גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסתיימה עדותו של ניר חפץ: אלו האמירות החשובות ומשמעותן

אחרי שישה שבועות ו-17 דיונים, עדותו של ניר חפץ הגיעה לקיצה ● בעדות "שיחק" חפץ על שני המגרשים - הוא מסר שלל אמירות המחזקות את התזה של הפרקליטות, אך תרם רבות גם לטענות ההגנה ● לאחר שסיים את עדותו ויצא מאולם בית המשפט, אמר חפץ: "זרמתי עם האמת. הייתי נטול אג'נדות. אני מקווה שעמדתי במשימה הזאת"

עד המדינה ניר חפץ בבית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: FTP
עד המדינה ניר חפץ בבית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: FTP

ניר חפץ, שהיה יועץ התקשורת של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, והפך לעד מדינה נגדו, סיים את עדותו במשפט. במשך 17 ישיבות שנפרסו על פני שישה שבועות, חשף חפץ פרטים מחדרי החדרים בבלפור, קשריו עם המיליארדים המעורבים בפרשה והטיפול הנרחב והאובססיבי של נתניהו ובני משפחתו בתקשורת.

בעדותו "שיחק" חפץ על שני המגרשים - הוא מסר שלל אמירות המחזקות את התזה של הפרקליטות, אך תרם רבות גם לטענות ההגנה, הבהיר כי לא היה מודע כלל לעניינים הרגולטוריים, הרחיק את נתניהו מחלק מההתרחשויות, וטען בתוקף כי לא הייתה לנתניהו מודעות שדרישות הסיקור יכולות להוות שוחד. אלו האמירות החשובות בעדותו של חפץ.

1. היחס של נתניהו לתקשורת ודרישות הסיקור

חפץ סיפר כי חלק גדול מזמנו של ראש הממשלה לשעבר הוקדש לטיפול התקשורת. חפץ טען ש"נתניהו הרבה מעבר ל'פריק קונטרול'" בתחום התקשורת, עד כדי כך שרמת העיסוק שלו בתחום זה הייתה לפחות כמו בתחום הביטחון.

חפץ העיד גם כי נתניהו היה מודע להעברת הדרישות לאתר וואלה ולקבלתן. על מעורבות נתניהו ורעייתו במינוי עורכים באתר החדשות ועל המעקב האובססיבי של בנו יאיר אחר פרסומים, ו"חימום" אביו וסביבתו נגד האתר ובעליו.

"הם לא מבינים שהאתר הזה הוא שלהם?"

אחת האמירות שייזכרו מעדותו של חפץ הייתה ששאול ואיריס אלוביץ' הבהירו לו ש"הם נותנים את האתר הזה למשפחת נתניהו", וכי אלוביץ' אמר: "מה, הם (משפחת נתניהו - נ.ש) לא מבינים שהאתר הזה הוא שלהם?".

מנגד, האמירה של חפץ לא מתיישבת עם שלל ידיעות ביקורתיות לנתניהו שפורסמו באתר והוצגו בימי הדיונים ע"י ההגנה. חפץ אכן אישר שהאתר היה בעל DNA עוין לנתניהו ומשפחתו. לשיטת ההגנה, עוינותו של האתר הפכו את דרישות הסיקור ללגיטימיות ומתבקשות, רחוק מכל רעיון של שוחד.

טענת הגנה נוספת היא, שמדובר היה ביחסי פוליטיקאים ותקשורת מקובלים, וכי במבחן התוצאה, הידיעות השליליות, לצד בקשות לגיטימיות, מלמדות כי נתניהו לא קיבל מתת, כלומר לא היה בכלל שוחד. את המספר הרב של הדרישות לשינוי הסיקור מסבירה ההגנה בכך שמדובר בראש ממשלה, שהתקשורת עסקה בו בפער משמעותי מכל פוליטיקאי אחר.

הפרקליטות מצידה, טוענת כי מידת העוינות של האתר לא פוגמת בכתב האישום. השאלה החשובה, לשיטת הפרקליטות, היא לא אם האתר היה עוין או אוהד, אלא עד כמה שאול אלוביץ' נענה לדרישות הסיקור הרבות של נתניהו.

אמירה אחרת של חפץ, עליה תבקש התביעה להתבסס היא: "האתר עוין מאוד. אם אלוביץ' וישועה היו נוסעים לאנטרקטיקה - כל האתר היה בכל הכוח נגד נתניהו". אמירה זו מגלמת את הסיפור של התיק כולו - לולא התערבותם של אלוביץ' וישועה בפרסומים באתר כדרישת נתניהו - המצב היה שלילי יותר.

2. האם נתניהו היה מודע לכך שההיענות לדרישותיו בוואלה ניתנו על מנת שיתערב בענייני בזק? 

זו השאלה החשובה ביותר בתיק 4000 המונחת בפני בית המשפט, והאתגר הגדול של הפרקליטות. כדי להביא להרשעתו של נתניהו בשוחד, על התביעה להוכיח כי היה מודע לכך שדרישותיו מאתר וואלה נענו בשל מעמדו כראש ממשלה ושר התקשורת והציפיה שיפעל בענייניה של בזק.

חפץ הבהיר כי מעולם לא נכח בפגישות נתניהו-אלוביץ' ולא קיבל מנתניהו כל הוראה להעביר מסרים בעניינים רגולטוריים. מי שצפוי להעיד בנוגע לנקודה חשובה זו, הוא עד המדינה שלמה פילבר, שמונה ע"י נתניהו למנכ"ל משרד התקשורת, לצד גורמים נוספים ממשרד התקשורת. לכן בשלב זה מוקדם להעריך את התמונה המלאה שתוצג בפני בית המשפט.

חפץ חזר מספר פעמים על כך שלא הוא ולא נתניהו חשבו שהם נמצאים בסביבה של שוחד. כך לגבי תיק 4000, אך קל וחומר לגבי 2000. "לא עלתה בדעתי סיטואציה של שוחד תמורת סיקור חיובי", טען. "כל הנושא של הסיקור החיובי/שלילי, 'סחר סוסים', מעולם לא נתפס כמשהו מהעולמות הפליליים. יש הרבה פוליטיקאים שעושים ברית עם כלי תקשורת מסוים, ובתמורה מזמינים אותם לתכניות אירוח. אלו יחסי פוליטיקה ותקשורת".

למרות אמירות אלו, יש אירוע אחד, משמעותי וחשוב בעדותו, שעשוי להוות את ההוכחה למודעותו של ראש הממשלה לשעבר: בקשתו של אלוביץ' מחפץ, להעביר לנתניהו מסמך על מיזוג בזק-יס, יחד עם המסר שצריך לאשר את עסק בזק-יס לפני בחירות 2015, כי הרשות להגבלים עסקיים קצבה בזמן את אישורה.

"אלוביץ' היה בלחץ אדיר", שחזר חפץ. "אמר שצריך לחתום כשר תקשורת על עסקת בזק-יס לפני הבחירות. נפגשתי עם נתניהו. הוא קרא את המסמך, גרס אותו מול עיני וביקש מהמזכירה לקבוע פגישה עם אלוביץ'".

הצלחת ההגנה לעמעם את האפקט הפלילי שבפעולת הגריסה

בנקודה זו, ההגנה הצליחה בחקירה הנגדית לערער את הטענה שגריסת מסמך בזק-יס היא פעולה חריגה, המלמדת כי היה לנתניהו מה להסתיר. בכך הצליחה לעמעם את האפקט הפלילי בפעולת הגריסה. כאשר חפץ הסביר כי ראש הממשלה לשעבר היה נוהג לגרוס מסמכים בשגרה. "כל דבר הוא גורס, הכל", אמר. "גם אם הייתה ניתנת לו רשימת מכולת הוא היה גורס". הסבר זה מחליש את הטיעון כי נתניהו ניסה להסתיר את המסמך באופן מיוחד, אך מציג את נתניהו באור שלילי ביותר כמי שנוהג באובססיביות להעלים מסמכים מלשכת ראש הממשלה.

אירוע נוסף העשוי ללמד על מודעותו של נתניהו, אם כי במידה פחותה, הוא התפרצות בנו יאיר לשיחה בינו לבין חפץ. לפי עדות חפץ, יאיר נופף בתדפיס ידיעה שפורסמה באתר ואמר "אחרי כל מה שעשית בשבילם, תראה מה הם מפרסמים". בית המשפט לא ירשיע על בסיס סיטואציה זו בלבד והנחה כי אם הבן חושב כך - גם האב. אך היא מלמדת על הלך הדברים.

בעת שהוכחת עבירת השוחד עדיין לא ברורה, התביעה נמצאת על קרקע מוצקה יותר לגבי עבירת הפרת האמונים בתיק 4000, שהוכחתה קלה יותר. די בהוכחה כי נתניהו עסק בענייניה של בזק, גם אם לא היטיב עימה, והסתיר את קשריו הקרובים עם שאול אלוביץ'.

3. יחסי נתניהו - נוני מוזס ותפיסת המציאות השגויה

במסגרת החקירה על תיק 2000, שהיה בשולי עדותו של חפץ, ובמסגרתו מואשם מו"ל ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס, בהצעת שוחד לנתניהו, העיד חפץ על התפיסות הפרנואידיות של נתניהו ומשפחתו כלפי מוזס.

"נתניהו חשב שהאופוזיציה האמיתית לשלטונו היא ארנון מוזס", העיד חפץ. "זו לא הייתה התפיסה שלי, נלחמתי על תפיסת מציאות שגויה". חפץ הסביר כי לתפיסתו של נתניהו, מוזס עמד מאחורי פרסום שלילי נגדו: "נתניהו בטוח שכל אות שמוקלדת באיזשהי פלטפורמה זה מוזס. הוא חשב שכל מה שבן כספית ורביב דרוקר אומרים, כל מה שבגלובס נגדו מגיע ממוזס".

בתיק 2000, חפץ שלל לחלוטין את פרשנות התביעה לשיחה המוקלטת, לפיה מוזס הציע שוחד לנתניהו בשיפור הסיקור בידיעות. חפץ הסביר כי על בסיס היכרותו את הנפשות, ומבלי להיות מעורב בשיחה עצמה שבלב האישום, לא יכולה להיות עסקה כזו בין השניים ושיש צורך בפרסומים רבים כדי לתקן את היחס של ידיעות לנתניהו ומשפחתו.

 4. הלחצים בחקירה ומהימנותו של חפץ 

בית המשפט יצטרך להכריע האם להאמין לחפץ, האם הוא דובר אמת או הגזים בתיאוריו. מעל עדותו, מעיבה הדרך שהובילה לחתימתו על הסכם עד המדינה: תיאור אמצעי חקירה "דרקוניים", לחץ להסכים עבור משפחתו, הזמנת אשתו לחקירה, תרגיל חקירה שנעשה ואיומים מצד החוקרים שנהגו בו באגרסיביות. בנוסף לכל אלו, דווח גם על מניעת טיפול רפואי לאחר שגופו כוסה במאות עקיצות פשפשים.

לצד זאת, חפץ חתם על הסכם עד המדינה לאחר ששוחרר והיה מספר ימים בביתו. הוא גם הדגיש כי מעולם לא התבקש לומר דבר שאינו אמת, וכי כל עדותו לאחר החתימה על ההסכם היא אמת.

במהלך עדותו, חפץ אמר פעמים רבות כי הוא מנסה לדייק ולהעיד רק על דברים שבידיעתו. הוא הרבה לציין שהוא לא זוכר, או לציין אמירות המבוססות על הערכה ופרשנות. הוא סיפק אמירות התומכות בתזה של התביעה אך גם כאלו התומכות בהגנה. הוא היה עד מתעתע, רגע אחד מתמסר לטענות הסנגורים ורגע אחר מספק אמירות נוקבות הטובות לתביעה. התנהלות זו עשויה דווקא להגביר את האמון שייתן בו בית המשפט, מאחר והוא לא ריצה צד מסוים באופן עקבי. עדותו גם הקשתה על ההגנה, להציגו כשקרן גמור, מאחר וחלקים נרחבים מעדותו תומכים בטענותיה.

לאחר שסיים את עדותו, ויצא מאולם בית המשפט, אמר חפץ לכלי התקשורת: "מקווה שהצלחתי לסייע לביהמ"ש מהזווית שלי הצנועה להגיע לחקר האמת בסוף. זרמתי עם האמת. הייתי נטול אג'נדות. אני מקווה שעמדתי במשימה הזאת". על השאלה אם הוא נקט באסטרטגיה לשחק בשני המגרשים ענה חפץ: "ממש לא".

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית