובן ערך חשוב מאוד לאנשים, אבל המשמעות היא שהקמפיין צריך לדבר אליהם אחרת", מסביר צ'רבינסקי.

גם מספר בעלי התפקידים המצומצם יחסית בעמותות מהווה קושי. אם קמפיין גיוס המונים מקצועי דורש עורכים, גרפיקאים, קופירייטרים, אנשי הפקה ועוד, לעמותות קשה לגייס את אנשי המקצוע המתאימים.

קמפיינר מומחה לכל עמותה

חברת צ'רידי, הוקמה בשנת 2013 והחלה להתמחות למן הרגע הראשון בגיוס כספים למטרות צדקה ומשם הלכה והתפתחה. החברה באה להתמודד עם בעיות כמו אלו שהוזכרו לעיל ואחרות, ולהדריך ארגוני מגזר שלישי כיצד לנהל קמפיין גיוס המונים נכון. היא מקנה לעמותות עימן היא עובדת את הניסיון המקצועי שלעיתים חסר להן, את כוח האדם המשלים לצורך ניהול קמפיין, את הדרכים לרתום תורמים לגמול שאינו בהכרח חומרי וגם איך לעשות זאת בתקופה לא פשוטה לתחום כמו זו הנוכחית.

סך כל הכספים שגויסו לקמפיינים בצ'רידי מיום הקמתה עמד על למעלה מ-2 מיליארד דולר. מאז הקמתה, ערכה החברה מעל 6,000 קמפיינים לגיוס המונים ברחבי העולם ב-17 מטבעות שונים. משרדי החברה ממוקמים בניו יורק, בהרצליה פיתוח בישראל, באוסטרליה ובמספר מוקדים קטנים יותר על הגלובוס.

מקור הנתונים:  חברת צ'רידי / אינפוגרפיקה: באדיבות חברת צ'רידי

החיבור של הקהלים לנושא גיוס הכספים יכול להגיע ממגוון של גורמים, כפי שמפרט צ'רבינסקי: "נניח שיש לנו בשכונה מתנ"ס שעורך פעילויות לנוער, כדי שלא יסתובב בכל מיני מקומות בשעות אחר הצהריים, והעמותה שמפעילה אותו רוצה לצאת בקמפיין גיוס המונים. אם נתבקש להתגייס לקמפיין שכזה, אז ראשית כל נפנה אל הורי בני הנוער שנעזרים במרכז ונבקש מכל אחד מהם להפעיל את המעגלים שלהם למתן תרומה. בסופו של דבר, אנחנו מאמינים שכשאדם תורם תרומה, ולא משנה באיזה ארגון מדובר, הוא עושה זאת בגלל חיבור. יכול להיות שהוא לא יתרום למתנ"ס סתם ככה, אבל הוא כן יתרום כשמישהו שמכיר אותו יבקש ממנו".

לדברי צ'רבינסקי, כל עמותה המעוניינת לצאת בקמפיין גיוס המונים באמצעות צ'רידי זוכה בשני דברים: טכנולוגיה מותאמת אישית ואסטרטג צמוד שבונה את ה-Storytelling של הקמפיין.

בהיבט הטכנולוגי, הוא מסביר כי נעשה שימוש בדאטה שנצבר בכל אלפי הקמפיינים שעשתה החברה עד היום. "כל קמפיין שעשינו חידד את ההבנה מה מניע לפעולה, בין אם מדובר בבית חב"ד מקומי או באגודה למלחמה לסרטן", הוא אומר ומדגים: "יש לנו כל מיני כלים טכנולוגיים שאנחנו מטמיעים בדף הנחיתה של צ'רידי. למשל, ממחקרים שנעשו גם בעולם וגם על ידינו עלה כי יש תרומות רבות בביט לקמפיינים בנושא המלחמה בסרטן, אז הוספנו בדף הנחיתה את האפשרות לתרום בביט".

במישור האסטרטגי, מסביר צ'רבינסקי כי "מנהל הקמפיין מתחיל לעבוד עם ובתוך העמותה כחודשיים ימים לפני תחילת הקמפיין. הוא חי ונושם את העמותה בחודשיים הללו; מכין את העמותה בכל מה שקשור לפעילות - מגיבוש המרקטינג, תכנון ה-Storytelling, האסטרטגיה, עבודה על הבאת קהלים, תכנון ערב לגיוס כספים ועוד. ברגע שעמותה עוברת תהליך כזה, זה כמו רה-ארגון. עובדים ממציאים את עצמם מחדש ופתאום מוצאים את עצמם בתפקיד של מי שמספרים את הסיפור שלהם", הוא מחדד. במילים אחרות, העובדים כבר לא שקופים מאחורי הקלעים, אלא עבודתם נמצאת בחזית. הם רואים בפרויקט גיוס התרומות משהו אישי, שהם מובילים אותו".

מנהלי הקמפיין של צ'רידי מעניקים את צ'ק הצ'רידי לראשי עמותת עלם בסיום הקמפיין / צילום: ארי גלהר

אולפן גיוס וירטואלי הביא תורמים מכל העולם

כדי להמחיש כיצד הרעיון עובד בשטח, צ'רבינסקי משתמש בדוגמה של אחד הקמפיינים שניהלה החברה, עבור עמותת "עלם" לנוער במצבי סיכון. "'עלם' מגייסת בדרך כלל בממוצע חצי מיליון שקל בשנה דרך קמפיין גיוס המונים. כשאנחנו הצענו להם את שיטת העבודה שלנו, הערכנו כי ביכולתנו לגייס עבורם חמישה מיליון שקל מדי שנה והקמפיין שלנו אכן השיג את היעד.

"ב'עלם' הוא ממשיך, "עורכים פעם בשנה ערב 'גאלה' שבו מגויס מירב הכסף. אבל בשנת קורונה כשיש מגבלות התקהלות, צריך לעבוד אחרת. יצרנו סוג של קונספט מסוים שבעצם מעביר את החוויה דרך אולפן, עם ליינ-אפ מסודר, סלבריטאים ועוד. כך אפשר היה להעביר שידור בזום או בכל פורמט אחר בלייב. בדרך זו הגענו גם לתורמים המסורתיים שלנו, שפוקדים בדרך כלל ערבי גאלה כאלה, ובנוסף לאלפי תורמים חדשים מכל העולם שלא היינו מגיעים אליהם בערב גאלה רגיל".

צ'רבינסקי מציין כי גם אם הקונספט המדובר דרש מעורבות של בעלי מקצוע בתחומים אשר בהם צ'רידי בדרך כלל לא עוסקת, היא נוקטת בגישת One stop shop - ומאפשרת לעמותות להשתמש בהם נקודתית. "אנו עורכים כעת פיילוט לסוג של Market Place, שבו יש ספקים שאושרו על ידינו כמו גרפיקאים, עורכי סרטים, יועצים משפטיים ועוד, כשעמותות יכולות לבחור ספקים מאותו מאגר", הוא מוסיף.

בעתיד, מתכננת צ'רידי להרחיב את הפעילות שלה ולהעמיק את הידע הטכנולוגי. "אנחנו מעוניינים להטמיע כלים של בינה מלאכותית, ולהאיץ את הפעילות בארנקים ובמטבעות דיגיטליים", מסכם צ'רבינסקי. "אנחנו ממשיכים לפעול בגישה שבאסטרטגיה הנכונה תמיד אפשר להגדיל את התרומות, גם במגזר השלישי ובעמותות".

לפרטים על גיוס המונים באמצעות צ'רידי הקליקו כאן>>

עוד כתבות

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: 'פרודוקטיביות איטית' בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%