גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמו עלות הקמת קו רכבת קלה: החזר הוצאות הרכב של עובדי המדינה מגיע ל-17.5 מיליארד שקל בשנה

מחקר חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מגלה את האבסורד בהטבות עובדי המגזר הציבורי ● בזמן שמשרדי האוצר והתחבורה מערימים רפורמות מיסוי שונות לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית, המדינה משלמת לעובדיה 17.5 מיליארד שקל בשנה בהחזרי הוצאות שימוש ברכב

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת

להחזיק רכב פרטי בישראל הופך ליקר יותר מאי-פעם. ממס הרכישה, דרך הבלו הגבוה על הדלק ועד הצעדים המתקרבים לאגרות גודש בכניסה וביציאה ממטרופולין תל אביב וביטול החניה חינם פרט לקרבת מקום המגורים. כל הצעדים הללו נועדו, על פי הצהרות משרדי האוצר והתחבורה, לעודד את הציבור לעבור לתחבורה ציבורית.

מצד שני, כ-80% מעובדי המגזר הציבורי (כ-600 אלף איש), זכאים על פי ההערכות להחזר הוצאות על רכב פרטי. לפי מחקר חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, ההוצאות הללו מגיעות לעלות אסטרונומית של כ-17.5 מיליארד שקל בשנה. החזרי ההוצאות הללו גם מותנים בשימוש בפועל ברכב פרטי. כלומר, לא רק שהממשלה לא מעודדת את עובדיה לעבור לתחבורה ציבורית - היא אף מספקת תמריץ חיובי של ממש להחזקת רכב פרטי ולשימוש בו.

תמריץ שלילי לתחבורה ציבורית

על פי הוראות התכ"ם (תקנות כספים ומשק), "עובדי משרדי הממשלה הנדרשים לנסיעות בתפקיד זכאים להחזר הוצאות רכב, וזאת בהתאם לרמת הניידות המאושרת להם". ההחזר כולל הוצאות קבועות, הוצאות משתנות, ביטוח (כולל ביטוח פרטי) ורישיון רכב ותשלום הביטוח אף פטור ממס. חלק מהעובדים אף מקבלים מהמדינה רכב לשימוש אישי ששוויו מגולם בשכר הברוטו שלהם.

לעומת זאת, עובדי המדינה המשתמשים בתחבורה ציבורית זוכים ל"קצובת נסיעה" בלבד, אשר מחושבת על פי הנמוך מבין תעריפי תחבורה ציבורית, כמו אוטובוס או רכבת. המשמעות היא שעובדי המגזר הציבורי המגיעים לעבודה וחוזרים ממנה בתחבורה ציבורית, זוכים להחזרים נמוכים דרמטית מאלו המשתמשים ברכב.

החישוב של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שמעריך כי ההוצאות בגין ההחזרים על רכבים במגזר הציבורי מגיע לכ-17.5 מיליארד שקל בשנה, נסמך על דוח של הכלכלנית הראשית באוצר מיולי האחרון. מהדוח עולה כי סך ההחזר החודשי הממוצע הוא כ-2,500 שקל בחודש, שהם כ-30,000 לעובד בשנה. במרכז המחקר והמידע נסמכים על ההנחה ששיעור החזר ההוצאות על רכב בקרב כלל המגזר הציבורי דומה לזה שבמשרדי הממשלה.

קונים יותר מכוניות ומשלמים יותר על ביטוח

מדיניות זו מובילה לשימוש-יתר ברכב בקרב עובדי המגזר הציבורי: 52.1% ממשקי הבית בהם יש לפחות עובד אחד במגזר הציבורי מחזיקים בשני רכבים או יותר, לעומת 27.7% במשקי הבית בהם יש מפרנס, אך לא מהמגזר הציבורי. ובאותה המידה, רק 7.9% ממשקי הבית בהם יש לפחות עובד אחד במגזר הציבורי לא מחזיקים רכב כלל, לעומת 22.3% בקרב משקי הבית עם מפרנס, אך לא מהמגזר הציבורי.

על פי דוח הכלכלנית הראשית באוצר, שצוטט במחקר, משקי הבית במגזר הציבורי מוציאים בשנה כ-400 שקל יותר על ביטוח רכב. הסיבות נעות בין השכר והביטחון התעסוקתי הגבוהים יחסית בסקטור ועד כמובן התגמול הישיר על הוצאות רכב.

"לתעסוקה במגזר הציבורי יש מאפיינים מיוחדים", נכתב בדוח. "לרבות יציבות תעסוקתית גבוהה יחסית למגזר הפרטי, כך שייתכן ומאפיינים אלו מגבירים את הוודאות של משקי הבית לגבי הכנסתם העתידית ומעלה את המוכנות שלהם להגדיל את הוצאות לרבות הוצאות החזקת כלי רכב".

תוספת של כ-9,200 כלי רכב על הכביש

"האומדן לתוספת לכמות כלי רכב פרטיים שניתן לייחסה להתניית רכיב השכר בבעלות על כלי רכב היא כ-9,200 כלי רכב עבור עובדים בענף מנהל ציבורי בלבד. ההסדר של החזר הוצאות רכב נמצא גם בחלקים נוספים במגזר הציבורי כגון חברות ממשלתיות, מוסדות להשכלה גבוהה וחלק מהשלטון המקומי, כך שכמות כלי הרכב צפויה להיות גדולה יותר".

 

הפתרונות על השולחן כבר שלוש שנים

המשרד להגנת הסביבה פרסם כבר ב-2018 דוח העוסק בשימוש-היתר ברכבים פרטיים בקרב עובדי המגזר הציבורי, ובו הוא ממליץ על מספר צעדי מדיניות. בניהם, "פדיון חניה" - מתן אפשרות לוויתור על מנוי חניה בתמורה לקבלת פיצוי כספי כמרכיב שכר; שמירת מקומות חניה יעודיים לנסיעות משותפות; הגברת העבודה מהבית; מערכי הסעות למרכזי התעסוקה ועידוד נסיעה באופניים רגילים וחשמליים.

על פי המשרד להגנת הסביבה, החלת מהלכים אלו בקרב עובדי הממשלה צפויים לחסוך למשק בין 266 מיליון שקל בשנה ל-623 מיליון שקל בשנה. במרכז המחקר והמידע של הכנסת מעריכים, אם כן, שהחלת צעדים דומים על כלל המגזר הציבורי יביא לחסכון של בין 3 ל-7 מילארד שקל בשנה.

בנוסף, לפי המחקר, סך ההכנסות ממסים בשנת 2019 מכלי רכב בישראל היה גבוה ב-66.8% בהשוואה ל-11 מדינות באירופה ורמת הצפיפות בישראל הייתה גבוהה בכ-260%.

במרכז המחקר והמידע של הכנסת אומרים כי "ממצא זה עשוי להעיד כי מדיניות מיסוי כלי הרכב בישראל, שנועדה להקטין את הגודש בכבישים, אינה משיגה את מטרתה. בין היתר בהיעדר חלופות תחבורה ציבורית באיכות גבוהה". בנוסף, הם מדגישים כי גורם נוסף לעומס בכבישים יכול להיות "תמריצים כלכליים להחזקה בכלי רכב כגון החזר הוצאות רכב במגזר הציבורי".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) שיזם את דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת הגדיר זאת "אבסורד". לדבריו, "מצד אחד אנחנו רוצים לצמצם את הנסיעות בכלי הרכב הפרטיים והנסיעות לעבודה בשעות העומס, מכוונים את הנוסעים לתחבורה הציבורית, אך מתנים את המרכיב של אחזקת הרכב בנסיעה ממשית וברכישת רכב".

האבסורד מתחדד במשרד התחבורה

התקציבים לעידוד התחבורה הציבורית יגיעו ב-2022 לסכום חסר תקדים - כ-25.3 מיליארד שקל.

ממיזמי תשתית להפעלה של מערכי אוטובוסים, רכבות, ונתיבי תחבורה ציבורית, ועד לסבסוד ישיר לאוטובוסים ולרכבות.

במשרד התחבורה התגאו בעוגת התקציב החדשה, בה הנתח של מיזמי תחבורה ציבורית גדול מאי-פעם, אבל לפי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת בו זמנית, 85.2% מעובדי משרד התחבורה עצמו מקבלים דמי אחזקת רכב פרטי.

כלומר, אותם עובדים שמנסים לקדם את התחבורה הציבורית בישראל, משתמשים באופן אינטנסיבי ברכב פרטי ואף מפוצים על כך בשכרם.

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה בוחן בימים אלה את הסוגיה ויגבש את עמדתו בנושא".

עוד כתבות

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

ירידות בוול סטריט; איליי לילי מזנקת ב-7%, טסלה יורדת ב-3%

מגמה מעורבת באירופה ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● האינפלציה בגוש האירו עלתה ב-2.4% באפריל, בהתאם לצפי ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● אמזון תפרסם את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עולה ב-6%, אלוני חץ יורדת ב-4.5%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.1% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023