גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המהפכה בטיפולי השבץ הולידה אקזיט של 100 מיליון דולר

הסטארט-אפ הישראלי Perflow, שפיתח מכשיר חדשני לטיפול בשבץ, הודיע על מכירתו לקרן פרייבט אקוויטי סינית - צעד שהוא חלק ממהפכה שמתרחשת עכשיו בתחום הטיפול במחלות כלי דם במוח ● בראיון לגלובס, מספר המנכ"ל דני פרין על הקשיים בתחילת הדרך ועל התחרות בחברות הגדולות

דני פרין, מנכ''ל Perflow, עם מוצר החברה / צילום: איל יצהר
דני פרין, מנכ''ל Perflow, עם מוצר החברה / צילום: איל יצהר

המהפכה ששינתה את הטיפול במחלות לב וכלי דם, והורידה אותם מצמרת הטבלה של סיבות המוות, מגיעה כעת גם לטיפול בשבץ. עד השנים האחרונות, לא ניתן היה להגיע אל כלי הדם במוח באותן שיטות "אינסטלציה" שבהן מגיעים לכלי הדם באזור הלב וללב עצמו, אבל פיתוחים חדשים מאפשרים לרופאים להעז ולהיכנס לכלי הדם הקטנים והרגישים במוח כדי לנקות או לתקן אותם באופן דומה. אלה עדיין ניתוחים מורכבים ומסוכנים מאוד - כל תנועה לא נכונה עלולה לפגוע ברקמת המוח ולהוביל לאסון, אולם כבר היום המכשירים שפותחו מצילים המוני אנשים בכל העולם ממוות ומנכות. נראה שהשוק הזה יצמח באופן דרמטי בשנים הקרובות.

בשלב הנוכחי של התפתחות השוק הזה, הדגש עובר מחברות שהסבו מוצרים מתחום הלב למוח אל חברות המפתחות מוצרים ייעודיים למוח. ועם החידושים מגיעים גם האקזיטים. חברת Perflow הישראלית הודיעה על מכירתה לקרן פרייבט אקוויטי סינית ששמה לא נמסר. גם סכום העסקה לא נמסר, אך גורמים בשוק מעריכים שמדובר בעסקה של כ-100 מיליון דולר.

בחברה הושקעו עד כה 17 מיליון דולר בלבד, כך שמדובר בעסקה רווחית למשקיעים - חממת רד ביומד והאחים זיסאפל, זוהר גילון, דב בהרב (יו"ר אמדוקס וגילת לווינים לשעבר), ערי סטימצקי, קרן AMIT של הטכניון, קרן PixVine הסינגפורית ו-Jingxin Pharma הסינית. הקרן רכשה את כל החזקותיהם בחברה.

עבור מנכ"ל Perflow, דני פרין, זהו אקזיט שני, עם קבוצה דומה של משקיעים. הוא ניהל בעבר את חברת הניתוחים הזעיר-פולשניים Eon Surgical, שגם היא הוקמה בחממת רד ביומד של האחים זיסאפל ונמכרה לחברת טלפלקס האמריקאית בעשרות מיליוני דולרים, שנים ספורות אחרי הקמתה.

צוות המייסדים כולל גם את ד"ר אייל אוריון, מעין "יזם בית" של אותה קבוצת משקיעים הכוללת את משפחת זיסאפל וגילון, המרבים להשקיע יחד, לעתים קרובות עם סטימצקי. אוריון מעורב גם בחברות וקטוריוס, VGS, בודי ויז'ן ולמינייט. יזמים נוספים של החברה הם גלעד ציבולסקי ואבי רפפורט, מהנדסים ששימשו בתפקידי פיתוח בכירים בחברות מכשור רפואי.

מתחרים בחברות הגדולות

"Perflow הוקמה ב-2014, ושנת 2015 הייתה השנה שבה התפרסמו מאמרים מדעיים מכוננים שהראו שאפשר לצנתר את המוח ולקבל תוצאות הרבה יותר טובות מהטיפול הקיים לשבץ, כך שהיינו במקום הנכון בזמן הנכון", אומר פרין לגלובס.

החברה פיתחה מערכת הולכה שניתן להיכנס איתה לכלי הדם במוח. "הבאנו חדשנות רבה לשוק", אומר פרין, "במקום חוט תיל שבסופו נמצא הסטנט, או מכשיר שהוא כמו חכת דיג שתופסת קריש דם ושולפת אותו החוצה, הטכנולוגיה הייחודית שלנו מאפשרת לרופא לשלוט בדיוק בקוטר של הרשת וכך לוודא שהוא לוכד את כל הקריש ולעבור בגמישות ובקלות דרך כל כלי הדם בשלב ההוצאה של הקריש החוצה".

על בסיס אותה מערכת הולכה, פיתחה החברה מוצרים נוספים, לטיפול באניוריזמות במוח (מצבים שבהם כלי הדם נחלש בהדרגה עד שהוא נקרע ונוצר שבץ מוחי דימומי) והתכווצות בלתי רצונית של עורקים במוח, מצב שעשוי להיות תופעת לוואי של שבץ דימומי, אבל גם לגרום שבץ חסימתי כאשר כלי הדם המכווץ אינו מאפשר מעבר של דם.

המוצר מאושר לשיווק באירופה מ-2018 ונמכר בכמה מיליוני דולרים באמצעות מפיצים. עדיין אין אישור FDA לשיווק בארה"ב, אך נערך כבר ניסוי והחברה מכינה את התיק הרגולטורי להגשה.

אילו חברות מתחרות בתחום הטיפול בשבץ?

"כל חברות המכשור הרפואי הגדולות: מדטרוניק, סטרייקר, ג'ונסון אנד ג'ונסון, ויש עוד. אבל כולן עובדות עם הסטנטים המחוברים לתיל מוליך פשוט. חידוש נוסף בתעשייה הוא מוצרים המגיעים קרוב לקריש הדם, ואז בעצם שואבים אותו באמצעות ואקום. אפשר לשלב בין המוצרים האלה למוצרים שלנו. ישנה גם חברה בשם מגנטו שפיתחה מוצר שמנסה למשוך את הקריש באמצעות מגנט, אבל אני לא באמת מכיר את הטכנולוגיה שלהם.

"תחרות ישירה יותר יש לנו מחברת רפיד מדיקל, מקבוצת החברות של שמעון אקהויז. גם אצלם ניתן לשלוט בקוטר של הסטנט כשהוא בתוך כלי הדם. יש עוד כמה חברות קטנות בתחילת הדרך, כולל חברה ישראלית מחממת NGT".

שיחת הרגעה עם זוהר גילון

הדרך של החברה לא הייתה חלקה, אומר פרין בכנות. "כשהצטרפתי אליה, ראיתי את האבטיפוס הראשוני והייתי בטוח - עוד רגע אנחנו מתחילים למכור. וזה מה שתיארתי למשקיעים שמאוד האמינו בי בזכות ההצלחה של החברה הקודמת. התברר שזה לא בדיוק ככה. לא שמישהו מהמייסדים האחרים ניסה להטעות אותי, אבל בעוד שבמודלים הסטטיים המכשיר עבד מצוין, בחיות זה לא עבד מצוין. אפילו גרוע ממש.

"נכנסתי לפינה, כי אנשים שמו כסף על בסיס המילה שלי וזה משהו שמאוד חשוב לי. אלה משקיעים ישראלים פרטיים שהיו מאוד קרובים אליי. הייתי די במצוקה בשלב הזה, ותמיד כשאני במצוקה אני נפגש עם זוהר גילון (אחד המשקיעים), איש מהחכמים שהכרתי. תמיד יש לו זווית מעניינת ושנונה לראות בה את הדברים. הוא אמר, 'דני, אנחנו לא מחפשים פרויקטים נטולי סיכון, אלא יזמים ומנהלים שיודעים לטפל בסיכון ובמשברים. אנחנו סומכים עליך שתפתור את הבעיה".

פרין מספר שלא היה בטוח שמצבו השתפר אחרי השיחה הזאת. "הלחץ לתקן את הבעיה עבר אליי", הוא אומר. לבסוף הבעיות במוצר תוקנו, והיום החברה רושמת הכנסות ומעסיקה כ-60 עובדים.

היו רגעים נוספים שבהם חשבת שזה כבר לא יקרה?

"היו רגעים. זו הפרוצדורה הכי רגישה, אדם תלוי בין חיים למוות, בין נכות תמידית לבין הבראה, והכול תלוי ב-10-20 דקות של פרוצדורה. זה עד כדי כך דרמטי, לא בסרט הוליוודי אלא אמיתי, בחיים".

לעבוד עם הרופאים הנכונים

את הפרוצדורות הראשונות ליווה פרין בעצמו. "לא ידענו מתי יגיע חולה מתאים אז ממש עברנו לגור ליד בתי החולים, באירופה. לפעמים קראו לנו ולא היה טיפול בסוף. אבל זה היה שווה בשביל אותו רגע שבו רואים רופא מתאמן, ולא על מודל. ברגע שראיתי בהדמיה את הרשת נפתחת, הדופק עלה ל-200. או שהצלתי הרגע חיים או שיצרתי בעיה.

"גילינו שאם אין איתנו רופא שהוא מאוד סבלני, עלולה להיווצר בעיה. לעומת המון מקרים שבהם רופאים הצליחו מאוד עם המוצר וממש פרגנו לנו, היה מקרה שבו הרופא לא כל כך הבין איך לעשות את הפרוצדורה ולא אהב את זה שהוא לא מבין, זה עצבן אותו. בסוף, אחרי שלושה-ארבעה ניסיונות הוא הצליח. הבנו מזה שצריך לבחור היטב את הרופאים שאיתנו. מה שחשוב זה לא רק לקחת מישהו שמעז לחדש, אלא לקחת את זה שמבין שיכולות להיות הפתעות בניסיון ראשון, מישהו מקשיב להדרכה שלנו ויודע להיות זהיר מאוד ודרוך. רופאים מסוימים, אי-אפשר להדריך אותם אפילו אם יש פיצ'רים שהם קצת פספסו, ואז מקבלים פרוצדורה לא טובה וגם לא לומדים אם המוצר יעיל, כי הכשל היה אצל הרופא".

בתקופת הקורונה בטח היה יותר קשה להעביר את ההכשרה המעמיקה הנדרשת.

"ודאי, אם כי מרכז המכירות באירופה נתן מענה. אבל עד הקורונה התאמצנו לשלוח גם מהנדסים להיפגש עם הרופאים ולראות אותם עובדים בשטח, כי במפגש הזה קורים קסמים גם בלי להתכוון. בקורונה זה היה יותר קשה אבל עשינו מה שיכולנו, ובין הגלים אנשים שלנו נסעו והבאנו רופאים להכשרה כאן, הכול לפי התקציב של סטארט-אפ. אנחנו לא מדטרוניק, אבל אולי יום אחד נרכוש אותם".

אחרי הרכישה, Perflow תישאר עצמאית, אבל בידי הקרן הסינית. ההנהלה והעובדים התעקשו לא למכור את החלק שלהם.

"המימון הוא סוג של חלום עבור המהנדסים, להמשיך בתוכניות הפיתוח, ועכשיו בנוסף לאירופה נוכל להשיג אישורים ולצמוח גם בסין ובארה"ב, מקומות שבהם חייבים צוותים בשטח. חלק מהיתרון בחבירה לקרן סינית הוא שהם מכניסים אותנו לסין, שהיא היום שוק לא פחות גדול מהשוק האמריקאי למוצרים האלה".

Perflow

תחום פעילות: פיתוח מכשור רפואי לטיפול בשבץ וכלי דם במוח

היסטוריה: הוקמה ב-2014 על ידי קבוצה של יזמים, הכוללת את ד"ר אייל אוריון ואת גלעד ציבולסקי ואבי רפפורט, מהנדסים ששימשו בתפקידי פיתוח בכירים בחברות מכשור רפואי

נתונים: החברה מעסיקה כיום 60 עובדים. עד כה הושקעו בה כ-17 מיליון דולר, כך שאקזיט של כ-100 מיליון דולר הוא רווחי למשקיעים, הכוללים את חממת רד ביומד והאחים זיסאפל, זוהר גילון, דב בהרב, ערי סטימצקי, קרן AMIT של הטכניון, קרן PixVine הסינגפורית ו-Jingxin Pharma הסינית

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דיווח: הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק לישראל אם יתקיים מבצע "גדול" ברפיח

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"