גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באורך חמישה מטרים ועם תחושת אבק כוכבים: בדקנו את מכונית המנהלים של לקסוס

לקסוס ES300H מצטיינת בגימור, חיסכון בדלק ונותנת שלווה לנוסעים • אולם, הביצועים הפושרים מוכיחים שהחיצוניות היא לא חזות הכל

לקסוס ES300 / צילום: יח''צ
לקסוס ES300 / צילום: יח''צ

השינויים המואצים שעבר שוק הרכב הישראלי בשנים האחרונות הותירו מאחור את פלח "מכוניות המנהלים" הקלאסיות בתצורת סדאן בטווח המחיר של 250-350 אלף שקל. רבים מהלקוחות הנאמנים, שבעבר קיבלו מהעבודה מכוניות כאלה על תקן של רכב שרד, היגרו בשנים האחרונות לפלח הקרוס-אובר. מי שנותר מאחור הם גרעין קשה, ששמר אמונים לתצורה הקלאסית ורצה לשמור על פרופיל ציבורי נמוך יותר.

אבל בשנה החולפת נדמה שהפלח עושה "קאמבק". עיון מדוקדק יותר בנתונים יגלה שהאחראית העיקרי לקפיצה במכירות היא לא אחרת מאשר טסלה, שמכרה מעל אלף רכבי מודל 3 בגרסאות היקרות יותר. טסלה הוכיחה, שעם מותג חזק וחדשני מספיק, אפשר לשנות אפילו את טעמם של הלקוחות המבוססים ושוחרי הסטטוס ולגרום להם לנטוש את תצורת ה-SUV האהובה עליהם. רבים בענף שואלים האם מדובר במקרה ייחודי או שהגילוי מחדש של "מכוניות המנהלים" יתרחב גם לדגמים אחרים, אפילו לא חשמליים.

אחת המכוניות, שעתידות לגלות את התשובה בשנה הקרובה, היא הגרסה המחודשת של לקסוס ES300 הייבריד.

כמו מלון בוטיק

ה-ES300 מתפרסת לאורך מרשים של כחמשה מטרים ולרוחב של כמעט שני מטרים בין מראות הצד, ולמרות שמודל 2021 עבר רק כמה שינויים חיצוניים מינוריים, הוא עדיין נראה מרשים מאד על הכביש. שבכת המצנן הענקית עושה עבודה יעילה בפיזור "אבק כוכבים" על המכונית הגדולה הזו. פנסי ה-LED הצרים והמושחזים בחרטום נראים כמו תכשיט ומשדרגים את נוכחותה הלילית של המכונית, והזנב המדורג נראה שרירי ואתלטי. רק הפרופיל קצת שמרני כבד ומשדר יותר מדי דמיון לטויוטה קאמרי, בת הדודה העממית.

מי שזכה ללון פעם במלונות הבוטיק היוקרתיים של טוקיו, שגובים 800 דולר ללילה, יזהה מיד את התחושה בתא הנוסעים של הלקסוס, שמשלבת טכנולוגיה מתקדמת וגאדג’טים שמוטמעים בתוך ריהוט קלאסי עם חומרים טבעיים וגימור אובססיבי בנוסח "העולם הישן". זוהי תחושה מאוד חושנית. ריפוד עור, עץ ופלסטיק רך עוטפים את ההגה, הדלתות ומערך הפיקוד, ומלטפים את האצבעות. חלקי המתכת מרגישים קרירים, דחוסים ומלוטשים כמו שעון שוויצרי. בנוסף, חומר בידוד רעשי החוץ, שעבר שדרוג נוסף בגרסה העדכנית של הרכב, יוצר סביבה אקוסטית של אולפן הקלטות ומאפשר ליושבים ברכב לשוחח בלחישה, כמקובל ביפן.

לצד הדיגיטלי אחראי מסך מולטימדיה מאסיבי של 12.3 אינץ’ (בגרסה הבכירה בה נסענו), שבהירותו וחדותו הזכירה לנו את הימים שבהם "טלוויזיה יפנית" הייתה יותר מאשר מסך. המסך מגיב מיידית לפקודות מגע אם כי תפעולו דורש לא מעט לימוד.

 

לוח המחוונים החצי-דיגיטלי של לקסוס דוחס את הנתונים לשטח מצומצם יחסית ויש מוצלחים ממנו בשוק. לקסוס לא חוסכת במתגים פיזיים גדולים וידידותיים לתפעול גם על-ידי בני הדור האנלוגי. הדגם המחודש מצויד גם במערך היקפי של מערכות סיוע והתרעה, שאת התפקיד של חלקן לא ממש הבנו.

המרחב מלפנים שופע, עם מושבים קדמיים רחבים מאד ונוחים. הנוסע במרכז עדיין ירגיש כמו נספח אקראי בשל משענת הגב הקשיחה שבמרכז. תא המטען מסתפק ב-454 ליטר.

מערכת ההנעה ההיברידית המוכרת והמוכחת של לקסוס לא עברה הרבה שינויים מוצהרים בדגם המחודש למעט כמה עדכוני תוכנה. המערך כולל מנוע בנזין עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר, שמשודך למנוע חשמלי וסוללה ומעביר את הכוח דרך תיבת הילוכים רציפה.

לא לשוחרי הביצועים

ההספק עומד על 218 כ"ס, די רחוק מההספק של דגמי פלאג-אין עדכניים, וגם הזינוק מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.9 שניות אינו מלהיב. אבל ה-ES מעולם לא הייתה מיועדת לשוחרי הביצועים. היא מתוכננת להתנייד למרחקים בצורה חלקה, חרישית ונטולת מאמץ. הכוח עובר בין המנוע החשמלי למנוע הבנזין ולהפך בצורה כמעט לא מורגשת ורק רגל כבדה מאד על דוושת התאוצה, כמו בעת האצה בעליה תלולה, תחלץ מהמנוע צליל קצת מחוספס.

תיבת ה-CVT קיבלה לוגיקה עדכנית. כעת היא מגיבה בצורה חלקה וזריזה כמו תיבה כפולת מצמדים, שיפור משמעותי לעומת הדור היוצא. צריכת הדלק מרשימה מאוד יחסית למכונית כה גדולה עם צריכה ריאלית של כ-15 קילומטרים לליטר בנסיעה נמרצת ועתירת פקקים.

שוחרי האקשן יכולים להזמין בחו"ל את ה-ES300 בגרסת F-SPORT, שמלבד מראה יותר אגרסיבי גם מציעה כיול מתלים יותר חד ונוקשה ובולמים אקטיביים. לארץ מגיעה המכונית רק עם הכיול התקני, שמכוון בעליל לנוחות. ההיגוי עדיין משדר היזון חוזר נעים על כבישים מפותלים וזוויות הגלגול בפניות הדוקות די מתונות. אבל זו לא מכונית לשעשועי כביש.

מנגד, נוחות הנסיעה קפצה מדרגה והמתלים מבודדים את הרכב משלל המפגעים. אפילו פסי הרעדה עירוניים לא מותירים חותם על הנוסעים מאחור. כראוי למכונית, שתוכננה בעיקר עבור השוק האמריקני, ה-ES300 מצטיינת בשיוט למרחקים ארוכים ומפחיתה מעייפות הנהג.

המחיר של ES300 העדכנית מתחיל בכ-301 אלף שקל ונוסק עד אזור ה-330 אלף לגרסה המפוארת ביותר. במחיר הזה אפשר לרכוש כיום לא מעט דגמי קרוס-אובר, כמה דגמי פלאג-אין וכמובן גם טסלה 3 מינימליסטית ומהירה. אבל בכל הנוגע לממדים ייצוגיים, עידון ואיכות ייצור ובעיקר שלוות הנפש של הנוסעים למרחקים ארוכים, די קשה להתחרות במכונית היפנית המרשימה הזו.

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו 330 פלאג-אין

309 אלף שקלים עולה גרסת הפלאג. הממדים קומפקטיים יותר משל הלקסוס אבל תא הנוסעים מרווח תודות לבסיס גלגלים נדיב. מערכת ההנעה משלבת מנוע שני ליטר ומנוע חשמלי בהספק משולב של 292 כ"ס וטווח ארוך על חשמל.

ב.מ.וו 330 פלאג־אין / צילום: יח''צ

ג'נסיס G70

במחיר שמתחיל ב-298 אלף שקל, מציע הספורט סדאן המפוארת עיצוב שרירי ובעל נוכחות. היא קצרה יותר מהלקסוס ותא המטען די קטן, אבל האבזור עשיר עילית. מנוע שני ליטר טורבו מייצר 252 כ"ס ומאיץ ל-100 ב-6.1 שניות.

ג'נסיס G70 / צילום: יח''צ

מרצדס C300E

350 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין. יש לה תא נוסעים מרווח. עם זאת, תא המטען מסתפק ב-300 ליטר. שילוב של מנוע שני ליטר טורבו ומנוע חשמלי מייצר 320 כ"ס. מגיעה ל-100 ב-5.4 שניות וצריכה ממוצעת של 44 ק"מ לליטר.

מרצדס C300E / צילום: יח''צ

עוד כתבות

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות