גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאחורי המתווה לפינוי התחנה המרכזית בת"א יש מנצח אחד גדול, וקוראים לו קובי מימון

הסיבה לדחיית פינוי התחנה המרכזית בתל אביב: ברגע האחרון התגלה כי יש בעיות סטטוטוריות בנוגע לחלק משטח התוכנית במתחם פנורמה • קובי מימון הרוויח זמן לדיונים מול בעלי החנויות ולניסיון להגיע לסיכומים עם העירייה • חברת מועצת עיריית ת"א: "ממציאים תירוצים"

התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

משרד התחבורה ועיריית תל אביב הודיעו ביום שישי כי הגיעו להסכמות חדשות בנוגע למתווה פינוי פעילות האוטובוסים מהתחנה המרכזית החדשה שבדרום העיר. בניגוד להצהרות הראשוניות מלפני כמה חודשים של שרת התחבורה מרב מיכאלי שלפיהן התחנה תפונה במלואה "בתוך שנתיים", המתווה הנוכחי כולל שתי אבני דרך שמאריכות את המועד.

הראשונה היא לתחילת 2024. עד אז תפונה מחצית מפעילות האוטובוסים, קרי מכ־5,000 נסיעות כיום ל־2,500. בתוך שנתיים נוספות, כך מעריכים במשרד ובעירייה, יושלם הליך הוצאת יתר הקווים מהמקום. עם זאת, גם בתדרוך עיתונאים שהעניקה השרה מיכאלי - היא התקשתה להסביר את מלוא התוכנית, שנראה כי עדיין סובלת מחורים ומסימני שאלה רבים.

המרוויחים והמפסידים

בד בבד, משמעות פינוי מסופי האוטובוסים היא סיום ההתקשרות בין מי שנראית כמרוויחה הגדולה מהדחייה - מפעילת התחנה המרכזית, חברת נצבא שבשליטת איש העסקים קובי מימון, לבין המדינה בנוגע לשכירות המקום. חוזה שלפי הערכות מניב לחברה 17 מיליון שקלים בשנה.

במהלך החודשים האחרונים, בנצבא דאגו למלא את פיהם מים בנוגע לתוכניות התחנה המרכזית - ובשיחות סגורות הם דאגו לומר כי את כל המידע בנושא הם שואבים מהתקשורת. מנגד, גורם עימו שוחח גלובס הסביר כי כחלק מההיערכות להוצאת הפעילות למסופים אחרים בעיר, כבר בקרוב ייסגרו חלק מהמסופים בתחנה המרכזית. כך, למשל, פעילות האוטובוסים בקומה 4 תיסגר בהקדם, מה שיותיר שתי קומות למסופי אוטובוסים. השינוי גם יכלול הורדה מסוימת מדמי השכירות, שכמובן יצטמקו כאשר מחצית מהפעילות תקטן.

עם זאת, הרווח של מימון הוא בתוספת הזמן שקיבל כדי להגיע להסכמות מול כ־500 חנויות הנמצאות עדיין בבעלות פרטית (נצבא רכשה לא מעט חנויות במרוצת השנים, מבעלים שהרימו ידיים נוכח הארנונה ודמי הניהול הגבוהים), וכן לנסות להגיע להסכמות מול העירייה לגבי עתיד המתחם. המפסידים העיקריים הם תושבי השכונות באזור התחנה שסובלים כבר שנים מהמפגע הסביבתי - הן בפן הזיהום והן בפן שנוכחותה לא מאפשר למקום להשתקם.

 

"רון חולדאי ממציא תירוצים. הוא לא מעוניין בהעברת התחנה המרכזית", אמרה לגלובס חברת מועצת העיר ת"א יפו, שולה קשת, שמשמשת גם כראש ועד שכונת נווה שאנן. לדבריה, "שרת התחבורה הציבורית התגלתה כפוליטיקאית קטנה וחזרה בה. במקום להודיע לנצבא שחוזה השכירות מסתיים ב-2023, הם הוציאו תוכנית מגירה גרועה במיוחד. הם הולכים לפזר את חניוני האוטובוסים בדרום ת"א. השרה הוכיחה שתושבי דרום ת"א לא מעניינים אותה".

הלו"ז - לא מחייב

בתדרוך שקיימה השרה מיכאלי, היא נשאלה מדוע הם חזרו בהם מלוחות הזמנים הראשוניים? היא הודתה שהם טעו, וציינה שהטעות לראייתה הייתה בהערכה שגויה מבחינה סטטוטורית בנוגע ל"מתחם פנורמה", שאליו מתוכננת לעבור מרבית הנפח התחבורתי מהתחנה המרכזית. במתחם יש חלק שבו ניתן כבר לבצע שימוש חורג ושעליו ייבנה המסוף. אולם, יש עוד חלק שכולל את מצוק כורכר שמצריך שינוי ייעוד - אם בכלל כזה יתאפשר.

לדבריה, בניסיון להגיע להסכמות ולא לבתי משפט הוחלט על מתווה שבו חלק ממתחם פנורמה יקודם בתוך שנתיים (כ־20 עמדות העלאת והורדת נוסעים, חניון לכ־100 אוטובוסים), והיתר בתוך ארבע שנים. אך יש לקרוא היטב את הודעת משרד התחבורה ועיריית תל אביב שלפיה הם "מעריכים" כי הפינוי יבוצע בתוך ארבע שנים.

להוצאת פעילות האוטובוסים מהתחנה יהיה אפקט חיובי ומיידי על איכות האוויר. מנגד, התוכנית לחשמול החניונים שיוקמו במתחם פנורמה ובמקומות אחרים לא נראית בשלה. לכן, ההבטחות בנוגע לכך לא נראות כעת מבוססות. מצד שני, להעברת הפעילות למתחמים אחרים יש השפעה שלילית על ערכי טבע במיקומים אחרים כמו מצוק הכורכר ליד מתחם פנורמה. השרה מרבה לדבר על החלטות הוליסטיות, אך ללא גורם במשרדה שיאזן בין כל ה"ערכים" - חלקם צפויים להיפגע על חשבון אחרים.

העתיד לוט בערפל

ובתוך כל השיח על הוצאת אוטובוסים מהתחנה, נשאר סימן השאלה הגדול מכולם - מה יקרה ביום שבו קו האוטובוס האחרון יעזוב את התחנה המרכזית? במשרד התחבורה מסבירים כי מאותו הרגע, הנושא יוצא מתחום אחריותם. מכאן שמדובר בעיקר בעניין עירוני, והיות שמדובר בשטח פרטי - הרי שמדובר בסוגיה סבוכה.

מעבר לסכסוך שבין נצבא לבעלי החנויות, נשאלת השאלה מה ייבנה באזור שמשווע למתיחת פנים. אפשרות אחת היא הריסת התחנה ובניית פרויקט חדש שיכלול מגורים, משרדים ומסחר. אלא שהריסת התחנה עצמה היא אירוע הנדסי מורכב (שגם עלול להוות מפגע סביבתי כחלק מעבודת ההריסה. ג"ל). אופציה אחרת היא לבנות מיזם בשימושים שכאלה מעל המבנה הקיים, שישונה כחלק מאופי הפרויקט. כך או אחרת, אם רוצים להפוך את הפינה הכי מוזנחת לפנינה, יש להתחיל כעת במו"מ מול נצבא, ובשיתוף כמה שיותר גורמים עירוניים. אחרת, גם בעוד עשר שנים, נמשיך לדבר על תוכניות שנדחות - במקום לראות אותן מתגשמות.

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו הגיעו להסכמה על פינוי התחנה המרכזית מפעילות תחבורתית, לקראת סגירתה. התכנון, אשר מוביל משרד התחבורה, כולל תכנון מותאם של רשת התחבורה הציבורית הארצית, כך שבמהלך השנים הקרובות יוסטו קווים מהתחנה המרכזית למסופים חלופיים.

"נכון להיום נכנסים ויוצאים כ-5,000 אוטובוסים ובהערכה גסה כ-40,000 נוסעים ביום. התכנית המוסכמת היא שתוך שנתיים תועבר חצי מהפעילות ל-2 מסופים: הלוחמים והחרש, ותוך 4 שנים כל היותר ייושמו חלופות נוספות להסטת אוטובוסים נוספים לתחנה. גם במצב זה, חלק מהאוטובוסים יישארו במסגרת התחנה הקיימת, שבה יוסדר מסוף מודרני, חשמלי וחדיש שישתלב טוב יותר בסביבה. התכנון כולל גם מענה לשטחי תחזוקה ושירות לאוטובוסים (חניית לילה, חשמול ותדלוק, נקיון ואחזקה).

"התוכנית למסופים חלופיים כוללת תשתיות טעינה חשמלית, כך שחלק ניכר מפעילות האוטובוסים שתצא מהתחנה תהיה חשמלית. כמו כן, נבחנת אפשרות להעמיד תשתיות טעינה בתחנה המרכזית לטובת האוטובוסים שיישארו במקום. נוסיף כי התכניות אינן סופיות ובכל מקרה הגורם האחראי עליהן הוא משרד התחבורה.

במקביל, המדינה והעירייה יגבירו את האכיפה על הנקיון והסדר בתחנה ע"י הגברת הסיורים של הפיקוח והגברת הדרישות ודו"חות קנס על הפרת הפעילות במקום במסגרת חוקי העזר העירוניים.

"באשר לטענות על זיהום אוויר - מי שטוען לרמות זיהום מסוכנות באזור התחנה המרכזית אינו מכיר את הנתונים המעודכנים. הנתונים המוסמכים היחידים הנמצאים בידי העירייה הם נתוני המשרד לאיכות הסביבה המנטר את האוויר בסמיכות לתחנה המרכזית. עמדת ניטור זו, המופעלת כאמור על ידי המדינה, מצביעה דווקא על ירידה עקבית בערכי הזיהום ב-6 השנים האחרונות, עם חריגה קטנה בשנת 2021. חשוב לציין כי משרד התחבורה ועיריית תל אביב - יפו פועלת כל העת להורדת ערכי זיהום האוויר באזור. עוד חשוב לציין כי כאשר משרד התחבורה יעביר חלק גדול מצי האוטובוסים לדגמים חשמליים, הדבר יפחית דרמטית את זיהום האוויר".

עוד כתבות

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

עם נשיא שמקורב גם לנתניהו וגם לארדואן: האם הפתרון לאיראן יגיע דווקא מהמדינה המפתיעה הזו

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; טסלה קופצת ביותר מ-15%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● דומינו'ס פיצה קופצת אחרי שפירסמה דוחות שעלו על ציפיות האנליסטים ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל