גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם הדרך של פוטין לכיבוש אוקראינה עוברת בקזחסטן

המשימה ההיסטורית שלו היא לפרק את הסטטוס־קוו הטריטוריאלי, ולחזור אל הגבולות האסטרטגיים של ברית המועצות ● השבוע הזה נועד לעמוד בסימן דחיקת נאט"ו מאוקראינה, אבל ההתלקחות בקזחסטן מעניקה הזדמנות לא צפויה לפוטין להכניס את צבא רוסיה לשכנה אחרת

חיילי צבא קזחסטן ברחובות ברחובות העיר אלמטי, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, MARIYA GORDEYEVA
חיילי צבא קזחסטן ברחובות ברחובות העיר אלמטי, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, MARIYA GORDEYEVA

אין שום דבר מעורר מחלוקת בהערכה שוולדימיר פוטין שוחר את פירוקו של הסטאטוס־קוו באירופה. בזמן המשטר הסובייטי, התעמולה הרשמית הייתה מעניקה את התואר "רוואנשיסטית" לארץ המתנגדת לסטאטוס־קוו הטריטוריאלי, ורוצה לחזור ולזכות בשטחים שאיבדה.

"רוואנשיסטי", מלשון revanche, או "נקמה" בצרפתית, הייתה מלה גסה בעגה הסובייטית. היא כוונה בעיקר כלפי מערב גרמניה, שהתנגדה להזזת גבולה ההיסטורי של גרמניה עם פולין הרחק מערבה, אל הנהרות אודר ונאייסה. באירופה בימים ההם הצירוף "אודר־נאייסה" לא היה צריך הסברים. נדף ממנו איום של מלחמה חדשה.

בשם חששותיה מפני "רוואנשיזם" גרמני, ברית המועצות העמידה במרכז מדיניות החוץ שלה בתחילת שנות ה־70 (ימי ה'דטאנט', או ההפשרה ביחסים עם ארה"ב) את הדרישה לכנס "ועידה לביטחון אירופה", שתטבע גושפנקה רשמית ומחייבת על הגבולות הקיימים. הרעיון הזה פיעם בדיפלומטיה הסובייטית כאובססיה. ארה"ב לא ששה לקראתו, מפני שנבעה ממנו הסכמה לכיבוש הסובייטי דה־פקטו של מזרח אירופה, אבל לבסוף נענתה. הוועידה הראשונה לביטחון אירופה התכנסה בהלסינקי, ב־1975.

הגלגל התהפך. רוסיה היא הרוצה עכשיו לשנות את הגבולות הקיימים, והיא עושה כן לפי שעה באמצעות איומים צבאיים ישירים על אוקראינה, ובאמצעות איומים צבאיים עקיפים על כל חברות נאט"ו במזרח אירופה. בתקשורת הרוסית נשמעות קריאות מוטרפות להתקפות־מנע בליסטיות על ארה"ב.

במחשבה הרוסית, השבוע הזה נועד לעמוד בסימן השיחות הבהולות עם ארה"ב על אוקראינה ונאט"ו, שרוסיה יזמה. פוטין ודובריו הקדימו להודיע בפומבי את רשימת תביעותיהם, המרחיקה לכת במידה עוצרת נשימה, ונשמעת כאולטימטום.

 

ידו קשה ויד אוהבת

ספק אם פוטין תכנן, או ציפה, שערב השיחות עם ארה"ב הוא ימצא את עצמו בעיצומה של התערבות צבאית בשכנה אחרת של רוסיה, גם היא רפובליקה סובייטית לשעבר. ביום רביעי שעבר קזחסטן התלקחה, במפתיע, במה שהתקרבה להיות התקוממות נגד המשטר.

זו ארץ שלא ידעה אלא יציבות פוליטית מאז לידתה, בסוף 1991. מנהיגי אופוזיציה, במידה שטרחו להשתתף בבחירות, נהגו לייעץ לתומכיהם להצביע בעד מפלגת השלטון. ידו הקשה והאוהבת של רודן כול יכול ניווטה את קזחסטן. זה היה נורסולטן נזרבייב, עסקן קומוניסטי, שעשה הסבה מהירה לרטוריקה לאומית ולקפיטליזם של הון, שלטון ומשפחה. הטבע חנן את קזחסטן בעושר מינרלים (נפט ואורניום), ולא הייתה לה סיבה להיות אלא סיפור הצלחה.

ארה"ב פלירטטה עם קזחסטן בימי עצמאותה הראשונים. מאורע מפורסם של הימים ההם היה פגישה בארבע עיניים בסאונה פרטית בין נזרבייב למזכיר המדינה של ארה"ב, ג'יימס בייקר. אמריקה עמדה אז בשיא כוחה הבינלאומי. היא הוכרזה "מעצמת העל היחידה"; רוסיה הפוסט־סובייטית חישבה להתמוטט כלכלית ופוליטית; ומנהיגי הרפובליקות של מרכז אסיה היו פתוחים לעסקים.

לוויינים במערכת השמש 

החזון הזה לא התממש, בייחוד מסיבות גיאוגרפיות. ככה זה כאשר ארץ תקועה בין רוסיה לסין, כאשר גבולה עם רוסיה משתרע לאורך 7,000 ק"מ, וכאשר יותר מחמישית אוכלוסייתה היא רוסית.

קזחסטן אינה מדינה היסטורית, לפחות בעיני פוטין. בגרסתה המודרנית היא יציר כפיו של המשטר הסובייטי, שכונן 15 רפובליקות לאומיות, כדי להטעים את האופי הוולונטרי של המדינה הסובייטית במקום "בית הסוהר של הלאומים" של ימי הצאר. במרוצת השנים, שטחה של קזחסטן תפח בזכות העברת נתחים ניכרים, שהיו מקודם בשליטת רוסיה. המשטר גם עודד רוסים להתיישב בצפון קזחסטן, במסגרת פרויקט חקלאי עצום ממדים.

נוכחותם של רוסים אתניים במה שמכנים ברוסיה "חוץ לארץ הקרוב" היא תמיד מקור של מתח ושל מרירות ברוסיה, ומקור של חרדה בארצות שבהן מתגוררים הרוסים.

דאגה למיליוני דוברי רוסית על אדמת אוקראינה הייתה תירוצו של פוטין לכיבוש חצי האי קרים ולהתערבות במזרח אוקראינה, ב־2014. זה לא קרה בקזחסטן, מפני שזו האחרונה שמרה אמונים לרוסיה, והקדימה להצטרף אל הברית הצבאית של חמש רפובליקות סובייטיות לשעבר. החמש קיבלו עליהן את המעמד של לוויינים במערכת השמש הרוסית. הברית הזו, בהנהגת רוסיה, היא שהתערבה בשבוע שעבר להצלת המשטר הקזחי.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press

ז'וז עליון וז'וז תחתון

מה בדיוק קרה בקזחסטן איננו יודעים. פרשנים רוסיים נוטים להבליט את תפקידם של קלאנים, או חמולות מורחבות, בפוליטיקה המקומית. בעיניהם זה מאבק כוח טיפוסי "בין הז'וז (Zhuz) העליון לז'וז האמצעי לז'וז התחתון". אלה הם שלושת הקלאנים הגדולים של קזחסטן. נזרבייב שייך לעליון.

זה סוג פרשנות אופייני לאנתרופולוגיה הרוסית, המבססת זה 200 שנה את הבנת העמים הלא סלביים של הדרום (הרי הקווקז ומרכז אסיה) על "קלאנים". גם אם יש משמעות טבעית לזהות שבטית וחמולתית, נראה שלמהומות של השבוע שעבר יש גם רקע חברתי וכלכלי, ובמרכזן עומדת תרעומת גוברת על שחיתותה המסיבית של האליטה השלטת.

למרבה העניין, אחד האנשים החזקים של המשטר, מנהל המועצה לביטחון לאומי, קארים מסימוב, נעצר, והשלטונות הודיעו כי הוא חשוד ב"בגידה". לא שמענו האשמות כאלה במרחב הסובייטי לשעבר אולי מאז הטיהורים של סטאלין בסוף שנות ה־30. מסימוב היה יד ימינו של נזרבייב, שפרש מן הנשיאות ב־2019, אבל הוסיף להחזיק בתואר "יושב ראש המועצה לביטחון לאומי", ראש מפלגת השלטון ו"מנהיג האומה". עיר הבירה, שהוא בנה, נקראת על שמו, נורסולטן. נפילת מסימוב היא אולי רמז לבאות: הפקעת השלטון־למעשה מידי משפחת נזרבייב: הוא, ילדיו ונכדיו.

בניין העירייה השרוף באלמטי, לאחר  הפגנות מקומיות,  בשבוע שעבר / צילום: Reuters, PAVEL MIKHEYEV

פוטין רואה צבע

מותר לשער שהסיבה העיקרית למהירות היענותו של פוטין להזמנת טוקאייב היא פחדו העמוק מפני התקוממויות רחוב, הלוא הן "מהפכות הצבע" של תחילת המאה, שהפילו משטרים נוחים לרוסיה, מאוקראינה וגיאורגיה עד סרביה. פוטין חושד שידה הארוכה של ארה"ב בהתקוממויות האלה, והחרדה מפניהן הישנותן על אדמת רוסיה עצמה היא סיבה מרכזית לצמצום החירויות הפוליטיות.

אבל המהומות בקזחסטן גם מעניקות לפוטין הזדמנות להכניס את צבאו לתחומיה של שכנתו הגדולה ביותר (מיליון קמ"ר, גדולה ככל מערב אירופה). מזכיר המדינה של ארה"ב טוני בלינקן הזכיר לקזחסטן בסוף השבוע שעבר, כי כאשר הרוסים נכנסים לבתיהם של זרים, הם נוטים להישאר בהם. יש ספק מועט שפוטין היה רוצה להפוך את כל שכנותיה המיידיות לרוסיה לשטחי־חסות, תחת מטריה אסטרטגית רוסית, עם דרגה מוגבלת של אוטונומיה.

במובן הזה, דם ואש בקזחסטן משרתים את מטרת פוטין לפרק את הסטאטוס-קוו. אבל יתכן שהם גם משבשים את סדר יומו באוקראינה. האם הוא יכול, או רוצה, לטפל בשתיהן בעת ובעונה אחת?

הסחות דעת אצל דיקטטורים מניבות לפעמים תוצאות לא צפויות, מזמן נפוליאון ואילך. היטלר עיכב בחודש קריטי את פלישתו לברית המועצות, ב־1941, כדי לטפל בהפיכה צבאית בחצרו האחורית, ביוגוסלביה. אפשר שהעיכוב ההוא עלה לו בניצחון במלחמת העולם השנייה.

אמנם ספק אם ההשוואה כאן תופסת במלואה, אבל פוטנציאל מעניין נובע מן האפשרות שמבוקשו של פוטין באוקראינה לא יסתייע על פי לוח הזמנים שהוא קבע. קזחסטן אולי תגדיל את נכונותו להיזהר באוקראינה, או תגבה ממנו מחיר לא חזוי על הימור פוחז.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שיודע אילו מילים בוטים רוסיים אוהבים

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות