גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יפן מתאוששת מעידן אבוד והופכת יעד להשקעה

קצת קשה אולי לזכור, אבל בעבר הייתה זו יפן שאיימה על ההגמוניה הכלכלית של ארה"ב, וספגה ממנה מהלומות במלחמות סחר אגרסיביות ● מאז הספיקה השמש העולה לשקוע עמוק, ולפנות את מקומה הדומיננטי לסין ● אבל לאחרונה מורגשת התעוררות בכלכלה השלישי בגודלה בעולם, מדד ניקיי 225 חזר לרמתו מלפני 30 שנה לראשונה ונתוני המאקרו מצביעים על מקום לאופטימיות מחודשת

ראש ממשלת יפן פומיו קישידה בנאום המדיניות שלו החודש בקונגרס בטוקיו / צילום: Associated Press, Koji Sasahara
ראש ממשלת יפן פומיו קישידה בנאום המדיניות שלו החודש בקונגרס בטוקיו / צילום: Associated Press, Koji Sasahara

ארץ השמש העולה אומנם שקעה בשנים האחרונות בצמיחה כלכלית איטית, וגם למהלומות הקורונה ומבצע החיסונים המקרטע במדינה יש בכך חלק, אך נראה כי דברים מתחילים להשתנות בכלכלה השלישית בגודלה בעולם.

יפן מאיצה את קצב החיסונים ומדביקה את הפער, הנתונים האחרונים בגזרת היצוא והייצור התעשייתי מפגינים חוסן, חולשת הין (המטבע המקומי) מסייעת לנסיקת רווחי החברות, ובזמן שבעולם מוטרדים מעליית ריבית, המניות היפניות נוטות לגמישות גם מול שינויים מאקרו-כלכליים.

קשה עד בלתי אפשרי שלא להזכיר את סין כשמדברים על יפן, בייחוד כאשר השתיים החליפו מקומות בדירוג צמרת הכלכלות המובילות בעולם לפני כעשור, צעד שגם סיפק את האות להסטת הזרקור לעבר המובילה החדשה.

עד אז הייתה יפן, מדינה לא גדולה במיוחד, עם כ-125 מיליון תושבים, מבוססת היטב ככלכלה השנייה בגודלה בעולם במונחי תמ"ג, מתקרבת בצעדים מדודים לכיוונה של ארה"ב. עוצמתה של יפן הגיעה בעיקר מיכולותיה התעשייתיות והאלקטרוניות, שתפקדו כמנוע הצמיחה העיקרי של המדינה, שבשיאה עמדה על כ-80% מכלכלת ארה"ב.

התחרות הזו, והאיום הגובר על מעמדה הכלכלי-גלובלי של ארה"ב, גררו מאבקי סחר אגרסיביים בין ארה"ב ויפן, הרבה קודם למלחמת הסחר העדכנית של ימינו, בין ארה"ב וסין. ההגבלות שהנחיתה ארה"ב על יפן, לצד בועת הנדל"ן שהתנפחה, הובילו למיתון עמוק ולצניחה בבורסת טוקיו, שרק באחרונה הצליחה לחזור לרמתה טרם המשבר הפיננסי החריף.

כך, מדד ניקיי 225 חצה בחודש ספטמבר האחרון את רף 30 אלף הנקודות. בפעם הקודמת שעשה זאת (לפני 2021), זה קרה ב-1990, מעל ל-30 שנה אחורה. בתקופה שחלפה מאז 1990 צנח משקלן של החברות היפניות במדד MSCI העולמי, מכ-30% באותה שנה לשיעור חד-ספרתי כעת.

סימפטומטית למגפת הקורונה

למעשה, יפן עלתה על מסלול איטי של התאוששות בשנים האחרונות, אלא שהתפרצות מגפת הקורונה ומצב החירום שנקלעה אליו המדינה הסיטו אותה מהנתיב. שיעורי החיסונים ביפן היו נמוכים משמעותית מאלה שבמדינות מפותחות, מקרי ההדבקה זינקו באופן יחסי, ובהתאם - ההגבלות התפשטו לחלקים נרחבים במדינה.

על אף כל אלו, כלכלת יפן התכווצה ב-3.9% ברבעון הראשון של השנה, נמוך מהערכות לירידה חדה יותר של 4.8%. ברבעון השני המגמה התהפכה, וטוקיו הציגה צמיחה בקצב שנתי של 1.9%. עם זאת, יש לקחת בחשבון שמדובר בקצב מתון יחסית בהתחשב בירידה החדה בפעילות הכלכלית שנרשמה ב-2020, נוכח השתוללות המגפה.

ועדיין, אף על פי שהמאבק של יפן בקורונה עדיין נמשך, יש סימנים לאופטימיות. כך למשל, ההתאוששות הכלכלית המהירה בארה"ב ובסין מחזקת את קצב היצוא (יפן נשענת בעיקר על פעילות יצוא), שהציג ביולי השנה עלייה של כ-37% ביחס לאותו חודש אשתקד. כמו כן, הייצור במפעלים טיפס באפריל לרמתו הגבוהה ביותר מאז 2019, ונרשם שיפור מסוים בצריכה הפרטית.

 

מכיוון אחר ולא פחות חשוב, הזירה הפוליטית חזרה ליציבות. אחרי התפטרותו של ראש הממשלה הקודם, ברקע חוסר השביעות באשר לאופן ניהולו את משבר הקורונה, נכנס לאחרונה פומיו קישידה לתפקיד שהצהיר על כוונתו להתמקד בהתנעת הצמיחה המחודשת של הכלכלה במדינה.

אף שנחוץ לבחון את מהלכיו הכלכליים של האחרון, וכיצד יבחר להוביל את כלכלת יפן בשנים הבאות, על סמך הצהרותיו האחרונות נראה כי אינו מתכוון לשנות דרמטית את המדיניות הכלכלית, ולהמשיך ליישם את תוכנית Abe, שהונהגה במדינה מאז 2012. מאז כניסתו לתפקיד הבורסה בטוקיו הגיבה עד כה בחיוב לכניסתו לתפקיד ולהצהרותיו.

העולם זקוק ליפן

יפן הייתה מאז ומתמיד מובילת שוק בענפי התעשייה והאלקטרוניקה, ובשל כך היא עשויה ליהנות בצורה חריגה מתהליך ההתאוששות העולמית ממהלומות הקורונה, לצד העלייה בצריכה. המדינה שולטת ביד רמה בחלק מהסגמנטים המרכזיים בייצור מוליכים למחצה, שחווים באחרונה מחסור נוכח הביקוש האדיר. תעשיית הרכב היפנית חווה אומנם גם היא קשיים, בדומה לתעשיות מקבילות אחרות על רקע השיבושים בצירי התנועה הימיים, אך ככל שאלו ישתחררו, הפעילות בקווי הייצור תשוב לנורמליות.

בתוך כך, עתידה של יפן נעוץ בעיקר בעידן הדיגיטלי המתקדם, כדוגמת רובוטיקה, רכבים אוטונומיים תשתיות סלולר (5G), רחפנים ועוד. למעשה, יפן משחקת תפקיד מרכזי בהאצה הטכנולוגית, ואחראית על לא מעט מהרכיבים האלקטרוניים המוטמעים כמעט בכל מכשיר. זו אחת הסיבות שבבנק UBS סבורים כי יפן תתחיל לצמצם בהדרגה את הפער שנפתח מול כלכלות מקבילות.

בסקירה שפרסמו כלכלני הבנק נכתב כי יפן נמנית עם שוקי המניות המועדפים נוכח מבצע החיסונים המואץ שהונהג במדינה, המאותת על יציבות מסוימת מול תחלואת הקורונה. כמו כן, ב-UBS רואים את כלכלת יפן כמחזורית, ומאפיין זה יאפשר לה ליהנות ככל שההתאוששות בצמיחה הכלכלית בעולם תתפוס תאוצה. חולשת הין עשויה לתרום גם היא את חלקה (יפן מבוססת יצוא, ולכן מטבע חלש בדרך כלל מביא לעלייה ברווחי חברות מוטות יצוא). בשורה התחתונה, בבנק מסווגים את השוק היפני כ"מועדף ביותר".

לכך יש להוסיף כי יפן מזהה בשנים האחרונות את האתגרים הניצבים בפני הכלכלה, ונוקטת צעדים הדרגתיים בניסיון להשיג פתרון לחלק מהבעיות. דוגמאות לכך הן הגדלת מכסות אישורי הכניסה לעובדים זרים, עלייה בשיעור ההשתתפות של נשים בכוח העבודה והקצאת משאבים לפיתוח עזרים טכנולוגיים המסייעים לאוכלוסייה המבוגרת, לצד צמצום המחסור בידיים עובדות.

דמוגרפיה שלילית פועלת כחרב פיפיות

הדמוגרפיה השלילית ביפן והזדקנותה של אוכלוסייתה נובעות מירידה בשיעורי הפריון והילודה, ומייצרות במקביל מאזן שכמעט אינו מוכר במדינות מפותחות אחרות בעולם. בעוד שבני הגיל השלישי (מעל 65) מהווים פלח של כמעט 30% מהאוכלוסייה, בני 15 ומטה נושקים לאזור 10% בלבד. את המצב הזה אפשר לפרש כמשקולת המכבידה על צמיחת הכלכלה, אך הסתכלות מזווית אחרת עשויה דווקא לאותת שבפני יפן ניצבת הזדמנות לנצל את המצב למינוף הכלכלה במהלך השנים.

כך, כל עוד הדמוגרפיה השלילית נמשכת, יפן תקטן בעשורים הקרובים בנפח אוכלוסייתה, תהליך שמתרחש במקביל להתקדמות הטכנולוגיה. הדבר עשוי להקל על המדינה באיום שרובץ על מדינות אחרות - עלייה בשיעורי האבטלה בתעשיות מסורתיות ומיושנות כשאת עובדיהן יחליפו אמצעים טכנולוגיים. יפן, כמדינה תעשייתית דומיננטית, ממזערת את האיום הזה באופן מסוים.

אלוקציה של נכסי השקעה בשוק היפני

בראייה רחבה וקדימה, אף שכלכלת יפן נעה בין התכווצות לצמיחה איטית, דווקא הפיגור שרשמה ומחירי המניות הנוחים מייצרים זירת השקעה מסקרנת, שדורשת לשקול חשיפה מבוקרת לשוק זה בתיק ההשקעות. ההעדפה היא להימנע מבחירת מניות בפינצטה, וליצור חשיפה למדד רוחב בשוק. חלק המוסדיים בישראל מחזיקים במספר קרנות סל המאפשרות חשיפה לניקיי 225, שמספק מענה הולם עבור משקיעים המחפשים חשיפה רוחבית ומתונה יחסית לשוק היפני.

עבור משקיעים אחרים, הרפתקניים יותר, חשיפה למדד ה-Topix Small Cap - שכולל את כל מניות בורסת טוקיו, להוציא את 500 החברות הגדולות (מבחינת שווי שוק) - מאפשרת ליהנות מצמיחת החברות הקטנות-בינוניות. באופציית השקעה זו הסיכון בהתאם גבוה יותר.

לסיכומו של עניין, אף שהכלכלה השלישית בגודלה בעולם מקרטעת כבר שנים ארוכות, למעשה מאז האסון הכלכלי שפקד אותה, היא עשויה לשחרר קיטור בשנים הקרובות נוכח מצבור התהליכים שהוצגו לעיל. יפן תיהנה באופן עוצמתי מהתאוששות וצמיחה עולמית, שעשויה להיות חזקה יותר, כל עוד הין ימשיך להציג חולשה והסחורה היפנית תמשיך להיות אטרקטיבית. אלו מייצרים ניצנים של אופטימיות באשר לעתידה הכלכלי של יפן, והופכים אותה לזירה גיאוגרפית מעניינת להשקעה טקטית נכונה.  

הכותב הוא מנהל שותף בקרני פמלי אופיס. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד