גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לטוס ב-2 אירו לכיוון, בלי מזוודה: המודל הכלכלי שמאחורי המבצעים המטורפים של חברות התעופה

כרטיסי טיסה ב-2 אירו הפכו לשכיחים בשנים האחרונות, ולא רק בקרב חברות הלואו קוסט ● איך הפכו מבצעי ה"שחיטה" לנוהל סוף שנה, מה חושבים עליהם הבכירים בשוק התעופה ומי משלם את הפרש העלויות?

מטוס וויז אייר / צילום: יח''צ
מטוס וויז אייר / צילום: יח''צ

טיסה ב-2 אירו (או למען הדיוק, ב-1.99 אירו) היא בבחינת גימיק וכמוה גם טיסות ב-3 או 4 אירו, שהפכו שכיחות בנוף חברות הלואו קוסט בעת האחרונה. "כשאני מדבר על טיסה ב-15 אירו לאיטליה, מחיר משתלם לכל הדעות - זה כבר נתפס יקר", אומר יניב לניס, מייסד קבוצת טיסות סודיות.

ואכן, חברת הלואו קוסט וויז אייר הכריזה השבוע על מכירת 50 אלף כרטיסי טיסה בקווים שונים באירופה וחלקם גם מישראל במחיר של 1.99 אירו. מי שבאמת ישלם פחות ממחיר של כוס קפה לטיסה - יהיה נוסע שלא יוסיף דבר: כבודה, הושבה או ארוחה, ושיפגין גמישות לתאריכים בהם המחיר רלוונטי. סביר אגב שבטיסת החזור הוא ישלם יותר, גם פי 20, לכיוון ה-40 אירו. המבצע הזה הצטרף למבצע אחר שהיה תקף בשבוע שעבר, במסגרתו הציעה וויז אייר טיסות ב-9 שקלים, כך למשל בקו תל-אביב-מילאנו.

מיותר לציין כי מדובר במחיר שלא מתקרב לכיסוי עלות כלשהי עבור חברות התעופה, שרק מעמיסות על עצמן הוצאות דרך הלוואות שנטלו, עמידה בנוהלי המגפה ולנוכח הדלק המתייקר ככל שמתחדשת הפעילות. החברות יוצאות מנקודת הנחה שלפחות ימזערו את נזקי המחיר הזול דרך רכישת תוספות (הושבה, מזוודה וכד') שמהוות נתח משמעותי יותר בשנים האחרונים במודל ההכנסות של חברות הלואו קוסט והלגאסי (מסורתיות).

"הביטוח הזול ביותר שקיים לביטול טיסה"

גם ישראייר נכנסה השבוע למשחק ההוזלות האגרסיביות עם טיסה הלוך ושוב ב-9 דולר לבחריין. החברה אף הוסיפה תנאי לא שגרתי למדי לפיו מי שיוכל ליהנות מהמחיר הזה יהיו מחוסנים חדשים.

"כשאנחנו מאתרים טיסות ב-2, 3 או 4 אירו, יש תגובה מידית של גולשים והכרטיסים נחטפים", אמר לניס ומסייג, "עם זאת עוצמת התגובה פוחתת ככל שיש היצף של מבצעים כאלה שבאים לא במקרה בזמן שאנחנו נמצאים בתקופה של 'טוטו מדינות אדומות'. מצד אחד יש את מי שנלהב להזמין ומצד שני, רבים עדיין חוששים לטוס לנוכח הפחד שהממשלה מייצרת עם הפיכת מדינות לאדומות בהתראה קצרה וחובת הבידוד למחוסנים".

"בקרב המזמינים, בעיקר לטווח רחוק, יוצאים מנקודת הנחה שבתוך המחיר הזול מגולם הסיכון הלא מבוטל שבסופו של דבר הם לא יטוסו. לקנות טיסה ב-2-3 אירו זה הביטוח הזול ביותר שקיים לביטול טיסה", אומר לניס שממליץ למהירי ההחלטה שקופצים על עגלת המבצעים (לרוב המבצעים קצובים בזמן קצר להזמנות) לא לשריין תוספות דוגמת כבודה או הושבה גם עד לימים ספורים לפני מועד הטיסה בכדי למזער את סיכון הביטול. "גם אם זה אומר שמשלמים מעט יותר על זה. חבל לסכן את כל הסכום על נסיעה ספקולטיבית", הוא הוסיף.

כל חברות התעופה רוצות למלא מטוסים

לניס מאשר שתדירות המבצעים גברה: "המבצעים שפורסמו בחודשים האחרונים הם האגרסיביים ביותר שראינו. חברות הלואו קוסט עושות הכול בשביל להשמיש מטוסים ולהשאיר צוותים פעילים. המבצעים לא מטורגטים רק לשוק הישראלי ולכן אם נגדיל את הפוקוס מהשוק הישראלי החבוט, באירופה למרות התחלואה העולה נמלי התעופה מלאים יחסית וזו דרך לגרום לזה לקרות". גם בינואר, אחרי תקופת מבצעי בלאק פריידיי וסוף השנה, מעריך לניס שעדיין יוצעו הצעות במחירי "שחיטה". "אנחנו נכנסים לעונת החורף שיש בה פחות ביקוש והחברות רוצות למלא מטוסים", הבהיר.

 

פאולינה גוסק, מנהלת התקשורת בוויז אייר, לא מסתירה את האינטרס של החברה למלא מטוסים דרך מחיר מוזל. "אני גרה בפולין ומחירי הטיסות בין מדינות באירופה זולים לפעמים ממחירי הנסיעה ברכבת או באוטובוס בתוך פולין. חברות הלואו קוסט נלחמות מטבען להציג את המחירים הזולים ביותר, זו המהות שלנו. תמחור של 2 אירו מטרתו לעודד נוסעים לטוס בדיוק בתקופה הזו של חגי סוף השנה".

ועד כמה התמחור הזה קשור למגפה ולתחלואה העולה? רועי כהן, מנכ"ל חברת Fetcherr, שפיחתה מודל לביקוש ותמחור כרטיסי טיסה סבור שהקשר הוא הדוק. "אנחנו רואים את זה בדאטה. ככל שיש הגבלות צצים עוד מבצעים. החברות מתנהלות בחוסר ודאות וכדי לחפות על המצב הן מחפשות את הדרך למלא מטוסים. כרטיס ב-2 אירו היא אחת הדרכים. נקודת המוצא היא שכשמורידים מחיר, מייצרים ביקוש, אלא שבסוף מישהו יצטרך לשלם על העלות של הטיסה שרק מתייקרת עבור החברות - סביר שיהיו אלה הנוסעים שישבו סביב למי ששילם 2 או 3 אירו".

נזכיר כי מודל התמחור של כל טיסה בנוי מחלוקה וירטואלית למחלקות המסומנות על פי אותיות ה-A-B-C והמסמלות רמות מחיר לא לפי מיקום המושב, אלא לפי תחשיב הביקוש לכל טיסה בנקודות זמן משתנות. באופן הזה מראש מוקצה מספר כרטיסים במחיר מוזל שלרוב יטפס בהדרגה. למעשה, בטיסה נתונה ייתכן שכל נוסע במחלקת תיירים שילם מחיר אחר, והפערים ביניהם יכולים להאמיר למאות אחוזים.

גוסק מודה כי פעמים רבות מקור המבצעים הללו הוא תגובה לאלה שהוציאו מתחרים. "כשחברה אחת מודיעה על מבצע, יש לצפות שהמתחרות יגיבו. זה משהו שפועל לטובת הנוסעים. כמובן שאנחנו עוקבים בדריכות אחר מה שעושים המתחרים שלנו. וויז אייר אמנם חזרה לתפוסה של לפני המגפה אבל האתגרים של כלל התעשייה היא ההתנהלות תחת המגבלות המשתנות וגם זה מוביל לריבוי מבצעים יותר מאשר בעבר. אנחנו מקווים שדרך המחיר אנשים יבינו שלטוס היום זה פחות מסובך ממה שהם חושבים".

תמחור הרסני או הנגשה לכלל הציבור? 

אם במטוס ממוצע יש 200 מושבים, כמה בפועל שילמו 2 אירו לכרטיס? כהן מעריך שמדובר בכ-10%, אולם בשטח ייתכן שהמספרים נמוכים יותר. לפי גוסק, "זה משתנה בין קווים והביקוש. אין נוסחה אחידה".

קרסטן שפור, מנכ"ל חברת לופטהנזה, התבטא לא אחת נגד תמחור שהוא מכנה "הרסני" לענף התעופה, המגיע מחברות הלואו קוסט. "להציע טיסה ב-10 אירו זה חוסר אחריות. זה לא בריא לשוק ולא יותר מגימיק", אמר בכנס ארגון התעופה העולמי.

 

"אני לא מסכימה עם זה שמדובר בתמחור הרסני לענף", אומרת גוסק. "אנחנו לא הורסים אלא מנגישים את מחירי הטיסה לציבור גדול יותר. לפני שהיו חברות לואו קוסט לא כל אחד יכול היה לקחת את המשפחה שלו ולנסוע. למעשה אנחנו משרתים משימה חשובה כי טיסות לא אמורות להיות רק לבעלי הכנסה גבוהה".

דרך המחיר ובכלל, חברות הלואו קוסט כובשות גם את השוק הישראלי. מתחילת 2021 ועד לסוף נובמבר, איזי ג'ט, ריאנאייר ו-וויז אייר תפסו נפח של 16% מכלל תנועת הנוסעים של נתב"ג. בימים מסוימים לוח הטיסות כולל יותר טיסות של ריאנאייר מאשר של חברות ישראליות.

"חברות הלואו קוסט חזרו למדדים שדומים ל-2019 במונחי שעות טיסות", אומר אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, "הן מזהות כשל שוק מובנה בישראל לאור העובדה שהחברות הישראליות מוגבלות בפעילות בנתב"ג לנוכח הגבלות דרקוניות שלא הושתו במדינות אירופה. כך שהתחרות המאתגרת ממילא מאתגרת יותר: חברות הלואו קוסט ממשיכות לפעול על פי הלו"ז שלהן והישראליות נאלצות לסגת לאחור ולבטל טיסות. ידן של חברות הלואו קוסט על העליונה, האסטרטגיה שלהן היא הגדלת נתח שוק זה נעשה גם דרך מבצעים כאלה. ישראייר יכולה להציע טיסות ב-2 אירו, רק שלה זה יעלה הרבה יותר. לחברות הלואו קוסט יש גב אחר, הן מפעילות מאות קווים והקצאה של 50 אלף כרטיסים במחיר הזה היא זניחה עבורה. הקמפיין הזה מאפשר העלאת התודעה לשימוש בחברות הלואו קוסט ומאפשרת לרפד את הטיסות העתידיות בלקוחות שיוציאו וישלמו תשלומים נוספים עבור כבודה הושבה".

עוד כתבות

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; למה טסלה מזנקת ב-6% במסחר המוקדם?

המסחר באסיה ננעל בעליות ● הין ירד לשפל של 34 שנים, חצה את רף ה-160 ין לדולר ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך גם השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי