גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מקבלים יותר מידע, נותנים יותר ערכים: המגמות המובילות של ענף השיווק ב-2022

מערכות היחסים בין צרכנים למותגים יעלו מדרגה בשנה הקרובה - אולם רק בתנאי שחברות יתנהלו באחריות עם הדאטה שהן צוברות על הלקוחות שלהן, וייקחו בחשבון גם את הצדדים הסביבתיים והחברתיים ● כך עולה מסקר גלובלי שערכה חברת Deloitte לשנה הקרובה

מערכות היחסים בין צרכנים למותגים / איור: גיל ג'יבלי
מערכות היחסים בין צרכנים למותגים / איור: גיל ג'יבלי

אם שנת 2021 הייתה השנה שבה הפוקוס היה על התמודדות עם המשבר החמור שהובילה מגפת הקורונה - לחלק מהחברות אף בסימן הישרדות - את 2022 אפשר לסמן במגמת התאוששות, ובשינוי במערכת היחסים שבין הצרכנים והמותגים, שתלך צעד קדימה בזכות המידע שנצבר אודות הצרכנים, אולם רק אם החברות יתנהלו באחריות כלפיהם וכלפי הסביבה.

חברת Deloitte ערכה סקר בקרב כ-560 מנהלי שיווק וכ-11.5 אלף צרכנים ברחבי העולם, וגיבשה שבע מגמות שיווקיות שיבלטו בשנה הקרובה. "מדובר בטרנדים שמשלימים זה את זה, גם אם הם לא חדשים", מסביר איתי בונה, מנהל אסטרטגיה בכיר בדלויט דיגיטל, שמציין כי הם רלוונטיים גם לישראל.

1. מטרות עם ערכים

מעבר להשגת רווחים, אחד הייעודים הארגוניים צריך להיות חישוב מסלול מחדש בתחומים שונים, כולל במיתוג. המטרה יכולה לשים דגש על נושאי סביבה וחברה, למשל בתחומים כמו קיימות, גיוון, שוויון חברתי והכלה. הגדרת מטרה תסייע לבידול המותג, ולהתאמת המסרים לקהל היעד. את המטרה הארגונים צריכים לתקשר לא רק ללקוחותיהם, אלא גם בזירה הפנים ארגונית, לעובדים.

הבטחות ללא כיסוי או סימון מטרה מבלי להתוות את הדרך אליה, עלולות להיות בעוכריו של מותג. הצרכנים מצפים ממי ששם לעצמו מטרה כלשהי, לעמוד בה. בתוך כך, הסקר מציף את הציפייה של הצרכנים ממותגים להביא ערך סביבתי. שליש מהנשאלים בסקר שהם בני 25 ומטה רואים בנושא הקיימות כערך הקובע ביותר בבחירת מותגים מתחום הטיפוח. בונה מציין כי בקרב הצרכנים המבוגרים יותר ערך הקיימות כבר טיפס לשיקול השני או השלישי בבחירת מותג.

מטרה כזו נשמעה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס שנערכה לאחרונה, כשמנכ"ל שטראוס אייל דרור חשף כי עד לשנת 2030 כל החשמל שתצרוך שטראוס יהיה מאנרגיות מתחדשות, וכי עד 2025 כל אריזות המוצרים של החברה יהיו בנות מחזור (כיום מדובר ב-85% מהאריזות).

בונה מציין כי המטרה נוגעת גם למודל הרווח של חברות: "הצרכנים מצפים שדיבידנדים לא ילכו רק לבעלי מניות. לא מדובר בתרומות או בפילנתרופיה, אלא בחלוקת הרווחים יחד עמם. חברת למונייד, למשל, הגדירה לעצמה רף הכנסות שמה שהיא תקבל מעבר לו, היא תחזיר לצרכנים באמצעות זיכוי".

איתי בונה, מנהל אסטרטגיה בכיר בדלויט דיגיטל / צילום: שלומי פרי

2. שיווק אינקלוסיבי

חברות יצטרכו לנהל את השיווק שלהן כך שיתייחס לכלל הקבוצות באוכלוסייה, במנעד של גיל, מגדר, נטייה מינית, מוגבלויות ועוד. הצרכנים מודעים לכך שהחברות בונות מודל או פרופיל לצרכני היעד שלהן, אלא שהציפייה היא שהמסרים שלהן יכללו את כלל רובדי האוכלוסייה, תוך שמירה על אותנטיות. מהסקר אף עולה כי 57% מהצרכנים הביעו נאמנות גבוהה יותר למותגים המחויבים לפעול נגד אי שוויון (בכוח האדם, בבחירת ספקים וכיוצא בזה).

בונה מספק דוגמה מארה"ב: חברת ויזה ביצעה שת"פ עם סטארט-אפ המציע כרטיסי אשראי ייעודי לקהילת הלהט"ב. "מצד אחד אפשר להגיד שזה לא פוליטיקלי קורקט לעשות הפרדה בכרטיסים לקהל מסוים. מצד שני, יש פה אמירה של הכלה על ידי חברה גדולה ומסורתית, דרך חיבור לחברה צעירה. באופן הזה נשמר גם מרחק ביטחון לכאורה, אם תעלה התנגדות מקהילות שמרניות".

בתוך כך לאחרונה העניק איגוד השיווק הישראלי פרסי בתחרות הגיוון שנערכה לראשונה כשהיא שמה דגש על מסרים פרסומיים הפונים ל"כלל השבטים" (בהשראת נאומו של הנשיא לשעבר רובי ריבלין) הזוכות: פרוקטר אנד גמבל, דלתא וארומה ישראל.

3. שימוש נכון בדאטה

המגמה השלישית מתייחס לעולמות המידע, המהווים בסיס חשוב למנהלי השיווק לבניית מנוע חכם ויצירתי הנשען על דאטה, וניתוח הביג דאטה. בסקר מציינים מנהלי השיווק כי בעקבות חשיבות הדאטה, חברות, גדולות וקטנות, ותיקות וחדשות מחפשות כיום יותר כוח אדם המתמחה בניתוח נתונים (אנליטיקאים), המשולבים בצוותי השיווק יחד עם אנשי התוכן.

בונה מספק כדוגמה את ספוטיפיי, שמגישה בסוף כל שנה קמפיין סיכום שנה לצרכנים שלה. "זה יצירתי וצבעוני, ומבוסס על הדאטה שהמשתמשים צברו כל השנה - בשילוב עם נתוני המאקרו שלה".

4. קוקיז בלי מתווכים

נושא שמצריך תשומת לב מצד החברות הוא הממשק עם לקוחות בעולמות "נטולי Cookies" - כלומר בלי אותם קבצים שאתרים שונים מבקשים מהגולשים לאשר את קיומם, על מנת לאפשר לחברות לעקוב ולאגור מידע על הגולש. זאת, למשל, דרך שמירת ההעדפות שלו, התאמת תוכן, שמירת סיסמאות וזיהוי בהתחברות עתידית וכדומה.

בשעה שלצרכנים נוח להיות מזוהים באתרים מסוימים על מנת לקבל הצעות ערך מותאמות אליהם, למשל, הם עדיין ירצו לשמור על פרטיותם ולמנוע זליגת מידע אודותיהם. לכן, יותר ויותר חברות עוברות לאסטרטגיית שימוש בקבצי קוקיס צד א', על פני שימוש במידע שאוגרות חברות המוגדרות צד ג'.

לדברי בונה, "המעבר לקוקיס בצד א' מקבל דחיפה בגלל רגולציה (שלא תקפה בישראל, מר"ח), אלא שמעבר לכך, נפתחת הזדמנות לצרכנים ולחברות לחתום מחדש על חוזה שהיה קצת פרוץ, ו'להיפגש' ללא מתווכים".

5. חוויית נתונים אנושית

נושא השמירה על הפרטיות נשאר גם במגמה המוגדרת כעיצוב חוויית נתונים אנושית. עם המעבר לשימוש בקוקיס צד א', החברות חייבות לטפח את אמון הצרכנים בכל הנוגע לשמירה על פרטיותם ועל הרגלי הצריכה שלהם, גם כדי שצרכנים ירגישו יותר בנוח לשתף מידע וגם כדי שהם ירוויחו מכך.

מהסקר עולה כי 68% מהצרכנים שמחים לקבל עדכון ישיר על תחילת סיילים ומבצעים. בעניין זה אומר בונה כי "מצד אחד הרוב רוצים לקבל עדכון על סייל שמתאים להם, ומצד שני הרוב יהיו נגד שימוש במיקומם (גיאו-טרגטינג) גם אם יקבלו הצעות ערך מותאמות על בסיסו. מכאן, שהתועלת אינה תמיד ערך עליון בשיקול השיתוף במידע אודותיי.

"צרכנים גם לא מוכנים שחברות יקשיבו לשיח שלהם ברשתות החברתיות, כדי ללמוד עליהם עוד. יש פה הרבה פסיכולוגיה ופער בין דורי. יכול להיות שבעוד כמה שנים מה שנחשב היום טאבו, בחלוף דור יהיה נורמטיבי".

6. החוויה ההיברידית

הקורונה האיצה את קניות האונליין, שצמחו בהיקף הפעילות, במחזורים ובמספר הקונים, וכעת על מנהלי השיווק לייצר סינרגיה בין עולמות האונליין לאופליין ולייצר חוויה היברידית. כלומר, עליהם לפגוש את הצרכנים בנקודות הממשק הרלוונטיות להם - בין אם ברשתות החברתיות או באינטראקציה בין-אישית, שנשמרת כאופציה גם כשהצרכן בוחר בקבלת שירות באמצעים הדיגיטליים.

המגפה קידמה כידוע את הדיגיטל בזירות שונות, ולא רק בזירה הקמעונאית אלא גם בשירותים הרפואיים שלמדנו לצרוך מרחוק - מה שהוכח כיעיל במסגרת ניהול התורים המסורבל - או במסגרת לימודית בפורמטים השונים.

7. שירות מייצר הכנסות

חברות יכולות להגדיל את חוויית השירות באמצעות בינה מלאכותית (AI), אך בדלויט מציינים כי האתגר המשמעותי הוא לזהות את התזמון ליצירת אינטראקציה עם הצרכנים, ולספק מכלול שירותי שיאפשר חוויית לקוח טובה יותר.

"התכונה שצרכנים הכי מעריכים היא חיסכון בזמן, ואחריה שירות לא גנרי, כלומר המבוסס על היכרות עמם", אומר בונה. "באופן הזה, השירות לא רק מסייע לפתור בעיות אלא מחובר למכירות, עם היכולת להציע הצעות כשאני פונה לקבל שירות. השינוי התפיסתי מבחינת החברות הוא לא להתייחס למוקד השירות כמקור המסייע להוריד הוצאות, אלא כמקור שמסייע לייצר הכנסות".

עוד כתבות

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל