גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברת מ.אביב בנייה הפסידה לשופרסל בבוררות: תספוג הפסד של כ-20 מיליון שקל

פסק בוררות שהתקבל כעת - הנוגע לסניף של רשת המזון שפועל בשטח של מרדכי אביב בירושלים - קובע כי על חברת הנדל"ן לשלם לשופרסל סכום של כ-23 מיליון שקל, לפני מסים, ריבית והוצאות ● סכום זה דומה לרווחיה של מ.אביב מתחילת 2020 ועד ספטמבר 2021, שהצטברו לכ-26 מיליון שקל

מרדכי אביב / צילום: ליאור מזרחי
מרדכי אביב / צילום: ליאור מזרחי

פסק בוררות שהוכרעה בין חברת הנדל"ן מרדכי אביב תעשיות בנייה ובין רשת שופרסל , בקשר לאחד מסניפי הרשת הפועל בשטח שרכשה ממרדכי אביב בירושלים, צפוי להסב לחברת הנדל"ן הפסד משמעותי של כ-20 מיליון שקל (לפני מס).

כך עולה מעדכון בנושא שפרסמה אביב בנייה , שלפיו פסק הבוררות קובע כי עליה לשלם לשופרסל סכום של כ-23 מיליון שקל, בתוספת מע"מ, ריבית והוצאות. מדובר בסכום הדומה לרווחיה של מרדכי אביב בסיכום שנת 2020 ושלושת הרבעונים הראשונים של 2021, שהצטברו יחד לכ-26 מיליון שקל.

במוקד הסכסוך נכס שהתמורה בגינו, לפי העדכון האחרון של מרדכי אביב בנושא בדוחותיה לשנת 2020, בסך של כ-50 מיליון שקל, "שולמה על-ידי הרוכש במלואה". הנכס, בשטח של כ-2,800 מ"ר, ממוקם בפרויקט לב העיר (פרויקט צומת בייט) שיזמה מרדכי אביב מעל מנהרת כביש בגין, בין השכונות רמת בית הכרם וגבעת מרדכי בירושלים.

מלבד הסניף של שופרסל נכללים באותו פרויקט שטחי מסחר ומשרדים נוספים, כל זאת לצד שישה בניינים הכוללים כ-220 דירות.

על ההסכם למכירת הנכס לשופרסל חתמה מרדכי אביב כבר לפני יותר מעשור, בעת שהפרויקט היה בשלבי בנייה, והוא נמסר לשופרסל בשנת 2018.

בעת החתימה על הסכם המכירה, בסוף שנת 2010, צפתה מרדכי אביב כי מסירת הנכס לשופרסל תתבצע בשנת 2013, וציינה אז כי בין הצדדים "נקבעו הוראות המטילות סנקציות במקרה של איחור במסירה". עוד העריכה מרדכי אביב באותה עת כי המכירה תניב לה רווח גולמי של כ-12 מיליון שקל.

מאז התעוררו חילוקי דעות בין הצדדים לגבי התמורה הסופית הנדרשת עבור הנכס, ולאחר שהליכי גישור ביניהם לא צלחו, עבר הנושא לבוררות, שהוכרעה כעת.

 "התשלום לא ישפיע על יכולת פירעון ההתחייבויות" 

במרדכי אביב טענו כי על שופרסל לשלם לה כ-45 מיליון שקל נוספים, "בין היתר בגין שטח הנכס וסיווג השימושים בו בפועל, עבודות נוספות שבוצעו בנכס, ריבית פיגורים, פיצוי מוסכם בגין עיכוב בקבלת הנכס ושדרוג מבנה הנכס".

שופרסל מצידה טענה כי על מרדכי אביב לשלם לה כ-41 מיליון שקל, "בין היתר בגין עיכובים במסירת החזקה בנכס, גריעת שטחים, מניעת רווח, הפסדים בגין שינוי מיקומי שטחים בנכס וביצוע עבודות על-ידיה".

טענות שופרסל נדחו על-ידי מרדכי אביב, שהעריכה בדוחותיה הכספיים לשנת 2020 כי "לא תחויב לשלם סכומים מהותיים כלשהם הנטענים על-ידי הרוכש".

בעדכון שפרסמה מרדכי אביב בנושא כעת היא הדגישה כי אין בתשלום שנקבע כי עליה לשלם לשופרסל "כדי להשפיע על יכולתה של החברה לפרוע את התחייבויותיה כסדרן".

לחברה יש סדרת אג"ח בהיקף של כ-100 מיליון שקל, ושני מועדי הפירעון שלה הם בתחילת 2022 (כשליש מסכום הקרן) ובינואר 2023 (כשני שלישים מסכום הקרן).

משופרסל נמסר בהתייחסות לנושא כי במסגרת פסק הבוררות "התקבלו עיקר טענותיה של החברה". 

הרווח בתשעת החודשים הראשונים צמח ב-36%

מרדכי אביב היא חברת נדל"ן ותיקה שנוסדה בשנת 1973 על-ידי מרדכי אביב, קבלן ותיק בירושלים (בן 91 ומכהן בה כדירקטור), ומאז, לפי דיווחיה, החברה יזמה ואכלסה אלפי דירות בעשרות פרויקטים למגורים ועשרות אלפי מ"ר שטחי מסחר ומבני ציבור ברחבי הארץ. עיקר פעילותה מתרכז בייזום, בהקמה ובמכירה של נכסים בתחום המגורים, וכן היא עוסקת בהשכרה ובהפעלה של נכסים מניבים ובתחום הקבלנות.

לפי נתונים שהציגה מוקדם יותר החודש, לחברה יש שישה פרויקטים בהקמה ובתכנון, הכוללים כ-800 דירות, וכן היא מקדמת שלושה פרויקטים מותנים בהליכי שינוי תב"ע (תוכנית בניין עיר). מלבד פעילותה בארץ, החברה מחזיקה בעתודות קרקע לכ-530 דירות בהונגריה.

התקדמות במכירות בחלק המגורים של פרויקט צומת בייט שבבעלותה, לצד פרויקטים במודיעין ובראשון לציון, סייעו למרדכי אביב להגדיל את הכנסותיה ב-5% ל-186 מיליון שקל בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, בעוד שהרווח הנקי שלה לתקופה זו צמח ב-36%, והגיע לכ-12 מיליון שקל.

שלושת הפרויקטים המוזכרים (בייט, מודיעין וראשון לציון) גם היו אלה שסייעו למרדכי אביב להכפיל את הכנסותיה בסיכום שנת 2020, שהגיעו ל-236 מיליון שקל, בעוד שהרווח הנקי שלה השתפר ב-6% והתקרב ל-14 מיליון שקל, אחרי שהושפע בין היתר מעלייה בהוצאות מימון.

כמו מרבית עמיתותיה לענף, מניית מרדכי אביב נהנית גם היא מגל הביקושים הגדול הנרשם למניות חברות בנייה בבורסה המקומית כבר זמן ממושך, על רקע הגאות המאפיינת את תחום הפעילות - עם ביקושי שיא ומחירי שיא הנרשמים בתחום המגורים בישראל.

מתחילת השנה התחזקה מניית מרדכי אביב ביותר מ-30%, עלייה המשלימה לה טיפוס של כ-180% מרמת השפל בשיא משבר הקורונה בשווקים - בחודש מרץ 2020 - מה ששולח אותה להיסחר סביב רמות שיא, כך שהיא משקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-370 מיליון שקל.

עוד כתבות

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר