גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסקאזי ועד "מאסטר שף": האם מיתוג המעסיקים בחברות הייטק יצא משליטה?

בסוף השבוע פורסם סרטון פרוע, בו מככב הדיג'יי סקאזי כמי שמנסה להתקבל לחברת הפינטק ראפיד ● הסרטון נמחק, החברה התנערה, אך המקרה מצטרף לשורת קמפיינים שפונים לעובדי הייטק פוטנציאליים ● בפועל, הם משפיעים רק לטווח הקצר ומעוררים בעיקר ציניות

שופטי "מאסטר שף" משדרגים קוד של מפתחים במיקרוסופט / צילום: צילום מסך
שופטי "מאסטר שף" משדרגים קוד של מפתחים במיקרוסופט / צילום: צילום מסך

בסוף השבוע הצליחה חברת הפינטק ראפיד (Rapyd) לעורר סערה של ממש ברשתות החברתיות. זה קרה לאחר שעלה לרשת סרטון בו מככב הדיג'יי סקאזי לצד מנכ"ל ראפיד, אריק שטילמן, והמייסד-המשותף עומר פריאל. בסרטון נראה סקאזי מתפרע ומתנהג בגסות במשרדי החברה, צופה בפורנו ורץ בתחתונים, לכאורה כחלק מתהליך הקבלה לעבודה בראפיד. לאור הביקורת מיהרו בראפיד להסיר את הסרטון מהרשת וטענו כי הוא הופק עצמאית על ידי סקאזי עצמו, טענה שלא ממש התקבלה ברשת.

זאת לא הייתה הפעם הראשונה שראפיד משכה אש. גם סרטונים רשמיים לחלוטין של החברה, בהם כיכבו בין השאר ליאור סושרד, אסף גרניט וסקאזי עצמו, עוררו מידה של ציניות בתעשייה. בין השאר, בשל הניסיון המוגזם להציג יוקרה והצלחה, והנכונות לשפוך על כך לא מעט כסף. נכונות לשפוך כסף בלטה עוד יותר במסיבת ענק גרנדיוזית שערכה ראפיד באוקטובר אשתקד, כולל הטסה לארץ של דייג'יים בינלאומיים, כדוגמת טייסטו וארמאין ואן ביורן.

הסרטון הנוכחי והלא מוצלח של ראפיד גרר לא מעט תגובות שנונות ועוקצניות ברשתות החברתיות, אך נראה שתגובה אחת שחזרה שוב ושוב השכילה לתאר חלק מהבעיה. "עדיין לא הבנתי מה בדיוק חברת ראפיד עושה", תהו חלק מהגולשים. ואכן, מי שנחשף לראפיד בתקשורת יכול היה אולי לחשוב בטעות שמדובר בארגון שמתעסק בהפקת וידיאו ואירועים, ולא בחברה שמאפשרת לעסקים לקבל תשלומים אונליין.

הדיג’יי סקאזי בפרסומת של ראפיד / צילום: צילום מסך

מיתוג לעובדים, לא ללקוחות

ראפיד היא רק דוגמה, אמנם בוטה יחסית, למאמץ של חברות הייטק ישראליות להבליט את עצמן בשוק שסובל ממחסור, במטרה למשוך עובדים. מאמץ שנראה כאילו יצא משליטה בשנה האחרונה.

במסגרתו, שוכרות החברות שטחי פרסום יקרים וכוכבים מפורסמים: נגה ארז, שהוציאה שיר וקליפ בשיתוף עם אמדוקס; מיכאל הנגבי שהצטלם לקמפיין של חברת מארוול טכנולוגיות וניסה להסביר את ההבדל בינה לבין מותג הקומיקס של דיסני בעל אותו השם; שופטי "מאסטר שף" שדרגו קוד של מפתחים במיקרוסופט; וגם תמיר בר, שמככב בתור צייד ראשים בסרטון של אפספלייר. ברובם תמצאו תסריט שנון והפקה מושקעת, אבל מעט מאוד מידע על החברה עצמה.

תמיר בר מככב בסרטון של אפספלייר / צילום: צילום מסך

הקונטקסט שבו מצולמים סרטונים כאלו הוא "מיתוג מעסיק" - מושג שהוצג כבר ב-1996 אך צבר פופולריות אדירה רק לאחרונה בהייטק הישראלי העמוס מזומנים והמשווע לעובדים. "מיתוג מעסיק" נועד למכור את החברה לא ללקוח, אלא לעובדים הקיימים והפוטנציאליים. אחד מהוגי המושג היה איש השיווק הבריטי, סיימון בארו, שעבד לפני כן כמנהל שיווק ביוניליוור וקולגייט, והציע לייצא כלים שיווקיים מעולם המותגים הצרכניים לארגונים המחפשים עובדים. בחברות ההייטק הישראליות, כך נראה, לקחו את זה לקיצון ולפעמים מנסים למכור את עצמם לעובדים ממש כמו שמוכרים משחת שיניים וחטיפים.

שרון ישראל, מנכ"לית משותפת של סוכנות השיווק אקסטרה מייל, עובדות עם חברות הייטק על "מיתוג מעסיק" וטוענת שהמושג עשוי לבלבל. "יש חברות ששמות יותר מדי דגש על המילה מיתוג. הן שמות דגש על שלטי חוצות כדי למשוך את העין אבל לא מגבות את זה בהדגשת הערך שהן נותנות לעובדים, או בהדגשת העשייה והערכים. אנחנו נמצאים בתקופה של סחרחורת, כשכולם מנסים לחקות את כולם ולהפיק סרטונים, פשוט כי כל התעשייה עושה".

השפעה לטווח קצר, נזק לטווח ארוך

קשה לדעת האם הפרסום מנקר העיניים של ראפיד עובד, ובחברה בחרו שלא להתראיין לכתבה זאת. ראפיד אמנם גדלה משמעותית בחצי שנה האחרונה, מ-311 ל-401 עובדים לפי נתוני לינקדאין, אבל לא בטוח שאפשר לייחס את זה רק לפרסום. לדעת שרון ישראל, לקמפיינים כאלו שמדגישים את המיתוג והמגניבות יש השפעה מוגבלת.

"כאשר אנחנו דיברנו עם מפתחים ושאלנו אותם האם מודעת שילוט חוצות או פרסומת של נגה ארז יגרמו להם לעבור לעבוד בחברה, התשובה שלהם הייתה שלא. גם אם זה עובד, ההשפעה היא לטווח קצר וזה לא משהו שיחזיק את העובד לאורך זמן בחברה. בדיוק כמו שמענקי חתימה גבוהים שנותנות חברות לא מחזיקים עובד לאורך זמן".

עינת גז, מנכ"לית הסטארט-אפ פאפאיה גלובל, שגם הוא פרסם בפריים-טיים של קשת, סבורה שלהייטק עדיין חסר ניסיון במיתוג מעסיק. "לקחנו את מיתוג המעסיק לעולם של קמפיינים פרסומיים ועשינו זאת בלי פיקוח. כאשר חברות כמו אסם או שטראוס מפרסמות מוצר יש מאחורי זה אסטרטגיה ואנשים שזה המקצוע שלהם. אנחנו בהייטק הלכנו על ניסוי וטעיה. הדוגמה של ראפיד מראה שכמו כל דבר, גם את מיתוג המעסיק צריך לדעת לנהל ולהציב יעדים. גם משהו שנשמע נחמד במקור יכול לגרום לנזק".

לדעת גז, קשה בדרך כלל להציב במרכז "מיתוג המעסיק" את המוצר והטכנולוגיה אבל כן אפשר להעביר דברים מורכבים יותר מאשר רק כיף. "אני זוכרת שסלקום היו הראשונים שפרסמו שהם משפחה ואז פתאום כל המותגים הציגו את עצמם בתור משפחות. באותו אופן, גם להגיד שכיף במקום העבודה זה מושג יחסי, כי מחר יבוא מישהו אחר ויגיד שיותר כיף אצלו. זה הופך לעוד מאותו הדבר. עובדים רוצים שידברו אליהם בדברים לא חומריים ויראו להם איך החברה יכולה לתרום להם מבחינת התפתחות, איזה יחסי עבודה יש בחברה והאם היא מקדמת שיוויון מגדרי".

"אנחנו מוכנים לצחוק על עצמנו"

הסטארט-אפ וולנאט השתמש גם הוא בסלבריטאי כדי לפרסם את החברה. במקרה שלהם היה זה מנו כהן, כוכב העונה האחרונה של הריאליטי "חתונה ממבט ראשון", שגם ככה משמש כמנהל שיווק בחברה.

"זיהינו הזדמנות עם מנו, וזה היה חצי רעיון שלו לנצל את העובדה שהוא נמצא בפריים-טיים והפך לדמות אהובה. כתבנו את התסריט ביום אחד וצילמנו מעכשיו לעכשיו. היינו בהלם שזה הגיע למיליון איש, וקיבלנו אלפי קורות חיים. כמובן שהרוב לא היו רלוונטיים", אומר מנכ"ל וולנאט, יואב וילנר.

וילנר מסכים כי קשה להעביר את הטכנולוגיה של החברה בפרסום, אך חושב שהדבר החשוב הוא לתת דגימה מהתרבות הארגונית. "אפשר לתת שתי שורות על המוצר, ומי שרוצה לדעת יותר ייכנס לעמוד של החברה. לא צריך לעשות מזה סרטון מוצר.

"אני חושב שיש חברות שלקחו את מיתוג המעסיק למקום מנקר עיניים שמתכתב עם מצג השווא שכל מי שנכנס להייטק יכול ישר לקנות בית בכפר שמריהו. זה לא נכון לנסות לבדל את עצמך בעניין כסף. לנו היה חשוב להדגיש שאנחנו חברה שלא לוקחת את עצמה ברצינות, ושאנחנו מוכנים לצחוק על עצמנו".

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' קורא להכניס כוחות ללבנון: "ליצור רצועת ביטחון בדרום המדינה"

בעזה מדווחים: בכיר במשטרת חמאס חוסל על ידי כטב"ם ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ● הותר לפרסום: נועם בטאן ונחמן מאיר חיים וקנין ז"ל נהרגו בקרב בדרום הרצועה, 4 לוחמים נפצעו ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 408 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם, אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

יורשים לא צורפו להליך שהכריע בזכויות על קרקע. מה קבע העליון?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו